Bensiinin hinnoista

  • 58 778
  • 384

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Bensiinin hinta

On tästä varmaan aikaisemminkin ollut jo puhetta, mutta avataan nyt oma ketjunsa, jos täällä joitain muita kiukkuisia autoilijoita olisi. Ja threadi on bensan hinnasta, eikä "mitäs ajatte autolla" tai "mulla on firman auto".

3.5.2002 tankkasin eräällä "aina edullista bensaa" -ketjun asemalla. Litra 95:sta maksoi 1,049€. Euro maksoi tuolloin 0,90 Dollaria, ja euro oli jo silloin pikku nousussa, joka on jatkunut tähänkin päivään asti. Öljyn hinta toukokuun alussa sahasi jossain 27 USD / barreli.

Tänä aamuna, 27.6.2002 ajoin, kuten aina aamuisin, saman ketjun aseman ohi. Eilen Euron hinta päätyi hintaan 0,99 USD. Eli Dollari oli halventunut 10% toukokuun alusta. Öljyn hinta oli eilen 25 USD kieppeillä. Sekin oli halventunut lähes 10%. Kaiken järjen mukaan bensan hinta pitäisi olla halventunut n. 17%, mutta mitä vielä. 95 maksoi 1,139€ / Litra. eli 8,5% kalliimpaa, kuin tuolloin toukokuussa.

Go Fortum. Ilmainen markkinointi hoidetaan aina tiedotteella "Dollarin ja öljyn hinnan takia bensa nousee huomenna 50 penniä. Hamstratkaa hamstratkaa!" Tätä sitten julistetaan uutisissa, ja se tavoittaa koko kansan. Mutta kun dollari ja öljy halpenee, niin sitten tarjotaan selitykseksi (jos ylipäätään tarjotaan): "varastossa on kalliilla hinnalla bensiiniä vielä kolmeksi viikoksi, ei ne niin äkkiä kulu sieltä.." Bensa on maksanut näin paljon viimeksi joskus silloin, kun Euro maksoi 0,85 dollaria, ja öljyn hinta huiteli jossain samoissa, lähes 30 USD/barreli.

Onkohan samanlaista meininkiä esim. Ruotsissa? Ostaako Essot ja Shellit myös löpönsä Fortumilta, vai tuleeko ne oikeasti "Amerikasta"?

Myyn auton, ja ostan koko rahalla Fortumia. Mojovat osingot luvassa.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Eiköhän Ruotsissa ole täsmälleen sama meininki. Öljyn ja bensiinin hinta vaihtelee dollarin ja maailmanmarkkinahintojen mukaan. Siihen sitten vielä välillä huolto-asemien välisiä hinta-sotia, jotka ovat ihan mukavia sotia.

Itse myin viimeisen autoni -98. Yllättävää miten "auto on pakko olla" muuttui nopeasti vapauden tunteeksi. Elämä ilman bensiinin ym. auton tuomien kustannuksien jäätyä pois tuntuu todella hyvältä. Suosittelen testamaan!
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis minun tietojeni mukaan Shell tuo osittain bensansa ulkomailta, Esso kokonaan. Shell osti Nesteeltä bensansa ennen kokonaan, vaan ei enää.
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Bensan hinta

Omistan auton kun on pakko! Työhommat on sellasia että ei kertakaikkiaan ilman pärjää. Mutta ei olisi jos en tarvisi. Voi sitä ihanaa vapauden tunnetta kun ei tarvitsisi noteerata bensa hintaa ja se muutoksia. tai vakuutus maksuja tai katsastuksia.

Ihmetellä täytyy tuota hinnoittelua. Suomi jossa on (suhteellisen)pitkät välimatkat ja aika rajallinen rautatieliikenne, Vaikeutettaan työvoiman, hyödykkeiden ja teollisuustuotteiden liikkuvuutta pitämällä oljyn hinta korkealla. Ja tätä kautta teollisuuden kilpailu kykyä rajoitettaan. Minulle kävisi vaikka bensan hinnan kiinnittäminen tietyyn rajaan ja verot heittelisivät siinä. esim vaikka 75 senttiä litra.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti finnishninja
Eiköhän Ruotsissa ole täsmälleen sama meininki. Öljyn ja bensiinin hinta vaihtelee dollarin ja maailmanmarkkinahintojen mukaan. Siihen sitten vielä välillä huolto-asemien välisiä hinta-sotia, jotka ovat ihan mukavia sotia.


Tai siis niiden pitäisi vaihdella niiden mukaan. Nyt vain on oltu selvästi havaittavissa kuinka jalostamot ja itse bensa-asemat nostavat selkeästi omia katteitaan. Öljyn markkinahinnan nousu ja heikko Euro/dollari suhde huomoidaan tosiaan heti. Tiedotuksessa mainitaan kuinka on pakko nostaa näiden syiden takia hintoja. Suotuisempaan suuntaa mennessä hinnat vain tuntuvat jäävän stabiilisti paikalleen ja perusteluja ei kuulu.

Itsekin on pakko mennä esim töihin autolla, tai voisinhan mennä yhdistelemällä busseja, tosin silloin matka kestäisi 2h per suunta.

ps. muistatteko huoltoasemilla vielä tarroja yli 75% polttoaineen hinnasta on veroja. Nykyäänhän verojen osuus on tippunut merkittävästi ja jalostamot ja bensa-asemat ovat nostaneen omia katteitaan.
 

MokkaSiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
tappara
On sellainen hämärä muistikuva ns. öljykriisin ajoilta ( siis 70-luvulta ) että kovasti kauhisteltiin kun barrellin hinta nousi pahimmillaan jopa 30 dollarin tienoille .
Bensan hintaakin jouduttiin nostamaan muhkeasti , taisiko maksaa markoissa jopa 1,50 pahimmillaan .
No nyt barrellin hinta on muhkeat noin 30 dollaria ja bensa maksaa jotain selkeästi yli euron eli markoissa yli 6,00.
On tainneet kansainväliset valuuttajutut jossakin kohdin muuttua paljonkin.
Jotenkin vaan tuntuu hassulta , varsinkin selitykset.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Bensan hintavertailu netissä

Bensan hintaa on helppo korottaa, koska kulutus reagoi melko vähän hinnan muutoksiin. Melkeinpä ainoa asia, joka pitää hinnat kurissa onkin paikallinen kilpailu. Melko usein vierekkäisten bensa-asemienkin hinnat ovat sentilleen samat, mikä varmaan sopii molempien asemien yrittäjille ;)

Kuluttajalle lisää vaikutusmahdollisuuksia antaa kuitenkin netissä toimivat bensan hintavertailut. Ennen oli polttoaine.net, joka autoilijan kannalta valitettavasti on ajettu alas. Löysin kuitenkin bensan hintavertailusivuston, jossa oli tiedot melko mukavasti ajan tasalla. Tosin asemien lukumäärä oli melko puutteellinen ja lista koostuikin isompien kaupunkien bensa-asemista. Bensojen hintavertailua voi suorittaa täällä.
 
Bensan hinnan muodostuksen perässä nyt ei pysy elävä erkkikään. Sen sijaan ihmettelen bensiinin hintaeroja omassa tapauksessani Tampereen ja Turun välillä, jota on tässä tullut jokunen vuosi sahattua. Bensa on aina (AINA) ollut halvempaa Turussa. Joskus vähän, joskus vähän enemmän, mutta vajaa kaksi viikkoa sitten viikonloppuna pisti pohjat. Sunnuntai-iltapäivällä 16.6. kuluvaa vuotta ostin Turusta tankillisen ennenkuin lähdin Tamperetta kohti ja 95E maksoi 0,974 €/l = 5,79 mk/l(JET). Kun oltiin päästy Tampereelle saakka niin inflaatio ja hirvittävät kuljetuskustannukset olivat nostaneet bensan hintaa niin ettei yhdestäkään kylmäasemasta, jonka ohi ajoin saanut bensaa 1,15€/l = 6,83 mk/l halvemmalla.

Siis hintaeroa tuli aivan täysin käsittämättömät 1.04 mk/l !!!!!!!

Varsinkin viimeaikoina on hintaero ollut huimaava, mutta tuo on jo X-files tasoa. Niin ja Turussa hinta oli tuota luokkaa melkein kaikilla asemilla. Ai niin yksi juttu vielä, Turussa en ole tankannut yli 1 €/l hintaista bensaa vielä kertaakaan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Ja nythän tuo öljyn hinta 27 USD on aika korkea. Tuo kun tippuu siihen 24 kieppeille, jossa oli joskus talvella, ja Euro kiipeää tuosta vielä hieman, niin jos ei bensa maksa alle 85c/litra, niin alan varastamaan bensaa. (<- pelote kaikille ahneille huoltamoyrittäjille). Inflaatio EI nosta bensan hintaa kolmessa vuodessa 30%..

Autoilija maksaa niin paljon veroja tällekin valtiolle, ettei auton omistamista tahi sillä ajamista tarvitse kellekään selitellä. Ja verojen maksaminen on kuitenkin kunnia-asia, ei siinä mitään pahaa.

Mutta meneeköhän valtion keräämästä autoiluun liittyvistä veroista (siis polttoaineessa, auton käyttömaksuissa yms) edes puoliakaan välillisesti takaisin autoilun aiheuttavien haittojen korjaamiseen, esim. teiden kunnossapitoihin, pyöräteiden rakentamisiin yms. Pöljää, että valtio pitää autoilua lypsylehmänä, jota voidaan kunnolla verottaa, sillä "eihän suomalainen siellä metsissä pärjää ilman autoa". Ja sehän tässä perverssiä onkin.
 
Viimeksi muokattu:

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
No mutta kalja se vasta kallista onkin, varsinkin jos ravintolassa juo...

Tervetuloa vapaaseen monopolimarkkinatalouteen, turha siellä on itkeä. Bensa maksaa ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Joskus se loppuu ja sitten se vasta onkin kallista.

Jos et halua maksaa bensasta osta polkupyörä, vaihda duunia tai järjestele elämäsi sellaiseksi ettei sinun tarvitse paljoa liikkua.

Toinen vaihtoehto on hoitaa sitä fyrkkaa sen verran että ei tarvitse itkeä muutaman euron takia.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti tapio
No mutta kalja se vasta kallista onkin, varsinkin jos ravintolassa juo...

Tervetuloa vapaaseen monopolimarkkinatalouteen, turha siellä on itkeä. Bensa maksaa ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Joskus se loppuu ja sitten se vasta onkin kallista.

Jos et halua maksaa bensasta osta polkupyörä, vaihda duunia tai järjestele elämäsi sellaiseksi ettei sinun tarvitse paljoa liikkua.

Toinen vaihtoehto on hoitaa sitä fyrkkaa sen verran että ei tarvitse itkeä muutaman euron takia.

tapiolla oli mun ajatus! Verikuud! Valinnoistahan on kysymys. Kahta en vaihda: kaljaa enkä autoilua.

Onhan bensan hinnan nousussa edes se hyvä puoli, että kun se maksaa 40 markkaa/litra, voi vedellä ruuhkattomilla teillä lapa sivuikkunasta koko ajan pystyssä, koska kaikki vastaantulijat ovat kuitenkin frendejä!:D

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

Voittaja

Jäsen
Joo, bensan hintahan on aivan järjetön. Itse tosin en olisi edes tiennyt nykyisiä hintoja, jos ei joku olisi niitä tänne kirjoittanut. Enpä muista viimeiseen puoleen vuoteen, että olisin edes katsonut minkähintaista bensa on, en edes tankatessa. Ajeltua tulee vuodessa noin 50000km, ja bensaa siis palaa ihan kohtuudella, mutta kun sitä on kuitenkin saatava, niin turha niitä hintoja on tuijotella ja voivotella.

Onhan bensan hinnan nousussa edes se hyvä puoli, että kun se maksaa 40 markkaa/litra, voi vedellä ruuhkattomilla teillä lapa sivuikkunasta koko ajan pystyssä, koska kaikki vastaantulijat ovat kuitenkin frendejä!

Sama asia käynyt omassakin mielessä, saataisiinpa ainakin kaikki köyhät pois liikenteestä:D
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Muistin/huomasin muuten just mihin niitä veromarkkoja ainakin pääkaupunkiseudulla käytetään: Liikennevaloihin !

Esim. Tapiolassa on noin 100m tienpätkällä 5 valot, parhaillaan valojen etäisyys on van 10-15 m. Johan siinäkin bensaa kuluu kun joutuu vähän väliä pysähtymään ja kiihdyttämään, jokaisella pikkutiellä ja ylityspaikalla on valot vaikka autoja menisi ohi muutama tunnissa. Tuntuu että suomalaiset eivät osaa enää edes kääntyä ilman liikennevaloja.

Turhat valot pois !

Ps. jos bensa hinnat tuntuvat Suomessa kovilta ainahan voi muuttaa vaikka Saudi-arabiaan. Siellä sitten voi vaikka valittaa veden hinnasta.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Joku hyvä puoli Turussakin..?

Viestin lähetti T74
Ai niin yksi juttu vielä, Turussa en ole tankannut yli 1 €/l hintaista bensaa vielä kertaakaan.

Enkä myöskään minä pitkään aikaan. Hinnat tosin vaihtelevat ketjuittain - mm. JET ja Teboil edustavat halvinta päätä, Neste puolestaan pyytää lähes aina yli Euron/litra. Viime aikoina löpöä (95E) on halvimmilta asemilta saanut 0.92-0.94 Eurolla/litra useampana päivänä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Unohdin mainita ylempänä... Ruotsissa oli muutama kuukausi sitten kova jupakka, sillä öljy-yhtiöiden jehut olivat sopineet keskenään milloin hintoja nostetaan ja lasketaan.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Täällä Lahdessa tuntuu joku taas vaihteeksi keikuttavan venettä, kun litran 95E:tä sai aamulla JETin automaatilta alle 90 sentin.

Eihän se halpaa ole vieläkään, mutta paljon mieluumin sitä ostaa tuolla hinalla kuin sillä vähän reilulla Eurolla, johon jo kerkesi tottua.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Senior

Onhan bensan hinnan nousussa edes se hyvä puoli, että kun se maksaa 40 markkaa/litra, voi vedellä ruuhkattomilla teillä lapa sivuikkunasta koko ajan pystyssä, koska kaikki vastaantulijat ovat kuitenkin frendejä!:D

Eikä bensanhinta haittaa, koska kuljettajahan (Aaltonen) ne tankkaukset ja ajamisetkin hoitaa..

Heh, toikin vitsi on näköjään vuosien saatossa kärsinyt yhtälailla hintojen noususta. Joskus 5 vuotta sitten se kuului: "..maksaisi kympin litra.." ja muutama vuosi sitten "..maksaisi kakskymppiä litra.." Nyt on näköjään otettu varman päälle, koska kohtahan se litra maksaa sen kympin, ja kaikki vastaantulijat ovat edelleen tuntemattomia. :)

Ennen pidin tota hintahommaa pelkästään psykologinena juttuna. Jos hintaeroa on esim 10p/l, ja tankkaa tankin täyteen n. 60l, niin hintaeroa tulee se 6mk. Perusihminenhän hukkaa päivässä tuon verran rahaa, ja 10km ajo maksaa jotain tuon verran. Nykyään, kun hinnat on korkeampia, ja erotkin varmaan isompia (en tiedä/muista, autoillut aktiivisesti vasta 1,5 vuotta), niin vaikutus on hieman suurempi. Jos litrahinnassa on yli markan ero, niin onhan se jo aikamoinen. Tankki täyteen, niin se on 10€ aika äkkiä.

Kai se bensan hinta ton verotuksen takia herättää enemmän keskutelua, kuin muiden tuotteiden hintojen nousut, kuten esim. elintarvikkeiden. Eihän prkl mistään saa puolen litran limuakaan enää alle kympillä. Ja sitähän kuluu kesäisin mulla ainakin yhtä paljon kun bensaa, eikä siitä saa edes kilsakorvauksia!! :confused:
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Lahdessa on kolmella ketjulla aikamoinen hintasota, 95:nen maksaa alle euron:
-Jet Paavola 0,892€
-Shell Ahtiala 0,892e
-Teboil Seponkatu 0,921.

Vanha kunnon Neste pitää kiinni linjastaan, kaikilla Lahden Neste asemilla litrahinta oli 1,139€. Hintaeroa litrahinnalle tulee 0,247€ joka on 1,47mk. Aika kovat erot yhden kaupungin sisällä. Ajatelkaa nyt, jos normaali tankki vetää noin 50 litraa ja se vedetään täyteen tulee hintaeroa jo 12,35€ eli 73,40mk. Tässä aletaan puhua jo aika isoista säästöistä. Toivottavasti nuo hinnat pysyvät Lahdessa pitkään vaikka meikäläinen ei niistä hyödy pätkääkään. Missä viipyy dieselin hintasota, perkele!!
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Viestin lähetti 1900
Missä viipyy dieselin hintasota, perkele!!

Samaapahan oodottelen minäkin. Naftassa se suurin sota kai käydään isojen kuljetusliikeiden kanssa sopimusneuvotteluina. Ja muutenkin tuolla raskaamman liikenteen puolella, meidän 'tavallisten' tallaajien litramäärät ovat tuohon typerään bensalla ajoon verrattuna sen verran pieniä.

Dieselin hinnanmuodostus on muutenkin aivan oma matematiikanlajinsa, hinta nousee 1 - 2 kk:n viiveellä bensan hintaan, lasku tapahtuu sitten vielä suuremalla viiveellä mutta yleensä sitten aika isona, josta taas lähdetään hilaamaan ylöspäin.

Mutta kyllä hintoja kannattaa naftassakin vertailla. Lähipäivien vertailut Sahalahden ST 1:n 0,712:sta Tampereen Ristinarkun Shellin 0,810:aan. Tampereen kartellihinta on tässä pitkään ollut 0,799, Kangasalta saa jo yleisesti 0,72 - 0,73. Tankillisella kun pääsee tuollaiset 1300 km, niin aika hyvin pystyy itse päättämään missä tankkaa, meikäläisen kulutuksilla vuosisäästö verrattuna vain siihen kartellihintaan, ei kalleimpaan, on helposti 200-300€/vuosi. Meikäläisen viinapäällä se on jo ihan mukava raha.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Cosmo


Eikä bensanhinta haittaa, koska kuljettajahan (Aaltonen) ne tankkaukset ja ajamisetkin hoitaa..

***

Eihän prkl mistään saa puolen litran limuakaan enää alle kympillä. Ja sitähän kuluu kesäisin mulla ainakin yhtä paljon kun bensaa, eikä siitä saa edes kilsakorvauksia!! :confused:

Itte tankkaan ja omilla meen.;)

Äläkä hyvä mies litki sitä limua! Juo kaljaa, siinähän on vitamiinejakin! Sitäpaitsi sen juominen tutkitusti lisää rohkeutta ja poistaa estoja :cool:
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
]Ja nythän tuo öljyn hinta 27 USD on aika korkea. Tuo kun tippuu siihen 24 kieppeille, jossa oli joskus talvella, ja Euro kiipeää tuosta vielä hieman, niin jos ei bensa maksa alle 85c/litra, niin alan varastamaan bensaa. (<- pelote kaikille ahneille huoltamoyrittäjille). Inflaatio EI nosta bensan hintaa kolmessa vuodessa 30%..
-----------------------------------------------------------

Älä edes uneksi moisista, siirtyväthän sentit kätevästi välikäsien taskuihin. Sitäpaitsi polttoainetta ei voi huoltamolta varastaa, se on näpistys.

Autoilija maksaa niin paljon veroja tällekin valtiolle, ettei auton omistamista tahi sillä ajamista tarvitse kellekään selitellä. Ja verojen maksaminen on kuitenkin kunnia-asia, ei siinä mitään pahaa.
-----------------------------------------------------------------------

Täällä maassahan kaikkien maksujen jälkeen pitäisi tuntea syyllisyyttä siitä saastuttavasta kotterosta. Autoilijoita lyödään parhaimman mukaan, vaikka ilman autoilijoita valtio olisi polvillaan.

Mutta meneeköhän valtion keräämästä autoiluun liittyvistä veroista (siis polttoaineessa, auton käyttömaksuissa yms) edes puoliakaan välillisesti takaisin autoilun aiheuttavien haittojen korjaamiseen, esim. teiden kunnossapitoihin, pyöräteiden rakentamisiin yms. Pöljää, että valtio pitää autoilua lypsylehmänä, jota voidaan kunnolla verottaa, sillä "eihän suomalainen siellä metsissä pärjää ilman autoa". Ja sehän tässä perverssiä onkin.

Helppo vastaus. Eipä tietenkään. Valtio rahoittaa toimintaansa autoilua verottamalla, sekä alkoholia verottomalla. Kummassakaan tapauksessa haittojen aiheuttamiin kuluihin ja esim liikenneolosuhteiden parantamiseen ei käytetä kuin murto-osa tulokertymästä.

Sehän on tyhmä joka maksaa, ekä nouse barrikaadeille.
 

herttakurko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään vilkuillessani bensan hintoja huomasin seuraavaa:

Kotkan A24 kylmäasema myi (yritti myydä) 95 okt. hintaan 1.099€. Tien toisella puolella Jet myi samaa tavaraa hintaan 1.009€.

Ei olis ollu jonottamisen tarvetta toisella asemalla, arvaatte varmaan kummalla.:confused:
 
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, HIFK
Euroon siirtyminen mahdollistaa sen, että tavallista kansalaista voidaan viilata linssiin hintoja muuttelemalla. Euroissa 17 centtiä ei tunnu paljolta, mutta se onkin sama kuin yksi markka! Ennen ajeltiin ympäriinsä viidenkin pennin takia.

Kiinnittäkääpä huomiota hintojen vaihteluun viikon eri päivinä... Loppuviikosta on huomattavasti halvempaa kuin alkuviikosta! Jopa ihan samalla asemalla. Tällä tavalla voi säästää pitkän pennin.

Yleisesti ottaen en pidä siitä että ihmiset tankkaavat sillä halvimmalla (automaatti)asemalla. Samaan aikaan valitetaan miten miehitetyillä asemilla ei enää saa mitään palvelua. Tuskinpa kukaan ilmaiseksi työskentelee, se on hyvä muistaa tilannetta tuskaillessa.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereella euro ei ole vahvistunut...

Alkaa liki jo kateeksi käymään tuollaiset Lahden ja Kotkan hinnat. Tampereella kuljetuskustannukset ovat nousseet rajusti tai sitten paikallinen euro ei seuraa muun Euroopan euroa, sillä täälläkin lyötiin tänään tauluihin uudet hinnat: Ratinan Shell ja Neste kilpailivat tänään hinnoilla 1,17 ja risat. Että näin meillä. Onneksi ajamalla vajaan kilometrin etelään Hatanpään Supalle hinnasta pystyi hukkaamaan jo 12 senttiä. Kohtahan pitää kilometrin sijasta ajaa 115 kilometriä luoteeseen...
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapahtuipa muinoin Hangossa

Hangossa heitettyä helttaa

En millään malta tässä yhteydessä olla muistelematta yhtä Hangon vierassataman jakeluaseman laiturissa tapahtunutta sananvaihtoa. Kävi nimittäin niin, että olimme ystäväni Pentin kanssa suorittamassa neitsyt-risteilyä juuri firmaani hankkimalla Marino Barrakudalla. Sivumennen sanottuna olin äärettömän ylpeä tuosta veneestä. Elettiin orastavaa lama-aikaa 90-luvun taitteessa. Rakennusalalle tuo ei juuri täydellä höngällä ollut purrut, joten hilloa riitti kaikkeen joutavaan.

Rantauduimme jouheasti aseman laituriin isohkon jenkki-paatin perään. Kiinnitimme touvit ja huikkailimme isännälle, josko saisimme täydennystä diesel-varantoihimme. Isännällä piti kuitenkin kiirettä tuon jenkin pohjattomalta tuntuneen bensatankin täydentämisen kanssa, joten hän huikkasi apupoikaa hätiin. Noh, poika teki työtä käskettyä ja lorotteli pitkästyneen oloisena parisensataa litraa tupaöljyä tankkiin bemarimme kyytipojaksi. Oltiin polleita poikia siinä suoritetta seuraillessamme.

Naureskelimme vaivihkaa tuon edessämme kellineen bensasyöpön haltijan kohtalolle, johon bensiksen isäntä vinosti hymyillen lorotteli ylihintaista ysivitosta lähes tuhat litraa. Tuolloin tupaöljy maksoi noin pari markkaa ja bensa öbaut viisi markkaa. Heittelimme sukkeluuksia keskenämme kaverin väärässä kohdin säästämiselle, koska ei ollut reppana uhrannut muutamaa kymppitonnia diesel-koneeseen.

Aikanaan sitten siirrymme kassalle isännän saatua leipätyönsä suoritettua. Pentti ei tapansa mukaan malttanut pitää suutaan, vaan kysäisi rehevällä keski-suomen murtella: jotta eikö se tule hirviän kalliiksi ajaa tuommoisella pelillä, kun lähes kuution pitää tankata kallista bensiiniä, minuun ilkikurisesti vilkuillen. Kaveri siihen että: Ei se kallista ole, se vaan köyhästä tuntuu…

Maksoimme vaiteliaina polttoöljymme, sillä kummallekaan ei juohtunut mieleen mitään nokkelaa vastinetta. Tuon tapauksen jälkeen en ole viitsinyt äimistellä bensan hintaa – pääasia, että rahalla saa…
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös