Mainos

Bensiinin hinnoista

  • 59 846
  • 383

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jorvaksentien Essolla näkyi hinta olevan myös alle 1,20 euroa. Sikäli kun sillä on merkitystä, autoilun kustannuksista kun bensa tahtoo muodostaa niin pienen osan. Olisi hienoa, jos vaikkapa vakuutusmaksut olisivat samalla tavalla suhteessa ajosuoritteeseen kuin polttoainekulut.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tinke kirjoitti:
Itse en tiedä, mutta en jaksa uskoa, että bensa laskisi Suomessa enään koskaan alle 1.20€ litralta.

Turussa viimeisen kahden viikon aikana olen halvimmilaan tankannut hintaan 1,154, joten ei se 1,20 mikään maaginen luku ollutkaan. Hinta on kokoajan ollut ainakin Turkkusessa pienessä laskussa, mutta nyt se on jämähtänyt tuohon 1,16 molemmin puolin.

Ilmesesti Turussa soditaan, koska polttoaine.netin mukaan 20:sta halvimmasta hinnasta 16 on Turusta ja yksi Kaarinasta. Eipä haittaa ollenkaan.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Ainakin Rauman Jetiltä on saanut jo jonkun aikaa menovettä alle 1.20 hintaan. Saisi nyt vaan tippua ainakin siihen 1.10 tai mielellään likemmäs euroa niin alkaisi tuntua järkeenkäyvältä hinnalta.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
varjo kirjoitti:
Vastaavasti, muutosprosentiksi muotoutuu lineaarisessa käyrässä ~4%

Olispa mukava saada samaan käyrästöön inflaation kehitys ja öljyn maailmanmarkkinahinnan kehitys.
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Tänään oli uutisissa vihjettä, että viime päivien/viikkojen bensan hinnan laskeminen muuttuu taas hinnan nousuksi. Syytä en tiedä, mutta todennäköisesti ei ole kyse suuresta noususta. Hinnoissa näkyy viimeistään vkl:na! En usko, että nähdään enää 1.10 maksavaa menovettä (siis 95:sta)! Ehkä joskus joku poikkeus...
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikäs on Tampereen hintataso tällä hetkellä? Täällä Malmössa saa menovettä nyt noin 1,12 euron hintaan, kun se vielä heinäkuussa maksoi 1,37 egee...

Kiinnostaa vaan sikäli että vielä tämän vuoden puolella olisi tarkoitus siirtäytyä Tampesteriin tankkailemaan. Ja muutenkin oleilemaan.


Edit: Ja osaako joku selittää miksi svedupetterilandiassa bensa on halvempaa kuin kotosuomessa? Verotus?
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ysiviitonen: 1,449. Diesel: 1,15. Tällaisia hintoja tuli tänään bongattua jakeluautomaattien valotauluilta. Kyllä siinä on menovedellä taas hintaa, mutta väheneekö autoilu sen vuoksi? Ei se mihinkään vähene. Hintaennätys ysiviitoselle on Suomessa muistaakseni siinä puolentoista euron paikkeilla. Saa nähdä mille tasolle tuo litrahinta nyt asettuu kun vuosi etenee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ysiviitonen: 1,449. Diesel: 1,15. Tällaisia hintoja tuli tänään bongattua jakeluautomaattien valotauluilta. Kyllä siinä on menovedellä taas hintaa, mutta väheneekö autoilu sen vuoksi? Ei se mihinkään vähene.
Tietenkin vähänee. Ihan samalla tavalla kuin viinan hinnan lasku lisää alkoholin käyttöä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ysiviitonen: 1,449. Diesel: 1,15. Tällaisia hintoja tuli tänään bongattua jakeluautomaattien valotauluilta. Kyllä siinä on menovedellä taas hintaa, mutta väheneekö autoilu sen vuoksi? Ei se mihinkään vähene. Hintaennätys ysiviitoselle on Suomessa muistaakseni siinä puolentoista euron paikkeilla. Saa nähdä mille tasolle tuo litrahinta nyt asettuu kun vuosi etenee.

Eipä hirveän pitkä aika ole siitä hetkestä kun ysivitosen hinta puhkaisi yhden euron rajan. Silloin iltapäivälehdet haastattelivat sivuillaan ihmisiä ja kysyivät kuinka kauan perse kestää maksaa nousevia hintoja. Usea taisi silloin todeta, että 2eur/litra on ehdoton katto tms.

No nyt ruvetaan olemaan lähempänä kakkosta kuin ykköstä, joten taitaa olla vain ajan kysymys, kun se seuraava haamuraja poksahtaa. Väheneekö autoilu, tuskin. Töihin on päästävä, eikä kaikki voi asua kaupungeissa, vaikka siellä suuri osa työpaikoista on. (eikä käyttää julkisia, jos sellaista ei ole)

Onneksi vaihdoin vuosi sitten 150km päivittäisen työmatka-autoilun 2km päivittäiseen työmatka-kävelyyn... 5v tuota matkaa (150km) päivittäin sahanneena tunnen kyllä sympatiaa ihmisille, jotka joutuvat päivittäin ajamaan pitkiä matkoja autolla... ja maksamaan käsittämättömiä hintoja.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
1,09€ oli naftalitran hinta eilen kun siitä n. 60€ Pirkanmaan Osuuskaupalle pulitin. Silloin kun euroon siirryttiin, oliko se nyt 2001 vai 2002 alusta niin diesel maksoi hieman alle 0,7€ litra, eli hinta on noussut siitä lähes 40%. Ei siinä sinänsä mitään, mutta oman auton käytöstä saatava työmatkavähennys on noussut jopa 2c, eli 10%, ja se jostain käsittämättömästä syystä on edelleenkin vain puolet kilometrikorvauksesta.

Toisaalta asun täällä maalla omasta vapaasta tahdostani ja tällainen järvenrantakämppä Tampereella maksaisi ehkä 200k€ enemmän kuin täällä. Toisaalta laskin viettäneeni viime vuonna auton ratissa aikaa n. 500 tuntia. Huoh!

t. hanu
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse on nyt tullut seurailtua aktiivisesti polttoaineen hintoja n. 1½ vuotta ja hinta on vaihdellut laidasta laitaan aika merkittävästi. Hinnat ovat pääasiassa pirkanmaan huoltoasemilta. Itse olen havainnut sen, että Nesteellä on selkeästi korkeammat hinnat kuin muilla asemilla. Yleensä sellainen 3-5 centtiä / litra.

- Elokuun 10 2006 polttoaine maksoi kalleimmillaan 1.43 €/litra
- Halvimmillaan menovettä on itse tullut tankattua Tammikuun 18 vuonna 2007, hintaan 1.14€/litra. Ero tämän vuotiseen hintatasoon (esim. Neste Kaleva tre 1.1.08 1.45€/litra ) on siis n. 30 centtiä !.
- Viimeksi on tullut tankattu 95:ta alle 1.20 helmikuussa 2007

Nyt on puhuttu että keskiverto autoilijan bensalasku kasvaa vuodessa n.60 €?
Mikähän on se keskiverto autoilijan ajama matka vuodessa? 10000 km vai 30000 km ?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hmm, Lohjalla on Abc:n ja Jetin kylmäasemat liki vierekkäin dieselhinnoin 1,25 ja 1,13. Tuossa saa jo aika kivan eron tankillisen hintaan. S-Lohja jyrää muutenkin, keskustan SOK:n asemalla löpön hinta oli 1,259 litralta.
 
Viimeksi muokattu:

Vasen Pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hmm, Lohjalla on Abc:n ja Jetin kylmäasemat liki vierekkäin dieselhinnoin 1,25 ja 1,13. Tuossa saa jo aika kivan eron tankillisen hintaan. S-Lohja jyrää muutenkin, keskustan SOK:n asemalla löpön hinta oli 1,259 litralta.

Juuh ... dieselin verohan nousi alveineen ~5.5snt/l mutta tuo keskustan asema nosti hintoja uudenvuoden aattona 1.179 -> 1.259 eli 8 senttiä.

Onneksi ei tarvitse maksaa Lohjan kartellihintoja, kun voipi tankata Espoossa töihin mennessä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi perseen perse! Täällä itä-Suomessa 95:n hinta tänä aamuna 1,469! Tämä on vittu ihan sairasta jo! Työmatkaa varten auto on melkein oltava kun julkisetkaan ei täällä jumalan selän takana kulje, saatana melkein sama olisi jättäytyä työttömäksi ja luopua autosta niin saman verran jäisi käteen kuukaudessa!
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Vantaalla 95:n uusi hinta pyöri asemilla 1.40 nurkilla. Lähiasemani ei ollut vielä äsken nostanut hintaa ja tankkasin täyteen 1.305 hintaan.

Kyllähän tuo bensan hinta alkaa aika huima olemaan. Itse olen jo vähentänyt vapaa-ajan autoilun lähes nolliin. Työmatkat täytyy kulkea autolla, koska tarvitsen töissä omaa autoa. 46 km päivässä uppoaa työmatkoihin, joten kyllähän siinä bensaa palaa. Ehdottomasti kulkisin enemmän julkisilla jos se olisi työni puolesta mahdollista. Toinen vaihtoehto olisi muuttaa lähemmäksi työpaikkaa ja se tässä onkin ollut pitkään jo mielessä..
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Työmatkaa varten auto on melkein oltava kun julkisetkaan ei täällä jumalan selän takana kulje, saatana melkein sama olisi jättäytyä työttömäksi ja luopua autosta niin saman verran jäisi käteen kuukaudessa!

En kritisoi tätä nimenomaista vastausta - näin varmasti kirjoittajan kohdalla on. Pakko vain todeta, että tämä on kyllä yleisin selitys ikinä missään sellaisissakin paikoissa, jossa ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Allekirjoittaneen duunipaikka sijaitsee julkisten yhteyksien kannalta about maan parhaassa paikassa, mutta silti tässäkin nurkilla porukka valittaa, miten "joutuu käymään autolla kun ei julkiset kulje".
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Laskeskelin tuossa että oman työmatkani (2x50 km/päivä) bensakuluihin menee uusilla hinnoilla noin 200 € kuukaudessa. Kimppakyytijärjestely tosin onneksi helpottaa omaa kukkaroa noin puolet tuosta summasta.

Julkisilla kulkuneuvoilla (bussi+HKL) pääsisi myös perille melkein ilman kävelyä; lippuihin tosin menisi noin 250 €/kk. Ratkaiseva ero on kuitenkin matkaan kuluva aika: henkilöautolla 50-60 min/suunta ja julkisilla 90-105 min/suunta. Säästyvä vapaa-aika siis noin 1 h/vrk vertailussa oma auto/julkinen. Itse lasken vapaa-ajan olevan niin kallista, että ilman kyytiläisiäkin kestäisin vielä monta bensan hinnankorotusta ilman siirtymistä julkisten käyttäjäksi.

Sen voin vielä todeta, että henkilökohtaisesti en rasitu auton ratissa vaan nautin itse ajamisesta, poislukien kävelyvauhtia etenevät jonot.

Sain myös jokin aika sitten vinkin, että ilmastoinnin poiskytkeminen (kun sitä ei tarvita) säästää bensakuluja. Meikäläisen kulkupelissä säästöä alkoi tulla n. 0,3-0,4 l/100 km.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Aamulla oli vielä naapuriasemalla ysivitonen 1,309 e/l. Vituttaa kun ei tankannut, just pomppas 1,419:iin. Olisin säästänyt tankkauksessa lounaan verran. No, jätetään lounas väliin niin annetaan idiootille rangaistus.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuossa vertailupohjaa eri maista euroopassa, marraskuulta. Ei olla kuitenkaan se kallein maa, oikeastaan aika yllätys on tuo Iso Britannia, jossa kuitenkin kaikenmaailman sporttiautoja myydään kunnolla. Ja ihmekös tuo jos Top Gearissa Diesel autot saa runtua, kun katsoo dieselin hintaa. :)
Maa Bensa Diesel
Austria 1.171 1.096
Belgium 1.433 1.158
Finland 1.322 1.061
Germany 1.372 1.226
Greece 1.032 1.029
Holland 1.470 1.138
Italy 1.330 1.286
Luxemb. 1.131 0.971
Spain 1.057 0.974
France 1.295 1.115
Ireland 1.152 1.104
Portugal 1.314 1.114
Slovenia 1.000 0.994
Sweden 1.292 1.248
Estonia 0.843 0.824
Latvia 0.950 0.909
Lithuania 0.953 0.947
Slovakia 1.144 1.167
Swiss 1.044 1.086
GB 1.425 1.466
USA 0.503 0.553
N.Ireland 1.411 1.440
Norway 1.514 1.351
Poland 1.124 1.007
Hungary 1.152 1.101
Czech 1.080 1.037
Denmark 1.343 1.227

Jenkkilä toki ihan omalla luvulla. Eipä noilla hinnoilla tarvii vielä vaihtaa sitä V8 pickuppia mihinkään Priukseen.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sain myös jokin aika sitten vinkin, että ilmastoinnin poiskytkeminen (kun sitä ei tarvita) säästää bensakuluja. Meikäläisen kulkupelissä säästöä alkoi tulla n. 0,3-0,4 l/100 km.

Itse ainakin otan talvisin ilmastoinnin pois päältä, sillä sillä ei oikeastaan mitään taida tehdä. Talvella kun on muutenkin pääsääntölisesti turhan kuiva ilma niin en tarvitse ilmastointia siihen päälle vielä kuivaamaan auton sisäilmaa.

Kesällä ilmastointi on oikeinkäytettynä verraton "lisävaruste".
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Julkisilla kulkuneuvoilla (bussi+HKL) pääsisi myös perille melkein ilman kävelyä; lippuihin tosin menisi noin 250 €/kk. Ratkaiseva ero on kuitenkin matkaan kuluva aika: henkilöautolla 50-60 min/suunta ja julkisilla 90-105 min/suunta. Säästyvä vapaa-aika siis noin 1 h/vrk vertailussa oma auto/julkinen. Itse lasken vapaa-ajan olevan niin kallista, että ilman kyytiläisiäkin kestäisin vielä monta bensan hinnankorotusta ilman siirtymistä julkisten käyttäjäksi.

Kysehän on siitä miten vapaa-ajan määrittelee. Itse esimerkiksi käytän vapaa-aikaani mielelläni vaikkapa lukemiseen. Tätä itselleni mieluista aktiviteettia en ajaessa voi harrastaa, mutta tältä osin bussissa istuessa vapaa-ajanvietto on kaiken aikaa päällä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itse ainakin otan talvisin ilmastoinnin pois päältä, sillä sillä ei oikeastaan mitään taida tehdä. Talvella kun on muutenkin pääsääntölisesti turhan kuiva ilma niin en tarvitse ilmastointia siihen päälle vielä kuivaamaan auton sisäilmaa.

Mut eipä se ilmastointi, kompura siis mene päälle talvella. +5 taitaa olla raja. Että vaikka se onkin "päällä" kojetaulussa, niin ei se ole päällä. Toki suomen talvet alkaa olla tuota +5 luokkaa, joten sitä jos tarkoitit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös