Se, joka väittää, etteikö Suomessa olisi huonot tiet, valehtelee törkeästi päin näyttöä. Totuus on se, että valtatiet erityisesti ruuhka-Suomessa sekä tiet kaupungeissa ovat järkyttävän heikossa kunnossa ja harvassa maassa kehitysmaiden ulkopuolella tilanne on niin huono. Erityisesti urheiluautolla ajaminen Suomessa on yhtä tuskaa ja itse asiassa jos haluaa olla varma asiasta niin kannattaa ajaa maasturilla. Mitä alhaisempi maavara ja mitä matalammat renkaat niin sitä suurempi todennäköisyys, että jotain särkyy. Sen vuoksi Suomessa on aika vähän ihmisillä hyviä autoja käytössä ja varsinaisilla urheiluautoilla moni ajelee pääasiassa viettäessään aikaa ulkomailla.
Esimerkiksi Saksassa on liikennemerkit ja lisäkilpi urista, jos hiemankin epätasaisuuksia löytyy moottoriteillä. JA silloin kyse on urista, joita ei edes huomaa silmämääräisesti. Täällä tiet ovat jatkuvasti aivan järkyttävien urien vaivaamia, eikä asialle tehdä mitään. Saksassa kun moottoritietä korjataan niin se kaivetaan vähintään metrin syvyydeltä kesäisin koko maa pois ja sitten tehdään aina kunnolla uudelleen, jotta se pinta olisi paras mahdollinen. Suomessa pahimmassa tapauksessa lasketaan juosten kusten vain asfalttivanat niiden urien päälle, jolloin varsinkin mutkissa prätkällä niissä kohdissa ajaminen on tuskaa.
Toinen asia, mikä on huomioitava Suomessa paitsi huonon teiden kunnon sekä heikon/karkean asfalttipinnan lisäksi on se, että täällä tiet suunnitellaan väärin. Lähtökohtaisesti insinööritaito on varmaan 100 vuotta monia muita maita jäljessä. Kallistukset menevät lähes järjestään kurveissa väärään suuntaan, joka edesauttaa onnettomuuksien syntymistä, kun autot lentävät fysiikanlakien mukaisesti seinään. Samoin jotkut sillat rakennetaan käsittämättömällä tavalla. Ensin kaadetaan metsä ja sitten tehdään vitunmoinen puuhässäkkä, jonne silta sitten valetaan. Muualla on tehty jo varmaan satoja vuosia silta ihan eri tavalla elementeistä. Discoverykanavalta voi katsoa esimerkkejä ohjelmissa, miten näytetään, kuinka sillat rakennetaan ja kauanko ne kestävät. Teräsrakenteisina kesto on satoja vuosia. Onhan jopa Eiffelin tornikin vielä pystyssä. Kaikista huvittavinta on se, että välillä täysin uusikin tie on niin epätasainen/perunapeltomainen, että auto hyppii sillä tämän tästä ja jokainen uusi tie joudutaan järjestään jollain tavalla korjaamaan.
On aivan turha sanoa, etteikö rahaa olisi tieinvestointeihin. Fakta on se, että on kyse preferensseistä. Tieliikenne kerää valtavan määrän verotuloja ja kun ne vaan kohdennetaan oikein niin tiet saadaan kuntoon. Ns. hyvinvointivaltiossa fyrkat menevät ihan turhan jengin ylläpitoon, kun taas tiet laiminlyödään.
Toinen asia, mikä pitäisi ottaa esille olisi moottoritiemaksut. Italiassa homma toimii hyvin. Paskat autot pysyvät poissa ja moottoritiet ovat erinomaisessa kunnossa. Joku esim. 7-8c per kilometri voisi ihan hyvin tuollainen moottoritiellä ajaminen maksaa. Ja kun ne maksupisteet laitettaisiin selkeästi kaupunkien ulkopuolelle niin siellä missä on vain peltoa, voi aivan hyvin rakentaa maksupisteen, missä olisi esim. yksikaista kassalle, missä on joku maahanmuuttaja keräämässä fyrkat, muutama kaista luottokorttikassoille ja pari sellaisille, joilla on joku elektroninen systeemi (rekat mm.). Ja nimenomaan raskaanliikenteen tulisi maksaa enemmän.