Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Bensiinin hinnoista

  • 60 068
  • 383

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan paskaa väittää että suomalaisten autolla ajo jotenkin vähenisi bensan hinnan takia. Vittuillakseni ajan kahta kauheemmin. Saavathan hamppuhatut sitten valittaa että aja bussilla.

Haista Suomen verojärjestelmä paska.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vikaneulainen Hattu kirjoitti:
Jos ei ole varaa ajaa omalla (autolla) ni käyttäkää yleisiä esim. linja-auto, linkku, bussi, paikkuri, munanmuotoinen tai ONNIKKA....

Aika osuva lause? Joo no onhan se todella helppo liikkua "julkisilla" kulkuneuvoilla, jos sattuu asumaan esim. Helsingissä. Ihan palauttaaksesi julkisten kulkuneuvojen puolustajat maan pinnalle niin kannattaa tehdä kesälomamatka maaseudulle. Sinne missä sana julkinenkulkuneuvo on aika vieras käsite.

Maaseudulla ei todellakaan ole vaihtoehtoja mitä valita. Oma auto on se ainut mahdollisuus liikkua. Helppoa on hesassa missä dösä? tulee 5 min välein. Siellä taitaa ainut hupi olla se oonko mä niin kova jannu et meen pummilla?

Helppo on hypätä esim junaan joita menee erääseen valtakunnan suurimmista kaupungeista 3 juna vuoroa päivässä. Busseja ko. kaupunkiin menee suunnilleen saman verran. Pääsy linja-autolla oman paikkakunnan "keskustaan" syrjäseudulta on täysi mahdottumuus, katsokaapas kun niitä ei kulje! Kiva lähtee räntäsateessa sotkeen helkamalla 25 km yhteensuuntaan. Eli sen mitä keskiverto stadilainen ajaa elämänsä aika polkupyörällä?


kettu666 kirjoitti:
Haista Suomen verojärjestelmä paska.

Vuonna 2005 arvio autoihin kohdistuvasta verotuksesta oli seuraava

Autovero 1 294 000 000 € (516 €/auto)
Ajoneuvovero 536 100 000 € (214€/auto)
Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta 2 044 900 000 € (816€/auto)
ALV autoverosta ja polttoaineverosta 734 558 000 € (293€/auto)

yhteensä 4 609 558 000 € (1839€/auto)

Lisäksi vuonna 2005 uuden auton hinnasta veroa on 43,4 %

Ja kun otetaan huomioon, että vuonna 2005 polttoaine maksoin noin 20 centiä/litra vähemmän saanee valtio jälleen tänä vuonna huiman potin autoilijoilta polttoaineeseen kohdistuvina veroina.

Suurista luvuista huolimatta Suomalaiset ajavat Euroopan (sivistyneen) p*skimmilla / saastuttavimmilla autoilla sekä p*skimmassa kunnossa olevilla teillä. Väitetään, että rahaa ei muka löydy teiden ylläpitoon. Jospa vaikka vuonna 2008 sijoitettaisiin 50 % autoilijoilta vuonna 2007 kerätyistä veroista teiden rakentamiseen ja ylläpitoon saataisi uutta moottoritietä rakennettua muutama sata kilometriä sekä uutta päällystettä laskettua useita satoja kilometrejä.
Mutta valtiolla on helpompi keino "vähentää" onnettomuuksia. Lasketaan nopeuksia entisestään. Autot kehittyvät, mutta suomessa tieverkko rapistuu ja rapistuu sekä autokanta vanhenee, Kiitos verottajan.
 

Tobias

Jäsen
kettu666 kirjoitti:
Ihan paskaa väittää että suomalaisten autolla ajo jotenkin vähenisi bensan hinnan takia. Vittuillakseni ajan kahta kauheemmin. Saavathan hamppuhatut sitten valittaa että aja bussilla.
Haista Suomen verojärjestelmä paska.

Verojärjestelmässämme ei ole polttonesteiden osalta mielestäni mitään vikaa mutta tuloveron progressio on tehoton. Siihen pitäisi puuttua. Bensa saa maksaa minun puolestani vaikka 3 euroa litralta, ajan silti sen mitä ajan. Eiköhän tuo tuossa kallistune entisestään. Katselin tuossa öljyfutuureiden hintoja ja komeaahan tuo nousu on. Toivottavasti jatkuu edelleen niin ainakin raaka-ainerahastoista on odotettavissa profiitteja ja ehkäpä Neste Oilkin saa tuosta vetoapua kurssiinsa entisestään.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alkaa jo ärsyttää tämä jatkuva polttonesteiden hinnasta nariseminen. Eilenkin taas kyseltiin telkkarissa Tauno Tavalliselta ja Kerttu Kaduntallaajalta että "Milloinkas se raja tulee Teidän kohdallanne vastaan?" ja vastaukset olivat jälleen ne samat "Kyllähän sitä tulee katseltua mihin ajaa" ja "Kyllä se varmasti aika pian tulee se raja, joo!"

Niin kauan kun bensan hinta ei nouse kuin tuon muutaman sentin kerrallaan, ajaminen tai autonkäyttötottumukset eivät muutu mihinkään. Todella nerokasta vedätystä, ja sitten syytellään "Lähi-Idän kriisejä" ja "öljyn maailmanmarkkinahintoja". Ok, onhan niilläkin vaikutuksensa, myönnän.

Pointtini oli siis se, että aivan sama mitä bensa maksaa, ihmiset ajavat silti samaan malliin.

OT:Milloinkohan Suomessa myönnetään, että biopolttoaineiden tuotekehitys ja vaihtoehtoisten energiamuotojen käyttöönotto on ryssitty täydellisesti? Uskomatonta, miten joka puolella otetaan täydellä tohinalla käyttöön bi-fuelautoja ja ekopolttoaineita, mutta Suomessa mietitään vielä, palaako hake hyvin ja kannattaako sitä polttaa. Loppumaton ministeriöiden lautakuntien ja asiantuntijaneuvostojen kokousten ja selvitysten suo.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niilo kirjoitti:
Suurista luvuista huolimatta Suomalaiset ajavat Euroopan (sivistyneen) p*skimmilla / saastuttavimmilla autoilla sekä p*skimmassa kunnossa olevilla teillä.

Oletko koskaan käynyt Suomen rajojen ulkopuolella? Autoista olen kanssasi samaa mieltä, mutta tieverkko ei kyllä ole nyky-EU:n maista huonoimmasta päästä ainakaan kuntonsa puolesta. On totta, että tänne kaivattaisiin rutkasti lisää moottoriteitä sekä varsinkin leveäkaistateitä, mutta muu tien kunnosta valittaminen on kyllä jo sen sortin tuubaa että perusteluja kaivataan.
 

Anders

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tulppu kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt Suomen rajojen ulkopuolella? Autoista olen kanssasi samaa mieltä, mutta tieverkko ei kyllä ole nyky-EU:n maista huonoimmasta päästä ainakaan kuntonsa puolesta. On totta, että tänne kaivattaisiin rutkasti lisää moottoriteitä sekä varsinkin leveäkaistateitä, mutta muu tien kunnosta valittaminen on kyllä jo sen sortin tuubaa että perusteluja kaivataan.
Hieman ohi otsikon, mutta pientä perustelua.

Tiehallinnon mukaan noin miljardi euroa vuodessa riittäisi teiden kunnossapitoon, liikenneturvallisuuden hoitoon ja teiden parannuksiin. Nyt on käytettävissä 600 miljoonaa euroa. Aika iso vaje. 1990-luvun alussa tiepitoon ja rakentamiseen käytettiin nykytason mukaan noin 1,2 miljardia euroa vuodessa.

Vuodesta 1990 lähtien tieliikenteen verotus on noussut 60 prosenttia ja liikenne on kasvanut 30 prosenttia. Tienpidon rahoitus on samassa ajassa laskenut 40 prosenttia. Em. luvuissa on jonkinlainen ristiriita?

Suomen päätieverkko on rakennettu 1960- ja 70-luvuilla sen aikaisiin kuljetustarpeisiin sekä sen aikaisin mitoituksin. Kantateitä on 13300 kilometriä, kaikkiaan teitä on 78000 kilometriä. Tänä vuonna Suomessa on käynnissä tai käynnistymässä kuusi (6) suurta tieprojektia. Projektien yhteispituus on noin 300 kilometriä. Rahoitusta odottaa noin 900 isoa ja pientä tieprojektia. Tällä menolla rahoitusta myös saadaan odottaa ja tieverkko jatkaa rapistumistaan. 40 vuotta vanhojen teiden korjaamiseen menee seuraavat 40 vuotta, ja tuskin edes riittää.

Esimerkkiä voisi ottaa läheltä. Ruotsissa päätettiin panna tiet kuntoon vuoteen 2015 mennessä. Tiehankkeisiin järjestettiin 38 miljardin euron rahoitus.

Toki EU:n jäsenvaltioista, erityisesti uusista, löytyy huonompikuntoisia tieverkkoja kuin Suomesta, mutta onko se peruste olla korjaamatta Suomen tieverkkoa?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Yksi hyvä peruste tien ajallaan korjaamiselle on se, että silloin tien korjaaminen on huomattavasti edullisempaa. Jos tie korjataan sen ollessa vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa sille saadaan 10-15 vuotta ikää melko pienillä parannuksilla. Toisaalta jos tien annetaan mennä todella huonoon kuntoon niin, että sen runko kärsii, sen korjaamiseksi eivät pienet ylläpitotoimenpiteet enää riitä ja hommasta tulee huomattavasti kalliimpaa. Toisinsanoen kun säästetään jossain tänä vuonna niin muutaman vuoden päästä maksetaan samasta lopputuloksesta moninkertaisesti.

Suomestakin muuten löytyy taatusti korjattavia teitä viimeistään siinä vaiheessa kun poistuu valtaväyliltä hieman pienemmille teille.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jii kirjoitti:
Bensiinin hinta Venezuelassa on n. 4 senttiä/litra.
- - -
Nyt kun katsoo ulos ja näkee hinnan 1,357 €/litra, niin 1,20 tuntuu halvalta.
Le Tour de Francea on tullut seurattua ja joku aika sitten mentiin jonkun Alppikylän läpi. Eräässä kohdassa kadun varressa näytti olevan jonkun huoltoaseman mainostolppa. Jos en aivan väärin nähnyt ja jos Ranskassa hinnat merkitään vastaavalla tavalla kuin Suomessakin (95 ylimmäisenä), niin mielestäni hinta oli 1,45€/litra.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tulppu kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt Suomen rajojen ulkopuolella? Autoista olen kanssasi samaa mieltä, mutta tieverkko ei kyllä ole nyky-EU:n maista huonoimmasta päästä ainakaan kuntonsa puolesta. On totta, että tänne kaivattaisiin rutkasti lisää moottoriteitä sekä varsinkin leveäkaistateitä, mutta muu tien kunnosta valittaminen on kyllä jo sen sortin tuubaa että perusteluja kaivataan.

Kyllä olen käynyt Suomen rajojen ulkopuolella, ( 2*Saksa, 3*Espanja, Italia, Englanti, Wales, Ruotsi, Viro ) Niin en tiedä uusien EU maiden teiden kunnosta, mutta nehän ovat "köyhempiä" maita kun Suomi, joten niiden teitä ei mielestäni voi verrata Suomen tiestöön...

Maan jonka väitetään olevan teknologian edellä kävijöitä, tieverkko on kuten Andres mainitsi tehty ammo vainaan aikoihin. Nyky liikennemäärillä tiet rapistuvat ja rapistuvat entisestään.
 

scholl

Jäsen
Ei ole oikein bensanhinnalla tällä hetkellä järkeä. Sehän on jatkuvasti jossain jotain levottomuuksia tai sitten tuotantokapasiteetissa ongelmia tai jos ei siinä niin jalostuskapasiteetti mättää. Tai Chavez sekoilee Venezuelassa, Iranissa on ongelmia ja kaikenlisäksi saakelin kinkit käyttävät kaikki maailman energiavarat. Fillarin päälle mars maolaiset.

Sekä öljyn että bensanhinta on tosiaan liian kallis. Sitä oikein lämmöllä ajattelee niitä 97/98 10 dollarin barrelihintoja, jotka samalla mukavasti tekivät venäläisten olon tukalaksi. Nyt ylikorkeilla hinnoilla kaiken maailman hullut pääsevät rehentelemään.

Ihmettelen vähän noita bensakauppiaita, että miten on mahdollista, että bensanhinta heilahtelee niin jumalattomasti ylös ja alas kun taas samanaikaisesti diesel on melko paljon vakaampi.

Joku puhui jotain 1,359 ysivitosen hinnasta. Eiköhän sekin ole jo kaukaista historiaa. Alle 1,429 ei ole tullut viikkoihin tankattua ja nyt sekin lienee jo ylittynyt muutamilla senteillä. Sinänsä sillä ei niin suurta merkitystä ole, koska ihmisethän voivat asua kaupunkien keskustoissa, jos bensa muka on liian kallista. Ja jos vertaa veneiden kulutukseen tai vaikkapa öljyllä lämpiäviin taloihin niin auto taitaa kuitenkin olla aika pieni bensansyöjä. Varsinkin kesällä, jolloin itsekin pääsen maantiellä/moottoritiellä kulutustasoihin 10-12 l/100km kun taas talvella pelkässä kaupunkiajossa keskikulutus voi olla esim. 22l/100km. En ainakaan itse jaksa ottaa minkäänlaista ongelmaa tuosta hinnasta, vaikka liian korkea se onkin. Nimenomaan sen vuoksi liian korkea, koska hinta perustuu johonkin psykologisiin pelkoihin ja voitot menevät huuhaaöljyntuottajamaiden taskuihin.

Kuriositeettina voisi mainita sen, että Ruotsissa on jossain hevonkuusessa hintasota käynnissä ja 95E maksaa alle 9,50kr. Täällä Suomessa ei tänä kesänä juuri hintasotia ole näkynyt ja Nesteen kortilla tankkaavat kärsivät siitä, kun ko. lafka on käynnistänyt Nexin ja samalla A24:ia on vähennetty ja ainakin hinnat nostettu normi-Nesteiden tasolle.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Anders kirjoitti:
Toki EU:n jäsenvaltioista, erityisesti uusista, löytyy huonompikuntoisia tieverkkoja kuin Suomesta, mutta onko se peruste olla korjaamatta Suomen tieverkkoa?

Eihän se tietenkään ole peruste olla korjaamatta Suomen tieverkkoa. Mutta kun valittaa, että jokin asia on huonosti tai että jokin asia pitäisi korjata, on aina hyvä muistaa, että jossakin tullaan toimeen vielä vähemmällä.

Toistaiseksi Suomen tiemäärärahat ovat riittäneet kaikkein välttämättömimpiin korjauksiin, ja nyt puhutaan turvallisuudesta. Myös joitakin välttämättömiä (Esim. Lohja-Muurla) tiehankkeita on saatu aloitettua. Toivoisin minäkin että meillä olisi moottoritie joka kylän välillä, varsinkin kun näitä idän sankareita sun muita kuudenkympin päristelijöitä riittää teillämme riesaksi asti.

Mutta osaltani tämä offtopic saa nyt loppua, ketjun alkuperäisestä aiheesta vielä sen verran, että mitä korkeammaksi bensiinin hinta nousee, sitä nopeammin tienaan polkupyörään sijoittamani vajaan viisisatasen takaisin.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
scholl kirjoitti:
Joku puhui jotain 1,359 ysivitosen hinnasta. Eiköhän sekin ole jo kaukaista historiaa. Alle 1,429 ei ole tullut viikkoihin tankattua ja nyt sekin lienee jo ylittynyt muutamilla senteillä.

Jaa, aamulla kotia lähin kylmäasema (Trustivapaa Bensa) 1,357 e litra 95:sta. Ihan tätä päivää siis Turussa. Ikkunasta kun kurkkaan, niin lähin St1 on nostanut aamuisesta 1,357:sta 1,407:aan. Mutta 1,429... Ei vielä hetkeen.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Jii kirjoitti:
Jaa, aamulla kotia lähin kylmäasema (Trustivapaa Bensa) 1,357 e litra 95:sta. Ihan tätä päivää siis Turussa. Ikkunasta kun kurkkaan, niin lähin St1 on nostanut aamuisesta 1,357:sta 1,407:aan. Mutta 1,429... Ei vielä hetkeen.

Riippuu vähän mistä roikkuu; Helsingissä tankkasin näillä hinnoilla jo alkukesästä (+-muutamia senttejä), ei ollut vaihtoehtoja, kun bensa oli loppua. Eniten tosiaan noin muuten ihmetyttää tuo täydellinen bensasodan puute, joka on ainakin täällä Jyväskylässä ollut viime vuosina hurjaa. Nyt tuntuu, että öljyntuottajien "tilaamilla" sodilla vain keinotekoisesti pidetään helvetin kovia hintoja, koska bisneksen tarkoitus on tuottaa rahaa.

Olisiko mahdollista saada Suomeen venäläinen toimija markkinoille, Neste alkaa kyrsimään pahanlaisesti?
 

scholl

Jäsen
Se, joka väittää, etteikö Suomessa olisi huonot tiet, valehtelee törkeästi päin näyttöä. Totuus on se, että valtatiet erityisesti ruuhka-Suomessa sekä tiet kaupungeissa ovat järkyttävän heikossa kunnossa ja harvassa maassa kehitysmaiden ulkopuolella tilanne on niin huono. Erityisesti urheiluautolla ajaminen Suomessa on yhtä tuskaa ja itse asiassa jos haluaa olla varma asiasta niin kannattaa ajaa maasturilla. Mitä alhaisempi maavara ja mitä matalammat renkaat niin sitä suurempi todennäköisyys, että jotain särkyy. Sen vuoksi Suomessa on aika vähän ihmisillä hyviä autoja käytössä ja varsinaisilla urheiluautoilla moni ajelee pääasiassa viettäessään aikaa ulkomailla.

Esimerkiksi Saksassa on liikennemerkit ja lisäkilpi urista, jos hiemankin epätasaisuuksia löytyy moottoriteillä. JA silloin kyse on urista, joita ei edes huomaa silmämääräisesti. Täällä tiet ovat jatkuvasti aivan järkyttävien urien vaivaamia, eikä asialle tehdä mitään. Saksassa kun moottoritietä korjataan niin se kaivetaan vähintään metrin syvyydeltä kesäisin koko maa pois ja sitten tehdään aina kunnolla uudelleen, jotta se pinta olisi paras mahdollinen. Suomessa pahimmassa tapauksessa lasketaan juosten kusten vain asfalttivanat niiden urien päälle, jolloin varsinkin mutkissa prätkällä niissä kohdissa ajaminen on tuskaa.

Toinen asia, mikä on huomioitava Suomessa paitsi huonon teiden kunnon sekä heikon/karkean asfalttipinnan lisäksi on se, että täällä tiet suunnitellaan väärin. Lähtökohtaisesti insinööritaito on varmaan 100 vuotta monia muita maita jäljessä. Kallistukset menevät lähes järjestään kurveissa väärään suuntaan, joka edesauttaa onnettomuuksien syntymistä, kun autot lentävät fysiikanlakien mukaisesti seinään. Samoin jotkut sillat rakennetaan käsittämättömällä tavalla. Ensin kaadetaan metsä ja sitten tehdään vitunmoinen puuhässäkkä, jonne silta sitten valetaan. Muualla on tehty jo varmaan satoja vuosia silta ihan eri tavalla elementeistä. Discoverykanavalta voi katsoa esimerkkejä ohjelmissa, miten näytetään, kuinka sillat rakennetaan ja kauanko ne kestävät. Teräsrakenteisina kesto on satoja vuosia. Onhan jopa Eiffelin tornikin vielä pystyssä. Kaikista huvittavinta on se, että välillä täysin uusikin tie on niin epätasainen/perunapeltomainen, että auto hyppii sillä tämän tästä ja jokainen uusi tie joudutaan järjestään jollain tavalla korjaamaan.

On aivan turha sanoa, etteikö rahaa olisi tieinvestointeihin. Fakta on se, että on kyse preferensseistä. Tieliikenne kerää valtavan määrän verotuloja ja kun ne vaan kohdennetaan oikein niin tiet saadaan kuntoon. Ns. hyvinvointivaltiossa fyrkat menevät ihan turhan jengin ylläpitoon, kun taas tiet laiminlyödään.

Toinen asia, mikä pitäisi ottaa esille olisi moottoritiemaksut. Italiassa homma toimii hyvin. Paskat autot pysyvät poissa ja moottoritiet ovat erinomaisessa kunnossa. Joku esim. 7-8c per kilometri voisi ihan hyvin tuollainen moottoritiellä ajaminen maksaa. Ja kun ne maksupisteet laitettaisiin selkeästi kaupunkien ulkopuolelle niin siellä missä on vain peltoa, voi aivan hyvin rakentaa maksupisteen, missä olisi esim. yksikaista kassalle, missä on joku maahanmuuttaja keräämässä fyrkat, muutama kaista luottokorttikassoille ja pari sellaisille, joilla on joku elektroninen systeemi (rekat mm.). Ja nimenomaan raskaanliikenteen tulisi maksaa enemmän.
 

Veijari

Jäsen
scholl kirjoitti:
Samoin jotkut sillat rakennetaan käsittämättömällä tavalla. Ensin kaadetaan metsä ja sitten tehdään vitunmoinen puuhässäkkä, jonne silta sitten valetaan. Muualla on tehty jo varmaan satoja vuosia silta ihan eri tavalla elementeistä. Discoverykanavalta voi katsoa esimerkkejä ohjelmissa, miten näytetään, kuinka sillat rakennetaan ja kauanko ne kestävät. Teräsrakenteisina kesto on satoja vuosia. Onhan jopa Eiffelin tornikin vielä pystyssä.

Metsien maassa kun ollaan niin puutavara on sen verran halpaa että siksi näitä siltatuentoja tehdään "pitkästä tavarasta". Ei kai siihen muuta järkisyytä löydy. Siltasuunnittelijat/ -rakentajat korjatkoon jotka asiasta jotain tietävät.

Eikös Helsinki - Lahti moottoritie tehty yksityisellä rahoituksella ja sopimukseen kuuluu tien ylläpito tietyn ajanjakson ajan ja valtio maksaa tästä kunnossapidosta liikennemäärien mukaan tälle urakoitsijalle? Oliko ensimmäinen tällainen hanke Suomessa? Korjatkaa jos olen väärässä? Ei mulla muuta.

edit: muisti pelaa jotenkuten http://fi.wikipedia.org/wiki/Lahdenväylä
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suomen teiden kuntoa arvioidessa pitää ottaa huomioon pohjoisten olosuhteiden vaikutus. Uria syntyy moninkertaisella nopeudella verrattuna esim. Saksaan, jossa ei käytetä nastarenkaita ja sitä kautta teiden ylläpito on paljon kalliimpaa.

Moottoriteistä pitää sanoa, että kun tuo Turku-Helsinki-Pietari moottortieyhteys aikanaan valmistuu, niin varsinaisille moottoriteille ei ole Suomessa juurikaan tarvetta. Kunnon pientareilla ja ohituskaistoilla varustetut valtatiet riittävät mainiosti sen jälkeen.

Itse ajan autolla vuodessa noin 40.000 kilometriä ja tänä kesänäkin lomareissussa pitkät matkat pitkin Suomen pieniä ja hyväkuntoisia päällystettyjä pikkuteitä. Tiestön kunto ei minulle ole kuitenkaan mikään ongelma, ennemminkin nämä tien kunnostajat.

Bensaa muuten ostin Hangosta viime viikon lopulla hintaan 1.31.9, enkä vielä kertaakaan ole joutunut maksamaan yli 1.40 hintaa. Kannattaisi varmaan poiketa joskus Kehä 3:n ulkopuolella, niin saisi käsityksen todellisesta hintatasosta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Artsi kirjoitti:
Moottoriteistä pitää sanoa, että kun tuo Turku-Helsinki-Pietari moottortieyhteys aikanaan valmistuu, niin varsinaisille moottoriteille ei ole Suomessa juurikaan tarvetta. Kunnon pientareilla ja ohituskaistoilla varustetut valtatiet riittävät mainiosti sen jälkeen.

Viikko sitten ajelin Lusista Jyväskylään, ja kyllä vitutti kolmen rekan vetämän karavaanin hännillä! Onneksi mökkikaverini - kutsuttakoon häntä nimellä "Syvä kurkku" - tiesi kertoa, että myös valtionhallinnossa on herätty ongelmaan, ja parannusta on luvassa. Aikataulu on vielä auki, kun ei taida tosiaan olla ihan ensimmäisenä toteutuslistalla...
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Joopa joo, kyllä taas näkee, ettei asioista tiedetä mitään, vaikka kiivaasti jotain väitetäänkin. Kannattaa varmaan sitten vaan mennä sinne Saksaan ajamaan sillä urheiluautolla.

Onneksi ei itsellä ole sitä ongelmaa, että olisi auto, mitä tankata. Fillarilla voi hyvin liikkua pääkaupunkiseudulla kesäisin, koska alue on sen verran pieni. Samalla tulee hyötyliikuntaakin kivasti. Onneksi on ollut poutaa tähän mennessä, niin ei ole työmatkoillakaan kastunut.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
er_bai_wu kirjoitti:
Olisiko mahdollista saada Suomeen venäläinen toimija markkinoille, Neste alkaa kyrsimään pahanlaisesti?

Sellainenhan o jo, nimittain Teboil = sillahan on venalaiset omistajat.

Taalla Buenoksessa on bensan hinta myos noussut viime viikkoina aika paljon, 1,8 pesoa per litra alkaa olla jo arkipaivaa. Tuo on abaut 45snt litra. Toki takalaisille alkaa olla aika kallista.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Artsi kirjoitti:
Bensaa muuten ostin Hangosta viime viikon lopulla hintaan 1.31.9, enkä vielä kertaakaan ole joutunut maksamaan yli 1.40 hintaa. Kannattaisi varmaan poiketa joskus Kehä 3:n ulkopuolella, niin saisi käsityksen todellisesta hintatasosta.

Ei v...u mitä tekstiä. Mikä helvetin todellinen hintataso? Pitääkö täältä Kehä 3:sen sisäpuolelta käydä viikottain Hangossa tankkaamassa, jos sieltä saa bensaa 10 senttiä halvemmalla? Kannattaisi varmaan poiketa joskus Venezuelassa, niin saisi käsityksen todellisesta hintatasosta.
 

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
FreezingHell kirjoitti:
Ei v...u mitä tekstiä. Mikä helvetin todellinen hintataso? Pitääkö täältä Kehä 3:sen sisäpuolelta käydä viikottain Hangossa tankkaamassa, jos sieltä saa bensaa 10 senttiä halvemmalla?
Todellinen hintataso = muun Suomen hintataso.
Alle 1.40 euron olen itsekin tähän saakka saanut tankattua, ympäri Etelä-Suomea.
Suuressa ja mahtavassa pääkaupungissamme saa ihan rauhassa maksaa vaikka 2 euroa litra.
 
raisu kirjoitti:
Todellinen hintataso = muun Suomen hintataso.
Alle 1.40 euron olen itsekin tähän saakka saanut tankattua, ympäri Etelä-Suomea.
Suuressa ja mahtavassa pääkaupungissamme saa ihan rauhassa maksaa vaikka 2 euroa litra.

Hassua tämä pääkaupunkivastaisuus. Tuolta http://www.webmoon.fi/bensiini/ voi seurata bensan hintaa - ja kyllä se keskihinta on yli 1,40, eikä se kallein paikka todellakaan ole pääkaupunkiseudulla.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
raisu kirjoitti:
Todellinen hintataso = muun Suomen hintataso.
Alle 1.40 euron olen itsekin tähän saakka saanut tankattua, ympäri Etelä-Suomea.
Suuressa ja mahtavassa pääkaupungissamme saa ihan rauhassa maksaa vaikka 2 euroa litra.

Chicagossa ei tainnut pointti aivan avautua. No ei se mitään, otetaan rautalanka esiin. Eiköhän todellinen hintataso helsinkäläiselle autoilijalle, joka ei käy mökillä tms. ole pääkaupunkiseudun hintataso. Annan esimerkin niin selkenee paremmin. Jos vaikka Jyväskylässä jaetaan ilmaiseksi bensaa ja oletetaan, että auto kuluttaa 10l/100km ja tankki on 60 litraa. Tällöin kuskin tullessaan tankkaamasta ilmaista bensaa on lähdettävä saman tien takaisin ellei halua ajaa höyryillä. Näin huomaamme että helsingissä ajelevalle Hangon/Jyväskylän/Venezuelan bensan hinta on aivan yhtä relevanttia.

Kyllä maksamme rauhassa, koska eipä ole muutakaan vaihtoehtoa. Eikä siitä myöskään tarvitse itkeä, maksaa minkä maksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös