Bensiinin hinnoista

  • 59 050
  • 384

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
raisu kirjoitti:
Todellinen hintataso = muun Suomen hintataso.
Alle 1.40 euron olen itsekin tähän saakka saanut tankattua, ympäri Etelä-Suomea.
Suuressa ja mahtavassa pääkaupungissamme saa ihan rauhassa maksaa vaikka 2 euroa litra.

Chicagossa ei tainnut pointti aivan avautua. No ei se mitään, otetaan rautalanka esiin. Eiköhän todellinen hintataso helsinkäläiselle autoilijalle, joka ei käy mökillä tms. ole pääkaupunkiseudun hintataso. Annan esimerkin niin selkenee paremmin. Jos vaikka Jyväskylässä jaetaan ilmaiseksi bensaa ja oletetaan, että auto kuluttaa 10l/100km ja tankki on 60 litraa. Tällöin kuskin tullessaan tankkaamasta ilmaista bensaa on lähdettävä saman tien takaisin ellei halua ajaa höyryillä. Näin huomaamme että helsingissä ajelevalle Hangon/Jyväskylän/Venezuelan bensan hinta on aivan yhtä relevanttia.

Kyllä maksamme rauhassa, koska eipä ole muutakaan vaihtoehtoa. Eikä siitä myöskään tarvitse itkeä, maksaa minkä maksaa.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oman heittoni hinnasta tein sen perusteella, että täällä annettiin ymmärtää eräiden pääkaupunkiseudun ihmisten taholta, että hintataso on jo pitkään ollut yli 1.40 euroa litralta. Tällä hetkellä hintataso onkin noussut jo koko maassa sille tasolle, tai ainakin nousemassa, mutta viime viikolla yli 1.40 hintoja ei juurikaan näkynyt täällä "maakunnissa" (kiersin lomareissulla aika laajalla alalla).

Pääkaupunkiseudullahan hintataso on monella muullakin sektorilla korkeampi, kuin täällä "maalla". Tämähan on vain aivan normaalia ja vastaavasti siellä on palkkatasokin kovempi, kuin muualla. Samasta hommasta tienaa pääkaupunkiseudulla hyvinkin 20% enemmän, kuin esim. Tampereella, joskin verotus tasoittaa tilannetta omalta osaltaan (ellei sitten asu Kauniaisissa).
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Artsi kirjoitti:
Oman heittoni hinnasta tein sen perusteella, että täällä annettiin ymmärtää eräiden pääkaupunkiseudun ihmisten taholta, että hintataso on jo pitkään ollut yli 1.40 euroa litralta.

Niin se muuten on ollutkin, pääkaupunkiseudulla; ~10 senttiä persnettoa suhteessa vaikka Mäntsälään, jos vain löpö riittää. Mutta tämä on todellakin irrelevantti keskustelu; maksaahan asunnotkin Eirassa enemmän kuin vaikka Seinäjoella, ja yhtäkaikki kyseessä on "todellinen" hintataso.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä bensa on viimeviikolla jossain maakunnissakin maksanut yli 1,40
Tiedän pari kolmekin sellaista peräkylää missä on vain yksi huoltoasema ja näissä bensa on aina kalliimpaa kuin keskimäärin pääkaupunkiseudulla, tai muualla ihmistenilmoilla. Tuo taas johtunee siitä, että kylässä ei ole kilpailua joten tankkaat siellä ainoalla asemalla jos aiot ylipäätään tankata.
Itse tankkasin viimeksi Lopella lauantaina ja siellä ysivitonen maksoi 1,429

Minusta bensan hinnassa ei ole mitään järkeä ollut enään pitkään aikaan, joten ajattelinkin alkaa tankkaamaan aina samalla rahalla, esimerkiksi 40:llä €urolla.

Terveisin koo
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkuviikon tieto Ensosta kertoo, että ysivitonen maksoi noin 65 centtiä litralta. En ihmettele, jos jonot itärajan tulliasemilla jatkavat kasvuaan...

Eilen valtionvarainministeri ei luvannut helpotusta polttoaineverotukseen. Luulenpa, että asiaan palataan vasta sitten, jos kokonaistuotanto taantuu yhä kallistuvan polttoaineen vuoksi.
 

Salama44

Jäsen
Suomi-Salama kirjoitti:
Eilen valtionvarainministeri ei luvannut helpotusta polttoaineverotukseen. Luulenpa, että asiaan palataan vasta sitten, jos kokonaistuotanto taantuu yhä kallistuvan polttoaineen vuoksi.
Vaalit ovat vielä liian kaukana. Eiköhän hallituspuolueet lämpene ajatukselle, jos hinnat pysyvät pitkään korkealla. Kokoomushan on jo ilmoittanut, että se ei lämpene polttoaineveron alennukselle. Siellä tuntuu löytyvän maksukykyä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Suomi-Salama kirjoitti:
Eilen valtionvarainministeri ei luvannut helpotusta polttoaineverotukseen. Luulenpa, että asiaan palataan vasta sitten, jos kokonaistuotanto taantuu yhä kallistuvan polttoaineen vuoksi.
Luulenpa että asiaan palataan joka kesä niin kauan kuin autot bensiinin voimalla liikkuvat. Ja aina samalla lopputuloksella; eli valtiovarainministeriö ei polttoaineveroa näiden hintapiikkien ja niistä seuraavien iltapäivälehtien itkupotku -kampanjoiden perusteella tule laskemaan.

Ja vielä sellainen huomio, että talouskasvu näyttää tänä päivänä olevan paljon vähemmän herkkä öljyn hinnan muutoksille kuin aiemmin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus käydä reilun 100km päässä reissulla vaimon kanssa. Linja-auto vie hyvin suoraan perille, mitään säätöä siitä ei sen kummemmin aiheudu.

Mutta. Tuumasin tuossa, että liput maksavat yhteensä noin 70e ja bensaa tuolla matkalla (~220km) menisi kaiketi alle 20 litraa, mistä tulisi 18l x 1.3e = noin 23e.

On totta, että autosta tulee muitakin kuluja kuin bensa, mutta näköjään ei hirveästi tarvitse missään käydä, että auto kannattaa jo hankkia. Sen lisäksi, että pääsisi mukavammin ja nopeammin, pääsisi vielä melkein 70% halvemmalla.

Ehkä siinä bensan hinnassa on sittenkin jotain järkeä. Missä myydään autoja?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
pernaveikko kirjoitti:
On totta, että autosta tulee muitakin kuluja kuin bensa, mutta näköjään ei hirveästi tarvitse missään käydä, että auto kannattaa jo hankkia. Sen lisäksi, että pääsisi mukavammin ja nopeammin, pääsisi vielä melkein 70% halvemmalla.

Ehkä siinä bensan hinnassa on sittenkin jotain järkeä. Missä myydään autoja?

Jos kuluja alkaa ihan oikeasti laskemaan, niin kyllä sinä joudut aika monta 220 kilometrin matkaa tekemään bussilla ennen kuin tuo hintaero tuo takaisin auton huoltokustannukset, arvonalentumisen, vakuutusmaksut jne.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Konsta Kepuli kirjoitti:
Ja vielä sellainen huomio, että talouskasvu näyttää tänä päivänä olevan paljon vähemmän herkkä öljyn hinnan muutoksille kuin aiemmin.

Toisaalta on hyvinkin mielenkiintoista miten polttoaineiden korkeana pysyvät hinnat vaikuttavat kiina-ilmiöihin ja muuhun maailmankaupan globalisaatioon, joissakin Suomeen tuotavissa tuotteissa rahdin osuus on suurempi kuin tuotteen valmistuskulut ja mikäli kehitys jatkuu tällaisena, saattaa tehtaiden alasajo vauhti hiipua ja jopa kääntyä päinvastaiseksi.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ohmi kirjoitti:
Jos kuluja alkaa ihan oikeasti laskemaan, niin kyllä sinä joudut aika monta 220 kilometrin matkaa tekemään bussilla ennen kuin tuo hintaero tuo takaisin auton huoltokustannukset, arvonalentumisen, vakuutusmaksut jne.

Riippuu tietenkin voimakkaasti siitä paljonko on "pakko" matkustaa. Omaan autoon tulee naisystäväni töiden takia 500–600 km viikossa; en uskalla edes laskea paljonko julkiset tulisivat maksamaan, koska kukaan hullu ei ole junassa kuutta tuntia joka päivä. Vaikka ei tule halvaksi nytkään, kun pitää kahta asuntoa ja autoa. Eli ei noita kustannuksia voi laskea aivan 1:1.

Halpaa eli ei, niin ei ainakaan naapurustossa tapahtuvaa jokaöistä pillurallia ole bensanhinnat lopettaneet. Ehkä se on vieläkin liian halpaa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
pernaveikko kirjoitti:
On totta, että autosta tulee muitakin kuluja kuin bensa, mutta näköjään ei hirveästi tarvitse missään käydä, että auto kannattaa jo hankkia. Sen lisäksi, että pääsisi mukavammin ja nopeammin, pääsisi vielä melkein 70% halvemmalla.

Ehkä siinä bensan hinnassa on sittenkin jotain järkeä. Missä myydään autoja?
Auton muut kulut tulevat helposti käsittämättömän kalliiksi jos autoa ei tarvitse kovin paljoa ja vaihtoehtona on julkisilla liikkuminen.
Minulla on halpa auto, jossa on lähes täydet bonukset ja edullinen osakasko, mutta pakollisia kuluja silti vuodessa n. 450€. Kaveri hankki viime viikolla uuden auton (0% bonus liikennevakuutus), josta laski maksavansa pakollisia kuluja (ei huollot) n. 1100€ vuodessa.
Näillä pakollisilla kuluilla ajelisi jo aika mukavasti julkisilla pitempiä matkoja. Minulla tulee nykyisin melko vähän kilometrejä mittariin (alle 10k/vuosi), joten julkisilla liikkuminen on todella kannattava vaihtoehto. Pakollisten kulujen lisäksi kun tulee väkisinkin jonkinlaisia korjaus-/huoltokuluja, joista voi kertyä varsinkin vanhemmassa autossa yllättävänkin suuria laskuja.

Lisäksi käytetyn auton arvon lasku on tänä päivänä entistä hurjempaa. Autoliikkeet eivät yli 5 vuotta käytetyistä maksa lähellekään käypää hintaa ja yksityiselle myyminen on aina astetta hankalampaa. Autoa ostaessa kannattaa siis myös varautua ottamaan takkiin aika reilusti jos meinaa sitä joskus myydä. Oikein naurattaa autoliikkeiden pyyntihinnat 90-luvun lopun autoista, kun vertaa siihen mitä ne suostuvat niistä hyvittämään kun itse vaihtaisi vaikka uuteen kärriin.

Osittain bensan hinnan nousun vuoksi auto seisoo nykyisin entistä enemmän parkissa. Nykyisen asuinpaikkani loistavat julkiset yhteydet toki myös vaikuttavat siihen, että useimmin tulee valittua juna tai bussi auton sijaan.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
er_bai_wu kirjoitti:
Halpaa eli ei, niin ei ainakaan naapurustossa tapahtuvaa jokaöistä pillurallia ole bensanhinnat lopettaneet. Ehkä se on vieläkin liian halpaa.

Kyllä se näin vain on, että bensa on vielä liian halpaa. Olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka kallista 95:n pitäisi olla, jotta pilluralli todellakin vähenisi, ja mopopojat siirtyisivät pörräämään fillareillaan. Luulen, että n. 10 €/litralta, vähentäisi noin puolella pillurallia, mutta valitettavasti siihen tulee menemään vielä ainakin 10 vuotta.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
er_bai_wu kirjoitti:
Riippuu tietenkin voimakkaasti siitä paljonko on "pakko" matkustaa.

Mutta pernaveikolla, ei ilmeisesti ole niitä pakollisia matkustamisia, jos ei kerran ole sitä autoa hankkinut?

Käsitykseni mukaan, pernaveikko tarvitsisi siis autoa vain tällaisiin satunnaisiin lomamatkoihin, jolloin auton ylläpito tulee lähes varmasti kalliimmaksi kuin julkisten käyttäminen.

Eri asia on sitten se, haluaako matkustaa "vapaammin" ja omien aikataulujen mukaan omalla autolla, mutta sitä ei sitten enää pysty rahassa mittaamaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Päästin tässä hiljattain Pösön (406) bensatankin aikas perusteellisen tyhjäksi ennenkuin menin nykimällä lähimmälle bensikselle tankkaamaan.
Ja katso, Ihme Tapahtui - nimittäin ekan kerran elämäni aikana tankin täyteen tankatessani jouduin köyhtymään kassalla yli 100 €. Ja taas nousivat muna- niska- ja muutkin karvat pystyyn, kun huomasin että edellisen valuutan aikana olisin siis pulittanut tankillisesta yli 600 markkaa.
Tosin 600 markan bensat eivät olisi minun viime vuosituhannen puolella omistamieni jaappanialaisritsojen tankkeihin edes yhdellä imaisulla mahtuneet...

edit: bensatakista bensataNkki
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tinke kirjoitti:
Itse en tiedä, mutta en jaksa uskoa, että bensa laskisi Suomessa enään koskaan alle 1.20€ litralta.
Koska Suomessa on muuten viimeksi saanut bensaa alle eurolla per litra?
Siis ei minään huoltoaseman mainoksena tai tunnin kampanjana, vaan ihan oikea hinta on ollut 0,9xx €/l.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mr.Fox kirjoitti:
Koska Suomessa on muuten viimeksi saanut bensaa alle eurolla per litra?
Siis ei minään huoltoaseman mainoksena tai tunnin kampanjana, vaan ihan oikea hinta on ollut 0,9xx €/l.
Jaa-a, olisikohan loppuvuodesta 2004 tai ihan alkuvuodesta 2005? Näin kuvittelisin.

EDIT: Todennäköisesti olen väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mr.Fox kirjoitti:
Koska Suomessa on muuten viimeksi saanut bensaa alle eurolla per litra?
Siis ei minään huoltoaseman mainoksena tai tunnin kampanjana, vaan ihan oikea hinta on ollut 0,9xx €/l.

Tampereen seudun kartellihinnoissa raja meni rikki pysyvästi about toukokuussa -04. Samoihin aikoihin meni naftan hinnassa rikki 70c/l raja.

Tuolloinhan nopeaa n. 20% hinnannousua perusteltiin raakaöljyn hinnan nousulla vaikka itse asiassa öljynhinta euroissa jopa laski kun dollari heikkeni euroon nähden selvästi.

t. hanu
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Tinke kirjoitti:
Itse en tiedä, mutta en jaksa uskoa, että bensa laskisi Suomessa enään koskaan alle 1.20€ litralta.

Ei varmasti laske. Ja kun katsoo vaikka ExxonMobilin tulosta, niin ei se raakaöljyn korkea hinta ainakaan öljy-yhtiöiden kukkarolle ole kovasti käynyt.
 

mukava valkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuukka Mäntylä
Kävin tuossa viikko sitten Andorrassa. Siellä bensa maksoi hiukan yli euron per litra. (Tais olla jotain 1,05 - 1,15 € ) Kolmisenkymmentä senttiä halvempaa kuin täällä. Onpa kuitenkin sen verran matkaa, ettei kannata ainakaan Tampereelta lähteä Andorraan tankkaamaan 15€:n takia.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Itku pääsee, kun tarkistan minun vanhaa bensataulukkoani mitä olen ylläpitänyt vuodesta -94 lähtien. Jos otetaan vaikka referenssikuukaudeksi elokuu, niin hintakehitys on ollut seuraavaa:

1994 - 0,708 euroa
1995 - 0,799
1996 - 0,954
1997 - 0,949
1998 - 0,957
1999 - 1,001
2000 - 1,177
2001 - 1,070
2002 - 1,040
2003 - 1,154
2004 - 1,144
2005 - 1,249
2006 - 1,424

Viimeksi olen tankannut alle euron TB Hatanpää 20.11.2003...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
LaTe_Show kirjoitti:
Itku pääsee, kun tarkistan minun vanhaa bensataulukkoani mitä olen ylläpitänyt vuodesta -94 lähtien. Jos otetaan vaikka referenssikuukaudeksi elokuu, niin hintakehitys on ollut seuraavaa:

1994 - 0,708 euroa
1995 - 0,799
1996 - 0,954
1997 - 0,949
1998 - 0,957
1999 - 1,001
2000 - 1,177
2001 - 1,070
2002 - 1,040
2003 - 1,154
2004 - 1,144
2005 - 1,249
2006 - 1,424

Viimeksi olen tankannut alle euron TB Hatanpää 20.11.2003...

Huvin ja urheilun vuoksi plottasin nuo exceliin, tuloksena käppyrä. Kuten lineaarisesta trendikäyrästä näkee ylöspäin ollaan tietenkin menty, mutta tahti on kuitenkin loppupeleissä kohtuullinen n. 45 senttiä/12 vuotta eli vuosittain n. 4-5 prossaa (kulmakerroin taisi olla 0,0416) mikä on enemmän kuin inflaatio, mutta... Elämä on.
 

Liitteet

  • ysiviis.GIF
    ysiviis.GIF
    8,4 KB · kertaa luettu: 592

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
varjo kirjoitti:
Huvin ja urheilun vuoksi plottasin nuo exceliin, tuloksena käppyrä. Kuten lineaarisesta trendikäyrästä näkee ylöspäin ollaan tietenkin menty, mutta tahti on kuitenkin loppupeleissä kohtuullinen n. 45 senttiä/12 vuotta eli vuosittain n. 4-5 prossaa (kulmakerroin taisi olla 0,0416) mikä on enemmän kuin inflaatio, mutta... Elämä on.

No perkele, kun kerta aloit käyrää piirtämään niin otan tarkemmat luvut käyttöön, tässä on keskiarvohinta per vuosi (tankkaukset Keski-Suomen ja Tampereen alueella):

1994 - 0,715
1995 - 0,803
1996 - 0,924
1997 - 0,914
1998 - 0,893
1999 - 0,952
2000 - 1,130
2001 - 1,090
2002 - 1,040
2003 - 1,072
2004 - 1,125
2005 - 1,214
2006 - 1,303
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
LaTe_Show kirjoitti:
No perkele, kun kerta aloit käyrää piirtämään niin otan tarkemmat luvut käyttöön, tässä on keskiarvohinta per vuosi (tankkaukset Keski-Suomen ja Tampereen alueella):

1994 - 0,715
1995 - 0,803
1996 - 0,924
1997 - 0,914
1998 - 0,893
1999 - 0,952
2000 - 1,130
2001 - 1,090
2002 - 1,040
2003 - 1,072
2004 - 1,125
2005 - 1,214
2006 - 1,303

Vastaavasti, muutosprosentiksi muotoutuu lineaarisessa käyrässä ~4%
 

Liitteet

  • ysiviiskeskihinta.GIF
    ysiviiskeskihinta.GIF
    6,5 KB · kertaa luettu: 607
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös