Mainos

Bensiinin hinnoista

  • 59 836
  • 383

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
kettu666 kirjoitti:
Kuulostaa vahvasti kasvissyöjä kettutytöltä.
Mihin minä tarvitsen landella busseja?

Ja sitä bensaveroa olisi mahdollista laskea ainakin vähän.
Kuten joku jo sanoikin on yksityisautoilija aina se joka maksaa eikä saa siitä mitään hyötyä.

Ei mulla bensaveron laskua vastaan ole yhtään mitään. Onhan se bensa törkeän kallista. Mutta jos mulla ei ole autoa vaan käytän tarvittaessa julkisia (lähinnä spåraa) niin miksi mun pitäisi rahoittaa muiden autoilua? Maksan jo nyt ihan riittävästi veroa liksastani.

PS Olen muuten kasvissyöjä ja vastustan turkistarhaustakin ;-)
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
Yksi juttu tässä vaan ihmetyttää. Neste ja kumppanit hyödyntävät tilannetta. Se ei tässä ole pääasia.

Sinänsä jännä juttu, että öljyn hinta pompsahtelee jokaisen pikku rasahduksen (ja nyt vähän isomman) seurauksena. Luulisi, että Opec pystyisi lisäämään vastavuoroisesti tuotantoa väliaikaisesti toisaalla ja näin öljyn hinta pysyisi järkevällä tasolla. Ja eikö Opecilla muka ole suunnitelmaa Catherinen kaltaisten onnettomuuksien varalle?

Väitän, että suunnitelma on, mutta se ei sisällä ajatusta tuotannon tasapainottamisesta, ainakaan heti, vaan vasta, kun koronneilla hinnoilla on saatu kerättyä joutilas voitto taskuihin.

Dana77:n kanssa olen samaa mieltä, että pelkästään fossiilisiin polttoaineisiin tukeutuminen on typerää. Tämä hirmumyrsky ja siitä seurannut öljyn tuotantokatkos Meksikonlahdella ja polttoaineen hinnannousu on hyvä muistutus tästä. Enää puuttuu muutama lentopommi Lähi-idän hiekkalaatikkoon.

Tämä tästä saarnasta. Huomenna lataan bussikortin.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Alamummo kirjoitti:
Ei mulla bensaveron laskua vastaan ole yhtään mitään. Onhan se bensa törkeän kallista. Mutta jos mulla ei ole autoa vaan käytän tarvittaessa julkisia (lähinnä spåraa) niin miksi mun pitäisi rahoittaa muiden autoilua? Maksan jo nyt ihan riittävästi veroa liksastani.

PS Olen muuten kasvissyöjä ja vastustan turkistarhaustakin ;-)
Erittelisitkö, kiitos, millä perustein tuloveroa maksat? Pistä viereen myös kunnallisverostasi joku "miks vittu"?
 

NK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Bensanhintojen kyttääjille: Käykääpä tutkimassa vaikka oman paikkakuntanne bensahintoja osoitteesta http://www.polttoaine.net/. Vaikea sitä halvinta paikkaa on aina löytää, mutta tämän sivun kautta homma helpottuu ainakin vähän.

Jossain näin tuon sivuston ylläpitäjän haastattelun, mutta tähän hätään en enää linkkiä uutiseen löytänyt. Joka tapauksessa, siinä oli ihan käyttökelpoisia vinkkejä piheille tankkaajille, kuten esimerkiksi:
- keskimäärin bensan hinnat vaihtelevat syklisesti n. viikon rytmissä
- torstain-perjantain aikoina monilla asemilla hinnat alkavat hiljalleen tippua
- viikonlopuksi hinnat tippuvat hieman enemmän, ja useammilla asemilla. Viikonloppunahan ihmiset ajelevat (ja tankkaavat) enemmän, ja silloin myös bensan hintakilpailu on tiukempaa
- sunnuntain ja maanantain välisenä yönä bensan hinnat useimmiten nousevat. Silloin on työviikko edessä. Ne joiden on maanantaiaamuna pakko tankata, tankkavat hinnasta riippumatta, usein sillä asemalla joka on lähimpänä tai sopivasti työmatkan varrella (monet ajavat ja tankkaavat myös firman laskuun jolloin hintoja ei niinkään seurata)
- Yleisesti ottaen kylmäasemat ovat halvimpia. Kalleimpia ovat Neste ja miehitetty Shell
- Neste hinnoittelee oman mielensä mukaan, muut seuraavat usein perässä. Toisin sanoen, toiset katsovat mitä Neste pistää hinnaksi, ja tarjoavat itse bensaa piirun veran halvemmalla, tai nostavat hinnan Nesteen tasolle hieman myöhemmin.

Toivottavasti ei tullut hirvittävän paljoa väärää "faktaa", kun piti ulkomuistista pistää nuo vinkit.

edit: Ja jos vain viitsitte, ilmoitelkaa hyvät ihmiset havaitsemianne bensan hintoja tuonne www.polttoaine.net:iin. Sen voi tehdä joko sähköpostitse, tai tekstiviestillä. Mitä enemmän tuolla on hintatietoja, sitä enemmän kyseistä palvelua käytetään ja sitä enemmän se vaikuttaa myös kilpailuun ja hintoihin.
 
Viimeksi muokattu:

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
kyllä, kallistahan tuo on. On ollut jo tovin, mutta nyt mielestäni ylitetään kipukynnys tässä asiassa. 75% bensiinin nykyhinnasta on valtiolle menevää tuloa jonka pitäisi hoitaa tiet kunnossa. Ok, esim. Tampereen läntinen kehätie uudistuu ja sitä parannetaan. Kustannukset liikkuvat sadoissa miljoonissa euroissa. Ajelen sitä kautta päivittäin töihin ja ei voi muuta kuin ihmetellä sitä kompleksin monimutkaisuutta. Noh, jos kerta rahaa löytyy..

Tänään tankkasin tankin täyteen 1.279€/l ja tuntia myöhemmin ajoin saman aseman ohitse, 1.429. Enpä olisi ikinä uskonut tätä sanovani, mutta täytyy varmaan muuttaa Ruotsiin, kun täällä kotomaassa oma hallitus suorastaan ryöstää. Naapurissa sentään edes yritetään helpottaa ja lieventää tilannetta sekä etsiä vaihtoehtoisia ratkaisuja.
 

Kaivanto

Jäsen
Fundeerattiin tyyppien kanssa baarissa, että markka-ajan lopussa 1/3-litrainen pullo keppanaa maksoi enemmän kuin litra bensaa, kun taas nyt tarjousmäyräkoirassa kaljan litrahinta on alempi kuin bensan.

Itselleni tämä sopii mainiosti, sillä juon enemmän olutta kuin bensaa.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Alamummo kirjoitti:
Mutta jos mulla ei ole autoa vaan käytän tarvittaessa julkisia (lähinnä spåraa) niin miksi mun pitäisi rahoittaa muiden autoilua? Maksan jo nyt ihan riittävästi veroa liksastani.
Ei mullakaan ole mitään huume- tai alkoholiongelmaa, enkä makaa kotona työttömänä muiden avustaessa, silti joudun rahoittamaan kaikkien näiden elämää. Eikö olekkin epäreilua?

Vuosi sitten Vanhanen ja kumppanit sanoivat, että verotusta on syytä tarkistaa, jos bensan hinta nousee sinne 1,4€/l. Mitään paineita muuttaa verotusta ei kuitenkaan näytä vielä olevan. Valtio saa hirveät tulot tästäkin hinnan nostosta, niin kuin on saanut jo vuoden verran. Nyt olisi syytä alentaa verotusta.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Kaivanto kirjoitti:
Fundeerattiin tyyppien kanssa baarissa, että markka-ajan lopussa 1/3-litrainen pullo keppanaa maksoi enemmän kuin litra bensaa, kun taas nyt tarjousmäyräkoirassa kaljan litrahinta on alempi kuin bensan.

Itselleni tämä sopii mainiosti, sillä juon enemmän olutta kuin bensaa.


Ei kun kehittelemään uutta ympäristöystävällistä menopeliä, jonka kulutus olisi vaikkapa mäyräkoira/satasella...
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Alex kirjoitti:
Turussa ilmeisesti kaikki on hyvin:

Halvin Bensa (95):
Turku, Esso, Kupittaa Uudenmaankatu 03.09. 1.059

On kyllä, kiitos huolehtimisesta. Bensan hinta tosin ei ole kohdallaan:

Esso, Kupittaa Uudenmaankatu 03.09. 1.469 - -
 

Mikko-86

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lauantai-iltana oli Säynätsalon teboililla hinta muistaakseni n.1.279, kumminkin se oli alle 1.30. Olinpa menossa sitten tankkaamaan niin eiköhän siinä bensamittarin kyljessä ollut lappu, 95e tilapäisesti loppu.

Menee kyllä jo liian pitkälle tuo 1.50, ei paljoa viitsisi turhia ajella, mutta jostain syystä sitä vaan on vähän kaupungilla ajelemassa turhia lenkkejä.
 

scholl

Jäsen
Tuossa hinnankorotuksessa on nyt niin paljon sellaisia psykologisia seikkoja taustalla, että oikeastaan ensimmäistä kertaa ollaan tilanteessa, jossa jonkinlaista pienimuotoista hinnanromahdusta odotellaan. Niinpä kun sitä menee tankkaamaan, on moni ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa pohtii, että kannattaako laittaa täyteen sillä vitutuksen mahdollisuudella, että seuraavana päivänä tankillinen maksaisi vaikkapa kympin vähemmän ja huomaisi tehneensä ns. huonon diilin. Eli vajaan tankillisen tankkaajia lienee normaalia enemmän huoltamoilla.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
dali kirjoitti:
Sinänsä jännä juttu, että öljyn hinta pompsahtelee jokaisen pikku rasahduksen (ja nyt vähän isomman) seurauksena. Luulisi, että Opec pystyisi lisäämään vastavuoroisesti tuotantoa väliaikaisesti toisaalla ja näin öljyn hinta pysyisi järkevällä tasolla. Ja eikö Opecilla muka ole suunnitelmaa Catherinen kaltaisten onnettomuuksien varalle?

Perusteluhan oli öljy-yhtiöiden taholta se, että öljyä on, mutta jalostettua öljyä (bensa, jne.) ei ole saatavissa halvalla (maahantuojia taisi olla kolme eli Neste ja kaksi muuta peluria Suomessa). Saattaa kuulostaa kummalta, koska korrelaatio ei ole aivan selvä, mutta tämä YLEn uutisista huomioituina. Näin ollen Opecin öljyntuotannon nosto alentaa raakaöljyn hintaa muttei jalostettujen polttoaineiden hintaa. Tarkentakaa ketkä alalla olette/asian tarkemmin tiedätte.

Toisekseen, Nestehän tahkoaa nyt valtiolle taas hyvät rahat.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Ihmiset voisivat kävellä ja pyöräillä enemmän niin kuntokin nousee. Auto on varmasti tarpeelinen väline, mutta monesti kannattaisi miettiä, jos auton sijasta kävelisi tai menisi pyörällä. Toivottavasti nouseva bensan hinta panisi ihmiset miettimään auton käyttöä uudelleen.
 

Lexa

Jäsen
...bensan hinta laittaa miettimään vaihtoehtoisten polttoaineiden hyödyntämistä. Fakta on kuitenkin se, että öljyä ei riitä loputtomiin ja sen hinta on hyvin ailahteleva. Mahdollisten biopolttoaineiden käyttöä olisikin järkevä lisätä jo ennen kuin tuo "musta kulta" osoittaa ehtymisen merkkejä. Biopolttoaineita voitaisiin tuottaa kotimaassa ja ne olisivat ympäristöystävällisempiä. Onko kukaan muuten tutkinut mitä tämä öljyn pumppaaminen vaikuttaa koko maapalloa ajatellen? Luulisi miljardien(?) tonnien siirtämisen aiheuttavan erinäisiä muutoksia maankuoren alla?

Viimeisen viikon aikana noin 3000 kilometriä suomen ja norjan maanteitä kolunneena voin todeta, että yleisin kuormitus henkilöautoissa on 1 henkilö. Joskus voisi olla järkevää ottaa joku kaveri mukaan.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Lexa kirjoitti:
Viimeisen viikon aikana noin 3000 kilometriä suomen ja norjan maanteitä kolunneena voin todeta, että yleisin kuormitus henkilöautoissa on 1 henkilö. Joskus voisi olla järkevää ottaa joku kaveri mukaan.
Jep. Kun tässä eräs kaunis päivä ajelin kehä III:lla ja tietenkin neljän ruuhkassa, niin tuli kanssa mieleen, että kuinkahan paljon nämä ruuhkat vähenisivät jos kimppakyyti otettaisiin yleisesti käyttöön. Jossain jenkkilän osavlatiossa oli käytössä erillinen kimppakyytikaista, missä sai vain ajaa kimppakyytiläiset.
 

scholl

Jäsen
Joku saksalainen autoalaa tutkiva professori oli sitä mieltä, että tässä tilanteessa voi tulla hieman samaa vaikutusta kuin öljykriisin aikoina eli pienten autojen kysyntä kasvaisi. Onko jatkoajassa jo lähdetty autokauppoihin pieniruokaisia ostelemaan?
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
scholl kirjoitti:
Onko jatkoajassa jo lähdetty autokauppoihin pieniruokaisia ostelemaan?

On. Citroen C2 tilauksessa. Saa nähdä miten kestää pakkaset, mutta mustana selvästi hienoin ottaen huomioon hinta/laatu/varustelutason.
 

scholl

Jäsen
er_bai_wu kirjoitti:
On. Citroen C2 tilauksessa. Saa nähdä miten kestää pakkaset, mutta mustana selvästi hienoin ottaen huomioon hinta/laatu/varustelutason.

Nyt ollaan aivan täysin off-topicissa, mutta sanoisin sen verran, että yhdellä frendillä on C2 VTR 1,6 SensoDrive ja muuten kuulemma hyvä talvella, mutta takaluukussa on joku suunnitteluvika, jonka takia kun jäätä ja lunta kerääntyy sinne päälle, menee jotakin rikki avattaessa. En nyt muista miten se oli, mutta kuulemma suunnittelufiba tosiaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
MS kirjoitti:
Ihmiset voisivat kävellä ja pyöräillä enemmän niin kuntokin nousee.
Ihan totta. Jatkoseurauksia olisi vähemmän ns. elintasosairauksia -> alentuneet terveydenhuoltokustannukset -> säästöä valtiolle kerrannaisvaikutuksien muodossakin. Kyllä valtiovallassa laskea osaavat.
 

Muro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko liian kallista?

Vaikka suuri yleisö valittaa ja kauhistelee bensanhintaa, niin on selvästi näkyvillä myös tyytyväisyyttä hinnankorotukseen. Muutama kirjoittaja ottanut jo esille öljyn loppumisen (tai saannin vaikeuden) ja vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämisen.

Yksi pikku hirmumyrsky lamauttaa jenkkilän öljytuotannan ja saa maan sekaisin kalliista polttoaineesta. Ensimmäisten korotusten jälkeen hinta oli noin 50 senttiä/l. Ei kuulosta meistä kovalta, mutta ties kuinka monta miljoonaa jenkkiläistä valittaa, että nyt jää vähintään kakkosauto talliin jne. Samaa paskaa saanut kuunnella viimeiset 20 vuotta ylen uutisissa suomessa, kun bensanhinta on noussut normaalia enemmän. Kuitenkin kenenkään kilometrit eivät vähene pitkässä juoksussa yhtään. Itse ajan noin 15tkm vuodessa ja omiin kilometreihin hinta ei ole koskaan vaikuttanut.

Amerikassa jouduttiin ottaa kriisivarastot käyttöön, että saatiin öljynhinta kuriin. Varastothan riittää varmaan puolisen vuotta, mutta entä jos muut tuottajamaat joutuvat terrorin kohteeksi ja öljytuotanto pysähtyy. Silloin tullaan tilanteeseen, että bensa menee jo säännöstelyn piiriin..

Ilman hirmumyrskyäkin öljynkorotuspaineet ovat olleet tapetilla jatkuvasti. Yhdysvallat (asukkaita ~250milj?) ovat käyttäneet tähän asti noin 40% maailman vuotuisesta öljystä omiin tarpeisiin. Nousukautta elävä Kiina (as. ~1 miljardi) on kokoajan ollut pienessä öljypulassa. Mitäs kun pienet kiinalaiset nostaa kulutustaansa länsimaiden tasolle, mistä öljylitrat silloin löytyy??

Siirtyminen vaihtoehtoisiin polttoaineisiin pitäisi aloittaa mahdollisemman pian, että ehdittäisiin rakentaa tarvittavat jakeluverkot ja autokanta ehtisi vaihtua "kivuttomasti" uuteen tekniikkaan. Öljyä riittäneen vielä neljäksikymmeneksi vuodeksi, mutta mihin hintaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös