Keskustelua eteenpäin...
Arvoisat kanssakeskustelijat, hyviä pointteja tässä on tullut puolin ja toisin. Nyt kannattaisi tosin lukea jo ketjua vähän takaperin ennenkuin kertoo mielipiteensä ja perustelut, koska tässä alkaa jo sama juttu kiertää.
Eli itsekään en ole sitä mieltä, kuten olen tässä sivua takaperin kertonut, että sarjasysteemillä pitäisi jotenkin välttää niitä seuroja ajautumasta putoamisellaan konkurssiin, joissa hommaa ei osata hoitaa. Mielestäni vaan se suora putoaminen johtaa väistämättä siihen putoamisen pelkoon ja sitä kautta laskee vain sarjan tasoa, ei nosta sitä. Ei uskalleta panostaa, vaan varaudutaan jo valmiiksi pienemmillä budjeteilla siihen, että se putoamisen aiheuttama "pudotus" seuran taloudessa ei ole niin voimakas. Tässä ovat toiset olleet minun kanssa samaa mieltä, toiset eri.
Mutta jotta keskustelu menisi vähän eteenpäinkin, niin mietitääs näiden kahden sarjan tämän hetkistä tasoeroa. On ihan selvää, että jos suorilla putoamisilla mentäisiin tulisivat tasoerot itsestäänkin pienemään. Oma näkemykseni on, että SM-Liigan taso laskisi lähemmäs Mestistä. Erohan on suurin tällä hetkellä nimenomaan taidossa, vauhtia Mestiksessä kyllä on, mutta se mitä TV:stä on tullut nähtyä, niin ei Mestispeleissä läheskään niin paljon sitä järkeä pelissä ole. Ei pystytä niin kontrolloituun pelaamiseen kuin SM-Liigassa. Näkemyksiä?
Itse en oikein keksi mitenkä täällä voisi yhtäkkiä ollakin niin paljon enemmän taitopelaajia, että niitä riittäisi nostamaan Mestiksenkin taitotasoa selvästi korkeammalle. Se tarkoittaisi, että Mestiksen yleisökeskimäärienkin pitäisi nousta ja sitäkautta virtaavan rahan määrä. Toisaalta Mestiksessä pärjää esim. tälläkin hetkellä LeKi, joka pelaa sellaisessa ladossa (olen itsekin pelannut Lempäälän HT:ssa kyseisessä jäähallissa), että sinne ei montaa sataa ihmistä mahdu.
Jotenkin näen tämän asian niin, että jääkiekon pitäisi kiinnostaa vielä suurempaa määrää yleisöä täällä Suomen maassa tai ainakin saada heitä seuraamaan myös Mestistä halleihin, jotta Mestiksen ja liigan välillä voisi joka vuosi vaihtaa sarjapykälää joukkue tai pari.
Itse keksin liigakarsintavaihtoehdosta vähiten huonoja puolia. Siellä olisi se putoamisen mahdollisuus, mutta se ei olisi niin ilmeinen, että tarvitsisi jo siihen jollain tavalla varautua. Toisaalta nousu Mestiksestä olisi mahdollinen, se tapahtuisi urheilullisesti pelaamalla ja jos jossain Mestispaikkakunnalla saataisiin jalkeille niin hyvä porukka, että se pystyisi haastamaan SM-Liigan peränpitäjän, luulisi silloin olevan myös edellytyksiä liigassa pelaamiseen.