Olen aina ollut sellaisen sarjajärjestelmän kannalla, josta voi nousta ja pudota. Suljetussa liigassa on omat hyvät puolensa mutta kokonaisuus on mielestäni sellainen, ettei tulevaisuus pitkän ajan päässä näytä hyvältä.
Oma ehdotukseni on ollut koko ajan se, että meillä olisi 20:n joukkueen suljettu sarjakokonaisuus, joka on jaettu 10:n joukkueen A- ja B-liigoihin. A-liigan kahdeksan parasta jatkaisi pudotuspeleihin ja kaksi huonointa joutuisi karsintasarjaan.
B-liigan neljä parasta pelaisi karsinnat A-liigan kahden heikomman kanssa Ruotsin malliin, kaksinkertaisella sarjalla. Kaksi parasta jatkaisi seuraavalla kaudella A-liigassa.
Olisi varsin mielenkiintoista nähdä, mikä olisi tällaisen sarjajärjestelmän kiinnostavuus. On täydellisen puusilmäistä väittää, että B-liiga ei kiinnostaisi ketään, eikä esim. tv -oikeuksista maksettaisi. B-liigahan tulisi sen tuhat kertaa tasokkaammaksi, kuin nykyinen Mestis.
Leikitäänpä pieni ajatusleikki. Otan tähän joukkueet mukaan suoraan tämän hetken sarjatilanteista, joten minkään joukkueen kannattajan ei pidä pillastua. HeKin tilalla olisi realistisemmin ajateltuna KooKoo talousalueen, jäähallin ja (kauden lopussa, uskon näin) urheilullisen menestyksen vuoksi.
A-liiga:
Blues
HIFK
HPK
Jokerit
JYP
Kärpät
Pelicans
SaiPa
Tappara
TPS
B-liiga:
HeKi
Hokki
Ilves
Jokipojat
Jukurit
KalPa
Lukko
Sport
TuTo
Ässät
Olen aivan varma, että tällaisessa järjestelmässä B-liigan ottelut kiinnostaisivat suurta yleisöä siinä missä A-liigankin varsinkin siksi, että nyt molemmissa liigoissa olisi aina muutama "suuri" joukkue. Suuret taistelisivat parhaista sijoista, pienet ja keskisuuret pyrkisivät puolestaan näitä kampittamaan.
Molemmissa liigoissa olisi myös paljon pelattavaa. A-liigassa kaikilla joukkueilla olisi merkityksellisiä pelejä sarjan päätökseen asti. B-liigassa 6-7 joukkuetta taistelisi joka kausi karsintaan pääsystä. Tällä hetkellä Suomessa on n. 12 joukkuetta, jotka taistelevat jostain kauden loppuhetkillä. Tämä järjestelmä nostaisi tuota lukemaa 16-17:ään.
Se on aivan selvää, että joukkuemäärän tiivistäminen parantaa sarjan tasoa. Miksi? Siksi, että pelataan enemmän tasaisia otteluita, joissa molemmilla joukkueilla on hyvät mahdollisuudet voittoon.
Tällä hetkellä Sm-liigassa tuntuu olevan joka vuosi joku heittopussi (viisi viimeistä kautta + tämä kausi: Ilves, KalPa, Pelicans x 2, SaiPa, Ässät). Tähänkin tällainen sarjajärjestelmä toisi hyvin mahdollisesti muutoksen.
Itse en juuri huonoja puolia tästä järjestelmästä löydä, joten kertokaa viisaammat ne minulle.