Rodion kirjoitti:
Pumppuhinnat bensan ja dieselin osalta nousisivat varmaan siten, että bensa maksaisi lähemmäs kahta euroa ja diesel noin 1,4 euroa.
Muuten hyvä idea (voisin jopa suostua) mutta demareiden ja varsinkin kepulaisten kannattajat olisivat aseissa jos tällainen menisi läpi.
Asialla on toki monta puolta. Ne kaupunkilaiset jotka ajavat vuodessa 10.000km isolla bensamaasturillaan eivät kärsisi paljoa, jos nyt oletetaan että keskikulutus on vaikkapa 15l/100km niin vuodessa maksavat bensaveroa (+alv) n. 1800€ yhteensä (1€ + 0.22€)
Sitten on vaikkapa normi-Mondeolla vipeltävät maalaiset jotka ajavat 30.000km vuodessa maksavat 7.5l/100km keskikulutuksella 2700€ vuodessa veroja. Tätä voidaan kompensoida työmatkahyvityksillä mutta maalla kaikki ajo ei ole pelkkää työajoa. Onko 900€ paljoa? En tiedä, monelle varmaan on. 1350€ vuosittainen kululisäys alkaa tuntua esim. alemman keskiluokan lapsiperheille. Ja tämähän vielä lisää työhön meno kynnystä joka on jo nyt kohtuuttoman suuri kiitos tuloloukkujen.
Joku voisi sanoa että ei ole reilua ei.
Joka tapauksessa pitää tulla n. 10v siirtymäkausi käytetyille autoille ja miten bensaveron korotus hyvitetään näille jotka ovat maksaneet autostaan täyden veron? Ei taida onnistua järkevästi mitenkään.
Eli jäljelle jää käyttömaksu, uusille autoille n. 4x suurempi vuosittainen käyttömaksu eli 500€ vuodessa. Vanhoille autoille 10v siirtymäaika ja samalla yli 15v vanhojen autojen omistajille vapautus käyttövoimaverosta vaikkapa 4 vuodeksi jos vievät autonsa romuttamolle ja ostavat uuden.
Yksi asia mihin julkisuudessa ei koskaan kiinnitetä huomiota on uusien autojen turvallisuus. Jos Suomen autokanta uudistuisi siten että keski-ikä nousisi nykyisestä 11v (ulkomuistista, korjatkaa jos väärässä) vaikkapa 7v:n niin uskaltaisin väittää että yhteiskunnalle kuolleista ja loukkaantuneista aiheutuneet kustannukset tippuisivat huomattavasti. Ei näy suoraan verotuloissa kokonaan mutta vaikutus on huomattava joka tapauksessa. VTT:n tutkimuksen mukaan uuden auton turvallisuus on n. 20% parempi verrattuna 10v vanhaan autoon.
Ja sama koskee päästöjä, vanhat pommit päästelevät huomattavasti enemmän saasteita suhteessa tehoon. Tässäkin säästetään jos uusitaan autokantaa.
Joka tapauksessa veroja PITÄÄ muuttaa ja nopeasti, Helsingin hallinto-oikeudessa on 4v jono autoverovalituksista tuontiautojen suhteen. Kelatkaa sitä työmäärää joka säästetään jos tuontiautojen veropäätöksiä ei tarvitse käsitellä.