Mainos

Autovero

  • 23 973
  • 196

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Tuo ehdotus ei tule menemään läpi. Oikeudenmukaisempaa olisi kerätä veroja auton moottorin kuutiotilavuuden mukaan. Pienet/pienimoottoriset autot saastuttavat vähemmän kuin suurilla moottoreilla varustetut raskaat menopelit, joten suuremman auton omistajan pitäisi maksaa enemmän ympäristöveroa, kuin pikkuauton omistaja. Tuollainen verotus ohjaisi ihmisiä ostamaan vähemmän saastuttavia ja pieniä autoja nykyistä enemmän"

Jos saastutusarvoja ollaan käyttämässä verotuksen määritelmänä niin kyllä nuo +10 v autot ovat siinäkin aivan samassa sarjassa jopa verrattuna nykyisiin "isoihin" autoihin.
 

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti varjo

Jos saastutusarvoja ollaan käyttämässä verotuksen määritelmänä niin kyllä nuo +10 v autot ovat siinäkin aivan samassa sarjassa jopa verrattuna nykyisiin "isoihin" autoihin.

- Niin, tai ne jäävät selkeästi. Koska katalysaattoreita ei ollut juurikaan tuossa vanhemmassa autosukupolvessa (-88 asti) ja senkin jälkeen saastutusarvot ovat olleet vielä selkeästi korkeampia kuin uusissa autoissa, vaikka olisi kuinka iso auto. Vrt. Jaguar S-type kolmelitraisella koneella saastuttaa todella selkeästi vähemmän, kuin Opel Ascona 1.6-litraisella koneella...
 

Heino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit -2013
Onpas ollut hiljaista tällä palstalla. Ite "tilaan" auton saksasta (Galant '97->), enkä maksa veroja siitä heti. On ollut huhuja liikkeellä, että autoverosta saattaa tulla päätös ensi vuoden alussa tai viimeistään vuoden sisällä. Verosta olisi vissiin tulossa päästövero, eli mitä vanhemmalla autolla ajaa (saastuttaa enemmän?) joutuu maksamaan isomman veron/käyttömaksun? Näin olen ymmärtänyt. Nooh, ei auta kun odotella mitä Herrat päättää.
 

Carlos

Jäsen
Autoveron muutosta siirretään vuosia eteenpäin!

Dodii, nyt sitten valtionvarainministeriöstä on kerrottu että autoveroa koskeva lakimuutos voitaisiin toteuttaa jo tänä vuonna, mutta TIETOKONEONGELMAN TAKIA se venyy vielä muutaman vuoden!?!?!!?!?!?!??!?!? Siis mitä helvettiä? Vuonna 1987 tuo olisi voinut mennä läpi, mutta ei millään tänä päivänä. Siis MIKÄ tietokoneongelma? Ja vie vuosia korjata???

Huhhuh, nyt kyllä yritetään uunottaa kaduntallaajaa taas niin että soi...
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Carlos kirjoitti:
Dodii, nyt sitten valtionvarainministeriöstä on kerrottu että autoveroa koskeva lakimuutos voitaisiin toteuttaa jo tänä vuonna, mutta TIETOKONEONGELMAN TAKIA se venyy vielä muutaman vuoden!?!?!!?!?!?!??!?!? Siis mitä helvettiä? Vuonna 1987 tuo olisi voinut mennä läpi, mutta ei millään tänä päivänä. Siis MIKÄ tietokoneongelma? Ja vie vuosia korjata???

Noin 200 merkittävää ongelmaa, pikkuongelmia sitäkin enemmän.
 

Carlos

Jäsen
Gellner kirjoitti:
Noin 200 merkittävää ongelmaa, pikkuongelmia sitäkin enemmän.

Anteeksi mutta voisitko hiukan valaista (kun näytät tietävän) että mistä oikein on kysymys? Tuoko muka joku autoveronuudistus niin paljon merkittäviä muutoksia että niiden hoitaminen vie vuosia? Tietysti jos joltain IT-konsultilta kysyy (joka saa rahaa sen mukaan kuinka kauan projekti kestää), niin tottamooses siihen menee ainakin 15 vuotta.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Carlos kirjoitti:
Anteeksi mutta voisitko hiukan valaista (kun näytät tietävän) että mistä oikein on kysymys? Tuoko muka joku autoveronuudistus niin paljon merkittäviä muutoksia että niiden hoitaminen vie vuosia? Tietysti jos joltain IT-konsultilta kysyy (joka saa rahaa sen mukaan kuinka kauan projekti kestää), niin tottamooses siihen menee ainakin 15 vuotta.

Tuo kaksi vuotta on kyllä todella pitkä aika. AKE:ssa on tällä hetkellä suht monta uudistusta meneillään, mm. ajoneuvoveroon tulee marraskuussa merkittävä uudistus ja ilmeisesti nämä päällekkäiset uudistukset ja uudistusten priorisointi aiheuttavat eniten ongelmia, tämä siis ihan puhdasta spekulaatiota. Sen verran mitä tiedän, niin suurin ongelma ei ole itse AKE:n järjestelmissä vaan siinä miten järjestelmät saadaan juttelemaan yli tuhannen muun yhteistyöyrityksen kanssa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Laskelma:

Nykyään valtio saa autoverosta tuloja noin 1,4 miljardia ja vuosittaisesta käyttömaksusta noin 560 miljoonaa euroa.

Nykyään bensassa on valmisteveroa kaikkinensa 58,76 c/l ja dieselissä 31,94 c/l.

Viime vuonna bensiinin valmisteveron kertymä oli 1,471 miljardia ja dieselistä saatavan valmisteveron kertymä 802 miljoonaa.

Tästä voi karkeasti siis arvioida, että mikäli valmisteverot liikennepolttoaineiden osalta kaksinkertaistettaisiin, voitaisiin autovero ja vuotuinen käyttömaksu poistaa KOKONAAN.

Oletuksena siis, että kulutus pysyisi suunnilleen samana, ja että autoista perittävän ALV-kertymän pienentyminen kumoutuisi liikennepolttoaineiden mukana perittävän ALV-kertymän kasvamisella.

Eikö tämä olisi ainoa oikea tapa, jossa todellakin omistamisesta ei verotettaisi, ainoastaan käytöstä koituisi verotusta? Ja mit suurikulutuksisempi auto, sitä enemmän veroja maksaisi. Samoin mitä enemmän ajaisi (eli saastuttaisi), sitä enemmän maksaisi veroja.

Pumppuhinnat bensan ja dieselin osalta nousisivat varmaan siten, että bensa maksaisi lähemmäs kahta euroa ja diesel noin 1,4 euroa.
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Se tuossa vaan on että jos hintaero naapureihin kasvaa liian isoksi niin se voi lisätä polttonesteturismia.
Tokihan se ei ole järkevää kuin rajaseudulla mutta...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Rodion kirjoitti:
Pumppuhinnat bensan ja dieselin osalta nousisivat varmaan siten, että bensa maksaisi lähemmäs kahta euroa ja diesel noin 1,4 euroa.

Muuten hyvä idea (voisin jopa suostua) mutta demareiden ja varsinkin kepulaisten kannattajat olisivat aseissa jos tällainen menisi läpi.

Asialla on toki monta puolta. Ne kaupunkilaiset jotka ajavat vuodessa 10.000km isolla bensamaasturillaan eivät kärsisi paljoa, jos nyt oletetaan että keskikulutus on vaikkapa 15l/100km niin vuodessa maksavat bensaveroa (+alv) n. 1800€ yhteensä (1€ + 0.22€)

Sitten on vaikkapa normi-Mondeolla vipeltävät maalaiset jotka ajavat 30.000km vuodessa maksavat 7.5l/100km keskikulutuksella 2700€ vuodessa veroja. Tätä voidaan kompensoida työmatkahyvityksillä mutta maalla kaikki ajo ei ole pelkkää työajoa. Onko 900€ paljoa? En tiedä, monelle varmaan on. 1350€ vuosittainen kululisäys alkaa tuntua esim. alemman keskiluokan lapsiperheille. Ja tämähän vielä lisää työhön meno kynnystä joka on jo nyt kohtuuttoman suuri kiitos tuloloukkujen.

Joku voisi sanoa että ei ole reilua ei.

Joka tapauksessa pitää tulla n. 10v siirtymäkausi käytetyille autoille ja miten bensaveron korotus hyvitetään näille jotka ovat maksaneet autostaan täyden veron? Ei taida onnistua järkevästi mitenkään.

Eli jäljelle jää käyttömaksu, uusille autoille n. 4x suurempi vuosittainen käyttömaksu eli 500€ vuodessa. Vanhoille autoille 10v siirtymäaika ja samalla yli 15v vanhojen autojen omistajille vapautus käyttövoimaverosta vaikkapa 4 vuodeksi jos vievät autonsa romuttamolle ja ostavat uuden.

Yksi asia mihin julkisuudessa ei koskaan kiinnitetä huomiota on uusien autojen turvallisuus. Jos Suomen autokanta uudistuisi siten että keski-ikä nousisi nykyisestä 11v (ulkomuistista, korjatkaa jos väärässä) vaikkapa 7v:n niin uskaltaisin väittää että yhteiskunnalle kuolleista ja loukkaantuneista aiheutuneet kustannukset tippuisivat huomattavasti. Ei näy suoraan verotuloissa kokonaan mutta vaikutus on huomattava joka tapauksessa. VTT:n tutkimuksen mukaan uuden auton turvallisuus on n. 20% parempi verrattuna 10v vanhaan autoon.

Ja sama koskee päästöjä, vanhat pommit päästelevät huomattavasti enemmän saasteita suhteessa tehoon. Tässäkin säästetään jos uusitaan autokantaa.

Joka tapauksessa veroja PITÄÄ muuttaa ja nopeasti, Helsingin hallinto-oikeudessa on 4v jono autoverovalituksista tuontiautojen suhteen. Kelatkaa sitä työmäärää joka säästetään jos tuontiautojen veropäätöksiä ei tarvitse käsitellä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Daespoo kirjoitti:
Muuten hyvä idea (voisin jopa suostua) mutta demareiden ja varsinkin kepulaisten kannattajat olisivat aseissa jos tällainen menisi läpi.

Sitten on vaikkapa normi-Mondeolla vipeltävät maalaiset jotka ajavat 30.000km vuodessa maksavat 7.5l/100km keskikulutuksella 2700€ vuodessa veroja. Tätä voidaan kompensoida työmatkahyvityksillä mutta maalla kaikki ajo ei ole pelkkää työajoa. Onko 900€ paljoa? En tiedä, monelle varmaan on. 1350€ vuosittainen kululisäys alkaa tuntua esim. alemman keskiluokan lapsiperheille. Ja tämähän vielä lisää työhön meno kynnystä joka on jo nyt kohtuuttoman suuri kiitos tuloloukkujen.

Kannattaa huomioida, että sen maalaisen Mondeon ostamiseen menisi sitten n. 10 000 euroa vähemmän rahaa. Jos ostaisi uuden siis. Tuo puolestaan vähentää verorasitusta. Ja kun otetaan huomioon, että useat autot ostetaan lainalla, vähenee korkomenot huomattavasti.

Toki tuossa "kerralla järkeväksi"-asetelmassa on se, että vanhan verokannan mukaan ostetuista autoista katoaa n. 50% arvosta taivaan tuuliin yhdessä yössä. Eli se pitäisi jotenkin pystyä oikeudenmukaistamaan.

Vuotuinen kova käyttömaksu, vaikka perustuisikin kulutukseen, on silti omistamisen verotusta eikä käytön verotusta.

Ja autoveroremontti pitäisi tehdä juuri niin, että verotuksen painopiste mahdollisimman selvästi käyttöön, pois hankinnasta ja omistamisesta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Rodion kirjoitti:
Kannattaa huomioida, että sen maalaisen Mondeon ostamiseen menisi sitten n. 10 000 euroa vähemmän rahaa. Jos ostaisi uuden siis. Tuo puolestaan vähentää verorasitusta. Ja kun otetaan huomioon, että useat autot ostetaan lainalla, vähenee korkomenot huomattavasti.

Kyllä mutta vain siinä tapauksessa että puhutaan uusista autoista. Jos on se 5v vanha Mondeo josta on lainat ja korot maksettu niin ei paljoa lämmitä autoveron alennus.

Rodion kirjoitti:
Vuotuinen kova käyttömaksu, vaikka perustuisikin kulutukseen, on silti omistamisen verotusta eikä käytön verotusta.

Kyllä mutta käytännössä ainoa mahdollisuus alkuvaiheessa koska bensaveron nosto rankaisee kaikkia, ei pelkästään uuden auton ostajia.

Rodion kirjoitti:
Ja autoveroremontti pitäisi tehdä juuri niin, että verotuksen painopiste mahdollisimman selvästi käyttöön, pois hankinnasta ja omistamisesta.

Tästä olen 100% samaa mieltä. Itse ajan vuodessa about 10.000km ja jos autovero poistetaan ja korvataan tuplabensaverolla niin käyn samantien hommaassa Saksasta 2-4v vanhan M3:n.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ruotsin porvarihallitus sääti juuri lain joka pakottaa työttömät ilmottautumaan jokaiseen maassa olevaan työhön. Eli kirunalaiselle työttömälle kerrotaan, että Karlskronassa on duunia, niin sinne pitää sitten mennä tai korvaukset lähtee.

Vaikka lain oikeudenmukaisuudesta olisi mitä mieltä, niin suunta on oikea. Yksi kilpailukyvyn esteitä on työvoiman huono liikkuvuus. Unelma punaisesta tuvasta ja perunamaasta on niiiiiin 1900-lukua.

Valtion tulisi tehdä päätöksiä jotka edesauttavat kilpailukykyä. Se, että kansalaisilla on omistusasuntojensa autotalleissa uudet autot, joilla ei ole varaa ajaa, ei edesauta kilpailukykyä pätkääkään.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Mitä fiiliksi Ollilan työryhmän ehdotuksesta?

Omia nopeasti kasattuja plussia ja miinuksia ohessa:
+ autokanta nuorenee
+ julkisen liikenteen käyttö lisääntyy

+/- autokauppa lakkaa kokonaan ennen veroon siirtymistä, jonka jälkeen toki vilkastuu entisestään
+/- Onko Shellin hallituksen puheenjohtajalla todellista intressiä ajaa autoilun vähenemistä?

- Kuinka pitkään veron poistaminen todellisuudessa näkyy täysimääräisenä autokaupassa?
- huonojen kulkuyhteyksien varrella asuvilla ei samaa mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä ja vero heille epäoikeudenmukainen
- satellittiseuranta / yksityisyydensuoja ja systeeminen rakentamiseen vaadittavat investoinnit

Varovainen plussa itseltäni tälle kuitenkin juuri kahden ensimmäisen argumentin johdosta. Tunnustettakoon, että oma työmatkakin vaan reilu kymppi, joten ei tällä hetkellä tietenkään iskisi itseeni mitenkään pahasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikean suuntainen, mutta en ymmärrä, miksi tuota ei voida kerätä polttoaineen hinnassa. Se olisi 100% ympäristövero, naurettavan halpa ja helppo kerätä. Siihen voitaisiin siirtyä noin vuorokaudessa, eikä mitään totaali-idiootteja GPS systeemejä tarvittaisi kuten myöskin huijaaminen olisi mahdotonta.
 

WVirmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Idea on kamala. Mies, joka tuhosi Nokian tekee käsittämätöntä uudistusta. Seurauksena olisi aivan varmasti järjettömät IT-kulut. Ne firmat osaavat kusettaa julkista sektoria.

Entä ennen uudistusta hankitut autot? Niissä on maksettu autovero, joten niidenhän pitäisi olla vapaita tästä uudesta kulusta. (ei tosin tule tapahtumaan.)

Autojen erisuuruisten päästöjen verotus jäisi vain polttoaineen hintaan?
Porsche Cayenne Turbo S Tiptronic- (V8 4.8 405 kW - 550 hp - 750 Nm) autovero on 119000 euroa joten jos autovero poistuisi kokonaan, ko. auton hinta laskisi 275000 eurosta 156000 euroon.

Skoda Citigo 1.0 60 Ambition autovero on ~1805 euroa, joten jos autovero poistuisi kokonaan , ko. auton hinta laskisi 12340 eurosta 10535 euroon. Tuolla n. 1800 euron veron osuudella pääsee uudella 6 snt / km hinnalla n. 30 tkm. Loppuuko veron keräys tämän jälkeen? (ei tietenkään)

Porschekuski kiittäisi Jormaa!

Ja näissä luvuissa ei ole edes mukana pk-seudun ruuhkamaksut, jotka nekin tulisivat samaan järjestelmään.
 
Viimeksi muokattu:

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oikean suuntainen, mutta en ymmärrä, miksi tuota ei voida kerätä polttoaineen hinnassa. Se olisi 100% ympäristövero, naurettavan halpa ja helppo kerätä. Siihen voitaisiin siirtyä noin vuorokaudessa, eikä mitään totaali-idiootteja GPS systeemejä tarvittaisi kuten myöskin huijaaminen olisi mahdotonta.
Juuri näin. Polttoaineen verotus ohjaa ostamaan vähäpäästöisempiä autoja, kulutukseen voisi myös henkilökohtaisesti vaikuttaa ajotavalla. Lisäksi olisi mahdollista porrastaa verotusta polttoaineen tuotantotavan mukaan, biopolttoaineilla vero olisi matalampi kuin fossiilisilla tuotettu. Kaiken lisäksi verollepantavaksi päätyisivät kaikki polttomoottorikäyttöiset laitteet ruohonleikkureista moottorikelkkoihin.

Kuten varmaan moneen kertaan on sanottu, yksityisen liikenteen verotuksen tarkoitus ei ole kuitenkaan ympäristönsuojelu tai liikenteen aiheuttamien haittojen maksaminen. Kyseessä on puhtaasti fiskaalinen vero, jolla kerätään valtiolle rahaa. GPS-seurannan tapauksessa epäilen lisäksi, että työryhmän jäsenillä on jonkinlainen omistus- tai muu rahallinen yhteys laitekehitykseen ja -valmistukseen. Valtion ja EU:n eri rahastoilta saatava tuotekehitysraha näkyy välittömästi jos ei omassa, niin jonkun tutun lompakossa. Ollila kaiken lisäksi istuu kahdella pallilla, tuskinpa Shellin hallituksen puheenjohtaja mielellään lähtee polttoaineverotusta korottamaan, sehän olisi suoraan omiin muroihin kusemista. Mies on täysin jäävi puhumaan mitään liikenteen verotuksesta, Suomessahan se ei tietysti haittaa, koska se on maan tapa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Bensaveron korotus tuntuisi nopeasti tasapuolisimmalta tavalta hoitaa verotus, mutta näin EU-aikana se antaisi melkoisen kilpailuedun esim. Virosta käsin toimiville kuljetusfirmoille, venäläisistä yrityksistä puhumattakaan! Plus Venäjän rajan yli alkaisi viinarallin sijaan bensaralli.

Toivottavasti raportissa on uskottava kuvaus siitä, kuinka myös ulkomaalaiset saadaan maksamaan teiden käytöstä. Juurikin mm. kuljetusalan tasapuolisen kohtelun vuoksi. Muuten tässä kustaan taas (vaihteeksi?) omille nilkoille.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Oikean suuntainen, mutta en ymmärrä, miksi tuota ei voida kerätä polttoaineen hinnassa. Se olisi 100% ympäristövero, naurettavan halpa ja helppo kerätä. Siihen voitaisiin siirtyä noin vuorokaudessa, eikä mitään totaali-idiootteja GPS systeemejä tarvittaisi kuten myöskin huijaaminen olisi mahdotonta.

Olen samaa mieltä, mutta rajojen läheisyydessä polttoaineturismi ainakin lisääntyisi reilusti. Ei olisi ihan muun euroopan kanssa tasapainossa, jos Suomessa bensalitra maksaisi n. 2,5 euroa.

Yksi ratkaisu toki voisi olla verovähennysoikeus rajalla ulkomaalaisille kuittia vastaan.

GPS-systeemissä on niin järjetön määrä ongelmia, että en näe siinä järjen hiventäkään. Pari ranskalaista viivaa:
- En edes uskalla kuvitella kustannuksia, kun Tieto alkaa sitä rakentamaan
- Yksityisyyden suoja. On jo nyt päivänselvää että ainakin poliisi valvoisi järjestelmän kautta liikennettä.
- Riippuvuus ulkopuolisesta infrastruktuurista. Mitä jos syttyy poikkeustilanne ja Yhdysvallat sulkee GPS-järjestelmän muulta kuin sotilaskäytöltä? (Näin tehtiin mm. Georgian alueella v. 2008 sodan aikana).
- GPS-häirintälaitteet
- GPS-jäljittimen luotettavuus. Jäljittimen voisi todennäköisesti helpohkosti kytkeä pois päältä, vaikka ihan foliopaperilla.
- Tiedonsiirto GPS-laitteesta järjestelmään. Olisiko kaikissa autoissa mokkula? Entä jos ollaan GSM/3G-katvealueella?

Jossain määrin järkevämpi vaihtoehto voisi olla offline-lokitus ja esim. katsastuksen yhteydessä ajotiedot purettaisiin laitteelta ja pistettäisiin maksuun. Tässäkin on kuitenkin ongelmia.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Onhan se kumma juttu miten monet uudistukset periaatteessa suosivat varakkaampaa osaa suomalaisista. Tässäkin uudistuksessa eniten hyötyvät suht uusilla ja arvokkaammilla autoilla ajavat. Jokainen voi itse päätellä miten järkevää tämä on n. 3000-6000€ autoilla ajaville ihmisille. Asettaa maksettavan osuuden aika epäoikeudenmukaiseksi suhteessa esim. tuohon Porchella ajavaan kaveriin.

Hiljaiseksi välillä vetää tämä elämisen jatkuva kallistuminen, jos tälläisiä ihan oikeasti otettaisiin käyttöön. Kohta ei ole enää järkeä käydä töissä, vaan jäädään kaikki kotiin katsotaan mitä sitten tapahtuu. Keskituloista ihmistä verotetaan ja rokotetaan niin perkeleesti, että kyllä sitä välillä miettii onko mitään järkeä uurastaa töissä, vaan kaikilla sossun tuilla yms varmasti pääsee suht lähelle, jos tämä meno jatkuu..
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Bensaveron korotus tuntuisi nopeasti tasapuolisimmalta tavalta hoitaa verotus,

Eikö ole tarpeeksi korkea vai? Omasta mielestäni tuntuisi nopeasti tasapuolisimmalta tavalta bensaveron alennus.

Ollilan ryhmän ehdotus on näin maalaisjärjellä ajateltuna vain yksiselitteisesti väärin. Ehdotus rajoittaa yksittäisten ihmisten vapauksia täysin kohtuuttomasti suhteessa kaavailtuihin hyötyihin. Ja jälleen kerran siinä missä hyödyt toteutuvat mahdollisesti, vapaudenrajoitukset toteutuvat varmasti.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mites sitten verovähennys työmatkoista tuon kanssa, ellei tuota 0.06€ per kilometri pysty vähentämään, entisessä duunissa olisi "veroprosentti" noussut yli 10% tuon takia.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oikean suuntainen, mutta en ymmärrä, miksi tuota ei voida kerätä polttoaineen hinnassa. Se olisi 100% ympäristövero, naurettavan halpa ja helppo kerätä. Siihen voitaisiin siirtyä noin vuorokaudessa, eikä mitään totaali-idiootteja GPS systeemejä tarvittaisi kuten myöskin huijaaminen olisi mahdotonta.

Pääsääntöisesti juuri näin. Ainoiksi ongelmakohdiksi näen tässä kuljetusyrittäjät ja sen miten otetaan huomioon haja-asutusalueiden tasavertainen kohtelu. Toki voidaan kysyä tarvitseeko maaseutu tässä kompensaatiota. Jos kuljetusyrittäjät laitetaan pelkälle polttoaineverolle, tavaroiden hinnat hyppäävät pilviin.

Pääasia on että päästään pois tuosta järjettömästä nykyisestä ajoneuvoverosta joka pohjautuu siis päästöihin ja omistamiseen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK

Liikenne- ja viestintäministeriö - Tilannekatsaus sidosryhmille 2.9.2013


Lukaiskaapa läpi niin selviää mikä on uudistuksen idea. Ja jos ette jaksa lukea niin se on kerätä enemmän veroja kun nykyauton perkeleet kuluttavat liian vähän bensaa.
Tuttua logiikkaa. Tässäkin lähdetään siitä, että autoilijoilta pitää voida kupata sama tai mielellään kasvava rahasumma, jolloin kyse on vain kuppausmekanismin virittelystä. Nyt jeesustellaan odotetusti hiilidioksidipäästöillä, ja eikös ruuhkamaksujen perkeleetkin väijy jo kulman takana.

Hauskinta tuossa on se, että skenaarioiden ja veromallien toteutuessa ruuhkat saattaisivat jopa helpottua paikoitellen. Tästä seuraisi taas sama huoli, eli murehditaan ettei saada enää riittävästi ruuhkamaksutuloja kun ihmiset eivät ajakaan ruuhkissa. Verotuksen painopistettä siirretään taas. Varmaan tulee esimerkiksi yötariffi, jota peritään niiltäkin jotka lähtevät liikenteeseen ennen aamukuutta. Tätä seliteltäneen sillä, että ylimääräisellä verolla katetaan kansanterveydelle koituvia haittoja ja vastaavasti terveydenhuollolle koituvaa rasitusta työntekijöiden sairastelusta. Sairastelu puolestaan johtuu siitä, että ihmiset joutuvat lähtemään puolinukuksissa työmaalle välttääkseen saatanalisiin sfääreihin nousseet ruuhkamaksut. Onkin luontevaa, että ruuhkamaksujen välttelijöitä rangaistaan jo etukäteen siitä, että he nukkuvat liian vähän ja pilaavat terveytensä.

Taajamien ulkopuolista autoilua tullaan varmaan verottamaan lisää. Siitähän ei vielä erikseen rokoteta. Tie on auki kaikenlaisille maisemanhoitomaksuille, haja-asutusalueiden erillisille tienhoitomaksuille ja luonnonrauhanturmelemisen pörinäveroille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös