Mainos

Autovero

  • 23 965
  • 196

Vatso

Jäsen
Itse asiassa olen lukenut...

Tässä raportissa asiat on kuten tuossa kuvaat, mutta painotus tuohon aiempaan tekstiini; Ollila ensamble suosittaa jotain ja VVM PÄÄTTÄÄ miten verokertymä pidetään ennallaan.

VVM varmastikin päättää asian, mutta jos asiaa valmistelemaan on oikein perustettu työryhmä, olisi olettanut sen miettivän asiaa muultakin kantilta kuin siltä, miten nykyinen verokertymä saadaan kerättyä gps-pohjaisella järjestelmällä.

Ilmeisesti ohjeistus on kuitenkin ollut miettiä ainoastaan tätä mallia ja niin, että verokertymä ei vahingossakaan saa laskea euroakaan. Ja tiedän kyllä Suomen valtion taloudellisen tilanteen, mutta ei se silti estänyt laskemasta yhteisöveroa miljardilla ja perustelemaan tuo "dynaamisilla vaikutuksilla" ilman mitään mainintaa noista vaikutuksista.

Kyllä minäkin saisin perusteltua vaikka koko autoveron poiston korvautumisen muina valtion verotuloina, jos saisin siitä jauhaa 20 sivua tekstiä ja miettisin ainoastaan asian mahdollisia positiivisia vaikutuksia (esim. alv-tulot uusista autoista ja ulkomaan tuonnin laskusta, kotimaisen ostovoima kasvu, turvallisuus, uusien autojen päästöt, tms).
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Et käsittänyt, koska corollan hankinta on keskimäärin 7000 halvempaa, joten pääomakustannukset muuttuvat radikaalisti.

Joku voisi laskea mitä maksaa ajella 15 tonnia vuodessa nyky- ja ehdotetulla systeemillä.

Paitsi että yhdenkään Corollan autoveron määrä ei ole lähellekään 7000 euroa keskiarvosta nyt puhumattakaan. Ehkä ihmiset tajuaisivat tuolloin jättää nuo Corollat, Qashqait ja muut paskahuussit kauppoihin, koska luonnollisesti eniten tuo vero putoaisi kalliimmissa autoissa. Jokatapauksessa tuo satelliittisysteemi on aivan väärä tapa ja ideana jo valmiiksi tuhoon tuomittu. Ymmärtäisin liikenteen raskasta verotusta paremmin, jos se oikeasti näkyisi myös jossain liikenteeseen liittyvässä. Oliko se jotenkin niin, että perityistä veroista kymmenesosa käytetään liikenteeseen liittyviin asioihin?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nykyisin:
Autovero ~150 €
15 000 km (7l/100km keskikulutus, bensan hinta 1.7 €) = 1785 €
Eli 1935 € vuodessa

"tulevaisuus":
Bensan hinta sama = 1785 €
450 - 900 €


Tuolla 150 € autoverolla saa ajaa 0.03€/km alueella 5 000 km että hinta on sama ja 0.06€/km alueella 2500 km. Nyt puhutaan siis vuoden aikajaksosta.

Kuten laskelmasta näkee niin tämähän suunnitelmahan on tehty sen perusteella että ihminen asuu Eirassa ja menee julkisella töihin, käy kaksi kertaa vuodessa Lapissa laskettelemassa. Mutta normaalille työssäkäyvälle ihmiselle tuo on ihan sikahintainen.

Enemmän ajaville pienipalkkaisille tuo on melkeinpä yhden kuukauden nettotulot vuoden välein.

Tämä esitetty malli taitaa eniten kirpaista alle 5000€ arvoisilla autolla ajavia jonne se autojen hintojen pudotus näkyy vähiten. Kuten täällä on todettu niin tässähän siirretään sitä veron keruuta sieltä auton ostohetkestä siihen käyttöön. Eli tuon yllä olevan uuden mallin laskelman osa mikä on kalliimpaa kuin ennen tulisi ottaa hyötynä sitä autoa ostaessa.

Helpoin ja näkyvin tapa todentaa hyöty on tietty ostaa uusi auto. Mutta kyllä autoveron poistuessa hinnan alennus näkyisi jo ihan mukavasti 5000€-10000€ hintaluokassa mistä moni ostelee niitä perheautoja ja tuo alennus on se hyöty, loput on sitten ajamisesta kiinni ja ajamalla vähemmän maksat vähemmän, ja vielä vähemmän kun et aja taajamassa.

En kannata isovelivalvoo systeemeitä mutta ilolla ottaisin vastaan auton käytön verotuksen tämän nykykäytännön sijasta jossa maksetaan aivan liikaa autonoston yhteydessä veroa. Ja kyllä ne melkein kaikki vaihtoautot halpenee joten kyse ei ole ainoastaan edusta josta nauttivat uusien autojen ostajat. Nerokkaammat yksilöt voivat sitten puntaroida mikä on oikea tapa rokottaa auton käyttöä. Tietullit on yksi vaihtoehto taajamien ajamista hillitsemään.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä vielä irvokkain esimerkki mihin autojen hybridikehitys on menossa kun täällä mietitään polttoaineella verotusta. Tämä siis jo nykyaikaa, mitäköhän on liikenteessä 5-10 vuoden kuluttua, veikkaan että "kansanautoja" noin 1-3 litran kulutuksilla.

Mersun uusi hybridi kuluttaa kolme litraa sadalla kilometrill

S-sarjan mersu kyseessä ja kohokohdat:

Yhdistetty polttoaineenkulutus 3 l/100 km ja CO2-päästöt 69 g/km.
Toimintamatka sähköllä 30 km.
Huippunopeus 250 km/t, kiihtyvyys 0–100 kilometriin 5,5 sekuntia.

Linkki: MSN autotoday

_
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et käsittänyt, koska corollan hankinta on keskimäärin 7000 halvempaa, joten pääomakustannukset muuttuvat radikaalisti.

Joku voisi laskea mitä maksaa ajella 15 tonnia vuodessa nyky- ja ehdotetulla systeemillä.

Unohdin laittaa, että laskelmat tehty käytetyllä autolla ajavalla joka siis ostanut auton käytettynä. Näin ollen nuo laskelmat pitää paikkansa.

EDIT: en ottanut tietenkään huomioon miten käytettyjen autojen hinnat saattavat laskea koska sitä on vaikea ennustaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Uudistus ei missään tapauksessa voi koskea vanhoja autoja, se on täysin kuolleena syntynyt idea. Käytetyissä autoissa autovero on jo maksettu ja valvontalaitteiston asennus johonkin 2000€ ritsaan on jo tragikoomista.

Muutos tulee (jos tulee) siten että se koskee vain uusrekisteröintejä eli uusia autoja tai maahantuotuja käytettyjä.

Jos haluttaisiin oikeasti helppo verojärjestelmä, auto-, ajoneuvo- ja käyttövoimavero korvattaisiin yhdellä vuosimaksulla joka koostuisi perusosasta ja co2-pohjaisesta päästöosasta.

Viime vuonna valtio sai jotakuinkin 2000M€ em. veroista. Jotta sama summa kannettaisiin vuotuisena verona, olisi jotakuinkin 660€/auto/per vuosi. Tässä mukana siis autot, pakut, bussit, kuorma-autot.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos haluttaisiin oikeasti helppo verojärjestelmä, auto-, ajoneuvo- ja käyttövoimavero korvattaisiin yhdellä vuosimaksulla joka koostuisi perusosasta ja co2-pohjaisesta päästöosasta.

Sinä järkevästi ajatteleva avaruus-muukalainen, anna Daespoolle heti takaisin itsekontrolli! Tuolta perustaltahan saataisiin aikaan melkoisen toimiva järjestelmä: lopun ajan merkkejä näiden täytyy olla, jos kaikista nimimerkeistä Daespoo osoittaa yhteiskunnallisessa kysymyksessä järkevyyttä...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No mitä se nyt on yleensä mihinkään autoon asentaa? Surullista, pelottavaa vai säälittävää?

Lähden siitä ajatuksesta että uusissa autoissa alkaa olla navigaattorit aika suurelti osin, sen määrääminen pakolliseksi ei ole mikään hirveä ponnistus, ottaen huomioon että navigaattoreista (kuten muistakaan lisävarusteista) ei tarvitsisi enään maksaa autoveroa.

Tähän tosin tarvitaan vielä jokin 3G härpäke lähettämään dataa.

Mutta Ollilan ehdotusta en tosiaan kannata, liian suuri koneisto tarvitaan sen pyörittämiseen.
 
Mutta Ollilan ehdotusta en tosiaan kannata, liian suuri koneisto tarvitaan sen pyörittämiseen.
Aika skeptinen voi IT:stä jotain ymmärtävänä kyllä jotain satelliittipaikannusta kohtaan olla, siinä on aika helvetisti riskitekijöitä hinnasta yksityisyydensuojaan. Mutta minusta on hölmöä tuomita jokin asia ennakkoon vajain tiedoin. Katsotaan nyt selvitykset ja pilotoinnit loppuun ja arvioidaan ehdotusta vasta sitten.

Juu ja operaattorit kiittää ja laulaa matkalla pankkiin.
Kyllä yrityksille voidaan sälyttää yhteiskunnallisesti tärkeitä tehtäviä monin keinoin ilman että niiden annetaan vetää välistä. Ja pakkohan se onkin sälyttää, kun tällainen yhteiskunnan toiminnalle kriittinen infra kuten viestintäverkko on pitänyt mennä luovuttamaan yksityisten toimijoiden haltuun. Saa nähdä kiittääkö ja laulaako matkalla pankkiin kohta yksityiset tieyhtiöt jotka omistavat Suomen tieverkon ja laskuttavat meitä sen käytöstä satelliittipaikannusjärjestelmillään.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Kyllä yrityksille voidaan sälyttää yhteiskunnallisesti tärkeitä tehtäviä monin keinoin ilman että niiden annetaan vetää välistä. Ja pakkohan se onkin sälyttää, kun tällainen yhteiskunnan toiminnalle kriittin en infra kuten viestintäverkko on pitänyt mennä luovuttamaan yksityisten toimijoiden haltuun.....

Ja yksityinen liikkenharjoittaja jolle valtio sysää kustannuksia leikkaa sen voitostaan? Vai kävisikö niin, että sijoittajien tuotto-odotukset saattavat jopa nousta moisesta ja kustannukset kyllä otetaan jostain takaisin ... keneltäköhän?

Veronmaksaja maksaa aina, ellei valtio tuota voittoa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Omasta mielestäni täysin idiottiimainen ehdotus jos siirrytään ajokilometreihin perustuvaan verotukseen. Edes tälläisen asian ääneen ehdottaminen on mielestäni täysin piittaamatonta ja jopa halventavaa eri elämäntilanteissa olevia kansalaisia kohtaan.

Pari sanaa "tekniikasta" ja muusta jota nyt äkkiseltään tulee mieleen:

- Millaiset laitteistot ajoneuvoihin pitää hankkia ja mitä ne maksaa hankittaessa ? Nyt puhutaan siis käytetyistä, koska uusiin kai tulisivat valmiina?
- Kuka saa "yksinoikeuden" laitteistoihin. ( Maksaa valtiolle lahjuksia, jotta saa monopolin )
- Tarviiko niitä "päivittää" ja jos tarvii niin mitä se maksaa ?
- Miten voidaan valvoa, että sinulla todellisuudessa on ko. laitteet ?
- Omistat 6 autoa, joista 5 on harrasteautoja joilla ajat muutaman sata kilometriä vuodessa. Hankitko kaikkiin autoihin laitteistot ?
- Miten eritellään missä milloinkin ajat ? Silloinhan suomi pitäisi jakaa "virtuaalisiin ruutuihin". Sen verran on noista "virtuaalisista ruuduista" kokemusta, että on ihan vitun iso homma vetää koko maahan ne.
- Tarvitaan aivan käsittämättömät serverit ja palvelimet, jotka pystyvät pyörittämään "miljoonien" ajoneuvojen päivittäin ajamat kilometrit ja hinnoittelemaan ne ?
- Miten taataan että mahdolliset "signaalit" varmasti toimivat. Voin taata että ne eivät todellakaan toimi 100 %sti . Mitäs jos "järjestelmä" heittää sinut 400 km päähän, miten todistat että et ole siellä =).
- Paljon on puhuttu, että uusien autojen hinnat laskevat "tuhansia" euroja. Miten käy käytettyjen autojen arvon ? Autokauppiaiden pihoin jää käsittämättömät määrät hyviä käytettyjä autoja jos ostetaan uusia ja "halpoja" autoja.
- Ne jotka ajavat nyt 500 euron ritsalla, ajavat jatkossakin sillä, jos edes on siihen varaa. Ei kaikilla ole varaa ostaa uutta autoa ?
- Julkinen liikenne suomessa on täysi Vitsi. Sellaista löytyy isoista kaupungeista, mutta maaseudulla sitä ei ole !
- Rajataanko esim. linja-autoliikenne tai taksit tai rahtikalusto "veron" ulkopuolelle. Jos ei niin kustannukset "räjähtävät". Oletettavasti reittiliikenteessä olevat linja-autot ajavat jokusen kilometrin vuodessa ? Kohta bussilla 10 km ajo maksaa "20 euroa"
- Vapaa-ajan liikkumista rajoitetaan huomattavasti koska ei ole enään "varaa" liikkua. Tämä vaikuttaa kansantalouteen huomattavasti !
- Ajat työmatkaa ja muuta ajoa vuodessa 60000 km, keskimäärin kilometri "maksaisi" sinulle vaikka 4.7 senttiä, kulut n. 2800 euroa + päälle polttoaineet =). Tee työtä jolla on tarkoitus, valtio kiittää ja kumartaa ja nauraa paskaisen naurun päälle, että taas siinä oli yksi miljoonista tyhmistä =). Koetat tehdä lisää töitä jolla elätät perheesi, niin maksat lisää veroa kun teit ylitöitä, tyhmä :D
-



Suomessahan on jo "ajokilometreihin perustuva verotus". Se joka ajaa vuodessa 70000 km maksaa siitä enemmän kuin se joka ajaa 6000 km, koska ostaa huomattavasti enemmän polttoainetta ?

ai niin uudella "verolla" omat kustannukset olisivat nousseet yli 700 euroa vuodessa !. Ja en edes käytä autoa töissä kulkemiseen....


E: pieniä lisäyksiä
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos haluttaisiin oikeasti helppo verojärjestelmä, auto-, ajoneuvo- ja käyttövoimavero korvattaisiin yhdellä vuosimaksulla joka koostuisi perusosasta ja co2-pohjaisesta päästöosasta.

Hyvä idea. Mutta tuo ei verota auton käyttöä? Olen ihan varma että uusi järjestelmä tulee perustumaan tavalla tai toisella auton käytön verotukseen niin monessa yhteydessä siihen on viitattu päättäviltä tahoilta ja koska sen käyttöön ottamiseen menee aikaa 5-10 vuotta niin se ei voi perustua auton päästöihin/kulutukseen, koska ne tulevat muuttumaan radikaalisti.

Ehdotetun systeemin mekanismi, tietoturva jne on iso ongelma. Mutta itse päätarkoitus siitä että pystytään verottamaan ajamista enemmän kaupungissa kuin harvaanasutuilla alueilla on hyvä ja oikeudenmukaisempi kuin pelkkä päästövero jossa taas uusien autojen ostajat vain voittaisivat kun ne kuluttaa kohta 3 litraa(kiinteä päästövero olisi pieni) ja se käytetty kuluttaa noin 10 litraa sadalla(päästövero olisi iso).

_
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Boldasin Niilon alkuperäisiä kysymyksiä.

- Millaiset laitteistot ajoneuvoihin pitää hankkia ja mitä ne maksaa hankittaessa ? Nyt puhutaan siis käytetyistä, koska uusiin kai tulisivat valmiina?


GPS trackeri, puhelinliittymä, mikäli halutaan olla online. Laite mitä ei ole olemassa, mutta minkä toki joku tekee. Veikkaan hinnaksi valtion hankintana jotain muutaman satasen. Mikäli tämmöisiä laitteita olisi oikeasti jossain käytössä niin muutama kymppi, mutta ei missään muualla tosissaan tämmöistä ajatella.

Uusiin autoihin ei tietenkään tulisi valmiina, vaan suomessa pitäisi asentaa.

- Kuka saa "yksinoikeuden" laitteistoihin. ( Maksaa valtiolle lahjuksia, jotta saa monopolin )

Veikkaan, joku suomalainen lähellä puolueita oleva yritys.

- Tarviiko niitä "päivittää" ja jos tarvii niin mitä se maksaa ?

Aluksi sanotaan ettei, vaikka kaikki tietää, että termi "vailmis" ei koske ohjelmistoja.

- Miten voidaan valvoa, että sinulla todellisuudessa on ko. laitteet ?

Ei mitenkään, ellei laitteessa ole jotain kytköstä auton laitteisiin, mikä lienee mahdotonta.

- Omistat 6 autoa, joista 5 on harrasteautoja joilla ajat muutaman sata kilometriä vuodessa. Hankitko kaikkiin autoihin laitteistot ? Olet paha ihminen, miksi sinulla on noin monta autoa? Maksat tietenkin, koska laite on sinetöity ja liimattu autoosi.

- Miten eritellään missä milloinkin ajat ? Silloinhan suomi pitäisi jakaa "virtuaalisiin ruutuihin". Sen verran on noista "virtuaalisista ruuduista" kokemusta, että on ihan vitun iso homma vetää koko maahan ne.
Tämä ei ole ongelma, mikäli laite pystyy tallentamaan sijaintisi. Suomi on jo jaettu ruutuihin, hae googlella vaikka ruututietokanta.

- Tarvitaan aivan käsittämättömät serverit ja palvelimet, jotka pystyvät pyörittämään "miljoonien" ajoneuvojen päivittäin ajamat kilometrit ja hinnoittelemaan ne ?
Veikkaan, että jonnekin kainuuseen perustetaan valtion liikenneverovirasto, mihin tulee noin 200 henkilöä töihin. Kustannuksia ei lasketa tähän järjestelmään, vaan yleisiin menoihin.


- Miten taataan että mahdolliset "signaalit" varmasti toimivat. Voin taata että ne eivät todellakaan toimi 100 %sti . Mitäs jos "järjestelmä" heittää sinut 400 km päähän, miten todistat että et ole siellä =).
Ei taata mitenkään. USA omistaa GPS systeemin. Verottajan tapauksessa joudut yleensä lähtökohtaisesti todistamaan syyttömyytesi.

- Paljon on puhuttu, että uusien autojen hinnat laskevat "tuhansia" euroja. Miten käy käytettyjen autojen arvon ? Autokauppiaiden pihoin jää käsittämättömät määrät hyviä käytettyjä autoja jos ostetaan uusia ja "halpoja" autoja.

Elämä on, mutta kai tässä joku siirtymäaika on.

- Ne jotka ajavat nyt 500 euron ritsalla, ajavat jatkossakin sillä, jos edes on siihen varaa. Ei kaikilla ole varaa ostaa uutta autoa ?
Voisi kuvitella, että tässä on kova paikka päättää, että autosi on liian paska, heitä se menemään. Ympäristö kiittää?

- Julkinen liikenne suomessa on täysi Vitsi. Sellaista löytyy isoista kaupungeista, mutta maaseudulla sitä ei ole !
Mistä lötyy? Ei ainakaan helsingistä, ellei asu metroasemalla ja ole töissä toisella.


- Rajataanko esim. linja-autoliikenne tai taksit tai rahtikalusto "veron" ulkopuolelle. Jos ei niin kustannukset "räjähtävät". Oletettavasti reittiliikenteessä olevat linja-autot ajavat jokusen kilometrin vuodessa ? Kohta bussilla 10 km ajo maksaa "20 euroa"


Pakkohan se on, miten kotimainen kuljetusliikenne voisi kilpailla ulkomaalaisia vastaan.

- Vapaa-ajan liikkumista rajoitetaan huomattavasti koska ei ole enään "varaa" liikkua. Tämä vaikuttaa kansantalouteen huomattavasti !
Ketä se on tähänkään mennen kiinnostanut. Tämä on muuten eka argumentti mitä vapaassa maailmassa käytettäisiin tätä vastaan, mikäli joku olisi niin urpo että ehdottaisi.

- Ajat työmatkaa ja muuta ajoa vuodessa 60000 km, keskimäärin kilometri "maksaisi" sinulle vaikka 4.7 senttiä, kulut n. 2800 euroa + päälle polttoaineet =). Tee työtä jolla on tarkoitus, valtio kiittää ja kumartaa ja nauraa paskaisen naurun päälle, että taas siinä oli yksi miljoonista tyhmistä =). Koetat tehdä lisää töitä jolla elätät perheesi, niin maksat lisää veroa kun teit ylitöitä, tyhmä :D

Tällä on nimikin, sosiaalidemokratia. Suomessa on puolue oikein tätä varten.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyllä yrityksille voidaan sälyttää yhteiskunnallisesti tärkeitä tehtäviä monin keinoin ilman että niiden annetaan vetää välistä. Ja pakkohan se onkin sälyttää, kun tällainen yhteiskunnan toiminnalle kriittinen infra kuten viestintäverkko on pitänyt mennä luovuttamaan yksityisten toimijoiden haltuun. Saa nähdä kiittääkö ja laulaako matkalla pankkiin kohta yksityiset tieyhtiöt jotka omistavat Suomen tieverkon ja laskuttavat meitä sen käytöstä satelliittipaikannusjärjestelmillään.
No perkele. Sälytetään sitten sitä yhteiskunnallista vastuuta samantien pankeille, GPS-laitevalmistajille ja autotehtaille. Valtio määrittelee hinnan, joilla noiden pitää palvelu tarjota. Kaikki vaan samalle viivalle.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkemmin kun miettii, niin ainoa mikä itselle tulee mieleen ratkaisuna, jos nimenomaan kilometrejä halutaan verottaa, mikä lienee välttämätöntä kun autot vie vähemmän.

Katsastus kun on pakollinen, niin siinähän sitä samalla luetaan mittaria. Poliisi aina kun pysäyttää niin joka kerta katsoo mittarilukeman niin saadaan dataa, mikä hieman vähentää riskiä huijaamiseen.

Maksusysteemi toimintaan niin, että arvioidaan itse ajokilometrit ja sen mukaan maksetaan ja katsastuksen jälkeen aina tasauslasku.

Tietenkään tässäkään ei huijaamista voi täysin sulkea pois laskuista, eikä noita maksuvyöhykkeitä voi olla, mutta ne nyt on lähtökohtaisesti muutenkin täysin epäreilut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tarkemmin kun miettii, niin ainoa mikä itselle tulee mieleen ratkaisuna, jos nimenomaan kilometrejä halutaan verottaa, mikä lienee välttämätöntä kun autot vie vähemmän.

Katsastus kun on pakollinen, niin siinähän sitä samalla luetaan mittaria. Poliisi aina kun pysäyttää niin joka kerta katsoo mittarilukeman niin saadaan dataa, mikä hieman vähentää riskiä huijaamiseen.

Maksusysteemi toimintaan niin, että arvioidaan itse ajokilometrit ja sen mukaan maksetaan ja katsastuksen jälkeen aina tasauslasku.

Aika harvaa kuitenkaan edes vuosittain poliisi pysäyttää, ja jokatapauksessa kilometrit voisi ruuvata ennen katsastusta joko viime katsastuksen tai viime poliisipysäytyksen lukemiin. Toki ruuvauksen tekeminen mahdottomaksi tai huomattavan vaikeaksi tulisi todennäköisesti todella paljon halvemmaksi kuin gps-systeemit yms.
Ja riittävän kovat rangaistukset tietysti myös, aika harva taitaa uskaltaa löpölläkään nyt ajella.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ehdotetun systeemin mekanismi, tietoturva jne on iso ongelma. Mutta itse päätarkoitus siitä että pystytään verottamaan ajamista enemmän kaupungissa kuin harvaanasutuilla alueilla on hyvä ja oikeudenmukaisempi kuin pelkkä päästövero jossa taas uusien autojen ostajat vain voittaisivat kun ne kuluttaa kohta 3 litraa(kiinteä päästövero olisi pieni) ja se käytetty kuluttaa noin 10 litraa sadalla(päästövero olisi iso).

_

Lähden siitä vahvasta oletuksesta että mikä tahansa uusi järjestelmä tulee koskemaan vain uusia autoja tai ulkomailta tuotuja käytettyjä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lähden siitä vahvasta oletuksesta että mikä tahansa uusi järjestelmä tulee koskemaan vain uusia autoja tai ulkomailta tuotuja käytettyjä.

Tuo lienee päivänselvä asia. Siirtymäajan puitteissa on sitten kahta erilaista verottamista tasausjärjestelmillä. Olisi aivan liian helppo "manipuloida" jälkiasennettuja laitteita jollain lyijyllä tai vastaavalla signaalin estämiseksi. Jos tällaisia laitteita uusiin tulee ne täytyy olla tosi hyvin rakenteisiin ujutettu että järjestelmä olisi luotettava. Tähän en oikein usko. Vastustajat alkavat oitis miettiä veronkiertokeinoja jos päätöksiä nuijitaan. Jotenkin tuntuu että helppoa on noita signaaleja häiritä/estää.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Olisi aivan liian helppo "manipuloida" jälkiasennettuja laitteita jollain lyijyllä tai vastaavalla signaalin estämiseksi. Jos tällaisia laitteita uusiin tulee ne täytyy olla tosi hyvin rakenteisiin ujutettu että järjestelmä olisi luotettava. Tähän en oikein usko. Vastustajat alkavat oitis miettiä veronkiertokeinoja jos päätöksiä nuijitaan. Jotenkin tuntuu että helppoa on noita signaaleja häiritä/estää.
...

Ei se sen vaikeampaa ole vaikka olisi esiasennettu. Toisaalta mikähän autotehdas alkaa tekemään autoja joissa on vain suomessa tarvittavia big brother lisälaitteita.

Joku GPS häiritsijä mikä toimii satunnaisesti on kyllä niin helppo. Voisi huvikseen ostaa noita muutaman sata ja ripotella tienposkeen ja puihin työmatkalle.

Toki näitä voidaan automaattisesti korjailla ja nokialla kun ei nyt juuri muuta ole, niin toki niiltä voi tilata tommosen systeemin verkkoineen ja analyysijärjestelmineen.

Jos joku oikeasti ymmärtää ja kannattaa tätä, niin on ainoa vaihtoehto on se, että hyötyy siitä jotenkin itse taloudellisesti.
 

#76

Jäsen
Mikäli tarkoitus on karsia yksityisiä kilometrejä, niin verotuksen siirtäminen enemmän käytön puolelle on todennäköisesti tehokas työkalu. Toisaalta liikenteestä kerätään enemmän veroja kuin siihen palautuu, niin voisi kysyä miksi halutaan karsia tulopuolta? Menopuolella ei oletettavasti pudotus olisi yhtälailla, joten olettaisin yhtälön tuottojen pienenevän. Valtio talouden kannalta tämä ei liene haluttava seikka?

Sateliittiseuranta tuntuu kovin virheherkältä ja kalliilta systeemiltä. Ettei verotuotot valuisi systeemin ylläpitoon?
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Katsastus kun on pakollinen, niin siinähän sitä samalla luetaan mittaria. Poliisi aina kun pysäyttää niin joka kerta katsoo mittarilukeman niin saadaan dataa, mikä hieman vähentää riskiä huijaamiseen.

Maksusysteemi toimintaan niin, että arvioidaan itse ajokilometrit ja sen mukaan maksetaan ja katsastuksen jälkeen aina tasauslasku.
Millä tavalla veron maksaminen menisi, jos kesken vuoden myy auton? Tuleeko verokuorma maksettavaksi uudelle auton ostajalle, kun hän seuraavan kerran menee katsastamaan auton?

Minä en näe tällaisessa kilometripohjaisessa verotuksessa mitään toimivaa ja järkevää ratkaisua. En lähtökohtaisesti vastusta sitä, että suurempaa ajamista verotetaan enemmän, mutta siihen täytyisi saada joku oikeasti järkevä systeemi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millä tavalla veron maksaminen menisi, jos kesken vuoden myy auton? Tuleeko verokuorma maksettavaksi uudelle auton ostajalle, kun hän seuraavan kerran menee katsastamaan auton?

Minä en näe tällaisessa kilometripohjaisessa verotuksessa mitään toimivaa ja järkevää ratkaisua. En lähtökohtaisesti vastusta sitä, että suurempaa ajamista verotetaan enemmän, mutta siihen täytyisi saada joku oikeasti järkevä systeemi.

No katsastusasemallahan se käydään maksamassa pois kun auto myydään ja samalla luetaan mittari.

Edelleen bensan hinnan korottaminen on paras. Sähköautoihin joku pakollinen mittari että sitäkin voidaan verottaa. Varmasti yksinkertaisempi kun tämä gps häkkyrä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Edelleen bensan hinnan korottaminen on paras. Sähköautoihin joku pakollinen mittari että sitäkin voidaan verottaa.

Toistan itseäni täällä mutta tässä autoverouudistuksessa vedetään isoja linjoja tulevaisuutta ajatellen. Onko oikeasti polttoaineverotuksen korottaminen järkevin vaihtoehto kun ajatellaan 5-10 vuoden päähän?
Mulla tämä ei mene jakeluun. Käytännössä katsoen jo muutaman vuoden päästä hybridit valtaavat markkinoita ja varsinkin lisääntyvät kaupunkiautoilussa. Hybridin idea on että polttomoottorilla ajaessa ladataan niitä akkuja ja sitten ajetaan akut tyhjäksi kaupungissa 0 kulutuksella. Ei mene 10 vuotta kun massoilla on henkilöautoja jotka kuluttavat 1-2 litraa sadalla kun akuilla päästään pidempiä ja pidempiä matkoja.
Sehän olisi nerokasta että suurella vaivalla kehitetty oikeudenmukainen(ajatellen haja-asutusalueita) uusi verotusmalli olisi korkea polttoaineenhinta kun 10 vuoden päästä kaupungissakin ajellaan 2-3 litran kulutuksella ja vertauksena vaikkapa maaseudulla 10-15 vuotta vanhalla autolla 7 litran kulutuksella pidempiä matkoja.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös