Mainos

Autovero

  • 23 962
  • 196
Miksi autoilua ja liikkumista pitää verottaa niin perkeleesti Suomessa? Miksei tyydytä siihen että maailma muuttuu ja liikenteestä saatavat verotulot pienenevät? Eikö nyt kannattaisi olla edelläkävijä ja nostaa karkeissa ja kaikessa muussa epäterveellisessä veroa niin maan perkeleesti? Siinä olisi läskit ihmeissään kun mehukattipullo maksaisi saman verran kuin kossu ja huoltsikalla korvapuustistakin joutuisi pulittamaan pari kymppiä.

Tuloverotus voisi mennä suoraan painoindeksin mukaan ja kaupassa ostoksien hintaan laitettaisiin kerroin vaa'alla käynnin jälkeen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lähinnä toi on tommonen toive. Ilman jotain tommosta ei GPS seurantaa saada aikaiseksi. Tosin löisin vetoa, että sivistyneemmissä maissa tuommoisessa on joku off-switch että voi olla varma ettei isoveli valvo.

99% kritiikistä kohdistuu siihen että tämä mystinen laite tietää missä olet milloinkin. Tietääköhän nämä kriitikot että kännykän sijainninkin saa operaattorin kautta selville ja meistä 99% kantaa varmaan sitä kännykkää mukanaan. Miten tämä eroaa siitä noin niin kun ajatusmaailmaltaan. Eiköhän järjestelmän tiedot tule ihan yhtä lailla "turvaan".

_
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
99% kritiikistä kohdistuu siihen että tämä mystinen laite tietää missä olet milloinkin. Tietääköhän nämä kriitikot että kännykän sijainninkin saa operaattorin kautta selville ja meistä 99% kantaa varmaan sitä kännykkää mukanaan. Miten tämä eroaa siitä noin niin kun ajatusmaailmaltaan. Eiköhän järjestelmän tiedot tule ihan yhtä lailla "turvaan".

_

Ei kai se olekaan ongelma jos on kyse vaikkapa onnettomuuden takia tehtävästä one time only paikannuksesta. Ongelma on se, että suunnitellussa systeemissä sijaintisi talletetaan johonkin, minkä perusteella voidaan lähettää lasku. Luonnollisesti laskun perusteena oleva data on silloin jossain olemassa, mistä seuraa, että on myöskin väärin käytettävissä.

Poliitikkojen täydellinen kassallaolo liki kaikista asioista ei ole omiaan lisäämään luottamusta esitettyihin tarkoitusperiin.

Operaattorit eivät tallenna jatkuvasti sijaintitietojasi, joten niitä ei voi väärinkäyttää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei kai se olekaan ongelma jos on kyse vaikkapa onnettomuuden takia tehtävästä one time only paikannuksesta. Ongelma on se, että suunnitellussa systeemissä sijaintisi talletetaan johonkin, minkä perusteella voidaan lähettää lasku. Luonnollisesti laskun perusteena oleva data on silloin jossain olemassa, mistä seuraa, että on myöskin väärin käytettävissä.

Ei välttämättä. Kysehän mahdollisessa kuviossa on kahdesta taksasta 'ei taajama-ajoa' ja 'taajama-ajoa' joten ei siellä tallennustiedoissa tarvitse lukea mitään muuta kuin ajatko taajamassa vai et. Toki jossain perähikiällä tuo voi olla aika tarkka sijainti mutta isoimmissa kaupungeissa aika epämääräistä. Eli datassa on vaan vaikkapa ykkösiä ja nollia kertoen millä taksalla ajat. Onko sekin liian tarkkaa tilannetietoa?

_
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei välttämättä. Kysehän mahdollisessa kuviossa on kahdesta taksasta 'ei taajama-ajoa' ja 'taajama-ajoa' joten ei siellä tallennustiedoissa tarvitse lukea mitään muuta kuin ajatko taajamassa vai et. Toki jossain perähikiällä tuo voi olla aika tarkka sijainti mutta isoimmissa kaupungeissa aika epämääräistä. Eli datassa on vaan vaikkapa ykkösiä ja nollia kertoen millä taksalla ajat. Onko sekin liian tarkkaa tilannetietoa?

_

No silloin tuon päättelyälykkyyden pitäisi olla autoissa, jolloin ne on alttiita huijauksille ja muutenkin huono juttu. Jos vaikka rajoja muutetaan, pitää kaikki autot päivittää.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis

Ei voi kuin ihmetellä kuinka uskomatonta paskaa voi julkisuuteen suoltaa ilman tiedon hiventä!

Kyseinen, direktiivin mukainen eCall-laite on tarkoitettu "hätäsanoman" lähettämiseen ja se on tarkoitettu aktivoitumaan ns. on-off voimakkaan törmäyksen yhteydessä (esim. kun airbag laukeaa). eCall-sanomassa ei tietääkseni mene mitään muuta tietoa kuin sanoman lähettämispaikan GPS-koordinaatit ja direktiivin mukaan siinä ei tarvitse mitään muuta ollakaan. Luulevatko nämä pellehermannit, että autonvalmistajat alkavat tuunaamaan näitä laitteita Suomen autoveronjärjestelmän tueksi??

Ja nyt nämä PRKLeen tollot pauhaavat mediassa taas tästäkin ja automarkkinat kärsii kun jengi epäröi mennä autokaupoille... only in Finland!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Luulevatko nämä pellehermannit, että autonvalmistajat alkavat tuunaamaan näitä laitteita Suomen autoveronjärjestelmän tueksi??

Jossain oli mainintaa että EU:n autoverotus olisi menossa laajemminkin tähän suuntaan mistä nyt keskustelu ja suomi olisi pilottihanke, joten miksipä ei käytettäisi tuota laitetta jos se standardoidaan EU tasolla.

Aikaisempiin kommentteihini viitaten ei sinne talletietoihin tarvitse jäädä kuin tieto kummalla taksalla ajat taajama vai ei-taajama, ei paha, kyllä annan mielelläni tuon tiedon eteenpäin vaikkapa jollain eCall -laitteella jos sillä saadaan pois tämä järjetön autovero auton oston yhteydestä, muistaakseni jossain luki että samalla luovuttaisiin vihdoinkin käyttövoimaverosta juurikin siksi kun EU:n autoverotusta ollaan yhtenäistämässä.

Jos avainsana on EU:n autoverotuksen yhtenäistämisessä niin en olisi huolissaan että suomalainen autoilija tästä paljoa kärsisi rahallisesti verrattuna nykyiseen malliin.

Se mikä tässä mallissa tökkii päättäjien mielestä vielä pahasti on että heidän mielestä pitäisi pystyä verottamaan suuripäästöisiä autoja enemmän kuin niitä hybridejä. Itse en näe sitä ongelmana kun miettii vähän pidemmällä aikavälillä asiaa, autoveron poistuminen auton oston yhteydestä nuorentaa autokantaa reippaasti jo viidessä vuodessa ja sitä myöten vähäpäästöiset autot yleistyvät vaihtoautomarkkinoillakin. Loppupeleissä tämän suunnan antaa siis autotehtaat joilla on tiukat päästötavoitteet ja todella hyvin ovat niissä pysyneet, muutama vuosi sitten tuntui absurdilta että esim 2013 5-sarjan BMW oma paino 1700kg, bensakone 245hp, 0-100 6s, 250kmh, yhdistetty kulutus on noin 6.5 litraa/100km ja päästöt noin 150co2

Mun 1.6 focus mikä tällä hetkellä alla päästää ja kuluttaa enemmän. Yksinkertaisesti uusi malli tekee kaiken vauhdittaakseen autokannan uudistamista.

_
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Aikaisempiin kommentteihini viitaten ei sinne talletietoihin tarvitse jäädä kuin tieto kummalla taksalla ajat taajama vai ei-taajama, ei paha
Jos näin olisi, niin se olisi minustakin vielä ihan kohtuullista ja voisin tuon pitkin hampain sietää.

Suurella todennäköisyydellä uskallan veikata, että sinne laitteeseen jää GPS-jälki ja sitten kun GPS-jälki siirretään viranomaisten järjestelmään, siellä ynnäillään että paljonko on tullut kilometrejä taajamassa, ja paljonko maantiellä.

Jos seurantalaitteeseen jäisi vain tieto, paljonko olet ajanut ja millä taksalla, GPS-jäljittimeen pitäisi tallentaa tietokanta Suomen tieverkostosta, ja myös se tieto, mitkä tiet ovat taajamaa ja mitkä eivät. Tämä vaatii paljon muistia ja resursseja laitteelta, johon yksinkertainen GPS-laite ei ole kovinkaan sopiva.

Toisekseen GPS-jälki pitää todennäköisesti säilöä jossakin muodossa autoilijoiden oikeusturvan vuoksi. Muuten autoilijoille voitaisiin määrätä mielivaltaisia tienkäyttömaksuja sillä perusteella että "näin se GPS-laite on laskenut, ei me tiedetä missä sä olet ajanut". Viranomaisten pitäisi siis pystyä osoittamaan, millä perusteella maksu on määrätty.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Suurella todennäköisyydellä uskallan veikata, että sinne laitteeseen jää GPS-jälki ja sitten kun GPS-jälki siirretään viranomaisten järjestelmään, siellä ynnäillään että paljonko on tullut kilometrejä taajamassa, ja paljonko maantiellä.

Jos seurantalaitteeseen jäisi vain tieto, paljonko olet ajanut ja millä taksalla, GPS-jäljittimeen pitäisi tallentaa tietokanta Suomen tieverkostosta, ja myös se tieto, mitkä tiet ovat taajamaa ja mitkä eivät. Tämä vaatii paljon muistia ja resursseja laitteelta, johon yksinkertainen GPS-laite ei ole kovinkaan sopiva.

Toisekseen GPS-jälki pitää todennäköisesti säilöä jossakin muodossa autoilijoiden oikeusturvan vuoksi. Muuten autoilijoille voitaisiin määrätä mielivaltaisia tienkäyttömaksuja sillä perusteella että "näin se GPS-laite on laskenut, ei me tiedetä missä sä olet ajanut". Viranomaisten pitäisi siis pystyä osoittamaan, millä perusteella maksu on määrätty.

Ymmärtääkseni tässä puhutaan kahdesta eri asiasta.

1. Auto lähettää tekstiviestin hätäkeskukseen onnettomuuden sattuessa. Tällaisia toimintoja on jo autoissa. Joten ei mitään uutta.
Kehitteillä on myös lisätoimintoja, jotka hälyttävät ambulanssin esim. jo ennen sydänkohtausta. Mutta näissä on paljon lakisääteisiä juttuja, esim. sellainen että kuka korvaa jos kuljettajan sydän pysähtyy, hän kuolee, eikä auto hälyttänytkään ambulanssia? Silloin autonvalmistajan on lähdettävä mukaan oikeudenkäynteihin todistamaan toimintonsa luotettavuutta ja otettava mukaan lääkäri todistamaan sairaskohtauksesta, joka ei ollut ennakoitavissa...

2. Tiemaksujärjestelmä on kallis.
Yksi lukija tien yläpuolella maksaa sellaiset 1 000 000 euroa. Sen päälle sitten laskutus ym. Me saimme tämän vuoden alusta sellaisen järjestelmän, maksoi 92 500 000 euroa. Administraatio ja huolto maksaa sellaiset 20 000 000 euroa vuodessa.

Jos tällainen järjestelmä tehdään tämän päivän metodien mukaan, niin se tietää jo silloin missä olet ajanut ja kotiin tulee lasku kerran kuukaudessa. Joten en ymmärrä miten joku autoon asennettu laite loukkaisi yksityisyyttä - moni kaupunkihan on täynnä kameroita, jotka rekisteröivät kaiken liikenteen.

Isoveli näkee sinut jo nyt monta kertaa työmatkallasi ja parkkitalojen kamerat näkevät jokan nurkan.

Autoon asennettu laite/toiminto syrjäyttäisi kaikki laatikot ym. vehkeet tien päältä ja maksujärjestelmä voitaisiin hoitaa näin täysin automaattisesti sen jälkeen, kun auton ja sen omistajan tiedot on syötetty ensimmäisen kerran tietokantaan.

Muuten kenelläkään ei ole mielenkiintoa seurata taviksen mökkireissuja. Tosin rikollisia jahdatessa voidaan käyttää tiemaksuja osviittana kun kartoitetaan jonkun tietyn auton liikkeitä, samalla tavalla kuin esim. kännykkä rekisteröi puheluita eri asemilla.

Itse olen tiemaksujen kannalla. Kotikaupungissani on monta pullonkaulaa, jossa sai jonotella aivan tarpeeksi. Tiemaksut pudottivat liikenteen 70-luvun tasolle, yhtäkkiä voi ajaa 70 km/h tunnelin läpi, jonka suuaukolla sai jonottaa ennen puoli tuntia. Liikenne väheni ensin sellaiset 24 prosenttia.

Tiemaksuilla rahoitetaan uusi silta ja uusi tunneli. Lähitulevaisuudessa liikenne tulee luistamaan entistä paremmin kun pullonkaulat rakennetaan pois. Lisäksi, varoilla kehitellään myös joukkoliikennettä. Nämä toimenpiteet tuovat myös uusia työtilaisuuksia jne.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tiemaksuilla rahoitetaan uusi silta ja uusi tunneli. Lähitulevaisuudessa liikenne tulee luistamaan entistä paremmin kun pullonkaulat rakennetaan pois. Lisäksi, varoilla kehitellään myös joukkoliikennettä. Nämä toimenpiteet tuovat myös uusia työtilaisuuksia jne.

Tuohan nyt voi ehkä pitää paikkaansa siellä päin maailmaa, mutta suomessa poliitikkojen muisti ja rehellisyys on lähempänä nollaa. Jo nyt autoilulta kerätyt rahat vs. mainittuihin joukkoliikenteen kehittämiseen ja tiestön ylläpitoon ja kehittämiseen käytetyt rahat on täysin epäsuhdassa. Ei verottajalla ole mitään korvamerkkejä, ainoastaan pohjaton säkki.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Taitaa Suomi ottaa oman "kehitysaskeleen" ja sitten ollaan taas ihmeissään, kun muut tekevät asiat paremmin... Olisi niin perinteistä.

Itse olen edelleen siinä tiedossa että suomi olisi EU:n pilottihanke, joka tapauksessa yksin suomi ei tule tekemään tälläistä 'Liikenteen internetsiä'. Lopputulema tulee olemaan että koko EU:ssa samantyylinen autoverotus, tottakaihin se menee niin että tälläiset tekniset tai vaativat hankkeet toteutetaan ensiksi suomen kaltaisessa EU -maassa jossa jonkinlaiset mahdollisuudet jo valmiina eikä esim romaniassa. Suomi on varmaan kokonsakin puolesta hyvä pilottihanke, ei liian iso mutta löytyy haja-asutusta niin kuin taajamaakin ihan riittävästi.

_
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän tämä autojen välinen kommunikointi ja siihen liittyvä tekniikka, sekä tärkeimmät sovellukset ole jo aika pitkällä. Siis siellä, missä niitä autoja tehdään ja päätetään mitä laitteita ja sovelluksia niihin asennetaan.

Toki autojen sovelluspuolella on varmasti suomalaisillakin sanansa sanottavana, mutta tämä kommari isovelihanke ei kuulu niihin ja oikeasti vapaissa länismaissa tuota ei edes harkittaisi ääneen ilman pelkoa poliittisen uran lopusta. Sitä toivon sydämmestäni tälle kommunistiämmälle. Menis perkele töihin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minä en oikein ymmärrä tuota tietosuojavaltuutetun kantaa. Ei välttämättä ongelma? Jos suunnitellaan tietosuojasäännösten mukaisesti?

Siis täh?

Eikö idean perustana ole luoda rekisteri jossa voidaan tarkkailla missä yksittäinen ihminen liikkkuu? Miten sen voi tehdä "tietosuojasäännösten mukaan?". Se veroviranomainen joka noita tietoja katsoo tapetaan aina laskun lähettämisen jälkeen?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
GPS-paikannus tulee varmuudella kaikkiin uusiin autoihin jollain aikavälillä. Mutta mitä sillä pitäisi tehdä? Nopeuden valvonta ja muuttuvat nopeusrajoitukset sekä vaaratilanteista tiedon siirtäminen vaara-alueella liikkuville ovat varmastikin hyviä seuraamuksia. Samaten kaahareille asetettavat nopeuden rajoittimet. Verotuksesta en ole ollenkaan varma. Aika varovainen pitäisi kerättävän veron olla, ettei se nouse niin suureksi rasitteeksi, ettei veroa enään kerrykään.

Eli nythän auto ostetaan usein velaksi. Sen sijaan harvempi ottaa jatkossakaan vuosittain lainaa ajoperusteisen veron maksamiseksi, saatikka että sitä joku tarjoaisi. Jos ajoperusteisen veron on kuitenkin tarkoitus olla esim. 4000- 10 000 euroa/auto riippuen kilometreistä, niin hurjaksi menee. Osa porukasta lopettaa ajamisen, mutta se suurin osa väestöstä joka ei ole julkisen liikenteen piirissä, joutuu väkisin todella hankalaan tilanteeseen. Suoraan sanottuna epäilen suuresti virkamiesten kykyä tehdä oikeudenmukainen ajomäärään perustuva verotus. Eivät varmasti osaa ottaa huomioon sitä, että isolla osalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ajaa paljon. On väärin rankaista liikaa tuossa tilanteessa olevia. Toisaalta valtion verokertymäkin pienenee, jos ajamisesta tehdään liian kallista. Tämäkään ei voi olla tavoite.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös