Suurella todennäköisyydellä uskallan veikata, että sinne laitteeseen jää GPS-jälki ja sitten kun GPS-jälki siirretään viranomaisten järjestelmään, siellä ynnäillään että paljonko on tullut kilometrejä taajamassa, ja paljonko maantiellä.
Jos seurantalaitteeseen jäisi vain tieto, paljonko olet ajanut ja millä taksalla, GPS-jäljittimeen pitäisi tallentaa tietokanta Suomen tieverkostosta, ja myös se tieto, mitkä tiet ovat taajamaa ja mitkä eivät. Tämä vaatii paljon muistia ja resursseja laitteelta, johon yksinkertainen GPS-laite ei ole kovinkaan sopiva.
Toisekseen GPS-jälki pitää todennäköisesti säilöä jossakin muodossa autoilijoiden oikeusturvan vuoksi. Muuten autoilijoille voitaisiin määrätä mielivaltaisia tienkäyttömaksuja sillä perusteella että "näin se GPS-laite on laskenut, ei me tiedetä missä sä olet ajanut". Viranomaisten pitäisi siis pystyä osoittamaan, millä perusteella maksu on määrätty.
Ymmärtääkseni tässä puhutaan kahdesta eri asiasta.
1. Auto lähettää tekstiviestin hätäkeskukseen onnettomuuden sattuessa. Tällaisia toimintoja on jo autoissa. Joten ei mitään uutta.
Kehitteillä on myös lisätoimintoja, jotka hälyttävät ambulanssin esim. jo ennen sydänkohtausta. Mutta näissä on paljon lakisääteisiä juttuja, esim. sellainen että kuka korvaa jos kuljettajan sydän pysähtyy, hän kuolee, eikä auto hälyttänytkään ambulanssia? Silloin autonvalmistajan on lähdettävä mukaan oikeudenkäynteihin todistamaan toimintonsa luotettavuutta ja otettava mukaan lääkäri todistamaan sairaskohtauksesta, joka ei ollut ennakoitavissa...
2. Tiemaksujärjestelmä on kallis.
Yksi lukija tien yläpuolella maksaa sellaiset 1 000 000 euroa. Sen päälle sitten laskutus ym. Me saimme tämän vuoden alusta sellaisen järjestelmän, maksoi 92 500 000 euroa. Administraatio ja huolto maksaa sellaiset 20 000 000 euroa vuodessa.
Jos tällainen järjestelmä tehdään tämän päivän metodien mukaan, niin se tietää jo silloin missä olet ajanut ja kotiin tulee lasku kerran kuukaudessa. Joten en ymmärrä miten joku autoon asennettu laite loukkaisi yksityisyyttä - moni kaupunkihan on täynnä kameroita, jotka rekisteröivät kaiken liikenteen.
Isoveli näkee sinut jo nyt monta kertaa työmatkallasi ja parkkitalojen kamerat näkevät jokan nurkan.
Autoon asennettu laite/toiminto syrjäyttäisi kaikki laatikot ym. vehkeet tien päältä ja maksujärjestelmä voitaisiin hoitaa näin täysin automaattisesti sen jälkeen, kun auton ja sen omistajan tiedot on syötetty ensimmäisen kerran tietokantaan.
Muuten kenelläkään ei ole mielenkiintoa seurata taviksen mökkireissuja. Tosin rikollisia jahdatessa voidaan käyttää tiemaksuja osviittana kun kartoitetaan jonkun tietyn auton liikkeitä, samalla tavalla kuin esim. kännykkä rekisteröi puheluita eri asemilla.
Itse olen tiemaksujen kannalla. Kotikaupungissani on monta pullonkaulaa, jossa sai jonotella aivan tarpeeksi. Tiemaksut pudottivat liikenteen 70-luvun tasolle, yhtäkkiä voi ajaa 70 km/h tunnelin läpi, jonka suuaukolla sai jonottaa ennen puoli tuntia. Liikenne väheni ensin sellaiset 24 prosenttia.
Tiemaksuilla rahoitetaan uusi silta ja uusi tunneli. Lähitulevaisuudessa liikenne tulee luistamaan entistä paremmin kun pullonkaulat rakennetaan pois. Lisäksi, varoilla kehitellään myös joukkoliikennettä. Nämä toimenpiteet tuovat myös uusia työtilaisuuksia jne.