Mainos

Autosi ennen ja nyt

  • 45 569
  • 218

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Autojen listausketju on olemassa, joten olisiko kuitenkin fiksumpaa heitellä sinne nämä listat. Menee vähän puuroksi tämä touhu. Sorry moden leikkiminen, mutta muistan ko. ketjun olevan jossain, en sitä nyt ehdi kaivella esiin.

Ei voi tietää kaikkia ketjuja. Pyydän anteeksi. Ainakin kuukausi pitäisi penaltia tästä törkeästä virheestäni saada.

Insignia on ollut todella hyvä hankinta vaikkakin ajotietokone vinkuu epäolennaisuuksista kuten mahdollisesta liukkaasta kelistä. Kyllä sen havaiseminen tulee olla sataprosnttisesti kuljettajan vastuulla.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, Canadiens
Kolmas on nyt menossa:

1. Fiat Uno -88 (1993-1994)
2. Fiat Uno -94 (1994-2004)
3. Citroen Xantia -94 (2004-)

Patongilla olisi tarkoitus pärjätä vielä joitakin vuosia ja sen jälkeen voisi hommata vähän tuoreempaa vuosikertaa olevan menopelin.

Edellä mainittujen jälkeen käytössä oli Citroen Xantia -97 (?) laina-autona useamman kuukauden omistajan ollessa ulkomailla. Nykyisenä kulkupelinä on ollut jo vuosikaudet Peugeot 307 -04. Ei siitä sen enempää.

Seuraava auto ei ole italialainen eikä ranskalainen.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HotRockin
vm78 Opel Kadet 1.2
vm78 Ford Taunus 1.6
..opiskelijalla ei ollut varaa pitää Taunusta ja autoilu jäi pitkäksi aikaa auton tarpeettomuuden takia (Sinkkumies kun ei istunut autossa kuin mennäkseen dösällä stadin menomestoihin :) ).
vm06 Audi A3 Sportback 2.0FSI
vm05 Audi A6 2.4
vm08 Mitsubishi Outlander 2.0DID
vm10 Audi A4 2.0TDI
vm10 VW Passat CC 2.0TDI, leasing
vm08 Citroen Grand C4 Picasso 1.6HDI
vm07 Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro
 
Viimeksi muokattu:

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Insignia on ollut todella hyvä hankinta vaikkakin ajotietokone vinkuu epäolennaisuuksista kuten mahdollisesta liukkaasta kelistä. Kyllä sen havaiseminen tulee olla sataprosnttisesti kuljettajan vastuulla.

Joo, mutta ilmoittaessaan siitä ei pidä meteliä kuten esim focus tekee. Itse ajelen tätänykyä -13 mallin zafira tourerilla, ja aivan loistava auto. 165hv diisseli vie automaatilla höystettynä tuollaista kippoa melko kivasti, vääntöä on sen verran että ei pelästy edes pientä kuormaa. Nyt on tullut joku 6000km kolmeen kuukauteen. Huikea vehke.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämähän olikin mielenkiintoinen muistelutehtävä ja tässäpä listaa mitä vuosien varrella on alla ollut:
Ford Escort 2.0 -78
Ford Escort 1.3 SX -85
Ford Escort 1.6 -88
Ford Escort 1.6 -91
Saab 900 S -94
Saab 9-3 Tid -99
Saab 9-5 2.0t STW -99
Saab 9-5 2.3t STW -07
Audi A4 Avant 2.0 Tdi -08

Tuossa on matkaan mahtunut yhtä sun toista vekotinta. Fordeista jäi mieleen erityisesti se, että kaikenlaista pientä sähkövikaa tuppasi olla jatkuvasti päällä. Saabeissa taas turbot eivät olleet sitä parasta a-ryhmää. Audiin olen ollut ihan tyytyväinen.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
-Peugeot 206 1,4l vm -00.

Helvetin mukava ensiautoksi, maksoin muuten aikoinaan tuosta 8000€, joka kuulostaa tänä päivänä ihan uskomattoman isolta määrältä. 7 vuotta tuli kuitenkin sillä ajeltua, eikä oikeastaan mitään vikaa ollut missään vaiheessa. Kerran tipahti pakoputki motarilla, mutta ei sen ihmeempää :)

-Peugeot 406 2,0l farkku vm 04.

Viimeisimpiä "nelinollakutosia", mitä Suomeen enää tuotiin. Vajaat parisen vuotta nyt ajeltu tällä, eikä tässäkään yhtään vikoja ole ollut tähän päivään asti. Tilat on sitä luokkaa myös, ettei tarvitse senkään puolesta mihinkään vaihtaa.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Toyota Carina -89
Renault Laguna -97
Ford Escort -97
Opel Vectra -89
BMW 520 -88

Ja nykyään liisarityöautona Skoda Octavia -12.

Kyllä Bemari oli kunnon auto.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Toinen auto vasta menossa, kun muutaman vuoden vedin fillarilla talvelt ja kesä moottoripyörällä. Näinollen rahaa ei ollut ennen kokopäivätöitä molempiin.

Corolla 1,6 LiftBack -97 oli ensimmäinen oma auto, jolla tuli n.3 vuotta ajettua.

BMW 530d e61 -07 tuli viimevuonna hommattua sopivilla varusteilla.

Se on tullut huomattua, että Corolla oli talviautona parempi, kun ei ollut mitään sähkövempeleitä tai muutakaan mikä voisi mennä epäkuntoon. Bemarilla muutaman kerran jokin varoitusvalo vilahtanut hetkeksi kojelautaan, kun on yli -20 pakkasilla käynnistänyt. Tähän saattaa kyllä vaikuttaa sekin, että akku alkaa olla vaihtokunnossa ja tästä usein johtuukin herjat, kun startissa jännitteet käy alhaalla.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Se on tullut huomattua, että Corolla oli talviautona parempi...

Roskaa.

Bemarilla muutaman kerran jokin varoitusvalo vilahtanut hetkeksi kojelautaan, kun on yli -20 pakkasilla käynnistänyt. Tähän saattaa kyllä vaikuttaa sekin, että akku alkaa olla vaihtokunnossa ja tästä usein johtuukin herjat, kun startissa jännitteet käy alhaalla.

"Increased battery discharge"? Omasta -07 E60:sta meni juuri akku vaihtoon, kannattaa vaihtaa ajoissa. Nimittäin auto ei enää käynnisty, kun vaiva etenee tarpeeksi pitkälle.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Fiat 127 (-78)
Fiat 127 Stella (-83)
Opel Ascona 1,6 D (-82)
Citroen C5 (-02), uusi
Mazda 6 2,0 TDI (-04), uusi
VW Golf Variant 2,0 TDI DSG (-08), uusi
Volvo V40 D2 (-12), uusi
VW Golf Variant 2,0 TDI (-08)

Kaikki uudet ovat olleet työsuhdeautoja. Nykyiseen työpaikkaan ei mokomaa luksusta kuulu, joten hommasin parhaan jolla olen ajanut itelleni.

Muutenkaan en ymmärrä hurjaa VW-dissausta lainkaan, edellämainittujen lisäksi on toki ajettu runsaasti muillakin härveleillä. Volkkari sopii mulle räpylään parhaiten, eikä rasita BMW/Audi-imagokaan.

Seuraava auto tulnee olnemaan VW Polo GTI ja DSG -laatikolla, tietty.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
"Omia" autoja ovat olleet:

Skoda Fabia karvalakki -01
Volvo S40 1.6d Kinetik -08
Skoda Octavia RS TDI -10
Volvo XC60 D5 R-desing -10

Volvo s40 ja Skoda octavia on ostettu uutena, muut vähän käyettynä.
 
Viimeksi muokattu:

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Näillä on menty. Näillä mennään.

Toyota Corolla 1,3 l (vm. -88)
BMW 520 2,0 l (vm. -90)
BMW 328i Coupe 2,8 l (vm. -01)
Renault Kangoo pikkupaku 1,6 l (vm. -04)
Ford Focus 1,6 l (vm. -07)
BMW 535D E61 3,0 l (vm. -07)
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Fiat 127 (-76)
Opel Kadett 1.3s (-81)
Fiat Tipo 1.6 (-89)
Renault Clio 1.4 (-00)
Mercedes Benz C220 (-96)
Mercedes Benz SLK 200 (-07)
Mercedes Benz E220 CDI TA (-10)
 

sierramies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vituttaa, myös sekin.
Sierramiehen Sierrat

Peugeot 309 XR 1.6 -89
Peugeot 309 XS 1.6 -89
Volkwagen Passat LS 1.6 -78
Ford Sierra 1.6 -87
Ford Sierra IS 2.0 -88
Datsun 120 A -79
Opel Ascona 1.6 -85
Peugeot 405 SRi 1.9 -88
Audi 80 CC 1.6 -82
Ford Sierra 2.0i -91
Volvo 760 GLE 2.8 -88

Semmonen lista. Opeliin en sekaannu enää koskaan. Takaveto-Volvossa pysyn niin kauan kun niitä teillä kulkee.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
1985 Ford Sierra 2.0
2003 Ford Fiesta 1.3
2003 VW Golf Variant 1.6
2007 BMW 318i E91

Siarra (automaatti kuitenkin) oli kaverilta saatu hupiauto, joka pidettiin hetken leimassa ja liikennevakuutuksessa, kunnes puolen vuoden parkkiksellaseisomisen jälkeen ajeltiin päin Romu-Keinäsen siirtolavaa ja nostettiin traktorilla samantien siihen lavalle kyytiin.

Fiesta oli ensimmäinen "oikea" auto, vaikka jälkikäteen ajateltuna ihan paska ostos. Anopilta ja appiukolta ostettuna sain tosin halpaan hintaan.

Volkkari oli todella luotettava ja hieno työjuhta, joka vaihdettiin sitten kilsoja tarpeeksi kerättyään ennen vikojen ilmaantumista tohon nykyiseen Bemariin. Bemari on ollut pihassa nyt vuoden päivät, ja näillä meriiteillä myös seuraava rassi on Bemari.

Dösällä kuljen duuniin, kuten myös pääsääntöisesti muija, niin eipä noita kilsoja ihmeemmin kerry kuin mökkireissuista. Bemari tosin on rallattu jo kerran Legolandin kautta Berliiniin ja nyt viime jouluna Ylläkselle.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nissan Cherry 1,5GL vm. -86:
Ruosteinen paska jo ostettaessa. Ostin tämän heti, kun täytin 18, että pääsin käymään töissä. Autossa oli sellainen vika, että toinen valo meni päälle itsestään, kun auto oli sammuksissa. Piti inttiaikana aina ottaa akku irti autosta, kun palasi palvelukseen. Oli minulla ehkä 1-1,5 vuotta. Tämän auton kanssa sitten tein kaikki ne junnumokat, joiden takia juuri kortin saaneelle ei koskaan kannata ostaa kallista autoa: motarilla konepelti pystyyn kesken ajon ja nosti nautoa tunkilla helmasta.


-Mazda 626 2,0 diesel vm. 1987:
Ostin tai sain faijalta, kun hän osti sitten listassa seuraavaksi mainitun auton. Oli vapaasti hengittävä 2 litrainen diesel, joka ei kiihtynyt niin mihinkään, mutta eipä se mitään kuluttanutkaan. Oli todella luotettava peli. Siinä oli pieniä ruostepilkkuja sillä täällä, mutta ei se silti lähtenyt isosti ruostumaan. Nykyautot ovat niin ohuesta pellistä, että kun ensimmäiset pilkut iskevät, niin se on yksi talvi ja hyvää yötä. Autolla oli ajettu 600 000, kun siitä luovuin. Kaverin broidi osti sen ja tämä kävi Humppilasta Tampereella töissä joka päivä ja varmaan vielä 100 000 rullasi, kunnes joku älykääpiö kostoksi pisti kaikki ikkunat siitä sisään. Sillä autolla olisi miljoona menty heittämällä. Auto oli ikäluokkaansa nähden hyvin varusteltu sähköpeilejä myöden, mutta ajonautinto oli kaukana.

Audi 80 1,6 TDI vm. 1991.
Ostin taas faijan käytetyn. Tämän auton tarina oli todella kummallinen. Faijani oli niin pihi mies, että teki säästämisestäkin taidetta. Aina joka asiassa piti ostaa se halvin ja lopulta tuli kalliiksi. Tässä tapauksessa tämä murheenkryyni. Audi oli alunperin ollut bensa-auto, jonka tämä autohuijari oli muuttanut diesel-autoksi niin, että siihen oli vain vaihdettu diesel-kone ja jätetty oikeastaan kaikki muu ennalleen. Faija oli ilmeisesti sokaistunut halvasta hinnasta. Jälkikäteen kävi ilmi, että tämä autohuijari oli vaihtanut viallisia diesel-koneita bensa-autohin. Tähän lankaan meni moni, kun luuli saavansa "vähän ajetulla" moottorilla olevan auton. No menihän siinä se vajaa puoli vuotta, kun moottori sanoi, että PAM. No onneksi tässä ei nyt mistään valtavista summista puhuttu. Faija teki koneremontin ja myi auton allekirjoittaneelle puoli-ilmaiseksi. Koneremontin jälkeen auto oli ihan mukava ajaa...tai siis niihin autohin nähde, joita itsellä oli ollut siihen mennessä. Olihan siinä ongelmia dieselöinnistä johtuen. Auton laturi oli jouduttu kikkailemaan ja siihen moottorin runkoon kiinni ja kiinnityspultit napsahtivat poikki. Diesel-auto vaatii paksummat virtajohdot akulta, kuin bensa-auto. Vaihteiston välitykset olivät liian tiheät. Se oli kiva pilluralliauto ahtaiden vaihdevälitysten takia, mutta esim. moottoritiellä kone huusi isoilla kierroksilla jo 120 km/:ssa. Oman historiani paskin auto. Ainoa hyvä puoli tässä oli se, että kun annoin autoni vaihdossa seuraavaan sain siitä autoliikkeessä niin hyvän hinnan, että jäin lopulta voitolle. Audin merkki keulalla oli niin kovaa valuuttaa ja autonmyyjä jotenkin sivuutti sen dieselöinnin, vaikka kyllä sen rekisteriotteesta huomasi. Viimeiset viikot tällä autolla, niin joka kerta ajossa pelotti, että koska laukeaa. Niin kovaa meteliä moottori piti.

-Mazda 626 2,0 bensa vm. 1996:
Olin Audin kanssa siinä aikani tuskaillut ja päätin, että nyt saa riittää. Ensimmäinen autoliike, joka tuli vastaan ja sinne. Faijani oli mukana ns. antamassa neuvoja, vaikka häneltähän ne oli ainakin kahden Diesel Asconan ja sen vitun Audin kanssa ollut koneiden laukeamisia. No tämä punainen 626:den paholainen pisti heti silmään. Olin päättänyt, että nyt ei mitään kikkailuja, vaan hyvä ruosteeton perusauto, jossa huoltokirja kunnossa. Koeajon jälkeen oli jo ihan valmista kauraa ja päätin kysyä myyjältä vaihtoa Audiin. Faija pisti hanttiin, että ensimmäinen auto ja heti ostamassa ja vielä bensa-autoa, kun hän oli Diesel-mies hautaan asti. Olin kuitenkin päätökseni tehnyt ja faijan vastustus vielä varmaan lisäsi intoani. Muistan vielä, että auton hinta oli 7400 ja Audista autonmyyjä maksoi 5000 euroa. Oli pokassa pitelemistä. Autolla oli silloin ajettu noin 160000 km ja se kehräsi, kuin unelma. Esim. tyhjäkäynnillä koneen ääntä ei meinannut edes kuulua. Ei mitään ylimääräistä ääntä mistään. Ajoin tällä autolla 7-vuotta. Oli asuntolainaa ja ei huvittanut ottaa lainaa enää uuteen autoon, kun toimi moitteettomasti. Ihan uskomaton peli. Faijakin ihmetteli moneen kertaan, että tulipa tehtyä hyvät kaupat. Duunikaverit vittuilivat, että kaveri on ajanut samalla Mazdalla niin pitkään, kun olen heidät tuntenut. Lopulta tuli yksinkertaisesti pelleille kilometrit täyteen siinä mielessä, että en itse jaksanut enää katsella, vaikka kosmetiikkaahan se vain oli. Joku varmaan ajaa vieläkin.

-BMW 328 CI Coupe vm.1998.
Niin kolmekymppisenä piti sitten ostaa se teinivuosien ihanneauto. Enhän minä millään Nissaneilla ja Mazdoilla olisi halunnut ajaa, mutta ne olivat järkisyitä. Tämä peniksen jatke piti saada. Löytyi uskomattoman helmi 120 000 ajettu Coupe BMW kaikilla herkuilla kattoluukkuineen päivineen. Edelleenkään mitään pahaa sanottavaa ei tästä ole. Helvetin hieno hieno auto oli ajaa. Perkele kun olisi ollut tähän varaa silloin parikymppisenä, mutta kun maksoi 14000 euroa vielä vuonna 2009:kin. Mitähän olisi maksanut vuonna 2000? Pari vuotta pidin ja nautin joka hetkestä. Sitten alkoi vituttamaan se, että 9,5 litraa oli keskikulutus ja vielä käytännössä maantie- moottoritie-ajossa. Yksi kaveri on autoliikkeessä töissä ja sain sieltä jonkun uudenkarhean pikku BMW:n käyttööni, kun oma oli siellä huollossa. Eihän se katiska tuntunut miltään. Moottorissa oli juuri sopivasti voiman tunnetta. Vittu että oli haikea fiilis, kun viimeisen ajokerran sillä heitin. Tiesin, että illalla auto menee kaupaksi, kun ostaja sanoi jo puhelimessa, että jos se on niin hyvä, kun kuvista näkyy ja olet sanonut, niin hän ostaa sen. Olihan se. BMW on BMW. Meillä oli duunissa silloin yksi aika nuori BMW fani, joka ajeli jollain vanhalla bemarin paskalla. Duunikaverit näki sen mun BMW:n niin ei ne ensin uskonu, että se on mun, kun olin 7-vuotta ajanut sillä Mazdalla. Sitten yksi sano, että ei vittu se XXXXX tappaa sut, kun ton näkee. No onhan niitä paljon hienompiakin ja etenkin uudempia BMW:tä. Itselle vaan ne vanhemmat on se juttu, kun niitä silloin runkkausiässä tuli ihmeteltyä.

VW GOLF 1.9TDI vm. 2004.
No tällä ajetaan vielä muutama kuukausi. Oikeastaan vaimon auto joka ollut perheessä jo monta vuotta, mutta pitää tässä mainita, koska minä tämänkin auton ostin ja jäi meidän perheen ainoaksi autoksi BMW:n myynnin jälkeen. Nyt kun vaimo on hoitovapaalla kahden muksun kanssa, niin yhdellä pärjää. Meiltä varastettiin vaimon edellinen VW vento autokorjaamosta liikkeen sisältä avaimilla ja tuli kiire ostaa muutamassa päivässä joku tilalle. Vaimo on VW:n innokas käyttäjä ollut aina, mutta itsellä oli vähän Audi A4 silloin mielessä. Olin päättänyt, että VW Golfia en osta, kun meillä on sellainen töissä ja ne ovat kyllä ihan mukavia autoja, mutta vähän tylsiä. No miten sattuikin sitten, että Espoossa oli myynnissä jotenkin yllättävän halvalla 168 hevosvoimaan VW:llä lastutettu Golf. Se lastutus ja selvästi vuosimalliin ja auton kuntoon nähden edullinen hinta pistivät ensin nämä Audi 80 muistikuvat raksuttamaan. Mietin monta kertaa, että mikähän tässä on takana. Ilmoituskin oli uusi 24h. No perkele puhelin käteen ja soittamaan. Sovittiin vielä samalle illalle koeajo ja kyllähän ne 50 ylimääräistä hevosvoimaa tuollaiseen perus Golfiin puhtia työpaikan ritsaan verrattuna toivat. Meinasin vielä soittaa auton edelliselle omistajalle, koska auto oli silloisella omistajalla ollut kovin vähän aikaa. No en sitä tehnyt ja tavallaan hyvä, koska omistaja olisi ollut kyseisen kaverin appiukko. Auton edullinen hinta johtui siitä, että kaveri oli haluakas lähtemään Saksasta Audia ja piti päästä rivakasti eroon. 265 0000 nyt mittarissa ja edelleen rullaa. Menee kohta tosin myyntiin. Jos siitä vielä joku 3 tonnia saisi. kaikki toimii.

-Skoda Octavia RS 1,9TDI vm. 2014.
Tämmöinen tuli joulukuussa tilattua perhefarmariksi. Toimitusaika 3-4kk. Aina sanonut, että en uutta autoa osta, mutta Skodan hinnoittelu pisti suunnitelmat uusiksi. Olin katsellut AudiA6:sta ja BMW:n 500 sarjalaisia jotain 80-100 000 ajettuja dieseleitä. Hintapyynnöt 25000 euron korvilla. Mietin, että mitä järkeä kun pistää 10000 lisää, niin saa uuden auton ja saa vielä varusteluetteloa ruksailla tosissaan. Se on hassua, että tämä Octavia RS:n hinta on autoveroineen noin 1000 euroa kalliimpi, kuin perus Octavian. Automyyjäkin sanoi, että ei ole yhtään perus Octaviaa myynyt sen jälkeen, kun RS:n uusi hinnoittelu tuli. Tässä vaan kohtaa sopivasti kaikki: hinta, kulutus, teho ja varustelu. Toivottavasti myös laatu sitten tulee tyydyttämään.

Aika mielenkiintoinen kaari. 10-vuotta vanhoista autoista hypätään sitten uudenkarhean selkään. Melkoinen muutos, vaikka toki tuo BMW 328 pieksee pystyyn suurimman osan nykyautoista kaikessa muussa paitsi kulutuksessa. Itsellä vain ollut se logiikka tässä, että mielummin ajan vanhemmalla tietyn tyyppisellä autolla, kuin millä tahansa uudella ritsalla. Paitsi alkuun nyt ajoi sillä minkä käteensä sai.
 
Viimeksi muokattu:

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onhan noita autokauppoja jo ehtinyt 20 vuoden aikana tekemään. Kaikki siis olleet omia.

VW Derby 1.3 -81
VW Golf 1.6 -89
Ford Taunus 1.6 -81
Opel Ascona 1.6 -82
Ford Sierra 2.0 -91
Opel Astra 1.6 -01
Opel Astra 1.9 -08
Opel Insignia 2.0 -11

Derbyn hankin heti kortin saatuani. Siinä oli pikkuvikaa jo ostohetkellä ja konekin oli joskus vaihdettu isompaan. Siitä aiheutukin jonkun verran käynnistysongelmia, joiden lopullinen syy ei selvinnyt koskaan.
Golf oli mulla vain 9 kk, mutta elämäni pisimmän vikalistan sain katsastuksesta. Pikkujuttuja ne oli ja ihan hyvin auto lopulta toimi.

Taunus oli hetken mielijohde. Sillä oli ihan hauska ajella, vaikka kevyt perä oli tietty talviajossa myös haastava ellei renkaat olleet aivan tikissä. Sähkövikoja ei ollut paljoa. Virtalukon pohja taisi mennä kerran. Yllättävän vähillä remonteilla pääsin, vaikka taisin ajaa aika paljon.
Asconan sain kaverilta halvalla. Siihen ei mitään pikkuvikoja juuri tullut. Paljon ajettuna nokka-akseli piti kuitenkin uusia, mutta oli yllättävän halpa remppa.

Sierralla tuli ajettua n. 100 tkm. Siihenkin tuli kilometreihin nähden melko vähän vikoja, vaikka vaihdettiinhan siinä vuosien mittaan yhtä sun toista. Edellinen omistaja oli tosin jättänyt vaihteistoöljyt lähes kuiville ja remppahan siihen tuli. Ei sekään kalliiksi tullut käytetyillä osilla. Kori alkoi loppuvaiheessa lahoamaan. DOCH-kone oli yllättävän taloudellinen.

Ensimmäisellä Astralla tuli nykytyössäni jo ajettua paljon (30-40 tkm/v). Siinä ei muutama kulutusosaa lukuunottamatta ollut muuta kuin ilmastoinnin lauhduttimen uusiminen. Edellinen omistaja oli ilmeisesti jättänyt ilmastoinnin käytön vähälle ja huollot tekemättä.
Toinen Astra oli ensimmäinen dieselini. Se oli jo hyvä ajaa ja taloudellinen. Lisäksi tilaa oli ulkomittoihin nähden hyvin. Ainoa harmittava asia oli takaluukun parit ruostepilkut, mutta ne korjattiin takuuajan jälkeen puoliksi GM:n kanssa.

Insignia on nyt ollut alla 1,5 vuotta ja tyytyväinen olen ollut. Takuuaikana oli muutama pikkuvika, mutta eipä mennyt omasta pussista. Mikään kaupunkiauto Insignia ei ole, mutta työkseni paljon maantiellä viihtyvänä olen todella tyytyväinen tässä hintaluokassa. Lisäksi auton ulkonäkö sisältä ja päältä miellyttää silmää ja penkin monipuolisilla säädöillä saa hyvän ajoasennon. Kulutus on ollut vielä pienempi kuin Astrassa, vaikka painoa ja tehoa on reippaasti enemmän.

Siinä 20 vuoden kokemukset. Aika paljon ollut näköjään ooppeleita ja kaikki saksalaisia. Saa nähdä vieläkö lista jatkuu ooppeleilla. Näillä kokemuksilla voisi jatkuakin, mutta täytyy toki vaihdon hetkellä katsoa taas muutakin tarjontaa. Mielenkiintoista on ollut huomata kuinka autokuumeen hetkellä kiinnostuksen kohteet vaihtelevat viikottain.
 
Suosikkijoukkue
Cräps
Onpa näitä tarkemmalla tarkastelulla tullut muutama jo omistettua. Omistusvuosia en viitsi laitella kun en niitä muista kuitenkaan. Here goes:
VW Kupla vm 71
VW Kupla vm 73
VW Passat vm 75
Chrysler Solara vm 1982
BMW 320 vm 1980
BMW 316 vm 1983
Opel Ascona vm 1987
Opel Vectra vm 1989
MB E220 vm 1984
Chrysler Neon vm 1999
MB C240 vm 1998
Chevrolet Lumina vm 2000 / Chevrolet Corvette vm 1972
Chrysler 300M vm 2003 / Vette
Audi A6 vm 2003 / Vette
Audi A6 vm 2004 / Vette
Chrysler 300C vm 2004 / Vette / VW Golf vm 1992
BMW X5 vm 2005 / Vette / Toyota Corolla vm 2001
Audi A8 vm 2008 / Vette / Ford Fiesta vm 2011

Jos Jumala suo, niin loppukeväästä Fiasko vaihtuu vanhempaan Saab 9-3:n ja loppuvuodesta A8 saman ikäiseen MB R-sarjalaiseen.

Edit: lisäksi olisi kiva joskus omistaa C5 korimallin Vette, mutta koska en C3:sta luovu ja kahta muuta tarvitaan päivittäin, niin saattaapi jäädä haaveeksi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Peugeot 406 2.1 TD Wagon.
Peugeot 406 HDi sedan.

Pirun hyviä olivat tekniikaltaan ja hyviä ajaa. Vaikea löytää vieläkään uusista autoista yhtähyvää ajettavaa. Etenkin tuo tuoreempi sedan oli todella mukava matkakumppani. Jotain pientä sähkövikaa oli, mutta tielle eivät koskaan jättäneet. Molemmilla oli mittarissa noin 400tkm kun myyntiin pois.

Nykyinen on Seat Cordoba 1.9 TDi farmari pakettiautoksi rekisteröitynä. Hankin opiskelujen ajaksi kulkineeksi. Aika koppi, mutta erittäin halpa pitää. Alhaiset verot ja kulutus noin 5l/100km. Eipä ole ollut reilun puolentoista vuoden aika mitään mainittavaa vikaa.
 

bart

Jäsen
Ajokortti on löytynyt lompakosta reilut 24 vuotta. Sinä aikana olen omistanut kokonaista kolme autoa vaikka koko ajan on ollut auto omistuksessa.

Kortin saannin jälkeen tuli hankittua Fiat Uno Fire vm. 85. Konepellin alla potki huikeat 45 kaakkia. Mahtoi olla näky kun kerran hinasin autolla saksan poikien rättisitakan korjaamolle. Hyvinhän tuo kulki perässä. Auto oli minulla vuodesta 1990 vuoteen 1997. Eipä tainnut sinä aikana olla päivää, etteikö autossa olisi ollut jotain korjattavaa. Opiskelijana ei ollut rahaa laittaa kuntoon heti kuin ne välttämättömimmät viat.

Kun opiskelut oli opiskeltu ja intti käyty niin auto päivittyi viisi vuotta uudempaan Nissan Micraan. Tämän auton omistin kolme vuotta. Koko aikana autossa ei ollut vian vikaa. "Määräaikaishuollot" tuli kyllä teetettyä. Oli kyllä luotettava peli.

Micra vaihtui sitten vuonna 2000 uuteen Nissan Primeraan, mikä on tosiaan vieläkin käytössä. Mitäpä sitä hyvää vaihtamaan. Muutama pikkujuttu on vuosien varrella vaatinut korjausta, mutta eiköhän se ole normaalia pian 14 vuotiaalle vanhukselle. Autolle tuli aikanaan teetettyä Dinitrol käsittely, niin ruostekaan ei ole ongelma. Hyvin käy ja nukkuu.

Perheestä löytyy myös vaimon käytössä oleva Vw Polo vm. 2007. Ihan hyvä peli sekin tosin ylimääräisiä korjaamokäyntejä taitaa olla takana pian yhtä monta kuin noilla kahdella Nissanilla yhteensä.
 

Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Erittäin mielenkiintoinen muistelulista!
Zetti taskussa vuodesta -91.

Opel Kadett 1,2S vm. 81
- kahdet lisävalot keulalla sytytti heti... Ei pysynyt käynnissä edes koeajossa ja ongelmia olikin sitten koko rahan edestä. Paska kiesi!

Toyota Corolla DX Touring 1,3 vm. 81
- tämä auto oli 12 vuotias vanhus, jolla oli ajettu alle 5000km kun sen itselleni sain. Auto oli seissyt 10 vuotta liikkumattomana tallissa. Täysin uuden veroinen ja kaunis peli alkuperäisine ralliraitoineen. Ei koskaan pienintäkään vikaa. Hieno peli.

Honda Civic 1,5, vm. 92
- ensimmäinen mun autoista, joista olin pirun ylpeä. Vain pari vuotta vanha, hieno metalliväri, kulki helvetin hienosti ja kaikki nykyajan varusteet sähkölaseineen kaikkineen. Hondassa ei koskaan ollut mitään vikaa. Hieno peli kaikkinensa.

Renault Megane 1,6, 5-ov, vm. 96
-eka "perheauto" kun eka skidi syntyi. Ei koskaan mitään vikaa tässäkään.

Opel Astra Sport 1,8 Farm. vm. 98
- punainen kaunotar recaron penkkeineen, jäykkine alustoineen ja valkoisine mittaristoineen. Mutta mutta; aina saatana paskana. Vitun paska ja möin kun oli ajettu 40.000km.


Renault Megane Farm. 1,6, vm. 00
- hyvä tilava perheauto, jossa ei koskaan ollut mitään vikoja.

VW Touran 2,0 TDI vm. 03 (uusi)
- pitkästä aikaa "unelma-auto". Uutena ostettu, madallettu ja jäykistetty tehdasasenteinen alusta ja kaikki herkut. Aivan vitun hyvä auto. Tavallaan ikävä tuota yksilöä vieläkin.

Peugeot 306, 1,6, vm. 99
- ostin muijalle perheen kakkosautoksi. EI mitään vikoja, mutta saatanan paska varustelutaso ja surkea ajokokemus. Erikoinen peli, kun vitutti olemassaolollaan vaikka toimi aina hyvin.

Opel Zafira OPC vm. 07 (uusi)
- ostin uutena. Helvetin tyylikäs ja kulkeva peli, mutta yksilönä puhdasta paskaa. Tämä shittiläjä oli jatkuvasti paskana. Ekan kerran pajalle kun mittarissa oli 180km -> sadevedet jalkotilassa. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat viat kunnes möin pois kun mittarissa oli 45.000km.

Honda Jazz 1,4, vm. 2005
- ostin muijalle perheen kakkosautoksi, mutta omin tämän itselleni ja annoin Zafiran vaimolle. Todella kevyt ajaa, pieni kulutus, kulki todella ripeästi ja kevyesti, yllättävän hyvät sisätilat jne. Loistava peli kaikkineen.

Volvo S40 1,8 Momentum vm. 2006
- löysin kolme vuotta vanhan Volvon, jolla oli ajettu vain 6000km. Aivan uuden veroinen. Hieno auto ajaa, hiljainen ja erittäin laadukkaan oloinen. Möin kun takapenkki oli liian ahdas skideille.

Opel Meriva 1,6T kaappariovi, vm 2010 (uusi)
- muijalle perheen kakkosautoksi. Hyvin tilaa, siisti paketti, kaikki mahdolliset varusteet ratin lämmittimestä lähtien.

Ford S-Max 2,0 Diesel vm. 10 (uusi)
- elämäni eka firman auto. Hyvin on toiminut ja mukava ajaa. Tilaakin on riittävästi. Vittumaisia nämä liisarit kun pitää ajaa 150.000km ennen kuin saa uuden. Viimeiset viisi autoa kuitenkin vaihdettu ennen kuin 70.000km tullut mittariin.

Kia Sportage AWD, 2,0 vm. 2012
- ostin vaimolle eli perheen kakkosauto. Nahkajakkarat ja kaikki lisätangelit, joita mukaan sai. Erittäin siisti ja hyvä ajaa. Talvella liukkailla luistonesto pois päältä ja neliveto töihin. Leluna ainakin mukava peli!

Lisäksi mulla on ollut (ja on edelleen) prätkiä, joilla ajelen kesäisin.

Jumalauta, että on tullut ostettua monta autoa parinkymmenen vuoden aikana; 14kpl. Mukaan mahtunut paskaa ja helmeä. Uuden ja kalliin ostaminen ei todellakaan ole tae toimivuudesta, ikävä kyllä.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
1. VW Golf -86 1.6
2. Ford Escort -88 1.6
3 MB E132 230 -82

Nyt ei ole ollut autoa n. 6 vuoteen. Turha laitos. Ainakin minulle.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
...Opeliin en sekaannu enää koskaan...

Heh. Aika harvassa ovat yhden auton omistaneet, monta vuotta kortin omanneet.

Mulla eka ja ainoa auto on edelleen vuonna 2002 ostettu Opel Astra -97.
Noin 12000km tulee vuodessa. Onhan siitä molemmat ovien kylkilistat irronneet ja ruostetta siellä täällä, mutta kuljettaa silti edelleen tarvittavat työmatkat.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Tämä listaaminen on hauskaa, siispä töihin:

- vm96 Fiat Tipo 1,6S
- vm00 Volvo S40 T4
- vm05 Chevrolet Lacetti 1,8
- vm04 Hyundai Coupe 2,7 V6 / vm06 Hyundai Getz 1,3
- vm08 Skoda Octavia RS diesel
- vm10 Dodge Caliber SRT4 / vm08 Fiat Grande Punto 1,2
- vm11 Honda Accord tourer 2,4 diesel
- vm11 Opel Zafira OPC
- vm08 Mini Cooper S / vm06 Peugeot 407 Sw 2,0
- vm12 Fiat 500 Abarth
- vm10 Mini Cooper Clubman John Cooper Works

Autonvaihtoa suunnittelen ja tämä huikea topic nousi mieleen. Edellisten jälkeen seuraavanlaisia käänteitä;

- vm11 Audi A6 Allroad 3.0tdi / vm10 Hyundai Tucson V6
- vm11 Land Rover Discovery V8
- vm10 Chrysler 300c Hemi touring
- vm12 BMW 535i f11 touring
- vm11 Volkswagen Touareg Hybrid + vm12 Fiat 500 1.2/ vm13 Alfa Romeo Mito QV
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Piti oikein kaivella muistia, ja oma lista on suurinpiirtein tällainen:

Opel Kadett 1.2 -84
Peugeot 1.6Gt -89
Ford Fiesta 1.8S -92
Peugeot 306 1.4 -96
Toyota Corolla 1.3 -99
Volvo V40 T3 -13
Ford Focus 1.6 -09
Honda Civic 1.4 -01
BMW 120d -14

Kaikki ostettu käytettynä. Kokolailla romuja ja/tai vanhoja ollut paria poikkeusta lukuunottamatta. Suurimmat traumat jääneet Focucsesta, muuten autot olleet hyvin pitkälti sellaisia mitä ostaessa odotinkin. Yksikään auto ei jättänyt tielle, mutta 306 kanssa oli lähellä, kun kannentiiviste meni. Sain kuitenkin ajettua romuttamolle saakka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös