pikkuvaimo
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ootko myös ravimiehiä?
En oo. Enkä myöskään mustalainen. Sitähän sä kysyit.
Ootko myös ravimiehiä?
Tästä tuli mieleen, että oman ensiautoni eli Saab 90:n koeajojutussa (Tekniikan Maailma 1/1985) todetaan että "Lämmityslaitteen puhallin on käytössä epämiellyttävä. Siinä on vain kaksi nopeutta, jotka voisi määritellä termeillä kova ja liian kova." On myönnettävä että piti paikkansa. Muuten voisi sanoa TM oli jopa aika laupea; 15 vuotta vanha auto kun esitellään uutena niin loppusanat ovat: "Nykyisin (1985, toim huom) kalliimmatkin autot alkavat maistua liiaksi muoville, mutta samaa ei voi sanoa Saabista. Siinä on tuntua vanhan hyvän ajan autoista. On varmasti monia, joita rauhoittaa enemmän tukeva, metallinen olemus kuin viimeisimmät pyöristykset ja virtaviivaiset muodot."Mukavina muistoina jäänyt mieleen B-mallin Kadett, jossa lämmittimessä oli kaksi asentoa hiljainen ja kova ääni, kummallakaan ei juuri lämpöä pakkasilla kabiiniin tullut.
Tuohon DSG-ongelmaan olen kuullut, että kun sieltä vaihtaa öljyt säännöllisin väliajoin, ei ongelmia pitäisi tulla. Ainakin näin sanottiin isäukolle Skoda-huollossa.Korjaamolla tuli asioitua loppuvaiheessa valehtelematta viikottain, jonka seurauksena puheluihinikin vastattiin jo tietyllä huvittuneisuudella: ”Moikka, joko taas?”.
6. Skoda octavia farkku vm-2015. Hyvänkokoinen menopeli kahden pikkulapsen talouteen. 10kk ollut omistuksessa ja n. 25tkm ajettu ilman ongelmaa. Parjattu dsg toimii (ainakin vielä) ja maisema vaihtuu. Dieselin hinta vituttaa.
Kuvauksesi perusteella arvaisin, että tuossa autossa oli 1.6 litrainen dieselkone? Osuiko?5. Volvo V-50 vm-2010. Ostaessa oli ajettu 130tkm. Aina halusin volvon ja sitten kun perheen myötä tilantarve kasvoi menin sellaisen hankkimaan. Ainoa hyvä asia oli kuitenkin polttoainekäyttöinen lisälämmitin pakkasaamuina. Reilun vuoden ja 35tkm aikana mitä minulla oli meni rahaa järkyttävä määrä. Painautui mieleen myös jättämällä tielle, onneksi oli kavereita kyydissä niin saatiin työnnettyä liikennevaloista tien sivuun odottamaan hinuria. Tapahtui muistaakseni leppävaarassa tämä. Vaihdettiin hiukkassuodattimen ja kaikenmaailman venttiilien lisäksi kaikkea turbosta lähtien. Korjaamolla tuli asioitua loppuvaiheessa valehtelematta viikottain, jonka seurauksena puheluihinikin vastattiin jo tietyllä huvittuneisuudella: ”Moikka, joko taas?”
Kuvauksesi perusteella arvaisin, että tuossa autossa oli 1.6 litrainen dieselkone? Osuiko?
Aikamoisia mahdotonta toteuttaa päätöksiä, teki Berner ja kumppanit eilen.
Ennen polttomoottorilla, mutta..
Sähköllä, ja muulla eko käyttövoima-autolla pitäisi tulevaisuudessa ajella.
Suuressa maailmassa saastutetaan täysin vapaasti, Suomessa tehdään päätöksiä, joita ei voi edes toteuttaa.
Ai niin, vaalit lähestyy. Pitää olla esillä trendikkäästi.
Heh. Mulla oli tuo sama kone Mazdassani, moottorihan on jotain PSA/Ford-yhteistyötä ja käytetty aika laajalti. En enää muista mitä kaikkea tuolle tehtiin, mutta tänä kesänä vaihtui ainakin ahdin kahteen kertaan, sekä hiukkassuodatin kertaalleen. Hiukkassuodattimen kanssa oli ongelmia vuoden verran, aina se kuulemma saatiin putsattua mutta aina ongelmat palasivat. Lopulta paukahti turbosta laakeri, ja sitä metallisilppua siivottiin sitten vähän useammastakin paikasta moottoria. Ahdin vaihdettiin vielä toiseen kertaan, kun ensimmäinen vaihdettu oli viallinen. Ahtimen hajoamisen johdosta vaihdettiin lopulta sitten se hiukkassuodatinkin.Arvauksesi kuulostaa enemän tiedolta! Juuri se murheellinen kone se oli. Voi kun olisin tiennyt etukäteen.
Skodaan vaihtaessa yksi kriteeri oli mm. 2 litran tdi kone.
Ford Taunus Coupe Gt 2,3V6 -72
- aivan järjetön paska. Komee kaksivärinen nakkikioskien kuningas. Piti järjetöntä meteliä, vei bensaa vielä järjettömämmin, eikä silti kulkenut mihinkään sen koneen huimien 90 hevosvoiman takia. Yhteinen taivan päättyi vajaan 4 kuukauden jälkeen.
Sitten oltiinkin inttiaika ilman autoa. Intin loppuvaiheessa alle sitten saapui:
Ford Orion 1,4 Ghia 1,4 -87
- Palveli useamman vuoden ja 130000 kilometrin verran (myyntiaikaan mittarissa oli vajaat 300000 kilsaa). Tuona aikana vaihdettiin ainakin: bensatankki, iskarit/jouset, kaasari/tiivisteet, bensapumppu, mädäntynyt etulokari, pakoputkisto (takapönttö jopa kahteen kertaan), vaihdelaatikko jne jne. Lisäksi pohjaan hitsattiin varmaan kolme neliötä uutta peltiä. Oli helpotus päästä kyseisestä paskasta eroon.
Opel Corsa 1,2eco -98
Kun ostettiin vajaat kaksi vuotta sitten, niin mittarissa oli 55000 kilometriä. Nyt kilosja on 79000 ja auto on myynnissä. Vajaan kahden vuoden taipaleen aikana autoon on jouduttu vaihtamaan vain talvella käyttämättömyyttään ruostunut käsijarrun vaijeri. Kyseisestä autosta ei ole juuri pahaa sanottavaa ollut. Ainoastaan pieni teho ei ole minun mieltäni kiehtonut.
Nyt on sitten alla Citroen C4 1,6 turbodieselillä jonka mittariin on reilussa viikossa kertynyt huimat 450 kilometriä - tämä auto on siis työsuhdeauto.
-ipa rules
Mä olen kyllä nolo, tiedän.
Opel Corsa 1,2 vm 00 (2004-2008)
- haalistunut punainen väri, lakka syöpynyt puhki. Muutenkin aika paljon ongelmia tämän kanssa.
Opel Meriva 1,6 vm 04 (2008-2013)
- erinomainen ostos, pari kiusallisempaa vikaa kuitenkin.
Skoda Octavia Combi 1,2 vm 12 (2013-2017)
- ei vikoja, koiranluu piti kerran vaihtaa
Skoda Octavia Combi 1,0 vm 17 (2017)
-ensimmäinen uutena ostettu, takuuseen vaihdettu tässä vaiheessa rutinalla kääntynyt sähköpeili sekä bensalämmittimen kaukosäädin
Hukkaan menivät lainarahat, oli nimittäin aivan hirveä ajaa ja kaikin puolin huono auto muutenkin. Venton taru päättyi muutaman kuukauden omistajuuden jälkeen ojan pohjalle kevättalven liukkailla.