Autosi ennen ja nyt

  • 44 518
  • 218

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
Opel Kadett 1.3S vm -88
- Karvanoppa kadetti palveli uskollisesti 9 vuotta ilman sen kummempia ongelmia. Ei sinällään pahaa sanottavaa, kuluvia osiahan meni vaihtoon (niistäkin hommista selvisi useimmiten itse). Ikävimpiä muistoja oli, kun Ouluun muuton jälkeen varashälytin jäi ehkä kolmatta kertaa yöksi kytkemättä päälle ja samantien oli auto putsattu. Sattumalta heräsin yöllä kolmen aikaan ja kävin pihalla toteamassa tilanteen. Puolen tunnin päästä oli poliisit pihassa lähes palauttamassa tavaroita. Tien varteen jäätiin ehkä kolme kertaa (bensa loppu, vetonivel pasahti rikki ja kerran puhkesi rengas).

Opel Omega 2.5 V6 vm -99
- Reipas vuosi takana ja eipä ole tarvinnut katua auton vaihtoa. Iso auto kaikinpuolin, eiköhän tuolla useamman vuoden pärjäile. Huonona puolena tietenkin se, ettei näillä nykyautoille itse paljoa mitään tehdä. Kaksi asiaa kyllä huomannut joista ei luovuta: ilmastointi ja automaattivaihteet.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ennen oli Opel Astra 1.6 -95 ja nyt on Volvo 440 2.0 -94 sport edition, aika hätänen peli..200 euroa väliraha ja Volvolla ajettu 124000 ja täydellinen huoltokirja.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
wild wild west kirjoitti:
Veti suun hymyyn. Oulu ja ilmastointilaite kuulostaa vaan niin hassulta samassa lauseessa.

Onneksi näitä huimia asiantuntijakommentteja ei tarvitse ottaa tosissaan.

Itselläni alla oli aikaisemmin isi-liising. Keväällä oli pakko hankkia auto, joten paikallisesta autoliikkeestä löytyi alle Toyota Carina II 1,6 XLi vuosimallia 1990. Mittarissa lähes 300tkm, mutta hyvin tuntuu ainakin toistaiseksi kulkevan. *koputtaa puuta* Katsastussetääkään ei tarvinnut Koskenkorvapullolla lahjoa, joten ehkä talven yli tällä autolla pärjäilee. Nimimerkki bungholen määritelmän perusteella auton kuljettaja on luultavasti amis, onhan Carinassa peräti Eibachin madallussarja.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Eipä minullakaan ole ollut 13 vuoden aikana kuin kolme autoa:

Ford Escort 1.3 SX (1992-2000) 120tkm
-Esko palveli hyvin. Pikkuvikoja silloin tällöin. Nokkahihna katkesi , kun oli tuo vaihtoväli hieman venynyt. Mätäni lopulta käsiin. Joku osti sen vielä tonnilla ja olen nähnyt liikenteessä vielä viime vuonna.

Fiat Tempra 1.6 SX STW (2000-2005) 100tkm
-Perheellinen tarvitsi sitten farmarin. Paljon varusteita, jotka usein rikki. Tästäkin korkkasi nokkahihna, kun Delta-Auto oli unohtanut vaihtaa 105tkm huollossa. Orkkis hihna kesti 195tkm, joten ei sinänsä huonolaatuinen. Hihna vaihdettiin veloituksetta. Kiertoon tänä keväänä.

Nissan Primera 1.6 Traveller (2005-) 15tkm
-Ei mikään tykki, mutta paljon tilaa lapsille ja tavaroille. Varustus kohdallaan, eikä vie paljon bensaa.
 

I ro1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja JM Aaltonen
Vasta toinen menossa..

Volvo S40 1.8 (1996) (hankittu 2003)
Citroen C5 2.0Hdi (2002) (hankittu 2005)

Joten...
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Laakerivikainen Lada 1200l 1988-2004
2005 Ferrari Modena ja Hummer.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ai hitto, mä kun luulin, että tää on sellanen pimp my ride keskustelu. Otsikko antoi vain sellaisen käsityksen. Itsellä/perheellä 2005 vuoden Opel Astra kalliimmasta päästä.
 

Femus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vancouver Canucks
Ford Taunus ?
VW Derby -78
Mazda 626 -84
Mitsubishi Lancer -91
Mitsubishi Lancer -89

Seuraavaksi ehkäpä Turbo Galant tai jotain.
 

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Volkswagen Vento 1.9 TD -97
Volkswagen Golf 1.9 TDI 4MOTION -03

Tää Golf on meitsin unelma. Halpaa ajoa (4,8 l/100 km), lähtee talvellakin kuin hauki rannasta, vakionopeudensäädin (aivan loistava varsinkin pitkillä matkoilla), automaattinen ilmastointi takaa ajonautinnon myös kesähelteillä. Ainoastaan automaattivaihteisto puuttuu ja sen laitan sit seuraavaan autoon, joka ehkä saattaisi olla vastaavanlainen Mondeo, tai Avensis.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
scholl kirjoitti:
Tuolla periaatteella pärjää jo pitkälle. Oikein.

Jos haluaa että auto kulkee kuin skootteri ja kuulostaa skootterilta niin ei muuta kuin valkoinen t-paita ja vyölaukku ylle ja autoliikkeeseen ostamaan automaatti veeseittämänkymppistä kartanovolvoa. Säälittävää.
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Valitettavasti ei ole oma auto mutta tullut viime aikoina ajeltua Saab 9-3 se:llä,monella ja vaikka minkälaisella autolla tullut ajettua mutta tuolla saabilla ollut nautinto ajaa,harmi että niin kallis ostaa itselle.Kuten autokauppias sanoi,"näihin ei monien kynnet pysty"
kahden litran kone kiihtyy ja tehoa löytyy yllin kyllin,kulutus silti vain 7.7-8.0.Ja kaiken lisäksi pirun kaunis auto.
 

Fosse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chelsea FC
kettu666 kirjoitti:
Jos haluaa että auto kulkee kuin skootteri ja kuulostaa skootterilta niin ei muuta kuin valkoinen t-paita ja vyölaukku ylle ja autoliikkeeseen ostamaan automaatti veeseittämänkymppistä kartanovolvoa. Säälittävää.
No voi voi, eikö isin ostamassa DX:ssä ollu ku neljä vaihdetta ja käsiveivit molemmissa ovissa. Ihailtavaa.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Fosse kirjoitti:
No voi voi, eikö isin ostamassa DX:ssä ollu ku neljä vaihdetta ja käsiveivit molemmissa ovissa. Ihailtavaa.

Viisi. Ja käsiveivit neljässä ovessa. Tyhmää.
 

cheesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, KK-81, IPK, Petroskoi Puls
Ford Escort -78, Mercedes Benz 200D -74, Honda Accord 2.0 EX -87, VW Golf 1.4 -98, VW Passat Variant 1.6 -97. Suunnitelmissa vaihtaa C5 farkku-sitikkaan, onko kellään kokemuksia ?
 

Immortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raipen ja Robbien jengit
Aikaisemmin : Nissan Micra (!) -87, Subaru Leone -88 STW ja Volvo 340 -85
Kaikki täysin paskoja kapineita.

Nyt: Pontiac Bonneville -90
Amerikkalaiset tekee autoja. Mutta kyllä nekin vanhenee käsiin.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Ajattelin ansin avata aiheesta oman ketjun, mutta kertokaapa palstaveveljet minnkälainen on autohistorianne.

Datsun Cherry
Fiat Uno
Fiat Uno
Bemari 315
Toyota Corolla
Renault Megane
Volkswagen Golf Variant
Opel Insignia

Siinäpä meikäläisen. Jos jotain olen opikseni ottanut haluan sanoa muutaman sanan. Älkää ostako ranskanpullaa, moottori kyllä kestää mutta kaikki muut osat on sekundaa. Volkkarin DSG -vaihteisto on aivan helvetin hyvä ajettava, mutta pisimmillään ja hyvällä tuurilla se kestää 150 000 kilometriä. Vaihdelaatikkoremppa maksaa kymppitonnin. Insignialla olen ajanut nyt kolmetuhatta ja ei suuremmin moittimista.

Nimimerkillä 50 000 kilometriä vuodessa ajava.
 
Viimeksi muokattu:

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajattelin ansin avata aiheesta oman ketjun, mutta kertokaapa palstaveveljet minnkälainen on autohistorianne.

Datsun Cherry
Fiat Uno
Fiat Uno
Bemari 315
Toyota Corolla
Renault Megane
Wolksvagen Golf Variant
Opel Insignia


Nimimerkillä 50 000 kilometriä vuodessa ajava.

Oma autoilu-ura on vielä vähän vaatimattomampi..

Nykyisenä autona toimii Seat Leon -06. Sitä ennen ainoa omistamani auto oli Opel Calibra -92, jonka myin sitten kaverille.

Työvälineenä Opel Zafira -11, joka vaihtuu näinä viikkoina uudemman mallin Zafiraan. Nykyiseen Opelixiin on jo meikäläisen ajossa tullut lähemmäs 400tkm, eli reilu satanen vuodessa. Omalla autolla ajelut jääkin sitten hieman vähemmälle, ei tule kuin vajaa parikymppiä vuoteen.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Ajattelin ansin avata aiheesta oman ketjun, mutta kertokaapa palstaveveljet minnkälainen on autohistorianne.

...

Tieliikennekäytössä olleet:
Mazda 626 (vm. -83)
Mitsubishi Colt (-86)
Fiat Punto (-97)
Skoda Felicia (-02)
Ford Mondeo (-97)
Oldsmobile Cutlass (-79)

Matukka oli hyvä rassi junnuna, 300 markkaa makso ja siitä löyty sähkölasit ja keskuslukitus. Oli ihan räyhäkkä kulkemaankii, mutta tuli ajettua ruttuun. Colt ja Punto halpiksia pikkuautoja opiskellessa ekaa kierrosta. Felicia ja Mondeo takapenkittömiä veronkiertovankkureita (eli dieselfarkkuja jotka rekisteröity pakettiautoiksi), kun tuli ajettua töiden puolesta suht paljon ja tämänhetkisenä käyttöautona sitten toi Cutlass kun autoilua ei tule harrastettua edes päivittäin ja matkat lyhyitä. Kuluttaahan tuo luonnollisesti ihan helvetisti vähälläkin käytöllä :D
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Satunnaisessa järjestyksessä:

Nissan Sunny X2
Toyota Land Cruiser X3
Toyota Hilux
M-B E X2
Audi A4
Citroen Xsara Picasso
M-B S
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ajattelin ansin avata aiheesta oman ketjun, mutta kertokaapa palstaveveljet minnkälainen on autohistorianne.

Nissan Sunny Coupe 3 ov 1.6 -88
Renault Clio 5 ov 1.4 -91
Peugeot 106 3 ov 1.4 -92
Nissan Almera 5 ov 1.5 -03
Toyota Avensis Wagon 2.4 -05

Kahta viimeistä lukuun ottamatta kaikki autot ovat tulleet minulle vanhoina paskoina.

Edit. Yhteistä kaikille noille listatuille on se, ettei yksikään ole keskuslämmityskattila.

Edit 2. Tuollakin otannalla voi päätellä puheiden japanilaisesta työn laadusta ja ranskalaisesta vähän sinne päin tekemisestä pitävän paikkansa. Japsien kohdalla on jännä huomata, että varsinkin Toyotan kohdalla viimeistely on ensiluokkaista, vaikkei autoa Japanissa tehdäkään. Sen sijaan Nissanin laadunvalvonta ei ollut Almeran kohdalla välttämättä enää entisensä ja muutenkin omistajataho oli ilmeisesti saanut tuupattua omia osiaan autoon. Tämä näkyi esimerkiksi pyöränlaakereissa, jotka Almeraan joutui kertaalleen vaihtamaan jo alle 50 tkm ajon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Autohistoria on lyhyt ja ytimekäs:

Peugeot 305 2.0 D -87?
Nissan Primera 1.8 -03
BMW E46 328iA -99
BMW E61 530dA -04

Peugeot oli kyllä hieno peli, ohittamaan lähtiessä piti laittaa isompaa pesään, että kiihtyi. Paras teho ja vääntö ihan alakierroksilla, ylemmillä hyytyi täysin. RIP.

Nissan oli melkoinen susi, söi öljyä 1 l/1000 km, ja vain 4 l öljytilavuus (!?). Ei juurikaan hyviä puoli, pl. hyvä lämmitys ja ilmastointi.

328i oli matala, jämäkkä ja todella hauska ajaa, mutta hieman teiniauto. Kaunis auto silti.

530d taas on sellainen mukava ja tehokas perheauto, jonka tyyppivikojen korjaamiseen on kulunut piiiitkä penni. Liian pitkä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ajattelin ansin avata aiheesta oman ketjun, mutta kertokaapa palstaveveljet minnkälainen on autohistorianne.

Omaa autoa en ole vielä tähän ikään mennessä omistanut, mutta kiitos työni olen runsaan 10 vuoden aikana koeajanut runsaat 120 autoa lähes kaikilta Suomen markkinoilla olevilta merkeiltä. Kyseessä eivät ole olleet mitkään satasen käytetyt romut, vaan ihan maahantuojalta koeajoon saatuja uunituoreita malleja.

Vuodessa tulee ajettua alle 10 000 kilometriä, keskiarvon liikkuessa jossain siellä runsaassa 5000 ajokilometrissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös