Nissan Cherry 1,5GL vm. -86:
Ruosteinen paska jo ostettaessa. Ostin tämän heti, kun täytin 18, että pääsin käymään töissä. Autossa oli sellainen vika, että toinen valo meni päälle itsestään, kun auto oli sammuksissa. Piti inttiaikana aina ottaa akku irti autosta, kun palasi palvelukseen. Oli minulla ehkä 1-1,5 vuotta. Tämän auton kanssa sitten tein kaikki ne junnumokat, joiden takia juuri kortin saaneelle ei koskaan kannata ostaa kallista autoa: motarilla konepelti pystyyn kesken ajon ja nosti nautoa tunkilla helmasta.
-Mazda 626 2,0 diesel vm. 1987:
Ostin tai sain faijalta, kun hän osti sitten listassa seuraavaksi mainitun auton. Oli vapaasti hengittävä 2 litrainen diesel, joka ei kiihtynyt niin mihinkään, mutta eipä se mitään kuluttanutkaan. Oli todella luotettava peli. Siinä oli pieniä ruostepilkkuja sillä täällä, mutta ei se silti lähtenyt isosti ruostumaan. Nykyautot ovat niin ohuesta pellistä, että kun ensimmäiset pilkut iskevät, niin se on yksi talvi ja hyvää yötä. Autolla oli ajettu 600 000, kun siitä luovuin. Kaverin broidi osti sen ja tämä kävi Humppilasta Tampereella töissä joka päivä ja varmaan vielä 100 000 rullasi, kunnes joku älykääpiö kostoksi pisti kaikki ikkunat siitä sisään. Sillä autolla olisi miljoona menty heittämällä. Auto oli ikäluokkaansa nähden hyvin varusteltu sähköpeilejä myöden, mutta ajonautinto oli kaukana.
Audi 80 1,6 TDI vm. 1991.
Ostin taas faijan käytetyn. Tämän auton tarina oli todella kummallinen. Faijani oli niin pihi mies, että teki säästämisestäkin taidetta. Aina joka asiassa piti ostaa se halvin ja lopulta tuli kalliiksi. Tässä tapauksessa tämä murheenkryyni. Audi oli alunperin ollut bensa-auto, jonka tämä autohuijari oli muuttanut diesel-autoksi niin, että siihen oli vain vaihdettu diesel-kone ja jätetty oikeastaan kaikki muu ennalleen. Faija oli ilmeisesti sokaistunut halvasta hinnasta. Jälkikäteen kävi ilmi, että tämä autohuijari oli vaihtanut viallisia diesel-koneita bensa-autohin. Tähän lankaan meni moni, kun luuli saavansa "vähän ajetulla" moottorilla olevan auton. No menihän siinä se vajaa puoli vuotta, kun moottori sanoi, että PAM. No onneksi tässä ei nyt mistään valtavista summista puhuttu. Faija teki koneremontin ja myi auton allekirjoittaneelle puoli-ilmaiseksi. Koneremontin jälkeen auto oli ihan mukava ajaa...tai siis niihin autohin nähde, joita itsellä oli ollut siihen mennessä. Olihan siinä ongelmia dieselöinnistä johtuen. Auton laturi oli jouduttu kikkailemaan ja siihen moottorin runkoon kiinni ja kiinnityspultit napsahtivat poikki. Diesel-auto vaatii paksummat virtajohdot akulta, kuin bensa-auto. Vaihteiston välitykset olivät liian tiheät. Se oli kiva pilluralliauto ahtaiden vaihdevälitysten takia, mutta esim. moottoritiellä kone huusi isoilla kierroksilla jo 120 km/:ssa. Oman historiani paskin auto. Ainoa hyvä puoli tässä oli se, että kun annoin autoni vaihdossa seuraavaan sain siitä autoliikkeessä niin hyvän hinnan, että jäin lopulta voitolle. Audin merkki keulalla oli niin kovaa valuuttaa ja autonmyyjä jotenkin sivuutti sen dieselöinnin, vaikka kyllä sen rekisteriotteesta huomasi. Viimeiset viikot tällä autolla, niin joka kerta ajossa pelotti, että koska laukeaa. Niin kovaa meteliä moottori piti.
-Mazda 626 2,0 bensa vm. 1996:
Olin Audin kanssa siinä aikani tuskaillut ja päätin, että nyt saa riittää. Ensimmäinen autoliike, joka tuli vastaan ja sinne. Faijani oli mukana ns. antamassa neuvoja, vaikka häneltähän ne oli ainakin kahden Diesel Asconan ja sen vitun Audin kanssa ollut koneiden laukeamisia. No tämä punainen 626:den paholainen pisti heti silmään. Olin päättänyt, että nyt ei mitään kikkailuja, vaan hyvä ruosteeton perusauto, jossa huoltokirja kunnossa. Koeajon jälkeen oli jo ihan valmista kauraa ja päätin kysyä myyjältä vaihtoa Audiin. Faija pisti hanttiin, että ensimmäinen auto ja heti ostamassa ja vielä bensa-autoa, kun hän oli Diesel-mies hautaan asti. Olin kuitenkin päätökseni tehnyt ja faijan vastustus vielä varmaan lisäsi intoani. Muistan vielä, että auton hinta oli 7400 ja Audista autonmyyjä maksoi 5000 euroa. Oli pokassa pitelemistä. Autolla oli silloin ajettu noin 160000 km ja se kehräsi, kuin unelma. Esim. tyhjäkäynnillä koneen ääntä ei meinannut edes kuulua. Ei mitään ylimääräistä ääntä mistään. Ajoin tällä autolla 7-vuotta. Oli asuntolainaa ja ei huvittanut ottaa lainaa enää uuteen autoon, kun toimi moitteettomasti. Ihan uskomaton peli. Faijakin ihmetteli moneen kertaan, että tulipa tehtyä hyvät kaupat. Duunikaverit vittuilivat, että kaveri on ajanut samalla Mazdalla niin pitkään, kun olen heidät tuntenut. Lopulta tuli yksinkertaisesti pelleille kilometrit täyteen siinä mielessä, että en itse jaksanut enää katsella, vaikka kosmetiikkaahan se vain oli. Joku varmaan ajaa vieläkin.
-BMW 328 CI Coupe vm.1998.
Niin kolmekymppisenä piti sitten ostaa se teinivuosien ihanneauto. Enhän minä millään Nissaneilla ja Mazdoilla olisi halunnut ajaa, mutta ne olivat järkisyitä. Tämä peniksen jatke piti saada. Löytyi uskomattoman helmi 120 000 ajettu Coupe BMW kaikilla herkuilla kattoluukkuineen päivineen. Edelleenkään mitään pahaa sanottavaa ei tästä ole. Helvetin hieno hieno auto oli ajaa. Perkele kun olisi ollut tähän varaa silloin parikymppisenä, mutta kun maksoi 14000 euroa vielä vuonna 2009:kin. Mitähän olisi maksanut vuonna 2000? Pari vuotta pidin ja nautin joka hetkestä. Sitten alkoi vituttamaan se, että 9,5 litraa oli keskikulutus ja vielä käytännössä maantie- moottoritie-ajossa. Yksi kaveri on autoliikkeessä töissä ja sain sieltä jonkun uudenkarhean pikku BMW:n käyttööni, kun oma oli siellä huollossa. Eihän se katiska tuntunut miltään. Moottorissa oli juuri sopivasti voiman tunnetta. Vittu että oli haikea fiilis, kun viimeisen ajokerran sillä heitin. Tiesin, että illalla auto menee kaupaksi, kun ostaja sanoi jo puhelimessa, että jos se on niin hyvä, kun kuvista näkyy ja olet sanonut, niin hän ostaa sen. Olihan se. BMW on BMW. Meillä oli duunissa silloin yksi aika nuori BMW fani, joka ajeli jollain vanhalla bemarin paskalla. Duunikaverit näki sen mun BMW:n niin ei ne ensin uskonu, että se on mun, kun olin 7-vuotta ajanut sillä Mazdalla. Sitten yksi sano, että ei vittu se XXXXX tappaa sut, kun ton näkee. No onhan niitä paljon hienompiakin ja etenkin uudempia BMW:tä. Itselle vaan ne vanhemmat on se juttu, kun niitä silloin runkkausiässä tuli ihmeteltyä.
VW GOLF 1.9TDI vm. 2004.
No tällä ajetaan vielä muutama kuukausi. Oikeastaan vaimon auto joka ollut perheessä jo monta vuotta, mutta pitää tässä mainita, koska minä tämänkin auton ostin ja jäi meidän perheen ainoaksi autoksi BMW:n myynnin jälkeen. Nyt kun vaimo on hoitovapaalla kahden muksun kanssa, niin yhdellä pärjää. Meiltä varastettiin vaimon edellinen VW vento autokorjaamosta liikkeen sisältä avaimilla ja tuli kiire ostaa muutamassa päivässä joku tilalle. Vaimo on VW:n innokas käyttäjä ollut aina, mutta itsellä oli vähän Audi A4 silloin mielessä. Olin päättänyt, että VW Golfia en osta, kun meillä on sellainen töissä ja ne ovat kyllä ihan mukavia autoja, mutta vähän tylsiä. No miten sattuikin sitten, että Espoossa oli myynnissä jotenkin yllättävän halvalla 168 hevosvoimaan VW:llä lastutettu Golf. Se lastutus ja selvästi vuosimalliin ja auton kuntoon nähden edullinen hinta pistivät ensin nämä Audi 80 muistikuvat raksuttamaan. Mietin monta kertaa, että mikähän tässä on takana. Ilmoituskin oli uusi 24h. No perkele puhelin käteen ja soittamaan. Sovittiin vielä samalle illalle koeajo ja kyllähän ne 50 ylimääräistä hevosvoimaa tuollaiseen perus Golfiin puhtia työpaikan ritsaan verrattuna toivat. Meinasin vielä soittaa auton edelliselle omistajalle, koska auto oli silloisella omistajalla ollut kovin vähän aikaa. No en sitä tehnyt ja tavallaan hyvä, koska omistaja olisi ollut kyseisen kaverin appiukko. Auton edullinen hinta johtui siitä, että kaveri oli haluakas lähtemään Saksasta Audia ja piti päästä rivakasti eroon. 265 0000 nyt mittarissa ja edelleen rullaa. Menee kohta tosin myyntiin. Jos siitä vielä joku 3 tonnia saisi. kaikki toimii.
-Skoda Octavia RS 1,9TDI vm. 2014.
Tämmöinen tuli joulukuussa tilattua perhefarmariksi. Toimitusaika 3-4kk. Aina sanonut, että en uutta autoa osta, mutta Skodan hinnoittelu pisti suunnitelmat uusiksi. Olin katsellut AudiA6:sta ja BMW:n 500 sarjalaisia jotain 80-100 000 ajettuja dieseleitä. Hintapyynnöt 25000 euron korvilla. Mietin, että mitä järkeä kun pistää 10000 lisää, niin saa uuden auton ja saa vielä varusteluetteloa ruksailla tosissaan. Se on hassua, että tämä Octavia RS:n hinta on autoveroineen noin 1000 euroa kalliimpi, kuin perus Octavian. Automyyjäkin sanoi, että ei ole yhtään perus Octaviaa myynyt sen jälkeen, kun RS:n uusi hinnoittelu tuli. Tässä vaan kohtaa sopivasti kaikki: hinta, kulutus, teho ja varustelu. Toivottavasti myös laatu sitten tulee tyydyttämään.
Aika mielenkiintoinen kaari. 10-vuotta vanhoista autoista hypätään sitten uudenkarhean selkään. Melkoinen muutos, vaikka toki tuo BMW 328 pieksee pystyyn suurimman osan nykyautoista kaikessa muussa paitsi kulutuksessa. Itsellä vain ollut se logiikka tässä, että mielummin ajan vanhemmalla tietyn tyyppisellä autolla, kuin millä tahansa uudella ritsalla. Paitsi alkuun nyt ajoi sillä minkä käteensä sai.