Mainos

Autosi ennen ja nyt

  • 45 542
  • 218

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Jaaha, autohistoriaa..

-Opel Ascona B 2.0S vm.80
-Ford Sierra 2.0iS vm.86
-Opel Vectra B 2.0 sport vm.96
-Volvo S70 2.5 20V vm.98
-Volvo V70 2.5 20V classic vm.00
-Volvo V70 2.5T summum vm.04
-BMW 530dA vm.04
-Harrasteajoneuvoja ts. kilpa-autoja n. 20kpl kuplavolkkareita ja yksi Fiat 850

Siinähän nuo.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Autojen listausketju on olemassa, joten olisiko kuitenkin fiksumpaa heitellä sinne nämä listat. Menee vähän puuroksi tämä touhu. Sorry moden leikkiminen, mutta muistan ko. ketjun olevan jossain, en sitä nyt ehdi kaivella esiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Autojen listausketju on olemassa, joten olisiko kuitenkin fiksumpaa heitellä sinne nämä listat. Menee vähän puuroksi tämä touhu. Sorry moden leikkiminen, mutta muistan ko. ketjun olevan jossain, en sitä nyt ehdi kaivella esiin.

Pari vaihtoehtoo, ehkä tuo jälkimmäinen olisi sopivampi (ja mielenkiintoisempi), vaikkei nyt ihan samansisältöinen olekaan:
Nykyinen autosi? - Sivu 4 - Jatkoajan keskustelupalsta
Ensimmäinen autosi? - Sivu 5 - Jatkoajan keskustelupalsta
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Nostetaanpa vanhaa ketjua ylös tuolta autoiluketjun puolelta. Eli millaisia autoja nyky-jatkoaikalaisilla on ollut omistuksessaan? Oma listaus on seuraava:

- Volkswagen Golf 1.8l bensa vm. -89
- Seat Cordoba 1.6l bensa vm. -00
- Volkswagen Caddy 2.0 SDI vm. -05
- Opel Astra 1.6l bensa farmari vm. -97
- Opel Vivaro 1.9 TD vm. -03
- Ford Ranger 2.5 diesel vm. -06
- Nissan Primastar 1.9 TDi vm. -04
- Kia Sorento 2.5 Diesel vm. -06
- Fiat Ducato 2.2 Diesel vm. -07
- Renault Megane 1.4 bensa vm. -03
- Citroen Xsara 2.0HDi farmari vm. -05
- Skoda Octavia 1.6 tdi A farmari vm. -11 (leasing-auto)
- Volvo V40 2.0t A farmari vm. -04 (nykyinen)

Muutama sana näistä: Caddyn vaihto kahteen Ooppeliin oli yksi suurimpia virheitä. Astra ei ollut autona häävi, mutta ei siihen mitään isompaa remppaa tarvinnu tehdä. Vivaro ja Primastar olivat kyllä taas sellasia susia, että en suosittele kenellekään. Omituisia vikoja molemmissa, joku tuttu kommentoikin että ei pakettiauto voi toimia henkilöauton osilla. Sorento oli mahtava auto koon puolesta, kulut olivat vaan liian ylivoimaiset. Octavia on ollut mukavin auto, mitä minulla on ollut. Matka-ajossa todella taloudellinen ja penkit olivat juuri sopivat meikäläiselle. Vaikka ei Volvokaan sille paljoa häviä.
 
Viimeksi muokattu:

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Tämä listaaminen on hauskaa, siispä töihin:

- vm96 Fiat Tipo 1,6S
- vm00 Volvo S40 T4
- vm05 Chevrolet Lacetti 1,8
- vm04 Hyundai Coupe 2,7 V6 / vm06 Hyundai Getz 1,3
- vm08 Skoda Octavia RS diesel
- vm10 Dodge Caliber SRT4 / vm08 Fiat Grande Punto 1,2
- vm11 Honda Accord tourer 2,4 diesel
- vm11 Opel Zafira OPC
- vm08 Mini Cooper S / vm06 Peugeot 407 Sw 2,0
- vm12 Fiat 500 Abarth
- vm10 Mini Cooper Clubman John Cooper Works
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Vois mullakin olla hauskaa, jos olis samanlainen lista kuin Jaasinilla. :)

- Seat Ibiza 1,9D, vm. 2000. Hauska auto kaupungissa, matka-ajossa taas vähän heikompi. Söi öljyä 1l/1000km, mutta oli kuulemma normaalia. Hyvät muistot jäi.

- Peugeot 307 2.0HDi, vm. 2001. joku edellisistä omistajista oli laittanut väärän mallisen laturin, minkä takia jouduttiin 2000-3000€ käyttää rahaa korjauksiin ennen kuin vika löydettiin (väärä laturi kulutti laturin hihnaa, joka pomppi pois paikoiltaan ja pääsi kerran jakoremmin alle). Jotain pikkuvikoja oli, mutta äärettömän mukava auto ajaa, 60kW oli hiukan liian vähän.

- VW Passat 1,9TDi, vm -06 (farmari). Pasuuna on ollut meillä puolisen vuotta, todella mukava auto ajella, tilaa riittää ja kone on hyvä. Tällä hetkellä kuskin puolen takaoven lukko on jumissa, mutta muita vikoja ei ole ollut.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Kolme ja puoli vuotta on ehtinyt kortti olemaan ja sen aikana on kolme ehtinyt olemaan. Eli olisiko sitten niin, että joka vuosi vaihtuu auto?

Ford Escort vm. -97 oli ensimmäinen autoni ja toimi kyllä hyvin. Pari kertaa tuli pelleiltyä auton puskurit hajalle.

Volvo s70 vm. -98 oli aivan loistava auto. Vuosimalliin nähden herkkuja löytyi kaikenlaisia ja auto oli muutenkin pirteä.

Honda Civic TypeR ep3 vm. -01 on nykyinen autoni. Voimaa löytyy mukavasti pieneen kippoon, mutta herkkuja ei ole lähellekkään niin hyvin kuin volvossa.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eipä ole viimeisten vajaan 14 vuoden aikana eli siitä kun ajokortin sain omistuksessani ollut kuin kolme autoa.

Ensimmäinen autoni oli:

Honda Civic
1.3-16 DX 3d Kat -90 (2002-2005)

Vieläkin kaiholla muistelen nuoruusvuosia, kun tuli yöt läpeensä heitettyä karvarallia Kouvolassa ko. biilillä. Nykyään en varmastikaan edes uskaltaisi ajaa moisella tinapaperista valmistetulla kulkineella, jossa istutaan lähes tienpinnan tasolla.

Seuraava autoni oli sitten:

Toyota Corolla
1.6 VVT-i Sport 3d -05 (2005-2009)

Hurjasti oli ns. saman segmentin autot kehittyneet 15 vuodessa ja Corolla tuntuikin Civicin jälkeen huikealta peliltä. Noin 80 tkm tuli tällä pelillä rullailtua ilman mitään ongelmaa ja sen vuoksi sairastuinkin ehkä vakavaan tautiin eli toyotismiin.

Nykyään minua, vaimoketta ja kahta lastani kuljettaa
Toyota Avensis
1.8 VVT-i Linea Sol Technical Wagon aut. -07 (2009->)

Hemmetin tylsä, laiska ja ajonautintoa tarjoamaton, mutta äärimmäisen luotettava peli. Mieli tekisi vaihtaa jo tuoreempaan peliin, mutta sitten aina kun saa kauppiaalta laskelman käteen kuinka paljon pitäisi iskeä väliin rahaa, jotta saisi uuden vastaavan tai lähes yhtä paljon ajetun (90tkm) ja vain muutaman vuoden uudemman "paremman" auton eli lähinnä Audi A6 tai Volvon V70 alkavat ostohalut haihtua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saab 90 2.0 -85

Saab 90 2.0 -86

Opel Corsa 1.3 -89

Mitsubishi Lancer 1.3 -95

VW Golf 1.3 -89

Ford Fiesta 1.3 -95

Saab 9-5 2.0t -99

Saab 900 -95

Saab 99 2.0 -75

Citroen Xsara HDi 2.0 -03

Boldatut edelleen käytössä, eli vanhoilla rutjakkeilla on menty aina. Vain kahta kuutiotilavuutta on kohdalleni sattunut. Ensimmäisen Saabin ostin naapurin tädiltä, ja kun ryttäsin sen, ostin toisen samanlaisen, jopa Lahdesta kävin hakemassa muistaakseni. Sairaus, voisi joku sanoa, mutta olipahan varaosia.

9-5 oli aikamoinen upgrade noihin aiempiin verrattuna, ja onhan se hieno kulkine edelleen. II-Golf aiheutti sen, että kun muutaman kerran olen koeajanut VAG-konsernin 2000-luvun malleja ja todennut että fiilis kabiinissa ei ole muuttunut miksikään, on ne ollut helppo hyljätä.

Fiesta näistä ehdottomasti kelvottomin, vaikka yllättävän hyvä olikin ajaa. Sitä ja Corsaa en varsinaisesti omistanut, mutta käytössäni ne olivat kuitenkin sen verran pitkään, että listaan kuuluvat. Listaileehan täällä varmaan muutkin pankin omistamia kiesejä, niin miksen minäkin sukulaisten omistamia.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Lista ensimmäisestä viimeiseen:

Nissan Sunny Coupe 3 ov 1.6 -88
Renault Clio 5 ov 1.4 -91
Peugeot 106 3 ov 1.4 -92
Nissan Almera 5 ov 1.5 -03
Toyota Avensis Wagon 2.4 -05

Kahta viimeistä lukuun ottamatta kaikki autot ovat tulleet minulle vanhoina paskoina.

Yhteistä kaikille noille listatuille on se, ettei yksikään ole keskuslämmityskattila.

Tuollakin otannalla voi päätellä puheiden japanilaisesta työn laadusta ja ranskalaisesta vähän sinne päin tekemisestä pitävän paikkansa. Japsien kohdalla on jännä huomata, että varsinkin Toyotan kohdalla viimeistely on ensiluokkaista, vaikkei autoa Japanissa tehdäkään. Sen sijaan Nissanin laadunvalvonta ei ollut Almeran kohdalla välttämättä enää entisensä ja muutenkin omistajataho oli ilmeisesti saanut tuupattua omia osiaan autoon, mikä näkyi esimerkiksi pyöränlaakereissa, jotka Almeraan joutui kertaalleen vaihtamaan jo alle 50 tkm ajon jälkeen.

Listaileehan täällä varmaan muutkin pankin omistamia kiesejä, niin miksen minäkin sukulaisten omistamia.

Melko ontuva heitto, koska harvemmin pankit toisten autoja omistavat. Pankki vaan lainaa rahaa sen auton ostoon, mutta omistaja on kyllä se lainaa ottava pankin asiakas. Sen sijaan muut rahoitusyhtiöt usein virallisesti omistavatkin auton.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Melko ontuva heitto, koska harvemmin pankit toisten autoja omistavat. Pankki vaan lainaa rahaa sen auton ostoon, mutta omistaja on kyllä se lainaa ottava pankin asiakas. Sen sijaan muut rahoitusyhtiöt usein virallisesti omistavatkin auton.

Olen todella pahoillani. En näe suurtakaan eroa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Olen todella pahoillani. En näe suurtakaan eroa.

Niin no on siinä nyt ihan pienoinen ero, oletko omistaja vai et, jos vaikka olet myymässä autoa... Eli oikeasti ero on kyllä melkoisen suuri, vaikket sitä näkisikään.

Nimimerkillä pankin työsuhdeasunnossa asuva, pankin työsuhdeasuntoa eteenpäin vuokraava ja pankin työsuhdeautolla ajava. ;)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin no on siinä nyt ihan pienoinen ero, oletko omistaja vai et, jos vaikka olet myymässä autoa... Eli oikeasti ero on kyllä melkoisen suuri, vaikket sitä näkisikään.

Nimimerkillä pankin työsuhdeasunnossa asuva, pankin työsuhdeasuntoa eteenpäin vuokraava ja pankin työsuhdeautolla ajava. ;)

Niin siis en näe rahoitusyhtiöllä ja pankilla kovin suurta eroa. Eikös se pankki ole niinkö rahoitus yhtiö.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Audi A4
VW Passat
Skoda Octavia
Skoda Superb
Skoda Superb Combi (2kk vanha nyt)

Iän karttuessa auton merkitys on selvästi pienentynyt...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On sillä esim. se ero, missä ne rekisteriotteet pyörii, kuka saa luovuttaa ajoneuvon eteenpäin jne.

Niin siis en näe rahoitusyhtiöllä ja pankilla kovin suurta eroa. Eikös se pankki ole niinkö rahoitus yhtiö.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Saab 9000 CSE 2.3T -91
Ensimmäiseni <3 Valkoinen auto, kermanvärinen nahkasisusta, automaattilaatikko ja lähes kaikki mausteet (käytännössä Aeron varusteilla).

Saab 900 S 2.0T -96
Autohan ei painanut juuri mitään ja oli kohtalaisen nohevalla puoliautomaattilaatikolla (manuaali ilman kytkinpoljinta). Sai aika ripeästi kiihdytettyä marssinopeuteen.

Saab 9-5 SE 2.3t -99
Päivitys lähes 2000-luvulle, kun ikinuori 9-5 astui autotalliin (jota ei vielä tuolloin ollut). Peruskulkine.

Skeida Octavia 1.9 tdi -99
Täysi paska alusta loppuun. Jos jotain positiivista pitää hakea, niin vei naftaa neljä litraa sadalle. Oli omistuksessani viikon, kun tuli vaihdossa tuohon 9-5 SE:hen. Meni tosiaan viikon päässä vaihdossa Griffiniin. Perhepiirissä toki oli pidempään, taisi olla melkein viisi vuotta. Mainitsinko jo, että täysin paska vehje?

Saab 9-5 Griffin 3.0t -99
Tämä! Legendaarisen hieno peli. Kaikki (ainakin melkein) varusteet, mitä Saabiin on ikinä saanut tehtaan linjalta.

Saab 9-5 SE 3.0t -99
Samanmoinen kuin edellinen, jotkut hienoudet puuttuivat.

MB C 200 CDI -02
Kaksi edellistä bensakoneista V6-turbosaappia olivat kulutukseltaan "hieman" isompia kuin tämä nykyinen. Mersu on Mersu, vaikka olisikin tällainen halpismalli.

Saabeissa on kaikissa ollut nahkasohvat, Skodassa ja Mersussa ei. Toiset ovatkin länsimaisia premiumautoja ja toiset itäeurooppalaisia halpismerkkejä. Skeidassa ja puoliautomaatti-Saabissa käsihämmentiset vaihteet, muuten olen herraskansana ajanut aina automaatilla. Käsillä kuuluu syödä ajon aikana, ei vaihtaa vaihteita.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Niin siis en näe rahoitusyhtiöllä ja pankilla kovin suurta eroa. Eikös se pankki ole niinkö rahoitus yhtiö.

Pankki lainaa rahat vaikkapa siihen autoon, mutta käytännössä voit polttaa sen pankin antaman shekin vaikka takassa. Rahoitusyhtiö taasen ostaa auton, jonka haltijaksi asiakas pääsee kunnes rahoitusyhtiö on saanut omansa pois. Rahoitusyhtiöllä on yleensä myös vaatimuksia auton vakuutuksen suhteen.

Kummassakin tapauksessa asiakas on velkaa jollekin, mutta vain toisessa tapauksessa asiakas käytännössä omistaa auton ja voi tehdä sille mitä lystää.

Edit. Ei vittu jaksa vääntää päivänselvästä asiasta.

Edit.

benicio: Oikaisin vain väärän käsityksen. ;)

mikse: Joo tuo mielestäni mainittiin toisen käyttäjän toimesta jo aiemmin.

Edit 2. Eipäs muuten mainittukaan, mutta oletin tuon olevan ihan itsestään selvää.
 
Viimeksi muokattu:

Tanechoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, AC Oulu, SJS, Tottenham
Täytyypä listata omatkin pirssit:

Toyota Camry 2.0 -90 (käytössä 2004-2006)
Peugeot 306 -97 (2007-2009)
VW Golf 1.6FSI -06 (2009-2013)
Lexus IS 220d -08 (2013-)

Näistä täytyy sanoa, että Pösössä ja Golfissa oli ongelmia aina talvisin, mutta Toyotissa ei yhtään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pankki lainaa rahat vaikkapa siihen autoon, mutta käytännössä voit polttaa sen pankin antaman shekin vaikka takassa. Rahoitusyhtiö taasen ostaa auton, jonka haltijaksi asiakas pääsee kunnes rahoitusyhtiö on saanut omansa pois. Rahoitusyhtiöllä on yleensä myös vaatimuksia auton vakuutuksen suhteen.

Kummassakin tapauksessa asiakas on velkaa jollekin, mutta vain toisessa tapauksessa asiakas käytännössä omistaa auton ja voi tehdä sille mitä lystää.
Joo-o? Vaikkapa Santanderin, Nordean, OP-Pohjolan tai Danske Bankin tytäryhtiöiden omistamia autoja ei saa sanoa pankin omistamiksi?

edit:
Edit. Ei vittu jaksa vääntää päivänselvästä asiasta.
Sä alotit!
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Pankki lainaa rahat vaikkapa siihen autoon, mutta käytännössä voit polttaa sen pankin antaman shekin vaikka takassa. Rahoitusyhtiö taasen ostaa auton, jonka haltijaksi asiakas pääsee kunnes rahoitusyhtiö on saanut omansa pois. Rahoitusyhtiöllä on yleensä myös vaatimuksia auton vakuutuksen suhteen.

Kummassakin tapauksessa asiakas on velkaa jollekin, mutta vain toisessa tapauksessa asiakas käytännössä omistaa auton ja voi tehdä sille mitä lystää.

Sen verran, että toki velallinen haltijana rekisteriotteessa on. Omistaja on sitten juuri tuo paalut lainannut putiikki.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Bemareita pelkästään ollut pihassa:

325i - vm.86
Ensi auto. Edelleen aivan huikea peli tämä E30 koppainen! Jos löytyisi Saksasta hyvä kuntoinen kaksiovinen, niin hakisin "harraste"autoksi. Oli toki ruosteessa ja muutenkin aika isoilla kilometreillä, mutta oli kyllä hauska auto! Isoilla putkilla, joten kutoskoneen soundi oli vieläkin nautinnollisempi.

520ia - vm.92
525i - vm.91
320d - vm.02
330xd - vm.03
Seuraava auto, joka tuon 325:n jälkeen sai suupielet todella hymyyn. 40/60-suhteella oleva jatkuva neliveto oli kyllä koukuttava hiljaisilla metsäteillä. Lähti, kuin tykin suusta, kuten tuo 325:kin.

330da - vm.01
Siisti auto kaikinpuolin, oli varustetta jos jonkinnäköistä, mutta tämän jälkeen päätin, ettei automaattia enää ikinä.

330d - vm.01
Paras baijerilainen hinta-/laatusuhteeltaan mitä minulla ollut ennen nykyistä. Ei ollut sitäkään vähää vikaa, mitä noissa 2000-luvun muissa kolmosissa oli. Todella vähävikaisia autoja kaikki tyynni ja jokaisella tuli kilsoja vuodessa se vajaa 100tkm.

120d - vm.05
Muutama kuukausi sitten kävin hakemassa Saksasta. Helvetti, että voi auto olla miellyttävä! Pieni auto, mutta pirun hauska ja vakaa ajettava. Ripeämmin menee rekan ohi, kuin no kolmilitraiset diiselit. Muutenkin ylläpitokustannukset ovat ok-tasoa. Saattaa olla, että muutama seuraavakin auto on tätä 1-sarjaa. Sen verran olen tykästynyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös