Autokoulun ajokoe eli inssi

  • 150 942
  • 247

rainman

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla taitaa olla jonkinlainen SE-tulos I-vaiheen kortin pitkäikäisyydessä. Ajoin kortin vuonna 1998 ja kahden vuoden välein kävin uusimassa sen kyttälaitoksella. Koska minulla ei ole ollut liikennerikkomuksia, sain uusittua kortin maksamalla n. 70€ tai 400 markkaa uudesta vinyylistä rahattomuuteen vedoten. Oikeasti kyseessä oli viitseliäisyyden puute.

Nykyään tuo ei enää onnistu ilman todellista force majeurea.

Tähän on pakko nokittaa. Veljeni on ajanut kortin 1997 ja hyvin on pärjännyt ilman kakkosvaihetta tähän päivään saakka. Viime kerran uusi korttinsa viime syksynä eikä mitään ongelmaa ollut.

Itse pääsin inssin läpi ensimmäisellä kerralla, mutta todella hermostunut olin, pakko myöntää. Onneksi kortti kuitenkin tuli eikä tarvinnut useampaa kertaa yrittää. Se tulee vielä yllättävän kalliiksi lisä ajotuntineen.
 

Tarkström

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mutta tutkinnon vastaanottaja olikin eri mieltä, olin kuulemma ajannut liian lujaa ja en ollut katsonut kuollutta kulmaa.

Tästä on itsellänikin kokemuksia, meinaan tuosta inssien "eriävistä mielipiteistä". Kyllähän itsellänikin (kuten varmasti kaikilla) oli vielä inssiajossa puutteita niin ympäristön huomioinnissa kuin ajamisessakin, mutta sekin tuli huomattua, että jos ei niitä puutteita muuten ole, niin inssi ne vaikka keksii. Minulle inssi valitti kaistan vaihdosta, että "meinasi pompata" kun en ollut risteyksen jälkeen kuulemma meinannut osata valita mille kaistalle olisin mennyt. Sinänsä paikka on varmaan sellainen, että siinä ennen ajamaton voi vähän arpoa, mutta tuota paikkaa oli sahattu ajotunneilla joka kerta, joten sillä kertaa inssi todellakin näki mitä halusi nähdä.

Mietin vain, että voiko näitä keksittyjä "virheitä" tulla niin paljon, että oikeasti koe siitä pomppaisi? Olen kuullut, että jossain paikoissa ajo-opettaja istuu inssissä takapenkillä. Itselläni näin ei ollut. Se varmasti olisi hyvä keino karsia näitä inssien sooloiluja...
 
Viimeksi muokattu:

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Niin

oma inssiajoni noin 100 vuotta sitten oli seuraava. Haagasta suoraan Hämeenlinnan motarille ,sitä Klaukkalaan ja heti rampista takaisin.

Kun Inssi tuli autoon hän sanoi " Vittu et on hienoa aloittaa loma tämän sinun ajon jälkeen, joten hoidetaan homma nopeasti ...siis tämä ajohommeli" ja kyseessä oli mies :)
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni kävi inssiajossa -99 aika hassu tapaus. Joko autokoulun tai katsastusaseman virheestä johtuen menin sinne tunnin myöhässä. Tai siis mä menin siihen aikaan milloin mun pitikin mennä, ja inssihän oli suoraan vikan ajotunnin jälkeen, mutta katsastusaseman papereissa mun aika oli ollut tuntia aiemmin. Noh, noin puolisen tuntia odottelin autossa siinä inssiajon lähtöpaikassa sitä katsastusmitäliemiestä kunnes menin sisälle kysymään asiasta. Tota aiemmin en uskaltanut mennä sisälle, koska pelkäsin että jos menisin takaovesta niin juuri samaan aikaan se katsastusmikäliemies sattuisikin tulemaan etuovesta tai päinvastoin. Noh, sitten kun asia selvisi, käytiin heittää pikku lenkki, johon ei montaa minuuttia kyllä mennyt. Inssiajossa kun vissiinkin olisi pitänyt olla jotain ylämäkilähtöjä tai taskuparkkeerauksia jne, mutta mulla ei tainnut olla edes yhtään pysähtymistä, paitsi takaisin autokoulun pihalle. Autokoulussa sitten hieman ihmeteltiin kun siinä missälie paperissa ei ollut mitään merkintöjä, paitsi tietenkin allekirjoitukset yms. Sillä ei muistaakseni ollut edes mitään papereita mukana. Noh, kortin sain. Ekalla meni inssi ja kirjalliset läpi. Kirjallisista jäi mieleen kans yks hassu tapaus. Se tehtiin sellaisella kapulalla, jossa oli muutama nappi, joilla sitten tehtiin valinnat. Mä harjoittelin ennen sitä koetta muistaakseni kaksi kertaa, jotka molemmat meni ihan täysin perseelleen. Onneksi sitten huomasinkin että sitä kapulaa pitää pitää toisinpäin. Enhän mä ollut ikinä ennen käyttänyt sellaista kapulaa, paitsi joidenkin kuorma-autojen perästä nostellut ja laskenut sitä tavarahissiä vai mikähän sen lavan nimi nyt onkaan.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse opetusluvalla poikani opetin ja ei ollut tietoa siitä mitkä ovat tyypilliset inssireitit Oulussa. Siksi käytiinkin muutaman kerran "vakoilemassa" eli mentiin katsastuskonttorin pihaan ja katsottiin kun joku lähti ajamaan inssiä niin liimauduttiin perään ja katsottiin miten ajellaan.

Erittäin tyypillinen inssireitti näyttäis Oulussa olevan seuraavanlainen:
- lähtö konttorilta Ruskosta ja ajo kaatopaikan (vai mikä jätelaitos se nykyään onkaan) liikenneympyrään ja siitä kohti kaupunkia
- sitten "miljoonamontusta" kääntyminen Kiertotielle Hietasaarta/Nallikaria kohti
- Tuirassa pudottaudutaan Merikoskenkadulle ja ajetaan kohti Keskustaa
- Tuiran siltojen yli ja siitä Aleksanterinkadulle ja Torin rantaan
- Torin rannassa monesti peruutellaan ja siitä vähän vaihtelevia reittejä jatketaan pohjoiselle tai eteläiselle alikäytävälle
- Raksilan markettien edestä sitten motarin ramppiin
- motaria ajetaan Kuusamontien ramppiin saakka ja siitä sitten Kuusamontietä Ruskoon ja konttorin pihaan

Old TJ
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, autokouluun liittyen, mua kummastuttaa suuresti kun jotkut naiset, tai miksei miehetkin, tai siis sukupuolesta riippumatta ihmiset, jotka eivät kunnolla hallitse autolla ajamista, menevät siltikin inssiajoon. Välillä kun kuulee tapauksia että joku niin ja niin monennella kerralla vasta pääsi läpi. Siis tietenkinhän joku pikku virhe voi sattua ihan kelle tahansa, en mä sitä tarkoita. Mutta kun tota voisi itsekkin harjoitella. Ja jos ei ole mahdollista esimerkiksi takapihalla tai mökkitiellä oikeasti ajaa, niin tekisi sitten edes jotain mielikuvaharjoituksia auton etupenkillä tai vaikkapa vaan kotisohvalla. Monesti kun jos oppisi hallitsemaan auton peruskäsittelyn, siis esimerkiksi kytkin- ja vaihdekeppijutut, niin olisi paljon helpompaa keskittyä muuhun liikenteeseen ja muihin juttuihin mitä pitää oppia ja harjoitella. Mä epäilen että monet vielä autokoulun loppuvaiheessakin keskittyvät ihan liikaa ihan noihin alkeisiin. Eihän toi nyt mua häiritse, paitsi tietenkin siten jos liikenteessä on noita nuoria tunareita, mutta kun luulisi että se on tyhmää nolata itsensä ihan täysin ja meneehän tohon paljon rahaa jos monesti uusii inssin jne. Yhdeltäkään tytöltä en enää kestä kuunnella yhtään autokoulujuttaja tai multa menee hermot.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Inssistä on aikaa pian huikeat 7 vuotta. Sekä kirjalliset että inssi menivät ekalla läpi.

Aamulla ajeltiin tunti-puolitoista autokoulunopettajan kanssa ja käytiin läpi niitä perinteisimpiä paikkoja, mistä noissa insseissä ajellaan. Kyselin sitten opettajalta, että mitä sen ajon aikana yleensä jutellaan vai ollaanko ihan hiljaa? Se kertoili sitten niistä muutamasta äijjästä ja mieleeni jäi, että joku niistä oli kova kalamies.

Konttorilta kun lähdettiin inssiä ajamaan, niin ei peruuteltu eikä lähdetty mäestä, suoraan vaan liikenteeseen. Itse ei reittiä saanut päättää, vaan kaupungilla ajeltiin ukon ohjeiden mukaan. Jossain vaiheessa ihmettelin, kun se ajatti kolmatta kertaa melkein perätysten samasta kohdasta (yksi nistä harvoista tasa-arvoisista risteyksistä mitä en vielä silloin tiennyt), mutta onneksi ajoin rauhallisesti. Sitten lähdettiin kohti risteystä, josta kulkee linja-autot ja niiden reitillä on etuajo-oikeus. Tämä mukava setä sitten villkuili oikein kelloaan, että tulisiko linja-auto.

Tämän jälkeen epävarmana läpimenosta ajattelin koittaa kepillä keväistä ja tokaisin, että tässähän pääsee pian kalaan ja on mukavampi kalastaa vähän lämpimämmällä säällä. Loppumatka menikin sitten mukavasti kalastuksesta turisten. Negatiivista antoi siitä tasa-arvoisesta, kun en selvästi hiljentänyt ennen risteystä. Tosin eipä sieltä onneksi ketään tullut.

Niin, ja kuorma-autokorttikin meni muutaman viikon päästä onnellisesti ekalla. Jotain pientä kinaa meillä tosin oli taskuun peruuttamisesta.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Noh, autokouluun liittyen, mua kummastuttaa suuresti kun jotkut naiset, tai miksei miehetkin, tai siis sukupuolesta riippumatta ihmiset, jotka eivät kunnolla hallitse autolla ajamista, menevät siltikin inssiajoon. Välillä kun kuulee tapauksia että joku niin ja niin monennella kerralla vasta pääsi läpi.

Yksi syy lienee säästäminen. Autokoulun maksuihin sisältyy vain vähimmäismäärä ajo-opetusta, joten lisäopetuksen saamiseksi on myös kaivettava kuvetta tai vaihtoehtoisesti vierailtava vanhempien lompakolla.

Itse ajelin B-korttini autokoulussa, jossa kerrottiin suoraan, että näin ja näin monelle lisätunnille on syytä. Kaupungissa kuitenkin on autokouluja, jotka ovat valmiita puskemaan kuljettakokelaan inssiajoon vähimmäistuntien jälkeen. Eipä ihme sitten, jos täysin keskeneräinen kuski ei saa inssiajoa läpi. Yhtä huono tilanne on, jos inssiajo sattuu tuurilla menemään läpi, vaikka autoilija ei vielä kunnolla liikenteessä osaisi luoviakaan.

Oma inssiajo sujui leppoisasti. Mikkeli on liikennekulttuuriltaan varmasti yksi kummallisimpia kaupunkeja Suomessa (katuverkon suunnittelusta vastaavalla henkilöllä ei ole ajokorttia, mikä kyllä näkyy..), mutta hyvin tuo meni silti. En kyllä tiedä, oli Inssiltäkin jäi huomaamatta, että ajoin puolet matkasta "ilman valoja" (autossa toki oli valoautomatiikka), joten kortti tuli ja on tähän hetkeen asti pysynytkin hallussa.
 

Erik Loka

Jäsen
Oma inssi meni aika kevyesti läpi, siinä vain turisin jotain turhaa ja ajelin puolen tunnin verran Jyväskylässä. Kaupan lähes tyhjään pihaan piti mennä peruuttamaan, ja otin niin pitkällä kaarella sen että varmasti osui.

Teoriakoetta aloitellessa alkoi kyllä hieman huvittamaan, kun toisella koneella kokeen tehnyt lopetteli hommaansa. Sermin toiselta puolelta kuului kunnon "Voi vittu!" -huuto. Mietin että varmasti meni kaverilla teoriat läpi..
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi syy lienee säästäminen. Autokoulun maksuihin sisältyy vain vähimmäismäärä ajo-opetusta, joten lisäopetuksen saamiseksi on myös kaivettava kuvetta tai vaihtoehtoisesti vierailtava vanhempien lompakolla.

Sain kortin tossa reilut 10 vuotta sitten. Minulle ainakin autokoulunopettaja suositteli, lähes vaati, että otan lisätunteja ennen inssiä. Onneksi vaati, sillä kaikkien yllätykseksi inssi meni ensimmäisellä yrityksellä läpi. Ajeltiin pääasiassa Töölössä ja mitään kummempia mokia ei tullut. Yhden kerran hiha jäi lasinpyyhkijään vipuun kiinni, mutta eipä tuo haitannut ja pyyhkijät alkoivat pyyhkiä vaikka oli ihan aurinkoinen ilma. Taskuparkkeerausta ei onneksi tarvinnut tehdä, sillä en osaa sitä vieläkään.
 

-RVL-

Jäsen
Onhan sitä itsekin tullut autokoulu käytyä, joten sanotaan jotain siitä ja sitten itse ketjun aiheesta.

Ennen koulun alkua minulla ei ollut paljoa ajamista takana, ehkä parikymmentä kilometriä. Olen usein kuullut, että kannattaisi ajella paljon ennen autokoulua, jos se on suinkin mahdollista. No, huomasin kuitenkin heti ens/toisen ajokerran jälkeen, että täysin turhaa puhetta. Auton käytön oppi tunnin, tai parin jälkeen niin hyvin että pystyi täysin keskittymään liikenteeseen.

Ajotunnit/teoriat menivät niin mukavasti, että kuljettajantutkintoa oli kevein mielin helppo lähteä suorittamaan. Enemmän minua ehkä jännitti teoriakoe, siitä kuitenkin selvisin ensimmäisellä yrittämällä. Sanallisissa kysymyksissä ei ollut ainoatakaan virhettä, mutta kuvissa ikäväkyllä pari.

Viikon päästä tästä oli tutkintoajo. Olin kuullut kauhutarinoita kaupungin jostakin tietystä ajattajasta, tällaisia juttujahan nyt liikkuu missä tahansa, en lopulta tiedä että oliko minulla ko. henkilö inssinä.

Ennen inssiä ajoimme viimeiset ajokerrat pois ja sitten konttorin pihalle odottelemaan, että ajattaja istuu viereen. (Oli muuten aika tuskallista odottamista). Muutaman minuutin päästä pelkääjän ovi aukesikin ja siihen penkille rojahti mukavan oloinen ~40 v mies. Käteltiin ja hän kertoi vähän vitsiä, jotta tunnelma vähän kevenisi. Lähdettiin siitä sitten konttorin pihalta ajelemaan, minulle oli puhuttu että aiheena on maantieajo/kaistan vaihtoihin liittyvä ajo, tai sitten risteysajo. En tiedä kumpi se noista jälkimmäisistä sitten lopulta oli, mutta hyvin meni kuitenkin. Tuskan minuutteja riitti reilut kolmekymmentä, joka oli yllättävän paljon. Monella kaverilla ja tutulla ajo oli kestänyt helpostikin alle 20 minuuttia. En tiedä oliko ajoni jotenkin epävarmaa, mutta lappuihin ei tullut yhtään virhemerkintää ja arviointikin oli lähes jokaisessa kohdassa maksimissa, kevyen liikenteen huomioimiseen jäi kuulemma parannettavaa, jota kyllä kannattaa seurata tosi tarkasti.

Ajon jälkeen ei ollut mitenkään erityisen helpottunut olo, ehkä odotin itsestäänselvyytenä, että tutkintoajoni hyväksytään. Pääasia, että nyt on ajokortti, auto ja se on helpottanut todella paljon elämääni. Joka arkipäivä töiden tai opiskeluiden takia on tullut ajettua n. 80 kilometriä ja autolla ajaminen, niiden kanssa touhuaminen on todella hauskaa.

Onko oikein, että puolen tunnin perusteella täysin vieras ihminen päättää sen, saatko ajoluvan vai et? Eikö se oma ajo-opettaja tunne oppilaan niin hyvin, että voisi myöntää kortin mikäli taidot sitä edellyttää? Yksittäiset tilanteet ja jännitys voivat saada ihmiset toimimaan hyvin eri tavalla mitä normaalisti. Vai onko se niin, että jos ei pysty puolen tunnin ajosta selviytymään hyvin, niin ei korttia ansaitsekaan?

Kyllä se on mielestäni täysin oikein, että nimenomaan vieras ihminen. Inssin kanssa ei tunneta toisiamme entuudestaan, opettajan kanssa on voinut hyvinkin tulla niin hyvät välit, että kortti myönnettäisiin varmasti helposti.

Mielestäni inssissä ei voi jännittää niin paljoa, että sen takia menisi ajo hylätyksi. Vaikka jalat tärisee ja hiki valuu niin varmasti kukaan ei unohda liikkennesääntöjä, tai voi laittaa muuten hermoilun piikkiin jotain ajovuoro -virhettä/kevyen liikenteen huomioimista/ylinopeutta/huonoa ajoneuvon käyttöä. Silloin ei osaa ajaa.

Saisi olla kyllä melkein enemmänkin ajokertoja autokouluissa ja tiukemmat tutkintoajot, ihme idiootteja näkee liikenteessä. Itsehän olen keskivertoa parempi kuljettaja, kuten kaikki muutkin suomalaiset =)
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pitkän kaavan kautta se meni eli toisella läpi. Alussa ajoin liian varovasti inssin mielestä ja varmaan totta olikin. Tokalla kerralla oli autokoulunopettajakin kyydissä ja inssi totesi "Ei se ajo hääppöstä ollut vieläkään mutta hyväksyttävissä".
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän täytyykin kertoa tarina omasta inssistä. Meitä oli kaksi oppilasta eri autoilla ja inssi käski minun ajella opettajan kanssa eräälle huoltoasemalle odottelemaan vaihtoa. Näköni oli silloin juuri ja juuri sen verran heikentynyt että lasien käyttö oli pakollista. Käytännössä erotin kyllä liikenne merkit ilman laseja, mutta esim. bussikaistojen voimassa olo ajat yms. eivät oiken erottuneet ajoissa.
Noh, kurvasin opettajan kanssa huoltoaseman pihaan ja jäin odottelemaan katsastusinsinööriä. Tässä kohtaa tein virheen ja otin lasit pois nokalta. Hetken päästä se inssi hyppäsi sisään ja kehoitti lähtemään. Ei muuta kun auto käyntiin ja menoksi. Ensimmäisissä valoissa tajusin että lasi eivät ole päässä.
Mietin siinä sitten että kaivanko ne esiin, mutta ajattelin sitten että hylkyhän siitä tulee kun ne kerran ovat pakolliset. Ajelin menemään ja varsinainen ajamisen jännittäminen jäi taka-alalle kun vain odotin että ukko huomaisi papereista silmälasien pakollisuuden. Ei huommannut ja reitti oli vielä tuttu joten kortti tuli.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vastaus hieman myöhässä...

Siis mitä hemmettiä? "Ilman valoja"? :)

Autokoulussa toki opetettiin, että ajovalot laitetaan päälle ihan sille varatusta kytkimestä. Enin osa kortin saaneista kun kuitenkin päätyi vanhojen autojen rattiin, josta tämä huonomuistisen paras ystävä - ajovaloautomatiikka - puuttui. Tätä tarkkailivat toki inssitkin, mutta itselläni kävi pienoinen tuuri.

Edelleen seitsemän vuoden ja melkoisen ajokilometrimäärän jälkeen olen sitä mieltä, että ajolupa irtosi tuolloin liian kevyesti.
 

Roark

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins
Tänäänhän tuo oli ja läpi meni, että pätkähti. Ensin oli tietysti kirjalliset, joissa oli 2+5 virhettä. Sitten vielä ajeltiin ennen varsinaista koetta, ja koko ajan oli luottavainen fiilis. Inssissä ei sitten mitään kummenpia ollut. Ajattaja oli kohtuullisen mukava nainen. Puheltiin mm. Kreikan holtittomasta taloustilanteesta.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ai, täällä on tämmönenkin ketju.

Omasta inssiajosta on aikaa melkein 2 vuotta. Teoriakoetta jännitin kauheasti ja tuntui, että jokainen meni väärin. virheitä kuitenkin oli 0 kysymyksissä ja 3 kuvissa eli kevyesti ja heittämällä läpi. Inssiin menin rennolla asenteella perjantaipäivänä ja ajattaja kyseli siinä auton tarkastukset ennen jokaista liikkeellelähtöä. Mitään arviointia ei tässä vaiheessa tehty. Inssi meni hyvin, "teemana" oli risteysajo ja alueina oli vilkas keskusta ja asutusalueiden kymmenet tasa-arvoiset risteykset. Ainut huomautus tuli kevyen liikenteen väylän huolimattomasta katsomisesta yhdessä tilanteessa. jäin nimittäin katsomaan toiselle puolelle, kun kevari oli täräyttänyt risteyksessä uuden CKL-mesen takapuskuriin.

E: Lisätään vielä B-inssissä minulle heitetty kompakysymys. Inssi kysyi, että missä menee korvausraja, jos ajaa lätäköstä ja heittää vedet kävelytiellä kävelevän nuoren naisen päälle?. Hetken mietin ja päätin heittää varman päälle, että pakkohan siinä on pesulalasku maksaa jos vähänkin kastelee. vastaus olikin sovinistisesti: No vesirajassa tietenkin!
 
Viimeksi muokattu:

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Itselläni oli inssi viime viikolla ja läpi meni, edellisenä päivänä oli ollut teoriakoe jossa meni 5 väärin kuvallisissa, kirjalliset oli kaikki oikein. Jännitti kyllä inssiaamuna melkoisesti, ajettiin autokouluopettajan kanssa autokoululsta katsastuskonttorille, ja siinä sivussa sitten ajeltiin hieman kaupungin läpi ja käytiin yleisimmät "kompapaikat" läpi. En tiennyt juuri mitään katsastuskonttorin insseistä, mitä nyt olin saanut kevari-inssistä hieman mulkvistimäisen kuvan, mutta ei siitä enempää.

Kun arvioija sitten tuli istumaan viereen niin tunnelma keveni heti, juteltiin mukavia oikeastaan koko ajon ajan, inssi sattui olemaan itsekin moottoripyörämiehiä niin meillähän riitti juttua ihan mukavasti, läppää lensi puolin ja toisin. Itse ajaminen keskittyi lähinnä pikkukaduille, joissa on tasa-arvoisia risteyksiä jonnin verran. Peruuttelin kaupan pihassa parkkiin ja sitten ajeltiinkin takaisin konttorille. Mukavaa oli ja kortti taskuun.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omassa inssiajossa ei oikeastaan jännittänyt mikään muu kuin se että joutuu jossain tilanteessa polkemaan kytkinpoljinta hieman pidemmän aikaa. Minä nimittäin ajoin kaikki ajotunnit vasen jalka kipsissä ja tuo kipsi poistettiin jalasta juuri inssiä edeltävänä päivänä... Sen verran heikkona tuo jalka neljän viikon kipsissä olon jälkeen oli että heti kun vähänkin pidempään polki kytkintä niin jalka alkoi tärisemään ihan hillittömästi ja kytkimen nosto oli sen jälkeen jonkin verran hankalaa. Kaikki meni kuitenkin onneksi hyvin ja kortti tuli heti ensimmäisellä yrityksellä.

Se jäin mieleen tuosta inssiajosta kuinka se inssi yritti "ajattaa miinaan" parin taajamamerkin kohdalla. Juuri vähän ennen sitä taajaman merkkiä yritti saada keskittymisen herpaantumaan osoittamalla jotain tien ulkopuolella tapahtuvaa. Muutenhan tuo oli vaan leppoisaa ympäriinsä ajelua ja jutustelua, ihan vasta loppuvaiheessa vähän ennen katsastusasemaa otettiin pari mäkilähtöä ja katsastusaseman pihassa taskuunperuutus.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
01.02.1994 - itselläni on tuosta aikaa siis jo 16 vuotta (mit...vitt...).

Leppoisin mielin lähdin konttorille, kun teorioissakin tuli piipahdettua kahteen kertaan (täysin omaa tyhmyyttä). Noh, noihin aikoihin olinkin lähdössä opiskelemaan oikikseen tai valtsikkaan, joten kaikkea piti vähän kyseenalaistaa. En kai tästä taudista ole vieläkään päässyt täysin ohitse. Turun tauti?

Tiistai helmikuun ensimmäinen päivä armon vuonna 1994. Mentiin Erjan kanssa pienellä LO:n kuorma-autolla katsastuskonttorille ja tuskallinen odotus. Erja lähti kahville ja "just se etukäteen varoitettu" inssi saapui kopperoon. Ensin säädettiin perussetti ajopiirturin kanssa ja lähdettiin liikkeelle. Helmikuun liukkailla otettiin ensin pari mäkilähtöä konttorin pihalla ja sitten talliin peruutus. Vielä "tallissa" (keilojen rajaama alue) kaikki oli erittäin loistavasti. Inssi kysyi, että tunnenko Turkua. Sanoin tuntevani kuin omat taskuni; etenkin keskusta-alueen ja länsipuolen. "No hyvä!", tuli vain vastaus, "Ajetaan sitten Kauppatorille Mikaelin kirkon ohitse, reitti on muuten omavalintainen.". Lähdin "tallista" liikkeelle turhankin yli-innokkaasti ja takapyörät nappasivat etuoikealla olleen keilan mukaani. Itse en olisi hokannut muuten ollenkaan, mutta inssi jäi tuijottamaan taustapeiliä ja pitkään...

Siinä vaiheessa tulikin olo: "Jaa-ha, tää oliki sit' tässä, uusiks' meni!", eikä mitään paineita. Ensimmäisissä liikennevaloissa heitin paidankauluksessa roikkuneet Ray-Banit silmille helmikuista aurinkoa vastaan ja ajattelin, että menköön sitten miten menee. Vähän ennen Kauppatoria tuli käsky lähteä TYKS:n suuntaan Hämeentien kautta. OK, Aurasillan yli vasemmalle ja juuri ennen TYKS:a käännyttiin oikealle. Jotenkin tuli sellainen olo, että inssi ei tuntenut Kiinanmyllynkatua eikä risteäviä poikkikatuja nimeltä. Mulla sentään asui teinivuosieni tyttöystävä Kerttulinkadulla, joten ainakin moponsarvista seutu oli hyvinkin tuttua. "Seuraavasta oikealle!" tai "Seuraavasta vasemmalle!" -käskyillä päädyttiin muutamien tasa-arvoisten risteysten läpi viimein Uudenmaankadulle, josta lähdettiin Paalupaikkaa kohti. Mentiin siis käytännössä parin sillan yli ja muutamien liikennevalojen läpi suoraan etuajo-oikeutettua tietä eteenpäin, kunnes juuri ennen Paalupaikkaa kuului käsky: "Käännytään valoista vasemmalle ja mennään takaisin konttorille!".

Erjan kanssa oltiin ajettu reitti "knoppina" konttorilta Paalupaikalle varmaan viisi kertaa läpi, mutta ei kertaakaan toiseen suuntaan. Heitinkin sen pahimman risteyksen (Tommilankatu - Ruohonpäänkatu) jälkeen inssille, että eipä ole pieneen aikaan tullut ajeltuakaan tähän suuntaan. Vastaus oli vain jotain epämääräistä muminaa. Koko reitti siis kesti yhteensä noin puolisen tuntia; koko setti mäkistartteineen ja talliinperuutteluineen ehkä noin 45min.

Tultiin takaisin konttorin pihaan, ja inssin suusta tuli kysymys: "Mitä virheitä?". Pyörittelin siinä hetken aikaa silmiäni ja yllätyin totaalisesti; totesin jotain siitä kaatuneesta keilasta ja yhdessä tasa-arvoisessa tuli varmaan päästettyä yksi auto vasemmalta liikaa. Inssi vain täytteli papereitaan, ei katsonut päinkään ja murahti: "Joo, pikkujuttujahan noi oli. Enemmän huolestutti toi nopeusmittari jossain paikoissa. Muuuu... utta kyyy... yllä sä ainakin Turussa tunnut osaavan ajaa. Mennääs tonne sisälle!"

Kortti tuli taskuun ja heti ti-iltana lähdettiinkin jo Fiestalla kavereiden kanssa cruisailemaan Turun yöelämään uunituore ajokortti taskussa. Jo ennen viikonloppua poliisitkin pääsivät pysäyttelemään ja puhalluttamaan, kun olin heidän mukaansa ottanut käännöksen Aurakadulta Eerikinkadulle kuin kymppipyöräisellä... Piti kuulemma vähän "orientoitua pienempään kulkuneuvoon". Nykyään tuota käännöstä ei saa edes ottaakaan kuin joukkoliikennevälineellä. Tuo silloin mankkarissa soinut kasetti on muuten edelleen tallessa nimellä "The Very First Experiences With Techno-Fiesta".
 

mackeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
täysin epäoikeudenmukaiset munkkimaalit
Itselläni pääsi tuossa taannoin ykkösvaihe vanhenemaan, ja tänään kävin sitten huristelemassa inssin, kirjallisen testin suoritin viime viikolla.

Jännitti eilen jo perskuleesti, enkä meinannut saada unta. Kiva oli sitten tänään käydä väsyneesä ajamassa, etenkään kun en Mikkelissä ole ajanut vuosiin, enkä muutenkaan ole ollut autolla liikenteessä kolmeen vuoteen.

Kyllähän tuo sitten läpi meni kun tarpeeksi nöyränä huristeli, taloudellisuusajo ois saanut olla parempi, muuten ihan ok.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ei ehkä aivan paras ketju asialle, mutta en viitsinyt mihinkään sekalaisiin kysymyksiinkään heittää.

Jo parin viime kesän aikana on tullut havaittua pientä himoa moottoripyöriin. Himo on (onneksi?) ollut kuitenkin väliaikaista, mutta nyt on tullut todellista tarvetta. Alkaa tulla pakottava tarve pystyä ajamaan skootteria laillisesti. Siis ei mitään moposkootteria vaan ihan "oikeata" lälläripyörää. Tähän käsittääkseni tarvitsen A1-luokan ajokortin, joka kai omassa nuoruudessani tunnettiin nimellä "kevarikortti".

Mikä olisi palstan "pärinäpoikien" mielestä järkevin, nopein ja halvin tapa hommata A1-luokan ajokortti?

Mun lähtökohtani ovat ne, että olen 35-vuotias perusterve mies, jolla on ollut BEC-luokan ajokortti 17 vuotta. Näin ollen mulla on todennäköisesti jonkun verran enemmän kokemusta ja pelisilmää liikenteessä kuin jollain 15-vuotiaalla finninaamalla, joka on suorittamassa kevarikorttiaan heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Tarkoitan tällä lähinnä sitä, että tuskin mun täytyy "uudelleen" opetella jotain liikennemerkkejä yms.

Miten se koko homma etenee? Eikö tuohon ollut mahdollista saada joku harjoittelulupa tai vastaava? Vai mikä se valkoinen kolmio oli (vai käytetäänkö sellaisiakaan enää)? Jos siis kävisin ostamassa jostain käytetyn skootterin (onko mitään järkeä?), niin saisinko mä muutaman autokoulussa vietetyn teoriatunnin jälkeen harjoitella omalla skootterillani muun liikenteen seassa?

Entä millainen tuo inssiajo on A1-luokan ajokorttia suoritettaessa? Voiko senkin suorittaa omalla kulkuneuvolla (siis jos omistaa)? Kuinka kauan tuota ajamista pitää harjoitella ennen kuin voi mennä inssiajoon? Olenko jo myöhässä, jos haluaisin A1-kortin ennen talvea? Missä vaiheessa myöhäisimmät inssiajot suoritetaan Turussa tai yleisemminkin lounais-/etelä-Suomessa (riippuu tietysti keleistä, mutta noin yleisesti)?

Mitä muuta minun pitäisi mahdollisesti tietää?
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
...vaan ihan "oikeata" lälläripyörää. Tähän käsittääkseni tarvitsen A1-luokan ajokortin, joka kai omassa nuoruudessani tunnettiin nimellä "kevarikortti".

Mikä olisi palstan "pärinäpoikien" mielestä järkevin, nopein ja halvin tapa hommata A1-luokan ajokortti?
...
Mun lähtökohtani ovat ne, että olen 35-vuotias perusterve mies, jolla on ollut BEC-luokan ajokortti 17 vuotta. Miten se koko homma etenee? Eikö tuohon ollut mahdollista saada joku harjoittelulupa tai vastaava?
...
Entä millainen tuo inssiajo on A1-luokan ajokorttia suoritettaessa? Voiko senkin suorittaa omalla kulkuneuvolla (siis jos omistaa)? Mitä muuta minun pitäisi mahdollisesti tietää?

Ihan kaikkeen en osaa vastata, joten pilkoin tekstiäsi.

Kevarikortilla saa ajaa 125-kuutioista 11kW moottoripyörää, eli kevaria. Olet kuitenkin sen ikäinen, että et pysty kevarikorttia erikseen ajaa, vaan saat automaattisesti (kortin suoritettua) A-kortin, jolla voit ajaa mitä vehjettä tahansa. Kortin ajoon on mahdollista saada harjoittelulupa, mutta muistaakseni siinä oli jotain rajoituksia esimerksiksi minkä kuntien sisällä se on voimassa. Toisin sanoen jos haet Turussa jossain harjoittelulupaa, et voi lähteä harjoitteluluvalla Ouluun. En tiedä saako harjoittelulupaa skootteriin.

Inssiajon voi ajaa ainakin omalla prätkällä, en tiedä käykö skootteri siihenkään kun siinä ei tarvitse vaihdella vaihteita.. Joudut käymään teoriakokeen, käsittelykokeen ja ajokokeen. Käsittelykokeessa ajetaan joko kahdeksikkoa tai sitten suoraa (metrin?) levyistä linjaa tarpeeksi hitaasti ilman, että jalat koskettaa maata. Sen lisäksi siinä on väistötesti myös.

Jos on tarve päästä ajelemaan äkkiä, harkkaluvat on se nopein keino. Skoottereihin sitä tuskin saa, joten autokoulu taitaa olla sulle nopein tapa. En ole varma, mutta luulisin, että kortin voi vielä hankkia ennen joulua.
 

Timppa25

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisiko porukalla heittää vinkkiä henkilölle jolle inssi alkaa olla ajankohtainen, mutta joka ei ole käynyt autokoulua vaan on kotiopetuksella ajellut? Eli ylipäätään vinkkejä joita autokoulussa annetaan inssiä varten, ja syitä miksi sen voisi reputtaa. Osaan omasta ja opettajan mielestä ajaa täysin oikein, mutta pieni pelko on takaraivossa että kuinka tarkkoja ja tiukkoja inssissä ollaan, ja onko jotain pieniä tarkkoja asioita joita inssissä vaaditaan mutta käytännössä ei toteuteta enää inssin jälkeen.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Lisäksi yksi varma hylkäyspaikka oli se, jos ei itse pysähtynyt suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle. Itsellä peruttaminen tapahtui täysin tyhjällä parkkipaikalla ja ekalla kerralla meninkin hieman ohi ruudusta, mutta sitten ajoin hieman eteenpäin ja korjasin peruutussuuntaa, joten ainakaan siinä ei ollut niin tarkkaa se, kun kortti tuli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös