Autokoulun ajokoe eli inssi

  • 150 825
  • 247

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Esikoistyttären inssi tänään. Ja minä olen toiminut ajo-opettajana (on muuten ollut mukavaa hommaa!)
Perkele että meinaa itseäni jostain ihmeen syystä jännittää, eikä sitä tietysti parane kauheasti näyttää.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Läpi meni. Piru että jännitti tuolla Ajovarman konttorillakin kun istuin ja odotin. Kelihän täällä Vantaalla on aikamoinen, mutta tuo saattoi olla etukin. Sen verran paljon ollaan ajettu, että kyllä tuo tyttö osaa ajaa aika lailla kelissä kuin kelissä, niin kuin tietenkin pitääkin. Tai toki ihan pahimmalla kelillä on osattava jäädä kotiin.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Läpi meni. Piru että jännitti tuolla Ajovarman konttorillakin kun istuin ja odotin. Kelihän täällä Vantaalla on aikamoinen, mutta tuo saattoi olla etukin. Sen verran paljon ollaan ajettu, että kyllä tuo tyttö osaa ajaa aika lailla kelissä kuin kelissä, niin kuin tietenkin pitääkin. Tai toki ihan pahimmalla kelillä on osattava jäädä kotiin.

Onnittelut esikoistyttärellesi ajokortista!

Minä puolestaan voisin jakaa tänne omat inssikokemukset, nyt kun tämä ketju on noussut pinnalle. Ja mun inssi ei mennyt niin mallikkaasti kun olisin toivonut.

Suoritin itse tänä kesänä autokoulun, mutta sain vasta ajokortin viimekuun alussa. Ja mulla meni inssi tosiaan vasta viidennellä kerralla läpi, ja mulla oli varmaan maailman mulkuin inssivalvoja joka oli elämäänsä kyllästynyt pappa, ja alkoi aina ahdistamaan uusinnoissa kun se ilmestyi paikalle.

Ensimmäinen inssi meni siten, että meni noin muuten täydellisesti, mutta meni hylkyyn sen takia kun ajoin liian hiljaa risteysalueella ykkösvaihteella, ja liikenneympyrässä huomaamattani ylitin sulkuviivan ja viereiseltä kaistalta tuli auto, jota en huomioinut. aika pienet oli virheet.

Toinen inssi taas oli vähän kuumottava, kun mulla oli sama valvoja etupenkillä, mutta takapenkille tuli toinen inssivalvoja mukaan. Valvoja ajatti mua semmoisella alueella missä ei oltu ajo-opettajan kanssa käyty.
Mutta inssi meni hylkyyn sen takia, koska oli tietyöalue niin köröttelin siinä vastaantulevien kaistalla, ja en tajunnut heti ajaa takaisin oikealle kaistalle, jotenka valvoja sanoi että meeppä takaisin oikealle kaistalle.
Tosin en vaarantanut liikennettä, kun vastaantulevalle kaistalle ei tullut ketään.

Toinen ja viimeinen virhe tuli kun risteyksestä lähtiessäni olin unohtanut vaihtaa kolmosvaihteelta ykkösvaihteelle, niin siitä tuli toinen hylky.

Kolmas inssi oli ahdistavin ja kamalin. Odotan aulassa ja käytävältä astelee sama valvoja ja jännitykseni oikein laukeaa että ei saatana, ja pyysin ajo-opettajan sinne mukaan että olisin vähän rennompana siinä. Inssi alkaa, ja ei mennyt aikaakaan kun ensimmäinen hylky jo tuli. Nimittäin edessäni oli auto ja oli lähellä etten törmännyt siihen, valvoja joutuu laittamaan jarrut pohjaan ja pyytää minua peruuttamaan. Peruutin, ja lähdin matkaan.

Siinä sitten ajeltiin, ja valvoja ajattaa minua sillalla, jossa on tietyöalue. Tie on kapea ja yksisuuntainen, jossa on vaarana törmätä betoniseinään tietöiden takia. Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, ja kuumottaa älyttömästi ajaa siitä. Kuumotuksissani melkein ajan siihen saakelin betoniseinään ja valvoja tarttuu rattiin.

Toinen hylky. Menin eteenpäin risteykseen, ja siinä edessä oli pakettiauto jonka takia en nähnyt vasemmalta tulevaa liikennettä, mutta lähdin silti liikkeelle enkä jäänyt odottamaan. Vasemmalta tuli auto, jonka takia valvoja laittaa jarrut pohjaan. Loppumatka menikin sitten virheettömästi, mutta meni silti hylkyyn alun takia. Tämän laitan ihan omaksi syyksi, ja jännityksen piikkiin.

Neljäs inssi, istun aulassa ja sieltä käytävältä astelee JÄLLEEN KERRAN se sama valvoja. Taas alkoi jännittämään ja kuumottamaan että mikähän tällä kerralla menisi pieleen. Koe alkoi, ja kaikki sujui hyvin. Alku meni hyvin, ja ajeltiin risteyksissä yms.

Suoriuduin jopa niin hyvin, että mielessäni oli että nytköhän tämä menee läpi. Noh, mentiin huoltoaseman pihaan parkkeeraamaan auto parkkiruutuun, ja peruuttelin parkista pois.

Sitten ajoin poispäin huoltoaseman pihasta tien päähän, ja katselin että tuleeko autoja ja voiko mennä. Huomasin auton tulevan vasemmalta, mutta näen sen olevan kaukana minusta ja mietin että kyllä mä tästä ehdin mennä, kun ei tuo auto niin lähellä mua ole.
Niin eipä aikaakaan ja valvoja laittaa jarrut pohjaan. Hylätty. Valvoja sanoo että eihän sun vielä saa mennä, että sun täytyy odottaa. Kiehun raivosta, kun tämä koe meni hylätyksi taas ja tuntuu siltä että valvoja oikein haluaa etten pääse kokeesta läpi ja saa ajokorttia. Kokeen jälkeen oli taas syvä vitutus, ja mielessä on että tämä valvoja on ottanut nyt minut silmätikukseen.

Viides ja viimeinen inssi. Istun aulassa, ja huomaan että se sama valvoja astelee jälleen kerran käytävältä aulaa kohti, ja alkaa samantien kuumottamaan ja vituttamaan.

Mutta sitten odottelun jälkeen hän meneekin jonkun toisen oppilaan kyytiin, ja huokaisen helpotuksesta että nyt mulla onkin eri valvoja tällä kertaa. Valvoja saapui, ja se oli se sama valvoja joka mulla oli toisen uusintainssin aikana istumassa takapenkillä, ja oli nähnyt mun ajamista jo valmiiksi. Istahdetaan autoon, ja valvoja selittää kaikki perusjutut jne. Oli aika lähteä ajamaan. Siinä sitten ajellaan poispäin kaupungista ongelmitta, ja käydään huoltoasemalla testaamassa renkaanpaineet.

Ajeltiin takaisin kaupunkiin moottoritien kautta, ja valvoja on todella mukava tyyppi ja jauhetaan siinä mukavia ajaessa, ja otan todella rennosti siinä. Päästiin takaisin ajovarman pihaan, ja valvoja ilmoitti että pääsin läpi ja kehui todella mun ajamista ja totesi siinä että todella hyvin meni, ja sen ei tarvinnut pitää jalkaa lähelläkään jarrupoljinta.

Täytyy vaan todeta, että jotkut noista valvojista on vaan todella kusipäitä rahanahneita. Varsinkin tuo valvoja, joka minulla oli neljä kertaa sillä oon kuullut vähän juttua siitä, että hylkää ihan pienistäkin virheistä, ja on mulkku.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jerppe huh, on sulla ollut kokemus tuo! Otan osaa. Sulla varmaan kävi pahin mahdollinen, eli kun ekalla ei mene, sitten rima omassa mielessä nousee. Sitten tietysti vielä tuo epäilemättä mulkero inssi.
Edit. Kyllähän tuo inssi tuossa oli varmasti se isoin tekijä. Mutta seurauksena ylimääräinen jännitys luonnollisesti.

En aiemmin ehtinyt pidemmin kirjoittaa, mutta tämä oli toinen käynti Ajovarmalla ajokokeen vuoksi. Eli ihan ongelmitta ei mennyt meilläkään. Ensimmäisellä kerralla koe merkattiin mallia "no show". Tämä johtui siitä, että lisäjarrupoljin oli väärin asennettu.

Olin laitattanut polkimen kaverilla, joka on taitava käsistään. Olin vienyt mukanani tukevan vanerilevyn, johon jarru kiinnitettiin. Kaveri sahasi levyn täysin jalkatilan muotoiseksi, jolloin se pysyi erinomaisesti paikallaan. Vuosi me sillä ajeltiin, ja välillä jarruakin käytin. Erinomaisesti toimi. Mutta ongelma oli se, että levyä ei oltu kiinnitetty autoon varsinaisesti. "Pitää pysyä paikallaan vaikka auto menisi katolleen", totesi inssitäti. Ymmärrän tuon periaatteessa, mutta eipä sillä jarrulla taida kauheasti tehdä jos auto on katollaan... No, oma vika tietysti. Kaverin kanssa vaan todettiin vuosi sitten, että tämähän istuu niin tukevasti, että turha kiinnittää sen kummemmin.

Tyttärelle tuo oli kova isku, kun oli ladannut hirveän jännityksen tuolloin reilu viikko sitten. Oli hetken minulle aika hiilenä ihan ymmärrettävästi. No, toipui aika nopeasti. Itse kävin em. kaverin luona uudelleen ja laitettiin se vanerilevy kiinni niin ettei varmasti tule sanomista seruraavalla kerralla.

Uusi inssiaika piti olla viime viikolla jo, mutta tytölle iski flunssa. Ei onneksi itse ottanut tuota minään katastrofina.

Tänään jännitti eniten se, että ei kai ajokoetta peruta kelin takia. Ajovarman sivuilla on joku maininta kelivarauksesta tms. Oltiin hyvissä ajoin siinä Ajovarman pihalla, eikä yhtään kokelasta ollut lisäksemme jonossa. Minuutit tuntui olevan vähän pitkiä siinä vaiheessa. Täsmälleen oikealla kellonlyömällä ovesta asteli mukavan oloinen miespuolinen inssi. Lapseni totesi heti, että "nyt ei enää jännitä!"

Kun inssi oli tarkistanut paperit, huikkasin tyttärelleni vain, että "muista, että mitään ihmeitä ei tarvitse tehdä. Kyllä sä osaat." Ja hyvinhän se sitten meni.
 
Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Onnittelut esikoistyttärellesi ajokortista!

Minä puolestaan voisin jakaa tänne omat inssikokemukset, nyt kun tämä ketju on noussut pinnalle. Ja mun inssi ei mennyt niin mallikkaasti kun olisin toivonut.

Suoritin itse tänä kesänä autokoulun, mutta sain vasta ajokortin viimekuun alussa. Ja mulla meni inssi tosiaan vasta viidennellä kerralla läpi, ja mulla oli varmaan maailman mulkuin inssivalvoja joka oli elämäänsä kyllästynyt pappa, ja alkoi aina ahdistamaan uusinnoissa kun se ilmestyi paikalle.

Ensimmäinen inssi meni siten, että meni noin muuten täydellisesti, mutta meni hylkyyn sen takia kun ajoin liian hiljaa risteysalueella ykkösvaihteella, ja liikenneympyrässä huomaamattani ylitin sulkuviivan ja viereiseltä kaistalta tuli auto, jota en huomioinut. aika pienet oli virheet.

Toinen inssi taas oli vähän kuumottava, kun mulla oli sama valvoja etupenkillä, mutta takapenkille tuli toinen inssivalvoja mukaan. Valvoja ajatti mua semmoisella alueella missä ei oltu ajo-opettajan kanssa käyty.
Mutta inssi meni hylkyyn sen takia, koska oli tietyöalue niin köröttelin siinä vastaantulevien kaistalla, ja en tajunnut heti ajaa takaisin oikealle kaistalle, jotenka valvoja sanoi että meeppä takaisin oikealle kaistalle.
Tosin en vaarantanut liikennettä, kun vastaantulevalle kaistalle ei tullut ketään.

Toinen ja viimeinen virhe tuli kun risteyksestä lähtiessäni olin unohtanut vaihtaa kolmosvaihteelta ykkösvaihteelle, niin siitä tuli toinen hylky.

Kolmas inssi oli ahdistavin ja kamalin. Odotan aulassa ja käytävältä astelee sama valvoja ja jännitykseni oikein laukeaa että ei saatana, ja pyysin ajo-opettajan sinne mukaan että olisin vähän rennompana siinä. Inssi alkaa, ja ei mennyt aikaakaan kun ensimmäinen hylky jo tuli. Nimittäin edessäni oli auto ja oli lähellä etten törmännyt siihen, valvoja joutuu laittamaan jarrut pohjaan ja pyytää minua peruuttamaan. Peruutin, ja lähdin matkaan.

Siinä sitten ajeltiin, ja valvoja ajattaa minua sillalla, jossa on tietyöalue. Tie on kapea ja yksisuuntainen, jossa on vaarana törmätä betoniseinään tietöiden takia. Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, ja kuumottaa älyttömästi ajaa siitä. Kuumotuksissani melkein ajan siihen saakelin betoniseinään ja valvoja tarttuu rattiin.

Toinen hylky. Menin eteenpäin risteykseen, ja siinä edessä oli pakettiauto jonka takia en nähnyt vasemmalta tulevaa liikennettä, mutta lähdin silti liikkeelle enkä jäänyt odottamaan. Vasemmalta tuli auto, jonka takia valvoja laittaa jarrut pohjaan. Loppumatka menikin sitten virheettömästi, mutta meni silti hylkyyn alun takia. Tämän laitan ihan omaksi syyksi, ja jännityksen piikkiin.

Neljäs inssi, istun aulassa ja sieltä käytävältä astelee JÄLLEEN KERRAN se sama valvoja. Taas alkoi jännittämään ja kuumottamaan että mikähän tällä kerralla menisi pieleen. Koe alkoi, ja kaikki sujui hyvin. Alku meni hyvin, ja ajeltiin risteyksissä yms.

Suoriuduin jopa niin hyvin, että mielessäni oli että nytköhän tämä menee läpi. Noh, mentiin huoltoaseman pihaan parkkeeraamaan auto parkkiruutuun, ja peruuttelin parkista pois.

Sitten ajoin poispäin huoltoaseman pihasta tien päähän, ja katselin että tuleeko autoja ja voiko mennä. Huomasin auton tulevan vasemmalta, mutta näen sen olevan kaukana minusta ja mietin että kyllä mä tästä ehdin mennä, kun ei tuo auto niin lähellä mua ole.
Niin eipä aikaakaan ja valvoja laittaa jarrut pohjaan. Hylätty. Valvoja sanoo että eihän sun vielä saa mennä, että sun täytyy odottaa. Kiehun raivosta, kun tämä koe meni hylätyksi taas ja tuntuu siltä että valvoja oikein haluaa etten pääse kokeesta läpi ja saa ajokorttia. Kokeen jälkeen oli taas syvä vitutus, ja mielessä on että tämä valvoja on ottanut nyt minut silmätikukseen.

Viides ja viimeinen inssi. Istun aulassa, ja huomaan että se sama valvoja astelee jälleen kerran käytävältä aulaa kohti, ja alkaa samantien kuumottamaan ja vituttamaan.

Mutta sitten odottelun jälkeen hän meneekin jonkun toisen oppilaan kyytiin, ja huokaisen helpotuksesta että nyt mulla onkin eri valvoja tällä kertaa. Valvoja saapui, ja se oli se sama valvoja joka mulla oli toisen uusintainssin aikana istumassa takapenkillä, ja oli nähnyt mun ajamista jo valmiiksi. Istahdetaan autoon, ja valvoja selittää kaikki perusjutut jne. Oli aika lähteä ajamaan. Siinä sitten ajellaan poispäin kaupungista ongelmitta, ja käydään huoltoasemalla testaamassa renkaanpaineet.

Ajeltiin takaisin kaupunkiin moottoritien kautta, ja valvoja on todella mukava tyyppi ja jauhetaan siinä mukavia ajaessa, ja otan todella rennosti siinä. Päästiin takaisin ajovarman pihaan, ja valvoja ilmoitti että pääsin läpi ja kehui todella mun ajamista ja totesi siinä että todella hyvin meni, ja sen ei tarvinnut pitää jalkaa lähelläkään jarrupoljinta.

Täytyy vaan todeta, että jotkut noista valvojista on vaan todella kusipäitä rahanahneita. Varsinkin tuo valvoja, joka minulla oli neljä kertaa sillä oon kuullut vähän juttua siitä, että hylkää ihan pienistäkin virheistä, ja on mulkku.

Tekisin tuollaisesta tyypistä jo jonkun valituksen. Ihan uskomattomalta kuulostaa! Tuolla valvojalla on todella iso vaikutus kuskin mielentilaan jne.

Itse pääsin kerralla läpi vaikka tein seuraavan virheen. Olin kääntymässä vasemmalle, ja odotin vilkku päällä että vastaantuleva auto menee ohitse.
Vastaantuleva auto oli aika kaukana mutta tein silti ratkaisun jäädä odottamaan sitä. Yhtäkkiä kun auto oli jo aika lähellä, niin teinkin jostain syystä yllätysratkaisun ja pinkaisin vauhdilla liikkeelle. Vastaantuleva auto joutui hieman jarruttamaan ja olin varma hylkystä. Mutta valvoja vain nauroi tuolle ajon lopuksi ja sanoi, että ajo oli muuten niin vakuuttava, että kyllä tällä kortin saa.
 

Jerppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tekisin tuollaisesta tyypistä jo jonkun valituksen. Ihan uskomattomalta kuulostaa!

Veikkaan että ne valitukset menisi tyhjille korville, koska tuo tyyppi on kuulemani mukaan semmoinen iso kiho tuolla Ajovarmalla työskentelemässä. Vituttaa suunnattomasti että tuommoinen saa edes työskennellä tuolla ja pilata tulevien kuskien ilon rokottamalla ihan pienistä virheistä.

Pikkusiskollani oli sama valvoja, mutta päästi kumminkin ensimmäisellä kerralla hänet läpi, ja kyllä siinäkin tilanteessa se valvoja oli yrittänyt ettiä ettimällä niitä virheitä ja jotain se oli mutissut siinä :D
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@Jerppe huh, on sulla ollut kokemus tuo! Otan osaa. Sulla varmaan kävi pahin mahdollinen, eli kun ekalla ei mene, sitten rima omassa mielessä nousee. Sitten tietysti vielä tuo epäilemättä mulkero inssi.
Edit. Kyllähän tuo inssi tuossa oli varmasti se isoin tekijä. Mutta seurauksena ylimääräinen jännitys luonnollisesti.

En aiemmin ehtinyt pidemmin kirjoittaa, mutta tämä oli toinen käynti Ajovarmalla ajokokeen vuoksi. Eli ihan ongelmitta ei mennyt meilläkään. Ensimmäisellä kerralla koe merkattiin mallia "no show". Tämä johtui siitä, että lisäjarrupoljin oli väärin asennettu.

Olin laitattanut polkimen kaverilla, joka on taitava käsistään. Olin vienyt mukanani tukevan vanerilevyn, johon jarru kiinnitettiin. Kaveri sahasi levyn täysin jalkatilan muotoiseksi, jolloin se pysyi erinomaisesti paikallaan. Vuosi me sillä ajeltiin, ja välillä jarruakin käytin. Erinomaisesti toimi. Mutta ongelma oli se, että levyä ei oltu kiinnitetty autoon varsinaisesti. "Pitää pysyä paikallaan vaikka auto menisi katolleen", totesi inssitäti. Ymmärrän tuon periaatteessa, mutta eipä sillä jarrulla taida kauheasti tehdä jos auto on katollaan... No, oma vika tietysti. Kaverin kanssa vaan todettiin vuosi sitten, että tämähän istuu niin tukevasti, että turha kiinnittää sen kummemmin.

Tyttärelle tuo oli kova isku, kun oli ladannut hirveän jännityksen tuolloin reilu viikko sitten. Oli hetken minulle aika hiilenä ihan ymmärrettävästi. No, toipui aika nopeasti. Itse kävin em. kaverin luona uudelleen ja laitettiin se vanerilevy kiinni niin ettei varmasti tule sanomista seruraavalla kerralla.

Uusi inssiaika piti olla viime viikolla jo, mutta tytölle iski flunssa. Ei onneksi itse ottanut tuota minään katastrofina.

Tänään jännitti eniten se, että ei kai ajokoetta peruta kelin takia. Ajovarman sivuilla on joku maininta kelivarauksesta tms. Oltiin hyvissä ajoin siinä Ajovarman pihalla, eikä yhtään kokelasta ollut lisäksemme jonossa. Minuutit tuntui olevan vähän pitkiä siinä vaiheessa. Täsmälleen oikealla kellonlyömällä ovesta asteli mukavan oloinen miespuolinen inssi. Lapseni totesi heti, että "nyt ei enää jännitä!"

Kun inssi oli tarkistanut paperit, huikkasin tyttärelleni vain, että "muista, että mitään ihmeitä ei tarvitse tehdä. Kyllä sä osaat." Ja hyvinhän se sitten meni.
Itse myös opetan poikaa. Ollaan käyty ajelemassa jo jonkin verran, mutta vielä riskiajo autokoulussa suorittamatta ja kirjalliset ennen inssiä. Me myös Vantaalla harjoitellaan. Oliko inssiin lähtö vetokujalta? Jos oli niin oliko haagan suunnalla ajoa? Toinen kysymys jarrupolkimesta. Kävin liikkeessä asentamassa polkimen mutta on todella jäykkä ja saa ihan tosissaan painaa että mitään tapahtuu. Onko teillä myös?
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse myös opetan poikaa. Ollaan käyty ajelemassa jo jonkin verran, mutta vielä riskiajo autokoulussa suorittamatta ja kirjalliset ennen inssiä. Me myös Vantaalla harjoitellaan. Oliko inssiin lähtö vetokujalta? Jos oli niin oliko haagan suunnalla ajoa? Toinen kysymys jarrupolkimesta. Kävin liikkeessä asentamassa polkimen mutta on todella jäykkä ja saa ihan tosissaan painaa että mitään tapahtuu. Onko teillä myös?

Inssiin lähtö oli nimenomaan Vetokujalta. Eilinen reitti kulki Kaivokselasta Myyrmäen ja Rajatorpan kautta Konalaan, ja ilmeisesti sieltä takas. Ihan tarkkaa reittiä en saanut tietää. Joka tapauksessa reitti oli aika helppo. Olen kuullut, että tuolta välillä ajatetaan juuri Haagaan tai vaikka Oulunkylään. Appiukko aikoinaan kävi vakoilemassa noiden ajokokeiden reittejä. Itse en viitsinyt sitä tehdä, vaan puhuin monta kertaa, etten aio yrittää sitä reittiä mitenkään ennakoida, kun kaikkialla pitää osata ajaa.

Paljon me kyllä ajettiinkin, aloitettiin vuosi sitten. Mulla oli taktiikkana se, että alkuun intensiivikurssi 1-2 ajotuntia viikossa, jotta päästään nopeasti siihen, että voidaan alkaa harjoittaa ns. hyötyajoa. Eli esim. harrastuskuskauksiin yhdistettiin sitten autokoulua. Kesällä meni välillä viikkoja, ettei ajettu ollenkaan, kun tytär halusi satsata syksyn yo-kirjoituksiin kesätöiden ohella.

Tässä syksyllä viimeisteltiin siten, että kun tyttärellä on sunnuntaisin Hernesaaressa treenit, ajettiin sinne ja takas vähän reittejä vaihdellen. Treenien aikana itse juoksin lenkin. Lopuksi pidin yleensä taskuparkkisulkeiset.

Mitä tuohon jarrupolkimeen tulee, niin ei meillä noin jäykkä se ole. Tuntuma on melko samanlainen kuin kuljettajan jarrussa. Ehkä polkimen asento on sellainen, että jalan kulma jarrutettaessa ei ole aivan luonteva. Mielestäni ainakin meidän laitteessa sitä polkimen herkkyyttä pystyy säätämään halutessaan ihan paria ruuvia varovasti löystämällä. Tulee mieleen myös, että kai se vaijeri pääsee liikkumaan vapaasti sieltä lisäjarrulta kuljettajan jarrulle?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onnittelut esikoistyttärellesi ajokortista!

Minä puolestaan voisin jakaa tänne omat inssikokemukset, nyt kun tämä ketju on noussut pinnalle. Ja mun inssi ei mennyt niin mallikkaasti kun olisin toivonut.

Suoritin itse tänä kesänä autokoulun, mutta sain vasta ajokortin viimekuun alussa. Ja mulla meni inssi tosiaan vasta viidennellä kerralla läpi, ja mulla oli varmaan maailman mulkuin inssivalvoja joka oli elämäänsä kyllästynyt pappa, ja alkoi aina ahdistamaan uusinnoissa kun se ilmestyi paikalle.

Ensimmäinen inssi meni siten, että meni noin muuten täydellisesti, mutta meni hylkyyn sen takia kun ajoin liian hiljaa risteysalueella ykkösvaihteella, ja liikenneympyrässä huomaamattani ylitin sulkuviivan ja viereiseltä kaistalta tuli auto, jota en huomioinut. aika pienet oli virheet.

Toinen inssi taas oli vähän kuumottava, kun mulla oli sama valvoja etupenkillä, mutta takapenkille tuli toinen inssivalvoja mukaan. Valvoja ajatti mua semmoisella alueella missä ei oltu ajo-opettajan kanssa käyty.
Mutta inssi meni hylkyyn sen takia, koska oli tietyöalue niin köröttelin siinä vastaantulevien kaistalla, ja en tajunnut heti ajaa takaisin oikealle kaistalle, jotenka valvoja sanoi että meeppä takaisin oikealle kaistalle.
Tosin en vaarantanut liikennettä, kun vastaantulevalle kaistalle ei tullut ketään.

Toinen ja viimeinen virhe tuli kun risteyksestä lähtiessäni olin unohtanut vaihtaa kolmosvaihteelta ykkösvaihteelle, niin siitä tuli toinen hylky.

Kolmas inssi oli ahdistavin ja kamalin. Odotan aulassa ja käytävältä astelee sama valvoja ja jännitykseni oikein laukeaa että ei saatana, ja pyysin ajo-opettajan sinne mukaan että olisin vähän rennompana siinä. Inssi alkaa, ja ei mennyt aikaakaan kun ensimmäinen hylky jo tuli. Nimittäin edessäni oli auto ja oli lähellä etten törmännyt siihen, valvoja joutuu laittamaan jarrut pohjaan ja pyytää minua peruuttamaan. Peruutin, ja lähdin matkaan.

Siinä sitten ajeltiin, ja valvoja ajattaa minua sillalla, jossa on tietyöalue. Tie on kapea ja yksisuuntainen, jossa on vaarana törmätä betoniseinään tietöiden takia. Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, ja kuumottaa älyttömästi ajaa siitä. Kuumotuksissani melkein ajan siihen saakelin betoniseinään ja valvoja tarttuu rattiin.

Toinen hylky. Menin eteenpäin risteykseen, ja siinä edessä oli pakettiauto jonka takia en nähnyt vasemmalta tulevaa liikennettä, mutta lähdin silti liikkeelle enkä jäänyt odottamaan. Vasemmalta tuli auto, jonka takia valvoja laittaa jarrut pohjaan. Loppumatka menikin sitten virheettömästi, mutta meni silti hylkyyn alun takia. Tämän laitan ihan omaksi syyksi, ja jännityksen piikkiin.

Neljäs inssi, istun aulassa ja sieltä käytävältä astelee JÄLLEEN KERRAN se sama valvoja. Taas alkoi jännittämään ja kuumottamaan että mikähän tällä kerralla menisi pieleen. Koe alkoi, ja kaikki sujui hyvin. Alku meni hyvin, ja ajeltiin risteyksissä yms.

Suoriuduin jopa niin hyvin, että mielessäni oli että nytköhän tämä menee läpi. Noh, mentiin huoltoaseman pihaan parkkeeraamaan auto parkkiruutuun, ja peruuttelin parkista pois.

Sitten ajoin poispäin huoltoaseman pihasta tien päähän, ja katselin että tuleeko autoja ja voiko mennä. Huomasin auton tulevan vasemmalta, mutta näen sen olevan kaukana minusta ja mietin että kyllä mä tästä ehdin mennä, kun ei tuo auto niin lähellä mua ole.
Niin eipä aikaakaan ja valvoja laittaa jarrut pohjaan. Hylätty. Valvoja sanoo että eihän sun vielä saa mennä, että sun täytyy odottaa. Kiehun raivosta, kun tämä koe meni hylätyksi taas ja tuntuu siltä että valvoja oikein haluaa etten pääse kokeesta läpi ja saa ajokorttia. Kokeen jälkeen oli taas syvä vitutus, ja mielessä on että tämä valvoja on ottanut nyt minut silmätikukseen.

Viides ja viimeinen inssi. Istun aulassa, ja huomaan että se sama valvoja astelee jälleen kerran käytävältä aulaa kohti, ja alkaa samantien kuumottamaan ja vituttamaan.

Mutta sitten odottelun jälkeen hän meneekin jonkun toisen oppilaan kyytiin, ja huokaisen helpotuksesta että nyt mulla onkin eri valvoja tällä kertaa. Valvoja saapui, ja se oli se sama valvoja joka mulla oli toisen uusintainssin aikana istumassa takapenkillä, ja oli nähnyt mun ajamista jo valmiiksi. Istahdetaan autoon, ja valvoja selittää kaikki perusjutut jne. Oli aika lähteä ajamaan. Siinä sitten ajellaan poispäin kaupungista ongelmitta, ja käydään huoltoasemalla testaamassa renkaanpaineet.

Ajeltiin takaisin kaupunkiin moottoritien kautta, ja valvoja on todella mukava tyyppi ja jauhetaan siinä mukavia ajaessa, ja otan todella rennosti siinä. Päästiin takaisin ajovarman pihaan, ja valvoja ilmoitti että pääsin läpi ja kehui todella mun ajamista ja totesi siinä että todella hyvin meni, ja sen ei tarvinnut pitää jalkaa lähelläkään jarrupoljinta.

Täytyy vaan todeta, että jotkut noista valvojista on vaan todella kusipäitä rahanahneita. Varsinkin tuo valvoja, joka minulla oli neljä kertaa sillä oon kuullut vähän juttua siitä, että hylkää ihan pienistäkin virheistä, ja on mulkku.
Poika suoritti Inssin syksyllä Järvenpäässä ja samanmoista meininkiä, neljännellä kerralla meni vasta läpi, ja itse sulatin noista hylsyistä vain yhden(perustuen niin inssien kuin pojankin selvitykseen ajosta). Meillä se inssi vaihtui joka ajolle. Mitä järkeä, kai joku jatkuvuus olisi arvioijallekin eduksi. Ei varmaan aina mahdollista tietty samaa, mutta esimerkiksi toisella yrityksellä edellisen inssi lähti hieman ennen meitä toisen matkaan. Uusi inssi löysi joka vitun kerta uudet viat, joista edellinen ei ollut maininnut mitään(esimerkiksi moottoritille liittyminen tai havainnointi risteyksissä). Kolmannen yrityksen palautteen jälkeen olin itsekin niin raivona, etten pystynyt inssille sanomaan lopuksi enää yhtään mitään, menin vaan autoon kun tuli ulos ja paiskasin oven kiinni ja lähettiin menee. Äijä mm. valitti että auto oli liian kuuma(saattoi johtua inssin sairaalloisesta lihavuudesta, hyvä kun penkkiin mahtui), ja lisäksi käski harjoitella parkkikiekon käyttöä(juu, laitto se poika 1/2 tuntia liian aikasen ajan, mutta so fucking what, ei ole edes kiellettyä tuohon suuntaan) ja opetella liikennevalot(tässäkin aito virhe kyllä, poika oli nukahtanut odottamaan päävihreää, kun lisänuoli vaihtui vihreäksi, mutta koin palautteen vahvasti vittuiluna, kun kyse oli kuitenkin vain pienestä nukahduksesta).

Vahvasti jäi simputuksen ja rahastuksen maku. En asiaa jaksanut viedä eteenpäin mihinkään, kun en kortin saamisen jälkeen jaksanut vaivautua. Prosessin ollessa kesken laskimme, ettei riitelyn aloittaminen ainakaan paranna tilannetta. Olisi voinut toki vaihtaa inssipistettä, mutta siinäkin ajattelimme, että parempi painaa vaan siellä missä aloitettiin, kun reitit ja inssien metkut alkoivat kuitenkin tutuksi käydä.

Ajo-opetusta aloitteleville vinkkiä, että kannattaa tuosta opettamisesta jotain ohjeita lukea/katsoa. Kyllä siellä tulee eteen juttuja, mitä ei amatöörinä ehkä osaa itse opetuksessa tarpeeksi korostaa. Ajostahan tulee melko nopeasti oppilaallekin rutiinia, ja sen jälkeen helposti juurtuu huonoja tapoja, jos niihin ei jatkuvasti puutu.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Onnittelut esikoistyttärellesi ajokortista!

Minä puolestaan voisin jakaa tänne omat inssikokemukset, nyt kun tämä ketju on noussut pinnalle. Ja mun inssi ei mennyt niin mallikkaasti kun olisin toivonut.

Suoritin itse tänä kesänä autokoulun, mutta sain vasta ajokortin viimekuun alussa. Ja mulla meni inssi tosiaan vasta viidennellä kerralla läpi, ja mulla oli varmaan maailman mulkuin inssivalvoja joka oli elämäänsä kyllästynyt pappa, ja alkoi aina ahdistamaan uusinnoissa kun se ilmestyi paikalle.

Ensimmäinen inssi meni siten, että meni noin muuten täydellisesti, mutta meni hylkyyn sen takia kun ajoin liian hiljaa risteysalueella ykkösvaihteella, ja liikenneympyrässä huomaamattani ylitin sulkuviivan ja viereiseltä kaistalta tuli auto, jota en huomioinut. aika pienet oli virheet.

Toinen inssi taas oli vähän kuumottava, kun mulla oli sama valvoja etupenkillä, mutta takapenkille tuli toinen inssivalvoja mukaan. Valvoja ajatti mua semmoisella alueella missä ei oltu ajo-opettajan kanssa käyty.
Mutta inssi meni hylkyyn sen takia, koska oli tietyöalue niin köröttelin siinä vastaantulevien kaistalla, ja en tajunnut heti ajaa takaisin oikealle kaistalle, jotenka valvoja sanoi että meeppä takaisin oikealle kaistalle.
Tosin en vaarantanut liikennettä, kun vastaantulevalle kaistalle ei tullut ketään.

Toinen ja viimeinen virhe tuli kun risteyksestä lähtiessäni olin unohtanut vaihtaa kolmosvaihteelta ykkösvaihteelle, niin siitä tuli toinen hylky.

Kolmas inssi oli ahdistavin ja kamalin. Odotan aulassa ja käytävältä astelee sama valvoja ja jännitykseni oikein laukeaa että ei saatana, ja pyysin ajo-opettajan sinne mukaan että olisin vähän rennompana siinä. Inssi alkaa, ja ei mennyt aikaakaan kun ensimmäinen hylky jo tuli. Nimittäin edessäni oli auto ja oli lähellä etten törmännyt siihen, valvoja joutuu laittamaan jarrut pohjaan ja pyytää minua peruuttamaan. Peruutin, ja lähdin matkaan.

Siinä sitten ajeltiin, ja valvoja ajattaa minua sillalla, jossa on tietyöalue. Tie on kapea ja yksisuuntainen, jossa on vaarana törmätä betoniseinään tietöiden takia. Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, ja kuumottaa älyttömästi ajaa siitä. Kuumotuksissani melkein ajan siihen saakelin betoniseinään ja valvoja tarttuu rattiin.

Toinen hylky. Menin eteenpäin risteykseen, ja siinä edessä oli pakettiauto jonka takia en nähnyt vasemmalta tulevaa liikennettä, mutta lähdin silti liikkeelle enkä jäänyt odottamaan. Vasemmalta tuli auto, jonka takia valvoja laittaa jarrut pohjaan. Loppumatka menikin sitten virheettömästi, mutta meni silti hylkyyn alun takia. Tämän laitan ihan omaksi syyksi, ja jännityksen piikkiin.

Neljäs inssi, istun aulassa ja sieltä käytävältä astelee JÄLLEEN KERRAN se sama valvoja. Taas alkoi jännittämään ja kuumottamaan että mikähän tällä kerralla menisi pieleen. Koe alkoi, ja kaikki sujui hyvin. Alku meni hyvin, ja ajeltiin risteyksissä yms.

Suoriuduin jopa niin hyvin, että mielessäni oli että nytköhän tämä menee läpi. Noh, mentiin huoltoaseman pihaan parkkeeraamaan auto parkkiruutuun, ja peruuttelin parkista pois.

Sitten ajoin poispäin huoltoaseman pihasta tien päähän, ja katselin että tuleeko autoja ja voiko mennä. Huomasin auton tulevan vasemmalta, mutta näen sen olevan kaukana minusta ja mietin että kyllä mä tästä ehdin mennä, kun ei tuo auto niin lähellä mua ole.
Niin eipä aikaakaan ja valvoja laittaa jarrut pohjaan. Hylätty. Valvoja sanoo että eihän sun vielä saa mennä, että sun täytyy odottaa. Kiehun raivosta, kun tämä koe meni hylätyksi taas ja tuntuu siltä että valvoja oikein haluaa etten pääse kokeesta läpi ja saa ajokorttia. Kokeen jälkeen oli taas syvä vitutus, ja mielessä on että tämä valvoja on ottanut nyt minut silmätikukseen.

Viides ja viimeinen inssi. Istun aulassa, ja huomaan että se sama valvoja astelee jälleen kerran käytävältä aulaa kohti, ja alkaa samantien kuumottamaan ja vituttamaan.

Mutta sitten odottelun jälkeen hän meneekin jonkun toisen oppilaan kyytiin, ja huokaisen helpotuksesta että nyt mulla onkin eri valvoja tällä kertaa. Valvoja saapui, ja se oli se sama valvoja joka mulla oli toisen uusintainssin aikana istumassa takapenkillä, ja oli nähnyt mun ajamista jo valmiiksi. Istahdetaan autoon, ja valvoja selittää kaikki perusjutut jne. Oli aika lähteä ajamaan. Siinä sitten ajellaan poispäin kaupungista ongelmitta, ja käydään huoltoasemalla testaamassa renkaanpaineet.

Ajeltiin takaisin kaupunkiin moottoritien kautta, ja valvoja on todella mukava tyyppi ja jauhetaan siinä mukavia ajaessa, ja otan todella rennosti siinä. Päästiin takaisin ajovarman pihaan, ja valvoja ilmoitti että pääsin läpi ja kehui todella mun ajamista ja totesi siinä että todella hyvin meni, ja sen ei tarvinnut pitää jalkaa lähelläkään jarrupoljinta.

Täytyy vaan todeta, että jotkut noista valvojista on vaan todella kusipäitä rahanahneita. Varsinkin tuo valvoja, joka minulla oli neljä kertaa sillä oon kuullut vähän juttua siitä, että hylkää ihan pienistäkin virheistä, ja on mulkku.

On kyllä ollut mulkun ja tarkan oloinen inssi. Osa tilanteista, kuten itsekin sanoit, oli ihan selkeitä mutta osassa taas haisee, että rangaistaan, koska voitiin.

Esimerkkinä omassa inssissä tapahtui hieman vastaavalla tavalla minulla virhe väärän vaihteen suhteen. Ryhmityin risteysalueella vasemmalle ja moottorijarruttelin kolmosella. En siinä jännityksessä sitten hoksannut vaihtaa ykköstä silmään ja vähemmän yllättäen auto "stögäsi", kun yritin lähteä liikkeelle. Pari kertaa siinä niin sanotusti puskin päätä seinään, kunnes inssi puuttui peliin, painoi jarrua ja sanoi, että "ei lähdetä enää liikeelle vaan tarkista mikä vaihde sinulla on silmässä". Siinä vaiheessa vihreä alkoi vaihtumaan keltaiselle ja paine kasvoi, kun joku mulkku kehtasi painaa torvea takana. Olin aivan 100%:n varma, että hylky tuli, mutta mitä vielä; läpi meni kehujen kera. Käytiin kyllä tuo tilanne vielä läpi inssin jälkeen, mutta inssi ei sitä pitänyt niin pahana virheenä, ettäkö koko paska pitäisi suorittaa uudelleen.
 

444

Jäsen
Inssejä on kovin moneksi. Mä pääsin aikanaan kirjalliset vasta kolmannella läpi, mutta inssin ekalla. Tosin paineet karisivat siinä kohtaa, kun painelin kolmion takaa aika livakasti jonkun eteen. Nykypäivänä ajaisin varmaan samalla tavalla, mutta inssin sanat ”hyvinhän siihen näköjään ehti” syöpyivät tärykalvoilleni siihen malliin, että ei tarvitse miettiä läpi pääsemistä. Vaan eipä tuohon asiaan palattu enää edes palautteen annon yhteydessä, joten ei se kai niin paha virhe ollut. Ei siinä toisen auton kuski varmaan joutunut edes hiljentämään, mutta mulla ei vaan jotenkin mikään lamppu syttynyt vintillä, että tuo kärkikolmio vissiin meinaa sitä, että pitää mahdollisesti olla valmis reagoimaan johonkin.
Prätkäinssissä kävi sitten niin, että tutulla tiellä unohdin ihan täysin, että onko tää 50 vai 60 alue. Ja kun opettaja oli täsmentänyt, että liian hiljaa ei saa ajaa, koska siitä hylätään, niin katselin mittariin (tietoisena mittarivirheen määrästä) sellaisen reilun 55km/h vauhdin, koska se ei olisi liian kovaa eikä liian hiljaa 50 alueelle ja 60 alueella voisi aina sanoa, että luulin mittarin olevan hyvin tarkka.
Käsittelykoetta ei sitten tarvitsekaan muistella. Muistelen silti. Kaikki muut ykkösellä maaliin, mutta se saatanan ”tankkauspysähdys” eli hitaasti tiukka kaarros vasempaan ja sen jälkeen pysähtyminen. Kun sitä vain vaistonvaraisesti laski räpylän maahan, kun tarpeeksi kallistui. Tiesin sen olevan itselleni hankala kohta, ja tiesin miten siitä selvitään, ja siksi se vituttikin niin ankarasti. Uusintakokeessa ryssin sen jo kertaalleen ja kirosin mielessäni, että en vittu maksa tästä enää kolmatta kertaa. Toisella yrittämällä jalka irtosi jo tapista, mutta samalla käänsin lisää kaasua ja kas kummaa, en söhlännytkään. Toki se helpotus meinasi kostautua jarrutuskokeessa, koska olin liian fiiliksissä. Sitäkin piti kokeilla kahdesti, kun ei meinannut millään irrota riittävästi vauhtia ensimmäisellä yrittämällä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Helppo toki syyllistää valvojaa, mutta toisaalta tien päällä näkee niin paljon potentiaalisia katastrofeja, että hyvä vain, jos korttia ei saa muropaketista.

Päinvastoin, noin kymmenen pinnaa kortinsaaneista, saisi luovuttaa sen pois.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mulla oli hyvä valvoja, todella lepponen tyyppi, jonka seurauksena omakin jännitys karisi nopeasti pois.

Yksi kohta on jäänyt erityisesti mieleen. Ajoin inssin marraskuussa, ja inssipäivänä oli melkoinen tappokeli, eli todella liukasta. Liikennevalot heittivät keltaiseksi, ja hyppäsin samantien jarrulle, mutta auto ei vain pysähtynyt. Muistan vieläkin sen tunteen, kun päätin nostaa jalan jarrulta, ja ajaa päin punaisia. Karmea vitutus, koska olin varma että nyt pomppasi. Risteyksen yli päästyä valvoja totesi heti, että oikein toimittu, jos olisit jatkanut jarruttamista niin olisit pysähtynyt keskelle risteystä. Siitä jäi hyvä fiilis, ja loppu olikin ihan lastenleikkiä.

Lapsuudenkaverini inssi on myös kertomisen arvoinen juttu. Kaverini on armoton jännittäjä, ja hän jännittää nimenomaan mahalla. Kun koulussa oli kokeita, niin kaverillani oli maha aivan sekaisin. Tai jos piti pitää luokan edessä esitelmä, niin pakki sekaisin. Inssi ei yllättäen ollut poikkeus, ja perinteinen vessaralli oli alkanut jo aamusta. Inssiä ei ollut kauaa kestänyt, ehkä joku 15 minuuttia, kun kaverini olo oli käynyt todella tukalaksi, ja hänen oli pakko laskea ilmaa pihalle. Ääntä ei tullut, mutta hajua kyllä. Kaverini oli valahtanut aivan punaiseksi, kun auton täytti karmea paskan haju. Vieressä istunut valvoja oli hetken nuuskinut ilmaa, ja todennut että "vittu tuo Kemiran tehdas haisee paskalle". Ja tosiaan, olivat juuri Kemiran tehtaan kohdalla! Tämä tilanne oli ruvennut naurattamaan kaveriani niin paljon, että jännitys kaikkosi samantien, ja loppu meni aivan nappiin.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Aivan. Täällä on tällainenkin.

Itse ajoin ekaa kertaa motorisoitua ajoneuvoa tämän vuoden tammikuussa. Se oli ensimmäinen autokoulun ajotunti.

Nyt pari kuukautta myöhemmin, sitä ollaan tässä inssin vaiheilla. Teoriat meni ykkösellä purkkiin helposti. Tämän viikon maanantaina mulla oli eka inssi. Ajotunti seitsemältä ja sitten inssi kahdeksalta täällä Kouvolan mailla. Se meni reputuksen puolelle. Noh, sitten autokouluopettajan kanssa jauhettiin ja tultiin lopputulokseen että minulle voitaisiin ottaa täksi viikoksi yksi ajotunti ja sitten ensi viikon tiistaille toinen ajotunti jonka jälkeen on uusi yritys inssin suhteen.

Tämän viikon ajotunti meni mielestäni oikein sujuvasti, ja opettaja oli samaa mieltä. Tässä vaan vähän kyrsii se ajatus että entäs jos se inssi kusee toisenkin kerran. Viime kerralla tutvon mukaan minun itsevarmuus liikenteessä on heikko. Haluaisin tietää mihin tuo perustuu, koska ajoin nopeusrajoitusten mukaan, paitsi keskusta-ajossa otin muutaman kilometrin pois. Havaunnoin kokoajan kevyen liikenteen väyliä kääntyessä. Voiko siitä tulla miinusta että kyselee ja varmistelee tutkinnonvalvojalta, että tästä oikealle jne?

Kyllähän siinä kävi myös vähän paska tuuri ettei mennyt läpi. Olin pysähtynyt Kouvolan Matkakeskuksen parkkiin ja kävin ulkona varmistamassa että auto on ruudussa. Auto oli ruudussa. Astun autoon takaisin sisään ja laitan sen aika minimaalisella voimalla kiinni. Ovi oli jäänyt raolleen ja lähdin peruuttamaan ja ajamaan ovi raollaan. Auto ei hälyttänyt tästä millään äänimerkillä vaan tutvo joutui puuttumaan asiaan.

Noh, onneksi aina on ensi kerta.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@Rupture

Kyllähän nimenomaan liika kysely/varmistelu luo kuvan epävarmuudesta.

Inssin tarkoitus ei ole varmistaa että osaat kaiken täydellisesti, vaan arvioida että pärjäätkö liikenteessä muiden mukana. Jos inssi toteaa että olet liian epävarma, niin vaikea on korttia myöntää. En tiedä onko käytäntö muuttunut, mutta en minä aikanaan noussut autosta tarkistamaan että ollaanko ruudussa vai ei. Lähtökohtaisesti kuljettajan pitäisi tietää autosta käsin, että osuiko ruutuun.

Yritä ajatella asiaa niin, että mitään sellaista sinulta ei vaadita, mitä et jo osaa. Tilanne on tietysti jännittävä, mutta noissa riittää normaali suoritus, mitään täydellisyyttä ei vaadita. Jos joku moka sattuu, niin sitä on turha jäädä murehtimaan. Tsemppiä, hyvin se menee!
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Itse olen ajanut b-kortin jopa kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla inssi ei mennyt ekalla läpi. Toisella kertaa oli kuitenkin jo paljonkin kokemusta ratin takaa, mutta silti inssityyppi ei suonut korttia ja päästämään liikenteeseen itsenäisesti.

Tällä kokemuksella sanoisin, että inssi on melkein ihan lottoarvontaa. Toki jos nyt täysillä menee punaisia päin ja ajaa suojatiellä mummon päälle, niin hylky on selviö.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Kiitos vastauksesta. @Knox

Joo, nyt kun miettii niin kannattaa ajaa vaan inssin antamilla reittiohjeilla. Tuttu kaupunki tämä Kouvola on, ihan ajoreittienkin suhteen. Kyllä mä siihen pystyn, se on varmaan vaan kun jännitti niin perkeleesti, joka näyttäytyi oven auki jäämisenä.

En tiedä onko käytäntö muuttunut, mutta en minä aikanaan noussut autosta tarkistamaan että ollaanko ruudussa vai ei. Lähtökohtaisesti kuljettajan pitäisi tietää autosta käsin, että osuiko ruutuun.
Tutvo sanoi että voin käydä katsomassa jos osui ruutuun, voin kanssa myös jäädä korjailemaan jos koen sen parhaaksi. Kävin siis katsomassa. Varmaan lankesin pieneen perinteiseen jekkuun tässä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
5
Kiitos vastauksesta. @Knox

Joo, nyt kun miettii niin kannattaa ajaa vaan inssin antamilla reittiohjeilla. Tuttu kaupunki tämä Kouvola on, ihan ajoreittienkin suhteen. Kyllä mä siihen pystyn, se on varmaan vaan kun jännitti niin perkeleesti, joka näyttäytyi oven auki jäämisenä.


Tutvo sanoi että voin käydä katsomassa jos osui ruutuun, voin kanssa myös jäädä korjailemaan jos koen sen parhaaksi. Kävin siis katsomassa. Varmaan lankesin pieneen perinteiseen jekkuun tässä.

Lohdutukseksi voin kertoa, että tunnen nuoresta pojasta asti rallia ajaneen kaverin, joka pomppasi inssissä. Ei jäänyt auton hallinnasta tai ajamisesta kiinni, mutta kun jännittää niin jää jotain huomiotta -> hylsy.

Hyvä siitä tulee kun muistaa hengittää, ajaa rauhassa ja havannoida ympäristöä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma ajokouluopettajani joskus aikoinaan (2006) neuvoi puhumaan ääneen ajaessa mikäli se ei häiritse.
Käytin tuota samaa tekniikkaa tuolloin inssissä. Ensimmäinen hylkyyn ja toisella läpi. C-inssi meni ykkösellä.

"Ei tule jalankulkijoita. Mennään"
"Ihmisiä menossa bussiin, ei ole heti lähdössä"
Ja niin edelleen...


Tuo ensimmäisen inssin hylsy oli kyllä aika haista paska -tasoa.
Inssi hyppäsi etupenkille, ei edes tervehtinyt. Kysyin alkuun että mihin päin lähdetään. Vastaus oli tyyliä "Kerron sitten". Inssi luki samalla jotain helvetin lehteä siinä muutenkin koko ajon ajan.
Olin kääntymässä valoista vasemmalle ja vastaan tuli auto, mutta se oli varsin pitkällä.
"Ehditään kääntyä turvallisesti, ei kevyttä liikennettä" kun inssi löi jarrut pohjaan ja pysähdyttiin keskelle risteystä. Takaa tullut auto oli ajaa takapuskuriin. Odotettiin siinä sitten pysähtymisen jälkeen vielä semmoiset ainakin 10 sekuntia että tuo auto tulee siihen risteykseen.

Uusintayritys oli puolestaan niin virheetön ja kliininen josta ei olisi löytänyt hylsynaiheita jatkoajan moderaattoritkaan.

Kuorma-autoinssi puolestaan kehui havainnointikykyäni vaikka itse asiassa siinä ajossa teinkin pienen virheen kun mutkassa oikaistiin kevyesti katukivetyksen päältä.
Sama inssi jutteli ajonaikana mukavia kun oltiin moottoritieajossa ym.

Valtava ero insseillä ja insseillä.
 

Wimrfin

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New Jersey Devils
Omasta inssistä on aikaa se n. 1,5 vuotta ja kyllähän se silloin oli aivan helvetin jännittävä kokemus. Itsellä ei myöskään ekalla mennyt läpi vaikka ajo oli mielestäni ihan hyvää. Liian suuri tilannenopeus tai jotain muuta vastaavaa. Toki eihän se ajo inssissä mitään loistavaa suurella osalla ole, mutta kuitenkin turvallista. Valvoja oli myös tuolla ensimmäisellä yrityksellä mallia totaalinen persereikä. Toisella sitten valvojan mukaan "heittämällä" läpi. Tuolloin tutvo kehui ajoa ekologiseksi ja turvalliseksi, vaikka juuri viikkoa aiemmin olin ilmeisesti ollut liian paska kuski. Ajelin mielestäni aika samalla tavalla kuin viimeisillä ajotunneilla sekä ensimmäisessä inssissä. Valvojissa on valtavasti eroa, kuten jo ylempänä todettiinkin. Toisella kerralla kuumotti juuri tuo sama asia kuin @Rupture sanoi eli mitä jos meneekin vituiksi jälleen. Paras neuvoni inssiajoon olisi että pyrkii ajamaan mahdollisimman normaalisti. Yliyritys yleensä voi johtaa typeriinkin virheisiin. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän kokemuksesta :D

Kun sen ajokortin joskus käteen saa niin sitten vaan omatoimisesti runsaasti kilometrejä että ajamisesta tulee ns. tapa, eikä suoritus joka kerta kun ratin taakse istuu.

Ja lisäyksenä: minä myös nousin autosta katsomaan onko se ruudussa ja ihan läpi meni, en usko että tuollainen kallistaa puolin tai toisin, saattaa olla tekijä jos valvoja joutuu miettimään päästääkö läpi vai ei.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Kun sen ajokortin joskus käteen saa niin sitten vaan omatoimisesti runsaasti kilometrejä että ajamisesta tulee ns. tapa, eikä suoritus joka kerta kun ratin taakse istuu.

Ehdottomasti näin.

Minä ajoin kortin aikanaan valoisaan aikaan, eli pimeänajon "näyttö" jäi antamatta. Tämä piti ajaa myöhemmin, olisiko ollut kaksi vuotta kortin saamisesta.

Minun kanssa pimeänajoa suoritti tuntematon tyttö, minä ajoin ensin paikkaan X ja tyttö saman reitin takaisin. Olin ajanut tuohon mennessä tosi paljon, joten homma meni helposti. Tyttö hyppäsi puikkoihin ja totesi että ei ole tyyliin ajanut sitten inssin. En epäillyt väitettä, en muista montako kertaa otti että päästiin liikkeelle, mutta pelotti ihan perkeleesti. Varsinainen tarkoitus, eli valojen käyttö yms jäi vähemmälle, ja opettajan huomio oli siinä että päästiin turvallisesti perille.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Valtava ero insseillä ja insseillä.
Ainakin omana aika tämä oli aivan totta. Autokoulun opettajatkin tietenkin tiesi kuka oli se tarkin ja kuka antoi ns. siimaa. Joku inssi ajatti jotain 20 min ja tarkemman kanssa sai kokelas viettää autossa jopa tunnin. Itselleni sattui tämä "vittumaisin" inssi ja autolla pyörittiin Kuopion keskustassa varmaan 35 min + muut ajot päälle. Sain myös peruuttaa keskustassa taskuun jota kukaan ikäisistäni jo inssin suorittaneista kavereista ei ollut joutunut tekemään. No yhden virheen sai inssi kirjattua, koska jouduin jarruttamaan hänen mielestään "liian kovaa" valojen vaihtuessa edessä. Olisi kuulemma voinut ennakoida valojen vaihtumisen. No siinä oli varmasti 35 km/h vauhtia ja jarrutus ei nyt ollut mikään lukkojarrutus. Läpi meni ja siitä asti on lappu ollut taskussa.

Kaverini kääntyi C-inssissä mm. jakajan väärältä puolelta vastaantulijoiden kaistalle ja läpi meni. Inssi oli vain todennut, että harjoitteluahan se vaati ja koska on jo B-kortti taskussa niin eikun kovaa ajoa.

Silloin ennen oli pään kääntäminen käännyttäessä se valtti ja se kannatti tehdä jopa ylikorostetusti. Sama motarilta poistuessa vilkku oli hyvä laittaa heti kun ramppi alkoi siintää horisontissa. Pysäköidessä inssi kysyi, että onko se siinä. Vastaus kannatti olla, että siinähän se on. Ajat ovat muuttuneet, mutta ilmeisesti tietyt asiat edelleen on merkittäviä. Ainakin ennen ja omassa autokoulussa nämä inssissä merkittävät asiat myös opetettiin, sekä ns. "sudenkuoppiin" valmistauduttiin viimeisillä ajotunneilla.
 

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, WPG
Aivan. Täällä on tällainenkin.

Itse ajoin ekaa kertaa motorisoitua ajoneuvoa tämän vuoden tammikuussa. Se oli ensimmäinen autokoulun ajotunti.

Nyt pari kuukautta myöhemmin, sitä ollaan tässä inssin vaiheilla. Teoriat meni ykkösellä purkkiin helposti. Tämän viikon maanantaina mulla oli eka inssi. Ajotunti seitsemältä ja sitten inssi kahdeksalta täällä Kouvolan mailla. Se meni reputuksen puolelle. Noh, sitten autokouluopettajan kanssa jauhettiin ja tultiin lopputulokseen että minulle voitaisiin ottaa täksi viikoksi yksi ajotunti ja sitten ensi viikon tiistaille toinen ajotunti jonka jälkeen on uusi yritys inssin suhteen.

Tämän viikon ajotunti meni mielestäni oikein sujuvasti, ja opettaja oli samaa mieltä. Tässä vaan vähän kyrsii se ajatus että entäs jos se inssi kusee toisenkin kerran. Viime kerralla tutvon mukaan minun itsevarmuus liikenteessä on heikko. Haluaisin tietää mihin tuo perustuu, koska ajoin nopeusrajoitusten mukaan, paitsi keskusta-ajossa otin muutaman kilometrin pois. Havaunnoin kokoajan kevyen liikenteen väyliä kääntyessä. Voiko siitä tulla miinusta että kyselee ja varmistelee tutkinnonvalvojalta, että tästä oikealle jne?

Kyllähän siinä kävi myös vähän paska tuuri ettei mennyt läpi. Olin pysähtynyt Kouvolan Matkakeskuksen parkkiin ja kävin ulkona varmistamassa että auto on ruudussa. Auto oli ruudussa. Astun autoon takaisin sisään ja laitan sen aika minimaalisella voimalla kiinni. Ovi oli jäänyt raolleen ja lähdin peruuttamaan ja ajamaan ovi raollaan. Auto ei hälyttänyt tästä millään äänimerkillä vaan tutvo joutui puuttumaan asiaan.

Noh, onneksi aina on ensi kerta.
Tänään oli inssi ja läpihän se meni. Ei jännittänyt läheskään yhtä paljon mitä viimeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös