Läpi meni. Piru että jännitti tuolla Ajovarman konttorillakin kun istuin ja odotin. Kelihän täällä Vantaalla on aikamoinen, mutta tuo saattoi olla etukin. Sen verran paljon ollaan ajettu, että kyllä tuo tyttö osaa ajaa aika lailla kelissä kuin kelissä, niin kuin tietenkin pitääkin. Tai toki ihan pahimmalla kelillä on osattava jäädä kotiin.
Onnittelut esikoistyttärellesi ajokortista!
Minä puolestaan voisin jakaa tänne omat inssikokemukset, nyt kun tämä ketju on noussut pinnalle. Ja mun inssi ei mennyt niin mallikkaasti kun olisin toivonut.
Suoritin itse tänä kesänä autokoulun, mutta sain vasta ajokortin viimekuun alussa. Ja mulla meni inssi tosiaan vasta viidennellä kerralla läpi, ja mulla oli varmaan maailman mulkuin inssivalvoja joka oli elämäänsä kyllästynyt pappa, ja alkoi aina ahdistamaan uusinnoissa kun se ilmestyi paikalle.
Ensimmäinen inssi meni siten, että meni noin muuten täydellisesti, mutta meni hylkyyn sen takia kun ajoin liian hiljaa risteysalueella ykkösvaihteella, ja liikenneympyrässä huomaamattani ylitin sulkuviivan ja viereiseltä kaistalta tuli auto, jota en huomioinut. aika pienet oli virheet.
Toinen inssi taas oli vähän kuumottava, kun mulla oli sama valvoja etupenkillä, mutta takapenkille tuli toinen inssivalvoja mukaan. Valvoja ajatti mua semmoisella alueella missä ei oltu ajo-opettajan kanssa käyty.
Mutta inssi meni hylkyyn sen takia, koska oli tietyöalue niin köröttelin siinä vastaantulevien kaistalla, ja en tajunnut heti ajaa takaisin oikealle kaistalle, jotenka valvoja sanoi että meeppä takaisin oikealle kaistalle.
Tosin en vaarantanut liikennettä, kun vastaantulevalle kaistalle ei tullut ketään.
Toinen ja viimeinen virhe tuli kun risteyksestä lähtiessäni olin unohtanut vaihtaa kolmosvaihteelta ykkösvaihteelle, niin siitä tuli toinen hylky.
Kolmas inssi oli ahdistavin ja kamalin. Odotan aulassa ja käytävältä astelee sama valvoja ja jännitykseni oikein laukeaa että ei saatana, ja pyysin ajo-opettajan sinne mukaan että olisin vähän rennompana siinä. Inssi alkaa, ja ei mennyt aikaakaan kun ensimmäinen hylky jo tuli. Nimittäin edessäni oli auto ja oli lähellä etten törmännyt siihen, valvoja joutuu laittamaan jarrut pohjaan ja pyytää minua peruuttamaan. Peruutin, ja lähdin matkaan.
Siinä sitten ajeltiin, ja valvoja ajattaa minua sillalla, jossa on tietyöalue. Tie on kapea ja yksisuuntainen, jossa on vaarana törmätä betoniseinään tietöiden takia. Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, ja kuumottaa älyttömästi ajaa siitä. Kuumotuksissani melkein ajan siihen saakelin betoniseinään ja valvoja tarttuu rattiin.
Toinen hylky. Menin eteenpäin risteykseen, ja siinä edessä oli pakettiauto jonka takia en nähnyt vasemmalta tulevaa liikennettä, mutta lähdin silti liikkeelle enkä jäänyt odottamaan. Vasemmalta tuli auto, jonka takia valvoja laittaa jarrut pohjaan. Loppumatka menikin sitten virheettömästi, mutta meni silti hylkyyn alun takia. Tämän laitan ihan omaksi syyksi, ja jännityksen piikkiin.
Neljäs inssi, istun aulassa ja sieltä käytävältä astelee JÄLLEEN KERRAN se sama valvoja. Taas alkoi jännittämään ja kuumottamaan että mikähän tällä kerralla menisi pieleen. Koe alkoi, ja kaikki sujui hyvin. Alku meni hyvin, ja ajeltiin risteyksissä yms.
Suoriuduin jopa niin hyvin, että mielessäni oli että nytköhän tämä menee läpi. Noh, mentiin huoltoaseman pihaan parkkeeraamaan auto parkkiruutuun, ja peruuttelin parkista pois.
Sitten ajoin poispäin huoltoaseman pihasta tien päähän, ja katselin että tuleeko autoja ja voiko mennä. Huomasin auton tulevan vasemmalta, mutta näen sen olevan kaukana minusta ja mietin että kyllä mä tästä ehdin mennä, kun ei tuo auto niin lähellä mua ole.
Niin eipä aikaakaan ja valvoja laittaa jarrut pohjaan. Hylätty. Valvoja sanoo että eihän sun vielä saa mennä, että sun täytyy odottaa. Kiehun raivosta, kun tämä koe meni hylätyksi taas ja tuntuu siltä että valvoja oikein haluaa etten pääse kokeesta läpi ja saa ajokorttia. Kokeen jälkeen oli taas syvä vitutus, ja mielessä on että tämä valvoja on ottanut nyt minut silmätikukseen.
Viides ja viimeinen inssi. Istun aulassa, ja huomaan että se sama valvoja astelee jälleen kerran käytävältä aulaa kohti, ja alkaa samantien kuumottamaan ja vituttamaan.
Mutta sitten odottelun jälkeen hän meneekin jonkun toisen oppilaan kyytiin, ja huokaisen helpotuksesta että nyt mulla onkin eri valvoja tällä kertaa. Valvoja saapui, ja se oli se sama valvoja joka mulla oli toisen uusintainssin aikana istumassa takapenkillä, ja oli nähnyt mun ajamista jo valmiiksi. Istahdetaan autoon, ja valvoja selittää kaikki perusjutut jne. Oli aika lähteä ajamaan. Siinä sitten ajellaan poispäin kaupungista ongelmitta, ja käydään huoltoasemalla testaamassa renkaanpaineet.
Ajeltiin takaisin kaupunkiin moottoritien kautta, ja valvoja on todella mukava tyyppi ja jauhetaan siinä mukavia ajaessa, ja otan todella rennosti siinä. Päästiin takaisin ajovarman pihaan, ja valvoja ilmoitti että pääsin läpi ja kehui todella mun ajamista ja totesi siinä että todella hyvin meni, ja sen ei tarvinnut pitää jalkaa lähelläkään jarrupoljinta.
Täytyy vaan todeta, että jotkut noista valvojista on vaan todella kusipäitä rahanahneita. Varsinkin tuo valvoja, joka minulla oli neljä kertaa sillä oon kuullut vähän juttua siitä, että hylkää ihan pienistäkin virheistä, ja on mulkku.
Tekisin tuollaisesta tyypistä jo jonkun valituksen. Ihan uskomattomalta kuulostaa!
Itse myös opetan poikaa. Ollaan käyty ajelemassa jo jonkin verran, mutta vielä riskiajo autokoulussa suorittamatta ja kirjalliset ennen inssiä. Me myös Vantaalla harjoitellaan. Oliko inssiin lähtö vetokujalta? Jos oli niin oliko haagan suunnalla ajoa? Toinen kysymys jarrupolkimesta. Kävin liikkeessä asentamassa polkimen mutta on todella jäykkä ja saa ihan tosissaan painaa että mitään tapahtuu. Onko teillä myös?@Jerppe huh, on sulla ollut kokemus tuo! Otan osaa. Sulla varmaan kävi pahin mahdollinen, eli kun ekalla ei mene, sitten rima omassa mielessä nousee. Sitten tietysti vielä tuo epäilemättä mulkero inssi.
Edit. Kyllähän tuo inssi tuossa oli varmasti se isoin tekijä. Mutta seurauksena ylimääräinen jännitys luonnollisesti.
En aiemmin ehtinyt pidemmin kirjoittaa, mutta tämä oli toinen käynti Ajovarmalla ajokokeen vuoksi. Eli ihan ongelmitta ei mennyt meilläkään. Ensimmäisellä kerralla koe merkattiin mallia "no show". Tämä johtui siitä, että lisäjarrupoljin oli väärin asennettu.
Olin laitattanut polkimen kaverilla, joka on taitava käsistään. Olin vienyt mukanani tukevan vanerilevyn, johon jarru kiinnitettiin. Kaveri sahasi levyn täysin jalkatilan muotoiseksi, jolloin se pysyi erinomaisesti paikallaan. Vuosi me sillä ajeltiin, ja välillä jarruakin käytin. Erinomaisesti toimi. Mutta ongelma oli se, että levyä ei oltu kiinnitetty autoon varsinaisesti. "Pitää pysyä paikallaan vaikka auto menisi katolleen", totesi inssitäti. Ymmärrän tuon periaatteessa, mutta eipä sillä jarrulla taida kauheasti tehdä jos auto on katollaan... No, oma vika tietysti. Kaverin kanssa vaan todettiin vuosi sitten, että tämähän istuu niin tukevasti, että turha kiinnittää sen kummemmin.
Tyttärelle tuo oli kova isku, kun oli ladannut hirveän jännityksen tuolloin reilu viikko sitten. Oli hetken minulle aika hiilenä ihan ymmärrettävästi. No, toipui aika nopeasti. Itse kävin em. kaverin luona uudelleen ja laitettiin se vanerilevy kiinni niin ettei varmasti tule sanomista seruraavalla kerralla.
Uusi inssiaika piti olla viime viikolla jo, mutta tytölle iski flunssa. Ei onneksi itse ottanut tuota minään katastrofina.
Tänään jännitti eniten se, että ei kai ajokoetta peruta kelin takia. Ajovarman sivuilla on joku maininta kelivarauksesta tms. Oltiin hyvissä ajoin siinä Ajovarman pihalla, eikä yhtään kokelasta ollut lisäksemme jonossa. Minuutit tuntui olevan vähän pitkiä siinä vaiheessa. Täsmälleen oikealla kellonlyömällä ovesta asteli mukavan oloinen miespuolinen inssi. Lapseni totesi heti, että "nyt ei enää jännitä!"
Kun inssi oli tarkistanut paperit, huikkasin tyttärelleni vain, että "muista, että mitään ihmeitä ei tarvitse tehdä. Kyllä sä osaat." Ja hyvinhän se sitten meni.
Itse myös opetan poikaa. Ollaan käyty ajelemassa jo jonkin verran, mutta vielä riskiajo autokoulussa suorittamatta ja kirjalliset ennen inssiä. Me myös Vantaalla harjoitellaan. Oliko inssiin lähtö vetokujalta? Jos oli niin oliko haagan suunnalla ajoa? Toinen kysymys jarrupolkimesta. Kävin liikkeessä asentamassa polkimen mutta on todella jäykkä ja saa ihan tosissaan painaa että mitään tapahtuu. Onko teillä myös?
Poika suoritti Inssin syksyllä Järvenpäässä ja samanmoista meininkiä, neljännellä kerralla meni vasta läpi, ja itse sulatin noista hylsyistä vain yhden(perustuen niin inssien kuin pojankin selvitykseen ajosta). Meillä se inssi vaihtui joka ajolle. Mitä järkeä, kai joku jatkuvuus olisi arvioijallekin eduksi. Ei varmaan aina mahdollista tietty samaa, mutta esimerkiksi toisella yrityksellä edellisen inssi lähti hieman ennen meitä toisen matkaan. Uusi inssi löysi joka vitun kerta uudet viat, joista edellinen ei ollut maininnut mitään(esimerkiksi moottoritille liittyminen tai havainnointi risteyksissä). Kolmannen yrityksen palautteen jälkeen olin itsekin niin raivona, etten pystynyt inssille sanomaan lopuksi enää yhtään mitään, menin vaan autoon kun tuli ulos ja paiskasin oven kiinni ja lähettiin menee. Äijä mm. valitti että auto oli liian kuuma(saattoi johtua inssin sairaalloisesta lihavuudesta, hyvä kun penkkiin mahtui), ja lisäksi käski harjoitella parkkikiekon käyttöä(juu, laitto se poika 1/2 tuntia liian aikasen ajan, mutta so fucking what, ei ole edes kiellettyä tuohon suuntaan) ja opetella liikennevalot(tässäkin aito virhe kyllä, poika oli nukahtanut odottamaan päävihreää, kun lisänuoli vaihtui vihreäksi, mutta koin palautteen vahvasti vittuiluna, kun kyse oli kuitenkin vain pienestä nukahduksesta).Onnittelut esikoistyttärellesi ajokortista!
Minä puolestaan voisin jakaa tänne omat inssikokemukset, nyt kun tämä ketju on noussut pinnalle. Ja mun inssi ei mennyt niin mallikkaasti kun olisin toivonut.
Suoritin itse tänä kesänä autokoulun, mutta sain vasta ajokortin viimekuun alussa. Ja mulla meni inssi tosiaan vasta viidennellä kerralla läpi, ja mulla oli varmaan maailman mulkuin inssivalvoja joka oli elämäänsä kyllästynyt pappa, ja alkoi aina ahdistamaan uusinnoissa kun se ilmestyi paikalle.
Ensimmäinen inssi meni siten, että meni noin muuten täydellisesti, mutta meni hylkyyn sen takia kun ajoin liian hiljaa risteysalueella ykkösvaihteella, ja liikenneympyrässä huomaamattani ylitin sulkuviivan ja viereiseltä kaistalta tuli auto, jota en huomioinut. aika pienet oli virheet.
Toinen inssi taas oli vähän kuumottava, kun mulla oli sama valvoja etupenkillä, mutta takapenkille tuli toinen inssivalvoja mukaan. Valvoja ajatti mua semmoisella alueella missä ei oltu ajo-opettajan kanssa käyty.
Mutta inssi meni hylkyyn sen takia, koska oli tietyöalue niin köröttelin siinä vastaantulevien kaistalla, ja en tajunnut heti ajaa takaisin oikealle kaistalle, jotenka valvoja sanoi että meeppä takaisin oikealle kaistalle.
Tosin en vaarantanut liikennettä, kun vastaantulevalle kaistalle ei tullut ketään.
Toinen ja viimeinen virhe tuli kun risteyksestä lähtiessäni olin unohtanut vaihtaa kolmosvaihteelta ykkösvaihteelle, niin siitä tuli toinen hylky.
Kolmas inssi oli ahdistavin ja kamalin. Odotan aulassa ja käytävältä astelee sama valvoja ja jännitykseni oikein laukeaa että ei saatana, ja pyysin ajo-opettajan sinne mukaan että olisin vähän rennompana siinä. Inssi alkaa, ja ei mennyt aikaakaan kun ensimmäinen hylky jo tuli. Nimittäin edessäni oli auto ja oli lähellä etten törmännyt siihen, valvoja joutuu laittamaan jarrut pohjaan ja pyytää minua peruuttamaan. Peruutin, ja lähdin matkaan.
Siinä sitten ajeltiin, ja valvoja ajattaa minua sillalla, jossa on tietyöalue. Tie on kapea ja yksisuuntainen, jossa on vaarana törmätä betoniseinään tietöiden takia. Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, ja kuumottaa älyttömästi ajaa siitä. Kuumotuksissani melkein ajan siihen saakelin betoniseinään ja valvoja tarttuu rattiin.
Toinen hylky. Menin eteenpäin risteykseen, ja siinä edessä oli pakettiauto jonka takia en nähnyt vasemmalta tulevaa liikennettä, mutta lähdin silti liikkeelle enkä jäänyt odottamaan. Vasemmalta tuli auto, jonka takia valvoja laittaa jarrut pohjaan. Loppumatka menikin sitten virheettömästi, mutta meni silti hylkyyn alun takia. Tämän laitan ihan omaksi syyksi, ja jännityksen piikkiin.
Neljäs inssi, istun aulassa ja sieltä käytävältä astelee JÄLLEEN KERRAN se sama valvoja. Taas alkoi jännittämään ja kuumottamaan että mikähän tällä kerralla menisi pieleen. Koe alkoi, ja kaikki sujui hyvin. Alku meni hyvin, ja ajeltiin risteyksissä yms.
Suoriuduin jopa niin hyvin, että mielessäni oli että nytköhän tämä menee läpi. Noh, mentiin huoltoaseman pihaan parkkeeraamaan auto parkkiruutuun, ja peruuttelin parkista pois.
Sitten ajoin poispäin huoltoaseman pihasta tien päähän, ja katselin että tuleeko autoja ja voiko mennä. Huomasin auton tulevan vasemmalta, mutta näen sen olevan kaukana minusta ja mietin että kyllä mä tästä ehdin mennä, kun ei tuo auto niin lähellä mua ole.
Niin eipä aikaakaan ja valvoja laittaa jarrut pohjaan. Hylätty. Valvoja sanoo että eihän sun vielä saa mennä, että sun täytyy odottaa. Kiehun raivosta, kun tämä koe meni hylätyksi taas ja tuntuu siltä että valvoja oikein haluaa etten pääse kokeesta läpi ja saa ajokorttia. Kokeen jälkeen oli taas syvä vitutus, ja mielessä on että tämä valvoja on ottanut nyt minut silmätikukseen.
Viides ja viimeinen inssi. Istun aulassa, ja huomaan että se sama valvoja astelee jälleen kerran käytävältä aulaa kohti, ja alkaa samantien kuumottamaan ja vituttamaan.
Mutta sitten odottelun jälkeen hän meneekin jonkun toisen oppilaan kyytiin, ja huokaisen helpotuksesta että nyt mulla onkin eri valvoja tällä kertaa. Valvoja saapui, ja se oli se sama valvoja joka mulla oli toisen uusintainssin aikana istumassa takapenkillä, ja oli nähnyt mun ajamista jo valmiiksi. Istahdetaan autoon, ja valvoja selittää kaikki perusjutut jne. Oli aika lähteä ajamaan. Siinä sitten ajellaan poispäin kaupungista ongelmitta, ja käydään huoltoasemalla testaamassa renkaanpaineet.
Ajeltiin takaisin kaupunkiin moottoritien kautta, ja valvoja on todella mukava tyyppi ja jauhetaan siinä mukavia ajaessa, ja otan todella rennosti siinä. Päästiin takaisin ajovarman pihaan, ja valvoja ilmoitti että pääsin läpi ja kehui todella mun ajamista ja totesi siinä että todella hyvin meni, ja sen ei tarvinnut pitää jalkaa lähelläkään jarrupoljinta.
Täytyy vaan todeta, että jotkut noista valvojista on vaan todella kusipäitä rahanahneita. Varsinkin tuo valvoja, joka minulla oli neljä kertaa sillä oon kuullut vähän juttua siitä, että hylkää ihan pienistäkin virheistä, ja on mulkku.
Onnittelut esikoistyttärellesi ajokortista!
Minä puolestaan voisin jakaa tänne omat inssikokemukset, nyt kun tämä ketju on noussut pinnalle. Ja mun inssi ei mennyt niin mallikkaasti kun olisin toivonut.
Suoritin itse tänä kesänä autokoulun, mutta sain vasta ajokortin viimekuun alussa. Ja mulla meni inssi tosiaan vasta viidennellä kerralla läpi, ja mulla oli varmaan maailman mulkuin inssivalvoja joka oli elämäänsä kyllästynyt pappa, ja alkoi aina ahdistamaan uusinnoissa kun se ilmestyi paikalle.
Ensimmäinen inssi meni siten, että meni noin muuten täydellisesti, mutta meni hylkyyn sen takia kun ajoin liian hiljaa risteysalueella ykkösvaihteella, ja liikenneympyrässä huomaamattani ylitin sulkuviivan ja viereiseltä kaistalta tuli auto, jota en huomioinut. aika pienet oli virheet.
Toinen inssi taas oli vähän kuumottava, kun mulla oli sama valvoja etupenkillä, mutta takapenkille tuli toinen inssivalvoja mukaan. Valvoja ajatti mua semmoisella alueella missä ei oltu ajo-opettajan kanssa käyty.
Mutta inssi meni hylkyyn sen takia, koska oli tietyöalue niin köröttelin siinä vastaantulevien kaistalla, ja en tajunnut heti ajaa takaisin oikealle kaistalle, jotenka valvoja sanoi että meeppä takaisin oikealle kaistalle.
Tosin en vaarantanut liikennettä, kun vastaantulevalle kaistalle ei tullut ketään.
Toinen ja viimeinen virhe tuli kun risteyksestä lähtiessäni olin unohtanut vaihtaa kolmosvaihteelta ykkösvaihteelle, niin siitä tuli toinen hylky.
Kolmas inssi oli ahdistavin ja kamalin. Odotan aulassa ja käytävältä astelee sama valvoja ja jännitykseni oikein laukeaa että ei saatana, ja pyysin ajo-opettajan sinne mukaan että olisin vähän rennompana siinä. Inssi alkaa, ja ei mennyt aikaakaan kun ensimmäinen hylky jo tuli. Nimittäin edessäni oli auto ja oli lähellä etten törmännyt siihen, valvoja joutuu laittamaan jarrut pohjaan ja pyytää minua peruuttamaan. Peruutin, ja lähdin matkaan.
Siinä sitten ajeltiin, ja valvoja ajattaa minua sillalla, jossa on tietyöalue. Tie on kapea ja yksisuuntainen, jossa on vaarana törmätä betoniseinään tietöiden takia. Liikennevalo vaihtuu vihreäksi, ja kuumottaa älyttömästi ajaa siitä. Kuumotuksissani melkein ajan siihen saakelin betoniseinään ja valvoja tarttuu rattiin.
Toinen hylky. Menin eteenpäin risteykseen, ja siinä edessä oli pakettiauto jonka takia en nähnyt vasemmalta tulevaa liikennettä, mutta lähdin silti liikkeelle enkä jäänyt odottamaan. Vasemmalta tuli auto, jonka takia valvoja laittaa jarrut pohjaan. Loppumatka menikin sitten virheettömästi, mutta meni silti hylkyyn alun takia. Tämän laitan ihan omaksi syyksi, ja jännityksen piikkiin.
Neljäs inssi, istun aulassa ja sieltä käytävältä astelee JÄLLEEN KERRAN se sama valvoja. Taas alkoi jännittämään ja kuumottamaan että mikähän tällä kerralla menisi pieleen. Koe alkoi, ja kaikki sujui hyvin. Alku meni hyvin, ja ajeltiin risteyksissä yms.
Suoriuduin jopa niin hyvin, että mielessäni oli että nytköhän tämä menee läpi. Noh, mentiin huoltoaseman pihaan parkkeeraamaan auto parkkiruutuun, ja peruuttelin parkista pois.
Sitten ajoin poispäin huoltoaseman pihasta tien päähän, ja katselin että tuleeko autoja ja voiko mennä. Huomasin auton tulevan vasemmalta, mutta näen sen olevan kaukana minusta ja mietin että kyllä mä tästä ehdin mennä, kun ei tuo auto niin lähellä mua ole.
Niin eipä aikaakaan ja valvoja laittaa jarrut pohjaan. Hylätty. Valvoja sanoo että eihän sun vielä saa mennä, että sun täytyy odottaa. Kiehun raivosta, kun tämä koe meni hylätyksi taas ja tuntuu siltä että valvoja oikein haluaa etten pääse kokeesta läpi ja saa ajokorttia. Kokeen jälkeen oli taas syvä vitutus, ja mielessä on että tämä valvoja on ottanut nyt minut silmätikukseen.
Viides ja viimeinen inssi. Istun aulassa, ja huomaan että se sama valvoja astelee jälleen kerran käytävältä aulaa kohti, ja alkaa samantien kuumottamaan ja vituttamaan.
Mutta sitten odottelun jälkeen hän meneekin jonkun toisen oppilaan kyytiin, ja huokaisen helpotuksesta että nyt mulla onkin eri valvoja tällä kertaa. Valvoja saapui, ja se oli se sama valvoja joka mulla oli toisen uusintainssin aikana istumassa takapenkillä, ja oli nähnyt mun ajamista jo valmiiksi. Istahdetaan autoon, ja valvoja selittää kaikki perusjutut jne. Oli aika lähteä ajamaan. Siinä sitten ajellaan poispäin kaupungista ongelmitta, ja käydään huoltoasemalla testaamassa renkaanpaineet.
Ajeltiin takaisin kaupunkiin moottoritien kautta, ja valvoja on todella mukava tyyppi ja jauhetaan siinä mukavia ajaessa, ja otan todella rennosti siinä. Päästiin takaisin ajovarman pihaan, ja valvoja ilmoitti että pääsin läpi ja kehui todella mun ajamista ja totesi siinä että todella hyvin meni, ja sen ei tarvinnut pitää jalkaa lähelläkään jarrupoljinta.
Täytyy vaan todeta, että jotkut noista valvojista on vaan todella kusipäitä rahanahneita. Varsinkin tuo valvoja, joka minulla oli neljä kertaa sillä oon kuullut vähän juttua siitä, että hylkää ihan pienistäkin virheistä, ja on mulkku.
Tutvo sanoi että voin käydä katsomassa jos osui ruutuun, voin kanssa myös jäädä korjailemaan jos koen sen parhaaksi. Kävin siis katsomassa. Varmaan lankesin pieneen perinteiseen jekkuun tässä.En tiedä onko käytäntö muuttunut, mutta en minä aikanaan noussut autosta tarkistamaan että ollaanko ruudussa vai ei. Lähtökohtaisesti kuljettajan pitäisi tietää autosta käsin, että osuiko ruutuun.
Kiitos vastauksesta. @Knox
Joo, nyt kun miettii niin kannattaa ajaa vaan inssin antamilla reittiohjeilla. Tuttu kaupunki tämä Kouvola on, ihan ajoreittienkin suhteen. Kyllä mä siihen pystyn, se on varmaan vaan kun jännitti niin perkeleesti, joka näyttäytyi oven auki jäämisenä.
Tutvo sanoi että voin käydä katsomassa jos osui ruutuun, voin kanssa myös jäädä korjailemaan jos koen sen parhaaksi. Kävin siis katsomassa. Varmaan lankesin pieneen perinteiseen jekkuun tässä.
Kun sen ajokortin joskus käteen saa niin sitten vaan omatoimisesti runsaasti kilometrejä että ajamisesta tulee ns. tapa, eikä suoritus joka kerta kun ratin taakse istuu.
Ainakin omana aika tämä oli aivan totta. Autokoulun opettajatkin tietenkin tiesi kuka oli se tarkin ja kuka antoi ns. siimaa. Joku inssi ajatti jotain 20 min ja tarkemman kanssa sai kokelas viettää autossa jopa tunnin. Itselleni sattui tämä "vittumaisin" inssi ja autolla pyörittiin Kuopion keskustassa varmaan 35 min + muut ajot päälle. Sain myös peruuttaa keskustassa taskuun jota kukaan ikäisistäni jo inssin suorittaneista kavereista ei ollut joutunut tekemään. No yhden virheen sai inssi kirjattua, koska jouduin jarruttamaan hänen mielestään "liian kovaa" valojen vaihtuessa edessä. Olisi kuulemma voinut ennakoida valojen vaihtumisen. No siinä oli varmasti 35 km/h vauhtia ja jarrutus ei nyt ollut mikään lukkojarrutus. Läpi meni ja siitä asti on lappu ollut taskussa.Valtava ero insseillä ja insseillä.
Tänään oli inssi ja läpihän se meni. Ei jännittänyt läheskään yhtä paljon mitä viimeksi.Aivan. Täällä on tällainenkin.
Itse ajoin ekaa kertaa motorisoitua ajoneuvoa tämän vuoden tammikuussa. Se oli ensimmäinen autokoulun ajotunti.
Nyt pari kuukautta myöhemmin, sitä ollaan tässä inssin vaiheilla. Teoriat meni ykkösellä purkkiin helposti. Tämän viikon maanantaina mulla oli eka inssi. Ajotunti seitsemältä ja sitten inssi kahdeksalta täällä Kouvolan mailla. Se meni reputuksen puolelle. Noh, sitten autokouluopettajan kanssa jauhettiin ja tultiin lopputulokseen että minulle voitaisiin ottaa täksi viikoksi yksi ajotunti ja sitten ensi viikon tiistaille toinen ajotunti jonka jälkeen on uusi yritys inssin suhteen.
Tämän viikon ajotunti meni mielestäni oikein sujuvasti, ja opettaja oli samaa mieltä. Tässä vaan vähän kyrsii se ajatus että entäs jos se inssi kusee toisenkin kerran. Viime kerralla tutvon mukaan minun itsevarmuus liikenteessä on heikko. Haluaisin tietää mihin tuo perustuu, koska ajoin nopeusrajoitusten mukaan, paitsi keskusta-ajossa otin muutaman kilometrin pois. Havaunnoin kokoajan kevyen liikenteen väyliä kääntyessä. Voiko siitä tulla miinusta että kyselee ja varmistelee tutkinnonvalvojalta, että tästä oikealle jne?
Kyllähän siinä kävi myös vähän paska tuuri ettei mennyt läpi. Olin pysähtynyt Kouvolan Matkakeskuksen parkkiin ja kävin ulkona varmistamassa että auto on ruudussa. Auto oli ruudussa. Astun autoon takaisin sisään ja laitan sen aika minimaalisella voimalla kiinni. Ovi oli jäänyt raolleen ja lähdin peruuttamaan ja ajamaan ovi raollaan. Auto ei hälyttänyt tästä millään äänimerkillä vaan tutvo joutui puuttumaan asiaan.
Noh, onneksi aina on ensi kerta.