Mainos

Autoiluketju

  • 3 334 466
  • 19 049

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei nyt mene kuin lievän ärsytyksen puolelle, mutta ne aktiiviset jarruvalojen vilkuttajat kehä III:lla. "HEEI!, KAMERA! KAI NÄÄTTE?!" - Voin kertoa, että 99 % kuskeista tietää ne kamerapaikat muutenkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joskus kerroin viihtyväni kamerateillä tilanteessa, jossa 200-300 metriä edelläni autoilee joku miinanraivaaja.
Mulukuksi haukuttiin.

Usein apukuskin paikalla oleva huomauttelee tolpista, mutta sanon vaan ettei välähtänyt tuollekaan. Rentona sitä jaksaa ajella.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tapahtui äskettäin: tutulla tiellä on risteys, jossa rajoitus 60. Lähestyin aluetta, ja havaitsin jo kaukaa että mopo edessä. Huomioni kiinnittyi siihen ja nostin jalan kaasulta mielestäni ajoissa (suhteessa risteysalueeseeb) mutta mopon targetoinnista johtuen en havainnut liikennemerkkiä ja kameratolppaa. Siis ajoin tilanteen ja paikallistuntemuksen perusteella, en liikennemerkin mukaan.

Moottorijarrutin kohti risteystä, kun välähti. Vasta silloin vilkaisin nopeusmittaria, joka näytti ehkä 70. Risteykseen tultaessa nopeus oli jo alle sallitun, koska sovitin sitä mopoon, minkä sitten ohitin noin 200 m risteyksen jälkeen 70 alueella.

Mitään postia ei ole tullut. Kuulemma ei alle 10km/h ylityksistä lähetetä edes huomautuksia nykyään.
 

julle-jr

Jäsen
Näinhän se erehtymättömällä ihmisellä on, mutta itse tuppaan tekemään virheitä yhdellä jos toisella elämänalueella. Kun ajaa valmiiksi 10 km/h yli rajoituksen, erehdyksestä koituva harmi on turhan suuri.
Minäkään en aina tiedä kameran kohdalla vallitsevaa rajoitusta, mutta olen ajatellut, että jos rikon lakia, kannan siitä myös vastuun joten en ikinä hiljentele nopeutta kameraan.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Omassa autossani on tuo ominaisuus, mutta se ei ole aina oikeassa. Esimerkiksi omalla kotikadullamme näyttää 50 vaikka se on 30-aluetta. Samoin siltä jää usein huomaamatta vaihtelut 80:n ja 100:n välillä.
Käsittääkseni (tämä siis mutua/perstuntumaa) tuo ominaisuus toimii eri automerkeillä ainakin kahdella eri tavalla:

1) Autossa oleva keulakamera poimii nopeuden vastaantulevasta liikennemerkistä. Toiset järjestelmät tunnistavat myös e. ohituskiellot, niiden päättymisen ja koulujen läheisyydessä varoittavat lapsista.

2) Auton navigaattori/tietojärjestelmään on syötetty valmiiksi kyseisen tieosuuden nopeusrajoitus, josta järjestelmä poimii tiedon. Tässä systeemissä saattaa niin ikään olla syötettynä vastaavia lisätunnisteita kuin edellisessä, sekä ainakin tulevista tiukoista mutkista, tietyömaista, sekä kameratolpista varoittavia ilmoituksia. Tämä systeemi toimii joko aktiivisena (nappaa ajossa jostain pilvipalvelusta päivitettyä dataa, yleensä maksullinen) tai olla passiivinen jossa tiedot päivitetään e. huollon yhteydessä tehtävällä ohjelmistopäivityksellä, jolloin talvinopeudet, sekä muut normaalista poikkeavat tiedot eivät välttämättä välity autoilijalle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taannoin vuokrasin auton, joka tarkkaili nopeurajoituksia ja näytti voimassa olevan lukeman nopeusmittarin vieressä. En tiedä kuinka yleinen feature tuo uusissa autoissa on, mutta olihan se kätevä.
Eihän se mikään uusien autojen ominaisuus ole, kunnollisissa ollut jo yli 10v. Siitä ikävä varuste, että kun siihen tottuu ja sitten joutuukin olemaan ilman, niin jää merkit havainnoimatta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Taannoin vuokrasin auton, joka tarkkaili nopeurajoituksia ja näytti voimassa olevan lukeman nopeusmittarin vieressä. En tiedä kuinka yleinen feature tuo uusissa autoissa on, mutta olihan se kätevä.
Tuohon nopeusrajoitusten tunnistukseen kun lisätään niiden mukaan säätyvä adaptiivinen vakkari, on ajaminen suhteellisen leppoisaa. Oma Octavia tunnistaa merkit, mutta taannoin ajossa ollut MB EQA synkkasi nopeuden merkkien mukaan. Tykkäsin.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Liikennemerkkien tunnistus, joka käyttää myös navigaattoria, on järjettömin keksintö ikinä. Itselläni on Opel Grandlandissa tällainen. Se kyllä lukee hienosti liikennemerkit ja näyttöön tulee nopeusrajoitus näkyviin, mutta muutaman sekunnin päästä nopeusrajoitustieto sijainnin perusteella ajaa tuon yli. Eli jos esimerkiksi moottoritiellä on muuttuva nopeusrajoitus ja taulussa satasen rajoitus, tuo idioottiauto vaihtelee edestakaisin näytöllään 100->120->100->120 aina päivittyen liikennemerkin kohdalla ja kuitenkin hetken päästä ajaen tiedon yli.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuohon nopeusrajoitusten tunnistukseen kun lisätään niiden mukaan säätyvä adaptiivinen vakkari, on ajaminen suhteellisen leppoisaa. Oma Octavia tunnistaa merkit, mutta taannoin ajossa ollut MB EQA synkkasi nopeuden merkkien mukaan. Tykkäsin.
The... what?! Ikinä en ole ampunut autoa, mutta jos oma autoni tekisi jotain tuollaista, saattaisi käydä lähellä. Mulle on aivan liikaa jo sekin, että autoni tekee niitä hätäjarruilmoituksia (ja hätäjarrutuksia), kun se kuvittelee mun ajavan liian lähellä edellä ajavaa, tai kun se ilmoittaa mun tarvitsevan lepotaukoa koska on havainnut minussa väsymisen merkkejä. Ja minä kun vain väistelin reikiä asfaltissa. Saatana.

Onneksi nuo kaikki apuhärpäkkeet pystyy saamaan pois päältä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onneksi nuo kaikki apuhärpäkkeet pystyy saamaan pois päältä.
Kyllä, ellei niistä pidä. Mulle matka-ajo on pakollinen paha, josta teen mielelläni mahdollisimman leppeää ja rentoa puuhaa. Tuolloinen reissu sisälsi useamman sataa kilometriä, eikä sinänsä ollut minnekään kiire, joten sopii oikein hyvin mulle, jos siinä samalla auto varmistaa osaltaan liikennemerkkien kyttäämisen.

Muutenkin tykkään varata aikaa siirtymiin ja ottaa ne mahdollisuuksien mukaan osana kokemusta - jos eteen tulee kiva kahvila tai maisema, pysähdytään ihmeessä. Vain määränpähän kiirehtiminen ei oikein sovi nykyään ajoprofiiliini, ainakaam perheeni kanssa. Äänikirjaa korviin, kahvi messiin, kaikki automatiikka päälle mitä autosta irti saa ja keskaria perseeseen roikkumaan tuleville kyrville, jotka luulevat maailman pelastuvan sillä, että he ovat mökillään tai festareillaan kolme minuuttia aiemmin.

Edellinen nopeusvalvotuilla maanteillä. Motarit ovat paikasta A paikkaan B siirtymistä varten ja niillä suoritan useimmiten vasemman kaistan puolella vakkari 140 kohdalla ja nopeampia välillä väistellen oikealle. Maanteitä suosin mahdollisuuksien mukaan.
 
4

444

The... what?! Ikinä en ole ampunut autoa, mutta jos oma autoni tekisi jotain tuollaista, saattaisi käydä lähellä. Mulle on aivan liikaa jo sekin, että autoni tekee niitä hätäjarruilmoituksia (ja hätäjarrutuksia), kun se kuvittelee mun ajavan liian lähellä edellä ajavaa, tai kun se ilmoittaa mun tarvitsevan lepotaukoa koska on havainnut minussa väsymisen merkkejä. Ja minä kun vain väistelin reikiä asfaltissa. Saatana.

Onneksi nuo kaikki apuhärpäkkeet pystyy saamaan pois päältä.
Ainakin uusissa Škodissa tuo optio on olemassa. Frendi työskentelee tuon maahantuonnissa ja ajoittain pääsen kokeilemaan hänen uusinta työsuhdeajokkiaan. Uusimman Octavian kohdalla säikähdin hieman, kun nopeusrajoituksen muuttuessa 50 -> 40 auto hiljensi yllättävän nopeasti vauhtia. Toiseen suuntaan muutos ei muistaakseni sitten tapahtunutkaan automaattisesti, tai sitten oli joku toinen asetus päällä. Koeajolenkki oli niin lyhyt, että en tiedä, kuinka hyvin se noita merkkejä oikeasti lukee ja minkä verran tulee virhevetoja. Aikanaan ainakin V60 kaivoi ties mitä lukemia tien sivusta ja esim. Helsingin Pohjoirannassa / Meritullintorilla nopeusrajoitus sen mielestä oli usein 100 km/h. Onneksi ei ollut sen enempää automatiikkaa mukana, että olisi lähtenyt kiihdyttämään tuossa kohtaa.
Sinänsä mielestäni ihan hyvä kehitysaskel, koska pitkää matkaa ajaessa noita rajoituskylttejä vain joskus menee ohi. Vielä kun noihin saisi säädettyä itselleen toleranssit omiin ajotottumuksiin sopiviksi, niin oikein hyvä.

Nykyisessä ei sitten mitään tällaisia hienouksia olekaan, mutta meille köyhille nämä tulevatkin sitten ajan kanssa mukaan. Hauskaa muuten, minkälaiset asiat ohjaavat valintoja. Kun olin vaihtamassa autoa katsoin tosissani noita vm. 2017-> Octavioita, koska hintataso oli oikein hyvä. Niissä kuitenkin on jostain todella mystisestä syystä haluttu pitää käsijarrukahva mukana. Ja kun viimeiset kolme vuotta on ajanut autoilla, joissa käsijarru on automaattinen, niin tuntui todella luotaan työntävältä tuollainen ylimääräinen keppi ohjaamossa. Uusissa sitä ei toki enää ole, mutta saman konsernin Audeissa ja jopa saman merkin Superbeissa tuo on loistanut poissaolollaan jo vuosia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hauskaa muuten, minkälaiset asiat ohjaavat valintoja. Kun olin vaihtamassa autoa katsoin tosissani noita vm. 2017-> Octavioita, koska hintataso oli oikein hyvä. Niissä kuitenkin on jostain todella mystisestä syystä haluttu pitää käsijarrukahva mukana. Ja kun viimeiset kolme vuotta on ajanut autoilla, joissa käsijarru on automaattinen, niin tuntui todella luotaan työntävältä tuollainen ylimääräinen keppi ohjaamossa. Uusissa sitä ei toki enää ole, mutta saman konsernin Audeissa ja jopa saman merkin Superbeissa tuo on loistanut poissaolollaan jo vuosia.

Minusta taas mikään ei kuulosta pöljemmältä, kuin sähköllä toimiva seisontajarru. Eikä todennäköisemmin vikaantuvalta.
Mutta joo, makunsa kullakin. Kun hypoteetisesti autoja nettiautosta selailen, niin houkuttavimmat vaihtoehdot ovat lähes aina edelliseltä vuosituhannelta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minusta taas mikään ei kuulosta pöljemmältä, kuin sähköllä toimiva seisontajarru. Eikä todennäköisemmin vikaantuvalta.
Eipä se mekaaninen käsijarrukaan aivan vikavapaa ole, TOP5 hylkyperuste katsastuksissa varmaan vuosikymmeniä ja "muista käyttää ettei jumiudu" yms hauskaa. Automaattista käsijarrua minulla ei ole autoissa koskaan ollut, jos sillä siis tarkoitetaan automaattisesti kytkeytyvää, mutta sähköinen, automaattisesti vapautuva on ainakin ihan mainio, ja kyllähän siitä napin painamisesta mielihyvää tulee, josko tietysti kahvan repimisessäkin on omaa tenhoaan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Legenda elää vahvana, että kaikki sähköistetty ja automatisoitu olisi jotenkin vikaherkempää. Onko tästä jotain ihan tutkittua faktaa, että ne olisivat (merkittävästi) vikaherkempiä kuin manuaalisesti käsitelvät laitteet? Vaikkapa nyt tämä käkkäri esimerkkinä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähkötoiminen käsijarru on ihan hyödytön, koska ainoa mitä se tekee on auton paikallaan pitäminen. Sama hoituu laittamalla vaihdekeppi P-asentoon tai käsihämmenteisissä autoissa jättämällä vaihteen päälle. Sen sijaan käsijarrukäännöksiä, eli känkkä-ränkkää tuolla ei pysty tekemään millään, eli kylkimyyryä ei pysty ajamaan melkein millään - ainakaan etuvetoisella autolla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sen sijaan käsijarrukäännöksiä, eli känkkä-ränkkää tuolla ei pysty tekemään millään, eli kylkimyyryä ei pysty ajamaan melkein millään - ainakaan etuvetoisella autolla.

Aika harvalla autolla tuo onnistuu enää muutenkaan, kun ajonhallintajärjestelmää ei saa kokonaan pois päältä.
 

Johnnie

Jäsen
Legenda elää vahvana, että kaikki sähköistetty ja automatisoitu olisi jotenkin vikaherkempää. Onko tästä jotain ihan tutkittua faktaa, että ne olisivat (merkittävästi) vikaherkempiä kuin manuaalisesti käsitelvät laitteet? Vaikkapa nyt tämä käkkäri esimerkkinä.
Tutkittua faktaa ei ole antaa, mutta omakohtainen kokemus: itselläni ollut noin kuusi vuotta auto (kolme eri autoa) jossa sähköllä toimiva käsijarru. Ei koskaan mitään ongelmaa. Asuinpaikkakin ollut Keski-Suomen yläpuolella koko ajan, joten pakkaskestävyyskin tullut testattua.

Keppikässärin kanssa taas oli milloin mitäkin. Pakkasella ei uskaltanut käyttää ja onpa jäänyt kesäkeleilläkin jumiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tutkittua faktaa ei ole antaa, mutta omakohtainen kokemus: itselläni ollut noin kuusi vuotta auto (kolme eri autoa) jossa sähköllä toimiva käsijarru. Ei koskaan mitään ongelmaa. Asuinpaikkakin ollut Keski-Suomen yläpuolella koko ajan, joten pakkaskestävyyskin tullut testattua.

Keppikässärin kanssa taas oli milloin mitäkin. Pakkasella ei uskaltanut käyttää ja onpa jäänyt kesäkeleilläkin jumiin.

Samat kokemukset. "Manuaalinen" oli jäässä monet kerrat, sähköinen ollut nyt yhdeksän vuotta ongelmitta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Legenda elää vahvana, että kaikki sähköistetty ja automatisoitu olisi jotenkin vikaherkempää. Onko tästä jotain ihan tutkittua faktaa, että ne olisivat (merkittävästi) vikaherkempiä kuin manuaalisesti käsitelvät laitteet? Vaikkapa nyt tämä käkkäri esimerkkinä.
Ei autoja ole koskaan järjellä valittu. Autoilukeskustelu on yleisesti samalla tasolla. Tällä palstalla toki korkealaatuisempaa onneksi.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Minusta taas mikään ei kuulosta pöljemmältä, kuin sähköllä toimiva seisontajarru.
Ohjaustehostin on vähintäänkin yhtä pöljä. Siis oikein turhuuksien turhuus. Kyllä jokaisella poikasella ja tyttösellä, joka puikkoihin lähtee, pitää sen verran olla ruista ranteissa, että rattia pystyy kääntämään ja puikkaamaan kärrynsä vaikkapa taskuparkkiin Leppävaaran Maxin P-alueelle ilman moisia tehostinavustimia.

Ajatelkaapa kun vielä jonain päivänä ikkunatkin avautuisivat sähköisesti nappia painamalla, peilitkin, joissa olisi kaiken lisäksi sulatus ja huurteenpoisto. Ehkä jopa ilmaisin, joka kertoo, että kuolleessa kulmassa kurvailee kylän toinen Talbot-kuski. Ha-haa, kaikkea sitä tuleekin mieleen...

Kaikki kehitys on ihan höpöhöpöjuttua. Kyllä ennen oli tämäkin paremmin.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Kaikki kehitys on ihan höpöhöpöjuttua. Kyllä ennen oli tämäkin paremmin.
Kyllä minä ainakin klonkswagenini aina lämmitän nuotiolla öljypohjan ja otan peräkontista nahkahanskat, joilla pyöräytän metallikammella moottorin sitten käyntiin. Kuullut, että noihinkin webastoihin ja starttereihin tulee kaikenlaista karstoittumista ja muutakin vikaa, niin ajattelin tulitikkujen ja polttopuiden olevan kätevämpi.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Legenda elää vahvana, että kaikki sähköistetty ja automatisoitu olisi jotenkin vikaherkempää. Onko tästä jotain ihan tutkittua faktaa, että ne olisivat (merkittävästi) vikaherkempiä kuin manuaalisesti käsitelvät laitteet? Vaikkapa nyt tämä käkkäri esimerkkinä.

Voisiko tähän vaikuttaa vanhempien Rellujen (Scenic etc.) kokemukset, muistaakseni sähköinen käsijarru yleistyi näissä ranskalaisissa "kansanautoissa" ensimmäisenä ja nämä toimivat samalla varmuudella kuin aikalaisensa muutkin sähköt?
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vanhaan farkkumallin perhevolvoon iskariremppa eteen. Melkeen 700. Ihanan kallista vaan eipä tarvi tuon auton kanssa enää toisten tuota remonttia tehdä. Sisältäen kunnon iskarit tukikumineen, laakereineen ja vielä koiranluut.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Noista sähköisistä nykyvarusteista moni on varmasti aivan erimieltä, jos vaan pääsee ajamaan ko. varusteet sisältävällä autolla. En siis tarkoita 20 vuotta vanhaa, jossa on nämä "varusteet", vaan nykyisiä vaikka 2019-2021 malleja. Tekniikka kehittyy ja se on vain hyvä asia.

Näitä "en kyllä osta autoa jossa on airbag", koska sehän pitää vaihtaa jatkuvasti ja se vasta kallista on, sekä "nämä katalysaattorit on sitten niin kalliita vaihtaa" etten sellaista autoa kyllä ikinä osta etc. kommentteja on aina kuultu tekniikan kehittyessä. Ennen ostettiin pinnoitettuja renkaita ja jotkut ostivat jopa nastasarjoja. Näitä renkaita sitten nastoiteltiin itse. Tuskin monikaan tähän enää nykyisin ryhtyisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös