The... what?! Ikinä en ole ampunut autoa, mutta jos oma autoni tekisi jotain tuollaista, saattaisi käydä lähellä. Mulle on aivan liikaa jo sekin, että autoni tekee niitä hätäjarruilmoituksia (ja hätäjarrutuksia), kun se kuvittelee mun ajavan liian lähellä edellä ajavaa, tai kun se ilmoittaa mun tarvitsevan lepotaukoa koska on havainnut minussa väsymisen merkkejä. Ja minä kun vain väistelin reikiä asfaltissa. Saatana.
Onneksi nuo kaikki apuhärpäkkeet pystyy saamaan pois päältä.
Ainakin uusissa Škodissa tuo optio on olemassa. Frendi työskentelee tuon maahantuonnissa ja ajoittain pääsen kokeilemaan hänen uusinta työsuhdeajokkiaan. Uusimman Octavian kohdalla säikähdin hieman, kun nopeusrajoituksen muuttuessa 50 -> 40 auto hiljensi yllättävän nopeasti vauhtia. Toiseen suuntaan muutos ei muistaakseni sitten tapahtunutkaan automaattisesti, tai sitten oli joku toinen asetus päällä. Koeajolenkki oli niin lyhyt, että en tiedä, kuinka hyvin se noita merkkejä oikeasti lukee ja minkä verran tulee virhevetoja. Aikanaan ainakin V60 kaivoi ties mitä lukemia tien sivusta ja esim. Helsingin Pohjoirannassa / Meritullintorilla nopeusrajoitus sen mielestä oli usein 100 km/h. Onneksi ei ollut sen enempää automatiikkaa mukana, että olisi lähtenyt kiihdyttämään tuossa kohtaa.
Sinänsä mielestäni ihan hyvä kehitysaskel, koska pitkää matkaa ajaessa noita rajoituskylttejä vain joskus menee ohi. Vielä kun noihin saisi säädettyä itselleen toleranssit omiin ajotottumuksiin sopiviksi, niin oikein hyvä.
Nykyisessä ei sitten mitään tällaisia hienouksia olekaan, mutta meille köyhille nämä tulevatkin sitten ajan kanssa mukaan. Hauskaa muuten, minkälaiset asiat ohjaavat valintoja. Kun olin vaihtamassa autoa katsoin tosissani noita vm. 2017-> Octavioita, koska hintataso oli oikein hyvä. Niissä kuitenkin on jostain todella mystisestä syystä haluttu pitää käsijarrukahva mukana. Ja kun viimeiset kolme vuotta on ajanut autoilla, joissa käsijarru on automaattinen, niin tuntui todella luotaan työntävältä tuollainen ylimääräinen keppi ohjaamossa. Uusissa sitä ei toki enää ole, mutta saman konsernin Audeissa ja jopa saman merkin Superbeissa tuo on loistanut poissaolollaan jo vuosia.