Autoiluketju

  • 3 192 966
  • 18 516

444

Jäsen
Olen usein miettinyt millainen tunteeton psykopaatti pystyy ajamaan selkeää alinopeutta ja vetämään kilometrien jonoa perässään sekä katselemaan tyynenä kymmenien autojen ohittelua itsestään.

Millaisen rahan sitten vuositasolla menettäisit mikäli ajaisit sen verran reippaammin ettei tällaista yllä kuvailemaani järjettömyyttä pääsisi tapahtumaan. Oikeasti.
Ensimmäistä voit mennä kyselemään vaikka paikallisilta traktorikuskeilta. Heillähän ei todella tuo pienintäkään tunnontuskaa körötellä 40km/h vetäen perässään kirjaimellisesti kilometrien jonoa. Ja mikään kiire ei ole tieltä pois tai antaa tilaa muille. Näitä minun keräämiäni kilometrien jonoja et löydä mistään ja syykin selviää jos se kiihkoissasi kykenet lukemaan lainaamasi viestin vielä uudemman kerran. Tätä Hanko-Hyvinkää -tietä ajaa myös aika paljon raskasta kalustoa. Olenko mielestäsi velvollinen ohittamaan nämä vain että pystyn ajamaan korkeinta sallittua nopeutta? No ei tietenkään nyt, kun talvinopeusrajoitukset pudottivat koko pätkälle max 80km/h rajoitukset.

En kyllä mitenkään haluaisi kuluttaa samoja maanteitä kuin henkilöt, jotka oikeasti stressaavat siitä, että joku muu saattaa ohittaa heidät.

Mä olen nyt triplanelosen puolella sen verran että hänhän kertoi ajavansa satkun alueella 90km/h joka ei nyt ole kovin suuri ero ainakaan mun mielestä, lisäksi kertoi päästävänsä tarpeen mukaan muita ohitse.

Eli tuskin hänen perässään niitä "kilometrien" jonoja syntyy.

Toki sitten jos siellä satasen alueella hinkataan hyvissä olosuhteissa henkilöautolla jotain neljääkymppiä niin tilanne on toinen.
Juuri näin. Tuota eniten sahaamaani tietä lopulta aika harvoin pääsee edes ajamaan sitä 100km/h ohittamatta rekkoja. Ja kun ei tosiaan ole kiire, niin miksi lähtisi ohittamaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä olen nyt triplanelosen puolella sen verran että hänhän kertoi ajavansa satkun alueella 90km/h joka ei nyt ole kovin suuri ero ainakaan mun mielestä ja raskaskalustohan ajaa tuota nopeutta joka tapauksessa, lisäksi kertoi päästävänsä tarpeen mukaan muita ohitse.

Eli tuskin hänen perässään niitä "kilometrien" jonoja syntyy.

Toki sitten jos siellä satasen alueella hinkataan hyvissä olosuhteissa henkilöautolla jotain neljääkymppiä niin tilanne on toinen.
En tiedä onko kyseinen käyttäjä sellainen, mutta monet 90 km/h maantiellä kulkevat ajavat kyseistä nopeutta välittämättä onko rajoitus 100, 80 vai 60 kilometriä tunnissa. Samat henkilöt ajanevat taajamassa 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai 30 km/h.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensimmäistä voit mennä kyselemään vaikka paikallisilta traktorikuskeilta. Heillähän ei todella tuo pienintäkään tunnontuskaa körötellä 40km/h vetäen perässään kirjaimellisesti kilometrien jonoa. Ja mikään kiire ei ole tieltä pois tai antaa tilaa muille.

Heillä ei ole muita vaihtoehtoja. Harva traktori kulkee yli 100 km/h.

Näitä minun keräämiäni kilometrien jonoja et löydä mistään ja syykin selviää jos se kiihkoissasi kykenet lukemaan lainaamasi viestin vielä uudemman kerran. Tätä Hanko-Hyvinkää -tietä ajaa myös aika paljon raskasta kalustoa. Olenko mielestäsi velvollinen ohittamaan nämä vain että pystyn ajamaan korkeinta sallittua nopeutta? No ei tietenkään nyt, kun talvinopeusrajoitukset pudottivat koko pätkälle max 80km/h rajoitukset.

Mistä helvetistä tempaisit mukaan keskusteluun raskaan kaluston perässä ajamisen ja talvinopeusrajoitukset? Näistä ei ollut aiemmin puhetta vaan siitä, että ajat alinopeutta "säästääksesi" rahaa ja tiedostat senkin ettei kaikki uskalla ohittaa ja roikkuvat tappituntumalla.

Jostain syystä et vastannut kysymykseeni siitä kuinka paljon säästät ajamalla alinopeutta. Senhän sinä itse syyksi ilmoitit. Minun nähdäkseni tämä on huono ja itsekäs syy sille, että aiheutat päivittäin takuuvarmasti useita ohituksia suoraan sinusta, mutta myös takanasi olevassa jonossa. Katso niihin peileihin vaikka välillä, jookos.

Itse olen ajanut paljon pääkaupunkiseudulla, hyvin usein myös Hanko-Hyvinkää väliä, ja mittarin mukaan noin 10 km/h alinopeutta ajavat kerryttävät taakseen hyvin nopeasti pitkiäkin jonoja.
 

444

Jäsen
En tiedä onko kyseinen käyttäjä sellainen, mutta monet 90 km/h maantiellä kulkevat ajavat kyseistä nopeutta välittämättä onko rajoitus 100, 80 vai 60 kilometriä tunnissa. Samat henkilöt ajanevat taajamassa 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai 30 km/h.
No ei se kyllä ole. En minä lähde tien päällä kyseenalaistamaan maksiminopeusrajoituksia. Toki ohitustilanteissa vauhti nousee sen yli hetkellisesti. Mutta ehkä tää on vähän huono ketju näiden asioiden perkaamiseen, kun kyse on enemmänkin suomalaisten liikennekäyttäytymisestä. Enkä mä nyt ihan rehellisesti jaksa vaivaantua, jos joku pitää tällaista toimintaa liikenteessä tunteettoman psykopaatin arvonimen veroisena. Kertoo enemmän kyseisen henkilön mielenmaisemasta kuin minun.
 

444

Jäsen
Jostain syystä et vastannut kysymykseeni siitä kuinka paljon säästät ajamalla alinopeutta. Senhän sinä itse syyksi ilmoitit.
Ja se jokin syy löytyy ihan siitä, millä avasit ”keskustelun” asiasta. Jos minä olen näillä kriteereillä tunteeton psykopaatti, niin minua ei vittuakaan kiinnosta avata sinulle mitään laskelmia. Olenhan tunteeton ja siksi minua ei kiinnosta. Opettele keskustelemaan kohteliaasti, niin saat vastauksia. Asia on minun osaltani loppuun käsitelty.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En tiedä onko kyseinen käyttäjä sellainen, mutta monet 90 km/h maantiellä kulkevat ajavat kyseistä nopeutta välittämättä onko rajoitus 100, 80 vai 60 kilometriä tunnissa. Samat henkilöt ajanevat taajamassa 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai 30 km/h.
Juurikin näin, poikkeuksena ohituskaista milloin mystisesti oikea jalka alkaa painamaan hiukan enemmän...
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja se jokin syy löytyy ihan siitä, millä avasit ”keskustelun” asiasta. Jos minä olen näillä kriteereillä tunteeton psykopaatti, niin minua ei vittuakaan kiinnosta avata sinulle mitään laskelmia. Olenhan tunteeton ja siksi minua ei kiinnosta. Opettele keskustelemaan kohteliaasti, niin saat vastauksia. Asia on minun osaltani loppuun käsitelty.

No näinhän siinä helposti käy kun argumentit loppuu.

Itsehän kuvailit itseäsi aiemmin seuraavasti: "Kyllä, minä olen juuri se mulkku, joka hidastaa kiireisempien menemistä ajamalla tietoisesti satkun alueella esim. 90km/h."
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itsehän kuvailit itseäsi aiemmin seuraavasti: "Kyllä, minä olen juuri se mulkku, joka hidastaa kiireisempien menemistä ajamalla tietoisesti satkun alueella esim. 90km/h."
Mutta sanoi myös antavansa tilaa jos takaa tulee nopeampia. Edes minä en näe tässä mitään sen kummempaa ongelmaa. Perseilyksi tuollainen muuttuisi vain siinä tilanteessa, että hän ajaisi uppiniskaisesti alle rajoituksen vain silloin kuin ohittaminen ei olisi mahdollista ja sitten nostaisi nopeuttaan ohituskaistan tai -mahdollisuuden tullessa. Niinkin moni tekee ja se on aivan eri stoori se.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntuu olevan herkkä aihe, heitän nyt kuitenkin ilmoille kysymyksen että mihin meillä on aina kiire auton ratissa?

Jos ajat 40km matkan 100km/h keskinopeudella kuluu tähän aikaa about 24min jos taas ajat saman matkan vaikka keskinopeudella 95km/h joka tuntuu tienpäällä olevan iso "alinopeus" monelle kanssaihmiselle menee sinulla aikaa huimasti noin minuutti enemmän.

Ihan oikeasti minuutti, ei hermojen kestävyys saa olla siitä kiinni...sitä kannattaa miettiä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuntuu olevan herkkä aihe, heitän nyt kuitenkin ilmoille kysymyksen että mihin meillä on aina kiire auton ratissa?

Jos ajat 40km matkan 100km/h keskinopeudella kuluu tähän aikaa about 24min jos taas ajat saman matkan vaikka keskinopeudella 95km/h joka tuntuu tienpäällä olevan iso "alinopeus" monelle kanssaihmiselle menee sinulla aikaa huimasti noin minuutti enemmän.

Ihan oikeasti minuutti, sitä kannattaa miettiä.

Vastaus riippuu liikenteestä ja tiestä. Jos ajaa motarilla 100 km rajoituksella 5 km alinopeutta pitkään vasenta kaistaa, typerys. Jos ajaa oikeaa kaistaa 5 km ali, täysin OK. Jos ajaa maantiellä (2 kaistaa yhteensä) 5 km alinopeutta, ainakin omat hermoni kestävät 100 % enkä lähde kouluttamaan. Odotan ohituspaikkaa ja jos olen kääntymässä, odotan tarvittaessa ramppiin tai risteykseen.

Jokaisella on oikeus sellaiseen nopeurajoituksen alla olevaan vauhtiin, minkä itse kokee sopivaksi. Kunhan nyt ei mennä kymmeniä kilometrejä alle. Jos 5 km alinopeutta ajavan auton ohittaminen on niin vaikeaa, että se herättää rattiraivon ja itkua somessa, kyse on jostain muusta kuin sujuvasta liikenteestä.

e: kaistat oikein.
 
Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Juurikin näin, poikkeuksena ohituskaista milloin mystisesti oikea jalka alkaa painamaan hiukan enemmän...
Nämä ovat aina suloisia. Viimeksi viime viikonloppuna keskiyöllä sai ajella 85km/h satasen alueella jonkin Skeidan perässä. Ohituskaistalle tultaessa tarvitsin 160km/h nopeuden päästäkseni ohi. Otin täytenä vittuiluna - mitä muutakaan se voisi olla varsinkaan keskellä yötä?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tuntuu olevan herkkä aihe, heitän nyt kuitenkin ilmoille kysymyksen että mihin meillä on aina kiire auton ratissa?

Itse en koskaan (no 99.9% varmasti) ohita kiireen takia vaan siksi, että en tykkää roikkua kenenkään perässä jos edellä on tyhjää baanaa. Mitään letkoja ei ole järkeä lähteä ohittelemaan mutta jos yksi, kaksi autoa nysvää edessä niin varmasti menen ohitse jos hyvä paikka tulee. Siksipä yksi tärkeä autonvalinta kriteeri on aina ollut, ettei mitään ihan mopoa ole tullut ostettua *hymiö*
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuntuu olevan herkkä aihe, heitän nyt kuitenkin ilmoille kysymyksen että mihin meillä on aina kiire auton ratissa?

Jos ajat 40km matkan 100km/h keskinopeudella kuluu tähän aikaa about 24min jos taas ajat saman matkan vaikka keskinopeudella 95km/h joka tuntuu tienpäällä olevan iso "alinopeus" monelle kanssaihmiselle menee sinulla aikaa huimasti noin minuutti enemmän.

Ihan oikeasti minuutti, ei hermojen kestävyys saa olla siitä kiinni...sitä kannattaa miettiä.

Kyse on liikenteen sujuvuudesta ja sitä kautta myös liikenneturvallisuudesta. Mikäli muuta liikennettä ei ole niin se on tietenkin aivan sama kuinka reipasta alinopeutta kukakin ajaa. Ongelmaksi tuo muodostuu kun tämä aiheuttaa lukuisia ohituksia ja niitä hermojen menetyksiä takaa tuleville.

Tuo "päästän kyllä ohi" tai "annan tilaa" on tietysti kivasti tehty ja varsinkin sanottu, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaa. Varsinkin, jos on jo kertonut olevansa "juuri se mulkku, joka hidastaa kiireisempien menemistä" ja myös maininnut tiedostavansa ettei kaikki uskalla ohittaa häntä vaan roikkuvat perässä.

Muuten olen kirjoituksestasi ihan samaa mieltä. Minuutti on lyhyt aika.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelmaksi tuo muodostuu kun tämä aiheuttaa lukuisia ohituksia ja niitä hermojen menetyksiä takaa tuleville.

Mä olen edelleen vahvasti eri mieltä, se 5-10km/h "alinopeus" ei heikennä liikenneturvallisuutta tai muodosta ongelmia, yksilön hermojen menetys ja siitä mahdollisesti aiheutuva turha riskinotto heikentää ja aiheuttaa. Miksi jonossa ajaminen olisi ongelma?

Meillä täällä rakkaassa kotimaassamme on edelleen niin vähän ihmisiä ja sitä kautta liikennettä että ruuhkista ei voida oikeasti puhua ja tässä se ongelma just on, olemme tottuneet että liikenne sujuu suurimmaksi osaksi niin kuten me omassa mielessämme olemme sen miettineet ja jos tulee pienikin poikkeama tästä niin hermot menee.

Edelleen se sama kysymys mihin meillä on kiire?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Miksi jonossa ajaminen olisi ongelma?
Mulle se kyllä on, etenkin silloin kun nopeus jojoilee. Mieluummin sitä ajelee ilman sitä edessä olevaa autoa. Jos vielä tilanne on se, että jono aiheutuu ensimmäisenä ajavan hitaasta nopeudesta, tuo on oikeasti ikävää ja stressaavaa. Itse ratkaisen tämän tekemällä reippaan ohituksen tai muutaman ja katoan sen jälkeen horisonttiin ajamalla viisari tasan 12 km/h yli rajoituksen. Jos taas tilanne on se, että ollaan osa isompaa jonoa, vaikka jostain tapahtumasta tullessa, niin minkäs sille sitten voi.

Tähdennetään, että en tykkää roikkua kenenkään puskurissa tai vilkutella valoja tmsyms - se kun hidastaa myös ohituksia - vaan teen ohitukseni turvavälin takaa.

Edelleen se sama kysymys mihin meillä on kiire?
Mä en koe, että tässä olisi kyse kiireestä. Kiireen voisi ratkaista vain aivan tarpeettoman kovalla ylinopeudella, ja sitä tuskin kukaan normaalijärjellä ajatteleva kannattaa. Enemmän kyse on turvallisuudesta, ajoergonomiasta ja sen sellaisesta: jonotta reippaasti ajaminen on mukavampaa ja rennompaa. Kuhnastelun välttäminen ja reipas ajotapa ei ole kiirettä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei se ensimmäinen auto jonoa aiheuta.

Oletteko muuten koittaneet miten paljon mukavampaa on siinä 80 km/h rajoituksella asettaa vakkariin nopeudeksi 84 verrattuna 94? Ensimmäisellä ei tule kukaan selkä edellä vastaan, ei tarvitse tipautella vakkaria päältä, kytätä ohituspaikkaa, käyttää energiaa perseessä roikkumiseen. Sitä on perillä röökin verran myöhemmin zen-mielialalla ja pirteämpänä kun ei ole tarvinnut pinnistää ja hermoilla.

Mutta jumalauta sitä jojoilua, siinä herää rattiraivo ja zen on kaukana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se ensimmäinen auto jonoa aiheuta.

Oletteko muuten koittaneet miten paljon mukavampaa on siinä 80 km/h rajoituksella asettaa vakkariin nopeudeksi 84 verrattuna 94? Ensimmäisellä ei tule kukaan selkä edellä vastaan, ei tarvitse tipautella vakkaria päältä, kytätä ohituspaikkaa, käyttää energiaa perseessä roikkumiseen. Sitä on perillä röökin verran myöhemmin zen-mielialalla ja pirteämpänä kun ei ole tarvinnut pinnistää ja hermoilla.

Mutta jumalauta sitä jojoilua, siinä herää rattiraivo ja zen on kaukana.
Mukautuva vakkari, johon säätää pisimmän etäisyyden edellä ajavaan. Se vasta zen onkin. Ei tartte kuin käännellä rattia.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ratkaisen tämän tekemällä reippaan ohituksen tai muutaman ja katoan sen jälkeen horisonttiin ajamalla viisari tasan 12 km/h yli rajoituksen.

Ja seuraavan kohdalla sama juttu?

Jos on tapana aina ajaa ylinopeutta niin eikös silloin ne tasan suurinta sallittua nopeutta ajavatkin aja "alinopeutta" ja silloin on turha ainakaan provosoitua. Et toki väittänytkään provosoituvasi.

Tarkennetaan vielä että en toki tiedä paljonko autosi mittari valehtelee, mutta oletan että 12km/h yli rajoituksen mittarissa on myös jonkin verran yli todellista nopeutta. Omassa autossani se olisi 9km/h ylitys satasen alueella.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ja seuraavan kohdalla sama juttu?

Jos on tapana aina ajaa ylinopeutta niin eikös silloin ne tasan suurinta sallittua nopeutta ajavatkin aja "alinopeutta" ja silloin on turha ainakaan provosoitua. Et toki väittänytkään provosoituvasi.

Tarkennetaan vielä että en toki tiedä paljonko autosi mittari valehtelee, mutta oletan että 12km/h yli rajoituksen mittarissa on myös jonkin verran yli todellista nopeutta. Omassa autossani se olisi 9km/h ylitys satasen alueella.
Olen katsonut, että 12km/h ylityksessä on 3-4km/h mittarivirhettä. Lisäksi miinustetaan 3km/h poliisin toimesta. Tällöin jää jäljelle max. 6km/h ylinopeus, josta ei saa sakkoa. Olen testannut 60-, 70- ja 80-alueilla sellaisilla tolpilla joissa tiedän olevan kamerat sisällä eikä ole räpsynyt.

En edellytä tätä muilta.

Ja tuohon ekaan kysymykseen: harvemmin tulee ajeltua jonoissa. Ehkä kerran vuodessa mökille mennessä saattaa olla, mutta esim. tänä kesänä ei ollut kertaakaan. Silloin ohittelen yleensä muutamia kertoja. Heinolan ja Mikkelin välillä on onneksi hyvin ohituskaistoja.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
6km/h ylinopeus, josta ei saa sakkoa.

Ei muuten kannata sokeasti luottaa tuohon, 6km/h ylitys ei välttämättä tuo sakkoa satasen alueella olis ehkä parempi toteamus. 80-alueella tuosta kutosen ylityksestä sakon saattaa saada...ai mistäkö tiedän no siitä kun joitakin vuosia sitten oli mennä ajo-oikeus hetkeksi noiden pienten rikesakkojen vuoksi. Kaikki kolme ylitystä 80-alueella joista suurin oli juurikin 6km/h.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei muuten kannata sokeasti luottaa tuohon, 6km/h ylitys ei välttämättä tuo sakkoa satasen alueella olis ehkä parempi toteamus. 80-alueella tuosta kutosen ylityksestä sakon saattaa saada...ai mistäkö tiedän no siitä kun joitakin vuosia sitten oli mennä ajo-oikeus hetkeksi noiden pienten rikesakkojen vuoksi. Kaikki kolme ylitystä 80-alueella joista suurin oli juurikin 6km/h.
Joo, poliisihan voi tosiaan käyttää harkintaansa noissa ja antaa myös alle seitsemän kilsan ylityksestä sakkoja, mutta kameratolppa ei tunnu räpsyvän sellaisesta useinkaan ja vaikka räpsyisikin, tulee vain huomautus, jos sitäkään.
 

Tuamas

Jäsen
Joo, poliisihan voi tosiaan käyttää harkintaansa noissa ja antaa myös alle seitsemän kilsan ylityksestä sakkoja, mutta kameratolppa ei tunnu räpsyvän sellaisesta useinkaan ja vaikka räpsyisikin, tulee vain huomautus, jos sitäkään.

Itsehän olen ottanut kameratolpilta tuolla 5-7 kilsan ylityksillä neljä selfietä joista kahdesta tuli huomautus himaan ja kahdesta ei edes sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös