Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827
4

444

Kaverini ratkaisi tällaisen ongelman ostamalla käytetyn Tesla model S jossa ilmaiset lataukset auton eliniän Teslan omilla superschager asemilla. Ajanut nyt 200000 sillä ja maksattaa autoa kilometrikorvauksilla. Ei kuulemma tarvi edes kotona ladata.
No joo, rahamiehillä tietty omat ratkaisunsa. Sähköautoa olen miettinyt jo pitkään, mutta käytännön tasolla Teslat ovat olleet ainoa vaihtoehto rangen ja ulkomuodon ja koon vuoksi. Mutta kun tässä pystyi irrottamaan sen max 15k€ autoon, niin se jättää nuo sähkövehkeet vielä ulottumattomiin. Toki lähimmät supercharger-asemat ovat Helsinki-Vantaalla ja Paimiossa, ja toki sitten myös Tampereen lähistöllä, kun sielläkin päin tulee majailtua kuukausittain. Sinänsä vaikka tuota omastakin töpselistä lataisi (ja maalis-lokakuussa aurinkopaneelien avustuksella), niin kustannukset kilometriä kohden putoaisi dieselistäkin yhtä paljon kuin bensasta dieseliin vaihtaessa näillä metreillä. Mutta ehkä vielä jonain päivänä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
@444 muista tarkistaa, milloin hiukkassuodatin (DPF) on viimeksi vaihdettu. Jos sitä ei ole vaihdettu kertaakaan noilla kilometreillä, menisin suoraa päätä huoltamolle selvittämään, mikä suodattimen tila on. Noitahan huolletaan joko puhdistamalla tai "polttamalla" ylimääräiset partikkelit tuhkaksi, jotka jäävät sitten pidemmällä aikavälillä suodattimeen ja tukkivat sen. Puhdistus maksaa satasia, mutta sitäkään ei voi jatkaa ikuisuuksiin, vaan jossain vaiheessa se on vaihdettava, mikä onkin sitten oikeasti kallista lystiä.

Autohan menee vika- tai "rajoitettuun" tilaan siinä vaiheessa kun hiukkassuodatin lakkaa toimimasta. Siinä kohtaa ollaan usein tilanteessa, jossa muu kuin vaihtaminen ei auta. Tämän kanssa olisin ihan älyttömän tarkkana.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
@444 muista tarkistaa, milloin hiukkassuodatin (DPF) on viimeksi vaihdettu. Jos sitä ei ole vaihdettu kertaakaan noilla kilometreillä, menisin suoraa päätä huoltamolle selvittämään, mikä suodattimen tila on. Noitahan huolletaan joko puhdistamalla tai "polttamalla" ylimääräiset partikkelit tuhkaksi, jotka jäävät sitten pidemmällä aikavälillä suodattimeen ja tukkivat sen. Puhdistus maksaa satasia, mutta sitäkään ei voi jatkaa ikuisuuksiin, vaan jossain vaiheessa se on vaihdettava, mikä onkin sitten oikeasti kallista lystiä.

Periaatteessa DPF ei ole "kuluva osa". Se poltetaan automaattisesti puhtaaksi tietyin välein. Joskus voi vaatia "pakkopolton", eli auto testeriin kiinni ja tunniksi käyntiin tekemään polttosykliä (merkkihuollossa piuha kiinni ja auto käyntiin-toimenpiteen kustannus n. 400 euroa). Tuossa poltossa kertynyt noki poltetaan tuhkaksi. Tätä voi joutua tekemään mm. siksi, että ajetaan paljon pätkäajoa jossa polttoa ei saada koskaan tehtyä loppuun asti. Taksilla ei varmaan ole tuota riskiä. Sen lisäksi on huoltoja, jotka pesevät suodattimia puhtaaksi. Sillä saadaan suodattimeen mahdollisesti kertyneet tuhkatkin pois noen lisäksi.

Yleensä toistuvan DPF:n tukkeutumisen aiheuttaa jokin juurisyy, jonka takia nokea kertyy liikaa. Ei siis viallinen suodatin. Tavallisin syypää on falskaava turbo. Siinä kohtaa ei kannata rynnätä suin päin korjaamaan oiretta ja vaihtamaan tai pesemään suodatinta, voi mennä kallis työ hukkaan. Öljynä pitää aina käyttää matalatuhkaista versiota (ihan ehjälläkin moottorilla).
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Periaatteessa DPF ei ole "kuluva osa". Se poltetaan automaattisesti puhtaaksi tietyin välein. Joskus voi vaatia "pakkopolton", eli auto testeriin kiinni ja tunniksi käyntiin tekemään polttosykliä (merkkihuollossa piuha kiinni ja auto käyntiin-toimenpiteen kustannus n. 400 euroa). Tuossa poltossa kertynyt noki poltetaan tuhkaksi. Tätä voi joutua tekemään mm. siksi, että ajetaan paljon pätkäajoa jossa polttoa ei saada koskaan tehtyä loppuun asti. Taksilla ei varmaan ole tuota riskiä. Sen lisäksi on huoltoja, jotka pesevät suodattimia puhtaaksi. Sillä saadaan suodattimeen mahdollisesti kertyneet tuhkatkin pois noen lisäksi.

Yleensä toistuvan DPF:n tukkeutumisen aiheuttaa jokin juurisyy, jonka takia nokea kertyy liikaa. Ei siis viallinen suodatin. Tavallisin syypää on falskaava turbo. Siinä kohtaa ei kannata rynnätä suin päin korjaamaan oiretta ja vaihtamaan tai pesemään suodatinta, voi mennä kallis työ hukkaan. Öljynä pitää aina käyttää matalatuhkaista versiota (ihan ehjälläkin moottorilla).
Tässä mm. yksi hieman eriävä näkemys: Hiukan hiukkassuodattimista | Öljypiste

Olennainen on tuo: Paljon ajetun auton hiukkassuodatin voidaan myös joutua vaihtamaan joka tapauksessa, mikäli poltto on tapahtunut riittävän monta kertaa, ja regeneroinnissa tuhkaksi poltetut hiukkaset ovat täyttäneet suodattimen.

Itse en ole dieselautoa koskaan omistanut koska ei ole tarvetta, mutta mitä nyt olen noiden työkseen ajavien kavereideni kanssa puhunut, niin kyllä tuolla poltollakin päästään vain tiettyyn pisteeseen. Eli jossain vaiheessa tuo tulee suurella todennäköisemmällä menemään tukkoon riippumatta siitä miten on pesty tai huollettu. Toki normijantterin normikilsoilla tämä on aina aika kaukana, mutta jollekin taksikiesille ei.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse en ole dieselautoa koskaan omistanut koska ei ole tarvetta, mutta mitä nyt olen noiden työkseen ajavien kavereideni kanssa puhunut, niin kyllä tuolla poltollakin päästään vain tiettyyn pisteeseen. Eli jossain vaiheessa tuo tulee suurella todennäköisemmällä menemään tukkoon riippumatta siitä miten on pesty tai huollettu. Toki normijantterin normikilsoilla tämä on aina aika kaukana, mutta jollekin taksikiesille ei.
Kyl mä uskallan väittää, että jos ajaa vain pitkää matkaa, ts poltto ei koskaan keskeydy ja ajo on muutenkin puhdasta, eikä autossa ole ikinä imuvuotoja tms jotka saisi dpf:n tukkoon, niin lausunto "periaatteessa dpf ei ole kuluva osa" ei ole kaukana totuudesta. En usko että taksi on varsinaisesti paras esimerkki pitkästä dpf:n kestoiästä.
Vaimon
Saabissa
on alkuperäinen dpf ja ajotietokoneen mukaan dpf tyhjenee polton jälkeen melkein uutta vastaavaksi, kilometrejä 250tkm. Auto on pelkässä matka-ajossa, muutamien indikaattorien ja huoltohistorian (jarrut, avainten ja penkin kunto) perusteella ollut varmaan aina.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
En usko että taksi on varsinaisesti paras esimerkki pitkästä dpf:n kestoiästä.
Tämä itseäni pelottaisi. Taksikuskit tuntuvat toisinaan kohtelevan kalustoaan kuin känninen teini sähköpotkulautaa.

Tokikaan kaikissa autoissa ei varmasti ole mitään erityistä pelkoa suodattimen suhteen, mutta käytetty auto isoilla kilsoilla - etenkin taksikäytössä olleena - jännittäisi kyllä meikäläistä ihan huolella. Siksi vähintäänkin tarkistaisin huoltokirjan huolellisesti, josko siellä olisi tietoa, kuinka säännöllisesti asiasta on huolehdittu.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tämä itseäni pelottaisi. Taksikuskit tuntuvat toisinaan kohtelevan kalustoaan kuin känninen teini sähköpotkulautaa.

Tokikaan kaikissa autoissa ei varmasti ole mitään erityistä pelkoa suodattimen suhteen, mutta käytetty auto isoilla kilsoilla - etenkin taksikäytössä olleena - jännittäisi kyllä meikäläistä ihan huolella. Siksi vähintäänkin tarkistaisin huoltokirjan huolellisesti, josko siellä olisi tietoa, kuinka säännöllisesti asiasta on huolehdittu.

Ei ole mersuissa ollu huoltokirjaa enään noin kymmeneen vuoteen ja sama vitsaus alkaa vaivamaaan muitakin merkkejä. Kaikki on sähköisessä huoltokirjassa (jos on).

Itse aiheeseen sen verran että ei taida mikäänvalmistaja valmistaa enää autoja silla ajatuksella, että ne olisivat käytössä enää 200000km ajon jälkeen.
 
4

444

Olen tänään saanut käsiini ko. auton sähköisen huoltokirjan ja siinä ei ole mainintaa dpf:n vaihdosta. Lähes jokaisen huollon yhteydessä on ruksit joistain tehdyistä lisätöistä; on mm. vaihdettu jarrupaloja (ihan ymmärrettävää ja oikein hyvä asia) ja viimeisimmässä vaihdettu laatikkoöljyt. Omistajatietojen perusteella ko. firmalla ei ole muita työntekijöitä, mutta eihän se toki pois sulje sitä, etteikö joku muukin olisi voinut autoa ajaa. Meni syteen taikka saveen, niin hyvin todennäköisesti tulen tuosta kaupat tekemään ensi viikolla. Seuraava määräaikaishuolto tulee menemään vielä myyjän piikkiin. Dpf:n pesu näyttäisi kustantavan n. 200€, eli ei mitenkään tekemätön paikka. Ihmeen vähän tämä vaihdos itseäni hirvittää. Toisaalta takana on pitkä historia Saabien parissa, niin tietää myös sen, että jos joidenkin autojen kanssa voi tulla haasteita niin niitä myös sitten todella tulee.
 
4

444

Saanko kysyä, että miksi?
Saa kysyä. Siksi että ei ole kiire ja bensan kulutus näillä ajomäärillä on ”huomattavasti” maltillisempi. En ole tieten tahtoen muiden tien tukkona, kuten mainitsinkin, ja päästän muita tarvittaessa ohitse. Luotan myös siihen, että jos jollain on oikeasti kovempi kiire, niin ohittaakin voi. Toki tiedostan myös sen, että kaikki eivät uskalla ohittaa, vaan roikkuvat mieluummin tappituntumalla.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Olen tänään saanut käsiini ko. auton sähköisen huoltokirjan ja siinä ei ole mainintaa dpf:n vaihdosta. Lähes jokaisen huollon yhteydessä on ruksit joistain tehdyistä lisätöistä; on mm. vaihdettu jarrupaloja (ihan ymmärrettävää ja oikein hyvä asia) ja viimeisimmässä vaihdettu laatikkoöljyt. Omistajatietojen perusteella ko. firmalla ei ole muita työntekijöitä, mutta eihän se toki pois sulje sitä, etteikö joku muukin olisi voinut autoa ajaa. Meni syteen taikka saveen, niin hyvin todennäköisesti tulen tuosta kaupat tekemään ensi viikolla. Seuraava määräaikaishuolto tulee menemään vielä myyjän piikkiin. Dpf:n pesu näyttäisi kustantavan n. 200€, eli ei mitenkään tekemätön paikka. Ihmeen vähän tämä vaihdos itseäni hirvittää. Toisaalta takana on pitkä historia Saabien parissa, niin tietää myös sen, että jos joidenkin autojen kanssa voi tulla haasteita niin niitä myös sitten todella tulee.
Jos itse laittaisin samat speksit omaavan taksi-mersun poistaisin egr:n dbf:n per heti. Yhden Eemelin vankalla kokemuksella en jaksaisi enää noiden kanssa tapella, siinä temppuilu alkoi n. 350tkm:n kohdalla. Väliaikaisesti sai ongelmat häviämään ajamalla osan työmatkasta n. 20km pakkokolmosella 80km/h mikä puhdisti egr:n n. 10000km:n ajaksi. Lopulta dbf:n ontoksi teko ja egr;n ohitus jelppasi oireisiin, sai vielä muutaman karanneen hepankin takaisin...
 

Venkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onkos täällä Volvon neliveto ongelmista perillä olevia? Muuttuuko neliveto systeemi jotenkin 2008---> eteenpäin kun noissa xc60 tuntuu olevan vahvempi tuo systeemi kuin vahemmissa xc90 ja vastaavissa.
 

Glove

Jäsen
Onkos täällä Volvon neliveto ongelmista perillä olevia? Muuttuuko neliveto systeemi jotenkin 2008---> eteenpäin kun noissa xc60 tuntuu olevan vahvempi tuo systeemi kuin vahemmissa xc90 ja vastaavissa.
En tiedä ongelmista mitää, mutta tuon vuosiluvun perusteella veikkaisin eri Haldex versioita. Haldex gen4 tuli Volvoihin 2009.
 

12961

Jäsen
Jos itse laittaisin samat speksit omaavan taksi-mersun poistaisin egr:n dbf:n per heti. Yhden Eemelin vankalla kokemuksella en jaksaisi enää noiden kanssa tapella, siinä temppuilu alkoi n. 350tkm:n kohdalla. Väliaikaisesti sai ongelmat häviämään ajamalla osan työmatkasta n. 20km pakkokolmosella 80km/h mikä puhdisti egr:n n. 10000km:n ajaksi. Lopulta dbf:n ontoksi teko ja egr;n ohitus jelppasi oireisiin, sai vielä muutaman karanneen hepankin takaisin...

Jos lainvastainen virittely ei tuota moraalisia ongelmia, niin noin minäkin toimisin.

Kolmesta dieselvehkeestä olen aikanaan tuon hiukkassuodatinboksin tyhjentänyt. ”Päällipuolelle” rälläkällä siisti ”palkeenkieli”, sisukset veks ja luukku hitsaten kiinni. Kaikki jäljet tyhjentämisestä jäävät päällipuolelle, auton pohjaa vasten ja osa näyttää katsastusmiehen silmään täysin alkuperäiseltä. Vaatii toki muuttuneen vastapaineen ja polttoyritysten takia softaamisen, mutta samalla löytyy myös hiukan tehoja.

Jos softa on tehty hyvin ja autoa käsketty muutaman kerran rampista ennen katsastusta, ei hiukkassuodattimen sisusten poistoa voi käytännössä havaita.

Noissa kolmessa tapauksessa käyttöominaisuuksista kaasuun vastaavuus/turbon herääminen on nopeutunut. Samoin maantiekulutuksessa näkynyt lievä lasku, 35d-tuplaturbobemarissa jopa pidemmän ajan keskiarvosta laskettu 0,5l/100km. Eikä suodatin ollut tyhjättäessä edes tukossa tai vanha.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saa kysyä. Siksi että ei ole kiire ja bensan kulutus näillä ajomäärillä on ”huomattavasti” maltillisempi. En ole tieten tahtoen muiden tien tukkona, kuten mainitsinkin, ja päästän muita tarvittaessa ohitse. Luotan myös siihen, että jos jollain on oikeasti kovempi kiire, niin ohittaakin voi. Toki tiedostan myös sen, että kaikki eivät uskalla ohittaa, vaan roikkuvat mieluummin tappituntumalla.

Olen usein miettinyt millainen tunteeton psykopaatti pystyy ajamaan selkeää alinopeutta ja vetämään kilometrien jonoa perässään sekä katselemaan tyynenä kymmenien autojen ohittelua itsestään.

Millaisen rahan sitten vuositasolla menettäisit mikäli ajaisit sen verran reippaammin ettei tällaista yllä kuvailemaani järjettömyyttä pääsisi tapahtumaan. Oikeasti.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen nyt triplanelosen puolella sen verran että hänhän kertoi ajavansa satkun alueella 90km/h joka ei nyt ole kovin suuri ero ainakaan mun mielestä ja raskaskalustohan ajaa tuota nopeutta joka tapauksessa, lisäksi kertoi päästävänsä tarpeen mukaan muita ohitse.

Eli tuskin hänen perässään niitä "kilometrien" jonoja syntyy.

Toki sitten jos siellä satasen alueella hinkataan hyvissä olosuhteissa henkilöautolla jotain neljääkymppiä niin tilanne on toinen.
 
4

444

Olen usein miettinyt millainen tunteeton psykopaatti pystyy ajamaan selkeää alinopeutta ja vetämään kilometrien jonoa perässään sekä katselemaan tyynenä kymmenien autojen ohittelua itsestään.

Millaisen rahan sitten vuositasolla menettäisit mikäli ajaisit sen verran reippaammin ettei tällaista yllä kuvailemaani järjettömyyttä pääsisi tapahtumaan. Oikeasti.
Ensimmäistä voit mennä kyselemään vaikka paikallisilta traktorikuskeilta. Heillähän ei todella tuo pienintäkään tunnontuskaa körötellä 40km/h vetäen perässään kirjaimellisesti kilometrien jonoa. Ja mikään kiire ei ole tieltä pois tai antaa tilaa muille. Näitä minun keräämiäni kilometrien jonoja et löydä mistään ja syykin selviää jos se kiihkoissasi kykenet lukemaan lainaamasi viestin vielä uudemman kerran. Tätä Hanko-Hyvinkää -tietä ajaa myös aika paljon raskasta kalustoa. Olenko mielestäsi velvollinen ohittamaan nämä vain että pystyn ajamaan korkeinta sallittua nopeutta? No ei tietenkään nyt, kun talvinopeusrajoitukset pudottivat koko pätkälle max 80km/h rajoitukset.

En kyllä mitenkään haluaisi kuluttaa samoja maanteitä kuin henkilöt, jotka oikeasti stressaavat siitä, että joku muu saattaa ohittaa heidät.

Mä olen nyt triplanelosen puolella sen verran että hänhän kertoi ajavansa satkun alueella 90km/h joka ei nyt ole kovin suuri ero ainakaan mun mielestä, lisäksi kertoi päästävänsä tarpeen mukaan muita ohitse.

Eli tuskin hänen perässään niitä "kilometrien" jonoja syntyy.

Toki sitten jos siellä satasen alueella hinkataan hyvissä olosuhteissa henkilöautolla jotain neljääkymppiä niin tilanne on toinen.
Juuri näin. Tuota eniten sahaamaani tietä lopulta aika harvoin pääsee edes ajamaan sitä 100km/h ohittamatta rekkoja. Ja kun ei tosiaan ole kiire, niin miksi lähtisi ohittamaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä olen nyt triplanelosen puolella sen verran että hänhän kertoi ajavansa satkun alueella 90km/h joka ei nyt ole kovin suuri ero ainakaan mun mielestä ja raskaskalustohan ajaa tuota nopeutta joka tapauksessa, lisäksi kertoi päästävänsä tarpeen mukaan muita ohitse.

Eli tuskin hänen perässään niitä "kilometrien" jonoja syntyy.

Toki sitten jos siellä satasen alueella hinkataan hyvissä olosuhteissa henkilöautolla jotain neljääkymppiä niin tilanne on toinen.
En tiedä onko kyseinen käyttäjä sellainen, mutta monet 90 km/h maantiellä kulkevat ajavat kyseistä nopeutta välittämättä onko rajoitus 100, 80 vai 60 kilometriä tunnissa. Samat henkilöt ajanevat taajamassa 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai 30 km/h.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensimmäistä voit mennä kyselemään vaikka paikallisilta traktorikuskeilta. Heillähän ei todella tuo pienintäkään tunnontuskaa körötellä 40km/h vetäen perässään kirjaimellisesti kilometrien jonoa. Ja mikään kiire ei ole tieltä pois tai antaa tilaa muille.

Heillä ei ole muita vaihtoehtoja. Harva traktori kulkee yli 100 km/h.

Näitä minun keräämiäni kilometrien jonoja et löydä mistään ja syykin selviää jos se kiihkoissasi kykenet lukemaan lainaamasi viestin vielä uudemman kerran. Tätä Hanko-Hyvinkää -tietä ajaa myös aika paljon raskasta kalustoa. Olenko mielestäsi velvollinen ohittamaan nämä vain että pystyn ajamaan korkeinta sallittua nopeutta? No ei tietenkään nyt, kun talvinopeusrajoitukset pudottivat koko pätkälle max 80km/h rajoitukset.

Mistä helvetistä tempaisit mukaan keskusteluun raskaan kaluston perässä ajamisen ja talvinopeusrajoitukset? Näistä ei ollut aiemmin puhetta vaan siitä, että ajat alinopeutta "säästääksesi" rahaa ja tiedostat senkin ettei kaikki uskalla ohittaa ja roikkuvat tappituntumalla.

Jostain syystä et vastannut kysymykseeni siitä kuinka paljon säästät ajamalla alinopeutta. Senhän sinä itse syyksi ilmoitit. Minun nähdäkseni tämä on huono ja itsekäs syy sille, että aiheutat päivittäin takuuvarmasti useita ohituksia suoraan sinusta, mutta myös takanasi olevassa jonossa. Katso niihin peileihin vaikka välillä, jookos.

Itse olen ajanut paljon pääkaupunkiseudulla, hyvin usein myös Hanko-Hyvinkää väliä, ja mittarin mukaan noin 10 km/h alinopeutta ajavat kerryttävät taakseen hyvin nopeasti pitkiäkin jonoja.
 
4

444

En tiedä onko kyseinen käyttäjä sellainen, mutta monet 90 km/h maantiellä kulkevat ajavat kyseistä nopeutta välittämättä onko rajoitus 100, 80 vai 60 kilometriä tunnissa. Samat henkilöt ajanevat taajamassa 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai 30 km/h.
No ei se kyllä ole. En minä lähde tien päällä kyseenalaistamaan maksiminopeusrajoituksia. Toki ohitustilanteissa vauhti nousee sen yli hetkellisesti. Mutta ehkä tää on vähän huono ketju näiden asioiden perkaamiseen, kun kyse on enemmänkin suomalaisten liikennekäyttäytymisestä. Enkä mä nyt ihan rehellisesti jaksa vaivaantua, jos joku pitää tällaista toimintaa liikenteessä tunteettoman psykopaatin arvonimen veroisena. Kertoo enemmän kyseisen henkilön mielenmaisemasta kuin minun.
 
4

444

Jostain syystä et vastannut kysymykseeni siitä kuinka paljon säästät ajamalla alinopeutta. Senhän sinä itse syyksi ilmoitit.
Ja se jokin syy löytyy ihan siitä, millä avasit ”keskustelun” asiasta. Jos minä olen näillä kriteereillä tunteeton psykopaatti, niin minua ei vittuakaan kiinnosta avata sinulle mitään laskelmia. Olenhan tunteeton ja siksi minua ei kiinnosta. Opettele keskustelemaan kohteliaasti, niin saat vastauksia. Asia on minun osaltani loppuun käsitelty.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En tiedä onko kyseinen käyttäjä sellainen, mutta monet 90 km/h maantiellä kulkevat ajavat kyseistä nopeutta välittämättä onko rajoitus 100, 80 vai 60 kilometriä tunnissa. Samat henkilöt ajanevat taajamassa 50 km/h on rajoitus sitten 60, 50, 40 tai 30 km/h.
Juurikin näin, poikkeuksena ohituskaista milloin mystisesti oikea jalka alkaa painamaan hiukan enemmän...
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja se jokin syy löytyy ihan siitä, millä avasit ”keskustelun” asiasta. Jos minä olen näillä kriteereillä tunteeton psykopaatti, niin minua ei vittuakaan kiinnosta avata sinulle mitään laskelmia. Olenhan tunteeton ja siksi minua ei kiinnosta. Opettele keskustelemaan kohteliaasti, niin saat vastauksia. Asia on minun osaltani loppuun käsitelty.

No näinhän siinä helposti käy kun argumentit loppuu.

Itsehän kuvailit itseäsi aiemmin seuraavasti: "Kyllä, minä olen juuri se mulkku, joka hidastaa kiireisempien menemistä ajamalla tietoisesti satkun alueella esim. 90km/h."
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Itsehän kuvailit itseäsi aiemmin seuraavasti: "Kyllä, minä olen juuri se mulkku, joka hidastaa kiireisempien menemistä ajamalla tietoisesti satkun alueella esim. 90km/h."
Mutta sanoi myös antavansa tilaa jos takaa tulee nopeampia. Edes minä en näe tässä mitään sen kummempaa ongelmaa. Perseilyksi tuollainen muuttuisi vain siinä tilanteessa, että hän ajaisi uppiniskaisesti alle rajoituksen vain silloin kuin ohittaminen ei olisi mahdollista ja sitten nostaisi nopeuttaan ohituskaistan tai -mahdollisuuden tullessa. Niinkin moni tekee ja se on aivan eri stoori se.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntuu olevan herkkä aihe, heitän nyt kuitenkin ilmoille kysymyksen että mihin meillä on aina kiire auton ratissa?

Jos ajat 40km matkan 100km/h keskinopeudella kuluu tähän aikaa about 24min jos taas ajat saman matkan vaikka keskinopeudella 95km/h joka tuntuu tienpäällä olevan iso "alinopeus" monelle kanssaihmiselle menee sinulla aikaa huimasti noin minuutti enemmän.

Ihan oikeasti minuutti, ei hermojen kestävyys saa olla siitä kiinni...sitä kannattaa miettiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös