Mainos

Autoiluketju

  • 3 334 497
  • 19 049
Suosikkijoukkue
KK
Tämähän on tärkeä asia, eli oliko 1983 jo merkkinä pelkkä Nissan? Mihin asti oli pelkkä Datsun, ainakin 1980? Ja onko autosta jotenkin nähtävissä, jos se on juuri Datsun-Nissan, vai onko tämä vain nimitys tietyille korimalleille?
Eli miksi @Lätkä-Bongari Iso-E Cherry on Datsun-Nissan, eikä pelkkä Datsun? Lukeeko rekisteriotteessa Datsun-Nissan? Siinä voi toki periaatteessa lukea vähän mitä vaan.
Jopa auton perseessä on Nissan-merkki. Riittäkö se? Tietääkseni juuri tuo 78-82 on Nissan Datsuneita. Rekisterin mukaan kyllä Datsun, mutta nämähän on Nissan valmistanut. Mene ja tiedä sitten, onko tuo Nissan-merkki laitettu jälkikäteen.

Rekisterissä pelkkä Datsun.
 
Viimeksi muokattu:

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Eli pitäisi tutkia katumaastureita ja niiden käyttövoiman muutosta, jos halutaan debunkata aiempaa väitettä hybrideistä ja katumaastureista. Menee ohi ketjun aiheen, mutta nämä on niitä muutoksia joita pitäisi pohtia, jos kuluttajaa halutaan ohjata oikeaan suuntaan.

Itse itseäni tyylikkäästi lainaten, mutta siirsin tämän vähän soveliaampaan ketjuun, ettei sotke tuota kapinointia.

@TosiFani Esimerkiksi tästä tilastosta voisi jo vähän arvailla syy-yhteyksiä:

Aut.fi - Ensirekisteröinnit segmentettäin

Sähkön/ hybrideiden osuus alkaa korostua selkeästi katumaastureissa, edustus-, luksus- ja isoissa autoissa. Tilastot ovat vuodelta 2020 ja 2019. Kyllähän tuon perusteella kuitenkin liikenteen sähköistyminen on menossa. Merkit ovat mielestäni painottaneet tuota käyttövoimaa enemmän juuri em. segmenteissä ja voidaan kysyä onko katumaasturin ostamisen yhtenä syynä voinut olla se, että siitä on saatu haluttu käyttövoima. Tätähän pitäisi enemmän penkoa ja tutkia syitä, mutta sähkön osuus noissa segmenteissä korostuu. Elokapinan kannalta haluttu ekoteko on tehty ja siirrytty pois fossiilisista polttoaineista, mutta se on vain tehty väärin.

Trendit tuolla ovat aivan selvät, eli kohti liikenteen sähköistymistä mennään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse itseäni tyylikkäästi lainaten, mutta siirsin tämän vähän soveliaampaan ketjuun, ettei sotke tuota kapinointia.

@TosiFani Esimerkiksi tästä tilastosta voisi jo vähän arvailla syy-yhteyksiä:

Aut.fi - Ensirekisteröinnit segmentettäin

Sähkön/ hybrideiden osuus alkaa korostua selkeästi katumaastureissa, edustus-, luksus- ja isoissa autoissa. Tilastot ovat vuodelta 2020 ja 2019. Kyllähän tuon perusteella kuitenkin liikenteen sähköistyminen on menossa. Merkit ovat mielestäni painottaneet tuota käyttövoimaa enemmän juuri em. segmenteissä ja voidaan kysyä onko katumaasturin ostamisen yhtenä syynä voinut olla se, että siitä on saatu haluttu käyttövoima. Tätähän pitäisi enemmän penkoa ja tutkia syitä, mutta sähkön osuus noissa segmenteissä korostuu. Elokapinan kannalta haluttu ekoteko on tehty ja siirrytty pois fossiilisista polttoaineista, mutta se on vain tehty väärin.

Trendit tuolla ovat aivan selvät, eli kohti liikenteen sähköistymistä mennään.
Pitäisi myös miettiä työsuhdeautoja joita on myös Suomessa melkoisesti. Nämähän ovat päästäätöisesti huoltoliisingillä eli huolelletaan varmasti hyvin. Sekä monesti pitkää maantieajoa. Nämä sitten palautuvat leasingin jälkeen käytettyinä myyntiin (yleensä 3 tai 4 vuotta ajattuja). Näiden valinnassa on monesti vain yksi kriteeri, verotusarvo, eli kuinka kalliiksi kyseinen auto ja käyttövoima tulee käyttäjälle. Tarkoittaen että jos diesel tai bensakone on edullisempi kuin hybridi/täyssähkö niin edullisempi valitaan pääsääntöisesti.
Tässä olisi oiva tapa tuoda käytettyjen markkinoille muutaman vuoden päästä iso määrä sähkö tai hybrideitä, jos valtio kompensoisi kovemmin näitä kahta käyttövoimaa - ja ei, nykyinen pieni helpotus ei ole riittävä. Itselläni työsuhdeauto lähtee vaihtoon ja saattaa tulla Skoda superb. No plug in hybridin verotusarvo on kovempi kuin bensakoneen samoilla varutuksilla joten päätös kohdistuu tietysti minulle edullisempaan.
 

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Ei jaksa koko ketjua selata läpi niin kysyn onko täällä kellään kaasuautosta kokemuksia ? Harkinnassa olisi tuollainen 50tkm ajettu 1.5 Octavia. Halvat käyttökulut siis kiinnostaa, mutta vähän tuo kaasun tehottomuus ja luotettavuus huolettaa. Vagarenalta olin lukenut, että jotain yllättäviä sammumisongelmia ollut.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
onko täällä kellään kaasuautosta kokemuksia ? Harkinnassa olisi tuollainen 50tkm ajettu 1.5 Octavia.

2,5 vuotta oli 1.4 kaasu Ocu, eikä mitään vikaa, eikä kyllä moittimistakaan ole. Vähän tehoton toki, mutta kyllä sillä normaalissa liikenteessä hyvin pärjäsi. Kaverilla oli samanlainen ja juuri toisen uuden kaasu Ocun sai käyttöönsä. Tyytyväinen siis hänkin on ollut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei jaksa koko ketjua selata läpi niin kysyn onko täällä kellään kaasuautosta kokemuksia ? Harkinnassa olisi tuollainen 50tkm ajettu 1.5 Octavia. Halvat käyttökulut siis kiinnostaa, mutta vähän tuo kaasun tehottomuus ja luotettavuus huolettaa. Vagarenalta olin lukenut, että jotain yllättäviä sammumisongelmia ollut.
Ei ole itselläni ollut ongelmia, 1,5 vuotta takana. Vähän joo tehoton, mutta eteenpäin pääsee ja sportilla menee ohi turvallisesti, jos tarpeen on. Ei se tietenkään mikään tykki ole silloinkaan, mutta tykkään muutenkin edetä nykyään aikalailla virran mukana

Maantiellä 3 kg/100 km, kaupungissa 4 kg.
 

hege

Jäsen
Kaverilla on myös kaasu-ocu (tai lienee jo kolmas menossa) ja kehuu kovasti sitä. Ainoa valitus mitä kuullut häneltä on tämän viimeisen mallin pieni bensatankki ja ainainen pieni purnaus kaasuverkon avuttomuudesta Jyväskylän pohjoispuolelle mentäessä (tästä en tiedä onko oikeasti näin).
 

Glove

Jäsen
Kaverilla on myös kaasu-ocu (tai lienee jo kolmas menossa) ja kehuu kovasti sitä. Ainoa valitus mitä kuullut häneltä on tämän viimeisen mallin pieni bensatankki ja ainainen pieni purnaus kaasuverkon avuttomuudesta Jyväskylän pohjoispuolelle mentäessä (tästä en tiedä onko oikeasti näin).
Kuopiossa näyttää olevan, sitten Vaasan ja Kokkolan välillä on joitakin asemia ja samoin Oulun seudulla. Oulun pohjoispuolella ei sitten olekkaan yhtään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skoda-kuskina on päässyt unohtumaan kuinka pieniä muiden autojem takaluukut ovat. Lastenvaunut mahtuvat helposti omaan Octaviaan, nipin napin Enyaqqiin, mutta hybridi Volvo V60 ei mitenkään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Skoda-kuskina on päässyt unohtumaan kuinka pieniä muiden autojem takaluukut ovat. Lastenvaunut mahtuvat helposti omaan Octaviaan, nipin napin Enyaqqiin, mutta hybridi Volvo V60 ei mitenkään.
Joo, tuo on aivan älytön juttu, miten isoja Skodien ja myös Passatin kontit ovat verrattuna muihin. Esim. meikäläisen Passatissa on vaikka kuinka paljon isompi tavaratila kuin V70:ssä. Sitten jotkut kolmossarjan bemarit, c-mersut ja 60-sarjan Volvot ovat aivan turhia, jos perheessä on pieniä lapsia tai vähänkään enemmän tavaranliikutustarvetta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kaverilla on myös kaasu-ocu (tai lienee jo kolmas menossa) ja kehuu kovasti sitä. Ainoa valitus mitä kuullut häneltä on tämän viimeisen mallin pieni bensatankki ja ainainen pieni purnaus kaasuverkon avuttomuudesta Jyväskylän pohjoispuolelle mentäessä (tästä en tiedä onko oikeasti näin).
Tuo bensatankin pienuus unohtui minulta, sen voi laskea miinukseksi. Kaasulla pääasiassa ajan ja toinaan bensan tyhjäksi tarkoituksella, mutta viime talvena tuli kivana yllätyksenä vastaan, kun webasto ei ollutkaan lähtenyt tulille, vaikka vasta olin tankin täyttänyt. 11 litran tankissa varoitusvalo syttyy kuitenkin jo viiden litran kohdalla, mikä tarkoittaa lopulta melko lyhyttä pätkää lämmitellä varsinkin useampia kertoja päivässä. Ei tuo nyt mikään helvetti ole, mutta pieni asia, mikä vituttaa arjessa, jos ei muista heittää bensaa lisää.

Omat ajot tapahtuvat 95% Jyväskylän alapuolella ja Lohjalla vieläpä on kaksi asemaa, joista toinen keskustassa, joten sen suhteen aikalailla optimitilanne. Toki tämä näkyy myös kaasuautojen määrässä, niitä on aika hyvin täällä. Se taas tekee asemille joskus rasitetta ja paineet eivät aina riitä täyteen tankkiin. Keski-Suomessa saa poikkeuksetta tankin täyteen, Lohjalla jää joskus puoleen väliin.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ikuinen vääntö polttoaineiden hinnasta. Kipuraja on varmaan juu se 2e/litra mutta mitäs sitten? Maalla on pakko ajaa autolla vaikka bensa/diesel maksaisi 5e litra. Se on sitten vain jostain muusta pois. Omilla ajoilla bensanhinnan nousu 1.55e ->1.85e tekee vuodessa muutaman satasen loven lompsaan. Ketuttaa mutta minkäs teet, pitäisikö kohta kun rajat aukevat hommata viisumi ja lähteä Venäjälle tankkaamaan? Siinä on vain se ikävä juttu, että muutama muukin on siellä heti jonottamassa sitä alle euron bensaa...

 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Todella monella on korona-aikana rahna kinostanut tilille, kun ei ole tarvinnut ajella konttorille, niin ei kyllä pitäisi kehdata bensan hinnasta valittaa. Ja kun perinteisesti kaupunkilaiset vielä ystävällisesti osallistuu maalaisten työssäkäynnin kustannuksiin, niin mikäs tässä. Ja jokaisen Pentin pitäisi kyllä ymmärtää bensan hinnan korotuspaineet ympäristönkin näkökulmasta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Happotesti; jos et pysty maksamaan kuljetusvälineesi kulutusta bensan hinnalla 3e/l, vaihda sähköön. Sinua on varoitettu.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kumpa se olisi niin yksinkertaista. Minulla itselläni on kyllä varaa maksaa vaikka se 5€/l bensasta kun tietyt ajot vain pakko ajaa autolla ja olisi vaikka varaa ostaa se sähköauto, mutta aina se oma napa ei ole se mitä voi ajatella. Esim. leskeksi jääneelle mummolleni, joka elää todella pienellä eläkkeellä ja jolle auto on elinehto että pysyy järjissä ja hengissä, se 2€/l on jo erittäin kipeä hinta maksaa bensalitrasta. Tätä ei moni osaa ajatella kun huutelee että osta sähköauto jos bensan hinta on liikaa. Sillä 1500€ arvoisella vanhalla bensa-autolla kun ei paljoa tee sähköautomarkkinoilla kun halvimpien auton kokoisten autojen hinnat on siellä 40k yläpuolella.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kokemusta tästä uuden polven XC90:stä? Vähän pitäisi budjettia kasvattaa, että dieselkoneella tuon saisi ostettua, mutta toisaalta why not. Lähinnä mietityttää onko tuossa minkälaisia yllätyksiä tiedossa huoltojen puolesta.

Ja pakka kestää vaikka 5€/litra näillä kilsoillaz
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, tuo on aivan älytön juttu, miten isoja Skodien ja myös Passatin kontit ovat verrattuna muihin. Esim. meikäläisen Passatissa on vaikka kuinka paljon isompi tavaratila kuin V70:ssä.
Sama juttu myös Audi A5:ssä. Älyttömän iso takakontti, joka tietysti tulee myöskin siitä "hatcback"-tyyppisestä perästä. No tässä autossa toki se kompromissi sitten on suht pienet ja kaartuvat takaovet.

Eli lastenrattaat yms. tavarat mahtuu helposti konttiin, mutta itse lapsi sitten turvaistuimineen tekee jo vähän tiukkaa, etenkin nyt kun on vielä selkä menosuuntaan. Hiukan saa lasta taivutella, jotta mahtuu siitä välistä istuimeensa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Piti vaihtaa auto, kun emännän kuppanen pikku Golffi tuli tiensä päähän katsastusukon määräyksestä. Piti nyt etsiä kerrankin kulkuneuvo jossa olisi edes ilmastointi ja neljä tai jopa viisi ovea. No päädyttiin ostamaan 40 vuotta vanha Datsun-Nissan Cherry. Sisusta aivan priimaa eikä alustakaan ikäisekseen tai ylipäätänsä Datsuniksi ollut paha vaan oikeastaan kunto oli hyvä. Toki ei kukaan voikaan odottaa täyttä kuntoa, mutta juuri katsastetun ratsun pohjaa on massattu mikä näkyy edelleen toimivan.
-81 Cherry ilmastoinnilla? Nyt taitaa olla aika harvinaisuus.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pitäisi myös miettiä työsuhdeautoja joita on myös Suomessa melkoisesti. Nämähän ovat päästäätöisesti huoltoliisingillä eli huolelletaan varmasti hyvin. Sekä monesti pitkää maantieajoa. Nämä sitten palautuvat leasingin jälkeen käytettyinä myyntiin (yleensä 3 tai 4 vuotta ajattuja). Näiden valinnassa on monesti vain yksi kriteeri, verotusarvo, eli kuinka kalliiksi kyseinen auto ja käyttövoima tulee käyttäjälle. Tarkoittaen että jos diesel tai bensakone on edullisempi kuin hybridi/täyssähkö niin edullisempi valitaan pääsääntöisesti.
Tässä olisi oiva tapa tuoda käytettyjen markkinoille muutaman vuoden päästä iso määrä sähkö tai hybrideitä, jos valtio kompensoisi kovemmin näitä kahta käyttövoimaa - ja ei, nykyinen pieni helpotus ei ole riittävä. Itselläni työsuhdeauto lähtee vaihtoon ja saattaa tulla Skoda superb. No plug in hybridin verotusarvo on kovempi kuin bensakoneen samoilla varutuksilla joten päätös kohdistuu tietysti minulle edullisempaan.

Olethan huomioinut, että vuodenvaihteessa plugarin verotusarvo putoaa mustaakseni 75€.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse itseäni tyylikkäästi lainaten, mutta siirsin tämän vähän soveliaampaan ketjuun, ettei sotke tuota kapinointia.

@TosiFani Esimerkiksi tästä tilastosta voisi jo vähän arvailla syy-yhteyksiä:

Aut.fi - Ensirekisteröinnit segmentettäin

Sähkön/ hybrideiden osuus alkaa korostua selkeästi katumaastureissa, edustus-, luksus- ja isoissa autoissa. Tilastot ovat vuodelta 2020 ja 2019. Kyllähän tuon perusteella kuitenkin liikenteen sähköistyminen on menossa. Merkit ovat mielestäni painottaneet tuota käyttövoimaa enemmän juuri em. segmenteissä ja voidaan kysyä onko katumaasturin ostamisen yhtenä syynä voinut olla se, että siitä on saatu haluttu käyttövoima. Tätähän pitäisi enemmän penkoa ja tutkia syitä, mutta sähkön osuus noissa segmenteissä korostuu. Elokapinan kannalta haluttu ekoteko on tehty ja siirrytty pois fossiilisista polttoaineista, mutta se on vain tehty väärin.

Trendit tuolla ovat aivan selvät, eli kohti liikenteen sähköistymistä mennään.
Oma tuttavani ainakin tilasi tässä syksyllä uuden Bmw X5:sen ja sanoi, että säästi yli 40 tuhatta euroa veroissa kun osti bensahybridin verrattuna jos olisi ostanut saman auton samoilla varusteina dieselinä. Siinä on ainakin ihan hyvä motivaattori ostaa hybridi näissä kalliimman hintaluokan autoissa.
 
4

444

Tässä kun on noita mahdollisia autovaihtoehtoja tullut tiirailtua jo pidempi tovi, niin pakko kysäistä täältäkin. Nettiautossa sun muissa on myynnissä mm. taksikäytöstä poistettuja E-Mersuja, aivan vitusti ajettuja. Esim. 2017 vm. ja suunnilleen kaikilla mausteilla, puoli miljoonaa mittarissa. Sitä vain mietin, että kun hintaa on alle 20k€ ja noita on takuuvarmasti huollettu ihan viimeisen päälle, niin mitä kaikkia riskejä niihin voi sisältyä? Siis mitä osia sieltä hajoaa seuraavaksi ja paljonko niihin olisi hyvä varata ”korjausbudjettia” esim. seuraavan 100k km varalle? Ja puhutaan nyt diesel-autoista, luonnollisesti.

Lähinnä noissa houkuttelee runsas varustelu ja hiton pieni kulutus tuon kokoiseksi autoksi. Oma bensalousku imaisee keskimäärin reilut 7l/100km ja kilometrejä siinäkin jo pitkälle kolmattasataatuhatta, pääosin itse ajettuna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös