Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 543
  • 19 022

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Vm. 2018 Suzuki Swiftissäni on nyt ilmennyt sellainen ongelma, että takakonttiin tai pikemminkin vararenkaan koteloon kerääntyy kovempien sateiden jälkeen vähäinen määrä vettä. Ehkä noin 2-3 rkl voisin sanoa. Auton historiasta tiedän sen, että takavalo on vaihdettu pienen peltikolarin jäljiltä, ja pelti siltä kohdin oiottu. Paikantaisin tuon vesivuodon kuitenkin ehkä siihen takavalon paikkeille. Kysymys kuuluu, kuinka paljon harmia tuollainen pieni vuoto voi aiheuttaa? Ja kuinka paljon sen korjaamiseen on järkevää käyttää aikaa ja rahaa? Vararenkaan kotelossa ei Swiftissä ole minkäänlaista elektroniikkaa, ainoastaan styroksinen boksi jossa työkaluja.
Mulla oli viime syksynä muun merkkisen auton vastaavassa syvänteessä vettä aika paljon. Aikani koitin tutkailla, mistä se vesi sinne pääsi. Yksi ja lopulta ilmeisen oikea epäilty oli siinä takaluukun yläreunassa oleva lisäjarruvalo. Sen tiiviste oli ihan hapertunut ja sieltä, peräluukun kannen sisuksia pitkin luukun lukon kautta valutti vettä. Otin valon irti, laitoin ihan kotoa löytynyttä tiivistenauhaa ja eipä ole (tietääkseni) sen jälkeen vuotanut.

Ei se vesi siellä pohjalla mitään haittaa, varsinkaan jos sitä on noin vähän. Pikku hiljaa sitä toki kertynee enemmän. Jäätyy talvella, mutta haitanneeko tuokaan. Suurin syy itselle, miksi halusin vuodon tukkia oli se, kun ajattelin sen valuvan veden voivan aiheuttaa jotain häikkää auton sähköille.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mulla oli viime syksynä muun merkkisen auton vastaavassa syvänteessä vettä aika paljon. Aikani koitin tutkailla, mistä se vesi sinne pääsi. Yksi ja lopulta ilmeisen oikea epäilty oli siinä takaluukun yläreunassa oleva lisäjarruvalo. Sen tiiviste oli ihan hapertunut ja sieltä, peräluukun kannen sisuksia pitkin luukun lukon kautta valutti vettä. Otin valon irti, laitoin ihan kotoa löytynyttä tiivistenauhaa ja eipä ole (tietääkseni) sen jälkeen vuotanut.

Ei se vesi siellä pohjalla mitään haittaa, varsinkaan jos sitä on noin vähän. Pikku hiljaa sitä toki kertynee enemmän. Jäätyy talvella, mutta haitanneeko tuokaan. Suurin syy itselle, miksi halusin vuodon tukkia oli se, kun ajattelin sen valuvan veden voivan aiheuttaa jotain häikkää auton sähköille.
Niin minäkin vähän olen ajatellut, ettei ole ehkä se kaikkein vakavin ongelma tuollainen pieni vuoto. Ärsyttävä kuitenkin, koska on vaikea paikantaa. Meikäläisen autoissa on aina ollut näitä vikoja, joita on hemmetin vaikea löytää. Muutenhan tuo Swift on hemmetin hyvä pikkuauto, ja tykkään enemmän kuin Fabiasta jonka omistin ennen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yksi syy voi myös olla tukkeutuneet sadevesipoistot, eli katolta, kontin tiivisteiden vierestä jne poistuva vesi ei pääse pois oikeaa reittiä, ja kerääntyy sitten kontin pohjalle, akkukoteloon, sisustan jalkatilaan tms. Ja usein vielä sitten sähköongelmia tulossa myöhemmin kun on johtosarjaa ja ecumoduuleja veden alla. Aika tyypillinen syy monessa autossa jos auto seisoo ulkona puiden alla, ja yleensä samat ongelmat ovat tuulilasin tai kattoluukun vedenpoistoissa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Meille syntyy (jos nyt kaikki menee nappiin) keväällä toinen lapsi ja samalla vaimon äitiysvapaan ansiosta nykyinen työsuhdeauto (XC60 plugari) lähtee pois.

Tuon XC60:n tilat ovat olleet jo yhden lapsen kanssa aika perseestä, niin onneksi ei tarvitse koittaa kahden lapsen romppeita sinne tunkea. Muutenkin on alkanut vituttaa siitä koituvat kulut, kun auto itsessään ei ole niin erikoinen ja kuluttaa ihan saatanasti jos pitää johonkin pk-seudun ulkopuolelle lähteä.

Joten olen nyt pohtinut, että minkä sitä keväällä sitten hankkisi tilalle. Ilta-Sanomissa oli alkuviikosta kunnon hehkutuskirjoitus Volvo V70:n puolesta ja aloin pohtia olisiko tuo järkihankinta. En ole omaa autoa omistanut moneen vuoteen, mutta nyt mietin että voisin siihen sijoittaa 20-25k€ ajatuksella, että ajellaan seuraavat 5-8 vuotta sillä.

Sinällään kilsojen puolesta ei välttämättä dieseliä kaipaa, mutta toisaalta jos auto on luotettava tekniikaltaan, ei tule mitään älyttömiä yllätyskuluja ja tilat sopivat kahden pienen lapsen kanssa elämiseen, niin ei sillä käyttövoimalla ole niin väliä.

Toinen vaihtoehto olisi Volkswagen Passat plugari. Skoda on maailman väsynein brändi, niin se on poissuljettu meidän perheessä.

Eli minkälaiset kokemukset noista 2015-2016 V70:stä? Ja sama kysymys Volkkarin Passat plugarista.

ID4 vois olla kiva, mutta meidän vähäisellä auton käytöllä en halua laittaa siihen niin paljoa rahaa kiinni.
Kummastakaan ei kokemusta mutta tuohon hintaluokkaan menee Skoda Superb ja sedanissakin on saman kokoinen takatila kuin Passat farkussa, puhumattakaan takapenkin tiloista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Elin viikon työmatkajunailijana. Viime viikolla kaikki autoilu siis liittyi vain harrastuksiin. Olin siis harrasteautoilija.
Tästä juontui mieleeni, että ovatko liikunta(halli)harrastus tai (purje)veneily yhtään sen ekologisempia harrastuksia kuin autoharrastuskaan (jossa ajelu kohdistuu useimmiten juuri työ- ja muihin arkimatkoihin)?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Elin viikon työmatkajunailijana. Viime viikolla kaikki autoilu siis liittyi vain harrastuksiin. Olin siis harrasteautoilija.
Tästä juontui mieleeni, että ovatko liikunta(halli)harrastus tai (purje)veneily yhtään sen ekologisempia harrastuksia kuin autoharrastuskaan (jossa ajelu kohdistuu useimmiten juuri työ- ja muihin arkimatkoihin)?

On niitä epäekologisempia ja idioottimaisempiakom harrastusa. Tämä tuli viestistäsi mieleen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Boxsterin ostamiseen on yksi hyvä syy, se kun ei ole varaa 911:een.

Itsellä ollut 911(964) Carrera 2 kesäautona 14 vuotta ja nyt tuli mieleen, että onkohan sillä varaa ajaa, kun erinäisistä syistä se meni Klassikko korjaamolle ja lopputuloksena täysi moottoriremontti noin 16000€. No ei siinä muuta kun kättä syvemmälle taskuun....
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Itsellä ollut 911(964) Carrera 2 kesäautona 14 vuotta ja nyt tuli mieleen, että onkohan sillä varaa ajaa, kun erinäisistä syistä se meni Klassikko korjaamolle ja lopputuloksena täysi moottoriremontti noin 16000€. No ei siinä muuta kun kättä syvemmälle taskuun....
Appiukko meinasi, että hyvän harrastuksen määritelmä on se että se vie kaiken ajan ja kaiken rahan. Taitaa täyttää vaatimukset? Unelma-auto.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kiitos tsempeistä. Unelma-autohan tuo on pikkupojasta asti ollut. 5-vuotiaana olin vanhemmille ilmoittanut, että kun olen iso ostan mustan 911 Porschen. 25-vuotiaana aloin säästää siten, että jos tuo unelma vielä kolmekymppisenä elää, niin on edes joku pieni pesämuna auton hankintaan olemassa. No sitten kun 30 tuli lasiin ei tuo unelma mihinkään ollut kadonnut. 964 korimalli siis viimeinen joka näyttää vielä samalta kun 70-luvulla esitelty malli mutta on jo uudella moottorinohjauksella, uuden version vaihteistolla ja lisäksi on nykyajan mukavuuksia kuten vakionopeudensäädin ja ilmastointi. No sitten vaan käsiraha tiskiin ja pitkällä pätkällä kesäauto. (faija piti täysin hulluna) :-)

Perheenjäsenhän tuosta on vuosien varrella tullut, on käyty koko nelihenkisen perheen voimin pari kertaa Norjassa, useampi reissu Ruotsissa ja useampi reissu Balttiassa. Olihan tuo aika pommi kun 5000€ remppa oli se mitä oli alunperin suunniteltu mutta itsehän pyysin mekaanikkoa kuvaamaan koneen sisältä kun se nyt kerran irtij ja hallin lattialla jo oli. No nyt on sitten keväällä edessä uuden moottorin sisäänajo. Vanhasta koneestä jää toki kuoret eli pysyy matching numbers yksilönä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Vanhasta koneestä jää toki kuoret eli pysyy matching numbers yksilönä
Itsellä on vanhoja penareita (316 vm. 1986 / 207tkm, 325i 1987 / 140tkm ja M3Evo 1996 / 210tkm) ja noista kahteen ekaan on tehty kannen huolto eli tsekattu että on suora, vaihdettu kannentiiviste ja hiottu venttiilit. Varsinaista vikaa ei ollut mutta tuttu kaveri tarkasti kunnon pyynnöstäni. Alakerrassa ei ongelmia. M3:ssa ei ole tiedossa kuin VANOS-yksikön vaihto tehtaan takuuna.

Öö... Oli siis kysymyskin. Kuinka paljon sinun "Possulla" on ajettu? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Korkeaviritteiset moottorit eivät tietenkään ole ikuisia ja jos kilsoja tulee paljon niin vaatiihan se remppaakin.

16 kiloeuroa kuulostaa kovalta hinnalta mutta Porscheen ei taida aftermarket osia kauheasti löytyä? Enkä nyt tarkoita Aliexpressia vaan OEM-valmistajia. Joutuuko kaiken hankkimaan törkyhinnalla Porschelta? Tuo mainitsemasi 5 000 euroa on aika lähelle mitä Bemarin rivikutosen täysremontti voisi maksaa. Ja siis laadukkailla OEM-osilla.

Edit. Ja vielä sen verran että onhan nuo 911-sarjan autot ikonisia vehkeitä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itsellä on vanhoja penareita (316 vm. 1986 / 207tkm, 325i 1987 / 140tkm ja M3Evo 1996 / 210tkm) ja noista kahteen ekaan on tehty kannen huolto eli tsekattu että on suora, vaihdettu kannentiiviste ja hiottu venttiilit. Varsinaista vikaa ei ollut mutta tuttu kaveri tarkasti kunnon pyynnöstäni. Alakerrassa ei ongelmia. M3:ssa ei ole tiedossa kuin VANOS-yksikön vaihto tehtaan takuuna.

Öö... Oli siis kysymyskin. Kuinka paljon sinun "Possulla" on ajettu? Ihan uteliaisuuttani kysyn. Korkeaviritteiset moottorit eivät tietenkään ole ikuisia ja jos kilsoja tulee paljon niin vaatiihan se remppaakin.

16 kiloeuroa kuulostaa kovalta hinnalta mutta Porscheen ei taida aftermarket osia kauheasti löytyä? Enkä nyt tarkoita Aliexpressia vaan OEM-valmistajia. Joutuuko kaiken hankkimaan törkyhinnalla Porschelta? Tuo mainitsemasi 5 000 euroa on aika lähelle mitä Bemarin rivikutosen täysremontti voisi maksaa. Ja siis laadukkailla OEM-osilla.

Edit. Ja vielä sen verran että onhan nuo 911-sarjan autot ikonisia vehkeitä.

220000km on mittarissa. Tässä remonttihinnassa on 0€ Porchelta suoraan ostettuja osia eli hinnat on laskettu sekoittaen FVD:n ja Rosepassionin osia. Yksittäisistäosasarjoista kallein on Mahlen sylinteri/mäntäsarja joista halvin löydetty settin ollut 4500€. Tuossa mezeger lohkossa pytyt on alusil pinnoitettuja, eli niitä ei voi porata/hoonata. 5000€ oli varattu pelkästään virranjakajan kunnostukseen, koneen irroitukseen ja kaikkien tiivistesarjojen vaihtoon. Vanhan boxer 6 koneen kasaus on teitenkin sellainen homma jota ihan joka korjaamo ei tee eli on ihan spesiaalipajalla ko. hommaan.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
220000km on mittarissa. Tässä remonttihinnassa on 0€ Porchelta suoraan ostettuja osia eli hinnat on laskettu sekoittaen FVD:n ja Rosepassionin osia. Yksittäisistäosasarjoista kallein on Mahlen sylinteri/mäntäsarja joista halvin löydetty settin ollut 4500€. Tuossa mezeger lohkossa pytyt on alusil pinnoitettuja, eli niitä ei voi porata/hoonata. 5000€ oli varattu pelkästään virranjakajan kunnostukseen, koneen irroitukseen ja kaikkien tiivistesarjojen vaihtoon. Vanhan boxer 6 koneen kasaus on teitenkin sellainen homma jota ihan joka korjaamo ei tee eli on ihan spesiaalipajalla ko. hommaan.
Ok. Kiitos valistuksesta koskien osatarjontaa. Onpa aika hurjissa hinnoissa osat. No, harrastukset eivät ole ilmaisia.

Taidan jatkossakin pysytellä penareissa... Hymiö.

Leppoisia kilometrejä kun saat bilikan verstaasta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ok. Kiitos valistuksesta koskien osatarjontaa. Onpa aika hurjissa hinnoissa osat. No, harrastukset eivät ole ilmaisia.

Taidan jatkossakin pysytellä penareissa... Hymiö.

Leppoisia kilometrejä kun saat bilikan verstaasta.

Sanotaanko, että tulihan tuo vähän itsellekkin yllätyksenä, että noinkin kallista on. Uudempiin 911 versioihin saa osia huomattavasti halvemmalla. Kokonaisia koneitakin koitin toki maailmalta metsästää niin näyttää siltä, että 200000km ajetuista korjaamattomistakin pyydetään yli 15000€. Sitten kun on tehty uusiksi alkaa hinnat ollaa luokkaa 25000€ ja ylöspäin.

Kiitos :-)
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@macnevis jokos löysit auton vai onko vielä hakusessa. Ootko miettinyt esim. Kia Optima tai Hyundai i40, Farkkuna.
Sisätilat ovat paljon isommat kuin V70 ja tavaratilaakin on. Varusteetkin ovat ihan, riittävät, riippuu tietenkin autoyksilöstä. Ja kai sekin vaikuttaa mitä kukin tahtoo?

Itse on noilla tullut vedettyä varmaan lähemmäs 700 tkm tässä useiden vuosien aikana.

Ihan näppäriä vermeitä ollut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saiko @Tadu tavaransa vai pitääkö tulla apuun? Liittymästä riippuen, kyllä puoliperävaunu pitäisi saada normaalin suomalaisen pihamaan alueella purkuiskuun.
Tulikin lopulta ennakkoviestistä poiketen ihan tavallisen kokoisella jakeluautolla suomalaisen kuljetusliikkeen toimesta. Eli ei ollut ongelmia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@macnevis jokos löysit auton vai onko vielä hakusessa. Ootko miettinyt esim. Kia Optima tai Hyundai i40, Farkkuna.
Sisätilat ovat paljon isommat kuin V70 ja tavaratilaakin on. Varusteetkin ovat ihan, riittävät, riippuu tietenkin autoyksilöstä. Ja kai sekin vaikuttaa mitä kukin tahtoo?

Itse on noilla tullut vedettyä varmaan lähemmäs 700 tkm tässä useiden vuosien aikana.

Ihan näppäriä vermeitä ollut.

Moro, olisi pitänyt ehkä tarkentaa aikataulutusta. Asia on ajankohtainen vasta ensi huhti-toukokuun tienoilla, kun vaimo palauttaa työsuhdevolvon äitiysvapaan takia. Joten ajattelin tässä seurailla tilannetta ja täytyy käydä koeajamassa mainitsemiasi malleja.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Kukahan osaisi juottaa auton "kaukosäätimen" mikrokytkimen takaisin kiinni piirilevyyn? Osaavalle ei varmaan monen sekunnin homma.

Ostin juottokolvinkin, mutta ei siitä tule kotikonstein hevon humppaa kun on niin hemmetin pieni tuo kytkin ja pitää osua nanomillilleen kohdalleen. Enkä ole varma enää siitä kohdastakaan.

Potilas sijaitsee Nurmijärvellä.
 

Liitteet

  • 20211010_115955.jpg
    20211010_115955.jpg
    887,1 KB · kertaa luettu: 155
Suosikkijoukkue
KK
Piti vaihtaa auto, kun emännän kuppanen pikku Golffi tuli tiensä päähän katsastusukon määräyksestä. Piti nyt etsiä kerrankin kulkuneuvo jossa olisi edes ilmastointi ja neljä tai jopa viisi ovea. No päädyttiin ostamaan 40 vuotta vanha Datsun-Nissan Cherry. Sisusta aivan priimaa eikä alustakaan ikäisekseen tai ylipäätänsä Datsuniksi ollut paha vaan oikeastaan kunto oli hyvä. Toki ei kukaan voikaan odottaa täyttä kuntoa, mutta juuri katsastetun ratsun pohjaa on massattu mikä näkyy edelleen toimivan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei se voi olla datsun-nissan jos on 70-luvulta kotoisin. Millä koneella? Kai on 1.5 isolohko ja luonnollisesti aavikkovälitykset?? Värinä tietenkin tai toivottavasti se kurajoen värinen ruskea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se voi olla datsun-nissan jos on 70-luvulta kotoisin. Millä koneella? Kai on 1.5 isolohko ja luonnollisesti aavikkovälitykset?? Värinä tietenkin tai toivottavasti se kurajoen värinen ruskea.
En tiedä mistään mitään, mutta jos se on 40 vuotta vanha, niin miksi se olisi 70-luvulta?
 

Glove

Jäsen
Ei se voi olla datsun-nissan jos on 70-luvulta kotoisin. Millä koneella? Kai on 1.5 isolohko ja luonnollisesti aavikkovälitykset?? Värinä tietenkin tai toivottavasti se kurajoen värinen ruskea.
Kuvailit juuri minun ensimmäisen autoni. Sille kävi sitten hassusti. Meni vaihdossa autoliikkeeseen, josta myytiin naapuritaloon ja seuraavana viikonloppuna se oli poltettu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämähän on tärkeä asia, eli oliko 1983 jo merkkinä pelkkä Nissan? Mihin asti oli pelkkä Datsun, ainakin 1980? Ja onko autosta jotenkin nähtävissä, jos se on juuri Datsun-Nissan, vai onko tämä vain nimitys tietyille korimalleille?
Eli miksi @Lätkä-Bongari Iso-E Cherry on Datsun-Nissan, eikä pelkkä Datsun? Lukeeko rekisteriotteessa Datsun-Nissan? Siinä voi toki periaatteessa lukea vähän mitä vaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös