Noniin, pieni päivitys tähän väliin. Auto on siis tässä viikon sisään ”vaihtumassa” tuollaiseen muutaman vuoden ikäiseen taksi-eemeliin. Rapiat 400 megametriä mittarissa, ja ollut käsittääkseni (ja kaikkien haalimieni tietojen perusteella) itäisessä Suomessa ajossa. Auto ei siis sikäli vaihdu, kun tuo oma ei mene vaihdossa, koska on arvoltaan n. tuplat tähän ”uuteen” verrattuna. Täytyy laittaa se sitten ajan kanssa itse myyntiin, kun yli 200 megaa ajettuna ei kelpaa myöskään liikkeille suoraostoon. Ja kyllä, olen myös kysellyt, en ainoastaan lukenut liikkeiden sivuilta.
Suurin syy vaihdolle on ihan selkeä: roimasti putoavat kustannukset polttoaineen ja vakuutusmaksujen osalta. Säästöä tulee vuositasolla reilut 2500€ eli yli 200€ kuukaudessa, vero huomioituna. Vähän tulee opettelua, kun 379 hepoa nelivetoa vaihtuu noin kolmasosaan ja takavetoon. Vaan maltillisesti tuon nykyisen tehot ovat olleet muutenkin käytössä, kun valtaosa menee maanteitä kuluttaen ”alinopeutta” ajamalla. Kyllä, minä olen juuri se mulkku, joka hidastaa kiireisempien menemistä ajamalla tietoisesti satkun alueella esim. 90km/h. Toki jos jonoa alkaa kerääntyä taakse, niin toisinaan ajan bussipysäkille päästämään porukkaa ohi.
Kilometrejä tulee siis sellaiset 50000 vuodessa, eli olennaista on hyvä ergonomia ja auton yllätyksetön käytös tien päällä. Katsotaan nyt, miten sedanin kanssa pärjää, kun nykyinen samaa kokoluokkaa oleva on viistoperä. Ja jos tuleva ei nyt sitten niin miellytäkään, niin helpohkosti siitä saa kuitenkin omansa pois myydessään.