Autoiluketju

  • 3 281 457
  • 18 827

Ränse

Jäsen
Nyt on Lexuksella reilu pari viikkoa ajettu. Tavallista arkiajoa lähinnä kaupungissa, lyhyitä motariosuuksia sisältäen. Kulutuslukemat ovat pysyneet todella maltillisena vaikka välillä kaasupoljinta on tullut runtattua ihan kunnolla. Auton paras ominaisuus on silti matkamukavuus ja yleinen fiilis, ainakun Lekan rattiin hyppää tuntee olevansa etuoikeutettu. Täytyy sanoa että odotukset ovat täyttyneet ja jopa ehkä ylittyneet. Tuntuu että tohon hintaan on saanut valtavan paljon autoa. Vieläkun kehuttu luotettavuus pitäisi paikkaansa niin voisi sanoa että nappihankinta. Katsotaan vuoden, parin päästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jof

lebak

Jäsen
Kakkosautoa etsimässä

Työmatka kasvaa ja tarve kakkosautolle on välttämätön. Työmatka on 20km/20min ja lisäksi tarve olisi saada vietyä lapsia päiväkotiin. Eli takapenkille pitäisi saada myös 2kpl lastenistuimia kiinni niin että ~180cm pystyy vielä ajamaan.

Millaisiin edukkaisiin, mutta luotettaviin vaihtoehtoihin palstaveljet ohjaavat kääntämään katseensa? En ajatellut hirveästi panostaa kyseiseen autoon, koska ykkösauto hoitaa muut ajot. Kotona ja työpaikalla pystyisin järjestämään myös hitaan latauksen, joten hybridi on myös hyvä vaihtoehto.

Eli toisinsanoen tarpeessa kauppakassi mihin saisi lapset kyytiin lyhyelle matkalle ja itse pääsisi luotettavasti töihin aina välillä.

Polo, Golf, Yaris, i20, i30, Ceed, Clio, Leon, Micra?
 

Chieftain

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kakkosautoa etsimässä

Työmatka kasvaa ja tarve kakkosautolle on välttämätön. Työmatka on 20km/20min ja lisäksi tarve olisi saada vietyä lapsia päiväkotiin. Eli takapenkille pitäisi saada myös 2kpl lastenistuimia kiinni niin että ~180cm pystyy vielä ajamaan.

Millaisiin edukkaisiin, mutta luotettaviin vaihtoehtoihin palstaveljet ohjaavat kääntämään katseensa? En ajatellut hirveästi panostaa kyseiseen autoon, koska ykkösauto hoitaa muut ajot. Kotona ja työpaikalla pystyisin järjestämään myös hitaan latauksen, joten hybridi on myös hyvä vaihtoehto.

Eli toisinsanoen tarpeessa kauppakassi mihin saisi lapset kyytiin lyhyelle matkalle ja itse pääsisi luotettavasti töihin aina välillä.

Polo, Golf, Yaris, i20, i30, Ceed, Clio, Leon, Micra?

Käy testaamassa Priusta. -04-08 korimalli on luotettava, tilava ja edullinen. Muistaakseni sai aikanaan jossain törmäystestissä täydet pisteet, eli luulisi olevan kohtuu turvallinenkin...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tämä nyt ei sinänsä asiaan liity, koska muita tarjouksia en edes kysynyt, mutta ymmärtääkseni takuuasioiden vuoksi on jokseenkin kannattavaa käyttää virallisessa liikkeessä. Tämä toki pätee silloin, jos auto on suht. uusi.

Aika usein varsinkin lähes uusien autojen kohdalla samalla tehdään erilaisia ohjelmisto yms. päivityksiä, että joskus siellä kannattaa käydä, mutta tosiaan välttämätöntä ei ole takuun kannalta käydä merkkipaikassa, valtuutettu riittää. Mersun kohdalla pitäisin tärkeänä, että osaamisen lisäksi pystyvät myös täyttämään Mersun sähköisen huoltokirjan. Varsinkin autoa myytäessä/vaihtaessa autoliike tuon lähes aina tarkastaa.

Tuossa oli puhetta aiemmilla sivuilla Autodocin tilauksista. Pieni varoituksen sana ja kannattaa olla tarkkana jos sieltä tilaa (tai heidän sisarkaupoistaan), että saa sen tavaran mitä haluaa. Joskus vaihtavat merkkiosan tilalle talon oman tuotemerkin tarvikeosan. Toinen ongelma on osanumeroiden käyttö haussa. Jos hakee tietyllä OEM-osanumerolla ja sillä pitäisi tulla vain tietty osa, mutta Autodoc tarjoaa lähellä tätä olevia osia esim. edeltävästä vuosimallista, tarvikeosia tai samalla koneella olevasta muusta merkin mallista jonka osa ei fyysisesti sovi omaan autoon tms. Ja heillä on aika hidas tuo palautus ja muu systeemi. Itse huomasin viimeisen tilauksen kohdalla, että miten nämä tuotteet yhtäkkiä tilausvahvarille oli muuttuneet. Aspan kanssa painia sitten että en ota tuotteita vastaan, älkää lähettäkö ja palauttakaa rahat. Syy miksi tuotteet oli vaihdettu OEM-laadusta tarvikeosiin oli "this way you get the order faster". VMP. Tietenkin lähetys lähti kuljetusyhtiön matkaan, piti Suomessa sanoa kuriirille, että en ota vastaan eikä tarttee tuoda, ja palauttakaa takaisin Autodocille. Aikanaan palautui ja hieman kesti rahojen palautuksessa ja kaikkiaan tasan kuukauden kesti maksupäivästä kun sai rahat takaisin paypal-tilille. Mietin jo että tekisin paypalissa reklamaation paria päivää aiemmin.

Tilasin sitten samat osat saksalaisesta pienemmästä liikkeestä hyvällä palvelulla ja nopealla toimituksella lopulta n. 10% halvemmalla vs Autodoc ja OEM-osina Mersun paketeissa. Hain/kilpailutin osat ja myyjät daparto.de-sivun kautta ja sieltä sitten halvimman tarjoajan omien sivujen kautta tilasin suoraan. Daparton sivuilla osissa oli n. 5% palkkio eli kai siitä tekevät oman tuloksensa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuossa oli puhetta aiemmilla sivuilla Autodocin tilauksista. Pieni varoituksen sana ja kannattaa olla tarkkana jos sieltä tilaa (tai heidän sisarkaupoistaan), että saa sen tavaran mitä haluaa. Joskus vaihtavat merkkiosan tilalle talon oman tuotemerkin tarvikeosan.
Tuo on kyllä harvinaisen perseestä, koska minusta koko Autodocin etu on ollut se, että voi valita osan valmistajan, ja saa sitten ihan just sitä mitä on tilannut.
Ja autodocin kanssa vääntäminen on kyllä ihan legendaarista tasoa. Tilasin joskus (joo halvimman mahdollisen) ilmastoinnin lauhduttimen ja kuivaimen, ja sitten kun siihen lauhduttimeen tuli takuuaikana reikä, niin meinasin tottakai, että korvaavat myös sen kuivaimen hinnan, koska senhän joutuu aina vaihtamaan kun kylmäpiiri avataan. Varmaan kymmeniä viestejä vaihdettiin useilla eri kielillä usean eri (keksityn) nimisen asiakaspalvelijan kanssa ja aika hyvissä ajoin olin jo valmis antamaan periksi (että saisin edes siitä lauhduttimesta rahat).
Pyydettiin kaiken maailman valokuvia ja vikakuvauksia siitä kuivaimesta ja koitin aina selittää ettei siinä ollut mitään vikaa, mutta se oli teiltä ostettu ja jouduttiin vaihtamaan samalla kun se viallinen lauhdutin vaihdettiin. Joku vielä soitti peräänkin jostain intiasta ja kyseli että missä kuivain on nyt ja muuta yhtä fiksua ja minä vain anelin että unohtakaa koko juttu ja give me my money.

Lopulta kuitenkin pyytämättä ja yllätyksenä sain rahat siitä kuivaimestakin eli tarinalla oli onnellinen loppu, mutta tarinan tyylilaji ei silti rohkaissut tilailemaan tuolta uudelleen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt tuli sen sortin vikalista Saabiin, että haluaisin tietää, jatkuuko romutuspalkkio ensi vuonna? Onko jossain ollut tietoa?
Jos sitä ostaisi vaikka uuden sähköpyörän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Ei se toki kaikkea verodippiä kompensoi, mutta sillä, että öljyn (100 % tuontia) sijaan käytetään sähköä ja vaihtotaseen alijäämä pienenee jää kotimaan talouteen enemmän rahaa, mikä tuottaa dynaamisia vaikutuksia yllättävänkin paljon.
Neste ostaa öljyn sovittuun hintaan ja jalostaa sen eri tuotteiksi. Kun tuote lähtee jalostamosta jakelijoille sen hinta on sellainen, että Neste jää voitolle. 2019 vertailukelpoinen liikevoitto oli 1 962 miljoonaa euroa. Tällöin polttoneste on ns amerikan hinnoissa 0%. Tähän päälle liikennepolttoaineista kerätty vero 3 840 milj€.
Kyllä tuon 5 800 miljoonan täyttämiseen tarvitaan aikamoinen Pelle Peloton keksimään uusia veroja ja maksuja. Ne kyllä keksitään huoli pois, sitä en epäile hetkeäkään. Valitettavasti.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Nyt tuli sen sortin vikalista Saabiin, että haluaisin tietää, jatkuuko romutuspalkkio ensi vuonna? Onko jossain ollut tietoa?
Jos sitä ostaisi vaikka uuden sähköpyörän.

Mitään sen isompaa puhetta ei ole ollut mutta itse jättäisin kyllä pihaan odottamaan josko enivuonna olisi uutta tietoa aiheesta,.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdotuksia hyvästä firmasta halpaan yksityisleasingiin?

Tavoitteena on päivittää puolison 15v. vanha auto nykyaikaisemmaksi ja pääpointtina on ihan vain se, että on mahdollisimman halpa sopimus/kuukausihinta. Ajoa tulee ehkä joku 6000km vuodessa.
Auton osalta toiveina on vain, että takaovet löytyy ja kokoluokaltaan sellainen pikkuauton a'la Golfin kokoinen maksimissaan.
Joku peruutustutka voisi vielä hyvä lisävaruste olla (tätä ei tyttöystävälle kerrota kjeh kjeh)

Autoverkkokaupassa ainakin näytti jotain Clioja yms. olevan pari vuotta vanhoina sellaiseen 160e/kk hintatasolla.

Onhan noita tullut itsekin netistä eri sivuja katseltua, mutta ihan mielenkiinnosta ja keskustelun ylläpitämiseksi kyselen foorumisteiltakin asiasta.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Kuskinpuolen eturenkaasta alkanut kuulua laahaavaa ääntä. Varsinkin hitaissa vauhdessa kuuluu hyvin. Välillä katoaa kun ajaa esim. töysyyn. Ilmenee varsinkin silloin kun kääntää ääriasentoon esim. kun ajaa parkkiin.

Tänään ajoin motaria vajaa 100km eikä ääntä kuulunut kuin vasta sitten kun hidasteli kun pääsi kotiin. Ajettavuuteen ei mitään vaikutusta.

Otin renkaan irti, mutta mitään poikkeavaa ei näkynyt. Koitin pesurilla suihkutella, jos olisi kivi jossain, mutta ei jeesaannut. Voisko tuolla silti olla kivi jossain välissä? Ongelma alkoi kun ajeli hiekkatiellä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Aja suoraa tietä ja käännä rattia edestakas. Jos kohina voimistuu välillä niin napa sökö. Varmista, ettei takana tai vastaan tule autoja, kun lingertelet:)
 
Suosikkijoukkue
HPK
Tuossa vähän youtubesta katselin videoita niin aika samalta kuulostaa kun nuo missä on kivi jarrun ja suojakilven välissä. En kyllä ite saanut mitenkään paikallistettua kiveä, joten täytyy viedä johonkin katsottavaksi.

edit: Kävin vähän koputtelemassa jarrukilpeä(?), eikä sieltä mielestäni mitään isompaa pudonnut. Tämän jälkeen veivailin autoa parkkihallissa ja ääntä ei enää kuulunut. Täytyypi seurailla vielä tovi.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuli sitten tehtyä autokaupat tänään. Tai siis tilaus ja esisopimus. Toyota C-HR hybrid 1.6 Premium plus koriin vähän lisäkilkkeitä. Auton saa tosin vasta lokakuussa. Nyt on odottavan aika pitkää. Ei ole koskaan ennen ollutkaan tuliterää kuljetinta omistuksessa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuossa vähän youtubesta katselin videoita niin aika samalta kuulostaa kun nuo missä on kivi jarrun ja suojakilven välissä. En kyllä ite saanut mitenkään paikallistettua kiveä, joten täytyy viedä johonkin katsottavaksi.

edit: Kävin vähän koputtelemassa jarrukilpeä(?), eikä sieltä mielestäni mitään isompaa pudonnut. Tämän jälkeen veivailin autoa parkkihallissa ja ääntä ei enää kuulunut. Täytyypi seurailla vielä tovi.
E39 bemarissa meni tuskastuttavan usein kivi kilven väliin. Rivakasti peruuttamalla yleensä poistui. Ääni sai kyllä jalankulkijoiden katseet kääntymään.
 
Suosikkijoukkue
HPK
E39 bemarissa meni tuskastuttavan usein kivi kilven väliin. Rivakasti peruuttamalla yleensä poistui. Ääni sai kyllä jalankulkijoiden katseet kääntymään.

On kyllä rouhea ääni. Itekin aluksi vähän pelästyin kun tuli ihan yhtäkkiä. Kyllä siellä jalkakäytävällä päät kääntyi kun ajeli takaisin Helsinkiin. Nyt tiedän miltä superautojen kuskeista tuntuu.

Soittelin tuossa huoltoon ja myös epäilivät kiveksi. Täytyy sinne kiikuttaa jos ei irtoa kotikonstein.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On kyllä rouhea ääni. Itekin aluksi vähän pelästyin kun tuli ihan yhtäkkiä. Kyllä siellä jalkakäytävällä päät kääntyi kun ajeli takaisin Helsinkiin. Nyt tiedän miltä superautojen kuskeista tuntuu.

Soittelin tuossa huoltoon ja myös epäilivät kiveksi. Täytyy sinne kiikuttaa jos ei irtoa kotikonstein.
Eiköhän se lähde kun rivakasti pakittelet jossain tyhjällä parkkiksella tms, itsellä auttanut aina.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No niin. Kyselin taannoin vinkkiä siihen, mitä kannattaisi tehdä opetusauton suhteen. Tytärtä pitäisi kohta alkaa opettaa, mutta toisaalta uusi auto olisi ajankohtaista tilata. Ja automaatilla.

Neuvojenne mukaan laitoin tiistaina uuden auton tilaukseen ja nyt olisi sopivaa pommia tarjolla opetuskäyttöön.

Nimittäin: äidilläni ja hänen ruotsalaisella miehellään on 11 vuotta vanha Nissan Micra, ajettu 240 000. Tuon saisin hyvin halvalla. Auton historia on tiedossa koska ovat tuon uutena ostaneet. Ainoa ongelma on se, että tuo on Ruotsin rekisterissä. Syksyllä kun tulevat Gotlannista Suomeen, tuon voisi rekisteröidä tänne.

Vero ei ainakaan ole kovin kummoinen. Osaatteko täällä sanoa, onko jotain mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon? Olen Autoliiton sivuilta lukenut ohjeita, eikä tuo kovin kummoiselta vaikuta. Ajattelin kuitenkin kysyä, josko täällä olisi tietoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ajelin tuossa tovin Mersun täyssähköisellä EQA:lla, reilun 700 kilsan lenkki ja pari yötä. Tuntui pahalta hypätä omaan autoon sen jälkeen, suorastaan vähän vitutti. Ei sillä, että kaasussa mitään vikaa varsinkaan ekologisuudeltaan olisi, mutta olihan tuo vain niin rento, leppoisa, mukava ja tarvittaessa sähäkkä ajaa. En osaa sanoa, miten nämä uudet Mersut osuvat puritaanien mieliin, mutta laatuvaikutelma oli kova varusteiden ja sisuskalujen osalta. Siihen päälle sähkön tuoma ajokokemus, ja voin myöntää, että vähän harmittaa, etten tällä hetkellä pysty, tai ei ole kovin järkevää päivittää voimalinjaa.

Onhan nuo hinnat vielä kovia, mutta toisaalta alle 20kwh/100km kulutuksen pääseminen ei erityisen vaikealta tuntunut, joten kustannukset ovat korkeintaan puolet bensan ja dieselin kuluista. Ymmärrän paljon ajavien näkökulman varsinkin Pohjois-Suomessa, mutta jos on keskituloinen eteläsuomalainen, en näe kovinkaan montaa perustatta olla hommaamatta sähköautoa, jos uutta on hankkimassa.
 

D.A.D

Jäsen
No niin. Kyselin taannoin vinkkiä siihen, mitä kannattaisi tehdä opetusauton suhteen. Tytärtä pitäisi kohta alkaa opettaa, mutta toisaalta uusi auto olisi ajankohtaista tilata. Ja automaatilla.

Neuvojenne mukaan laitoin tiistaina uuden auton tilaukseen ja nyt olisi sopivaa pommia tarjolla opetuskäyttöön.

Nimittäin: äidilläni ja hänen ruotsalaisella miehellään on 11 vuotta vanha Nissan Micra, ajettu 240 000. Tuon saisin hyvin halvalla. Auton historia on tiedossa koska ovat tuon uutena ostaneet. Ainoa ongelma on se, että tuo on Ruotsin rekisterissä. Syksyllä kun tulevat Gotlannista Suomeen, tuon voisi rekisteröidä tänne.

Vero ei ainakaan ole kovin kummoinen. Osaatteko täällä sanoa, onko jotain mitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon? Olen Autoliiton sivuilta lukenut ohjeita, eikä tuo kovin kummoiselta vaikuta. Ajattelin kuitenkin kysyä, josko täällä olisi tietoa.

Ensin trafin sivuilta käyttöönottoilmoitus ja sen jälkeen vakuutus sitten katsastuskonttorilta tarrat ikkunoihin ja odottamaan veropäätöstä. Jotakuinkin noin se viimekerralla meni.

En tiedä miten nissaneissa on valmistenumero, ainakin volvoissa on Ruotsalaisessa rekisteriotteessa oikein. Audin valmistenumero oli niin pitkä että ruotsin järjestelmästä loppui sarakkeet kesken niin olivat jättäneet viimeiset kolme merkkiä pokkana pois, mikä ei sopinut Suomalaiseen byrokratiaan vaikka samassa liittovaltiossa ollaan. Puuttuvat numerot sain runkonumeron perusteella vag maahantuojalta puhelin soitolla sähköpostiini. Kertoili sieltä että jos tuon virosta niin yleensä puuttuu vielä enemmän merkkejä, että niin tässä Eu:ssa on jokapuolella samat pykälät.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
jos on keskituloinen eteläsuomalainen, en näe kovinkaan montaa perustatta olla hommaamatta sähköautoa, jos uutta on hankkimassa.
Vuotuinen ajosuorite on yksi hyvä peruste.
Itsellä tulee nykyisin sen verran vähän ajoa (n. 12 tkm) vuodessa, että pääomakulut nousevat vielä sähköautoilla varsin korkeiksi esim. vastaavaan bensamalliin verrattuna. Näillä kilometreillä ei siis bensan hinta juurikaan kiinnosta, koska polttoaineen osuus vuotuisissa kokonaiskuluissa ei ole niin merkittävä.

Kunhan sähköautoissa päästään myös pääomakulujen osalta järkevälle tasolle, niin meikäläinen alkaa asiaa harkita uudestaan. Tällä hetkellä ostan/ostaisin uuden bensa-auton.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tein viikko sitten ns. järkivalinnan, kun vaihdoin vm. 2004 e39 525i:n vuoden 2017 VW Passatiin. Aika huimaa, että vuotuinen autovero tipahti liki kolmannekseen ja kulutus putosi reilusti alle puoleen. Samalla ihmetyttää, miten tuo 1,4-litrainen, periaatteessa roimasti alitehoinen 125hv moottori voi liikuttaa noin isoa autoa noin ripeästi. Alunperin ajatuksena oli lastuttaa moottori tuottamaan sen tehokkaamman version verran, eli 150 heppaa, mutta eipä taida tarvita.

Samalla pitää ihmetellä näitä nykyautoja. Ihme avaruusajan teknologiaa täynnä koko kiesi. Konsolissakin on värinäyttö, joka kuvaa autoa ikäänkuin yläpuolelta kun laittaa pakin päälle. Kaikkea sitä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En olisi uskonut, että @V-G- näkee valon tunnelin päässä ja luopuu vanhasta bemarin rotjakkeesta.

Meillä on Volvossa myös tuo 360parkkikamera. Vähän mietityttää, että osaako vaimo enää peruuttaa mistään kolhimatta ilman sitä. Lähinnä jos joskus vaihtaa autoa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kävipä niin, että tässä 40-vuoden komeammalla puolella ajelen ajokorttia ja sehän tarkoittaa myös auton hankkimista parin kuukauden päästä. Ajatukset menee laidasta laitaan, kaikki kiinnostaa ja jokaisenlaista autoa haluaa. Osaisitteko antaa jotain suositusta amatöörille, aloittelijalle, keltanokalle? Tällaisin ehdoin:

- automaattivaihteet
- mitä vähemmän kuluttaa, sitä vähemmän tarvitsee päivässä puita halata käytön aiheuttamat saasteet kumotakseen
- kaikenlaiset turvalaitteet houkuttaa, törmäysvaroittimet ynnä muut
- hintaluokka alle 30 000 euroa, mutta 10 000 euroa on paljon parempi kuin 30 000 euroa

En tarvitse jännitystä, sitä saan joka päivä tarpeeksi kun aina heräämisen jälkeen jännittää, mitä kaikkia uusia paikkoja särkee. Autolla olisi tarkoitus ajella pari kertaa viikossa noin 100km työmatkaa ja muutaman kerran vuodessa pidempää, yhteensä 1 000 km matkaa. Näiden lisäksi sitten tietysti lyhyempää päivittäistä matkaa kauppaan ynnä muualle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös