Autoiluketju

  • 3 286 795
  • 18 867

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En jaksa uskoa, että autoilu tulee missään muodossa halpenemaan tulevaisuudessa, vaan kyllä niille sähköautoillekin lyödään ennemmin tai myöhemmin lisää raippaa erilaisilla seurantahimmeleillä/tiemaksuilla.

Se on toisaalta mielenkiintoinen pohdinta, että jos kuvitteellinen tilanne olisi joskus se, että kaikilla olisi sähköauto ja niitä ladattaisiin pelkästään uusiutuvalla energialla, niin pitäisikö autoilua siltikin verottaa aivan tolkuttomasti.
Eihän tuosta ole kahta sanaa. Autoilijoilta se reilu 8 miljardia viedään vuosittain, se on budjetissa,niin totta kai viedään. Tai vastaavasti,jos summaa pienennetään, otetaan muiden verojen tms. muodossa takaisin. Vaan autoilijaa on helppo lypsää, tulevaisuudessa muilla kuin nykyisin käytettävillä saastuttamisaiheilla. Ihmetyttää vaan kun autoilijoiden pitää ne pyörätietkin maksaa, polkupyörävero olisi oivallinen tapa kustantaa pyöräteitä, ja kävelyvero jalkakäytäviä. Siinä vinkkejä veroministeriöön.
 
Suosikkijoukkue
40-25-15
En tiedä kuuluuko tämä Vitutusketjuun vai tänne, mutta alkaa käyrät kohota kanssa-autoilijoiden typeryyden vuoksi. Jo toisen kerran syksyn jälkeen on joku tehnyt (ovellaan?) lommon autoni kylkeen. Kuinka vaikeaa niitä autonovia on avata niin, ettei se kolise viereiseen autoon? Ja mitään lappuahan ei ole jätetty, joten omasta vakuutuksesta menee. Olisi nyt jättänyt edes tervehdyksen A la Reinikainen.
 
K

Kiekkokatsoja

En tiedä kuuluuko tämä Vitutusketjuun vai tänne, mutta alkaa käyrät kohota kanssa-autoilijoiden typeryyden vuoksi. Jo toisen kerran syksyn jälkeen on joku tehnyt (ovellaan?) lommon autoni kylkeen. Kuinka vaikeaa niitä autonovia on avata niin, ettei se kolise viereiseen autoon? Ja mitään lappuahan ei ole jätetty, joten omasta vakuutuksesta menee. Olisi nyt jättänyt edes tervehdyksen A la Reinikainen.
Tää on tätä. Samasta aiheesta kirjoitin joskus. Joskus voisi mennä siten, että tuuli tempaisee vanhan ja kuluneen oven auki. Taikka lapsi tai juoppo tönäisee oven selälleen +osuma.
Yhtenä vuotena havaitsin autossani 5-6 tällaista uutta jälkeä. Ja yhden haalean pitkän jäljen auton kyljessä. Ehkä kantamuksen tekemä?
Näin kävi, vaikka pyrin pysäköimään autoni tilavaan paikkaan, ja mahdollisuuden mukaan siten, että vieressä ei ole autoa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Heitteleekö muilla rengaspaineet ihan törkeästi näin talvella? Mini nimittäin avautuu koko ajan rengaspaineista. Hassuinta on se, että takarenkaissa ne valvonnan mukaan kestävät, mutta eturenkaissa on ihan hirveää arpomista. Kun käy täyttämässä, niin ei kestä kauaa, kun ollaan alarajalla, ja sitten auto mölisee. Mutta välillä eturenkaiden paineet myös nousevat.

Olen käsittänyt, että tällainen paineiden vaihtelu ei ole ihan harvinaista talvella. Mutta kiinnostaisi tietää, onko kyseessä vain harvinaisen herkkä - tai jopa väärin toimiva - rengaspainevalvonta vai joku muu. Renkaat ovat ihan hyvässä kunnossa, ja takarenkaat tosiaan ovat ongelmattomia, eturenkaista se huuto aina alkaa. Edessähän se auton paino tietysti on, varmaan sekin vaikuttaa.

Niin ja kesällä näitä ongelmia ei ole. Mini ei näköjään tykkää talvesta, kuten en minäkään. Tutkatkin huutavat välillä ihan omiaan. Onneksi kohta on kevät.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Heitteleekö muilla rengaspaineet ihan törkeästi näin talvella? Mini nimittäin avautuu koko ajan rengaspaineista. Hassuinta on se, että takarenkaissa ne valvonnan mukaan kestävät, mutta eturenkaissa on ihan hirveää arpomista. Kun käy täyttämässä, niin ei kestä kauaa, kun ollaan alarajalla, ja sitten auto mölisee. Mutta välillä eturenkaiden paineet myös nousevat.

Olen käsittänyt, että tällainen paineiden vaihtelu ei ole ihan harvinaista talvella. Mutta kiinnostaisi tietää, onko kyseessä vain harvinaisen herkkä - tai jopa väärin toimiva - rengaspainevalvonta vai joku muu. Renkaat ovat ihan hyvässä kunnossa, ja takarenkaat tosiaan ovat ongelmattomia, eturenkaista se huuto aina alkaa. Edessähän se auton paino tietysti on, varmaan sekin vaikuttaa.

Niin ja kesällä näitä ongelmia ei ole. Mini ei näköjään tykkää talvesta, kuten en minäkään. Tutkatkin huutavat välillä ihan omiaan. Onneksi kohta on kevät.

Mulla esiintyy samaa aina, kun lämpötila näin talviaikaan laskee tai nousee yli 10 astetta. Autona BMW 120.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulla esiintyy samaa aina, kun lämpötila näin talviaikaan laskee tai nousee yli 10 astetta. Autona BMW 120.
On varmaan sitten helpointa ajatella, että kyseessä on ominaisuus. Minithän ovat käytännössä pikkubemareita. Ja omana autona siis vuoden 2017 Clubman.
 
On varmaan sitten helpointa ajatella, että kyseessä on ominaisuus. Minithän ovat käytännössä pikkubemareita. Ja omana autona siis vuoden 2017 Clubman.
Yhdyn kanssa tähän. Aiempi vitossarjalainen herjasi talviaikaan vähintään kerran viikossa tuota. Ja seuranta oli 3 talven ajalta mitä auton omisti. Eli ominaisuus. Kovimmilla pakkasilla herjasi paljon muutakin, vaikka kaikki oli kondiksessa auton sulattua.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Laitoinpa tuon ostamani Verson takaisin liikkeeseen kun ei tullut korjaamalla kuntoon. Mietin josko ostaisi Kia Carensin seuraavaksi. Tekeeköhän Kioilla yleisesti ottaen mitään? Kellään kokemusta Carensista ja/tai 1,7 CRDi tai 1,6 ISG -moottoreista?
Muutama kesä sitten oli vuokra-autona pari viikkoa muutama sataa kilsaa ajettu diesel. En tykännyt yhtään. Jotenkin todella kankea käsitellä, parkkihalleissa ei kääntynyt millään. Moottoritiellä tuon kanssa nyt ajoi, mutta ajamisen iloa siitä ei saanut. Tanskassa pikkukaupungissa hajosi äänentoisto- ja navigointisysteemit. Kun moottorin käynnisti, meni radio päälle suurimmalla äänenvoimakkuudella asemien välissä, eikä pystynyt muuta tekemään kuin irrottamaan sulakkeen. Muuten ovat tiettävästi kestäviä autoja ja kai säilyttävät arvonsakin melko hyvin.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma työnantajani liisaa autot LeasePlanilta, jolta on ilmeisesti enai kuussa tulossa jopa kotilataamisen mahdollistava palvelu. Ei tarvitsisi kahta kertaa miettiä, ottaisiko vapaalla autoedulla työnantajan maksaman kotilatauspisteen talliin ja kaveriksi vaikka +500km käyttösäteisen Skoda Enyaqin 610e/kk verotusarvolla.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Laitetaanpa tännekin jos jollain olisi valistuneita arvauksia:

ilmeni Volvovanhuksessa sellainen että moottorin vikavalo syttyi lennosta, mitään muuta virheilmoitusta tai viestiä ei näy. Toisena oireena on että lämpömittarin viisari ei värähdäkään vaikka kone on niin lämmin että puhaltaa lämmintä matkustamoon. Äsken pääsin töistä kotiin ja huomasin että flekti jäi pyörimään tuon lyhyen ajomatkan jälkeem muutamaksi minuutiksi. Itse arvellut jäähdytysnesteen lämpötila-anturin olevan rikki, tai siihen liittyvää kontaktihäiriötä. Illemmalla saanen testerin lainaan niin pääsee vähän silläkin kurkkimaan, auttaa tai sitten ei.
Mallina s60 2.4t, wanha korinen.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pikkuisen saanut tuulta alleen tuo "STOP! Autoilijoiden kuritukselle"-ryhmä Facebookissa noiden uutisten jälkeen, että ollaan nostamassa litrahinnat ihan pilviin. Nyt 150.000 jäsentä tuossa ryhmässä. Vissiin ovat järjestämässä jonkin sorttista mielenosoitusta kesällä. Voi olla tunkua Helsingin keskustassa, jos vaikka 15% tuosta ryhmästä siihen osallistuu..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Samasta aiheesta ehkä hiukan maltillisemmin olen seurannut Autoliiton kannanottoja, mielestäni Autoliiton Pasi Nieminen ottaa monesti hyvin ja asiallisesti kantaa autoilijan näkökulmasta aiheeseen.

Faktahan on se että ainakin me Ruuhka-Suomessa asuvat saadaan ainakin aika pian tuta autoilun kallistuminen. Ei ihan hirveästi ainakaan vielä itseäni strassaa aihe, en edes aja kovin paljoa joten polttoainekulut on maltilliset vaikka nostaisivat pariin euroon litralta hinnan. Ei ole suurta tarvetta tehdä autovalintaa kustannusten minimointi edellä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs veroja me keksitään sitten ,kun sähköautot ovat vallanneet ihmisten liikkumisen?
Sähköautovero? Sähköauton lataamisen vero? Kilometrivero?

Siis sehän nyt on varma, että nyt kun autoilijoita ajetaan kohti vihreämpiä tai "vihreämpiä" valintoja, niin siinä kohtaa kun sähköautot ovat vallanneet autoilun, niin pakkohan jotain veroja on keksiä, jotta tulovirta ei katkea. Aika monesta miljardista puhutaan vajauksena valtion kassaan, jos esimerkiksi huomenna kaikilla olisikin sähköauto alla ja nykyisillä säädöksillä mentäisiin.

Se nyt vain on varma, että ensin autoilijat ajetaan pois rumasta ja pahasta hyvän puolelle ja sitten kun "maailma on pelastettu", niin raha pitää edelleen jollain verukkeella repiä autoilijoilta.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs veroja me keksitään sitten ,kun sähköautot ovat vallanneet ihmisten liikkumisen?
Sähköautovero? Sähköauton lataamisen vero? Kilometrivero?
No jos autoilijat äänestäis eduskuntaan enemmän juhanavartiaisia, osmosoininvaaroja, elinalepomäkiä ja vaikka heikkipursiaisia, niin ei tarttis keksiä uusia veroja. Päin vastoin, voitais luopua monista vanhoista ja silti elintaso nousisi.

Mutta koska autoilijat äänestää eduskuntaan kepulaisia, vassareita, persuja ja muita vastaavia, niin täytyy vain todeta, että autoilijat taitaa tykätä ylenmääräisestä verojen maksusta.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

En ota kantaa onko oikein saada romuttaa 44 autoa ostaakseen yksi auto, mutta kyllähän tuo Traficomin touhu on läppää jos ennen vuodenvaihdetta kansalaiselle sanotaan yhtä ja vuodenvaihteen jälkeen toista.

Luottamuksensuojaperiaatteen mukaan kansalaisen on pystyttävä luottamaan viranomaisen oikeellisuuteen. Nyt tässä kyllä räikeästi sitä rikotaan.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Luottamuksensuojaperiaatteen mukaan kansalaisen on pystyttävä luottamaan viranomaisen oikeellisuuteen. Nyt tässä kyllä räikeästi sitä rikotaan.

Samaa mieltä. Tästähän kysyttiin jossain nettilehdessäkin jo joulukuussa, että onkohan ajateltu loppuun asti. Tässä tapauksessa toivon, että ko. herra voittaa tai itse asiassa eihän hänen tulisi edes joutua asiasta valittamaan.
 

Kalikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No jos autoilijat äänestäis eduskuntaan enemmän juhanavartiaisia, osmosoininvaaroja, elinalepomäkiä ja vaikka heikkipursiaisia, niin ei tarttis keksiä uusia veroja. Päin vastoin, voitais luopua monista vanhoista ja silti elintaso nousisi.

Mutta koska autoilijat äänestää eduskuntaan kepulaisia, vassareita, persuja ja muita vastaavia, niin täytyy vain todeta, että autoilijat taitaa tykätä ylenmääräisestä verojen maksusta.
Jos olet yhtään seurannut ko. poliitikkoja, niin he ei todellakaan ole alentamassa mitään autoiluun, sähköön tai polttoaineisiin liittyvää verotusta. Luultavasti ei edes arvonlisäveroa. He nimenomaan haluavat suunnata verotusta "haittaverotukseen", jota yksityisautoilu tulee aina olemaan. Nimenomaan persut ja kepulaiset ovat autoilijamyönteisiä puolueita.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Facebookissa on hyvin aktiivinen ryhmä nimeltä "Tapahtumia liikenteessä".

Ihan mielenkiintoista seurata tuota keskustelua. Kyllä meitä monenlaista rattimiestä ja -naista mahtuu tuonne liikenteeseen.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Traficom myöntää virheensä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.



Traficom myöntää, että heidän neuvonnastaan koitui haittaa useiden autojen romuttajille, jotka olivat hakeneet palkkioita ennen tätä päivämäärää.

– Pyydämme anteeksi sitä, että neuvonnastamme on syntynyt haittaa hyvässä uskossa toimineille kansalaisille, pahoittelee Traficomin Autoilijan palveluiden ylijohtaja Kati Heikkinen.

Vahinkoa kärsineillä voi olla oikeus saada vahingonkorvauksia syntyneistä haitoista.

– Autamme hakijoita valitus- ja vahingonkorvaussasioissa yhteistyössä Valtiokonttorin kanssa, Heikkinen lupaa.
 

Outsider

Jäsen
Pitäisi saada rahat vaikka tuhannesta romutustodistuksesta, kun senhän tässä piti olla tarkoitus, että niistä vanhoista saastuttavista autoista päästään eroon.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Pitäisi saada rahat vaikka tuhannesta romutustodistuksesta, kun senhän tässä piti olla tarkoitus, että niistä vanhoista saastuttavista autoista päästään eroon.
Mutta jotta tosta olisi jotain hyötyä pitäisi niistä päästä eroon nimenomaan liikenteestä. Nythän nuo romut on lähinnä kerätty pihoilta ja latojen takaa.
 

Outsider

Jäsen
Mutta jotta tosta olisi jotain hyötyä pitäisi niistä päästä eroon nimenomaan liikenteestä. Nythän nuo romut on lähinnä kerätty pihoilta ja latojen takaa.

Näinhän se on, vaikka aika marginaalisia ne hyödyt nyt muutenkin on tässä keksinnössä.


Mun pointti kuitenkin oli, että kun ne autot on kerran laskettu mukaan siihen kun puhutaan siitä miten vanha autokanta Suomessa on, eikä niissäkään jutuissa huomioida sitä minkä ikäisillä autoilla niitä kilometrejä oikeasti ajetaan, niin ei nyt aleta tässä vaiheessa siirtelemään maalitolppia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös