Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 967
  • 19 022

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noita kun selaa niin 433MHz toimii 30m avoimessa tilassa ja muut on wifiä, mikä ei ainakaan kännykällä kuulu tonne. On kyllä varmaan lähellä.
Jos siellä on sähköä, niin saisiko jollakin ulkokäyttöön tarkoitetulla wifi vahvistimella luotua verkon pistorasialle? Ilmeisesti kyse ei ole kerrostaloalueesta?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On kyllä varmaan lähellä.
Kokemukseni jostain verkkiksen halpis wifi-pistorasiasta ja wifin ulkorajoilla olemisesta on, että ei toimi luotettavasti. Jouluvalo syttyi ja sammui ihan miten sattui (oli siis ajastettu). Ei siis edes niin, että olisi vain syttynyt tai sammunut myöhässä, vaan saattoi myös syttyä omia aikojaan keskellä yötä ja hetken kuluttua sammua. Ei ollut ihan optimitilanne makuuhuoneen ikkunan jouluvaloille. Ne perinteiset kahden markan ajastimet piti siis liian kovaäänistä raksutusta, mutta löytyi tuohon sitten hiljainenkin.

Voi toki olla että johtui jostakin muustakin kuin wifin heikkoudesta, mutta lähempänä reititintä toimi kuitenkin ok.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Onko muuten mitään hyvää keinoa saada sisätilan lämppäri päälle etänä noin 40m päästä? Auton voi pitää aina tolpassa, mutta tolpasta tulee sähköä aina. Ei viitti roikottaa siinä koko ajan. Ajattelin, että jos olisi joku kauko-ohjattava pistorasia minkä voisi laittaa joko auton sisälle pistokkeeseen väliin tai itse tolppaan. Minkä systeemin kantomatka riittäisi tuonne? Wifi ei kuulu ainakaan auton sisällä.
Itse kyllä laittaisin siihen tolpan ja johdon väliin varsin simppelin ajastimen, jolla sitä sähkönsyöttöä voi hallinnoida. Tuolla voi sitä aikaa säätää toisin kuin monien taloyhtiöiden tolpissa. Siis kestoa pidemmäksikin kuin kahdeksi tunniksi, jos haluaa.

edit. Voihan tuommoisen sinne autoonkin laittaa, jos haluaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kyllä laittaisin siihen tolpan ja johdon väliin varsin simppelin ajastimen, jolla sitä sähkönsyöttöä voi hallinnoida. Tuolla voi sitä aikaa säätää toisin kuin monien taloyhtiöiden tolpissa. Siis kestoa pidemmäksikin kuin kahdeksi tunniksi, jos haluaa.

edit. Voihan tuommoisen sinne autoonkin laittaa, jos haluaa.
Ei se oikein ratkaise sitä jos yhtäkkiä tuleekin tarve lähteä esimerkiksi tunnin päästä ja haluaa auton lämpenemään. Täytyy kuitenkin käydä ulkona säätämässä aikaa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei se oikein ratkaise sitä jos yhtäkkiä tuleekin tarve lähteä esimerkiksi tunnin päästä ja haluaa auton lämpenemään. Täytyy kuitenkin käydä ulkona säätämässä aikaa.
No moiseen tarpeeseen tuosta ei ole apua, se on totta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko muuten mitään hyvää keinoa saada sisätilan lämppäri päälle etänä noin 40m päästä? Auton voi pitää aina tolpassa, mutta tolpasta tulee sähköä aina. Ei viitti roikottaa siinä koko ajan. Ajattelin, että jos olisi joku kauko-ohjattava pistorasia minkä voisi laittaa joko auton sisälle pistokkeeseen väliin tai itse tolppaan. Minkä systeemin kantomatka riittäisi tuonne? Wifi ei kuulu ainakaan auton sisällä.
Lähinnä tuo matka nyt tökkii. Itselläni oli aiemmassa autossa perus lämppäri ja hommasin siihen kauko-ohjattavan pistorasian parilla kympillä muistaakseni Clas Ohlssonilta. Meillä on auto kymmenen metrin päässä, joten ongelmia ei ollut. Tämä lupaa jopa 50m saakka:
 

12961

Jäsen
Onko muuten mitään hyvää keinoa saada sisätilan lämppäri päälle etänä noin 40m päästä? Auton voi pitää aina tolpassa, mutta tolpasta tulee sähköä aina. Ei viitti roikottaa siinä koko ajan. Ajattelin, että jos olisi joku kauko-ohjattava pistorasia minkä voisi laittaa joko auton sisälle pistokkeeseen väliin tai itse tolppaan. Minkä systeemin kantomatka riittäisi tuonne? Wifi ei kuulu ainakaan auton sisällä.

Etäohjattavia pistorasioita löytyy myös sim-kortilla ohjattavia malleja. Sellaisen saat kännykästä tekstarilla päälle vähän kauempaakin.

Tuossa riittää halpa prepaid-kortti, ei tarvitse kuin osata vastaanottaa viestejä ja jos haluat, lähettää kuittausviesti tilasta.
 
K

Kiekkokatsoja

Uskotko tähän?
Linkki vie uutiseen, jossa kerrotaan että polttomoottorilla toimivien käytettyjen autojen hinta romahtaa. Romahtaminen tarkoittanee puolittumista tai enempää???
Itse en usko asiaan. Luulen että hyvin moni jatkaa autoilua perusautollaan, vaikka sen käyttö tehtäisiinkin kalliiksi/vaikeaksi. Monilla on tarve käyttää tavis autoa, ja sähköauto ei sovellu käytännön tai asenteen vuoksi hankittavaksi. Jos tavis autoilua lähdetään nopeasti vaikeuttamaan, ryhtyvät ihmiset protestoimaan.
Uskon että polttomoottoriauton arvo säilyy, ja saattaa jopa hetkellisesti nousta.
 

Outsider

Jäsen
Uskotko tähän?
Linkki vie uutiseen, jossa kerrotaan että polttomoottorilla toimivien käytettyjen autojen hinta romahtaa. Romahtaminen tarkoittanee puolittumista tai enempää???
Itse en usko asiaan. Luulen että hyvin moni jatkaa autoilua perusautollaan, vaikka sen käyttö tehtäisiinkin kalliiksi/vaikeaksi. Monilla on tarve käyttää tavis autoa, ja sähköauto ei sovellu käytännön tai asenteen vuoksi hankittavaksi. Jos tavis autoilua lähdetään nopeasti vaikeuttamaan, ryhtyvät ihmiset protestoimaan.
Uskon että polttomoottoriauton arvo säilyy, ja saattaa jopa hetkellisesti nousta.

Millähän rahalla ihmiset tässä skenaariossa sähköautonsa ostavat, jos sen vanhan vaihdokin arvo vaikka yllättäen puolittuu.
 

julle-jr

Jäsen
Tuossa skenaariossahan voisi itsekin panostaa ns. laatuautoon. Jos omien muutaman tonnin rassien hinta puolittuu, se ei suurta lovea autotallini sisällön arvoon tee, mutta jos samalla 50k€:n auton saakin yhtäkkiä 25k€:lla niin mikä ettei.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän se ole itsestäänselvää, että jos/kun bensan hinta vaikka tuplaantuu tai kustannukset nousevat muuten huomattavasti, niin sähköautot alkavat näyttää houkuttelevammalta vaihtoehdolta ja polttisten hinnat tippuvat. Toki en usko, että mitään suurta bensan hinnan nousua tai polttisten arvon romahdusta tulee vielä ennen 2030.
 

julle-jr

Jäsen
Toki en usko, että mitään suurta bensan hinnan nousua tai polttisten arvon romahdusta tulee vielä ennen 2030.
No sitten toiveeni oli vähän turha. Nykyisistä autoista toinen on ollut minulla vuodesta 2012 ja oma autonhankintafilosofiani on, että hankitaan muutaman tonnin rassi tai jos joku vähän kalliimpi auto, niin sitä pidetään jotain noin 10 vuotta. Eli tuo 2012 hankittu Volvo pitää kohta vaihtaa uudempaan, joten se romahdus tarvittaisiin pian.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uskotko tähän?
Linkki vie uutiseen, jossa kerrotaan että polttomoottorilla toimivien käytettyjen autojen hinta romahtaa. Romahtaminen tarkoittanee puolittumista tai enempää???
Itse en usko asiaan. Luulen että hyvin moni jatkaa autoilua perusautollaan, vaikka sen käyttö tehtäisiinkin kalliiksi/vaikeaksi. Monilla on tarve käyttää tavis autoa, ja sähköauto ei sovellu käytännön tai asenteen vuoksi hankittavaksi. Jos tavis autoilua lähdetään nopeasti vaikeuttamaan, ryhtyvät ihmiset protestoimaan.
Uskon että polttomoottoriauton arvo säilyy, ja saattaa jopa hetkellisesti nousta.
Niiden nykyisten autojen arvo ei mihinkään romahda, vaan alenee niinkuin aina ennenkin. Mutta kyllähän uutta autoa hankkivan täytyy ja kannattaa miettiä, että onko sen pakko olla polttis. Jos sellaisen sitten kuitenkin hankkii ja sen arvo romahtaa, niin ketä muuta tästä voi syyttää kuin itseään? En itsekään usko että tuo vielä ihan lähivuosina tapahtuu, mutta uskon että v 2030 voi yli 20000e polttiksen myyminen olla aika hankalaa.
 
4

444

Niiden nykyisten autojen arvo ei mihinkään romahda, vaan alenee niinkuin aina ennenkin. Mutta kyllähän uutta autoa hankkivan täytyy ja kannattaa miettiä, että onko sen pakko olla polttis. Jos sellaisen sitten kuitenkin hankkii ja sen arvo romahtaa, niin ketä muuta tästä voi syyttää kuin itseään? En itsekään usko että tuo vielä ihan lähivuosina tapahtuu, mutta uskon että v 2030 voi yli 20000e polttiksen myyminen olla aika hankalaa.
Monilla suomalaisilla on se tilanne, että uuden auton on lähes pakko olla polttomoottorilla varustettu. Itse kuulun samaan ryhmään. Lähimpään kauppaan on n. 17 kilometriä matkaa, eli kokonaisuudessaan ajoa tulee kauppareissulla 34 km. Tämän hetken plugarit tuon nippa nappa selviäisivät. Mutta sitten kun tähän lisätään 1-2 krt/vko käynti Helsingissä vailla latausmahdollisuutta siellä päässä ja muita yli 20 km/suunta ajoja, niin lataushybridistä ei ole käytännössä mitään hyötyä. Ainoa varteenotettava vaihtoehto siis polttiksen lisäksi olisi täyssähkö, joiden hinnat ovat tällä hetkellä sitä luokkaa, ettei sellaisen hankkiminen ole mahdollista. Ei ainakaan minulle, joka en suostu millään koppimopolla ajamaan. Nykyinen bensaneliveto hyvillä tiloilla ja riittävällä teholla (370 hv) tuntuu toki kukkarossa, mutta antaa myös ajajalleen nautintoa sekä turvallisuuden tuntua toisin kuin joku halvemman pään täyssähköt.
 
K

Kiekkokatsoja

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Glove

Jäsen
Ainakin vielä käytetyt sähköautot näyttävät olevan vähintään viisi kertaa kalliimpia kuin autot joihin oma lompakko on riittänyt. Eli pitää joko ostaa polttomoottoriauto tai odottaa, että markkinoille tulee paljon ajettuja sähköautoja, joiden hinta on järkevä. Jos nyt pitäisi auto ostaa niin sähkö ei olisi vaihtoehto.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutta sitten kun tähän lisätään 1-2 krt/vko käynti Helsingissä vailla latausmahdollisuutta siellä päässä ja muita yli 20 km/suunta ajoja, niin lataushybridistä ei ole käytännössä mitään hyötyä.

Tokihan on. Onhan siellä plugarin keulalla polttomoottori, joka auttaa matkanteossa, kun virta loppuu. Jos siis himasta lähtee yhteensä 100 km taipaleelle, niin siitä pääsee arviolta 35-50 prosenttia sähköllä.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Kaverilla on työsuhdekäyttiksenä XC60 T8 ja ajaa aika paljon Turku-Helsinki väliä. Kertoili tuossa juuri, että keskikulutus matka-ajossa on 10,5L/100km kevyellä kaasujalalla. Polttis hyrähtää käyntiin käytännössä heti moottoritiellä, sähkö apuna vain kiihdytyksissä ja latausakku on tyhjä jo Salon kohdalla. Kyllähän tuollaisella taajamassa ajaa sen 40km pelkällä sähköllä.
 
4

444

Tokihan on. Onhan siellä plugarin keulalla polttomoottori, joka auttaa matkanteossa, kun virta loppuu. Jos siis himasta lähtee yhteensä 100 km taipaleelle, niin siitä pääsee arviolta 35-50 prosenttia sähköllä.
On se toki noinkin, mutta sellaiset plugarit, jotka miellyttävät silmää ja saavat suorituskyvyllään hymyn huulille, ovat järjestäen aivan liian kalliita. Ja vaikka tuollaiseen olisi varaa, niin pelkästään polttoainekuluja miettimällä kilometrejä saisi tulla aivan älytön määrä, että hintaero kuolettuisi edes jollain järkevällä aikavälillä.
Monelle tuo on varmasti validi vaihtoehto ja haluaisin minäkin ajaa mieluummin sähköllä. Tällä hetkellä hinnat vain ovat omalle kukkarolleni kestämättömällä tasolla.
 
Itsekin kyllä mielellään ajaisin sähköllä tai plugarilla, mutta kun kriteerinä on kolme lastenistuinta takapenkillä niin ei kauheasti ole valikoimaa. Sähköautoista Tesla Model X:ään ilmeisesti mahtuisi, mutta hinnat alkaa jostain 70 000 e:stä. Plugareista Volvo XC90 taitaisi myös mennä, noita saisi jopa alle 60 000 e. Nykyään kun ajelee reilun kymppitonnin Toyota Versolla, niin aika paljon saa polttoainetta säästää että sähköiset autot kannattaa.

Edit. Näköjään noita Volvo XC90:iä saa 40 000 e hintaan jo, melko kallista silti.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kaverilla on työsuhdekäyttiksenä XC60 T8 ja ajaa aika paljon Turku-Helsinki väliä. Kertoili tuossa juuri, että keskikulutus matka-ajossa on 10,5L/100km kevyellä kaasujalalla. Polttis hyrähtää käyntiin käytännössä heti moottoritiellä, sähkö apuna vain kiihdytyksissä ja latausakku on tyhjä jo Salon kohdalla. Kyllähän tuollaisella taajamassa ajaa sen 40km pelkällä sähköllä.

ekoteko!
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kaverilla on työsuhdekäyttiksenä XC60 T8 ja ajaa aika paljon Turku-Helsinki väliä. Kertoili tuossa juuri, että keskikulutus matka-ajossa on 10,5L/100km kevyellä kaasujalalla. Polttis hyrähtää käyntiin käytännössä heti moottoritiellä, sähkö apuna vain kiihdytyksissä ja latausakku on tyhjä jo Salon kohdalla. Kyllähän tuollaisella taajamassa ajaa sen 40km pelkällä sähköllä.
Tässähän tämä nykyinen viherpesu tulee hyvin ilmi tuollaisen auto viralliset päästöarvot ovat jossain 50g tienoilla mutta todellisuus on aivan jotain muuta.
Pääasia tuntuu olevan se, että on vaan se sähkömoottori sillä ei ole mitään väliä miten auto sitä oikesti hyödyntää ja mitkä ovat ne oikeat päästöt.
 

12961

Jäsen
Tässähän tämä nykyinen viherpesu tulee hyvin ilmi tuollaisen auto viralliset päästöarvot ovat jossain 50g tienoilla mutta todellisuus on aivan jotain muuta.
Pääasia tuntuu olevan se, että on vaan se sähkömoottori sillä ei ole mitään väliä miten auto sitä oikesti hyödyntää ja mitkä ovat ne oikeat päästöt.

Minä pystyn ainakin myöntämään toimineeni ainoastaan rationaalisesti plugaria ostaessani. Autoveron välttäminen ja sitä kautta koitunut alempi hankintahinta oli ainoa todellinen kannustin, miksi ladattava auto talliin päätyi. Ei minulle nuo vihreät arvot tai käyttökulut todellisuudessa painaneet vaakakupissa kuin ehkä kivana lisämausteena.

Olen aiemminkin kirjoittanut polttoaineen hintaan ujutettavasta verotaakasta. Autovero pois, jolloin autokanta uudistuu ja vähäpäästöistyy. Dieselvero veks. Samalla vastaavat verot polttoaineen litrahintaan, logistiikalle ja muulle dieseliin sidotulle ammattiliikenteelle tästä yksinkertaiset vähennykset.

Näin syntyisi todellinen kannustin käyttää mahdollisimman vähän fossiilisia polttoaineita nykyisen himmelin sijaan. Nyt kannustetaan hankkimaan näennäisesti vähäpäästöisiä autoja isolla autoveroedulla. Polttoaineen verotus kohdistuisi ympäristönäkökohdistakin oikein.

Polttoaineen litrahinta voisi alkaa kolmosella, mutta mitä sitten? Paljon ajava ajakoon sähköllä tai pihillä pikkudieselillä, ja vähän ajettavaksi kakkosautoksi voisi hankkia vaikka jonkin ison bensakasin, kunhan ajo on vähäistä. Tällä hetkellä rankaisu tapahtuu ajoneuvon hinnassa keinotekoisesti ja epäoikeudenmukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itsekin kyllä mielellään ajaisin sähköllä tai plugarilla, mutta kun kriteerinä on kolme lastenistuinta takapenkillä niin ei kauheasti ole valikoimaa. Sähköautoista Tesla Model X:ään ilmeisesti mahtuisi, mutta hinnat alkaa jostain 70 000 e:stä. Plugareista Volvo XC90 taitaisi myös mennä, noita saisi jopa alle 60 000 e. Nykyään kun ajelee reilun kymppitonnin Toyota Versolla, niin aika paljon saa polttoainetta säästää että sähköiset autot kannattaa.

Edit. Näköjään noita Volvo XC90:iä saa 40 000 e hintaan jo, melko kallista silti.

Kohtahan saapuu koe-ajoon ja myyntiin Skoda Enyaq täyssähkö-SUV, jonka hinnat alkavat uutena 43 000 eurosta. Ilmeisesti tuosta on tulossa vieläkin edullisempi malli syksyllä, jonka hinta oli muistaakseni luokkaa 35 000. Tilaa pitäisi olla Kodiaqin verran.
 
K

Kiekkokatsoja

Kovasti media jaksaa rummuttaa, tuosta polttomoottoriauton arvon romahduksesta. Tässäpä taas yksi linkki.
Tässä ehkei yhtä jyrkkää näkemystä, kuin tuossa edellisessä linkissäni.

Itse uskon, että tavis auto säilyttää arvonsa vielä kymmenisen vuotta. Joten ajellaan nyt vaan rauhassa, vanhoilla (romuillamme). Tietty tuleehan nuo uudet käyttömuodot lisääntymään. Mutta tuskin niin paljoa, kuin nykyhallitus unelmassaan haaveilee. Tavallisia ihmisiä, ja tavallisia autoilijoita tulee olemaan aina. Ei kaikki ihmiset tule asumaan isoimmissa kaupungeissa, ja ei heille sovellu sähköautot.
Voi jopa kääntyä niinpäin, että 2030 luvulla polttomoottoriauto on haluttua tavaraa, ja hinnat kohdillaan.
Ajellaan nyt vaan rauhassa polttomoottori autoillamme. ja turvallisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös