Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 627
  • 19 022

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja kohta tulee etäilijöille se Saksassa (?) esiin nostettu lisävero. Etänä työskentelevät kun eivät ota osaa yhteiskunnan kulutukseen, niin verotetaan.

Tein ekoteon ja ostin uuden dieselauton, päästöt taisivat olla luokkaa 191 grammaa. No, vaihdossa meni suuremmilla päästöillä oleva diesel-auto ja tämä hankinta mahdollistaa talouden kolmannen auton lähettämisen romutukseen. Kyllä Passatti on eläkkeelle jo kysellytkin ja perjantaina sen armahdan.
 

hege

Jäsen
Nyt menee ohi topicin, mutta varmaan se paras ratkaisu olisi että kaikkien meidän palkat menisi vain suoraan SDP ja Vasemmistoliiton hallinnoimalle tulonjako-tilille (sen nimi voisi vaikka olla Seinä) ja sieltä sitten kukin saisi ansionsa mukaan rahaa kuukausittain (tämän tapahtuman nimi voisi olla Ilmestys). Minulle tulisi se 500€ kuukaudessa ja Rinteen Antille 25.000€ niin jokainen saisi mitä ansaitsee.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Tein ekoteon ja ostin uuden dieselauton, päästöt taisivat olla luokkaa 191 grammaa. No, vaihdossa meni suuremmilla päästöillä oleva diesel-auto ja tämä hankinta mahdollistaa talouden kolmannen auton lähettämisen romutukseen. Kyllä Passatti on eläkkeelle jo kysellytkin ja perjantaina sen armahdan.

Vielä ehtii mieltä muuttamaan tuon Passatin suhteen. Luotettava ratsu ollut kuitenkin, varsinkin ruoka-aikaan. Koska on virallinen muistotilaisuus?

Itse asiaan, mietinnässä on nyt Kia Optima lataushybridinä. Täytyy vaan käydä vielä testaamassa kahdella turvaistuimella, että kuinkakohan paljon niiden väliin jää tilaa takapenkillä. Takuu ainakin pitkä, 7 vuotta / 150 000 km, niin sen puolesta luulisi ainakin olevan turvallisia kilometrejä alussa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vielä ehtii mieltä muuttamaan tuon Passatin suhteen. Luotettava ratsu ollut kuitenkin, varsinkin ruoka-aikaan. Koska on virallinen muistotilaisuus?

Itse asiaan, mietinnässä on nyt Kia Optima lataushybridinä. Täytyy vaan käydä vielä testaamassa kahdella turvaistuimella, että kuinkakohan paljon niiden väliin jää tilaa takapenkillä. Takuu ainakin pitkä, 7 vuotta / 150 000 km, niin sen puolesta luulisi ainakin olevan turvallisia kilometrejä alussa.

Optimassa kabiinitilat hyvät, kontti surkean matala akun tyhmän sijoittelun vuoksi. Range hyvä, mutta ylivoimaisesti suurin puute on se, että lämpeää vain polttiksella. Kylmään aikaan ei siis pelkällä sähköllä kaupunkiajoja ajeta.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Optimassa kabiinitilat hyvät, kontti surkean matala akun tyhmän sijoittelun vuoksi. Range hyvä, mutta ylivoimaisesti suurin puute on se, että lämpeää vain polttiksella. Kylmään aikaan ei siis pelkällä sähköllä kaupunkiajoja ajeta.

Miten määritellään kylmä aika, siis jonkin tietyn lämpötilan alla? Ja eikö tuota saa mitenkään lämmitettyä sähköllä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tein ekoteon ja ostin uuden dieselauton, päästöt taisivat olla luokkaa 191 grammaa.
Sisältyiko kauppaan kaksi autoa vai onko tämä joku paku tms rahtialus tai metsäkone?
En ole seurannut uusien dieseleiden kehitystä, mutta jo kymmenen vuotta sitten edustusautoluokassakin liikuttiin alle 150g/100km tasolla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyy kyllä olla eri mieltä siitä, etteikö nostovaraa polttoaineiden hinnoissa olisi. Tälläkin hetkellä polttoaineet ovat melko edullisissa hinnoissa. Eihän yksityisautoilu tietenkään halpaa lystiä ole, mutta jos yhtään autojen ja ajokilometrien määrän jatkuvaa kasvamista seuraa, niin kyllä siihen näyttäisi olevan varaa melkeinpä kaikilla halukkailla. Jos polttoaine tuntuu liian kalliilta, niin silloinhan kannattaa siirtyä vähemmän kuluttavaan autoon. Sehän se valtionkin tavoite on.
Kyllä siinä varmaan nostovaraa on jos rehellisiä ollaan. Eikä se vaikuta ainakaan omaan autoiluun. En aja turhaan. Auto on samanlainen mukavuusvalinta mulle kuin asunto, joillekin riittää yksiö lähiössä toisille omakotitalo lähellä rantaa, toiset ajaa julkisilla toiset omalla autolla, elämä on valintoja täynnä. Mitä päästöihin tulee niin puiden poltto niiden asuntojen takoissa ja saunoissa on suurempi päästölähde kuin autoilu Suomessa.

Hyvin sanoit että nykyautot kuluttaa vähemmän, on itselläkin ollut autoja mitkä kuluttanut tuplat nykyiseen ja tehojakin noin 100hv vähemmän. Kehitys kehittyy.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä muistaa, että valtion rahan tarve ei häviä mihinkään vaan samat rahat kerätään aina jotenkin eli jos yksityisautoilu loppuisi jostain syystä huomenna kokonaan niin jostain muusta pitäisi samat verot kerätä tilalle.
Fillarit verolle. Jokin GPS-palikka tsygään että tiedetään kulutatko kallista infraa.
Olisi loogista koska niillehän juuri rakennetaan miljoonilla uusia reittejä halki kaupungin. Enkä välttämättä olisi tätä vastaan, itsekin ajelen mielellään tsygällä kesäisin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sisältyiko kauppaan kaksi autoa vai onko tämä joku paku tms rahtialus tai metsäkone?
En ole seurannut uusien dieseleiden kehitystä, mutta jo kymmenen vuotta sitten edustusautoluokassakin liikuttiin alle 150g/100km tasolla.
Keskisuuri peltihalli pyörien päällä ja 3-istuttavalla ohjaamolla. Pakettiautoksi niitä kai kutsuvat.

Vielä ehtii mieltä muuttamaan tuon Passatin suhteen. Luotettava ratsu ollut kuitenkin, varsinkin ruoka-aikaan. Koska on virallinen muistotilaisuus?
Kiitos huolehtimisesta ja muistamisesta. Huomenna olisi tarkoitus suorittaa viimeinen voitelu eli ottaa rengassatsia ym. käyttökelpoista ja perjantaina lähtee viimeiselle matkalleen,
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miten määritellään kylmä aika, siis jonkin tietyn lämpötilan alla? Ja eikö tuota saa mitenkään lämmitettyä sähköllä?

No siis aikana, jolloin lämmitystä kaipaat. Kian ja Hyundain hybrideissä ei ole minkäänlaista sähkölämmitystä, vaan lämmöt tuotetaan bensalla. Webaston voi tietty laittaa, joka pienentää tätä kulua. Kantsii käydä koeajamassa se Kian plugari näinä aikoina niin tämä selviää. Muuten auto on kyllä mainio ja korkeammalla varustelutasolla saa jopa aika "premium-fiiliksen", mitä se sitten onkaan.
 
Köyhänä (tai nuukana) kun ihminen on tähän maailmaan tupsahtanut, niin jostain syystä koen kovin irvokkaana sen asian että esimerkiksi omalla työpaikallani ihmiset jotka valittaa autoilun olevan kallista, ajaa 20-50k€ autolla. Itsellä on tähän erilainen lähestymiskulma ja minun mielestä Suomessa autoilu, varsinkin työmatka-autoilu, on aivan rikollisen halpaa. Pohjustuksena asiaan, että en käytännössä aja kuin pakolliset työmatka-ajot omalla autolla, muuten liikun fillarilla, julkisilla tai kimppakyydillä.

Ostin työkaverilta -03 1,6 Ecotec Astran 300€:lla kohta kolme vuotta sitten, koska auto oli hänen mielestään paska (ei saanut leimaa, koska jarrut ja lambda vittuili, ja jakopääkin pitäisi tehdä). Autossa oli käytännössä uudet talvirenkaat ja yhden kesän ajetut kesäfillarit. Tilasin osat Saksasta noin 300€ (eteen levyt ja palat, jakopään osat, vesipumppu, lambda, koiraverkko, lattiamatot) ja käytin yhden lauantain autoa laitellessa, laitoin myös eFlexFuelin autoon, niin voi ajella jätteellä (maksoin silloin 329€ ja valtiolta sai tukia takaisin 200€, kun rekkasi sen etanoliautoksi). Nyt on tosiaan kohta kolme vuotta takana ja muuta en sen jälkeen ole tehnyt kuin vaihtanut öljyt kaksi kertaa vuoteen, ja nyt vaihdoin lämppärinkennon tiivisteet (0,01€ kpl x 2).

Työmatka-ajoa tulee 23 km suuntaansa, noin 170 päivää vuodessa eli noin 7800 km vuodessa. Kilometrikorvaus on siitä 7800*0,25€=1950€ ja siitä omavastuu 750€ pois eli jää 1950€-750€=1200€. Auto kuluttaa etanolia noin 9 litraa sataselle, eli 78*9l=702 litraa ja tämä kerrotaan vähän yläkanttiin etanolin hinnalla 1,1*700=770€.

Eli auton kulut;
Hankintahinta = 100€ / v
Polttoaineet = 770€ / v
Varaosat/remontit yms.= n. 200€ / v
Verot = 180€ / v
Vakuutus = 180€ / v (tosin näitä ei tule koska OP bonus, mutta lasketaan tähän nyt nekin)
Katsastus = 50€ / v

Kulut yhteensä noin 1500 € / v

Ja valtio maksaa siis 1200€ veronpalautusta, joten omalla autolla työmatkojen ajaminen maksaa minulle yhteensä huikeat 300€ vuodessa, ja siitäkin voi poistaa periaatteessa tuon 180€, koska vakuutukset menee bonuksista, eli huimat 120€ / vuosi maksaa työmatkailu. Tästä voin siis päätellä (omalle kohdalleni), että autoilu on todellakin rikollisen halpaa. Toki tämä on täysin yksilöllistä, tiedostan kyllä ettei kaikilla ole mahdollisuuksia samanlaiseen auton ylläpitoon kuin itsellä ja toisekseen, monelle auto on statussymboli vauraudesta ja toisista on vaan hieno kurvailla uudella autolla. Ehkä sekin, että reilun pari miljoonaa kilometriä kun on tullut teitä kulutettua auton ratissa, on syönyt suurimman mielenkiinnon kaikkiin perseensuristimiin ja se on aivan yks hailee minkälaisella kehonsiirtovälineellä itsensä siirtää paikasta A paikkaan B, näen sen vain pakollisena kulueränä. Mutta tässä yksi erilainen näkökulma tähän autoilun kalleuteen, kaikki taaplatkoon tavallaan, myö kurjat karjalaiset pärjätään vähemmälläkin. Minun puolestani sitä polttoaineen hintaa voisi nostaa vaikka 50c / litra, pitää sit kesällä ajella fillarilla duuniin.

Edit. Lisätään nyt vielä tähän erään paikallisen, jo edesmenneen, autotalon pitäjän huumorimielinen heitto, kun ajeli ruostuneella Mazdan pakettiautolla paikallisen kiekkoseuran peleihin omat eväät mukana; "Kyllä se viisastelu autosta loppui, kun ensimmäisen kerran oli nimi Suomen 20 rikkaimman ihmisen joukossa iltapäivälehdessä."
 
Viimeksi muokattu:

Vatso

Jäsen
Sopivat värilasit kun laittaa päähän, niin kaikesta saa kirjoitettua juuri sellaisen näkemyksen kuin haluaa, ehkä tätä ei vain kannata yleistää koskemaan kaikkia? Otetaan vaikka 100 tuollaista 17 vuotiasta Astraa ja ajetaan niillä se normaalin lapsiperheen 20-25tkm/vuosi ja katsotaan sitten, kuinka monen yksilön osalta huoltokulut on 200 euroa. Entä kuinka moni edes saa oman auton käytöstä työmatkoihin vähennyksen, taitaa olla todella harvassa nämä ja eikä tuo vähennys kyllä mene suoraan veroista, niin kuin olet sen tuossa laskenut (ei sillä tämän laskelman kannalta toki mitään merkitystä ole, halpaa on sinun autoilu joka tapauksessa ollut).

Sillä autolla olisi myös syytä myös päästä lähes 100% varmuudella liikkumaan käytännössä joka päivä ja ihan perille asti, ja jos (kun) siihen tulee jotain vikaa, ei pikkuhiljaa omassa tallissa kuntoon laittaminen vain ole vaihtoehto ja normaalisssa arjessa tuollaisen 300 euron pommin kanssa ajelua vastaan puhuu myös aika monta muuta asiaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tekstistäsi en sinällään ole erimielinen, mutta viimeisen kappaleen asiaan olisi huomautus. Ei ne vanhemmat autot pääsääntöisesti jätä välille tai käynnistymättä kunhan niitä huoltaa. Jossain 90-luvun kinnereissä on niin paljon vähemmän herkkää sähköanturia tms. että riski moiseen huollettunakin on uudemmilla moninkertainen. Vanhemmissa autoissa on myös se positiivinen puoli, ettei nuo huollot ja korjaukset ole mitään rakettitiedettä, vaan perustyökaluilla saa tehtyä melkein mitä vaan.
Vaan jos ei ole osaamista, aikaa harjoitella tai toisaalta kiinnostusta ropailla autoja. Valintoja nämä toki on, itse arvostan adaptiivista vakkaria, automaattivaihteita, automaatti-ilmastointia, webastoa, lämpiävää tuulilasia ja vastaavia kilkkeitä sen verran, ettei ilman ole paljon kiinnostusta ajella. Toki tuo maksaa, mutta niin maksaa sekin, kun jotain vanhaa ruoskaa laittelee, ellei se sitten harrastuksesta mene. Jos menee, niin oikein jees.

Tosin mitäpä tässä kirjoittelen, kun en autoilun kalleudesta valita. Pari autoa pihalla ja kolmas olisi tarkoitus hankkia kesällä tytölle. Siitä puheen ollen, hän pitää noista retroautoista, kuten uusi kupla. Se taitaa vain olla aika hazardi. Mites Mini tai joku Fiat 500, onko läheistä kokemusta jakaa kellään?
 
4

444

Sopivat värilasit kun laittaa päähän, niin kaikesta saa kirjoitettua juuri sellaisen näkemyksen kuin haluaa, ehkä tätä ei vain kannata yleistää koskemaan kaikkia? Otetaan vaikka 100 tuollaista 17 vuotiasta Astraa ja ajetaan niillä se normaalin lapsiperheen 20-25tkm/vuosi ja katsotaan sitten, kuinka monen yksilön osalta huoltokulut on 200 euroa. Entä kuinka moni edes saa oman auton käytöstä työmatkoihin vähennyksen, taitaa olla todella harvassa nämä ja eikä tuo vähennys kyllä mene suoraan veroista, niin kuin olet sen tuossa laskenut (ei sillä tämän laskelman kannalta toki mitään merkitystä ole, halpaa on sinun autoilu joka tapauksessa ollut).

Sillä autolla olisi myös syytä myös päästä lähes 100% varmuudella liikkumaan käytännössä joka päivä ja ihan perille asti, ja jos (kun) siihen tulee jotain vikaa, ei pikkuhiljaa omassa tallissa kuntoon laittaminen vain ole vaihtoehto ja normaalisssa arjessa tuollaisen 300 euron pommin kanssa ajelua vastaan puhuu myös aika monta muuta asiaa.
Toki lainaamassasi tekstissä autolla ajetaan alle 8000 km vuodessa, jolla on nimenomaan suuri merkitys asian kannalta. On osia jotka kuluvat ajan myötä ja sitten on osia, joiden kuluvuuteen vaikuttaa kilometrit. Ja tuossahan tuotiin hyvin selvästi esille se, että juuri hänen näkökulmastaan autoilu on todella edullista. Esim. minun mielestäni se ei ole, mutta valinnatkin ovat hyvin erilaiset ja kilometrejä tulee vuosittain moninkertainen määrä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosin mitäpä tässä kirjoittelen, kun en autoilun kalleudesta valita. Pari autoa pihalla ja kolmas olisi tarkoitus hankkia kesällä tytölle. Siitä puheen ollen, hän pitää noista retroautoista, kuten uusi kupla. Se taitaa vain olla aika hazardi. Mites Mini tai joku Fiat 500, onko läheistä kokemusta jakaa kellään?
Kerran olen viikonlopun yli ajellut vuokratulla Abarth 500:lla. Niin helvetin hauska auto, että jos ostaisin itselleni oman kauppakassin niin tuo olisi valintani.
 
Niin, sitähän tuossa yritin sanoa ja boldasinkin, että omalle kohdalleni ja teroitin vielä, että ymmärrän, ettei kaikilla ole samanlaisia mahdollisuuksia auton ylläpitoon. En tiedä mitä "värilaseja" asiaan tarvitaan, omalle kohdalleni tuo asia on aivan faktuaalinen ilman mitään värilaseja.

Pari kohtaa jäi mietityttämään @Vatso viestistä (ei onnistu lainaaminen tällä puhelimella). Miten määritellään pommi? Katsastettu minun aikana kolme kertaa ilman huomautuksia, kaikki apu- ja turvalaitteet toimii eikä autossa ole mitään vikaa. Joka ikinen kerta se on 100% varmuudella lähtenyt pihasta käyntiin ja kuljettanut perille ilman vian vikaa (pl. lämppärin kennon tihkuttaminen joka ei vaikuta ajoon tai turvallisuuteen), niin miten se pommi määritellään? Auton iän mukaan? Nuorempana (noin 15 vuotta sitten) omistin alkuperäiskuntoisen 1965 valmistetun Chevrolet Impalan, jolla ajoin 2 vuoteen liki 100tkm ja kävin Norjassakin sillä kahtena kesänä parin viikon ajelureissulla, mitään vikaa ei ikinä ollut kunhan öljyt vaihteli ja lähtiessä katseli, että kaikki pelaa ja rasvaili/kiristi laakerit. Mutta sekin oli varmasti joillain kriteereillä pommi, vaikkakin Suomen katsastusviranomaisen hyväksymä ja toimi kuin junan vessa, kesät ja talvet. Kuten @T1971 totesi, niin kyllä ne vanhatkin autot toimii kun niitä huoltaa. Se on nimenomaan se taikasana, kun on hyvin pidetty ja huollettu peli, niin ne kyllä toimii, oli se 2 vuotta, 17 vuotta tai 40 vuotta vanha auto.

Ei tosiaan ollut tarkoitus loukata ketään, vaan kirjoittaa oma näkökulma asiaan, että näinkin voi toimia halutessaan. Siis tuoda näkökulmaa autoilun kalleuteen. Hieno hommahan se on, että jengillä on rahaa ostaa uusia autoja ja käyttää niihin kuuluvia korjauspalveluita tai vakuutuspalveluita, itse en vain koe siihen tarvetta käyttää rahaa koska minulla on mahdollisuus toimia toisin. Ja onpahan mulle sitten 17 vuoden päästä kasallinen pommeja myynnissä, niin pääsen taas halvalla autoilemaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 444

Vatso

Jäsen
Väitän muuten, että vuoden verran ja 7tkm/vuosi pääsee tuolla parjatulla 20k autolla (esim. pari vuotta vanha Octavia) ihan samaan kustannukseen. Huoltoihin/katsastukseen ei mene euroakaan, bensakulut 5l kulutuksella sen 500, jotain arvonalenemaa voi tulla, mutta jos sekin on ostettu ”kaverilta sopivaan hintaan” niin tuskin. Otetaan siihenkin vain liikennevakuutus ja verot 100/vuosi niin kulut on 800/vuosi, eli tuolla 20k autolla ajaa itse asiassa puolet halvemmalla kuin sillä 300 euron Opelilla.

Ja @Heimopäällikkö, ymmärsin kyllä, että kyseessä oli vain esimerkinomainen laskenta, mutta jos se alkaa siten, että ”ei ymmärrä valitusta autoilun kalleudesta” ja päättyy siihen, että bensan hintaa voisi korottaa 50c/litra, niin ehkä asiaa ei kannata tuoda esille yleisessä mittakaavassa sattumaan verrattavan tapauksen kautta.
 

julle-jr

Jäsen
Eikä joku 15 vuotta vanha parin tonnin auto edes mikään pommi ole. Mun ensimmäinen auto oli -85 Mazda 626 ja sekin oli silloin ihan ok. Nyt mikä tahansa parin tonnin auto on kuitenkin sitä parempi.

Mutta yhtä kaikki, Jonkunhan ne autot on uutena ostettava, joten on erittäin hyvä, että moni haluaa laittaa merkittäviä määriä rahaa autoihin.
 
Piti ihan pariin otteeseen lukea tuo ensimmäinen viesti, ja en sanonut etten sitä ymmärrä. Sanoin että koen sen irvokkaana, että työpaikallani ihmiset joilla on vara maksaa autosta 20-50k€ = lyhennystä tai liisaria 300€/kk (tämä oma mutu, en tiedä paljonko lyhennykset ja liisarit on) , valittaa autoilun kalleudesta. Niin, se on minun mielestä kummallista ja irvokasta, ja se on vain mielipide. Ymmärrän, että siihen kun lyödään vielä kulut päälle niin on kallista, selvähän se. Ja ymmärrän myös sen, miksi ihmiset tekee niin, mukavuudenhalusta ja oletettavasti pääsee helpommalla

Tuohon laskelmaan, niin kai sille Skodalle pitäisi joku "lyhennys" vuosittain laskea, kuten minun laskelmassa, ellet saanut kaverilta 20k€ autoa ilmaiseksi? Ja tuo laskelma perustuu siihen, ettei siihen Skodaan tulisi mitään vikaa eli tähän sinun kutsumaan sattumaan, minun laskelma oli menneeltä ajalta. Mutta ymmärsin pointin, halpaa on uudella skoodalla ajaa. Ei tarvitse katsastaa, eikä tule kahteen vuoteen remonttia eikä muitakaan kuluja. Ps. Ocun liikennevakuutus näyttäisi olevan hiukan kalliimpi.

Summasummarum, autoilu on kallista mutta se voi olla myös halpaa. Edelleen yritin tuoda persaukisen näkökulman tähän asiaan, en ruveta väkisin kinastelemaan asiasta. Sitten KUN autoilu kallistuu tarpeeksi, keksin itselleni vaihtoehtoisia ja halpoja tapoja liikkua. Sähköauto olis kyllä siisti, mutta tekniikkaan pitänee ruveta perehtymään kunhan niitä enemmän tulee liikenteeseen. Eli 17 vuoden päästä ostan sähköauton (jos vielä henki kulkee).
 

Vatso

Jäsen
Toki minun laskelma oli tietysti kärjistetty esimerkki, mutta ei niin kovin kaukana todellisuudesta, vaikka mukaan pitää tietysti laskea kaskoa ja pääomakuluja ja kyllä se arvokin jotain laskee, vaikka ei varmasti mitään 4k vuodessa noilla kilsoilla. Liikennevakuutuksen hinnassa nyt ei varmasti paljon eroa ole, se kun riippuu paljon muusta kuin auton vuosimallista. 20k hinnalla saa tuollaisia 30tkm ajettuja takuun alaisia perheautoja, huoltoväli 2 vuotta ja jos se 17 vuotta vanha auto menee vuoden ilman korjauksia, niin eiköhän sitten tuokin.

Ehkä ilman kärjistyksiä viestini oli, että se 20k auto ei välttämästi oikeasti ole kovin paljon kalliimpi kuin se 1000 auto ja autoilun kuluihin vaikuttaa suuresti se, kuinka paljon vuodessa ajat, jolloin varsinkin vähänkin enemmän ajavat monesti sitten huomioivat mukaan muitakin tekijöitä, jolloin valinta on helppo. Ei tämä silti autoilusta halpaa tee.

Tonnin pommihan on nyt kaikkien tuntema sanonta, joka viittaa tuohon halvemman pään kalustoon. Tottahan tonnilla voi saada ihan siistin ja toimivan pelin, kunnes sitten se ei enää toimikaan.
 
@Heimopäällikkö, ihmettelen miksi olet vaihtanut autoon öljyt 2 krt/vuosi jos kilometrejä tulee n. 8 000 /vuosi?
Mielestäni kerran vuoteen riittää.
Juu, ja hyvin se riittäisikin. Talveksi vaihdan eri öljyt 0w-30, koska joudun repimään kylmänä autoa käyntiin ja talven perään sit tuoreet 5w-30. Öljynvaihto on halvinta vakuutusta moottorin toiminnalle, ja kun se maksaa noin 30€ kerta ja aikaa menee vartti, niin samahan tuo on vaihdella.
 
4

444

Piti ihan pariin otteeseen lukea tuo ensimmäinen viesti, ja en sanonut etten sitä ymmärrä. Sanoin että koen sen irvokkaana, että työpaikallani ihmiset joilla on vara maksaa autosta 20-50k€ = lyhennystä tai liisaria 300€/kk (tämä oma mutu, en tiedä paljonko lyhennykset ja liisarit on) , valittaa autoilun kalleudesta. Niin, se on minun mielestä kummallista ja irvokasta, ja se on vain mielipide. Ymmärrän, että siihen kun lyödään vielä kulut päälle niin on kallista, selvähän se. Ja ymmärrän myös sen, miksi ihmiset tekee niin, mukavuudenhalusta ja oletettavasti pääsee helpommalla

Tuohon laskelmaan, niin kai sille Skodalle pitäisi joku "lyhennys" vuosittain laskea, kuten minun laskelmassa, ellet saanut kaverilta 20k€ autoa ilmaiseksi? Ja tuo laskelma perustuu siihen, ettei siihen Skodaan tulisi mitään vikaa eli tähän sinun kutsumaan sattumaan, minun laskelma oli menneeltä ajalta. Mutta ymmärsin pointin, halpaa on uudella skoodalla ajaa. Ei tarvitse katsastaa, eikä tule kahteen vuoteen remonttia eikä muitakaan kuluja. Ps. Ocun liikennevakuutus näyttäisi olevan hiukan kalliimpi.

Summasummarum, autoilu on kallista mutta se voi olla myös halpaa. Edelleen yritin tuoda persaukisen näkökulman tähän asiaan, en ruveta väkisin kinastelemaan asiasta. Sitten KUN autoilu kallistuu tarpeeksi, keksin itselleni vaihtoehtoisia ja halpoja tapoja liikkua. Sähköauto olis kyllä siisti, mutta tekniikkaan pitänee ruveta perehtymään kunhan niitä enemmän tulee liikenteeseen. Eli 17 vuoden päästä ostan sähköauton (jos vielä henki kulkee).
Näinhän se on. Vaikka tuo oma neljä vuotta vanha tšekkiläinen taidonnäyte ei mitenkään kalleimmasta päästä kulkineena ole, niin se olisi yksi ensimmäisistä asioista, josta lähtisin tinkimään, mikäli tulotaso yhtäkkiä romahtaisi. Lyhennykset, vakuutukset ja huollot, noista voisi kaikista nipistää vaihtamalla sellaiseen, jonka kykenee ostamaan kevyesti käteisellä. Samalla joutuisi tinkimään monista mukavuusvarusteista ja murhaavasta tehoarsenaalista, mutta niinhän se on aina. Sen takia en asu Helsingin kantakaupungissa ullakkoasunnossa, vaan Lohjalla puutalossa. Kun ei ole varaa niin ei ole varaa. Tähän joku nätti lomautus päälle, niin alla olisi hyvin nopeasti joku vuosituhannen vaihteen Saab. Ihan vain siksi, että niitä on tullut nuoruudessa ropattua ihan riittävästi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo öljyjen vaihtaminen "liian usein" on todellista tulevaisuuteen sijoittamista. Juurikin tuo kondenssivesi on pahin mahdollinen asia, sillä esim 5 senttilitraa vettä neljässä litrassa öljyä tekee kannaen tiivisteille temput 15k kilometrissä. Sitten on tietysti kaikki muu sakka, jota sinne öljyn sekaan kertyy ja syntyy. Itse vaihdan öljyt aina kymppitonnin välein, eli kerran viidessä kuukaudessa. Tai no, audien kanssa ei ollut tarve niin usein, koska niissä on se tuorevoiteluominaisuus, että litran saa lisätä itse joka toinen kuukausi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Tuo öljyjen vaihtaminen "liian usein" on todellista tulevaisuuteen sijoittamista. Juurikin tuo kondenssivesi on pahin mahdollinen asia, sillä esim 5 senttilitraa vettä neljässä litrassa öljyä tekee kannaen tiivisteille temput 15k kilometrissä. Sitten on tietysti kaikki muu sakka, jota sinne öljyn sekaan kertyy ja syntyy. Itse vaihdan öljyt aina kymppitonnin välein, eli kerran viidessä kuukaudessa. Tai no, audien kanssa ei ollut tarve niin usein, koska niissä on se tuorevoiteluominaisuus, että litran saa lisätä itse joka toinen kuukausi.
Jos et yleistäisi kuitenkaan.
Mulla on 9. Audi . En ole lisännyt öljyä huoltojen välillä lusikallistakaan yhteenkään niistä.
Ja vielä, juu ei ole DSG hajonnut yhdestäkään.
On selvää, että vain pettyneet kirjoittavat palstoille, tyytyväisillähän ei ole aihetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös