Autoiluketju

  • 3 187 230
  • 18 515

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Huvittavin esimerkki omasta elämästäni on, kun piti Saabiin vaihtaa etunapa. Periaatteessa hirveän helppo homma, älyttömän suoraviivainen.
Penareissa (omat harrastekiulut) pyörännavan kiristystysmomentti on muistaakseni 300-400Nm. Saabissa oletettavasti samaa luokkaa. Ja ruosteinen kiinnnileikkautuminen vielä päälle. Savottaan lähtiessä kannattaa varata kunnon työkalut ja aggressiivista asennetta. Olen tehnyt itsekin omiin autoihini mutta vanhana faduna maksan ja annan nuorempien tapella laakerien ja napojen vaihdot. Renkaat ja öljyt vaihdan vielä itse.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Noissa hommissa kannattaisi edellisenä päivänä kylvettää kohteena olevat pultit ja mutterit kertaalleen WD40:llä tai CRC:llä. Ja vielä kerran ennen kuin ottaa lenkkiavaimen käteen.

Vuonna 2008 elokuun lopussa ostin Göttingenistä vm87 saksalaisen avoauton. Aika lintassa kosla oli ja hommasin kaikki uudet alakerran 15 puslaa / koiranluuta. Heinäkuu 2009 oli muuten aika lämmin (30'C). Siinä ruiskusi WD40:ä ja hikeä kilpaa. Kaksi päivää hommassa meni mutta yksikään pultti ei katkennut ja uudet puslat ja koiranluut pultteineen meni paikoilleen bolt-on.
Joo kyllä noita sen verran on tullut tehtyä että löytyy wd-40 sun muut rost off pullot hyllystä. Ei kylläkään tullut päivää ennakkoon niitä suihkittua. Kerran kun katkaisee koiranluun pultin tukivarren sisään niin oppii voitelemaan. Toki siitäkin selvittiin kunhan vain hitsauskoneen sai tontille.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenkäs autojen omat navigaattorit?
Yhtä Baijerilaista (vm2011) ajoin tuossa ja ei helvetti, että oli karmean kömpelö käytettävä. Ei pystynyt käyttämään ja puhelimella suunnistettiin.

Omien kokemusten mukaan autojen omat navit häviävät käytettävyydessä Googlemapsille. Osoitteen saa kirjoitettua kolmessa sekunnissa, näyttää vaihtoehtoiset reitit ja varoittaa nopeuskameroista. Toki sekään ei täysin tarkka ole, mutta 95% kameratolpista yms oikeilla paikoillaan.
Löytyykö mistään autosta hyvää navigaattoria? Haussa noin 5-vuotias saksalainen (MB, Audi, BMW), mutta en ole niin nirso jos autosta löytyy muitakin käyttökelpoisia lisävarusteita (mm. adaptiivinen cruiseri, peruutuskamera) perusasioiden lisäksi (hinta, yleinen kunto, kilsat, vuosimalli, huoltohistoria jne jne)
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mitenkäs autojen omat navigaattorit?
Yhtä Baijerilaista (vm2011) ajoin tuossa ja ei helvetti, että oli karmean kömpelö käytettävä. Ei pystynyt käyttämään ja puhelimella suunnistettiin.

Omien kokemusten mukaan autojen omat navit häviävät käytettävyydessä Googlemapsille. Osoitteen saa kirjoitettua kolmessa sekunnissa, näyttää vaihtoehtoiset reitit ja varoittaa nopeuskameroista. Toki sekään ei täysin tarkka ole, mutta 95% kameratolpista yms oikeilla paikoillaan.
Löytyykö mistään autosta hyvää navigaattoria? Haussa noin 5-vuotias saksalainen (MB, Audi, BMW), mutta en ole niin nirso jos autosta löytyy muitakin käyttökelpoisia lisävarusteita (mm. adaptiivinen cruiseri, peruutuskamera) perusasioiden lisäksi (hinta, yleinen kunto, kilsat, vuosimalli, huoltohistoria jne jne)
Edelliskesänä oli uusi Ford Mondeo vuokra-autona Ranskasta Hollantiin suuntautuneella reissulla. Siinä oli aivan erinomainen navigaattori. Ennen risteystä tuli aina kuvat risteyksistä ja opasteista ruutuun. Varoitti kameroista. Ruuhkaisilla teillä laski reitit nopeasti uusiksi. Tuon kanssa ei mennyt millään vikaan.

Omassa Peugeotissa on myös hyvä navigaattori, mutta se ei ole Suomen oloissa ja tutuilla teillä joutunut vielä kunnon testiin. Kuvitus on heikompaa kuin Mondeossa, mutta piirtää kyllä risteykset ruutuun ja metrimäärät risteyksiin tuntuvat oikeilta.

Huonoin mihin olen törmännyt oli sitten Kiassa. Se antoi opastukset ja metrimäärät risteyksiin ihan miten sattuu. Saksassa kun vanhoissa kaupungeissa on usein todella lähekkäin risteykset niin usein tuli käännyttyä väärästä, kun opastus ei osunut kohdilleen.

Saksalaisista ei ikävä kyllä ole kokemusta. Jos Audissa on sama kuin Skodassa, niin se ainakin on tarkka ja kelvollinen. Niin sorry ettei minusta ollut apua.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Alkanut vähän vilkuilla uutta autoa ja miettinyt vaihteen vuoksi mersun cla-mallisarjaa vuodelta 15-18. Onko kellään kokemusta kyseisestä autosta ja hyviä/huonoja puolia? Typpivikoja?
 

Veijari

Jäsen
Mitenkäs autojen omat navigaattorit?
Yhtä Baijerilaista (vm2011) ajoin tuossa ja ei helvetti, että oli karmean kömpelö käytettävä. Ei pystynyt käyttämään ja puhelimella suunnistettiin.

Omien kokemusten mukaan autojen omat navit häviävät käytettävyydessä Googlemapsille. Osoitteen saa kirjoitettua kolmessa sekunnissa, näyttää vaihtoehtoiset reitit ja varoittaa nopeuskameroista. Toki sekään ei täysin tarkka ole, mutta 95% kameratolpista yms oikeilla paikoillaan.
Löytyykö mistään autosta hyvää navigaattoria? Haussa noin 5-vuotias saksalainen (MB, Audi, BMW), mutta en ole niin nirso jos autosta löytyy muitakin käyttökelpoisia lisävarusteita (mm. adaptiivinen cruiseri, peruutuskamera) perusasioiden lisäksi (hinta, yleinen kunto, kilsat, vuosimalli, huoltohistoria jne jne)
Ota huomioon, että tuossa Baijerilaisessa on n. 10v vanha navigaattori. Karttakin saattaa olla sen 10v vanha, jos ei ole päivitetty, eli viimeisimmät teistön muutoksetkaan eivät tuosta kartasta löydy.
Mulla oli edellinen Bemari samaa vuosikertaa ja kyllä se navigaattori hieman kömpelö ehkä oli, mutta kun tottuu käyttämään niin kyllä silläkin pärjäsi.
Mulla on nykyisessä työsuhde Audissa CarPlay ja toimii Applen kanssa kuin ajatus. Pystyy siis puhelimen näytön, myös navigoinnin peilaamaan auton näytölle. En tiedä kuinka uusiin Audeihin tuon saa pelittämään?

edit. tuollaisen linkin löysin, eli Audi Smartphone päivityksen pystyy tekemään ainakin osaan Audeista myös jälkiasennuksena vuosimallista 2015 alkaen. Audi smartphone interface jälkiasennus | Audi verkkokauppa
Uudemmista Bemareista tai Meseistä ei kokemusta.
 
Viimeksi muokattu:

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Löytyykö mistään autosta hyvää navigaattoria? Haussa noin 5-vuotias saksalainen (MB, Audi, BMW), mutta en ole niin nirso jos autosta löytyy muitakin käyttökelpoisia lisävarusteita (mm. adaptiivinen cruiseri, peruutuskamera) perusasioiden lisäksi (hinta, yleinen kunto, kilsat, vuosimalli, huoltohistoria jne jne)
Itsellä ajossa tällä hetkellä Opel Insignia 2016 ja sen navi on kyllä melko pökkelö nimenomaan kohteiden asettamisen osalta. Olen Audissa (2018) ja tuossa Opelissa käyttänyt Android autoa ja Apple CarPlaytä mieluummin kuin auton omaa. Sovelluksena vielä Waze niin saa varoitukset onnettomuuksista, pysähtyneistä autoista jne. Toimii sitten puheohjaus ja vaikka WhatsApp viesteihin voi vastata puhumalla. Se mitä häviää on mittaristoon tulevat navigointiohjeet ja risteysten kuvat. Silti olen pitänyt tuosta enemmän.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itselläkin integroitu navi vuoden 2015 golffissa. En käytä sitä juurikaan. Yksinkertainen syy että google maps toimii todella hyvin. Jo kävellessä autolle naputtelen osoitteen ja sitten laitan puhelimen cup holderiin mistä näen sivusilmällä ihan riittävästi ne olennaisimmat risteykset.
Ei tuo mitään lisäarvoa että auton navi pyörittää isoa kartaa medianäytöllä, sekä suuntanuolia että etäisyyksiä risteykseen mittareiden keskellä. Päinvastoin häiritsee kun olen nykyään tottunut siitä katsomaan digitaalisen nopeuden.
Vielä tämän lisäksikin navi pyörittää radionäytön ylälaidassa aina katua millä ajat, se riittää, tietääpähän missä on menossa.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläkin integroitu navi vuoden 2015 golffissa. En käytä sitä juurikaan. Yksinkertainen syy että google maps toimii todella hyvin. Jo kävellessä autolle naputtelen osoitteen ja sitten laitan puhelimen cup holderiin mistä näen sivusilmällä ihan riittävästi ne olennaisimmat risteykset.
Android auto ja Apple CarPlay siis näyttävät kartat tuolla medianäytöllä. Jostain syystä itsellä on aina niin paljon käsissä tavaraa, että autolle kävellessä ei voi mitään näpytellä. Myönnän myös, että ohjeet tulee annettua puhekomentoina ajon aikana, vaikka olisi varmasti turvallisempaa näpytellä ne sinne navigaattoriin ennen liikkeellelähtöä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Android auto ja Apple CarPlay siis näyttävät kartat tuolla medianäytöllä. Jostain syystä itsellä on aina niin paljon käsissä tavaraa, että autolle kävellessä ei voi mitään näpytellä. Myönnän myös, että ohjeet tulee annettua puhekomentoina ajon aikana, vaikka olisi varmasti turvallisempaa näpytellä ne sinne navigaattoriin ennen liikkeellelähtöä.
En ole näistä kovin perillä, tarkoitatko siis että tuo android auto olisi 2015 golfissakin jos on navi?
Optimi tosiaan olisi että puhelimen google maps olisi heti autossa kuten bluetooth puhelutkin kun istahdat autoon.

Voi sen google mapsin 10sek näpyttelyn tehdä autossakin. :)
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole näistä kovin perillä, tarkoitatko siis että tuo android auto olisi 2015 golfissakin jos on navi?
Optimi tosiaan olisi että puhelimen google maps olisi heti autossa kuten bluetooth puhelutkin kun istahdat autoon.
Näyttääkin tulleen Golffiin vuosimallista 2016 eteenpäin. Omassa autossa tuo ei toimi bluetoothilla vaan joudun kytkemään piuhan kiinni kännykkään, eli joudun samaan tapaan ottamaan kännykän pois taskusta ja asettamaan sen johonkin, mikä on toki pieni vaiva. Toisaalta sitten musiikit, podcastit, whatsapit jne toimii puheohjauksella. Whatsapissa kyllä sellainen heikkous, että se suomenkielinen robotti joka puhuu viestit ääneen ei sitten kyllä englantia osaa lausua lainkaan.

Voi sen google mapsin 10sek näpyttelyn tehdä autossakin. :)
Ehkä teoriassa. Käytäntö on osoittanut että ei millään ennätä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Whatsapissa kyllä sellainen heikkous, että se suomenkielinen robotti joka puhuu viestit ääneen ei sitten kyllä englantia osaa lausua lainkaan.
Osaako kuitenkin rallienglantia? Autoillessahan tuo sopisi oikein hyvin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä ajossa tällä hetkellä Opel Insignia 2016 ja sen navi on kyllä melko pökkelö nimenomaan kohteiden asettamisen osalta. Olen Audissa (2018) ja tuossa Opelissa käyttänyt Android autoa ja Apple CarPlaytä mieluummin kuin auton omaa. Sovelluksena vielä Waze niin saa varoitukset onnettomuuksista, pysähtyneistä autoista jne. Toimii sitten puheohjaus ja vaikka WhatsApp viesteihin voi vastata puhumalla. Se mitä häviää on mittaristoon tulevat navigointiohjeet ja risteysten kuvat. Silti olen pitänyt tuosta enemmän.

Aina oppii jotain uutta. En ollut kuullutkaan mistään Android autosta aiemmin. Mutta tuo näyttäisi pikaisella googlauksella juuri sellaiselta systeemiltä mikä toimii.

Puhelimesta kun autoon pitäisi saada:
- yhteystiedot
- kartat (googlemaps tai vastaava)
- ja ekstrana spotify yms

Minkä ikäisissä autoissa (MB, Audi, BMW) tuo yleisesti ottaen toimii?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Aina oppii jotain uutta. En ollut kuullutkaan mistään Android autosta aiemmin. Mutta tuo näyttäisi pikaisella googlauksella juuri sellaiselta systeemiltä mikä toimii.

Puhelimesta kun autoon pitäisi saada:
- yhteystiedot
- kartat (googlemaps tai vastaava)
- ja ekstrana spotify yms

Minkä ikäisissä autoissa (MB, Audi, BMW) tuo yleisesti ottaen toimii?

Riippuu täysin autoista, mutta VAG:lle se tuli jokunen vuosi sitten, ehkä 2016-2017 yleisemmin. 2019 varmaan käytännössä jokaisessa kunnon näytöllisessä autossa on jo, sen minkä eri merkkien vuokravehkeitä ja koeajoja on tullut pariin vuoteen ajeltua.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fordissa (Sync 3) tuo oli jo 2017 vuoden mallissa, mutta silloin ei ollut läheskään niin yleinen muilla. Nykyään tuntuu uusiin saavan lähes kaikkiin autoihin vähintään lisävarusteena, mutta vakionahan tuota ei taida olla monessakaan. Ainut haitta tässä mielestäni on se, että puhelin pitää yhdistää aina piuhalla. Toisaalta jos navigaattoria ei tule vakkarina niin sen voi jättää herkemmin ostamatta, sillä tämä Android Auto/CarPlay korvaa auton oman systeemin ja on kertaluokkaa parempi navigointiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainut haitta tässä mielestäni on se, että puhelin pitää yhdistää aina piuhalla

Omassa autossa tuo ei toimi bluetoothilla vaan joudun kytkemään piuhan kiinni kännykkään, eli joudun samaan tapaan ottamaan kännykän pois taskusta ja asettamaan sen johonkin, mikä on toki pieni vaiva.
Tämä kuulostaa kyllä kieltämättä oudolta kun kaikki toimii nykyään langattomana.

Omakin old school vaihtoehto että lyöt sen kännykän cup holderiin toimii oikein hyvin, sattuu vielä volkkarin kuppitelineen "kiristimet" imasevan hyvin oman kännykän siihen kiinni, ei hölksykään yhtään. Siitä soittelen spotifytkin.

Jos ajatellaan nävin käyttöä yleisesti niin en muutenkaan tuijota sitä navia ajaessani vaan katson tietä, jos hiuksia aletaan halkomaan niin mulle aika sama onko se keskikonsolissa vai vähän alempana. Tarvitsen navia keskimäärin pariin risteykseen ja sitten osoittamaan lopullisen osoitteen. Kyllä se navi osaa sieltä puhelimenkin kaiuttimesta huutaa ohjeita ja ainahan sen puhelimen saa halutessa jollain klipsulla ylemmäksikin kiinni. Vaimolla taitaa olla jokin härpäke niissä keskikonsolin ilmastoaukoissa.

Mutta joo, android autot tai muut uudet varusteet tulee jos on tullakseen seuraavaan autoon. Eipä niitä nyt kaipaile kun homma pelittää muutenkin.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako kuitenkin rallienglantia? Autoillessahan tuo sopisi oikein hyvin.
No on se vähän semmoinen Mika Häkkinen skuul of pronaunsiation niinkuin lukion englanninkielen opettaja sanoi kaverille. Välillä siitä ei tajua mitään.
Minkä ikäisissä autoissa (MB, Audi, BMW) tuo yleisesti ottaen toimii?
Audissa vuodesta 2016 eteenpäin saa tuon yleensä vähintään jälkiasennuksena. Kannattaa tarkistaa ennen kauppoja.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta joo, android autot tai muut uudet varusteet tulee jos on tullakseen seuraavaan autoon. Eipä niitä nyt kaipaile kun homma pelittää muutenkin.
Omassa Fordissa tosiaan oli tämä ensimmäistä kertaa enkä autoa ostaessa edes tajunnut asiaa. Sitten ominaisuutta tuli kokeiltua ja seuraavaa autoa valittaessa tuo oli pakollinen varuste. Näinhän siinä toki usein käy, että johonkin auton lisävarusteeseen kun tottuu, on seuraavaankin sama varuste saatava.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Fordissa (Sync 3) tuo oli jo 2017 vuoden mallissa, mutta silloin ei ollut läheskään niin yleinen muilla. Nykyään tuntuu uusiin saavan lähes kaikkiin autoihin vähintään lisävarusteena, mutta vakionahan tuota ei taida olla monessakaan. Ainut haitta tässä mielestäni on se, että puhelin pitää yhdistää aina piuhalla.

On olemassa myös wireless, mutta hyvin harvinainen vielä. Itseäni ei piuhalla yhdistäminen ole haitannut kummassakaan AA-kykyisessä autossa, latautuupahan puhelin samalla. Google mapsiakin enemmän tulee sitä kautta käytettyä podareita, yle areenaa, spotifya.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Omassa Fordissa tosiaan oli tämä ensimmäistä kertaa enkä autoa ostaessa edes tajunnut asiaa. Sitten ominaisuutta tuli kokeiltua ja seuraavaa autoa valittaessa tuo oli pakollinen varuste. Näinhän siinä toki usein käy, että johonkin auton lisävarusteeseen kun tottuu, on seuraavaankin sama varuste saatava.
Totta ja kun se must have lista vaan venyy koko ajan pidemmäksi. Ensiksi on yleiset toiveet autosta ja tehoreservi, sitten vetoisuus vajaa vai neliveto. Sitten alkaa tulemaan näitä muita parhaat popit/mediakeskus, panoraamaluukku, webasto kaukolla jne. Alkaa olla vähissä vaihtoehdot varsinkin jos ostaa autoja käytettynä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Totta ja kun se must have lista vaan venyy koko ajan pidemmäksi. Ensiksi on yleiset toiveet autosta ja tehoreservi, sitten vetoisuus vajaa vai neliveto. Sitten alkaa tulemaan näitä muita parhaat popit/mediakeskus, panoraama luukku, webasto kaukolla jne. Alkaa olla vähissä vaihtoehdot varsinkin jos ostaa autoja käytettynä.
Tesla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sähkö ei tule kyseeseen johtuen työnkuvasta ja latausmahdottomuudesta arjessa. Niin ja en ole itse vaihtamassa nyt autoa, mainitsin vain että joskus tulevaisuudessa seuraavaan autoon tuo lista taas vaan pitenee.

Ja jos joku lukee kuin piru raamattua näitä mun viestejä niin taloudessa on kaksi autoa ja siksi täällä kommentit ovat välillä ristiriitaisia. Itse en ole vaihtamassa golffia missä yllämainittuja varusteita mutta vaimon bemaria pitäisi päivitellä lähiaikoina.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Jupe

Jep, lähinnä kokeilin piruuttani kepillä jäätä. Tesluroissahan täyttyy heittämällä nuo ominaisuudet, tosin sitten tietty viimeistelyn laatuvaikutelma ainakaan hintaluokassaan ei aina toivotunlainen ole. Ja tietysti sitten hinnatkin ovat +40k€ vanhemmissakin malleissa.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mistäköhän kannattaisi aloittaa vian etsiminen kun toinen xenon -ajovaloista räpsyy ajoittain; Esim. tänä aamuna ajoin parinkymmenen kilsan työmatkan niin että valot toimivat normaalisti, mutta välillä kuskin puolen ajovalo räpsyy niin häiritsevästi että on pakko ajaa parkit päällä, ettei saa edessäolevaa ihan raivon partaalle.

Onkohan todennäköisin syypää polttimo, sytytin, muuntaja, joku liitos, vai mikä? Ihan kaikkia noita ei huvikseenkaan viitsisi uusia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös