Köyhänä (tai nuukana) kun ihminen on tähän maailmaan tupsahtanut, niin jostain syystä koen kovin irvokkaana sen asian että esimerkiksi omalla työpaikallani ihmiset jotka valittaa autoilun olevan kallista, ajaa 20-50k€ autolla. Itsellä on tähän erilainen lähestymiskulma ja minun mielestä Suomessa autoilu, varsinkin työmatka-autoilu, on aivan rikollisen halpaa. Pohjustuksena asiaan, että en käytännössä aja kuin pakolliset työmatka-ajot omalla autolla, muuten liikun fillarilla, julkisilla tai kimppakyydillä.
Ostin työkaverilta -03 1,6 Ecotec Astran 300€:lla kohta kolme vuotta sitten, koska auto oli hänen mielestään paska (ei saanut leimaa, koska jarrut ja lambda vittuili, ja jakopääkin pitäisi tehdä). Autossa oli käytännössä uudet talvirenkaat ja yhden kesän ajetut kesäfillarit. Tilasin osat Saksasta noin 300€ (eteen levyt ja palat, jakopään osat, vesipumppu, lambda, koiraverkko, lattiamatot) ja käytin yhden lauantain autoa laitellessa, laitoin myös eFlexFuelin autoon, niin voi ajella jätteellä (maksoin silloin 329€ ja valtiolta sai tukia takaisin 200€, kun rekkasi sen etanoliautoksi). Nyt on tosiaan kohta kolme vuotta takana ja muuta en sen jälkeen ole tehnyt kuin vaihtanut öljyt kaksi kertaa vuoteen, ja nyt vaihdoin lämppärinkennon tiivisteet (0,01€ kpl x 2).
Työmatka-ajoa tulee 23 km suuntaansa, noin 170 päivää vuodessa eli noin 7800 km vuodessa. Kilometrikorvaus on siitä 7800*0,25€=1950€ ja siitä omavastuu 750€ pois eli jää 1950€-750€=1200€. Auto kuluttaa etanolia noin 9 litraa sataselle, eli 78*9l=702 litraa ja tämä kerrotaan vähän yläkanttiin etanolin hinnalla 1,1*700=770€.
Eli auton kulut;
Hankintahinta = 100€ / v
Polttoaineet = 770€ / v
Varaosat/remontit yms.= n. 200€ / v
Verot = 180€ / v
Vakuutus = 180€ / v (tosin näitä ei tule koska OP bonus, mutta lasketaan tähän nyt nekin)
Katsastus = 50€ / v
Kulut yhteensä noin 1500 € / v
Ja valtio maksaa siis 1200€ veronpalautusta, joten omalla autolla työmatkojen ajaminen maksaa minulle yhteensä huikeat 300€ vuodessa, ja siitäkin voi poistaa periaatteessa tuon 180€, koska vakuutukset menee bonuksista, eli huimat 120€ / vuosi maksaa työmatkailu. Tästä voin siis päätellä (
omalle kohdalleni), että autoilu on todellakin rikollisen halpaa. Toki tämä on täysin yksilöllistä, tiedostan kyllä ettei kaikilla ole mahdollisuuksia samanlaiseen auton ylläpitoon kuin itsellä ja toisekseen, monelle auto on statussymboli vauraudesta ja toisista on vaan hieno kurvailla uudella autolla. Ehkä sekin, että reilun pari miljoonaa kilometriä kun on tullut teitä kulutettua auton ratissa, on syönyt suurimman mielenkiinnon kaikkiin perseensuristimiin ja se on aivan yks hailee minkälaisella kehonsiirtovälineellä itsensä siirtää paikasta A paikkaan B, näen sen vain pakollisena kulueränä. Mutta tässä yksi erilainen näkökulma tähän autoilun kalleuteen, kaikki taaplatkoon tavallaan, myö kurjat
karjalaiset pärjätään vähemmälläkin. Minun puolestani sitä polttoaineen hintaa voisi nostaa vaikka 50c / litra, pitää sit kesällä ajella fillarilla duuniin.
Edit. Lisätään nyt vielä tähän erään paikallisen, jo edesmenneen, autotalon pitäjän huumorimielinen heitto, kun ajeli ruostuneella Mazdan pakettiautolla paikallisen kiekkoseuran peleihin omat eväät mukana; "Kyllä se viisastelu autosta loppui, kun ensimmäisen kerran oli nimi Suomen 20 rikkaimman ihmisen joukossa iltapäivälehdessä."