Volvoissa ainakin hintataso on tyystin eri diesel- ja bensa-plugareilla. Ensimmäisiä on laivattu Ruotsista jo vuosikausia ja hinnat ovat lähtökohtaisesti houkuttelevalla tasolla.
Valtaosa Suomeen tuoduista V60-plugareista on Hollannin nollaveron ansiota.
houkuttelevuus riippuu lähinnä siitä, kuinka paljon sillä sähköllä oikeasti ajaa. Ymmärtääkseni 30km yhdellä latauksella on aika lailla maksimi, talvella vähemmänkin.
Kesäaikaan omani kulkee pelkällä lataussähköllä kaupunkiajossa n. 35-max 40km. Pakkasessa n. 25. Moottoritienopeudet verottavat rangea sitten selvästi lisää.
Mutta alkuvuoden keskiarvokulutukseni ehti kesään mennessä tipahtaa 1,9 litraan. Ja nuo litrat menivät pääosin rouvan nimissä, itse kun pihistelin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta nollilla koko ajan.
Mökkireissut menevät sitten dieselillä, ja sitä nuo kyllä tykkäävät syödä.
Eihän se ilman energiaa tosiaan kulje. Pitkä matka taittuu n. 5,5-6L kulutuksella (diesel) edelleen HYBRID-asetuksella eli koko ajon aikana plugarikin kykenee Toyotan lanseeraaman "ei tarvitse itse ladata"-hybridin tapaan keräämään jarrutusenergian takaisin. AWD -tila ja POWER-tila (300hp) painottavat sitten eri tavalla polttomoottorin lihaksia joten pienehkössä tankissa käy syvä pyörre. Mutta kuka sporttikuski nyt tällaista alusta haluaisikaan?
Muuten tuo on ollut hyvä peli, mutta ilmastoinnin kompressori on vaihdettu kahteen otteeseen. Tyyppivika, joka mystisestä syystä ilmestyy toisissa autoissa useammin kuin toisissa.
Jos menee kahden vuoden varaosatakuun ulkopuolelle, maksaa tuo kompuran vaihto 1600€ laaki. Virossa saanut kuulopuheiden mukaan karvan alle tonnilla.
Vanhaa tietoa. Volvo on nyt aika kiltisti vaihdellut näitä "takuuseen" jopa yli viisivuotiaisiin Hollannista tuotuihin, koska virhevastuun piikkiin menisivät joka tapauksessa. Itselle näin tänä kesänä. Kompuran laukeaminen liittyy todennäköisesti käytetyn hydeöljyn vettä imevään ominaisuuteen mikä puolestaan johtaa sähkönjohtavuuteen ja oikosulkuun laitteessa. Tyypillistä on vikailmoituksen laukeaminen kuumilla kesäkeleillä. Öljytyyppi on nyt vaihdettu ja huollossa pitää osata todella kuivata tarkkaan koko putkisto vanhoista litkuista.
Niin, ja syy miksi dieselplugari on tietenkin selvä. Bensa on röyhkeää valkoisen heteromiehen pullistelua ja ympäristön tuhoamista, lähesnollapäästöinen My Diesel puolestaan meikäläisen sivistyneen ja vastuuntuntoisen aikuisen ihmisen ekoteko teidän kaikkien lasten puolesta.
Viimeksi muokattu: