Mä oon kolme kertaa käyny hakureissulla Saksassa itse. Tuontipalveluita en ole käyttänyt.
Homma alkaa luonnollisesti lennon ja vuokra-auton varaamisella. Pari viikkoa ennen lentoa rupean katsomaan tarjontaa Mobile.de:ssä. Laitan vaihtoehtoni "paremmuusjärjestykseen", ja niiden pohjalta suunnittelen ajoreitin. Myös mahdollisen kaverin autot pitää huomioida. Katson valmiiksi aina 5-10 autoa riippuen siitä, kuinka lähellä toisiaan ne on. Muutama päivä ennen lentoa soitan muutamaan kärkivaihtoehtoon ja kyselen autosta ja sen vioista ym, monesti jo tässä vaiheessa myös tinkaan hintaa. Ykkösvaihtoehto selviää lopullisesti tässä vaiheessa, ja silloin voi varata ensimmäisen yöpaikan. Sinne ajan vielä illalla lennon laskeuduttua, usein käyn katsomassa autoliikkeen jo valmiiksi jos se ei ole kovin kaukana hotellista. Aamulla heti kaupan auettua sitten katsomaan ensimmäistä vaihtoehtoa. Jos auto on hyvä ja sellainen että sen voi ostaa, kauppa tehdään. Saksassa ei kannata ajella edestakaisin ja palata lähtöpisteeseen. Pitää ostaa ensimmäinen mikä itselle kelpaa. Jos ensimmäinen ei ole hyvä, tsekkaan Mobilesta olisiko lähistölle ilmaantunut mitään käymisen arvoista, jos ei ole niin soitan seuraavaan vaihtoehtoon ja suuntaan sinne. Tätä sitten niin kauan että tärppää. Huonoimmillaankin neljäs on ollut ostettavassa kunnossa. Itselläni on aina eka tärpännyt, mutta aina ollut kaveri mukana hakemassa, ja hänellä tuntuu olevan paskaa säkää autojen kanssa. Päivän aikana ehtii helposti katsoa kolmekin autoa, vaikka ajomatkaa tulisi yhteensä satoja kilometrejä. Ajomatkoja suunnitellessa kannattaa huomioida että Saksassa pystyy pitämään huomattavasti kovempaa keskinopeutta kuin Suomessa. Toki joskus autobahnalla voi olla joku kolari, tietyö tms. mikä hidastaa matkantekoa.
Itse kauppatapahtuma tietysti alkaa tinkaamisella. Varsinkin turkkilaiset saattaa pudottaa reilustikin hintaa. Eli kannattaa koittaa kepillä jäätä ja tarjota ensin roimasti alle pyyntihinnan. Monesti lopullinen hinta saadaan neuvoteltua aika nopsaan. Tässä kohtaa pitää myös ottaa puheeksi se että myyjän täytyy auttaa saksalaisten siirtokilpien kanssa. Jos tästä sanoo vasta maksun jälkeen, saattaa myyjä pyytää vaikka sata euroa moisesta avusta (kokemusta on). "Viiden päivän keltaiset kilvet" on ne oikeat. Niihin sisältyy viiden päivän liikennevakuutus, ja niin kauan niillä saa ajaa Saksassa. Nyt myyjä rupeaa tekemään paperitöitä. Niissä tuntuu kestävän aina helvetin kauan. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa ja monimutkaista. Paperien ja maksun jälkeen sitten ne kilvet. Kilpien hankkimiseen on kaksi tapaa, yleensä myyjä pyytää lähtemään mukaan kilpipajalle, joskus harvoin pyytää pelkkää passia ja käy yksin hakemassa kilvet. Kilpien odottamisessa saattaa mennä monta tuntiakin. Tässäkin kohtaa saksalainen byrokratia on jäätävän kankeaa. Kilpien hinnat on mulla pyörinyt välillä 39€-150€. Jos auton ostaa iltapäivällä/illansuussa, jää kilpien hankinta seuraavalle päivälle koska kilpipajat on järjestäin auki vain muutaman tunnin päivällä.
Nyt meillä on uusi auto alla ja kilvet siinä. Seuraavaksi pitää soittaa omaan vakuutusyhtiöön ja tehdä vakuutus. Se onnistuu auton runkonumeron perusteella. Reippaasti vaan ottaa kaikista laajin kasko, sen voi sitten kotona mulkata oikeammaksi. Vakuutus kun on kunnossa niin kotimatka voi alkaa. Jos aikaa ja intoa on, niin voi jäädä vaikka lomailemaan ja juopottelemaan pariksi päiväksi. Mä oon viimeiseksi yöksi ajanut aina Lyypekkiin. Sieltä saa marketista myös auton täyteen juomista, Saksan hintataso kannattaa hyödyntää. Esim. loistava vaalea lager Darguner on yleensä 7€ 24×0,5l. Seuraava päivä onkin sit melko tiukka. Aamulla hyvissä ajoin startti ja keula kohti Puttgartenia. Sieltä lautalla Tanskaan missä koko maan halki Kööpenhaminan viereen Helsingoriin. Sieltä lautta vie Helsinborgiin mistä alkaa koko matkan tylsin osuus eli vajaa 600km Ruotsin läpi Tukholman satamaan. Laivapaikkaa alan soittelemaan heti aamulla Lyypekistä lähtiessä. Suomessa heti ensimmäisenä pitää Tullin nettisivuilla tehdä käyttöönottoilmoitus. Tästä alkaa viiden päivän ajanjakso, minkä aikana täytyy ensin suorittaa rekisteröintikatsastus ja sitten tehdä autoveroilmoitus. Mitään punaisia tarrakilpiä ei tarvitse ottaa. Käyttöönottoilmoitus ja rekisteröintikatsastus riittää. Kun saa veropäätöksen ja maksaa sen, voi hakea kilvet konttorilta. Autoveroon löytyy hyviä laskureita googlella.
Ennen joka reissua olen pyytänyt tarjouksen muutamasta tuontifirmasta. Joka kerta olen selvinnyt halvemmalla itse hakien. Laitan vielä suuntaa-antavia hintoja alas:
Lento hyvissä ajoin varattuna__100€
Vuokra-auto 2vrk+polttoaineet 250€
Hotelli 3 yötä_________________200€
Saksalaiset siirtokilvet________100€
Oman auton polttoaineet_____ 200€
Eläminen Saksassa 3vrk______150€
Lautat Ger-Den-Swe__________120€
Laiva Suomeen_______________80€
Rekisteröintikatsastus________150€
Yhteensä____________________1350€
Tähän päälle sitten mahdolliset talvirenkaiden hankinnat, korjauskulut ym. Myös lomailukustannukset, tuliaiset jne. kannattaa huomioida. Niitä ei tokikaan hakukuluiksi voi laskea.
Mä itse en voisi kuvitellakaan käyttäväni hakupalveluita. Siihen on muutama syy. Ensinnäkin, en hae sieltä "uusia" autoja. Mun tuomat on sellaisia mitkä Suomessa maksaa 25-30tuhatta. Eli niissä voi olla jo jotakin sanomista, joten haluan nähdä ja kokeilla autot itse ennen ostamista.
Toiseksi, Saksa on pirun nasta maa ja jokaiseen hakureissuun olen sisällyttänyt myös lomailua muutaman päivän.
Jos autoista ei itse liiemmin ymmärrä, niin ei ainakaan yksin kannata lähteä hakemaan. Silloin olisi hyvä olla mukana joku joka pystyy autot tsekkaamaan Saksassa. Mitään mekaanikon pätevyyttä ei tietenkään tarvitse. Jos Suomessa osaa auton ostaa ja siitä viat katsoa, niin kyllä sielläkin pärjää.
Uskosin että tuoreen eli max. 3 vuotta vanhan auton uskaltaa ostaa näkemättäkin. Silti käyttäisin vain sellaista firmaa mistä löytyy paljon positiivisia kommentteja/palautetta.
Paljon jäi vielä sanomatta, mutta ei viitsi venyttää viestiä enempää. Tuossa on yksi tapa hakea auto Saksasta, tiedän että niitä on muunlaisiakin. Kysy jos jäi joku epäselväksi/mietityttämään.
E: typo