Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 569
  • 19 049

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Noniin, nyt kyselisin palstaveljiltä hiukan apuja ja vinkkejä.
Eli ostin tuossa pari viikkoa sitten perjantaina autoliikkeestä auton, hintaa sen 7900, ajettu 264tkm ja vm. -07. Ks. autoon (BMW 523i E61) tyyppiviat korjattu ja ostopäivänä ohjelmoivat vielä NOX anturin siinä paikallaollessani (aloittivat toki jo aiemmin). Muutenkin juuri huollettu, öljyt, ilmastointi ym. ja katsastettu.
Pääsin tältä paikkakunnalta kotia ja vikavalo syttyi heti (ajoa n. 250km) ja raportoinkin tuosta heti autoliikettä. Sain vikakoodit luettua ja viittasivat hyvin selvästi Maf-anturiin (kuten myös oireet). Noh, homma siltä osin selvä, anturi tilaukseen ja huollosta ohjeet että ei hätiä, autoa voi ajaa. Hintaa tuolle nyt tuli sen satasen, eli no problem.
Saman perjantaina, (autolla ajettu kokonaisuutenaan hankinnan jälkeen n. 400km) starttasin auton ja lähdin liikkeelle, tästä n. 200 metriä ja ihan varoittamatta auto sammuu eikä käynnisty. Ei muutakuin hinuria paikalle ja huoltoon. Ilmenee että moottorin ohjainyksikkö pimeänä totaallisesti, uusi maksaa n. 1500e. Löytyi onneksi paikallinen yritys joka näitä pystyy korjauttamaan Euroopassa, joten hinta nyt jää tuon alle heittämällä. Autoliike oli sopinut tämän huollon kanssa tästä liikkeestä eivätkä nyt kovin ole raportoineet muutenkaan, ellen olisi suoraan huollosta kysynyt.
Mutta kysymys kuuluukin, miten minun kannattaa lähteä tätä neuvottelemaan autoliikkeen kanssa? Ymmärrän tottakai että auto ei ole uusi etc. mutta kai liikkeessä jokin muu takuu on kuin perävalo takuu?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saman perjantaina, (autolla ajettu kokonaisuutenaan hankinnan jälkeen n. 400km) starttasin auton ja lähdin liikkeelle, tästä n. 200 metriä ja ihan varoittamatta auto sammuu eikä käynnisty. Ei muutakuin hinuria paikalle ja huoltoon. Ilmenee että moottorin ohjainyksikkö pimeänä totaallisesti, uusi maksaa n. 1500e. Löytyi onneksi paikallinen yritys joka näitä pystyy korjauttamaan Euroopassa, joten hinta nyt jää tuon alle heittämällä. Autoliike oli sopinut tämän huollon kanssa tästä liikkeestä eivätkä nyt kovin ole raportoineet muutenkaan, ellen olisi suoraan huollosta kysynyt.
En täysin ymmärrä tuota viimeistä lausetta, eli oliko ecua korjattu jo ennen ostoa tuolla yrityksessä? Kai niilläkin joku takuu on työlleen, mutta autoliikkeen asia tuo tietysti on, varsinkin jos ecua oli ennen kauppaa jo korjattu mutta ei ilmiselvästi tullut kuntoon -> auto on myyty viallisena.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se vaan niin on, että kun se kuuluisa kärpänen puraisee, niin onhan se suunnattava autokaupoille.

Omalla kohdallani on alkanut ensimmäistä kertaa jonkinasteinen autokärpänen jos ei nyt vielä puraisemaan, mutta ainakin vähän kiusaamaan. Joku sanoisi, että varma keski-iän merkki ;)

Aiemmin jo tästä vähän vihjailinkin, mutta itse olen katsellut vm.2013-2015 Mersun C ja E-sarjalaisia. Saksasta lähtisi tehokkaalla koneella vähän ajettu alta 20t€. Verot ja muut kulut päälle, niin jostain ~26t€ autosta puhutaan.
Valikoimaa mobile.de:stä ainakin löytyy aika kivasti.


Tästä ketjusta löytyi muuten hakemalla myös varsin pätevänoloinen viesti nimimerkiltä @pikkuvaimo muutaman vuoden takaa joka ansaitsee noston.
Yksi kysymys tosin heräsi. Maksetaanko Saksassa autot vieläkin käteisellä?
20 000eur olisi toki varsin suuri summa pitää perstaskussa.
Ihan toinen asia sitten on, että miten asiat siellä nyt korona-aikaan toimivat. Lähteäkö nyt vai odottaako vähän myöhemmäksi.

Mä oon kolme kertaa käyny hakureissulla Saksassa itse. Tuontipalveluita en ole käyttänyt.

Homma alkaa luonnollisesti lennon ja vuokra-auton varaamisella. Pari viikkoa ennen lentoa rupean katsomaan tarjontaa Mobile.de:ssä. Laitan vaihtoehtoni "paremmuusjärjestykseen", ja niiden pohjalta suunnittelen ajoreitin. Myös mahdollisen kaverin autot pitää huomioida. Katson valmiiksi aina 5-10 autoa riippuen siitä, kuinka lähellä toisiaan ne on. Muutama päivä ennen lentoa soitan muutamaan kärkivaihtoehtoon ja kyselen autosta ja sen vioista ym, monesti jo tässä vaiheessa myös tinkaan hintaa. Ykkösvaihtoehto selviää lopullisesti tässä vaiheessa, ja silloin voi varata ensimmäisen yöpaikan. Sinne ajan vielä illalla lennon laskeuduttua, usein käyn katsomassa autoliikkeen jo valmiiksi jos se ei ole kovin kaukana hotellista. Aamulla heti kaupan auettua sitten katsomaan ensimmäistä vaihtoehtoa. Jos auto on hyvä ja sellainen että sen voi ostaa, kauppa tehdään. Saksassa ei kannata ajella edestakaisin ja palata lähtöpisteeseen. Pitää ostaa ensimmäinen mikä itselle kelpaa. Jos ensimmäinen ei ole hyvä, tsekkaan Mobilesta olisiko lähistölle ilmaantunut mitään käymisen arvoista, jos ei ole niin soitan seuraavaan vaihtoehtoon ja suuntaan sinne. Tätä sitten niin kauan että tärppää. Huonoimmillaankin neljäs on ollut ostettavassa kunnossa. Itselläni on aina eka tärpännyt, mutta aina ollut kaveri mukana hakemassa, ja hänellä tuntuu olevan paskaa säkää autojen kanssa. Päivän aikana ehtii helposti katsoa kolmekin autoa, vaikka ajomatkaa tulisi yhteensä satoja kilometrejä. Ajomatkoja suunnitellessa kannattaa huomioida että Saksassa pystyy pitämään huomattavasti kovempaa keskinopeutta kuin Suomessa. Toki joskus autobahnalla voi olla joku kolari, tietyö tms. mikä hidastaa matkantekoa.

Itse kauppatapahtuma tietysti alkaa tinkaamisella. Varsinkin turkkilaiset saattaa pudottaa reilustikin hintaa. Eli kannattaa koittaa kepillä jäätä ja tarjota ensin roimasti alle pyyntihinnan. Monesti lopullinen hinta saadaan neuvoteltua aika nopsaan. Tässä kohtaa pitää myös ottaa puheeksi se että myyjän täytyy auttaa saksalaisten siirtokilpien kanssa. Jos tästä sanoo vasta maksun jälkeen, saattaa myyjä pyytää vaikka sata euroa moisesta avusta (kokemusta on). "Viiden päivän keltaiset kilvet" on ne oikeat. Niihin sisältyy viiden päivän liikennevakuutus, ja niin kauan niillä saa ajaa Saksassa. Nyt myyjä rupeaa tekemään paperitöitä. Niissä tuntuu kestävän aina helvetin kauan. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa ja monimutkaista. Paperien ja maksun jälkeen sitten ne kilvet. Kilpien hankkimiseen on kaksi tapaa, yleensä myyjä pyytää lähtemään mukaan kilpipajalle, joskus harvoin pyytää pelkkää passia ja käy yksin hakemassa kilvet. Kilpien odottamisessa saattaa mennä monta tuntiakin. Tässäkin kohtaa saksalainen byrokratia on jäätävän kankeaa. Kilpien hinnat on mulla pyörinyt välillä 39€-150€. Jos auton ostaa iltapäivällä/illansuussa, jää kilpien hankinta seuraavalle päivälle koska kilpipajat on järjestäin auki vain muutaman tunnin päivällä.

Nyt meillä on uusi auto alla ja kilvet siinä. Seuraavaksi pitää soittaa omaan vakuutusyhtiöön ja tehdä vakuutus. Se onnistuu auton runkonumeron perusteella. Reippaasti vaan ottaa kaikista laajin kasko, sen voi sitten kotona mulkata oikeammaksi. Vakuutus kun on kunnossa niin kotimatka voi alkaa. Jos aikaa ja intoa on, niin voi jäädä vaikka lomailemaan ja juopottelemaan pariksi päiväksi. Mä oon viimeiseksi yöksi ajanut aina Lyypekkiin. Sieltä saa marketista myös auton täyteen juomista, Saksan hintataso kannattaa hyödyntää. Esim. loistava vaalea lager Darguner on yleensä 7€ 24×0,5l. Seuraava päivä onkin sit melko tiukka. Aamulla hyvissä ajoin startti ja keula kohti Puttgartenia. Sieltä lautalla Tanskaan missä koko maan halki Kööpenhaminan viereen Helsingoriin. Sieltä lautta vie Helsinborgiin mistä alkaa koko matkan tylsin osuus eli vajaa 600km Ruotsin läpi Tukholman satamaan. Laivapaikkaa alan soittelemaan heti aamulla Lyypekistä lähtiessä. Suomessa heti ensimmäisenä pitää Tullin nettisivuilla tehdä käyttöönottoilmoitus. Tästä alkaa viiden päivän ajanjakso, minkä aikana täytyy ensin suorittaa rekisteröintikatsastus ja sitten tehdä autoveroilmoitus. Mitään punaisia tarrakilpiä ei tarvitse ottaa. Käyttöönottoilmoitus ja rekisteröintikatsastus riittää. Kun saa veropäätöksen ja maksaa sen, voi hakea kilvet konttorilta. Autoveroon löytyy hyviä laskureita googlella.

Ennen joka reissua olen pyytänyt tarjouksen muutamasta tuontifirmasta. Joka kerta olen selvinnyt halvemmalla itse hakien. Laitan vielä suuntaa-antavia hintoja alas:

Lento hyvissä ajoin varattuna__100€
Vuokra-auto 2vrk+polttoaineet 250€
Hotelli 3 yötä_________________200€
Saksalaiset siirtokilvet________100€
Oman auton polttoaineet_____ 200€
Eläminen Saksassa 3vrk______150€
Lautat Ger-Den-Swe__________120€
Laiva Suomeen_______________80€
Rekisteröintikatsastus________150€
Yhteensä____________________1350€

Tähän päälle sitten mahdolliset talvirenkaiden hankinnat, korjauskulut ym. Myös lomailukustannukset, tuliaiset jne. kannattaa huomioida. Niitä ei tokikaan hakukuluiksi voi laskea.

Mä itse en voisi kuvitellakaan käyttäväni hakupalveluita. Siihen on muutama syy. Ensinnäkin, en hae sieltä "uusia" autoja. Mun tuomat on sellaisia mitkä Suomessa maksaa 25-30tuhatta. Eli niissä voi olla jo jotakin sanomista, joten haluan nähdä ja kokeilla autot itse ennen ostamista.
Toiseksi, Saksa on pirun nasta maa ja jokaiseen hakureissuun olen sisällyttänyt myös lomailua muutaman päivän.

Jos autoista ei itse liiemmin ymmärrä, niin ei ainakaan yksin kannata lähteä hakemaan. Silloin olisi hyvä olla mukana joku joka pystyy autot tsekkaamaan Saksassa. Mitään mekaanikon pätevyyttä ei tietenkään tarvitse. Jos Suomessa osaa auton ostaa ja siitä viat katsoa, niin kyllä sielläkin pärjää.

Uskosin että tuoreen eli max. 3 vuotta vanhan auton uskaltaa ostaa näkemättäkin. Silti käyttäisin vain sellaista firmaa mistä löytyy paljon positiivisia kommentteja/palautetta.

Paljon jäi vielä sanomatta, mutta ei viitsi venyttää viestiä enempää. Tuossa on yksi tapa hakea auto Saksasta, tiedän että niitä on muunlaisiakin. Kysy jos jäi joku epäselväksi/mietityttämään.

E: typo
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
En täysin ymmärrä tuota viimeistä lausetta, eli oliko ecua korjattu jo ennen ostoa tuolla yrityksessä? Kai niilläkin joku takuu on työlleen, mutta autoliikkeen asia tuo tietysti on, varsinkin jos ecua oli ennen kauppaa jo korjattu mutta ei ilmiselvästi tullut kuntoon -> auto on myyty viallisena.
Kiitos!
Niin siis autoliike tosiaan oli sopinut tämän huollon kanssa tuosta korjautuksesta ilmoittamatta minulle missä mennään ja mitä tehdään, huollosta toki sitten kertoivat kun otin sinne yhteyttä. Ihmettelivät toki itsekin, että miksi autoliike ei ole minuun ollut yhteydessä. Eli ecua ei ole korjattu itsessään ennen kauppaa, mutta tottakai noxia ohjelmoidessa sinnekin on päivitystä tehty.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
.


Tästä ketjusta löytyi muuten hakemalla myös varsin pätevänoloinen viesti nimimerkiltä @pikkuvaimo muutaman vuoden takaa joka ansaitsee noston.
Yksi kysymys tosin heräsi. Maksetaanko Saksassa autot vieläkin käteisellä?
20 000eur olisi toki varsin suuri summa pitää perstaskussa.
Ihan toinen asia sitten on, että miten asiat siellä nyt korona-aikaan toimivat. Lähteäkö nyt vai odottaako vähän myöhemmäksi.

Ainakin tinkaaminen on helpompaa kun on käteistä.
Ite jätin tän vuoden reissun suosiolla tekemättä, ja ens vuonna taas tuoretta meseä alle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ole rohkea, Rakastu ranskalaiseen.

Itse vetäny 2 eri patongilla tässä 14 vuoden aikana yhteensä n. 260 tkm. Ekan ostin aikanaan uutena ja siihen tuli hinkattu n. 5 vuodessa 118 tkm. Nykyinen oli 3 v vanha ku vaihdoin ja sillä tullu vedettyä vajaa 140 tkm. Aika maltillisesti nyt tullu kilsoja kun työn puolesta tulee ajettua vuodessa joku 80 tkm tjsp

Vittuilua on tullut monesti, mutta vittuilkoot.

Edit.

@Nännimäinen heitti ilmoille "isom kissan". Markkinoilla ois kyllä tilaa C6:n kaltaiselle todella isolle kissalle...

DS brändin puolellahan on noita erikoisempia pari, mutta sehän taitaa tosiaan olla "oma merkki" ja sieltäkin tais kunnon peto puuttua...


Joskus tuli haaveiltua et vaihtais DS3:een, mutta jäi tekemättä. Ei toisaalta ole tarvetta kun tosiaan tulee aika vähän tota siviiliajoa. Turhaa rahan tuhlausta vaihtaa.

Citroeniltä sais tulla tonne pienempäänkin segmenttiin kanssa sellaista sopivaa "tykkiä". Kilpailua sillä saralla taitaa olla. Sellainen +200 heppainen pikku auto vois olla mielenkiintoinen
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itse vetäny 2 eri patongilla tässä 14 vuoden aikana yhteensä n. 260 tkm. Ekan ostin aikanaan uutena ja siihen tuli hinkattu n. 5 vuodessa 118 tkm. Nykyinen oli 3 v vanha ku vaihdoin ja sillä tullu vedettyä vajaa 140 tkm. Aika maltillisesti nyt tullu kilsoja kun työn puolesta tulee ajettua vuodessa joku 80 tkm tjsp

Vittuilua on tullut monesti, mutta vittuilkoot.

Edit.

@Nännimäinen heitti ilmoille "isom kissan". Markkinoilla ois kyllä tilaa C6:n kaltaiselle todella isolle kissalle...

DS brändin puolellahan on noita erikoisempia pari, mutta sehän taitaa tosiaan olla "oma merkki" ja sieltäkin tais kunnon peto puuttua...


Joskus tuli haaveiltua et vaihtais DS3:een, mutta jäi tekemättä. Ei toisaalta ole tarvetta kun tosiaan tulee aika vähän tota siviiliajoa. Turhaa rahan tuhlausta vaihtaa.

Citroeniltä sais tulla tonne pienempäänkin segmenttiin kanssa sellaista sopivaa "tykkiä". Kilpailua sillä saralla taitaa olla. Sellainen +200 heppainen pikku auto vois olla mielenkiintoinen
DS:n "limusiinin" pitäisi tulla lähiaikoina, jos ei sitten jo Ranskassa ole julkaistu. Veikkailtiin, että Macaron ottaa sen virka-autokseen, kun yleensä on valinnut parhaan ranskalaisista.

Iltalehden juttu autosta.
 

12961

Jäsen
DS:n "limusiinin" pitäisi tulla lähiaikoina, jos ei sitten jo Ranskassa ole julkaistu. Veikkailtiin, että Macaron ottaa sen virka-autokseen, kun yleensä on valinnut parhaan ranskalaisista.

Iltalehden juttu autosta.

Kiinalainen iso sitikka, rautajousilla.

Meinasi jo nousta kun kuulin että iso kissa tekee taas kerran comebackin. Muttei kuitenkaan.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kiinalainen iso sitikka, rautajousilla.

Meinasi jo nousta kun kuulin että iso kissa tekee taas kerran comebackin. Muttei kuitenkaan.
Juu näköjään on Kiinassa valmistettu. Ihme juttu, luultavasti vähentää aika paljon myyntiä Ranskassa. Ehkä tähtäävätkin Aasian markkinoille.

On tuo hieno silti. Muistuttaa sisätiloiltaan hyvin paljon Peugeot 508:aa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
S-ketju moittii, että Suomen autokannan päivitys ei-fossiiliseksi tapahtuu aivan liian hitaasti. Se esittää lääkkeeksi nykyisen autokannan muuttamista etanolikäyttöiseksi. Tämä olisi autonomistajalle nopea ja edullinen tapa lopettaa kertalaakista öljy-ja maakaasupohjainen saastuttaminen.

Kaasuautojakaan S-ryhmä ei poissulje, mutta korostaa kaasukäyttöisten autojen vähentyneitä tuotantomääriä eli käytännössä riskiä hiipuvaan tekniikkaan sitoutumisesta.

 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Voi hellanlettas kun on hidasta ja saastutetaan hyi hyi.
Pelkästään omat bensamoottoriset autot ovat vähentäneet päästöjä tällä vuosituhannella 40-60%.
Keskiarvoon kun lasketaan sähköautot, hybridit ja vielä uudemmat bensa/diesel-moottoriset niin suunta on oikea ja nopeakin ajatellen Suomen kokoista maata jossa kova verotus auton käyttäjiin. Osoitetaanko syyttävällä sormella alle 5000€ autolla ajavaa jolla ei ole varaa uudempaan, siellä vielä kohtuuttomia päästöarvoja peltilehmissä.

Yksityisautoilijat on kantanut oman kortensa kekoon vähintäänkin riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
4

444

Osoitetaanko syyttävällä sormella alle 5000t€ autolla ajavaa jolla ei ole varaa uudempaan, siellä vielä kohtuuttomia päästöarvoja peltilehmissä.

Yksityisautoilijat on kantanut oman kortensa kekoon vähintäänkin riittävästi.
Nää on aina hauskoja typoja. Luulisi, että jos maksaa viisi miljoonaa autosta, niin olisi mahdollisuus vaihtaa joskus uudempaankin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nää on aina hauskoja typoja. Luulisi, että jos maksaa viisi miljoonaa autosta, niin olisi mahdollisuus vaihtaa joskus uudempaankin.
Muuten jäisi kokonaan keskustelupalstoilta huumori pois kun ei ole ilmeitä,eleitä, olan kohautuksia ja kukaan ei näe kun lyön otsaan "että voehan rähmä".
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Doh, siinähän korjautuisi kaksi pahaa asiaa kertalyömällä. Kansakunta olisi raitis ja hiilineutraali.
Raahattaisiinko jatkossa eteläHelsingistä ihmisen vai auton polttonestettä? Lisääntyisivätkö polttoainevarkaudet, pillillä imettäisiin suoraan tankista? Kyllä tätä pitäisi vielä miettiä tarkemmin ainakin pari hallituskautta
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saisikohan etanolin tuplaverottaa? Koska 1) polttoaine ja 2) alkoholi. Verokertymä luokkaa beautiful.

Loistava oivallus! Sanna kiittää.

Saatteeksi luopumiskeskusteluun vielä tämä:

 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tuo edes tarkoittaa käytännössä? Onko niin, että jos jatkossa pysäköisin tuohon toimistotalon edessä olevalle pysäköintialueelle, kuten nykyään, maksaisin jotain veroa? Sitten taas jos pysäköisin tuolle toiselle parkkipaikalle, joka on vain yleistä vantaalaista joutomaata, eli yleinen pysäköintialue, en joutuisi maksamaan? Vai liittyykö tämä vain johonkin Helsingin keskustan tyyppisiin paska-alueisiin, jossa auton pysäköiminen maksaa muutenkin paljon?
 
K

kiwipilot

Mitä tuo edes tarkoittaa käytännössä? Onko niin, että jos jatkossa pysäköisin tuohon toimistotalon edessä olevalle pysäköintialueelle, kuten nykyään, maksaisin jotain veroa? Sitten taas jos pysäköisin tuolle toiselle parkkipaikalle, joka on vain yleistä vantaalaista joutomaata, eli yleinen pysäköintialue, en joutuisi maksamaan? Vai liittyykö tämä vain johonkin Helsingin keskustan tyyppisiin paska-alueisiin, jossa auton pysäköiminen maksaa muutenkin paljon?

En yhtään ihmettelis jos tämä nykyinen hallitus lätkäisisi kaikille autonomistajille pysäköintiveron, tulojen mukaan tietenkin.
 
En yhtään ihmettelis jos tämä nykyinen hallitus lätkäisisi kaikille autonomistajille pysäköintiveron, tulojen mukaan tietenkin.

Tuo malli olisi liian yksinkertainen.

Pitäisi ensin määritellä keskiarvoauton parametrit ja jos vaikkapa auton hinta, varusteet tai suorituskyky ylittävät nämä, tulee veroa maksaa enemmän. Lisäksi saksalaisilla premium-merkeillä sikailevia juntteja pitäisi toki verottaa hieman ankarammin, koska he vaarantavat liikenneturvallisuuden ja pysäköivät invapaikoille.

Joku virasto tuota sitten valvomaan, niin avot.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös