Mainos

Autoiluketju

  • 3 336 443
  • 19 049
4

444

Olihan taas yksi oman elämänsä bemmikuski löytänyt tien päälle, kun palailin kotia kohti. Turun moottoritiellä mittarin mukaan 136 lasissa (eli n. 130 oikeaa nopeutta) ja painelin siinä vasenta kaistaa - vakkari päällä luonnollisesti - hyvää vauhtia oikealla köröttelevien ohitse. Yhtäkkiä perseeseen liimautuu tappituntumalle joku 3-sarjalaista kikkaretta (kai se aika uusi oli, mistä noista tietää kun ovat näyttäneet samalta 1700-luvulta asti) purjehtiva ääliö. Siis aivan kontissa kiinni. Taustapeilistä olisi voinut laskea paikat hampaista, jos olisi haukotellut. Varmaan ajatteli, että jos oikein nopeasti lyön jarrut pohjaan, niin nopeusero ei ehdi kasvamaan ennen törmäystä liian suureksi. Ilmeisesti kiire oli kuitenkin kova.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Varmaan ajatteli, että jos oikein nopeasti lyön jarrut pohjaan, niin nopeusero ei ehdi kasvamaan ennen törmäystä liian suureksi. Ilmeisesti kiire oli kuitenkin kova.

Sama homma itselläni jokunen aika sitten, mutta hiljaisemmassa nopeudessa ja pienellä välimatkalla löin jarrut suht napakasti päälle ja kappas vaan, menihän ne takaatulevan kotteron jarrut lukkoon ja turvaväli syntyi kuin itsestään. Aivan saatanan raivostuttavaa touhua.
 
4

444

Sama homma itselläni jokunen aika sitten, mutta hiljaisemmassa nopeudessa ja pienellä välimatkalla löin jarrut suht napakasti päälle ja kappas vaan, menihän ne takaatulevan kotteron jarrut lukkoon ja turvaväli syntyi kuin itsestään. Aivan saatanan raivostuttavaa touhua.
Tuossa vauhdissa en viitsinyt kokeilla niitä refleksejä. Pimeällä olisin laittanut sumuvalot päälle, se yleensä auttaa. Ja jos ei auta niin saatan hidastaa vauhtia. Nyt ei vain huvittanut jäädä sinne Lohjalle yhtään pidemmäksi aikaa. :D
Normaalisti siis olisin kyllä vaihtanut vasemmalta pois johonkin pidempään väliin, mutta nyt sellaisia välejä ei liiemmin ollut tarjolla. Totesin myös, että tämä ylinopeus saa luvan riittää.
Mutta tuossa kun olisi joku vaihtanut äkkiä kaistaa eteen, niin kontissahan se olisi ollut.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sama homma itselläni jokunen aika sitten, mutta hiljaisemmassa nopeudessa ja pienellä välimatkalla löin jarrut suht napakasti päälle ja kappas vaan, menihän ne takaatulevan kotteron jarrut lukkoon ja turvaväli syntyi kuin itsestään. Aivan saatanan raivostuttavaa touhua.
Onneksi uuden tieliikennelain mukaan tuo idioottimainen "opetusmielessä" suoritettu jarruttaminen on kielletty. Täytyy kyllä olla vikaa omassa asenteessa, kun vaarantaa oman ja muiden turvallisuuden jarruttamalla äkisti turhaan. Mutta täydellisin hahmo, ainakin omasta mielestään, kotimaisessa galleriassa taitaa olla autoilija.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Onneksi uuden tieliikennelain mukaan tuo idioottimainen "opetusmielessä" suoritettu jarruttaminen on kielletty. Täytyy kyllä olla vikaa omassa asenteessa, kun vaarantaa oman ja muiden turvallisuuden jarruttamalla äkisti turhaan. Mutta täydellisin hahmo, ainakin omasta mielestään, kotimaisessa galleriassa taitaa olla autoilija.

Ja tuo perseessä roikkuminen vituttaa niin paljon, että olisin ruuvannut todennäköisesti myös jonneilta päät irti ja heittänyt ojaan, jos olisi edes hipaissut silmäterääni. Opettelisivat ajamaan, niin ei käy mitään. Helppoa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun toinen auto on perseessä kiinni niin sitä huomaa, että takaikkuna täytyy pestä, jolloin saattaa takana ajavakin saada vähän pesunestettä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: rico

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikä sitä jarrua tartte erityisen kovaa polkaista, riittää, kun käyttää jalalla kevyesti. No, enpä ole noin kuin kerran tehnyt, mutta periaatteessa ymmärrän kyllä vitutuksen pidemmäksi aikaa persuuksiin puskevista.
 
K

Kiekkokatsoja

Ite ku oon ajellut paljon. No lähempänä miljoonaa kilsaa, ku puolta miljoonaa kilsaa. Niin oon kyllä tehnyt havaintoja. On harmi, kun ei huomata/huomioida sitä, että pääosa suomalaisista ajaa ihan ok.
Se mikä on muuttunut, niin valvonta liikenteessä on hyvin vähäistä, verrattuna aikaa taaksepäin. Olis hyvä jos pahimpia törttöilijöitä otettas sivuun, eikä pelkästään kytätä automaattikameralla, että menikö jollain se 10km/h yli väärässä paikassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ite ku oon ajellut paljon. No lähempänä miljoonaa kilsaa, ku puolta miljoonaa kilsaa. Niin oon kyllä tehnyt havaintoja. On harmi, kun ei huomata/huomioida sitä, että pääosa suomalaisista ajaa ihan ok.
Se mikä on muuttunut, niin valvonta liikenteessä on hyvin vähäistä, verrattuna aikaa taaksepäin. Olis hyvä jos pahimpia törttöilijöitä otettas sivuun, eikä pelkästään kytätä automaattikameralla, että menikö jollain se 10km/h yli väärässä paikassa.
Sitä nopeusvalvontaakin voisi siirtää kaupunkialueille ja samalla voisi valvoa miten suojateitä kunnioitetaan. Sen sijaan, että mitataan ajaako joku ylinopeutta siellä keskellä ei mitään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikä sitä jarrua tartte erityisen kovaa polkaista, riittää, kun käyttää jalalla kevyesti. No, enpä ole noin kuin kerran tehnyt, mutta periaatteessa ymmärrän kyllä vitutuksen pidemmäksi aikaa persuuksiin puskevista.

Ihan siitä kevyestäkin polkaisusta tulee nykylain mukaan sakot.
 
K

Kiekkokatsoja

Sitä nopeusvalvontaakin voisi siirtää kaupunkialueille ja samalla voisi valvoa miten suojateitä kunnioitetaan. Sen sijaan, että mitataan ajaako joku ylinopeutta siellä keskellä ei mitään.
No juu, Samaa mieltä. Näyttää että asiassa on menty oikeaan suuntaan, mutta turhan hitaasti.
Maantiellä on yleensä risteykset se paikka, jota ennen kamerapönttö tulisi olla. Taajamassa on paljon enemmän vaarapaikkoja.
Luulisi että onnettomuustilastoista saisi helpolla sopivat kamerapaikat. Ja riskikartoituksesta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan siitä kevyestäkin polkaisusta tulee nykylain mukaan sakot.
Jep, tiedän. Pointti oli vain tuossa aiemmassa keskustelussa, josta sai käsityksen, että nopeus putoaisi aina selvästi. Itse olen sen kerran väläyttänyt jarruvaloja, kun joku roikkui pidemmän aikaa maantieruuhkassa aivan tappituntumalla, mutta ymmärrän tällaisen toiminnan aiheuttamat vaarat, eikä nykylainsäädännöllä ole tarkoitus edes sitä toista kertaa kokeilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten tuosta voi muuten onnistua itselleen sakon hankkimaan? Eikö sieltä pientareelta ollut peura tulossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: U2

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuossa vauhdissa en viitsinyt kokeilla niitä refleksejä. Pimeällä olisin laittanut sumuvalot päälle, se yleensä auttaa. Ja jos ei auta niin saatan hidastaa vauhtia.

Itse pesen etuikkunat. Kyllähän se vauhti tippuu perässä roikkujalla kun pitää alkaa kaivaa pyhkijää.

Aikoinaan kokeilin myös perässä roikkuviin KDX tai mikä lie mopon pöristelijä poikiin, mut sieltä tulikin tavaraa auton päälle, mäkkimukia, tölkkiä yms.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Olihan taas yksi oman elämänsä bemmikuski
Mä niin rakastan teitä bemarivihaajia. Ilman teitä elämä olisi aika tyhjää. Ei näkisi keskisormia ja puivia nyrkkejä datsuneissa. Onnea ja menestystä. Teillä tavataan.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Omaan silmään Toyota-kuskit ovat nostaneet profiiliaan mulkku-autoilun saralla. Ei bemmikuskeja nykyään kovin usein näe sikailemassa takavuosiin verrattuna. Sen sijaan Avensis, Yaris ja muut idän koppimopot kiusaavat jatkuvasti. Eilen oli koominen tantta Yariksensa kanssa takapuskurissani kiinni 80-alueella jokusen kymmenen kilometriä. Edessä meni useampi rekka ja matkailuauto, joita en viitsinyt lähteä ohittamaan. Moottoritien alkaessa polkaisin vauhdin satasen alueella 120:een, siirryin ohituskaistalle ja tantta (viiveellä) perässä. Nostin nopeuden 140:een, tantta jälleen viiveellä perässä ja siinäkin vauhdissa 2 metriä oli hänelle sopivin turvaväli.

Oikealla kaistalla madelleen autoletkan ohitettuani siirryin itse oikealle kaistalle ja laitoin vakkariin 115 km/h. Tantta pyyhkäisi ohi niin kovaa kuin Yariksesta irtosi, vaihtoi kaistaa eteeni niin läheltä kuin mahdollista ja moottorijarrutteli sitten vauhdin alle sataseen. Hetken ihmeteltyäni tilannetta nostin vauhdin takaisin vakkarinopeuteen ja menin ohi. Tässä vaiheessa tantta oli vaipunut ajatustensa syövereihin ja jatkoi matkaansa mitään näkemättömin katsein vaihtelevalla 90-100 km/h nopeudella valuen välillä oikean reunan heräteraidoille.

Kai sen Toyotan hankkiminen vaatii jonkinlaisen aivovamman. Tantalta ainakin vahva Tojo-edustus.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Joo siis monet läskit ämmät ajelee yleensä miten sattuu ihan automerkistä riippumatta. Roikkuvat ihan takapuskurissa. Kiire varmaan syömään tai jonkun amisviiksen porattavaksi. Mulkkuindeksin ylivoimaisessa kärjessä noin muuten Skoda-ja Audi-kuskit. Yleensä silla RS-Skodalla ajelee joku ikeniään tuuletteleva rillipää joka mielestään ajelee pirun hienolla autolla.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kai sen Toyotan hankkiminen vaatii jonkinlaisen aivovamman.

Heh, todellakin. Itse hankin talvella vaimon käyttöön Avensiksen ja olin juuri edellisellä viikolla lyönyt pääni pöydän kulmaan, niin että korvissa soi kolme päivää. En siis yhtään epäile, etteikö tuossa olisi syntynyt aivovammaa, joka edesauttoi Toyotan hankintaa.

Pyrin kyllä olemaan ei-mulkku kuljettaja, koska siitä vain ei saa loppujen lopuksi kuin itselleenkin pahan mielen.

Ylipäätään nykyään joku edullisemman luokan (ei MB, BMW tai Audi) farmari tummennetuilla takalaseilla sisältää aika usein kyrvän perheenisän ratissa. Mutta mehän emme yleistä, koska niitä autoja on paljon ja pääosin vain ne kyrvät jäävät mieleen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sama homma itselläni jokunen aika sitten, mutta hiljaisemmassa nopeudessa ja pienellä välimatkalla löin jarrut suht napakasti päälle ja kappas vaan, menihän ne takaatulevan kotteron jarrut lukkoon ja turvaväli syntyi kuin itsestään. Aivan saatanan raivostuttavaa touhua.

Minä väläytän muutaman kerran jarruvaloja ja jos tuokaan ei toimi, niin nostan jalan kaasulta, pudotan vauhtia ja kiihdytän nopeasti siten, että sitä väliä jää. Ja jos se apina tulee uudelleen perseeseen kiinni, niin hidastan vauhtia kunnolla. Tietysti katson sitä, etten missään ruuhkassa matele, mutta jos tilanne antaa myöten niin teen noin.

Tuota vihaan liikenteessä eniten. Jos joutuu painamaan jarrut pohjaan, niin se hiillostaja ei ehdi reagoimaan ja tulee peräkontista läpi.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Mutta mehän emme yleistä, koska niitä autoja on paljon ja pääosin vain ne kyrvät jäävät mieleen.

Tässä koko totuus. Yleistäminen on mukavaa ja näppärää, mutta yksilöt tuolla liikenteessä(kin) perseilee eikä automerkit. Mulkkuus ja autovalinta toki jossain määrin korreloivat ja tästähän oli ihan äskettäin jotain tilastoakin mm. ylinopeussakkojen osalta. Siinä tilastossa Audi taisi dominoida.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Entinen esimieheni ajeli bemarilla - oli vielä työmaan parkkihalliin teipannut ovea lähimmän parkkipaikan kohdalle lapun, jossa luki: "Tämä paikka on bossin BMV:n". Kyllä, V:llä. Ja kyllä, oli mulkku, ehkä pahin koskaan tapaamani. Mutta en yleistä - tunnen myös asiallisia bemarikuskeja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kai sen Toyotan hankkiminen vaatii jonkinlaisen aivovamman. Tantalta ainakin vahva Tojo-edustus.
Lainaan vain tämän raflaavimman osuuden, kun juuri aamupalalla zoomailin Hiluxeja muiden lava-autojen muassa. Olen alkanut mietiskellä eli pohdiskella, josko kakkosautoksi tulisikin erinäisiin remonttihommiin taipuva avolava, ja tässä vaiheessa on ehkä syytä avartaa VAG-konsernin varsin suppeaa tarjontaa muiden akselivaltojen suuntaan, ja Japanihan on tällä saralla vahvasti edustettuna. Lisäksi Navaroissa vaikuttaisi olevan 2+3 paikkaa melko yleisesti, mikä toisi kivan lisän esim. koko perheen ja pyörien kyytiin nakkaamiseen.

Joku jenkki-avolava V8:lla toisi tietysti munaan mittavimman jatkeen, mutta en ole varma heidän käytännölli- ynnä taloudellisuudestaan. Ranger on sekin mahdollinen, vaikka taistelikin väärällä puolella, jos sotaisaa allegoriaani jatkan. Tytärkin oli suostuvainen ajamaan korttinsa manuaalilupien osalta vähän krouvimmalla menopelillä, joten ehkä tässä on talvella ostohousut jalassa ja stetsoni päässä pick up -kaupoilla.

Saa ottaa kantaa n. 10 ikävuoden ja 10k€ avolavoihin. Ilmastointi, neliveto ja manuaali ovat must, webasto erittäin iso plussa ja 2+3 sitten jo erinomainen juttu. Verotus, kulutus, tyyppiviat, kokemuksia lumiaurasta...
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Saa ottaa kantaa n. 10 ikävuoden ja 10k€ avolavoihin. Ilmastointi, neliveto ja manuaali ovat must, webasto erittäin iso plussa ja 2+3 sitten jo erinomainen juttu. Verotus, kulutus, tyyppiviat, kokemuksia lumiaurasta...

Sukulaismiehellä on ollut Hilux jo vuosikymmenen. Kyseessä on todella innokas jahtimies, joka ajelee autolla vaikeissa maastoissa ja aina tuo on autoa kehunut maasta taivaisiin. Rullannut 400 000 autolla, enkä muista että olisi maininnut isompia vikoja.

Kulutuksesta tiedän sen, että se on luokkaa järjetön. Tai varmaan normaalissa ajossa pääsee ihan siedettäviin lukemiin, mutta tuo sukulainen kertoi että ennätys on neljän päivän jahtireissulla 800€ polttoaineisiin. Mutta iso/painava auto, neliveto ja vaikeat olosuhteet niin meneehän sitä löpöä.

Samoin renkaiden hintoja manasi, että maksaa ihan helvetisti ostaa sarja kiekkoja alle. Toki veikkaan että hänellä on jotkut erikoiskumit, kun siellä metsässä ajelee.

Tästä nyt ei varmaankaan kauheasti apua ollut, mutta kuitenkin. Hauska auto se on ajaa, muutaman kerran ajanut ja onhan siinä tietty fiilis kun pöristelee.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
2+3 avolavat pakuna rokottaa "diisseliverona" n. 1000e/vuosi eli isona henkilöautona käsitellään. 2+3 kevytkuorkkina jos vaan kortin kirjaimet riittää
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös