Kai varmaan jokainen on ohittanut joskus jonkun kovempaa, mutta ei mulle tulisi mieleenkään ajatella niin, että jos itse rikon sääntöjä, olisi vika siinä joka tekee sääntöjen mukaan. Mielenkiintoisen ristiretken olet @V-G- aloittanut.
Huomasin tämän vasta nyt.
En kai -en ainakaan tarkoituksella- ole puhunut sääntöjen rikkomisesta sinänsä, siis etenkään liikennesääntömielessä. Johtoajatus on ollut koko ajan se, että kaksi liikenteenkäyttäjää voi tehdä samanaikaisesti sääntöjen mukaisesti, eli ajaa nopeutta, josta ei saa sakkoa, mutta ajaa silti huomattavan selkeästi eri vauhtia. Aloin jakaa tätä kritiikkiäni siksi, että aiemmin tämä minut blokannut vittua huutava kertoi ajavansa vakkari päällä ohituskaistalla eikä halua reagoida, jos joku tulee takaa nopeammin. Vastaavia viestejä tuli myöhemmin lisääkin. Ei se tieliikennelain tai liikennesääntöjen vastaista ole, mutta aika ikävää kuitenkin. Oma periaatteeni on, etten ole koskaan kenenkään tiellä liikenteessä enkä aiheuta muille harmia tai päänvaivaa.
Jos nopeammin takaa tulevalla on vähänkään taitoa ennakoivaan ajotapaan, hän voi vaikka vakkarin pois napauttamalla antaa nopeutensa hidastua sopivalle tasolle, ellei se hitaampi nyt ihan nenän edessä vaihda kaistaa vasemmalle. Eli ei edes tarvitse välttämättä jarrua painaa, jos osaa vähän ennakoida.
Noin minäkin teen. Jos takanani on tilaa kun olen jo ohituskaistalla, painan nopeasti kaasulla "pois alta" jotta seuraavakin pääsee jouhevasti ohittamaan hitaampaa. Jos taas edessä on enemmän tilaa, nostan jalkaa kaasulta hyvissä ajoin jotta edellä kohta ohittamaan joka tapauksessa joutuva pääsee sujuvasti vasemmalle ja ohi hitaammista. En koskaan mene kenenkään perään roikkumaan, mutta minusta edellä ajavankin tulee huolehtia siitä, ettei ohitus kestä kauaa eikä takana tuleva liikenne hidastu hänen takiaan. Se, onko nopeus tässä kohtaa 120 vai 125, ei ole mielestäni erityisen relevanttia. Sitten asia erikseen ovat ne harvat tapaukset, joissa joku tulee testaamaan autonsa huippuja. Se on ihan selvää, että sellaiset joutuvat jarruttelemaan, mutta tämä ei liity normaaliin liikenteen rytmiin mitenkään.
Jos näillä saan täällä itselleni vitun valopään, mulkun tai vaikka bensalenkkarin maineen, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan, olkoon niin. Ehkä se helpottaa haukkujan oloa, minua se ei hetkauta. Tiedän aivan hyvin itse, että olen reipas, turvallinen ja muut hyvin huomioiva kuski.