Autoiluketju

  • 3 187 569
  • 18 516

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tässä silmänpalvonta- ja hallintoalamaiskulttuurissa ne ovat tismalleen sama asia.
Eivät ole, nyt ne käsitteet kuntoon.

Krö-HÖM! Mä sanoin, että väliaikaisesti jopa 140 kmh on ok, jos sillä pystytään välttämään jojoilut. Sä sanoit siihen, että:
Ohituskaistalla ei ole mitään syytä ajaa 140 km/h, ei vittu koskaan.
Ne jojoilut välttää silläkin että opettelee ajamaan muun liikenteen vauhdissa, eikä koko ajan 130-140 km/h.
Tuo kommenttini oli siis sen jälkeen kun sinä sanoit että ohituskaistalla pitää aina ajaa reilua ylinopeutta. Mutta mitäs väliä asiayhteyksillä on, vai mitä?

Jos ajat 120 tai 125 kilsaa tunnissa ohituskaistalla, haittaat muiden elämää ja aiheutat jojoilua liikenteessä eli olet vaaraksi. Tuollaista kutsun liikennepahuudeksi. Ohituskaistalla mennää reippaasti ohi hitaammasta liikenteestä, sinne ei jäädä asumaan ja käytetään aina tilannetajua ja vilkkua. Mihinkään nopeusrajoitus- ja vakkaripelleilyyn ei todellakaan sorruta ohituskaistalla koskaan, piste. Siellä mennään liikenteen edellyttämällä vauhdilla ohi, oli se sitten 130 tai hetkellisesti vaikka 140 kmh.

Jos ohituskaistalla joutuu pakosti ajamaan 140 km/h on hyvin todennäköisesti tehnyt virheen jo aiemmin, mitään muuta syytä tuohon ei siis pitäisi edelleenkään olla.
Sen verran siis lievennystä, että ohituskaistallakin voi olla syytä ajaa 140 km/h jos liikennetilanteiden hallinta ja ennakointi on muutenkin pielessä.

Onneksi täällä on ignore, viesteistäsi saa syövän.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ne jojoilut välttää silläkin että opettelee ajamaan muun liikenteen vauhdissa, eikä koko ajan 130-140 km/h.
En ole missään vaiheessa sanonut, että koko ajan pitäisi ajaa tuota nopeutta, vaan reippaasti. Näkemyseromme on siinä, että minusta 120-125 kmh ei ole reippasta. Olen puhunut siitä, että nopeutta tulee ohittaessa nostaa, jotta ohitus tapahtuu nopeasti ja muita haittaamatta.


viesteistäsi saa syövän.
Sinä olet täällä se, joka kiroilee, panettelee, vääristelee ja haukkuu alentuvasti. Ja nyt, siis juuri nyt, siis tällä palstalla, heität syöpäläppää. Stay classy! Hyi helvetti!
 

julle-jr

Jäsen
Hmm... Eipä se 140 km/h:kaan sinänsä vielä kova vauhti ole, varmaan löytyy joku, jonka mielestä vielä sitäkin vauhtia ajava köröttelee liian hidasta nopeutta kun pitäisi saada ajaa 150 km/h.

Kai varmaan jokainen on ohittanut joskus jonkun kovempaa, mutta ei mulle tulisi mieleenkään ajatella niin, että jos itse rikon sääntöjä, olisi vika siinä joka tekee sääntöjen mukaan. Mielenkiintoisen ristiretken olet @V-G- aloittanut.

Eikä se nyt mitään sujuvuutta merkittävästi haittaa, jos joku tulee vasemmalle kaistalle ajamaan vaikkapa 125 km/h. Jos nopeammin takaa tulevalla on vähänkään taitoa ennakoivaan ajotapaan, hän voi vaikka vakkarin pois napauttamalla antaa nopeutensa hidastua sopivalle tasolle, ellei se hitaampi nyt ihan nenän edessä vaihda kaistaa vasemmalle. Eli ei edes tarvitse välttämättä jarrua painaa, jos osaa vähän ennakoida.

Esim. Saksassa sekä automäärät että nopeuserot kaistalta toiselle vaihtavien autojen välillä ovat usein valtavasti suuremmat, mutta sielläkin se liikenne ihan sujuu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

julle-jr

Jäsen
Saksa on vähän huono esimerkki, kun siellä ei todellakaan jäädä nysväämään vasemmalla kaistalla useamman minuutin ohitusta.
Saksa on esimerkki siitä, että vasemmalla kaistalla ajavien matkanopeuksissa voi olla useiden kymppien ero. Joku voi kiihdyttää nopeuteen 160 km/h siirtyessään vasemmalle kaistalle, mutta silti sieltä olisi toinen tulossa 200 km/h ja joutuu seisomaan jarrun päällä jotta saa vauhdin sen 160:n nysvääjän tasolle.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tähän ihan vaan lyhyesti pieni muistutus:
Fakta on, että laillisesti Suomen motareilla suurin sallittu nopeus on 120 km/h, ei yhtään enempää. Se että pienistä ylinopeuksista ei käytännössä rangaista, ei tee niitä laillisiksi.

Fakta on myös se, että jos ajat motarilla 140 km/h ajat väärin, vingut tai et.
Samaa teen toki minäkin satunnaisesti.
Asia muuttuu hauskasti jos ajatkin 141 km/h. Tiedätkö mihin rangaistuskategoriaan osuu yli 70 km/h tieosuudella +20 km/h:n ylinopeus,
mikäli muuta liikenteen vaarantamista (esim. tyhjä tie, normaali keli) ei tapahdu?
Mikäli pikaista tarkennusta ei tehdä uusittuun tieliikenne lakiin, tullaan näkemään mielenkiintoisia oikeusvääntöjä.
Ongelmallisuutta avattiin Iltiksessä taannoin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näin yleisesti: tottakai kaikki tietävät, että motareiden nopeusrajoitus on kesäkelillä 120 kmh. Ja se on laissa.

Se ei silti muuta sitä, että motareilla vedellään ihan surutta 130-140 kmh, eikä siitä yleensä mitään seuraa. Poliiseja ajelee vastaan silloin tällöin, mutta todella harvoin siellä on mitään ratsioita.

Sitten jos vetäiset 150-160 kmh pidemmän aikaa, niin silloin voi olla poliisi aika äkkiä ajattamassa tien sivuun.

Tämä kaikille pohdittavaksi. Perustuu tositarinaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei minua haittaa jos joku ajaa hieman ylinopeutta motarilla, niin teen minäkin. Mutta huvittava väite, että se noin 120 km/h motarilla vakkari päällä ajava aiheuttaisi jotain haitariliikettä? Noh ehkä jos seilaa koko ajan kahden kaistan väliä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kai varmaan jokainen on ohittanut joskus jonkun kovempaa, mutta ei mulle tulisi mieleenkään ajatella niin, että jos itse rikon sääntöjä, olisi vika siinä joka tekee sääntöjen mukaan. Mielenkiintoisen ristiretken olet @V-G- aloittanut.
Huomasin tämän vasta nyt.

En kai -en ainakaan tarkoituksella- ole puhunut sääntöjen rikkomisesta sinänsä, siis etenkään liikennesääntömielessä. Johtoajatus on ollut koko ajan se, että kaksi liikenteenkäyttäjää voi tehdä samanaikaisesti sääntöjen mukaisesti, eli ajaa nopeutta, josta ei saa sakkoa, mutta ajaa silti huomattavan selkeästi eri vauhtia. Aloin jakaa tätä kritiikkiäni siksi, että aiemmin tämä minut blokannut vittua huutava kertoi ajavansa vakkari päällä ohituskaistalla eikä halua reagoida, jos joku tulee takaa nopeammin. Vastaavia viestejä tuli myöhemmin lisääkin. Ei se tieliikennelain tai liikennesääntöjen vastaista ole, mutta aika ikävää kuitenkin. Oma periaatteeni on, etten ole koskaan kenenkään tiellä liikenteessä enkä aiheuta muille harmia tai päänvaivaa.

Jos nopeammin takaa tulevalla on vähänkään taitoa ennakoivaan ajotapaan, hän voi vaikka vakkarin pois napauttamalla antaa nopeutensa hidastua sopivalle tasolle, ellei se hitaampi nyt ihan nenän edessä vaihda kaistaa vasemmalle. Eli ei edes tarvitse välttämättä jarrua painaa, jos osaa vähän ennakoida.
Noin minäkin teen. Jos takanani on tilaa kun olen jo ohituskaistalla, painan nopeasti kaasulla "pois alta" jotta seuraavakin pääsee jouhevasti ohittamaan hitaampaa. Jos taas edessä on enemmän tilaa, nostan jalkaa kaasulta hyvissä ajoin jotta edellä kohta ohittamaan joka tapauksessa joutuva pääsee sujuvasti vasemmalle ja ohi hitaammista. En koskaan mene kenenkään perään roikkumaan, mutta minusta edellä ajavankin tulee huolehtia siitä, ettei ohitus kestä kauaa eikä takana tuleva liikenne hidastu hänen takiaan. Se, onko nopeus tässä kohtaa 120 vai 125, ei ole mielestäni erityisen relevanttia. Sitten asia erikseen ovat ne harvat tapaukset, joissa joku tulee testaamaan autonsa huippuja. Se on ihan selvää, että sellaiset joutuvat jarruttelemaan, mutta tämä ei liity normaaliin liikenteen rytmiin mitenkään.

Jos näillä saan täällä itselleni vitun valopään, mulkun tai vaikka bensalenkkarin maineen, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan, olkoon niin. Ehkä se helpottaa haukkujan oloa, minua se ei hetkauta. Tiedän aivan hyvin itse, että olen reipas, turvallinen ja muut hyvin huomioiva kuski.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ihan ilman mitään nimimerkkejä, mutta muutama raapustaja tältä palstalta tuli mieleen tänään, kun ketjua äsken selailin.

Noin klo 16:00 eilen. Täysin uusi auto alla ja ajettu alle 500 m autokaupalta ekaa kertaa matkalla kotiin päin. Kaksi kaistaa menee kohti ison kaupungin keskustaa. Pysähdyn vasemmalle kaistalle punaisiin valoihin kaistalle, joka kääntyy vain vasempaan. Oikea kaista jatkuu vain suoraan.

Edelläni on kaksi autoa valoissa. Valot vaihtuvat vihreäksi ja lähden kääntämään edellä menevien perässä vasemmalle. Jätin noin 10 metriä väliä edellä menevään zoomaillen katseellani uuden auton ominaisuuksia.

Kun olen kääntynyt jo noin melkein kokonaan vasemmalle, samalla silmäkulmassani oikealla välähtää punainen bemari ja käännän ratista maksimit vasemmalle vastaantulijan kaistalle, vaikka suoraan edestä tulee auto noin 50 metrin päässä. Tämä punainen bemari tulee täydellä (sovitaan vaikka 50 km/h vauhdilla - se ei ole ainakaan alakanttiin) tuolta vain suoraan menevien kaistalta eteeni vasemmalle kääntyvien kaistalle ja joutuu väistämään puoli metriä jalkakäytävän puolelle.

Bemarin edessä noin 10 metrin päässä on kaksi jalankulkijaa jotka bemari ohittaa noin puolen metrin päästä samalla 50 km/h nopeudella edelleen ollen puoliksi jalkakäytävällä.

a) joko kyseinen bemarikuski ei osaa liikennesääntöjä ja tuon kortti pitäisi poistaa ikuisiksi ajoiksi
b) tai hän oli ulkopaikkakuntalainen ja kääntyi vahingossa vasemmalle tuosta kohtaa luullen kaistan jatkuvan pyörätielle sisältäen myös kohdan a. (n. 1% mahdollisuus)
c) jos teki tuon tahallaan, niin vittu mikä idiootti ja tuolta voisi leikata molemmat kädet ja jalat poikki kerta kerrasta

Bemari ajeli sitten tuon jälkeen edelläni aivan normaalisti läheisen Prisman pihaan ja kääntyi sinne. Kuskina oli 45-60 vuotias mies.

Jos minulla olisi ollut ladattu ase kädessäni, niin olisin laukaissut kaksi kertaa. Kerran teosta ja toisen kerran varmistukseksi siitä ettei jää kitumaan. Kerran olen nähnyt, kun suojatiellä kävelevän yli ajetaan punaisia päin ajaen ja kävelijältä lähti henki. Toista kertaa en halua nähdä.

Voi vittu mitä idiootteja löytyy liikenteestä. Jos en olisi väistänyt, niin tuo olisi väkisin osunut lujaa autoni kylkeen tai suoraan noihin jalankulkijoihin.

Auto pois tuollaisilta. Valtiolle tai romuttamolle - se on ihan sama kummalle menee - molemmat ovat oikeita päätöksiä. Kiitos ja näkemiin tuollaisille.
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä oma oikeuskäsitys sallii motarilla vähän suuremmat nopeudet, ei vastaantulijoita, ei kevyttä liikennettä, lapsia jne...



Hki-Tku välillä vakkarissa usein 143 km/h, tunneleissa Lohjalla 120 km/h. Ikinä en ole saanut tuolla pätkällä sakkoja. Viime syksynä painoin tunneleissa 125 vakkarin mukaan ja siinä oli poliisit kytiksellä mutta tuo meni läpi, itse tosin pelästyin että nytkö mentiin rajan yli.

Liikenne sujuu ihan hyvin, yksi asia mikä harmittaa, no suorastaan vituttaa on se että kun näen horisontissa kaksi autoa peräkkäin noin 110 km/h niin pitääkö joka perkeleen kerta sen takana tulevan mikkihiiren lähteä ohittamaan just silloin kun olen painamassa molemmista ohi!!

Keskustassa ja taajamissa ajellaan sitten kananmunat taskussa nopeusrajoitusten mukaisesti.

Hyvää juhannusta vaan kaikille, onneksi olen itse jo täällä saaristossa missä riittäisi enemmän juttua veneistä :-)
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tässä kun on kahteen autoon kysellyt AutoJerryn ja suoraan firmoihin soittelemalla etsinyt huoltoaikoja niin huomasin jännän ilmiön. Soittelin ensin pari firmaa läpi, joita on tullut käytettyä aiemminkin ja tarjosin vanhempaa autoa (vm -97) ns. perushuoltoon (nesteiden vaihdot yms) + termostaatin vaihto. Vapaita aikoja ei oikein löytynyt.. Samat firmat tarjoaa kyllä sitten uudempaan (vm 2012) autoon täsmälleen samaan ajankohtaan Autojerryn kautta vuosihuoltoaikoja.

Onhan tuo vm 2012 tietty helpompi kohde kun voi tökätä mokkulan kiinni, huolto-ohjelma kertoo mitä pitää tehdä eikä kädetkään juuri likaannu.

Nesteet voisi tietysti itsekin vaihtaa vanhaan autoon, termarin vaihtokaan ei ole hankala mut ei jaksa innostaa kun pitäisi laturia irroittaa yms eikä ole kunnon nosturia käytössä. Näköjään se on tehtävä sitten itse.
 
Klassinen ongelma tiedossa: pitäisi saada auto, johon menee kolme lastenistuinta. Eli turvakaukalo isofix-telakalla, turvaistuin isofix-kiinnityksellä ja turvavyöistuin isofix-kiinnityksellä. Onko käytännössä muita vaihtoehtoja kuin Ford S-max ja Galaxy, mikäli ei halua VAG- eikä PSA-konsernien tuotteita?

S-maxejakin näyttää olevan lähinnä dieseleinä, ei oikein näillä nykyisillä 10tkm vuodessa -ajoilla huvittaisi dieseliä ostaa.

Autokauppiailta kun on kysellyt, niin isoista maastureistakin ovat puhuneet lähinnä Audi Q7:sta johon nuo kaikki saisi mahtumaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Klassinen ongelma tiedossa: pitäisi saada auto, johon menee kolme lastenistuinta. Eli turvakaukalo isofix-telakalla, turvaistuin isofix-kiinnityksellä ja turvavyöistuin isofix-kiinnityksellä.

Kuinka tarpeellinen tuo lihavoimani kohta on? Eikös Isofixin hyöty turvavyöistuimissa ole lähinnä niihin hetkiin, kun istuin on tyhjänä. Sen tyhjän istuimen saanee sidottua autoon muutenkin.

Sillä lähinnä kommentoin, jos tuo antaisi lisää optioita, että ei olisi edellytys tuon yhden istuimen osalta. Luultavasti ei, yhtä leveä se istuin on, oli se kiinni Isofixillä tai jotenkin muuten.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Henkilökohtaisesti olen tullut siihen tulokseen, että meidän perheemme kuljettamiseen pitäisi olla linja-auto. Settinä kaksi kouluikäistä lasta ja yksi selkä menosuuntaan istuva taapero. Kokeiltiin aika monen auton takapenkkiä ja jokaisessa oli omat ongelmansa. Nyt pihassa on sellaiset autot, että takapenkkiläisten matkustaminen onnistuu, mutta vänkärin penkkiä ei voi liikuttaa yhtään. Onneksi on pienikokoinen vaimo, niin tämä seurue kykenee matkustamaan muutenkin kuin hankkimalla sen bussin.
 
Kuinka tarpeellinen tuo lihavoimani kohta on? Eikös Isofixin hyöty turvavyöistuimissa ole lähinnä niihin hetkiin, kun istuin on tyhjänä. Sen tyhjän istuimen saanee sidottua autoon muutenkin.

Sillä lähinnä kommentoin, jos tuo antaisi lisää optioita, että ei olisi edellytys tuon yhden istuimen osalta. Luultavasti ei, yhtä leveä se istuin on, oli se kiinni Isofixillä tai jotenkin muuten.
Turvavyöistuinta ei välttämättä ole pakko saada isofixillä kiinni, olen vain ajatellut, että ne ovat turvallisempia ja helppokäyttöisempiä kun ei tarvitse sitä samaa turvavyötä käyttää sekä lapsen että penkin kiinnitykseen. Vielä ei siis vanhimmalle lapselle ole hankittu turvavyöistuinta, 4v tulee täyteen syksyllä niin siihen mennessä pitäisi hankkia.

Toki sellainenkin vaihtoehto kävisi että turvavyöistuin olisi ilman isofixiä, jos sillä pystyisi välttämään nuo valtavat S-maxit tms ja menemään vaikka kokoluokkaa pienemmällä C-maxilla, Kia Carensilla, Toyota Versolla tms.

Johonkin isoon farmariinkin varmaan voisi saada kolme istuinta, mutta tila-auton korkeus ei varmaan olisi pahitteeksi keskimmäiselle penkille pääsemisessä ja lapsen kiinnittämisessä. Nykyisessä Avensiksessa ei ole kyllä mitään toivoa saada kolmea istuinta ainakaan noiden meidän tämänhetkisten istuinten väliin, jotka eivät taida olla kapeimmasta päästä vaan turvallisuus edellä valittuja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käytännössä mihinkään perusautoon ei saa kolmea jakkaraa Isofixillä. Tila-autoksi ja/tai seiskapaikkaiseksi menee. En tosin ymmärrä miksi pitääkään olla kolme Isofixiä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@Poulu Jukki mites noi Zafirat? Niitä saa bensäkoneilla ihan hyvään hintaa pienillä kilsoilla. En tosin tiedä Opeleista oikein mitään, mutta oman esimieheni mukaan ainakin 2018 Insignia on hyvä auto ja laadukas sisältä.
 
Suosikkijoukkue
TPS
@Poulu Jukki
Myös Volvon XC90:ä saa seiskapaikkaisena, samoin Bemarin X5:a.
Meillä on sama kuvio, eli kolme lastenistuinta autossa ja autona XC90. Turvavyöistuin on takakontissa ja seitsemänvuotias kiipeää takaluukun kautta sisään. Nuoremmat ovat selkä menosuuntaan keskirivin laidoilla ja penkit isofixeillä kiinni.
Vaimon kanssa aikoinaan arvuuteltin Q7:n ja Volvon välillä. Päädyttiin Volvoon lähinnä hinnan takia. Audissa on muistaakseni isofixit kolmannellakin penkkirivillä, joka on selkeä etu, koska tuo turvavyöistuin pitää aina laittaa turvavyöllä kiinni, vaikkei kukaan istuimessa matkustaisikaan. Onneksi tuo meidän esikoinen on tunnollinen ja muistaa laittaa vyön takaisin kiinni, kun lähtee autosta. Toki mittaristossa näkyy mitkä turvavyöt autossa on kiinni ennen liikkeellelähtöä ja pari kertaa olen käynyt tuon istuimen kiinnittämässä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@Poulu Jukki
...turvavyöistuin pitää aina laittaa turvavyöllä kiinni, vaikkei kukaan istuimessa matkustaisikaan.

Meillä oli aikanaan turvavyöistuin, missä ei ollut Isofixiä. Jollain hihnalla tai irtoremmillä sen sidoin johonkin takapenkin takana olevaan koukkuun kiinni, jotta pysyi paikallaan ilman turvavyötä tyhjänäkin. Ei siis ole ihan pakko pelkästään turvavyöllä sitä aina kiinnittää.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
CRV:ssä (2013 ettepäin) on myös 3 isofixiä takana. En sitten tiiä mahtuuko sinne kolme kapeaa penkkiä. Autona voin suositella, oli kolme vuotta sellanen perheen ykkösautona. Laadukas ja tilava, vaikkakin ajettavuus ei ylläkkään parhaimpien SUVien tasolle.

Naapuri ratkaisi ongelman sillä että osti Outlanderin 7-paikkaisena ja laittoi yhden lapsen taakse. Hyvin on toiminu. Ja kaupunkiajoon hänellä on PHEV mallinen ja ajelee siis oikeastaan vaan sähköllä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Naapuri ratkaisi ongelman sillä että osti Outlanderin 7-paikkaisena ja laittoi yhden lapsen taakse. Hyvin on toiminu. Ja kaupunkiajoon hänellä on PHEV mallinen ja ajelee siis oikeastaan vaan sähköllä.

Jos tässä puhutaan siis yhdestä autosta, Outlander PHEViä ei ole olemassa seitsenpaikkaisena.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Jos tässä puhutaan siis yhdestä autosta, Outlander PHEViä ei ole olemassa seitsenpaikkaisena.

Hittolainen. No kyllä sinne muksu pomppaa aina takaluukun istuimeen niin oon tainnu sitten vaan itse luulla että se on Phev, kun Hybridi heillä oli hakusessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hittolainen. No kyllä sinne muksu pomppaa aina takaluukun istuimeen niin oon tainnu sitten vaan itse luulla että se on Phev, kun Hybridi heillä oli hakusessa.

Joo, ei ole sellaista tosiaan olemassakaan. PHEVissä muuntaja on niiden kontista nousevien takajakkaroiden paikalla, siksi vain viisipaikkaisena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös