Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 826
  • 19 022

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saattaa olla et heppu jolta oon ostamassa (ei mikään jobbari käsittääkseni) on maininnut tuon vikavalon syynkin, ei vaan oo jäänyt mieleen kun keskityin enemmän kyselemään kilsojen lisäksi kytkimen, jakopään ja turbon kunnosta. Ei kuitenkaan mitään maailmaa mullistavaa. Hyvällä tuurilla riittää ihan vikakoodien luku... ja huonolla tuurilla kättä sitten lompakon suuntaan.
Kyllä minä kävisin Motonetin kioskilla lukemassa noi koodit ennen kaupan tekoa. N. 20e taitaa maksaa
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Halvalla duunaritason budjetilla sain tarjouksen dieselautosta (Volvo V70 2000-luvun alusta joka rekattu pakettiautoksi, 2.5l koneella, ilmastoinnilla, ajettu <400tkm, jakopää uusittu n. 10tkm sitten). Onko mitään muuta vakiomurheita kuin jakopään lisäksi mahd mittariston sähköongelmat, kytkin(asetelma) ja/tai turbo?
Onko 1. vai 2. sukupolven V70? Tuohan vaihtui juuri tuossa 2000. Ja tarkista nyt vielä onko 2.4 vai 2.5 litranen diisseli. 2000-2001 noissa on vielä tuota 2.5 litrasta 140hv Volkkarin konetta (sama mikä tuon ajan Transporttereissa), kun 2002 ja siitä eteenpäin niissä on Volvon oma 2.4 litranen "D5", 163hv. Kummatkin ovat kyllä erittäin kestäviä vehkeitä, D5 kuluttaa löpöä hieman enemmän ja taitaa olla hieman "halutumpi".

Minulla on kolme autoa ollut tuolla Volvon D5-tekniikalla (V70, S60 ja XC90), kaikki automaatilla. Juuri tuollaisia 300-430tkm ajettuja. Mittaristo-ongelmia ei ole esiintynyt joskin niistä olen kyllä kuullut tarinoita. PK-seudulla löytyy kyllä pajoja jotka osaavat niitä laittaa, mm. Samppasport Järvenpäässä.
Turbot on kestänyt, joskus siivekkeiden jumittumista ollut joka on laittanut moottorin vikatilaan (uudelleenkäynnistys auttaa). Kannattaa silloin tällöin irrotella karstat koneesta.

Alustan osia noissa kuluu kun on suht painava keula. Käsijarrut on olleet myös jonkinlainen murheenkryyni, niitä on pitänyt säätää kohilleen katsastusta varten useampaan kertaan. Mutta se on sinänsä pieni ja halpa ongelma, lähinnä vähän kettumaista.

Sitten vähän harvemmin tunnettu vika, mutta minulle on kaksi kertaa osunut,, nimittäin ohjaustehostimen öljyjen vuoto hammastangosta. XC90 tuli n. 330tkm ja V70 jossain 420tkm kohdalla. Korjaus maksoi XC90:n osineen (uusi hammastanko + jotain hilppeitä) rapiat 1200 EUR, V70 meni halvemmalla kun tilasin tarvikeosan ulkomailta ja vein läheiselle nyrkkipajalle, kaikkiaan ehkä 700-800 EUR. Toisaalta tiedän että alkuperäisellä hammastangolla on ajeltu yli puoli miljoonaa, joten tämä otanta on ehkä liian pieni tekemään mitään suoraa johtopäätöstä.

P.S. Vikakoodien lukua ei tarvitse liikaa säikähtää. Ainakin minulla V70 antoi joka lukukeralla varmaan puolenkymmentä vikakoodia, mm. ahtopaineista ja polttoaineen paineista yms., mutta ei kyllä ikinä johtanut mihinkään toimenpiteisiin. Vikavalon syy tietenkin kiinnostaa ja kannattaa selvittää.
P.P.S Vikavalosta puheen ollen, jos siellä jokin valo palaa niin siinä ajotietokoneen ruudussa mittariston vasemmassa alareunassa lukee syy.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Näyttää, että lähipäivinä olisi hyvä vaihtaa talvirenkaat. Ensiviikolla talvisia lukemia.
Aloitan eka autoon renkaidenvaihdon nyt. Viikonloppuna pari muuta autoa työn alle.
Ja en todellakaan ole varakas, vaikka renkaita vaihtelen. Ei noi kaikki oo mun.
 

teppana

Jäsen
Ens torstaina on meillä renkaanvaihto. Nastat menee alle ensimmäistä kertaa neljään talveen. Saa nähdä onko pito paljon kitkoja parempi. Toki nyt on auto etuvetoinen ja aiempi oli neliveto.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämähän toki on ollut tiedossa. Diesel tulee bensiinin kyllä päihittämään. Toki Suomessa kun asiantuntemattomasti poliitikot päästelevät mitä lie suustaan niin onhan kuluttaja sekaisin. Niin ja halvalla ei saa liikkumisesta selvitä, se kai on pääasia koko keskustelussa.

Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin
Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Diesel-moottorinen Kia käynnistyy hyvin laiskasti kylmänä, käytännössä siis arki-iltoina kun on päivänsä seissyt ulkona työpaikan pihalla. Tilanne aavistuksen huolettaa kun näillä leveysasteilla ei mitään hirmupakkasia vielä ole ollut. Yritin tuossa juuri testailla yleismittarilla hehkutulppia, mutta helvetin ahtaasta kolosta huolimatta sain jokaiseen oikean näköisiä (ja erityisesti samanlaisia) lukuja. Koitin ottaa tulppia samalla kertaa irti, mutta uskallus ei riittänyt kun tuntuivat olleen niin pirun jumissa. Ymmärtääkseni yleismittarilla tehdystä testistä huolimatta vika voisi siltikin piillä niissä.

Kun moottorilla on ajanut lyhyenkin matkan niin sen jälkeen käynnistyy moitteetta.

Onkos jollain vinkkejä hommaan tai muuta diagnoosia näillä spekseillä?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kuinka lyhyttä tuo lyhyt ajo on? Akusta lähtisin vikaa etsimään, mutta harvemmin se kovin lyhyessä ajossa latautuu niin, että seuraavalla kerralla lähtee kuin palmun alta.

Muuten speksit kyllä akun heikkouteen viittaavat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saletisti akku kaipaa vaihtoa. Vaimon vanhassa rotiskossa oli samanlaista vikaa kun hän ajoi alle 2 kilometrin työmatkaa sekä yhtä lyhyitä reissuja ruokakauppaan. Akku uuteen ja hyvin pelitti kunnes auto myytiin alta.
 

hege

Jäsen
En tiedä onko relevanttia uudemmille autoille, mutta duunin folkkari harrasti joskus samaa eli 0-kelillä lähti huonosti käymään (tosin startti pyöritti hyvin, mistä pystyi päättelemään akun olevan ainakin kohtuullinen) ja viisaammat väitti syyn olevan liian lyhyessä hehkutuksessa (autossa oli kyllä automaattinen hehkutus eli ei ihan 80-luvulla oltu). Tämä saattoi pitää paikkaansa koska sään jäähtyessä reilummin pakkasen puolelle, lähti folkkari taas hyvin käyntiin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun moottorilla on ajanut lyhyenkin matkan niin sen jälkeen käynnistyy moitteetta.

Onkos jollain vinkkejä hommaan tai muuta diagnoosia näillä spekseillä?

Liittyykö mitenkään lämpötilaan? Jos ei, niin voisi olla ilmavuotokin jossain polttoainejärjestelmässä. Itsellä oli joskus diesel, joka lähti käyntiin helposti jos oli ajettu samana päivänä mutta seuraavana päivänä piti aina hinkata pitkään käyntiin. Syyksi paljastui lopuksi polttoaineletkun halkeama.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Liittyykö mitenkään lämpötilaan? Jos ei, niin voisi olla ilmavuotokin jossain polttoainejärjestelmässä.

Oiva haku tähän paikkaan.

Vaarillani oli vasta ongelmia Mersunsa käynnistyksessä ja itse olin oireiden perusteella aika varma, että sähköinen virtalukko on sökö (tyyppivika, joskin usein helppo korjata). No ei ollut, vaan nimenomaan vuoto polttoainejärjestelmässä, eikä pirssi saanut tarpeeksi ruokaa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mites polttoainesuodatin, onko koska viimeksi vaihdettu?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Entisen taksin ostaminen - uhka vai mahdollisuus? Onko kukaan tällaisia omistanut ja millä kokemuksilla? Katsellut sillä silmällä uusimman kopan E-Mersua kun taksikyydistä nauttinut että menisi omissa ajoissa ihan hyvin. 220d riittäisi ihan mainiosti ja niitä onkin paljon myynnissä. Entisiä takseja saisi alkaen n. 25 tonnilla,eli n. 2-3v vanha auto jossa 250-350tkm mittarissa. Uutena tuollainen ollut jotain 70 tonnia? Tuolle ajomäärälle on jo alustassakin uusittu osia (vrt joku 150tkm ajettu jossa odottelee kierros jarruja, iskaria, puslaa jne uusittavana. Moottori-vaihteistokombolle on tuskien tehty isompaa vielä, niissä varmaan ensimmäisenä tulossa vastaan turboa, egr tms.

Lähinnä miettinyt, että saisi modernin auton, jossa ei välttämättä arvo sula enää niin tolkuttomasti. Toisaalta myynti voi olla joskus hankalampaa. Taksikäytössä luulisi, että huoltoa on vähän tiheämmin tehty kun erilliset taksikäytön huolto-ohjelmat, kone jatkuvasti lämpimänä, joten rasitus ei ole ihan normikuluttajan tasoista, tai erilaista. Joku maaseudun taksi maantieajosta voisi olla paremmassa hapessa kuin kaupungissa kanttien yli pompoteltu.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Pari aiempaa oli vanhoja takseja ja molemmilla reilu puoli miljoonaa mittarissa, kun pistin itse autot vaihtoon. Hyvin huollettuja, yleensä vieläpä varsin siistillä ulkonäöllä ja hyvillä varusteilla olevia autoja.

Ja Mersuja tietenkin, kuten ajokilometreistä voi päätellä.
 

teppana

Jäsen
Entisen taksin ostaminen - uhka vai mahdollisuus? Onko kukaan tällaisia omistanut ja millä kokemuksilla? Katsellut sillä silmällä uusimman kopan E-Mersua kun taksikyydistä nauttinut että menisi omissa ajoissa ihan hyvin. 220d riittäisi ihan mainiosti ja niitä onkin paljon myynnissä. Entisiä takseja saisi alkaen n. 25 tonnilla,eli n. 2-3v vanha auto jossa 250-350tkm mittarissa. Uutena tuollainen ollut jotain 70 tonnia? Tuolle ajomäärälle on jo alustassakin uusittu osia (vrt joku 150tkm ajettu jossa odottelee kierros jarruja, iskaria, puslaa jne uusittavana. Moottori-vaihteistokombolle on tuskien tehty isompaa vielä, niissä varmaan ensimmäisenä tulossa vastaan turboa, egr tms.

Lähinnä miettinyt, että saisi modernin auton, jossa ei välttämättä arvo sula enää niin tolkuttomasti. Toisaalta myynti voi olla joskus hankalampaa. Taksikäytössä luulisi, että huoltoa on vähän tiheämmin tehty kun erilliset taksikäytön huolto-ohjelmat, kone jatkuvasti lämpimänä, joten rasitus ei ole ihan normikuluttajan tasoista, tai erilaista. Joku maaseudun taksi maantieajosta voisi olla paremmassa hapessa kuin kaupungissa kanttien yli pompoteltu.

Maaseudun taksit tosiaan voi (en kyllä tiedä pitääkö paikkansa kuinka hyvin) kyllä olla paremmassa kunnossa koska kilsat tulee valtaosin maantiellä.

Mutta siis, ei varmasti huono idea taksiautoa ostaa. Siinä on mahis päästä suhteellisen edullisesti premium autoon käsiksi. Mietin vähän tuota hinnan tiputusta. Meillä oli muutama vuosi takaperin BMW:n 420d Coupe joka oli uutena muistaakseni sen 60 tonnia. Reilu kaksi vuotta ja n. 120tkm myöhemmin autoliike möi sen karvan alle 30 tuhannella eurolla. Meillä ainakin oli tuossa BMW:n huoltosopimus ja sen mukaisesti autoa huollettiin. Luulisin että aika yleisesti tuollaiset huoltosopparit tuon hintaluokan autoille tehdään. Näin äkkiseltään kuulostaa aika isolta erolta kilometreissä tuo 120 vs. 250-350 ja itse kallistuisin herkemmin vähemmän ajetun puoleen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mersun ja bemmin kilsat eivät ole ihan vertailukelpoisia - ainakaan mielikuvissa
 

teppana

Jäsen
Mersun ja bemmin kilsat eivät ole ihan vertailukelpoisia - ainakaan mielikuvissa

Mersumiehet on parempia. Niinhän sen jo Volvomieskin sai tuntea kun oli tankkaamassa autoaan ja siihen ajoi Mersumies uudenkarhealla hopeisellaan. Volvomies tuumas Mersumiehelle "en oo koskaan ymmärtäny miksi joku laittaa noin paljon rahaa yhteen autoon" ja tähän Mersumies vastasi Volvomiehelle "minä taas en ole koskaan ymmärtänyt miksi joku laittaa kaikki rahansa yhteen autoon".
 
Entisen taksin ostaminen - uhka vai mahdollisuus? Onko kukaan tällaisia omistanut ja millä kokemuksilla? Katsellut sillä silmällä uusimman kopan E-Mersua kun taksikyydistä nauttinut että menisi omissa ajoissa ihan hyvin. 220d riittäisi ihan mainiosti ja niitä onkin paljon myynnissä. Entisiä takseja saisi alkaen n. 25 tonnilla,eli n. 2-3v vanha auto jossa 250-350tkm mittarissa. Uutena tuollainen ollut jotain 70 tonnia? Tuolle ajomäärälle on jo alustassakin uusittu osia (vrt joku 150tkm ajettu jossa odottelee kierros jarruja, iskaria, puslaa jne uusittavana. Moottori-vaihteistokombolle on tuskien tehty isompaa vielä, niissä varmaan ensimmäisenä tulossa vastaan turboa, egr tms.

Lähinnä miettinyt, että saisi modernin auton, jossa ei välttämättä arvo sula enää niin tolkuttomasti. Toisaalta myynti voi olla joskus hankalampaa. Taksikäytössä luulisi, että huoltoa on vähän tiheämmin tehty kun erilliset taksikäytön huolto-ohjelmat, kone jatkuvasti lämpimänä, joten rasitus ei ole ihan normikuluttajan tasoista, tai erilaista. Joku maaseudun taksi maantieajosta voisi olla paremmassa hapessa kuin kaupungissa kanttien yli pompoteltu.
Takseilla tulee kuitenkin noiden kilometrien lisäksi vielä tyhjäkäyntiä tosi paljon. Ja kyllä se arvokin vielä tippuu reilusti etenkin jos kilometrejä tulee paljon enemmän. Tuohon vielä lisäksi muutama tonnin remontti jotka eivät nosta auton arvoa ollenkaan.


Maaseudun taksit tosiaan voi (en kyllä tiedä pitääkö paikkansa kuinka hyvin) kyllä olla paremmassa kunnossa koska kilsat tulee valtaosin maantiellä.

Mutta siis, ei varmasti huono idea taksiautoa ostaa. Siinä on mahis päästä suhteellisen edullisesti premium autoon käsiksi. Mietin vähän tuota hinnan tiputusta. Meillä oli muutama vuosi takaperin BMW:n 420d Coupe joka oli uutena muistaakseni sen 60 tonnia. Reilu kaksi vuotta ja n. 120tkm myöhemmin autoliike möi sen karvan alle 30 tuhannella eurolla. Meillä ainakin oli tuossa BMW:n huoltosopimus ja sen mukaisesti autoa huollettiin. Luulisin että aika yleisesti tuollaiset huoltosopparit tuon hintaluokan autoille tehdään. Näin äkkiseltään kuulostaa aika isolta erolta kilometreissä tuo 120 vs. 250-350 ja itse kallistuisin herkemmin vähemmän ajetun puoleen.
Nuo huolenpitosopimukset taitavat olla yleisesti kalliita kun vertaa ihan auton normaaleihin huoltoihin, joten en kyllä keksi syytä miksi kalliiseen autoon sellaisen ottaisi.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mitä tuumailette ajotietokoneiden tarkkuuksista kulutuslukemien suhteen? Oman manuaalivaihteisen V60 D3:n tietokone ilmoittelee sellaista 5 litraa satasella. Nyt on nastarenkaat olleet alla. Entisistä autoista jäänyt mieleen 120d automaatin kulutus kesä-/talvikausi yhdessä n. 5,6l/100km ja Volvo V40 T3 manuaalin kulutus 5,5l/100km kesäkelillä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Mitä tuumailette ajotietokoneiden tarkkuuksista kulutuslukemien suhteen? Oman manuaalivaihteisen V60 D3:n tietokone ilmoittelee sellaista 5 litraa satasella. Nyt on nastarenkaat olleet alla. Entisistä autoista jäänyt mieleen 120d automaatin kulutus kesä-/talvikausi yhdessä n. 5,6l/100km ja Volvo V40 T3 manuaalin kulutus 5,5l/100km kesäkelillä.
Ite laskemalla tankilta lukemat olen päätynyt siihen, että vähintään puol litraa voi lisätä tietokoneen kulutukseen. Toki nykyautoista en osaa sanoa kuin tarkkoja, omat tutkimuksen kohteet olleet 03-08 vuotisia...
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Mitä tuumailette ajotietokoneiden tarkkuuksista kulutuslukemien suhteen? Oman manuaalivaihteisen V60 D3:n tietokone ilmoittelee sellaista 5 litraa satasella. Nyt on nastarenkaat olleet alla. Entisistä autoista jäänyt mieleen 120d automaatin kulutus kesä-/talvikausi yhdessä n. 5,6l/100km ja Volvo V40 T3 manuaalin kulutus 5,5l/100km kesäkelillä.

3v ajan mittaillut kulutuksia sovelluksen avulla (kilometrit ja litrat ylös tankkauksella) ja heitot ajotietokoneen lukemiin ollut max 2 desiä, eli ihan hyvin pitänyt kutinsa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ja sitten huomioon pitää ottaa myös mittarivirhe. Jos auto menee sata kilometriä kuudella litralla, mutta todellinen kilometrimäärä onkin 91 kilometriä tuolle kuudelle litralle, niin onhan heitto aika merkittävä.

Tuossa se suurin heitto tuleekin, kun ihmiset luottavat sokeasti autonsa mittariin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös