Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 826
  • 19 022

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä Suomessa ajetaa pääasiassa hyvin ja turvallisesti. Ainahan joukkoon mahtuu muutamia, hieman eri tavalla ajavia. Tässäpä kommenttia heistä.
Sama. Kaikille noita töppäyksiä liikenteessä joskus tulee. Itse olin Jyväskylässä tapaninpäivänä ekaa kertaa koskaan käymässä. Keskittyminen ei ollut ihan sitä, mitä olisi pitänyt olla, kun uudella paikkakunnalla ajelin. Aika törkeästi tein sitten ihan viime hetken kaistanvaihdon jonkun eteen ja sain ihan ansaitusti pitkien vilkuttelua perään.

Pitkiä vilkuteltiin myös menomatkalla Jyväskylään ja se ei ollut enää niin ansaittua. Ajelin sellaisessa 15-20 auton letkassa vakkari päällä jossain siellä letkan keskivaiheilla ja ihan rajoitusten mukaan. Yhtäkkiä katson, kun takapeiliin ilmestyy ohittava auto ja pitkien välkyttely alkaa. Tiesin jo, että tuo lähtee heti seuraavassa paikassa ohi ja mielessäni mietin lähinnä vain sitä, että onko Audi vai BMW? No Audi oli. Muutenkin kyllä siinä aika vahvasti se fiilis tuon reissun aikana tuli, että ne ketä nämä liikennesäännöt eivät niin kosketa ovat hyvin vahvasti juuri em. automerkkien kuskeja.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tieteellisyydestä en osaa sanoa, mutta toistakymmentä vuotta sorakuopan läheisyydessä työskennelleenä voin kertoa, että niistä renkaista lähtee kiviä myös eteen- ja sivulle.

Renkaista toki voi lentää mihin suuntaan tahansa, mutta lavalta ei lennä eteenpäin, mikäli auto liikkuu. Tässä vaiheessa lienee turha mainita erikseen sora-autoja, kun ne renkaat löytyy muistakin vempeleistä.

Alkuperäinen väite ei koskenut renkaista lentäviä irtokiviä, vaan "lavalta eteenpäin tippuvia kiviä".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän vähintään 99 prosenttia kiveniskemistä tule renkaista lentävistä kivistä ja sitten lähemmäs promille sora-autojen lavalta lentävistä kivistä. Turvavälit pitämällä näitä aika vähän tulee.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun ajaa kaverin perässä ihan tappituntumalla, niin tuulilasi pysyy ehjänä:) Se turvaväli pitää oikeasti olla luokkaa 100m tai enemmän, jos aikoo täydellisesti osumilta välttyä. Pari kertaa kirkkaana talvipäivänä on sattunut huomaamaan sen renkaasta lentävän kiven, kun olen ajanut reilulla turvavälillä edellä menijään. Yhdellä kerralla tuli osumakin ja kerkesin siinä samalla vielä miettiä, että osuuko, jarrutanko, kiihdytänkö?
Lähtönopeus on kuitenkin luokkaa 20-30 m/s joten on ihan irtoamiskulmasta kiinni, kuinka kauas se partikkeli lentää. Pitää vielä muistaa, että itse ajat samalla nopeudella sitä kiveä kohti. Viimeksi vaihdattamassani lasissa osumakohta oli pari senttiä konepellin reunan alapuolella ihan lasin alaosassa sulkien alapuolella ja lasi koko leveydeltä halki aivan alareunastaan. Kiven tai nastan on täytynyt tulla yläviistosta vähintään n. 30° kulmassa tai muuten se olisi kimmonnut konepellin reunasta ylemmäs lasiin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Juu tosiaan nää hybridit. Volvon omistajana seuraillut keskusteluita Volvoista. Pari tapausta ollut jossa suhteellisen tuoreesta hybridi-Vollesta on akusto hajonnut. Uusi maksaa luokkaa 13k, ja ihan oman onnensa nojaan on poloiset omistajat jätetty vastaamaan kustannuksista.

Lexus xx 300h:a joskus aikaisemmin pohdiskelin, mutta jotenkin tuntuu pikku huijaukselta. Kulutus ei kuitenkaan kovin pieni noissa ole, ja akustojen valmistus kuulemma kuormittaa luontoa ihan sikana.
 
K

Kiekkokatsoja

Tieteellisyydestä en osaa sanoa, mutta toistakymmentä vuotta sorakuopan läheisyydessä työskennelleenä voin kertoa, että niistä renkaista lähtee kiviä myös eteen- ja sivulle.
Joo, tolla reissullani taisi enimmät kiven/hiekanjyvän tulla autooni, juurikin vastaantulijoista.
Toki pahinta olisi, jos ajaisi lähellä takanatulijaa, mutta niin en tehnyt.

Huomasin parintuhannen kilometrin matkalla, että poliisitunnuksin kulkevat autot, olivat kadonnet. Maantiellä vastaantulevia tunnuksellisia poliiseja tuli vastaan nolla kappaletta. Taajamissa muutamia.
Edellisillä vuosikymmenillä vastaavalla maantie matkalla tuli vastaan keskimäärin 5-6 poliisiautoa.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Auris Hybrid ollut reilu kolme vuotta. Erittäin tyytyväinen olen ollut. Huolettomin ja ylläpitokuluiltaan halvin auto mitä olen omistanut.

Kulutus on kesäisin ollut keskimäärin siinä viisi litraa sadalla tai karvan yli. Talvella litra tai pari enemmän. Pienimmillään pääsee semmoiseen 4,5 litran maantiekulutukseen.

Tuo akun takuu taitaa tosiaan olla se 10 vuotta ja olikohan 350tkm.

Moni on kysellyt, että pärjääkö hybridillä talvipakkasella. Mielestäni vähän outo kysymys, kun akkua on kuitenkin enemmän kuin normiautossa. Miksi siis pärjäisi huonommin? Ajaminenhan ei ole koskaan pelkän akun varassa, polttomoottori on aina tarvittaessa käytettävissä. Riittää siis että akkuvirta piisaa sen käynnistämiseen, kuten normiautossakin.
Auris Touring Sports on itellä, n.4v. vanha. Kulutus parhaimmillaan 4.7 kesäkelillä pitkässä matkassa ja näin talvella 5-5.1 aika tarkkaan. Jos innostuu vähän ajelemaan ja kiihdyttelemään enemmälti, niin silti alle 5.5 on pysynyt kulutus. Suositan autoa lämpimästi. Halpaa ja helppoa ajoa.
Jees, kiitoksia kokemuksien jakamisesta. Kyllä se muutaman vuoden vanha hybrid Auris on meikäläisen valinta. Tuo uusi hybrid farkku Corolla kyllä kanssa kutittelisi, mutta taitaa se hinta/laatu-suhde kuitenkin kohdata paremmin muutaman vuoden vanhassa kapistuksessa. Etenkin nuo halvahkot (muihin autoihin verrattuna) käyttökulut kelpaa.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Juu tosiaan nää hybridit. Volvon omistajana seuraillut keskusteluita Volvoista. Pari tapausta ollut jossa suhteellisen tuoreesta hybridi-Vollesta on akusto hajonnut. Uusi maksaa luokkaa 13k, ja ihan oman onnensa nojaan on poloiset omistajat jätetty vastaamaan kustannuksista.

Tässä ainakin yksi tapaus, linkki vie Iltalehteen.

Tuossa siis kyseessä tuontiauto Hollannista. Jutusta ilmenee että entinen omistaja Hollannin päässä on laiminlyönyt akkua koskevan eristevian korjauskehotuksen, mikä on sitten aiheuttanut ajan mittaan isomman vahingon. Näin ollen takuu on rauennut.

Kannatta siis varmistaa käytetyn auton historiasta että aukku on tarkastettu asianmukaisesti. Toyotalla se ainakin tapahtuu ihan määräaikaishuoltojen yhteydessä.

Tuontiautojen kohdallahan tuo on tietysti hankalampaa.

Tuo Volvon akkutakuukin näyttäisi olevan vain 5 vuotta ja 100000km
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juu tosiaan nää hybridit. Volvon omistajana seuraillut keskusteluita Volvoista. Pari tapausta ollut jossa suhteellisen tuoreesta hybridi-Vollesta on akusto hajonnut. Uusi maksaa luokkaa 13k, ja ihan oman onnensa nojaan on poloiset omistajat jätetty vastaamaan kustannuksista.

Lexus xx 300h:a joskus aikaisemmin pohdiskelin, mutta jotenkin tuntuu pikku huijaukselta. Kulutus ei kuitenkaan kovin pieni noissa ole, ja akustojen valmistus kuulemma kuormittaa luontoa ihan sikana.

Yksi (1) tapaus, josta on kirjoitettu varmaan se kymmenen lehtijuttua. Hollannista tuotu auto, jossa entinen omistaja oli koheltanut. Tällä sitten aina röllätään pitkin palstoja, kun on ÄIJJINÄ päästävä sanomaan, miten ne kaikki sähköautot on neitipaskaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi (1) tapaus, josta on kirjoitettu varmaan se kymmenen lehtijuttua. Hollannista tuotu auto, jossa entinen omistaja oli koheltanut. Tällä sitten aina röllätään pitkin palstoja, kun on ÄIJJINÄ päästävä sanomaan, miten ne kaikki sähköautot on neitipaskaa.

Heh, juuri näin. Varsinaisesti ko. mallin omistavana enemmän ärräpäitä aiheutuu tuosta tyyppivika-kompressorista joka jostain syystä laukeilee toistuvasti vaihtokuntoon. Näitä on sitten merkittävästi enemmän.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja jos nyt jatkaisin itse teemasta "Juu tosiaan nää hybridit."

Itse ajanut nyt 5 kk ja noin 12000 km Outlander PHEVillä, maantieajoa ja kaupunkiajoa sekaisin, muutama pidempi reissu mahtuu mukaan (mm. nyt Helsinki-Joensuu-Helsinki). Bensankulutus pumpuilta laskettuna vähän alle 3 l / 100 km, sähköä mennyt kuukausittain ajotietokoneen mukaan 250-300 kWh. Pääosin kotilatausta, mutta sähköautolla aina kauppaan tullessa on rutiini laittaa piuha kiinni, jos lataus on maksuton tai hinnoittelultaan järkevä (eli ei minuuttihinta kuten K-latauksella). Aika tyypillinen ajoprofiili, eli työmatkaa päivittäin 40 km, satunnaista muuta ajoa, kauppareissuja, harrastuksia jne. sen päälle. Jos sähkölle laskee tuohon "bensahinnan", se on noin sata litraa 95E, eli tuollaiset 0,85 l/100 km kustannuksena.

Ainoa haitta mitä Outista keksin on se, ettei mitään paluuta mihinkään polttomoottoriin tämän jälkeen ole vaan päinvastoin enemmänkin harmittaa ettei tullut jo nyt siirryttyä täyssähköön. Pomminvarmasti seuraava ajoneuvo on täyssähkö. PHEVit ovat portti siihen, sähköllä ajaminen on niin mukavaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Laitetaan tänne myös vanhan jäärän mielipide, ehkä tulen kehityksessä hiukan jäljessä mutta mielihyvin tulen.
Juuri päivitin syksyllä itselleni mk7 GTI Golfin, on kyllä lähellä unelma-autoa. Löysin yksilön johon oli klikkailtu varusteet mitkä itsekin olisin ottanut panoramaa, webastoa, parhaat dynaudio popit subbarilla, adaptiivinen vakkari se tutka hommeli joka ajaa itse vaikka ruuhkassa on ihan jänskä.
Auto on todella ketterä, kuivapaino alle 1300kg ja jo vakio GTI tehoilla kulku on todella jouhevaa. Ja tässä tullaankin akkuvehkeiden suurimpaan ongelmaan mun silmissä, en halua autooni painoa lisää.

Muutaman kuukauden kun on ajellut leveällä hymyllä niin ehkä seuraavaan kärryyn voisi antaa hiukan kiloissa anteeksi, ei akkujen vuoksi vaan nelivedon.

Ekomoottoreista puheen ollen, tämä 2.0TSI on tehoihinsa ja painoonsa nähden juuri sellainen, kohtuulliset verot, kulutukset, vakuutukset jne.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Auto on todella ketterä, kuivapaino alle 1300kg ja jo vakio GTI tehoilla kulku on todella jouhevaa. Ja tässä tullaankin akkuvehkeiden suurimpaan ongelmaan mun silmissä, en halua autooni painoa lisää.
En kyllä itsekään ihan ole tajunnut noiden hybridien "funktiota". Ranget tietääkseni siinä 30-100km tuntumassa? Joo, kaupunkiajoa ajan itsekin aika paljon. Ajopelinä toimii -15 vuosimallin 1,2 TSI Golf. Kaupunkiajossa kulutus jotain 6-7l /100km ja maantiellä 4,7-4,9l /100km.

Sen minkä voitat hybridillä kaupunkiajossa, niin häviät maantiellä, kun akut raahautuvat lisäpainona autossa.

Itselle se olisi täyssähkö esim Tesla, tai sitten perus bensa tai diesel-vehje. Hybridi on vähän HMV.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En kyllä itsekään ihan ole tajunnut noiden hybridien "funktiota". Ranget tietääkseni siinä 30-100km tuntumassa? Joo, kaupunkiajoa ajan itsekin aika paljon. Ajopelinä toimii -15 vuosimallin 1,2 TSI Golf. Kaupunkiajossa kulutus jotain 6-7l /100km ja maantiellä 4,7-4,9l /100km.

Sen minkä voitat hybridillä kaupunkiajossa, niin häviät maantiellä, kun akut raahautuvat lisäpainona autossa.

Tämä riippuu auton tekniikasta. Jos hybridi on pelkkä lisäsähkömoottori, sitten ehkä näin. Uudemmat kuitenkin toimivat myös tuolloin niin, että ajo- ja jarrutusenergiaa otetaan talteen, jolloin kulutus pienenee ja koneet ovat Atkinson-kierrolla, joka sopii juuri tähän tarkoitukseen. Toki PHEVit ovat jonkinlainen tekninen välivaihe (Norjasta on tästä paljonkin dataa), ainakin pääosin, mutta se välivaihekin voi jonkun hetken kestää.

Mitä rangeen tulee, suomalaisen keskimääräinen ajosuorite päivässä on 52 km. Siihen hybridi sopii loistavasti. Tietenkin auton pitää sopia ajoprofiiliin - mutta niinhän kaikkien autojen pitää. Jos tarvitset pienen kaupunkiauton, et sinä osta pakettiautoa tai jos haluat maantielle vähäkulutuksisen auton, tuskin ostat mitään 3.5-litraista bensakonetta. Ihmeellisesti tämäkin tuntuu ÄIJJILLE olevan ongelma vain silloin, kun osittaisena tai kokonaan voimalinjana on sähkö.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
En kyllä itsekään ihan ole tajunnut noiden hybridien "funktiota". Ranget tietääkseni siinä 30-100km tuntumassa? Joo, kaupunkiajoa ajan itsekin aika paljon. Ajopelinä toimii -15 vuosimallin 1,2 TSI Golf. Kaupunkiajossa kulutus jotain 6-7l /100km ja maantiellä 4,7-4,9l /100km.

Sen minkä voitat hybridillä kaupunkiajossa, niin häviät maantiellä, kun akut raahautuvat lisäpainona autossa.

Itselle se olisi täyssähkö esim Tesla, tai sitten perus bensa tai diesel-vehje. Hybridi on vähän HMV.
Puhut nyt ilmeisesti ladattavista hybrideistä. Nämä ”perus”hybridit ovat sitten aivan eri juttu.
Esim juuri Auris hybrid kuluttaa vähemmän kuin tuo Golf 1,2 Tsi, sekä kaupungissa että maantiellä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajopelinä toimii -15 vuosimallin 1,2 TSI Golf. Kaupunkiajossa kulutus jotain 6-7l /100km ja maantiellä 4,7-4,9l /100km.

Hyi saatana, mikä saastuttava ja tylsän ruma peruspertsa kulkuväline. Oma plug-inin kulutus on vaihdellut 2,8-3,1 L/100km (saasteetonta biodieseliä + loput puhdasta ydinsähköä).
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Palataanpa tuohon n.80 km/h kulkevaan kuorma-autoon jonka lavalta tippuu kivi. Mihin suuntaan väität liike-energian sitä liikuttavan?

No niin paljon kuin tuularit noita sora-autoja syyttävät, niin harvemmin sieltä kiviä lentelee, useammastakin eri syystä.

Mutta elä uskossasi, itse en jaksa enää aiheesta vääntää. Minulle on herttaisen yhdentekevää mikä sinun tuulilasisi rikkoo.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Yksi (1) tapaus, josta on kirjoitettu varmaan se kymmenen lehtijuttua. Hollannista tuotu auto, jossa entinen omistaja oli koheltanut. Tällä sitten aina röllätään pitkin palstoja, kun on ÄIJJINÄ päästävä sanomaan, miten ne kaikki sähköautot on neitipaskaa.

Juu olikin se kompressori tyyppivikana. Harrastaakohan sähkö- ja hybridiautoilijat myös karppausta? Kauhea melttoaminen alkaa välittömästi, jos joku jossain sanoo jotain muuta, kuin ylistää heidän tekemiänsä valintoja (jotka ovat todennäköisesti siis huonoja).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juu olikin se kompressori tyyppivikana. Harrastaakohan sähkö- ja hybridiautoilijat myös karppausta? Kauhea melttoaminen alkaa välittömästi, jos joku jossain sanoo jotain muuta, kuin ylistää heidän tekemiänsä valintoja (jotka ovat todennäköisesti siis huonoja).

Jos se jotain muuta on puhdasta trollausta, valehtelua ja hölmöilyä, varmaankin useimmat ryhmät sellaiseen jotenkin reagoivat.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulla lensi kerran vastaantulevan kuormurin lavalta? tuulilasiin kivi. Lasti oli päällä. Olin saatana just tulossa tuulilasifirmasta kotio uusi lasi keulilla, ja kivi? lensi tuulilasiin, ja lasiin särö. Pakko se oli sieltä tulla, kun ei muita autoja ollut mailla halmeilla. Toki mahdollinen myös rengas ja kivi sieltä, en osaa sanoa. Mutta vitutus oli infernaalinen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No niin paljon kuin tuularit noita sora-autoja syyttävät, niin harvemmin sieltä kiviä lentelee, useammastakin eri syystä.

Mutta elä uskossasi, itse en jaksa enää aiheesta vääntää. Minulle on herttaisen yhdentekevää mikä sinun tuulilasisi rikkoo.
Lentää harvemmin tai useammin, niin se yksikin kerta kun vastaan tulleesta kuorma-autosta lentänyt kivi rikkoi tuulilasini oli yksi kerta liikaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Lentää harvemmin tai useammin, niin se yksikin kerta kun vastaan tulleesta kuorma-autosta lentänyt kivi rikkoi tuulilasini oli yksi kerta liikaa.

No toki, mutta valitettavasti sinulle jää velvollisuus osoittaa, että tuo tilanne on mennyt juuri noin. Niin kauan, kun tuota kiveä ei kamerakuvasta havaita, se on lentänyt renkaasta.

Ainoa kerta, kun minun tuulilasini on rikki mennyt, kivi lensi vastaantulevan henkilöauton renkaasta. Tai sitten Karrilla oli siivet, koska muita autoja ei tieosuudella ollut. Mitä tällä hain? No kovin vaikea sitä on todistaa, että mistä se kivi lentää, kun ne ottavat liitoa milloin mistäkin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nyt näkemyksiä ja/tai valistuneita arvauksia viisaammilta autoihmisiltä.

Autonvaihto edessä. Ja pienesti pohdituttaa, ostaako bensa- vai dieselauto.

Vaikka olenkin hieno ja ympäristötietoinen ihminen, niin nyt kun on oma kukkaro kyseessä, niin eipä ole halua (mahdollisuutta) ostaa ympäristöystävällisempää ja samalla kalliimpaa autoa. Varsinkin kun vaimon osalta yksi vaatimus autolle on sellainen, että on ostettava jonkin sortin citymaasturi. Merkeissä ja malleissa, joita katsellaan, ei meidän budjetilla ole todellisia vaihtoehtoja esim. hybrideistä.

Autolla tulee ajettua vuosittain 20-25 tuhatta kilometriä, vähän vaihtelee, mutta tuommoista tuo on viime vuosina ollut. Suoraan vero ja dieselin vs. bensan hinta huomioiden, vuositasolla laskien diesel tulisi halvemmaksi näillä kilometreillä. Mutta onko nyt jotain muita (unohdetaan ne ympäristönäkökulmat, niiden osalta olen tietoinen) syitä sille, että olisiko bensa vai diesel järkevämpi vaihtoehto? Ajatuksissa ostaa käytetty, muutaman vuoden vanha (luokkaa 2015 - 2017 tai 2018), enintään 80 000 km ajettu auto. Ja ajaa sillä neljä - viisi vuotta, kunnes taas aika vaihtaa. Onko tuleva jälleenmyyntiarvo tai joku muu seikka sellainen, että kannattaisi edelleen bensassa pysyä?

Vähän houkuttaisi vaihtoehtona tuo diesel, mutta joku siinä kuitenkin jänskättää ja mietityttää. Tosiasia taitaa kuitenkin myös ympäristönäkökulmat huomioiden olla, että harkinnassa olevan ikäisten autojen osalta päästöt eivät hirveästi eroa, oli se sitten bensa tai diesel tuo auto. Vai olenko ihan kujalla tästä?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varsinkin kun vaimon osalta yksi vaatimus autolle on sellainen, että on ostettava jonkin sortin citymaasturi.
Meillä aika samanlaiset statsit ollut toisen auton vaihdolle, bensalla käyvä citymaasturi on kyllä haastava hankinta. Paljon pikkuturboja saatavilla mutta itse en näe niitä ainakaan käytettynä kovin järkevinä hankintoina.
Suurin osa markkinoilla on diiseleitä ja miksi ei olisi kun tekniikka tarjoaa hyvintehoa ja vääntöä kokoluokkaan.

Tosin itse olen bensamiehiä monestakin syystä, kilometrejä ei ensinnäkään meidän autohin tule kuin 10-15tkm per auto joten bensa on vaihtoehtona järkevä. Toisaalta myös bensavehkeet on tuleet taloudellisimmiksi, ja kevyemmiksi.
Itsellä vahvin vaihtoehto tuolta suunnalta on VW Tiguan 2016-> 2.0TSI, siinä kuitenkin jo yli 300nm vääntö mikä riittää hyvin isommankin auton liikutteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös