Halvalla duunaritason budjetilla sain tarjouksen dieselautosta (Volvo V70 2000-luvun alusta joka rekattu pakettiautoksi, 2.5l koneella, ilmastoinnilla, ajettu <400tkm, jakopää uusittu n. 10tkm sitten). Onko mitään muuta vakiomurheita kuin jakopään lisäksi mahd mittariston sähköongelmat, kytkin(asetelma) ja/tai turbo?
Onko 1. vai 2. sukupolven V70? Tuohan vaihtui juuri tuossa 2000. Ja tarkista nyt vielä onko 2.4 vai 2.5 litranen diisseli. 2000-2001 noissa on vielä tuota 2.5 litrasta 140hv Volkkarin konetta (sama mikä tuon ajan Transporttereissa), kun 2002 ja siitä eteenpäin niissä on Volvon oma 2.4 litranen "D5", 163hv. Kummatkin ovat kyllä erittäin kestäviä vehkeitä, D5 kuluttaa löpöä hieman enemmän ja taitaa olla hieman "halutumpi".
Minulla on kolme autoa ollut tuolla Volvon D5-tekniikalla (V70, S60 ja XC90), kaikki automaatilla. Juuri tuollaisia 300-430tkm ajettuja. Mittaristo-ongelmia ei ole esiintynyt joskin niistä olen kyllä kuullut tarinoita. PK-seudulla löytyy kyllä pajoja jotka osaavat niitä laittaa, mm. Samppasport Järvenpäässä.
Turbot on kestänyt, joskus siivekkeiden jumittumista ollut joka on laittanut moottorin vikatilaan (uudelleenkäynnistys auttaa). Kannattaa silloin tällöin irrotella karstat koneesta.
Alustan osia noissa kuluu kun on suht painava keula. Käsijarrut on olleet myös jonkinlainen murheenkryyni, niitä on pitänyt säätää kohilleen katsastusta varten useampaan kertaan. Mutta se on sinänsä pieni ja halpa ongelma, lähinnä vähän kettumaista.
Sitten vähän harvemmin tunnettu vika, mutta minulle on kaksi kertaa osunut,, nimittäin ohjaustehostimen öljyjen vuoto hammastangosta. XC90 tuli n. 330tkm ja V70 jossain 420tkm kohdalla. Korjaus maksoi XC90:n osineen (uusi hammastanko + jotain hilppeitä) rapiat 1200 EUR, V70 meni halvemmalla kun tilasin tarvikeosan ulkomailta ja vein läheiselle nyrkkipajalle, kaikkiaan ehkä 700-800 EUR. Toisaalta tiedän että alkuperäisellä hammastangolla on ajeltu yli puoli miljoonaa, joten tämä otanta on ehkä liian pieni tekemään mitään suoraa johtopäätöstä.
P.S. Vikakoodien lukua ei tarvitse liikaa säikähtää. Ainakin minulla V70 antoi joka lukukeralla varmaan puolenkymmentä vikakoodia, mm. ahtopaineista ja polttoaineen paineista yms., mutta ei kyllä ikinä johtanut mihinkään toimenpiteisiin. Vikavalon syy tietenkin kiinnostaa ja kannattaa selvittää.
P.P.S Vikavalosta puheen ollen, jos siellä jokin valo palaa niin siinä ajotietokoneen ruudussa mittariston vasemmassa alareunassa lukee syy.