Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Katumaastureiden isoin etuhan on nimenomaan tuo parempi kulma katsoa asioita. Kai siihen muitakin etuja on, mutta omasta mielestäni tuo on selvästi isoin niistä.

Kysytään nyt täältä, kun itsehän en autoista juurikaan ole kiinnostunut kuin käyttömielessä. Pitäisi nyt ilmeisestikin toisen henkilön puolesta myydä Auris vm 2007, ajettu 92tkm. Katsastettu keväällä ja pienen vaivan korjauskehoitus tuli, mutta ei isompaa ja se korjattu. Jotain naarmua puskurissa. Paljon tuollaisesta voisi kuvitella saavansa?
Noin vähän ajettu Toyota menne heti kaupaksi, myyntihinnat lienee 8000-9000 välissä kun itse myyt.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Noin vähän ajettu Toyota menne heti kaupaksi, myyntihinnat lienee 8000-9000 välissä kun itse myyt.

Vaikka kyseessä onkin hyvin vähän ajettu yksilö, niin kyllä pidän melkoisena ihmeenä, jos joku 12 vuotta vanhasta Auriksesta noin paljon maksaisi. Jo pelkästään noita tuon ikäisiä Auriksia on myynnissä kymmeniä, jotka ovat nopean katsauksen mukaan olleet kaupan jo muutaman kuukauden. Toki pyyntihinnan voi asettaa vaikka lähelle kahdeksaa tonnia ja odotella lottovoittoa, mutta jos nopeasti haluaisi autosta päästä eroon, niin ainakin pari tuhatta saa varmasti pudottaa jo heti pyyntihintaa ja siitä sitten kauppahinta todennäköisten tinkimisten jälkeen vielä alempana.

Kannattaa myös ehkä pyytää tarjousta jostakin autoliikkeestä, niin sen perusteella voi sitten arvioida, että millä hinnalla liike sen kuvittelisi saavan myytyä eteenpäin. Jos liike esim tarjoaisi sinulle autosta 5000, niin ehkä se uskoisi saavansa itse sen myytyä hintaan 6500.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vaikka kyseessä onkin hyvin vähän ajettu yksilö, niin kyllä pidän melkoisena ihmeenä, jos joku 12 vuotta vanhasta Auriksesta noin paljon maksaisi. Jo pelkästään noita tuon ikäisiä Auriksia on myynnissä kymmeniä, jotka ovat nopean katsauksen mukaan olleet kaupan jo muutaman kuukauden. Toki pyyntihinnan voi asettaa vaikka lähelle kahdeksaa tonnia ja odotella lottovoittoa, mutta jos nopeasti haluaisi autosta päästä eroon, niin ainakin pari tuhatta saa varmasti pudottaa jo heti pyyntihintaa ja siitä sitten kauppahinta todennäköisten tinkimisten jälkeen vielä alempana.
Kyllä, vaan tuo Auris on aikas luotettavan maineessa. Jos käyttöautoa etsii, niin siinä. Kilometrit vähissä, mikä mielestäni ratkaisee.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Nettiautossa näyttäisi olevan noilla spekseillä 4000-8000 tonnin väliin Aurikset. Riippuen kuinka nopeasti autosta haluaa eroon, niin laittaa hinnan sen mukaan.

Kannattaa sitten valmistautua kaikenlaisten idioottien yhteydenottoihin. Yhden auton olen nettiauton kautta myynyt, ja vittu mitä tampioita sieltä soittelee. "Joo sulla oli tuo auto myynnissä, voisin ostaa sen jos laitat siihen uudet talvirenkaat alle." "Mulla puuttuu 3 tonnia tuosta pyynnistä, mutta voisin antaa vanhan ruohonleikkurin, jos sillä sais osan katettua."
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kannattaa sitten valmistautua kaikenlaisten idioottien yhteydenottoihin. Yhden auton olen nettiauton kautta myynyt, ja vittu mitä tampioita sieltä soittelee. "Joo sulla oli tuo auto myynnissä, voisin ostaa sen jos laitat siihen uudet talvirenkaat alle." "Mulla puuttuu 3 tonnia tuosta pyynnistä, mutta voisin antaa vanhan ruohonleikkurin, jos sillä sais osan katettua."

Mulla oli aikoinaan mutsivainaan Accord myynnissä. Kaveri sitten rupesi puhelimessa hanuria tarjoomaan välirahaksi. Siis selvyyden vuoksi, haitaria... harmonikkaa. Sano, että ainakin kolmentonninvehje, muttei tarvii kun puolet siitä, 1500€.

Ei tullut meikäläisestä hanurin räplääjää, eikä ukosta Honda-miestä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
No, jos siitä joku on kiinnostunut, niin saa laittaa yksityisviestiä. Lähinnä Uudellamaalla rullailut. Mitään maksimaalista hintaa siitä ei tarvitse saada. Ei se nyt mikään 4 tonnin auto kuitenkaan ole. Kunto hyvä, katsastettu keväällä ja startti vaihdettu uuteen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No, jos siitä joku on kiinnostunut, niin saa laittaa yksityisviestiä. Lähinnä Uudellamaalla rullailut. Mitään maksimaalista hintaa siitä ei tarvitse saada. Ei se nyt mikään 4 tonnin auto kuitenkaan ole. Kunto hyvä, katsastettu keväällä ja startti vaihdettu uuteen.
Tuossa aiemmin mainittiin että Aurikset noilla spekseillä olisivat Nettiautossa 4-8 tonnin haarukassa. No eivät kyllä ole, vaan hintahaarukka on sekä Nettiautossa että Autotalli.comilla 8-10 tuhatta. Tuohon 4000-8000 haarukkaan päästään vain unohtamalla ajetut kilometrit kokonaan, eikä tässä tapauksessa ole kyllä pienintäkään järkeä katsoa jotain 250 tkm ajetun hintaa.

Nettiauton puolella pari noista on yksityisellä myynnissä, toinen on 93tkm ajettu -07 Auris ja pyyntö 7900, toinen 87 tkm ajettu -08 mallinen josta pyydetään 9200 eur.
Kyllä ainakin tuon perusteella voisi lähteä n. 8 tonnilla yrittämään, jos ei isompaa kiirettä ole päästä eroon.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Saahan niistä tietysti pyytää mitä haluaa, mutta epäilisin, että harva on kiinnostunut maksamaan lähes kymppitonnia toistakymmentä vuotta vanhasta Auriksesta.

Nettiautoa, kun selaa hintakartoitusmielessä, niin kannattaa muistaa, että liikkeet eivät edes koeta saada pyytämäänsä hintaa ja yksityiset yliarvostavat omia autojaan useamman tonnin verran.

Tietysti, kuten mainittu, jos ei ole kiire päästä eroon, niin kannattaa laittaa sopivasti tinkivaraa. Ei kuitenkaan liikaa tai karkottaa pois monta hanurivaihtotarjousta.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Nettiautoa, kun selaa hintakartoitusmielessä, niin kannattaa muistaa, että liikkeet eivät edes koeta saada pyytämäänsä hintaa ja yksityiset yliarvostavat omia autojaan useamman tonnin verran.
Riippuu tietysti hintaluokasta, mutta kyllä Nettiautossa hinnoissa on aina jonkin verran ilmaa. Myin pari vuotta sitten vuosituhannen alun V70:n Nettiautossa. Hain verrokit ja totesin että hintapyynnit pyörivät välillä 3000-4000 EUR. Koska halusin homman hoidetuksi nopeasti, laitoin hintapyynniksi karvan verran alle 3000 EUR.

No, ensimmäisen 2vk aikana tuli ehkä kaksi puhelua jotka eivät johtaneet mihinkään. Tämän jälkeen kyllästyin pelleilyyn ja pudotin hinnan 1900 euroon. Sitten alkoi puhelin piristä jatkuvasti, ja kaikenkarvaista hiipparia lupaili ostaa auton heti jos lähtee tonnilla, jos tulen näyttämään sitä Poriin, tai jos otan moottorisahan vaihdossa, jne. Lopulta möin auton 1500 eurolla. Loppupäätelmäni oli että 80% Nettiauton ilmoituksista on ylihintaisia ja seisoo siellä kuukaudesta toiseen. Veikkaan jopa että vaihtoutoliikkeet pitävät siellä tarkoituksella ylihintoja, jotta saavat markkinahintoja nitkuteltua ylöspäin.

Mutta ei silti, kylla alle 100tkm ajetusta 07 Auriksesta selkeästi yli 4000 EUR saa varmasti. Mutta hyvä ymmärtää se että käytettyjen autojen kaupassa juuri mikään ei koskaan liiku niillä listahinnoilla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Voin helposti kuvitella osan katumaastureiden suosiosta johtuvan ainakin Suomessa väestön ikääntymisestä. Parikymmentä senttiä korkeammalla olevalle istuimelle on niin paljon helpompi istahtaa ja samoin noista pois, että sen jälkeen ei enää mielellään vaivaudu kyyristelemään matalampien autojen penkeille. Myös näkyvyys korkeammalta on paljon parempi.

Itse en ainakaan ihmettele katumaastureiden suosiota, sillä niissä on paljon etuja ja ainoa haittapuoli on hieman suurempi polttoaineenkulutus.

Yllä hyviä syitä, miksi katumaasturit ovat suosittuja. Hieman oli outo artikkeli linkissäsi, koska pienet ja keskikokoiset katumaasturit muodostavat SUV-myynnistä Suomessa noin 90 prosenttia. Ja nämä pienet ja keskikokoiset katumaasturit korvaavat suuria sedaneita ja tila-autoja, jotka olivat ennen suositumpia. On myös katumaastureita sähköisinä versioina mm. Jaguarilta ja hybridejä on useita. Kun puhutaan katumaasturista (ei siis maasturista), akutkin on helppo sijoittaa.
 
4

444

Tuossa aiemmin mainittiin että Aurikset noilla spekseillä olisivat Nettiautossa 4-8 tonnin haarukassa. No eivät kyllä ole, vaan hintahaarukka on sekä Nettiautossa että Autotalli.comilla 8-10 tuhatta. Tuohon 4000-8000 haarukkaan päästään vain unohtamalla ajetut kilometrit kokonaan, eikä tässä tapauksessa ole kyllä pienintäkään järkeä katsoa jotain 250 tkm ajetun hintaa.

Nettiauton puolella pari noista on yksityisellä myynnissä, toinen on 93tkm ajettu -07 Auris ja pyyntö 7900, toinen 87 tkm ajettu -08 mallinen josta pyydetään 9200 eur.
Kyllä ainakin tuon perusteella voisi lähteä n. 8 tonnilla yrittämään, jos ei isompaa kiirettä ole päästä eroon.
Tuon ikäisessä autossa pelkkien kilometrien miettiminen on vähän kuin lämpimikseen housuun kusemista talvipakkasilla. Joo, paljon on osia, jotka kuluvat kilometrien myötä, mutta aivan helvetisti on osia, jotka kuluvat ihan puhtaasti ajan suotuisalla myötävaikutuksella. 12 vuotta vanha on 12 vuotta vanha, eikä se siitä nuoremmaksi muutu riippumatta ajetuista metreistä. Ympärivuotinen säilytys lämpimässä tallissa olisi yksi, mikä voisi edes teoriassa säästää muovia ja kumia olosuhteilta, mutta useimmiten kohtalona on ympärivuotinen säilytys säiden armoilla.

Pyytää noista saa toki ihan mitä hyvänsä, etenkin jos tosiaan ei ole kiirettä päästä eroon. Tai ollenkaan. Mieli siinä voi kyllä pahoittua, jos ei lottovoitto osukaan kohdalle.
 

Tuamas

Jäsen
No, jos siitä joku on kiinnostunut, niin saa laittaa yksityisviestiä. Lähinnä Uudellamaalla rullailut. Mitään maksimaalista hintaa siitä ei tarvitse saada. Ei se nyt mikään 4 tonnin auto kuitenkaan ole. Kunto hyvä, katsastettu keväällä ja startti vaihdettu uuteen.

Suosittelen, että lyöt ensin tätä kautta Ilmoituksen Kilpailuta autoliikkeet - Myy autosi eniten tarjoavalle ja saat autoliikkeiltä sitten verrokkihinnan.

Eli tuolla autoliikkeet lähettävät tarjoukset mihin hintaan he ostaisivat autosi, voit hyväksyä tai hylätä tarjouksen (eka kannattaa yleensä aina hylätä) ja näin saat käyvän vaihtohinnan autolle.

Sitten jos on intoa kuunnella renkaanpotkijoiden ja älyttömien vaihtotarjousten tulvaa, niin hintaa tuo yltä saatu hinta+1000-1500€ ja Nettiautoon ilmoitus.

Nettiautossa kuitenkin kylmä fakta on, että ainoat mitkä liikkuvat, ovat ne Suomen halvimmat samoin speksein olevat autot.

Tuosta kun noita 2007 Auriksia katseli, niin liikkeellä oli 4900€ 150tkm ajettu ja toisella 127tkm ajettu 6790€ ja 100tkm ajettu 7890€.

Tuossa on esim. Toyota Auris **Webasto * Xenonit * Cruise control** RAHOITUS ALKAEN 1,89%+KULUT //RahoitusKumppani - Sinun Kumppanisi Viistoperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Liikkeessä 7490€, 2008, 104tkm mittarissa, iso dieselkone, xenonit ja webasto.

Näistä voisin päätellä, varsinkin kun auto ei ilmeisesti ole täydellisessä kunnossa, että yli 5000€ toteutuva hinta kuulostaa melkoiselta utopialta, 4000-4500€ hinnalla se varmaan liikkuu kohtuu nopeasti. 6000€ on melkein katto ja siihen saa sitten jo käydä tuuri ja myyntimiehen taidot pitää olla kuosissa.
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tässä ois auton vaihto eessä (halpa amisjapsi alkaa osoittaa merkkejä siitä et osia hajoaa sieltä sun täältä ja syö löpöä kuin kilpasyömäri ruokaa)

Halvalla duunaritason budjetilla sain tarjouksen dieselautosta (Volvo V70 2000-luvun alusta joka rekattu pakettiautoksi, 2.5l koneella, ilmastoinnilla, ajettu <400tkm, jakopää uusittu n. 10tkm sitten). Onko mitään muuta vakiomurheita kuin jakopään lisäksi mahd mittariston sähköongelmat, kytkin(asetelma) ja/tai turbo?
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Alustan nivelet, siellä on melko lailla erilaista koiranluuta ja puslaa joka nurkalla. Noi osat nyt ei paljoa maksa, mutta teettäminen ulkopuolisella syö helpolla tonnin lompakosta. Katsastettu milloin?
Tän kesän lopulla. Nesteitä ei syö. Vissiin moottorin vikavalo välkkyy silloin tällöin (eli perus Volvosähkön vik... ominaisuuksia, joku anturi mahdollisesti?, ainakin mitä raskaammasta kalustosta on kokemuksia), mutta mitään ylimääräisiä ja kalliinkuuloisia ääniä ei oo kuulunut. Pitää ottaa vielä tarkempi testiajo jossain kohtaa.

Aika tarkkaan on tullut syynättyä googlea ja Volvopalstaa lävitse tyyppivioista. + paria autonruuvaajakaveria jotka tietää enemmän kuin minä, käyttänyt vertaistukiapuna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitäisi olla aika kova autokuume että ostaisin auton jossa palaa vikavalo ja sen syy ei ole tiedossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Pitäisi olla aika kova autokuume että ostaisin auton jossa palaa vikavalo ja sen syy ei ole tiedossa.
Saattaa olla et heppu jolta oon ostamassa (ei mikään jobbari käsittääkseni) on maininnut tuon vikavalon syynkin, ei vaan oo jäänyt mieleen kun keskityin enemmän kyselemään kilsojen lisäksi kytkimen, jakopään ja turbon kunnosta. Ei kuitenkaan mitään maailmaa mullistavaa. Hyvällä tuurilla riittää ihan vikakoodien luku... ja huonolla tuurilla kättä sitten lompakon suuntaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Captain Slow Ok, seuraava kysymys miksei ole sitten laittanut kuntoon, jos on pikkuvika ja helppo korjata. Ehjiäkin Volvoja ehkä myynnissä on.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saattaa olla et heppu jolta oon ostamassa (ei mikään jobbari käsittääkseni) on maininnut tuon vikavalon syynkin, ei vaan oo jäänyt mieleen kun keskityin enemmän kyselemään kilsojen lisäksi kytkimen, jakopään ja turbon kunnosta. Ei kuitenkaan mitään maailmaa mullistavaa. Hyvällä tuurilla riittää ihan vikakoodien luku... ja huonolla tuurilla kättä sitten lompakon suuntaan.
Kyllä minä kävisin Motonetin kioskilla lukemassa noi koodit ennen kaupan tekoa. N. 20e taitaa maksaa
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Halvalla duunaritason budjetilla sain tarjouksen dieselautosta (Volvo V70 2000-luvun alusta joka rekattu pakettiautoksi, 2.5l koneella, ilmastoinnilla, ajettu <400tkm, jakopää uusittu n. 10tkm sitten). Onko mitään muuta vakiomurheita kuin jakopään lisäksi mahd mittariston sähköongelmat, kytkin(asetelma) ja/tai turbo?
Onko 1. vai 2. sukupolven V70? Tuohan vaihtui juuri tuossa 2000. Ja tarkista nyt vielä onko 2.4 vai 2.5 litranen diisseli. 2000-2001 noissa on vielä tuota 2.5 litrasta 140hv Volkkarin konetta (sama mikä tuon ajan Transporttereissa), kun 2002 ja siitä eteenpäin niissä on Volvon oma 2.4 litranen "D5", 163hv. Kummatkin ovat kyllä erittäin kestäviä vehkeitä, D5 kuluttaa löpöä hieman enemmän ja taitaa olla hieman "halutumpi".

Minulla on kolme autoa ollut tuolla Volvon D5-tekniikalla (V70, S60 ja XC90), kaikki automaatilla. Juuri tuollaisia 300-430tkm ajettuja. Mittaristo-ongelmia ei ole esiintynyt joskin niistä olen kyllä kuullut tarinoita. PK-seudulla löytyy kyllä pajoja jotka osaavat niitä laittaa, mm. Samppasport Järvenpäässä.
Turbot on kestänyt, joskus siivekkeiden jumittumista ollut joka on laittanut moottorin vikatilaan (uudelleenkäynnistys auttaa). Kannattaa silloin tällöin irrotella karstat koneesta.

Alustan osia noissa kuluu kun on suht painava keula. Käsijarrut on olleet myös jonkinlainen murheenkryyni, niitä on pitänyt säätää kohilleen katsastusta varten useampaan kertaan. Mutta se on sinänsä pieni ja halpa ongelma, lähinnä vähän kettumaista.

Sitten vähän harvemmin tunnettu vika, mutta minulle on kaksi kertaa osunut,, nimittäin ohjaustehostimen öljyjen vuoto hammastangosta. XC90 tuli n. 330tkm ja V70 jossain 420tkm kohdalla. Korjaus maksoi XC90:n osineen (uusi hammastanko + jotain hilppeitä) rapiat 1200 EUR, V70 meni halvemmalla kun tilasin tarvikeosan ulkomailta ja vein läheiselle nyrkkipajalle, kaikkiaan ehkä 700-800 EUR. Toisaalta tiedän että alkuperäisellä hammastangolla on ajeltu yli puoli miljoonaa, joten tämä otanta on ehkä liian pieni tekemään mitään suoraa johtopäätöstä.

P.S. Vikakoodien lukua ei tarvitse liikaa säikähtää. Ainakin minulla V70 antoi joka lukukeralla varmaan puolenkymmentä vikakoodia, mm. ahtopaineista ja polttoaineen paineista yms., mutta ei kyllä ikinä johtanut mihinkään toimenpiteisiin. Vikavalon syy tietenkin kiinnostaa ja kannattaa selvittää.
P.P.S Vikavalosta puheen ollen, jos siellä jokin valo palaa niin siinä ajotietokoneen ruudussa mittariston vasemmassa alareunassa lukee syy.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Näyttää, että lähipäivinä olisi hyvä vaihtaa talvirenkaat. Ensiviikolla talvisia lukemia.
Aloitan eka autoon renkaidenvaihdon nyt. Viikonloppuna pari muuta autoa työn alle.
Ja en todellakaan ole varakas, vaikka renkaita vaihtelen. Ei noi kaikki oo mun.
 

teppana

Jäsen
Ens torstaina on meillä renkaanvaihto. Nastat menee alle ensimmäistä kertaa neljään talveen. Saa nähdä onko pito paljon kitkoja parempi. Toki nyt on auto etuvetoinen ja aiempi oli neliveto.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämähän toki on ollut tiedossa. Diesel tulee bensiinin kyllä päihittämään. Toki Suomessa kun asiantuntemattomasti poliitikot päästelevät mitä lie suustaan niin onhan kuluttaja sekaisin. Niin ja halvalla ei saa liikkumisesta selvitä, se kai on pääasia koko keskustelussa.

Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin
Täyskäännös diesel-keskustelussa: Parjatut diesel-autot saattavatkin olla valmistajien väylä pienempiin päästöihin
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Diesel-moottorinen Kia käynnistyy hyvin laiskasti kylmänä, käytännössä siis arki-iltoina kun on päivänsä seissyt ulkona työpaikan pihalla. Tilanne aavistuksen huolettaa kun näillä leveysasteilla ei mitään hirmupakkasia vielä ole ollut. Yritin tuossa juuri testailla yleismittarilla hehkutulppia, mutta helvetin ahtaasta kolosta huolimatta sain jokaiseen oikean näköisiä (ja erityisesti samanlaisia) lukuja. Koitin ottaa tulppia samalla kertaa irti, mutta uskallus ei riittänyt kun tuntuivat olleen niin pirun jumissa. Ymmärtääkseni yleismittarilla tehdystä testistä huolimatta vika voisi siltikin piillä niissä.

Kun moottorilla on ajanut lyhyenkin matkan niin sen jälkeen käynnistyy moitteetta.

Onkos jollain vinkkejä hommaan tai muuta diagnoosia näillä spekseillä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös