Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827
Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että muutaman minuutin tankkauskertojen väheneminen/lisääntyminen on joillekin ihmisille niin iso asia, että vaikuttaa merkittävästi auton valintaan. Vaikka välillä olen töiden takia joutunut paljonkin ajamaan niin ei sillä ole kovin suurta merkitystä itselle ollut joutuuko tankkaamiseen käyttämään viikossa aikaa 5 vai 10 minuuttia. Ainakaan en valitsisi kokonaisuudessaan kalliimpaa autoa vain sen takia.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Seuraava ostos lienee melko varmasti Golf R, mutta onko hatchback vai farmari, se on vielä auki.
Viistoperä olis siinä mielessä oivallinen että en sitä tilaa tarvitse kuitenkaan, koska yksin elän ja ajan.
Farmari taas jos kuitenkin on jotain kuljetettavaa. Esim lätkäkamat tms. Toki ne kulkisi pakussakin kivasti.
Tämän hetkinen henkilöauto, Scirocco, alkaa olemaan vanha, ruma ja hidas. Tosin eipä tuolla ole paljon tullut ajeltua kun pakulla kurvailen pääasiassa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Demariketjusta eli liikenneministeri Marinin kokemaa uhkailua ymmärtämättömänä, siis typerien hätäpäiden kalinan ärsyttämänä, ajattelin sittenkin pompata tänne autoiluketjuun eli liikennevirtaan.

Minusta Suomen pitäisi EUssa saada läpi täysikokoisen nopeusrajoitetun ajoneuvon (auton) ajo-oikeus yli viisitoista vuotiaille, tutkintoa vastaan tietysti. Suomi on Ruotsin kaltainen maa, nimittäin yllätyksenä varmaan monille, täällä jossain korvessa vielä asuu nuoria koululaisia, joiden vanhemmilla on turvesoista kaivettua mutaista rahuskia.

Noiden pienempien kapitalistien kakrujen mopoautoja näkyy muutamia, toisaalta enemmän koulun parkkipaikalla näkyy isompien kapitalistien ykköstraktoreita, omakotitalon korkuisia, esim:
John Deere 6MC -sarjan traktorit | Traktorit | hankkija.fi .
Toki tällä uudella traktorilla käydään koulussa ja myös hoidetaan peltotyöt, kouluaikana arkisin isälle tai äidille riittää maatilan töihin se kakkostraktori, jakeluhommiin on pienempi muutenkn kätevämpi.

Mutta mitä olin sanomassa: kyllä nuo isot traktorit kulkevat aikas lujaa, ja painavat perkeleesti enemmän kuin henkilöauto.
Minä tuntisin oloni kylällä turvallisemmaksi mikäli nuorilla olisi näitä ruotsalaisia epa- tai A-traktoreita.
linkki toivottavasti toimii Tekniikan Maailmaan , Tekniikan Maailma

45 km/h nopeusrajoitettu ja ehkä kaksipaikkaiseksi modattu henkilöauto olisi järkevä ja turvallisempi liikenneväline Suomeen kuin hentoinen mopoauto tai iso traktori: Ylen radioon

Kuuntele Kevytautoille aikalisä, turvallisuus keskiöön Yle Areenassa:
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olisiko taas kerran niin, että huolellisella valmistelulla kevytautoilu voisi Suomessa toimia?

1. Traficom sai komissiolta huomautuksen nopeudenrajoittimen teknisestä määräyksestä. Komission mukaan rajoittimen pitäisi olla tarkemmin määritelty, jotta sitä olisi vaikeampi kiertää.

2. Komission mukaan mopoauton ajokortilla ei voi ajaa kevytautoksi sanottua ajoneuvoa eikä tällaista pelkästään henkilökuljetukseen tarkoitettua ajoneuvoa voi ylipäätään nimetä traktoriksi.

3. Komission mukaan henkilöauto ei muutu traktoriksi sillä, että sen nopeus rajoitetaan 60 km/h.

4. Komission mukaan koska kyseessä ei ole maa- ja metsätalouden käyttöön tarkoitettu traktori, niin sitä ei voi ajaa sen kummemmin traktori- kuin mopokortillakaan, jolla voi ajaa perinteistä mopoautoa eli kevytnelipyörää.

Ei nuo ihan ylivoimaisen yllättäviltä ongelmilta etukäteen ole voineet vaikuttaa, mutta eteenpäin on menty ilman ratkaisuja. Yllä @arvee teki esityksen koko EU:n alueella täysikokoisen nopeusrajoitetun ajoneuvon (auton) ajo-oikeudesta yli viisitoista vuotiaille, tutkintoa vastaan tietysti. Siinäkin on ongelmansa mm. rajoittimen osalta, mutta ehkä jotain tuollaista.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tuossa Ylen jutussa muistaakseni nostettiin esiin myös mönkijät, tai mönkkärit, minä taidan olla liian vanhojen termien varassa elävä.
No mutta perskules, ajettiin siskoonpoijan polttareissa näillä vehkeillä, paljon möngittiinkin, mutta kun arvee harhautui siirtymätaipaleella, niin tuli ajettua kaheksaa kymppiä kantatiellä... Kyllä vehkeestä lähti vauhtia, mielestäni mönkijä on väärä nimitys laitteelle, toki minulla on AB-ajokortti vieläkin.
En jaksanut Lex-kokoelmasta hakea: onko mönkijä tuollaisen moottoriajoneuvon laillinen nimitys?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Linkistä löytyy kuvia autoista, joiden ruostesuojauksessa on parantamisen varaa. Aikaisemmin taisi olla puhetta, että uudemmat Mazdat olisivat vanhoja parempia ruostesuojaukseltaan. Muutama matukka päässyt kuviin, eikä hirveän hyvin ole suojattu 15-16-mallisia.

 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täällä varmaan jollain kokemusta E60 530d bemarista (LCI versio). Olisi sellainen tässä vähän hakusessa. Sedanina tai farkkuna mieluiten nelikko. Tällä hetkellä E90 325xi, mutta mieli halajaisi isompaa. Ainoa mikä mietityttää on tuo jälleenmyyntiarvo tulevaisuudessa tuossa 530d. Itse vähän ristiriitaisin mielin kun kuitenkin hyvä auto alla tälläkin hetkellä, mutta hirveä autokuume päällä ja vähän tehoa lisää myös mieli haluaisi. Mielellään kuulisin kokemuksia autosta ja onko mitään erityista huomioitavaa. Vai kenties onko aivan älyvapaata hankkia tuollainen vanhahko diesel.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Täällä varmaan jollain kokemusta E60 530d bemarista (LCI versio). Olisi sellainen tässä vähän hakusessa. Sedanina tai farkkuna mieluiten nelikko. Tällä hetkellä E90 325xi, mutta mieli halajaisi isompaa. Ainoa mikä mietityttää on tuo jälleenmyyntiarvo tulevaisuudessa tuossa 530d. Itse vähän ristiriitaisin mielin kun kuitenkin hyvä auto alla tälläkin hetkellä, mutta hirveä autokuume päällä ja vähän tehoa lisää myös mieli haluaisi. Mielellään kuulisin kokemuksia autosta ja onko mitään erityista huomioitavaa. Vai kenties onko aivan älyvapaata hankkia tuollainen vanhahko diesel.
Kokemusta on juu ja en kauheasti enää lähtisi jälleenmyyntiarvoja noissa peleissä funtsimaan. Osta tuontiauto niin saat hiukan varusteitakin ja m:n korisarja tekee yllättävän paljon ulkonäköön. Nämä siis jos et aitoa M-sporttia raaski laittaa. Sopivia optimointejakin löytyy suh't halvalla, mikäli ei ole jo valmiina. Mulla oli seinäjokelaisen pajan ohjelmointi: 310hv ja 720Nm, mutta pelkkänä takavetona, mikä oli suurin miinus muuten hauskassa autossa. Eli suosittelen nelikkoa tai vähintään lukkoperällistä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi Trumpin osoittamista Suomen sosialistisen järjestelmän kalleutta korostavista epäkohdista oli jonkin Jenkeissä suositun avolavarekan hinta täkäläisillä markkinoilla (sairaan kallis verrattuna good ole american prices). En silloin pysähtynyt asian äärelle. Sittemmin on tullut ihmeteltyä koko tuotekategoriaa; että mitä vittua nuo jenkit oikein ajattelevat? Mitä järkeä on jossain kolmen tonnin painoisessa avolavakolossissa? Kuvitteleeko pickup-kuski olevansa joku rancheri joka kätevästi kuskaa lavalla tonnin hiekkaa, sorkistaan sidotun vastasyntyneen vasikan ja 20 jalkaa viemäriputkea? Kehtaako täällä joku tunnustaa kulkevansa tuollaisella epäkäytännöllisellä (yli 90% ajasta vääränmallinen) slerbanjatkeella? Kuka näitä oikeasti tarvitsee? Farmari tai pakettiautohan on paljon tarkoituksenmukaisempi lelu.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Mitä järkeä on jossain kolmen tonnin painoisessa avolavakolossissa?

Tätä olen olen myös monasti miettinyt, kun silloin tällöin näkee noita jenkki- kolosseja. Hauskintahan tässä on vielä se pointti, että nuo jäävät miltei heti jumiin, jos yrität ajaa jossain pahemmissa paikoissa. Olen kuullut tapauksesta, kun farmari- auton on pitänyt hinata tuollaisen jenkkilaivan pois pellolta, kun on jäänyt jumiin sinne. Kyllä jos oikeasti tarvitsee vaikka työssään lava-auton, niin valinta on silloin Mitsun L200, tai Toyota Hilux. Pääsee pahemmissa paikoissa ja kyllä kestää.

New Yorkissa tulikin nähtyä varmaan koko jenkkiautojen kirjo, ja mietin että juuri mitään näistä ei näe Suomessa. Miksi? Pitääkö puheet vain kauniista ulkonäöstä paikkansa, ja muuten ihan susia?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tätä olen olen myös monasti miettinyt, kun silloin tällöin näkee noita jenkki- kolosseja. Hauskintahan tässä on vielä se pointti, että nuo jäävät miltei heti jumiin, jos yrität ajaa jossain pahemmissa paikoissa. Olen kuullut tapauksesta, kun farmari- auton on pitänyt hinata tuollaisen jenkkilaivan pois pellolta, kun on jäänyt jumiin sinne. Kyllä jos oikeasti tarvitsee vaikka työssään lava-auton, niin valinta on silloin Mitsun L200, tai Toyota Hilux. Pääsee pahemmissa paikoissa ja kyllä kestää.

New Yorkissa tulikin nähtyä varmaan koko jenkkiautojen kirjo, ja mietin että juuri mitään näistä ei näe Suomessa. Miksi? Pitääkö puheet vain kauniista ulkonäöstä paikkansa, ja muuten ihan susia?

Mauri hei, nyt jotain rajaa näihin juttuihin, jookosta joo. Sieluni silmin jo voin nähdä, kuinka joku kuppainen farmari- volvo menee saviselle ja upottavalle pellolle jeesaamaan nelivetoista V-10 Dodgea:) Ja juuri jotkut Mitsut ja Hiluxit voi ajaa suoraan paaliin. Makuasioitahan nämä.
 

D.A.D

Jäsen
Mauri hei, nyt jotain rajaa näihin juttuihin, jookosta joo. Sieluni silmin jo voin nähdä, kuinka joku kuppainen farmari- volvo menee saviselle ja upottavalle pellolle jeesaamaan nelivetoista V-10 Dodgea:) Ja juuri jotkut Mitsut ja Hiluxit voi ajaa suoraan paaliin. Makuasioitahan nämä.
En ole Mauri mutta olen omin silmin ollut todistamassa kun Volvo XC70 hinaa jumiin jäänyttä Dodge RAM 1500 srt10 kun ei pelkkä takaveto riittänyt.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
@D.A.D Jep, takavedot osaa olla vittumoisia vehkeitä toisinaan. 80-luvulla Taunus jäi tasaisellakin jumiin liikennevaloissa ja vittu kuinka hävetti työntää siinä sohjossa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Rupesinpa sitten hieromaan autokauppoja. Helsingistä sain tänään Mazdasta sellaisen tarjouksen, että tonnin kun olisivat enemmän tarjonneet, niin olisin vaikka heti tänään voinut lähteä kaupoille. Lempäälästä tuli toinen. Siinä oli tarjous kohdallaan, mutta Hyundai on korkeintaan 2. vaihtoehto ja tuonne on täältä, niin pitkä matka, että ei mitään järkeä lähteä ajamaan. Heille vastasin, että saatan ensi viikolla palata asiaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Volvo V60 D3 löysi tiensä meille. 2016 mallinen, mutta kuntonsa puolesta lähes uudenveroinen. Siinä on tuo Volvo On Call, joka on ihan sairaan hieno. Webaston voi kytkeä omasta puhelimesta ja varmistaa myös, että ovet ovat lukossa. Jos eivät ole, niin saa laitettua. Ruotsista löytyi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen tätä joskus miettinytkin ja nyt asiasta on tehty tutkimus (joskin aika raflaavan tuntuisilla väitteillä):
Monella valmistajalla ei enää edes ole normaaleja autoja mallistossaan, vaan ne on korvattu isommilla pyöränkoteloilla (ja ahtaamilla sisätiloilla), kalliimmilla renkailla, huonommilla ajo-ominaisuuksilla, jne. Ja tietysti isommalla kulutuksella, mutta hei laitetaan saatana siihen sähkömoottori lisäksi niin XC60:stä saadaan ehkä yhtä taloudellinen kuin V40 olisi ja tätä veivausta voidaan kutsua ympäristöteoksi.
Ilmeisesti joku on tehnyt tällaisesta kehityssuunnasta tilauksen. Suomessa on muutenkin käytössä ehkä kolme autoa joiden täyttöaste on yli 3 henkilöä ja näistä yksikään ei koskaan edes poistu asfaltilta niin miten voi olla myyntitilaston TOP20 kärjessä olla saatana puolet maastoautoja.

Qashqai ja X5 -nynnyt, sanokaa ny jotain.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Qashqai ja X5 -nynnyt, sanokaa ny jotain.
Ei ole kumpaakaan mutta...

Joku vuosi sitten tsekkasin ja hogasin ettei Nissanilla ollut Suomessa myynnissä perinteistä henkilöautoa (sedan/farmari) ollenkaan. Olin aika äimänä että olivat tuon perinteisen segmentin kokonaan lakkauttaneet ohjelmasta. Tämä vain tällaisena sivuhuomiona.
 

hege

Jäsen
Nynny olen, mutta en X5 tai Qashqai nynny. Subaru Outbackillä on nyt ajeltu joku aika (toinen menossa) ja omassa käytössä sanoisin, että nelivedolla on lisäarvoa jonkin verran talvisin, korotetulla maavaralla varmasti marginaalisemmin ehkä lähinnä parkkeerattaessa kadunvarteen kun on enemmän lunta. Muutama kerta on ollut tilanne että vieressä on normi neliveto ollut pohjasta kiinni ja itse on vielä päässyt pois (eli korkeampi maavara mahdollistaa kiinni jäämisen pahempaan paikkaan). Skimba- ja hiihtoreissuilla on joskus tullut ajettua Subarulla hankalampaan paikkaan kuin edellisellä Saabilla, mutta yhtälailla sillä pääsi rinteen viereen ja ladun alkuun. . Isoin hyöty korkeudesta on ehkä kuitenkin siinä kun istuu hieman korkeammalla niin näkee vastaavasti paremmin ja toisaalta ehkä autoon on samoin helpompi/mukavampi mennä kun istuimet korkeammalla.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olis auton vaihto edessä, ja musta ei kyllä katumaasturimieheksi ole. Okei, ajelin mutsin Qashqailla ja olihan se nyt ihan mukava ajaa ja juuri tuo hegen mainitsema korkeammalla istuminen oli hyvä juttu. Kyllä siinä vähän pelästy kun parin viikon jälkeen istu takas omaan rotiskoon ja huomasi istuvansa melkein maassa.

Mä olen tässä vähän katellu tuota Mazda 3:sta ja kyllä se rupeaa vaaka kallistumaan siihen. Mietin noita hybrideja myös, mutta ei taida täältä löytyä oikein infraa siihen ja vaikka joskus pössyttelenkin niin en ole ekohippi. Hauskana huomiona tuosta Mazdasta, että siihen ei juuri lisävarusteluita saa kun kaikki on jo vakiona. Ja hintakin on ihan kohillaan, joten kohta käypi pankkiin tie.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos rahaa olisi, hommaisin heti sen MB GLE 500 e:n, hybridi, yli 300 kaakkia ja päästömaksut naurettavat. Joku hupiakku muodostamassa tätä "sähköpuolta". Tämä nykyinen asetus tehty rikkaita varten, mutta se ei liene yllätys.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pikku-Volvosta eli C30:stä pitäisi päästä eroon. On diesel, 170k ajettu ja vuosimallia 2010, joten tulee vaikeuskerrointa lisää. Itse olen tykännyt tästä autosta suuresti, mutta nyt on aika päästää irti. Olen kuullut juttuja ja pelotteluja, ettei tuota saatanan wannabe-pikkubemaria huoli enää kukaan, mutta itsellä on niin paljon hyviä kokemuksia, että toiveita on. Tosi hyvä ja kiva poikamiehen auto. Parempi kuin pikkubemari, josta on myös kokemuksia. Helvetin hyvä ajaa. Isomman auton tuntua. Kaikkiaan tosi hyvä auto, josta en edes haluaisi luopua. Olen tykännyt tosi paljon.
 
Viimeksi muokattu:

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Olen tätä joskus miettinytkin ja nyt asiasta on tehty tutkimus (joskin aika raflaavan tuntuisilla väitteillä):
Monella valmistajalla ei enää edes ole normaaleja autoja mallistossaan, vaan ne on korvattu isommilla pyöränkoteloilla (ja ahtaamilla sisätiloilla), kalliimmilla renkailla, huonommilla ajo-ominaisuuksilla, jne. Ja tietysti isommalla kulutuksella, mutta hei laitetaan saatana siihen sähkömoottori lisäksi niin XC60:stä saadaan ehkä yhtä taloudellinen kuin V40 olisi ja tätä veivausta voidaan kutsua ympäristöteoksi.
Ilmeisesti joku on tehnyt tällaisesta kehityssuunnasta tilauksen. Suomessa on muutenkin käytössä ehkä kolme autoa joiden täyttöaste on yli 3 henkilöä ja näistä yksikään ei koskaan edes poistu asfaltilta niin miten voi olla myyntitilaston TOP20 kärjessä olla saatana puolet maastoautoja.

Qashqai ja X5 -nynnyt, sanokaa ny jotain.

Itse hankkiuduin juuri autosta eroon, eikä sekään kyllä katumaasturi ollut, mutta vastaan silti.

Voin helposti kuvitella osan katumaastureiden suosiosta johtuvan ainakin Suomessa väestön ikääntymisestä. Parikymmentä senttiä korkeammalla olevalle istuimelle on niin paljon helpompi istahtaa ja samoin noista pois, että sen jälkeen ei enää mielellään vaivaudu kyyristelemään matalampien autojen penkeille. Myös näkyvyys korkeammalta on paljon parempi.

Itse en ainakaan ihmettele katumaastureiden suosiota, sillä niissä on paljon etuja ja ainoa haittapuoli on hieman suurempi polttoaineenkulutus.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Katumaastureiden isoin etuhan on nimenomaan tuo parempi kulma katsoa asioita. Kai siihen muitakin etuja on, mutta omasta mielestäni tuo on selvästi isoin niistä.

Kysytään nyt täältä, kun itsehän en autoista juurikaan ole kiinnostunut kuin käyttömielessä. Pitäisi nyt ilmeisestikin toisen henkilön puolesta myydä Auris vm 2007, ajettu 92tkm. Katsastettu keväällä ja pienen vaivan korjauskehoitus tuli, mutta ei isompaa ja se korjattu. Jotain naarmua puskurissa. Paljon tuollaisesta voisi kuvitella saavansa?
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Männä viikolla sain parilta nörtiltä nivaskan A4:sia, liittyen sähköautoihin. Kovin ollaan velä kivikaudella tuon akkuteknologian kanssa. Kun tehdas ilmoittaa rangeksi (wltp) 350-450km, niin oikeassa elämässä tästä saa tinkiä 20-30% huoletta pois. On tietenkin tapauksia, jossa ajetaan Vantaa-Jkylä heinäkuussa myötätuulessa yhdellä vedolla. Mutta nämä ovat enemmänkin yksittäistapauksia.
Helmikuu, -22 °C, 4 henkilöä, talvirenkaat, sukset viritetty hassusti auton taakse (joo, Tesla), lunta jossain kohdin 10-15cm, lämppäri/ ilmastointi päällä, stereot. Pohjoiseen mentäessä 4-6 latauspaikkaa (super), mutta voi olla ettei autokunnallamme ole Suomen ainoata Teslaa. Ehkä edellä mainittuun retkeen olisi, vielä toistaiseksi, parempi vaihtoehto diesel 1000 (±200) km:n toimintasäteellään. Jos haluaa olla eko -immeinen, niin Neste MY:tä tankkiin. CO2 päästöt tippuvat 90% pienemmiksi. Tämäkin on väärä ilmaisu, eivät päästöt 90% pienene. Ne vain vähentävät CO2 kokonaiskuomitusta 90% vs. normaali diesel. Vähän tarkkuutta mainontaan.
Natriumakkua odotellessa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Pikku-Volvosta eli C30:stä pitäisi päästä eroon. On diesel, 170k ajettu ja vuosimallia 2010, joten tulee vaikeuskerrointa lisää. Itse olen tykännyt tästä autosta suuresti, mutta nyt on aika päästää irti. Olen kuullut juttuja ja pelotteluja, ettei tuota saatanan wannabe-pikkubemaria huoli enää kukaan, mutta itsellä on niin paljon hyviä kokemuksia, että toiveita on. Tosi hyvä ja kiva poikamiehen auto. Parempi kuin pikkubemari, josta on myös kokemuksia. Helvetin hyvä ajaa. Isomman auton tuntua. Kaikkiaan tosi hyvä auto, josta en edes haluaisi luopua. Olen tykännyt tosi paljon.

Jos on hienossa kunnossa, niin voi hyvinkin käydä kaupaksi. Volvon fanit varmaan fanaattisimpia ja merkkiuskollisimpia setämiehiä mitä autojen parista löytyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös