@Bbird80 ,olet kyllä aikamoinen optimisti autoilun sähköistymisen suhteen. Niin vielä yksi asia jäi mainitsematta.
4. Sähköautojen hinta.
Hinta se on monelle suurin este, ja aiheesta. Akku maksaa :(
@Bbird80 ,olet kyllä aikamoinen optimisti autoilun sähköistymisen suhteen. Niin vielä yksi asia jäi mainitsematta.
4. Sähköautojen hinta.
https://www.tekniikkatalous.fi/talo...a-aikoo-kirittaa-paastotonta-autoilua-6745001
Mitenkähän Norja, joka on ilmastoltaan paljon Suomen kaltainen ja yhtä harvaan asuttu, onnistuu sähköistämisessä näin hyvin? Taitaa olla hiukan asenteissakin eroa. Poliittista tahtoa ei taida ainakaan nykyhallituksella tähän olla.
Veikkaisin että uusien autojen hinta suhteessa kuluttajien tuloihin on ihan eri kuin Suomessa. Toinen seikka on varmasti kehittynyt latausverkko, joka on aivan eri luokkaa mitä Suomessa. Toki autojen lukumäärä on varmasti kirittänyt latausverkon laajenemista.https://www.tekniikkatalous.fi/talo...a-aikoo-kirittaa-paastotonta-autoilua-6745001
Mitenkähän Norja, joka on ilmastoltaan paljon Suomen kaltainen ja yhtä harvaan asuttu, onnistuu sähköistämisessä näin hyvin? Taitaa olla hiukan asenteissakin eroa. Poliittista tahtoa ei taida ainakaan nykyhallituksella tähän olla.
https://www.tekniikkatalous.fi/talo...a-aikoo-kirittaa-paastotonta-autoilua-6745001
Mitenkähän Norja, joka on ilmastoltaan paljon Suomen kaltainen ja yhtä harvaan asuttu, onnistuu sähköistämisessä näin hyvin? Taitaa olla hiukan asenteissakin eroa. Poliittista tahtoa ei taida ainakaan nykyhallituksella tähän olla.
No ei missään varmaan ole mökkejä yhtä paljon kuin Suomessa, mutta ei keskiverto norjalaista saa kesäperjantaina iltapäiväpalaveriin mukaan kun se on matkalla mökille.Mitenkähän mahtaa olla norjalaisten vapaa-ajanviettotavat suomalaisiin verrattuna.. Veikkaisin ettei vastaavaa mökkikulttuuria ole.
Kumma juttu myös se, että Norjalla tuntuu olevan paljon rahaa erinäisiin hintaviin projekteihin. Osaako joku valottaa, mistä tämä johtuu?
Öljy ja erittäin fiksusti hoidettu valtion öljy-yhtiöiden voittojen sijoittaminen. Tuollaisen sammon avulla voi tukea mukavasti vaikka sitten sähköautoilua.
Linkki: Salkunrakentaja
Puhutaan aina, että mersuilla on korkeat käyttökustannukset, ts. kalliit huollot ja varaosat, ym. verrattuna muihin perusmerkkeihin.
Kuinka paljon totuudenperää tässä on? Kertokaas mersumiehet.
Kiikarissa olisi A-sarjan pikkumersu. Tästä mallistakin kaipaisin mielipiteitä!
Uusinta, eli onko se nyt kolmannen sukupolven A-sarjaa katsellut.Minkä ikäinen aakkonen kiinnostaa? Ja millä tekniikalla?
Niinpä. Se avokätinen tuki nimenomaan kysyy poliittista tahtoa.
Nimenomaan. Auto on jollekin pakollinen paha ja siihen laitetaan rahaa sillä ajatuksella, että pääsee kaikista pienimmällä panostuksella. Joku taas pitää haluaa autoiluun satsata myös mukavuuden puolesta ja tällöin luonnollisesti sitä rahaa ollaan valmiita sijoittamaan enemmän. Aika pitkälti auton hankinnassa määrää ostajan tulotaso. Aika harva 70k+ vuodessa tienaava ajaa 3000€ autolla. Ja vaikka ajaisi, ei sekään mitään ihmeellistä olisi. Joku näin varmasti tekeekin. Mutta pääsääntöisesti näin ei ole.
Tekniikan Maailman sähköautojen talvitesti: ”Ennakkoluulot nurin”
TM tehnyt talvitestin sähköautoille.
Linkki vie Esa Mäkisen puheenvuoro blogiin.
Kannatan, tuet pois. Lähtee suora tuki viljelijältä ja samalla epäsuora tuki kuluttajalta, kuluttajahintakin saattaisi hieman nousta. Ehkä oikein kunnolla tuulettamalla Osuuskauppa ja Keskokin joutuisivat karsimaan katteestaan. Tai sitten kaikki ruoka tulisi ulkomailta ja sehän olisikin loistava asia!Poliittista tahtoa vaatisi se, että valtion varallisuutta tai varoja käytettäisiin järkevästi. Tästä voi tietysti katsoa vinkkiä yhteen asiaan, mikä on pielessä:
Suomi erottuu rajusti EU:n maataloustuissa – ”Maanviljelijällä oikeus harjoittaa kannattamatonta liiketoimintaa”
Tulin vilkaisseeksi tilastotietoja Wikipediasta: niiden mukaan Suomessa on urbaanin väestön osuus selvästi Norjaa suurempi. Lisäksi Norjassa mm. kaupunkien väliset etäisyydet ovat maan vuoristoisuuden ja maantieteellisen muodon vuoksi hyvin pitkiä. Ei nämä seikat oikein mitenkään taivu selittämään Suomen jälkeenjääneisyyttä liikenteen sähköistämisessä suhteessa Norjaan.
Ja Norjassa kuitenkin tulotaso hieman eri, joten pitkään ainoa järkevä saatavilla oleva sähköautomerkki (Tesla) on siellä suhteellisesti halvempi kuin täällä. Ja veroetujen takia taitaa olla absoluuttisestikin. Kun uusia sähköautoja (hyvällä kantamalla) rupeaa samaan 20-25k€ hintaan, niin niiden määrä tulee lisääntymään radikaalisti.Vaikuttaisiko asiaan mitenkään Norjan tuet sähköautoilun suhteen? Ei ALV:tä - puoleen hintaan lautoilla - saavat pysäköidä ilmaiseksi kaupungissa - ei tietulleja - saavat ajaa bussikaistoilla (usein - ei aina). Voi kai siellä jotain muutakin tukia olla?
Tuli vaan näin pikaisesti mieleen.
Suomeen samat linjaukset, niin eiköhän EV:t täälläkin yleisty. Maantieteellisiä elementtejä lienee aika vaikea kenenkään poliittisin päätöksin kuitenkaan muuttaa?
Eiköhän Suomesta yltäkyllin löytyisi noita tojotamiehiä. On se vaan niin luotettava. Jos saa vielä ilman mitään varusteita tai ainakin manuaali-ilmastoinnilla niin kaupat on varmat.Norjassa sähköautoilun suosioon vaikuttanee pitkälti se, että siellä Tesla Model S maksaa tukien ynnämuiden jälkeen suunnilleen saman verran kuin esim. Toyota Prius, eikä ainakaan allekirjoittaneen tarvitsisi kahta kertaa miettiä kumman noista ajopelikseen haluaisi.
Sillä saa vedettyä peräkärryäkin!Eiköhän Suomesta yltäkyllin löytyisi noita tojotamiehiä. On se vaan niin luotettava. Jos saa vielä ilman mitään varusteita tai ainakin manuaali-ilmastoinnilla niin kaupat on varmat.
Siis onko sen jarruttoman kärryn massa suurempi kuin Teslan massa?Meillä on kolme autoa, yhteensä alle 20 tuhatta, ja mikä merkittävintä, kaikilla saa vetää jarrutonta peräkärryä massaltaan suurempaa kuin ihmeellistä Teslaa!;) Ja joukossa jopa Nissa Micra, kelatkaa sitä. Yhtään ei tee mieli ihmeellistä Teslaa, jonka voi jo jossain ladatakin.