Autoiluketju

  • 3 189 919
  • 18 516

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Hauskaa sinänsä, että sähköautoja dumataan näillä toimintasädeargumenteilla ja nyt näköjään vetokyvylläkin. Itse en ole ajanut eläessäni ikinä metriäkään mitään kiinni vetokoukussa ja pisin matka minkä olen ajanut viimeisen kymmenen vuoden aikana on jotain 300km, lukuunottamatta yhtä reissua ouluun joku viisi vuotta sitten. 99% ajoistani on alle 15km kerrallaan ja väitänpä, että aika suurella osalla väestöstä on tasan samoin. Vetokärryn vetäminen nuorgamiin on hyvin poikkeuksellista ja sitä ei noin yleisesti voi pitää argumenttina mihinkään.
Lähinnä tuolla kai yritetään vähän rauhoittaa näitä vouhottajia, joiden mielestä kaikkien pitäisi hankkia sähköauto, ja jos nyt jostain ihmeen syystä kerran kymmenessä vuodessa on tarvetta johon sähköauto ei sovellu niin sitten voi vuokrata/lainata/varastaa sopivan kulkuvälineen.
Noilla sinun ajoillasi sähköauto varmasti olisikin toimiva vaihtoehto.
Perävaunun vetäminen Nuorgamiin nyt on jo lähtökohtaisesti täysin idioottimainen esimerkki, kun hieman parempi argumentti olisi se että suurella osalla sähköautoista et voi vetää perävaunua metriäkään.
Jos unohdetaan toimintasäde kokonaan, niin siltikin markkinoilla on tasan yksi sähköauto joka täyttäisi tarpeeni. Valitettavasti vaan Tesla Model X on näillä liksoilla vähän turhan kallis.
 

teppana

Jäsen
Lähinnä tuolla kai yritetään vähän rauhoittaa näitä vouhottajia, joiden mielestä kaikkien pitäisi hankkia sähköauto, ja jos nyt jostain ihmeen syystä kerran kymmenessä vuodessa on tarvetta johon sähköauto ei sovellu niin sitten voi vuokrata/lainata/varastaa sopivan kulkuvälineen.
Noilla sinun ajoillasi sähköauto varmasti olisikin toimiva vaihtoehto.
Perävaunun vetäminen Nuorgamiin nyt on jo lähtökohtaisesti täysin idioottimainen esimerkki, kun hieman parempi argumentti olisi se että suurella osalla sähköautoista et voi vetää perävaunua metriäkään.
Jos unohdetaan toimintasäde kokonaan, niin siltikin markkinoilla on tasan yksi sähköauto joka täyttäisi tarpeeni. Valitettavasti vaan Tesla Model X on näillä liksoilla vähän turhan kallis.

Noita vouhottajia on molemmissa ääripäissä about yhtä monta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sähköautoissa on muuten merkittävästi enempi säilytystilaa, mikä sinänsä jo vähentää tarvetta peräkärryihin. Itse tosin olen omistanut vaikka kuinka monta autoa, mutta yhdessäkään ei ole ollut koukkua. Olen ajatellut, että jos on jotian kuljetettavaa, niin kuljetusliikkeet ovat sitä varten.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Sähköautoissa on muuten merkittävästi enempi säilytystilaa, mikä sinänsä jo vähentää tarvetta peräkärryihin. Itse tosin olen omistanut vaikka kuinka monta autoa, mutta yhdessäkään ei ole ollut koukkua. Olen ajatellut, että jos on jotian kuljetettavaa, niin kuljetusliikkeet ovat sitä varten.

Minkä sähköauton omistat jos saa kysyä?
 

teppana

Jäsen
Sähköautoissa on muuten merkittävästi enempi säilytystilaa, mikä sinänsä jo vähentää tarvetta peräkärryihin. Itse tosin olen omistanut vaikka kuinka monta autoa, mutta yhdessäkään ei ole ollut koukkua. Olen ajatellut, että jos on jotian kuljetettavaa, niin kuljetusliikkeet ovat sitä varten.

Itse olen maalta kotoisin ja vaikka nykyisin asun kaupungissa enkä henk.koht. tarvi koukkua niin kyllä meillä ainakin maalla niitä kärryjä naapureilla jonkin verran oli. Eli ei se ihan turhaa haihattelua ole etteikö sitä kärryä voisi ihan aidosti tarvita. En vain millään usko, että niitä edes vuosittain tarvitsee enemmän kuin maks. 10% autoilijoista. Jos senkään vertaa.

Miksi sähköautossa on muuten enemmän sailytystilaa? Onko moottorin tilavuus ja siihen liittyvä voimansiirto merkittävästi pienempää?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minkä sähköauton omistat jos saa kysyä?
Ihan parilitraisella bensakoneella ajelen, eikä ole nyt suunnitelmia vaihtaa, mutta jos ja kun vaihdan, niin varmasti harkitsen sähköä. Perusongelmahan tuossa on se, että hinta ei ole kohdallaan tai järkeviä sähköautoja ei ole markkinoilla. Toisaalta vaikka lataisi auton ilmaiseksi, ei siitä mitään varsinaista merkittävää säästöä tule kun verrataan koko autoilun kustannuksia. Tiedä sitten, että mikähän tuo huoltokustannus on pitkässä juoksussa, ainakin pitäisi sähköautossa olla vähemmän liikkuvia osia, mitkä rikkoutuu ja kuluu.
 

teppana

Jäsen
Ei ole moottoria moottoritilassa, se on siellä akselilla suoraan. Teslassa on takakontti ja etukontti kuin kuplassa ikään.

Jepjep. Mites sitten akkujen säilytys? Mietin vain, että jos lähtis vertaamaan kahta saman kokoluokan autoa, toinen sähkö ja toinen polttomoottori, tuleeko esim. takakontissa keskimäärin pienempää tilaa kennojen takia?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ihan parilitraisella bensakoneella ajelen, eikä ole nyt suunnitelmia vaihtaa, mutta jos ja kun vaihdan, niin varmasti harkitsen sähköä. Perusongelmahan tuossa on se, että hinta ei ole kohdallaan tai järkeviä sähköautoja ei ole markkinoilla. Toisaalta vaikka lataisi auton ilmaiseksi, ei siitä mitään varsinaista merkittävää säästöä tule kun verrataan koko autoilun kustannuksia. Tiedä sitten, että mikähän tuo huoltokustannus on pitkässä juoksussa, ainakin pitäisi sähköautossa olla vähemmän liikkuvia osia, mitkä rikkoutuu ja kuluu.

Hybridit ovat minusta varsin hyvä vaihtoehto ja kulutuskin näissä on varsin pientä. Riippuu toki vähän kilometreistä ja missä ajelee, mutta joku kohtuu edukas Opel Amperakin tarjoaa edullista ajamista eikä luontokaan tukehdu päästöihin. Toki mikäli pinkka on kunnossa, niin hybrideistä löytyy muutenkin mielestäni mainioita vaihtoehtoja.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jepjep. Mites sitten akkujen säilytys? Mietin vain, että jos lähtis vertaamaan kahta saman kokoluokan autoa, toinen sähkö ja toinen polttomoottori, tuleeko esim. takakontissa keskimäärin pienempää tilaa kennojen takia?

Akut on pääsääntöisesti lattiassa. Ei siis vie tavaratilaa.

Vastaan vaikka ei nyt minulle ollutkaan osoitettu.
 

teppana

Jäsen
Hybridit ovat minusta varsin hyvä vaihtoehto ja kulutuskin näissä on varsin pientä. Riippuu toki vähän kilometreistä ja missä ajelee, mutta joku kohtuu edukas Opel Amperakin tarjoaa edullista ajamista eikä luontokaan tukehdu päästöihin. Toki mikäli pinkka on kunnossa, niin hybrideistä löytyy muutenkin mielestäni mainioita vaihtoehtoja.

Meillä on autopaikan vieressä Ampera ja omistaja on kyllä kehunut tosi paljon.

Avovaimo oli viikko sitten korruptioreissulla Juha Kankkusen rallikoulussa Kuusamossa ja siellä oli Audin kaverit koittanut sille kaupitella jotain uutta Audin täyssähköä joka tulee kohta markkinoille. En vielä oo ehtinyt sen tarkemmin asiasta keskustella kun aikataulut on ollut mitä on, mutta täytyy sanoa että se lyhyt "känni-pitch" sieltä kuulosti aika hyvältä ja mielenkiintoiselta.
 

teppana

Jäsen
Teslassa tosiaan on, mutta sitten taas esim. Nissan Leafissa ja Hyundai Ioniqissa ei etukonttia ole.

Sinänsä tuo moottori suoraan akselille kuulostaa tasapainon puolesta aika mehukkaalta. En sitten tiedä miten siinä esim. resonanssi tai vaimennusongelmat esiintyy, mutta Tesla lienee sen verran laadukas pirssi että hyvin on hoidettu tämäkin.
 

hege

Jäsen
Hinta varmaan se iso juttu sähköautojen kanssa kun kuitenkin 46k€ Nissan Leafin ja 46k€ Passatin välillä on hieman eroa autossa tilojen, ajomukavuuden yms. suhteen. Jotenkin ainakin itselle on vaikea perustella vielä sitä miksi maksaisin Leafista tuollaisen läjän rahaa kun se ei minusta ole sen arvoinen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jepjep. Mites sitten akkujen säilytys? Mietin vain, että jos lähtis vertaamaan kahta saman kokoluokan autoa, toinen sähkö ja toinen polttomoottori, tuleeko esim. takakontissa keskimäärin pienempää tilaa kennojen takia?
Akku on käytännössä auton lattia. Pitää painopisteenkin mukavan alhaisena. Sähköautossa ei ole pakoputkistoa, eikä tilaa vievää voimansiirtoa, mukaanlukien vaihdelaatikkoa, että kyllä sitä tilaa on reilusti enemmän.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sinänsä tuo moottori suoraan akselille kuulostaa tasapainon puolesta aika mehukkaalta. En sitten tiedä miten siinä esim. resonanssi tai vaimennusongelmat esiintyy, mutta Tesla lienee sen verran laadukas pirssi että hyvin on hoidettu tämäkin.

Sama koskee mm. Mitsun Outlanderia, jossa sähkökoneet ovat suoraan akseleilla. Toki siinä on myös iso bensakone, joka vie tilaa.

Tesla 3:ssa on konttitilaa yhteensä helpostikin perusfarmarin verran, toki se jakaantuu kahteen. Teslan seiskapaikkaisella kun tuli joskus ajeltua, se sisätila hämmensi. Ulkoapäin on kuin perusperhefarkku, mutta sisällä valtavasti tilaa kun moottori, pakoputkijärjestelmät jne. eivät vie tilaa juuri lainkaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sama koskee mm. Mitsun Outlanderia, jossa sähkökoneet ovat suoraan akseleilla. Toki siinä on myös iso bensakone, joka vie tilaa.

Tesla 3:ssa on konttitilaa yhteensä helpostikin perusfarmarin verran, toki se jakaantuu kahteen. Teslan seiskapaikkaisella kun tuli joskus ajeltua, se sisätila hämmensi. Ulkoapäin on kuin perusperhefarkku, mutta sisällä valtavasti tilaa kun moottori, pakoputkijärjestelmät jne. eivät vie tilaa juuri lainkaan.
Nostaako muuten taka-akselilla oleva moottori takaluukun pohjaa ylemmäs, vai onko teslan takaboxi mallia normi?
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nostaako muuten taka-akselilla oleva moottori takaluukun pohjaa ylemmäs, vai onko teslan takaboxi mallia normi?

Eipä juuri. Lisäksi niissä (X, S ja 3) on ylimääräinen, luukullinen syvennys takakontin pohjassa, puskurin puolella. Sinne mahtuu melkoisesti tavaraa myös.

Linkissä ”skeittilautarakenteen” esittely. Tuollainen on jokaisessa Tesla-liikkeessä tutustuttavana, myös Vantaalla. Moottori kokoluokkaa 2 vesimelonia peräkkäin.

https://youtu.be/ADoL2CusBzs
 
K

Kiekkokatsoja

KEVYTAUTOT:
Näitä paremmin ulkokuoresta suojattuja, mutta kovempaa liikkuvia kevytautoja. +Vähäisen opetuksen omaavia kuljettajia, tulee liikenteeseen autoilemaan.
Muutos on kokonaisuutena huono. Peltikuori suojaa toki nuorisoa auton sisällä paremmin. Mutta vauhdit kasvavat. 60kmh nopeudesta, taikka jos rajoitin on poistettu, niin suuremmastakin nopeudesta tapahtuvat osumat tekevät tuhoa. Ne tekevät tuhoa ennenkaikkea taajamassa, kevyenliikenteen liikkujia kohtaan. Suomessa tehtiin iso parannus kevyenliikenteen onnettomuustilastoissa, tuomalla 30-40kmh rajoitukset useimpiin taajamapaikkoihin.
Kevytautot ovat myös vaarallisia auton sisällä olijoille, kovissa nopeuksissa. Se turvavyökin on toisinaan epämielyttävä laittaa.

Jäämme odottamaan, kuinka kokematon, vain vähän koulutettu, vaihtelevalla nuorisoasenteella oleva kuljettaja, ja vähintään 60kmh liikkuvat kevytautot pärjäävät liikenteessä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinänsä tuo moottori suoraan akselille kuulostaa tasapainon puolesta aika mehukkaalta. En sitten tiedä miten siinä esim. resonanssi tai vaimennusongelmat esiintyy, mutta Tesla lienee sen verran laadukas pirssi että hyvin on hoidettu tämäkin.

Moottorit akseleilla ja akku yhtenä levynä auton pohjana tekevät autosta jämäkän ja pitävät painopisteen hyvin alhaisena. Esimerkiksi Teslan kolmonen on sekä tämän että nopean ohjauksen vuoksi lähes mikroautomaisen tarkka (ja hauska) ajettava. Moottori ei tärise ja pitää vain pientä ujellusta kovempaa poljettaessa. Sähköauton moottori ei lähtökohtaisesti paina paljon (50-70 kg), menee pieneen tilaan ja ei kaipaa huoltoa. Tämän lisäksi se on suht edullinen valmistaa ja käsittääkseni myös nopea vaihtaa. Alkupään Model S:ien moottoreita/voimansiirtoyksiköitä vaihdettiin jonkin verran, kaikki takuuseen.

Mikä tahansa hyvin tehty sähkömoottori (Kia, BMW, Chevy, Tesla jne.) yhdistettynä fiksusti toimivaan akun ohjaus- ja lämmönhallintajärjestelmään takaa huolettomat kilometrit pitkälle eteenpäin. Johtuen sähköauton välittömästä väännöstä, moni on päätynyt tekemään yksivetoisista malleistaan takavetoja (parempi pito ja ajettavuus), mutta uskoisin, että neliveto monipuolisine luistonesto- ja väännönhallintamahdollisuuksineen on melko yliverto ratkaisu.

Pankaapa muuten merkille uusissa sähköautoissa, joita alkaa nyt pukata lähes kaikilta automerkeiltä, että kuinka pienet tehot moottoreista otetaan. Kulutuksen suhteen sillä ei ole käytännössä mitään eroa, liikuttaako autoa 250 vai 125 hv sähkömoottori, ja ero valmistuskustannuksissa on ihan marginaalinen. Pienestä akusta ei välttämättä saada kerralla riittävästi tehoa ulos, se on selvä, ja okei, alusta, tukivarret, nivelet ja renkaat joutuvat kovemmalle koetukselle raa'an väännön vuoksi tehoversioissa, mutta muuten pienemmästä moottorista ei ole juuri mitään hyötyä tai isommasta haittaa. Kyse on ennen kaikkea asemoinnista, ja siitä, mihin tahtiin valmistajien omien polttismalleja halutaan kannibalisoida. Audi, Jaguar ja Tesla sentään lähteneet reilusti sille tielle, että isompi on parempi ja toki tällä saadaan parempi kate aikaan, kun ostaja maksaa mielellään tehosta extraa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kaikkiin autoihin tulossa nopeuden rajoittimet vuodesta 2022

Miten tämä ei jo ollut täällä? Kohta ei ilmeisesti enää valiteta jos joku ajaa ylinopeutta tai alinopeutta 1 km/h alle rajoituksen, koska jatkossa eivät kiireisimmät pysty ajamaan yli rajoitusten.

Eihän tämä voi mennä Suomessa läpi - tässä menetetään valtavasti sakkotuloja uusien autojen osalta. Toisaalta: onneksi Suomessa on niin vanha autokanta, että sakotettavaa riittää hamaan tulevaisuuteen asti riittävästi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän tämä voi mennä Suomessa läpi - tässä menetetään valtavasti sakkotuloja uusien autojen osalta. Toisaalta: onneksi Suomessa on niin vanha autokanta, että sakotettavaa riittää hamaan tulevaisuuteen asti riittävästi.
AINA voi nostaa veroja. Erityisesti keskituloisilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös