Sinänsä tuo moottori suoraan akselille kuulostaa tasapainon puolesta aika mehukkaalta. En sitten tiedä miten siinä esim. resonanssi tai vaimennusongelmat esiintyy, mutta Tesla lienee sen verran laadukas pirssi että hyvin on hoidettu tämäkin.
Moottorit akseleilla ja akku yhtenä levynä auton pohjana tekevät autosta jämäkän ja pitävät painopisteen hyvin alhaisena. Esimerkiksi Teslan kolmonen on sekä tämän että nopean ohjauksen vuoksi lähes mikroautomaisen tarkka (ja hauska) ajettava. Moottori ei tärise ja pitää vain pientä ujellusta kovempaa poljettaessa. Sähköauton moottori ei lähtökohtaisesti paina paljon (50-70 kg), menee pieneen tilaan ja ei kaipaa huoltoa. Tämän lisäksi se on suht edullinen valmistaa ja käsittääkseni myös nopea vaihtaa. Alkupään Model S:ien moottoreita/voimansiirtoyksiköitä vaihdettiin jonkin verran, kaikki takuuseen.
Mikä tahansa hyvin tehty sähkömoottori (Kia, BMW, Chevy, Tesla jne.) yhdistettynä fiksusti toimivaan akun ohjaus- ja lämmönhallintajärjestelmään takaa huolettomat kilometrit pitkälle eteenpäin. Johtuen sähköauton välittömästä väännöstä, moni on päätynyt tekemään yksivetoisista malleistaan takavetoja (parempi pito ja ajettavuus), mutta uskoisin, että neliveto monipuolisine luistonesto- ja väännönhallintamahdollisuuksineen on melko yliverto ratkaisu.
Pankaapa muuten merkille uusissa sähköautoissa, joita alkaa nyt pukata lähes kaikilta automerkeiltä, että kuinka pienet tehot moottoreista otetaan. Kulutuksen suhteen sillä ei ole käytännössä mitään eroa, liikuttaako autoa 250 vai 125 hv sähkömoottori, ja ero valmistuskustannuksissa on ihan marginaalinen. Pienestä akusta ei välttämättä saada kerralla riittävästi tehoa ulos, se on selvä, ja okei, alusta, tukivarret, nivelet ja renkaat joutuvat kovemmalle koetukselle raa'an väännön vuoksi tehoversioissa, mutta muuten pienemmästä moottorista ei ole juuri mitään hyötyä tai isommasta haittaa. Kyse on ennen kaikkea asemoinnista, ja siitä, mihin tahtiin valmistajien omien polttismalleja halutaan kannibalisoida. Audi, Jaguar ja Tesla sentään lähteneet reilusti sille tielle, että isompi on parempi ja toki tällä saadaan parempi kate aikaan, kun ostaja maksaa mielellään tehosta extraa.