Autoiluketju

  • 3 192 817
  • 18 516

teppana

Jäsen
https://www.tekniikkatalous.fi/talo...a-aikoo-kirittaa-paastotonta-autoilua-6745001

Mitenkähän Norja, joka on ilmastoltaan paljon Suomen kaltainen ja yhtä harvaan asuttu, onnistuu sähköistämisessä näin hyvin? Taitaa olla hiukan asenteissakin eroa. Poliittista tahtoa ei taida ainakaan nykyhallituksella tähän olla.

Jos niillä turskilla ei ole samanlaista tarvetta kuskata puutarhajätettä viikottain Oslosta Lofooteille 30 asteen pakkasessa?
 
Viimeksi muokattu:

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
https://www.tekniikkatalous.fi/talo...a-aikoo-kirittaa-paastotonta-autoilua-6745001

Mitenkähän Norja, joka on ilmastoltaan paljon Suomen kaltainen ja yhtä harvaan asuttu, onnistuu sähköistämisessä näin hyvin? Taitaa olla hiukan asenteissakin eroa. Poliittista tahtoa ei taida ainakaan nykyhallituksella tähän olla.
Veikkaisin että uusien autojen hinta suhteessa kuluttajien tuloihin on ihan eri kuin Suomessa. Toinen seikka on varmasti kehittynyt latausverkko, joka on aivan eri luokkaa mitä Suomessa. Toki autojen lukumäärä on varmasti kirittänyt latausverkon laajenemista.
Norja ei muuten ole samalla tavalla harvaan asuttu maa, kuin Suomi. Norjassa väestö on keskittynyt isoimpiin kaupunkeihin ja erittäin harvaan asuttua maaseutua on suhteellisesti aika paljon. Kyllä Norjassakin maaseuduilla ajellaan pääsääntöisesti polttomoottoreilla. Mitenkähän mahtaa olla norjalaisten vapaa-ajanviettotavat suomalaisiin verrattuna.. Veikkaisin ettei vastaavaa mökkikulttuuria ole. Tämähän se Pertti-perusjampan sähköauton ostopäätöstä usein jarruttaa, kun pitäisi päästä mökille ja takaisin yhdellä latauksella.
 

Outsider

Jäsen
https://www.tekniikkatalous.fi/talo...a-aikoo-kirittaa-paastotonta-autoilua-6745001

Mitenkähän Norja, joka on ilmastoltaan paljon Suomen kaltainen ja yhtä harvaan asuttu, onnistuu sähköistämisessä näin hyvin? Taitaa olla hiukan asenteissakin eroa. Poliittista tahtoa ei taida ainakaan nykyhallituksella tähän olla.

Norjassa esim. E-Golf maksaa vähemmän kuin bensaversio, Suomessa taas noin tuplat enemmän ja mututuntumalta heittäisin, että ihmisten varallisuuskin saattaa vaikuttaa siihen minkälaisia autoja ostetaan. Kyllä Suomessakin alkaisi sähköauto sopia useamman tarpeisiin, jos niiden hankintaa tuettaisiin avokätisesti poistamalla niistä arvonlisä- ja autovero ja siihen päälle saisi vapautuksen pysäköintimaksuista, vapauden ajaa bussikaistoilla, ilmaiset lataukset, ylipäätänsä kattavan latausverkoston jne.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös Norjan sähköautojen tuet ole yli satakertaiset Suomen tukiin? Voi olla pieni tekijä ostopäätöstä tehtäessä.

Kumma juttu myös se, että Norjalla tuntuu olevan paljon rahaa erinäisiin hintaviin projekteihin. Osaako joku valottaa, mistä tämä johtuu?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenkähän mahtaa olla norjalaisten vapaa-ajanviettotavat suomalaisiin verrattuna.. Veikkaisin ettei vastaavaa mökkikulttuuria ole.
No ei missään varmaan ole mökkejä yhtä paljon kuin Suomessa, mutta ei keskiverto norjalaista saa kesäperjantaina iltapäiväpalaveriin mukaan kun se on matkalla mökille.
 
Viimeksi muokattu:

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Puhutaan aina, että mersuilla on korkeat käyttökustannukset, ts. kalliit huollot ja varaosat, ym. verrattuna muihin perusmerkkeihin.

Kuinka paljon totuudenperää tässä on? Kertokaas mersumiehet.

Kiikarissa olisi A-sarjan pikkumersu. Tästä mallistakin kaipaisin mielipiteitä!
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Puhutaan aina, että mersuilla on korkeat käyttökustannukset, ts. kalliit huollot ja varaosat, ym. verrattuna muihin perusmerkkeihin.

Kuinka paljon totuudenperää tässä on? Kertokaas mersumiehet.

Kiikarissa olisi A-sarjan pikkumersu. Tästä mallistakin kaipaisin mielipiteitä!

Kyllä ne Vehon eli maahantuojan hinnat ovat kieltämättä korkeat. Itse tilailen osat yleensä Ebaysta, parhaimmillaan saanut kymmenesosalla siitä hinnasta, mitä Veho pyytänyt. Myös huoltojen tuntiveloitus on kohdallaan. Eli osat ja työt jostain muualta kuin marmorilta, niin ei ole yhtään sen kalliimpaa kuin muillakaan merkeillä.
Minkä ikäinen aakkonen kiinnostaa? Ja millä tekniikalla?
 

Outsider

Jäsen
Niinpä. Se avokätinen tuki nimenomaan kysyy poliittista tahtoa.

Itse olen ainakin omassa elämässä huomannut, että tahdolla ei tee mitään, jos varallisuus puuttuu. Politiikassahan tämä ei tosin tunnu olevan minkäänlainen ongelma, kun katsoo mitä tahtia velkaannutaan.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nimenomaan. Auto on jollekin pakollinen paha ja siihen laitetaan rahaa sillä ajatuksella, että pääsee kaikista pienimmällä panostuksella. Joku taas pitää haluaa autoiluun satsata myös mukavuuden puolesta ja tällöin luonnollisesti sitä rahaa ollaan valmiita sijoittamaan enemmän. Aika pitkälti auton hankinnassa määrää ostajan tulotaso. Aika harva 70k+ vuodessa tienaava ajaa 3000€ autolla. Ja vaikka ajaisi, ei sekään mitään ihmeellistä olisi. Joku näin varmasti tekeekin. Mutta pääsääntöisesti näin ei ole.

Minäkin ilmoittaudun tähän ryhmään, tai en varmaan enää kolmea tonnia omasta menopelistäni saisi. Minulle autoni on lähinnä työkalu, sillä pääsee luotettavasti paikasta toiseen huonoissakin olosuhteissa. Kyyti ei luonnollisestikkaan ole kovin pehmeää ja ajomukavuuskin on mitä on, mutta; olosuhteisiin tottuneena; ne eivät enää juurikaan haittaa. Koko perheen matkustamiset hoidetaan sitten vaimon autolla, joka onkin sitten jo ihan toista luokkaa.

Olen joutunut joillekin ihmisille selittelemään autoani, niin selitän nyt sitten täälläkin. Kun auto on osaksi työkalu, niin sitä myös haluaa käyttää sellaisena. Tuntuu huomattavasti mukavemmalta runnoa metsätietä; missä välillä pohja ottaa kiinni; tuulenkaatamia puita hakemaan parin tonnin autolla kuin parinkymmenen tonnin autolla. Parin tonnin autossa pienet kolhut ja naarmut eivät juurikaan harmita. Suunnitelmissa kyllä olisi päivittää auto jossain vaiheessa, mutta vielä kun autoni kuitenkin toimii hyvin ja luotettavasti, niin olen löytänyt rahoilleni parempaa käyttöä. Jokatapauksessa uusikin autoni tulee olemaan sellaista hintaluokkaa että sitä raaskii kayttää.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Poliittista tahtoa vaatisi se, että valtion varallisuutta tai varoja käytettäisiin järkevästi. Tästä voi tietysti katsoa vinkkiä yhteen asiaan, mikä on pielessä:
Suomi erottuu rajusti EU:n maataloustuissa – ”Maanviljelijällä oikeus harjoittaa kannattamatonta liiketoimintaa”
Kannatan, tuet pois. Lähtee suora tuki viljelijältä ja samalla epäsuora tuki kuluttajalta, kuluttajahintakin saattaisi hieman nousta. Ehkä oikein kunnolla tuulettamalla Osuuskauppa ja Keskokin joutuisivat karsimaan katteestaan. Tai sitten kaikki ruoka tulisi ulkomailta ja sehän olisikin loistava asia!

Autoihin liittyen minullakin on tonninpommi yhtenä autona. Ei herätä naapuri- tai mitään muutakaan kateutta, kun ajaa 5 vuotta sitten 2 500 euroa maksaneella autolla.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tulin vilkaisseeksi tilastotietoja Wikipediasta: niiden mukaan Suomessa on urbaanin väestön osuus selvästi Norjaa suurempi. Lisäksi Norjassa mm. kaupunkien väliset etäisyydet ovat maan vuoristoisuuden ja maantieteellisen muodon vuoksi hyvin pitkiä. Ei nämä seikat oikein mitenkään taivu selittämään Suomen jälkeenjääneisyyttä liikenteen sähköistämisessä suhteessa Norjaan.

Vaikuttaisiko asiaan mitenkään Norjan tuet sähköautoilun suhteen? Ei ALV:tä - puoleen hintaan lautoilla - saavat pysäköidä ilmaiseksi kaupungissa - ei tietulleja - saavat ajaa bussikaistoilla (usein - ei aina). Voi kai siellä jotain muutakin tukia olla?

Tuli vaan näin pikaisesti mieleen.

Suomeen samat linjaukset, niin eiköhän EV:t täälläkin yleisty. Maantieteellisiä elementtejä lienee aika vaikea kenenkään poliittisin päätöksin kuitenkaan muuttaa?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
En tiedä kuinka laitonta tämä on. Modet varmaan antaa kakkua ja sakkoa tarpeen mukaan. Jos joku haluaa, voin referoida tarkemminkin.

Tässä pisteet ja pääpiirteet TM sähköautojen talvivertailusta:

Hyundai Kona 8,6
+ lämmityslaite
+ toimintamatka
- jarrut
- latausluukun toiminta
Toimintamatka 333km (keskinopeus 75km/h, keskilämpötila -11c. Ajettu 100%--> range 0km

Tesla Model S100D 8,6
+ etenemiskyky
+toimintamatka
- jarrut
- ajovalot
391km

Kia Niro EV 8,5
+ kylmäkulutus
+ toimintamatka
- etenemiskyky
- latausluukun toiminta
333km

Jaguar Kuusamakuja Lion bro #79 7,8 [I-Pace]
+ etenemiskyky
+ toimintamatka
- sähkönkulutus kylmässä
- AEB(automaattihätäjarrutus) toiminta kylmässä
322km

Nissan Leaf 7,0
+ etenemiskyky
+ jarrut
- toimintamatka
- lämpiämisnopeus
150km

BMW i3 6,9
+etenemiskyky
+ sisäisen laturin teho
- ajettavuus
- lämpiämisnopeus
199km
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vaikuttaisiko asiaan mitenkään Norjan tuet sähköautoilun suhteen? Ei ALV:tä - puoleen hintaan lautoilla - saavat pysäköidä ilmaiseksi kaupungissa - ei tietulleja - saavat ajaa bussikaistoilla (usein - ei aina). Voi kai siellä jotain muutakin tukia olla?

Tuli vaan näin pikaisesti mieleen.

Suomeen samat linjaukset, niin eiköhän EV:t täälläkin yleisty. Maantieteellisiä elementtejä lienee aika vaikea kenenkään poliittisin päätöksin kuitenkaan muuttaa?
Ja Norjassa kuitenkin tulotaso hieman eri, joten pitkään ainoa järkevä saatavilla oleva sähköautomerkki (Tesla) on siellä suhteellisesti halvempi kuin täällä. Ja veroetujen takia taitaa olla absoluuttisestikin. Kun uusia sähköautoja (hyvällä kantamalla) rupeaa samaan 20-25k€ hintaan, niin niiden määrä tulee lisääntymään radikaalisti.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Norjassa sähköautoilun suosioon vaikuttanee pitkälti se, että siellä Tesla Model S maksaa tukien ynnämuiden jälkeen suunnilleen saman verran kuin esim. Toyota Prius, eikä ainakaan allekirjoittaneen tarvitsisi kahta kertaa miettiä kumman noista ajopelikseen haluaisi. Jos Suomessa sähköautoilla olisi vastaavat valtion tuet, niin kyllä niitä ihan samalla tavalla täällä olisi kuin turskanpyytäjillä. Se, miksi Norjan valtio sähköautoilua voimakkaasti öljyrahoillaan tukee, johtuu pitkälti Norjan maantieteestä; korkeuseroja riittää, joten vesivoimaa on tarjolla käytännössä rajattomasti ja mikäpäs siinä on vesirattailla Tesloja lataillessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Norjassa sähköautoilun suosioon vaikuttanee pitkälti se, että siellä Tesla Model S maksaa tukien ynnämuiden jälkeen suunnilleen saman verran kuin esim. Toyota Prius, eikä ainakaan allekirjoittaneen tarvitsisi kahta kertaa miettiä kumman noista ajopelikseen haluaisi.
Eiköhän Suomesta yltäkyllin löytyisi noita tojotamiehiä. On se vaan niin luotettava. Jos saa vielä ilman mitään varusteita tai ainakin manuaali-ilmastoinnilla niin kaupat on varmat.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eiköhän Suomesta yltäkyllin löytyisi noita tojotamiehiä. On se vaan niin luotettava. Jos saa vielä ilman mitään varusteita tai ainakin manuaali-ilmastoinnilla niin kaupat on varmat.
Sillä saa vedettyä peräkärryäkin!
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meillä on kolme autoa, yhteensä alle 20 tuhatta, ja mikä merkittävintä, kaikilla saa vetää jarrutonta peräkärryä massaltaan suurempaa kuin ihmeellistä Teslaa!;) Ja joukossa jopa Nissa Micra, kelatkaa sitä. Yhtään ei tee mieli ihmeellistä Teslaa, jonka voi jo jossain ladatakin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meillä on kolme autoa, yhteensä alle 20 tuhatta, ja mikä merkittävintä, kaikilla saa vetää jarrutonta peräkärryä massaltaan suurempaa kuin ihmeellistä Teslaa!;) Ja joukossa jopa Nissa Micra, kelatkaa sitä. Yhtään ei tee mieli ihmeellistä Teslaa, jonka voi jo jossain ladatakin.
Siis onko sen jarruttoman kärryn massa suurempi kuin Teslan massa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös