Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 239
  • 19 022

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Istahdin tänään Octavia RS:n kuskin paikalle ja ehkä paras penkki, jossa olen istunut. Auto menossa vaihtoon ja olen tähän asti vältellyt ajatusta Octaviasta, mutta tuo RS dieselinä alkoi kiinnostamaan. Ajatuksena olisi hankkia joku 2014 tuoreempi diesel pienillä kilometreillä ja hintahaarukka 20000-25000. Käsittääkseni DSG-laatikon kanssa ollut ongelmia, mutta itseäni saattaisi kiinnostaa enemmän manuaali. Mitä noista RS:stä pitäisi tietää vai jätetäänkö suosiolla kauppaan? Noin puolet suomalaista ei ole jättänyt Octaviaa kauppaan, ainakin kun silmämääräisesti tien päällä arvioi.

Kannattaa noista RS-dieseleistä tarkistaa, mikä versio on kyseessä. Pari sivua sitten kirjoittelin duunikaverin kokemuksen jäätyvästä koneesta, johon ei vielä korjausta ole. Hän siis vaihtoi alle vuoden jälkeen auton pois, koska kone jäätyi, kun lämpötila laski vähänkään alle nollan.
 

Undrafted

Jäsen
Telkkarissa mainostavat uutta Nissan Leaffiä mainiten, että auto kiihtyy ja jarruttaa yhdellä polkimella. Tietokone varmaan tulkitsee tilanteen mukaan mitä kuski on haluamassa. Kuulostaa aika jännältä ominaisuudelta jos noin toimii. Liekö kukaan käynyt koeajamassa?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tietokone varmaan tulkitsee tilanteen mukaan mitä kuski on haluamassa.

Jarruttaa, kun kaasupoljinta nostaa ja tarvittaessa myös pysäyttää auton kokonaan. Kai siinä myös perinteinen jarrupoljin on.

En ole kovin vakuuttunut tästä uutuudesta.
 

Undrafted

Jäsen
Jarruttaa, kun kaasupoljinta nostaa ja tarvittaessa myös pysäyttää auton kokonaan. Kai siinä myös perinteinen jarrupoljin on.

En ole kovin vakuuttunut tästä uutuudesta.
Mainoksen mukaan vain yksi poljin, millä tehdään sekä-että. Tuolla ehdottamallasi tavalla ei lasketella alamäkiä ilman kaasua.

Piti kurkkaa Nissanin sivuilta ja autossa tosiaan on myös perinteinen jarrupoljin, mitä suosittelevat käyttämään vaativammissa jarrutuksissa :)
 
Viimeksi muokattu:

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei vain onnistu itse vuoden 2017 Toyota Yariksen (1,33-litrainen, bensiini, automaatti) rengaspaineiden kalibrointi. Taas palaa ja välillä vilkkuu rengaspaineiden merkkivalo renkaiden vaihdon jälkeen. Ohje oli näpäyttää kolme kertaa kalibrointinappulaa ja sen jälkeen pitää nappulaa pohjassa niin kauan, että rengaspaineiden valo välkkyy kolme kertaa hitaasti, jonka jälkeen valon pitäisi poistua. Ei vain valo häviä. Viimekertaisen renkaiden vaihdon jälkeen jouduin viemään auton Toyota-liikkeeseen, josta olin ostanut auton. Siellä he saivat merkkivalon hetkessä pois, eikä maksanut ainakaan silloin mitään.

Eilen, kun yritin kalibroida paineita, niin ulkona oli parhaimmillaan ehkä jopa 18 astetta lämmintä ja yöllä autolla ajaessani lämpötia oli aika lähellä 0 astetta kylmimmillään. Mutta ei kai sentään ulkolämpötilan pelkästään pitäisi vaikuttaa paineisiin niin paljoa, että merkkivalo syttyy. Ärsyttää se, että paineet ovat ihan kunnossa, mutta merkkivalo syttyy silti. En sitten tiedä, että onko 2,2 baria väärä paine ja johtuisiko se siitä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Sarjassamme "kysy väärästä paikasta"

Mutta siis. Vanhaan brittisukuiseen japsipirssiini on ruostepeikko päässyt iskemään etuoveen ja pariin muuhun paikkaan kiveniskemien ja omistajan vähän laiskan huolenpidon ansiosta. Onko tällä palstalla asiantuntijoita sen suhteen, missä järjestyksessä kannattaisi ruveta noita fixaamaan.

T. ärsyttää ruostekukat jotka kumpuilee maalin alta
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En sitten tiedä, että onko 2,2 baria väärä paine ja johtuisiko se siitä.
Veikkaisin, että ei vaikuta onko renkaassa 1,5 bar tai 2,5 bar painetta, kunhan kaikissa (tai ainakin samalla akselilla) on suurinpiirtein sama paine. Ainakin nämä vähän vanhemmat järjestelmät seuraavat käsittääkseni pyörimisnopeuksia renkaiden välillä.
Noin uusi pirssi saattaa tutkia paineita veroilmoituksen täytön lomassa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Sarjassamme "kysy väärästä paikasta"

Mutta siis. Vanhaan brittisukuiseen japsipirssiini on ruostepeikko päässyt iskemään etuoveen ja pariin muuhun paikkaan kiveniskemien ja omistajan vähän laiskan huolenpidon ansiosta. Onko tällä palstalla asiantuntijoita sen suhteen, missä järjestyksessä kannattaisi ruveta noita fixaamaan.

T. ärsyttää ruostekukat jotka kumpuilee maalin alta

Mitä nuo pari muuta paikkaa ovat? Helpottaisi vinkkien antamista jos tietäisi missä sitä ruostetta on?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei vain onnistu itse vuoden 2017 Toyota Yariksen (1,33-litrainen, bensiini, automaatti) rengaspaineiden kalibrointi. Taas palaa ja välillä vilkkuu rengaspaineiden merkkivalo renkaiden vaihdon jälkeen. Ohje oli näpäyttää kolme kertaa kalibrointinappulaa ja sen jälkeen pitää nappulaa pohjassa niin kauan, että rengaspaineiden valo välkkyy kolme kertaa hitaasti, jonka jälkeen valon pitäisi poistua. Ei vain valo häviä. Viimekertaisen renkaiden vaihdon jälkeen jouduin viemään auton Toyota-liikkeeseen, josta olin ostanut auton. Siellä he saivat merkkivalon hetkessä pois, eikä maksanut ainakaan silloin mitään..

En omista Yarista mutta pikaisella googlauksella tässä ohjeet:

Toyota Yaris Tire Pressure Monitoring System Light Reset

Oletko siis vetänyt käsijarrun päälle etc?
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos kommenteista. Ohjeita olen yrittänyt katsella, mutta ei niistä ole ollut apua. En ole vetänyt käsijarrua päälle. Ohjeet ovat olevinaan niin helppoja, mutta sitten kun käytännössä yrität itse tehdä homman, niin se ei yllättäen toimi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
@Hauptmann saman ongelman kanssa painittiin appiukon Toyota C-HR:n kanssa viime marraskuussa. Jos oikein muistan, niin ei onnistunut, jos moottori oli käynnissä, vaan piti tehdä virrat vaan päällä... Ja vaihde kai P:llä tai sitten manuaalissa vapaalla. Ihan tarkkaan en muista kyllä...
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kiitos kommenteista. Ohjeita olen yrittänyt katsella, mutta ei niistä ole ollut apua. En ole vetänyt käsijarrua päälle. Ohjeet ovat olevinaan niin helppoja, mutta sitten kun käytännössä yrität itse tehdä homman, niin se ei yllättäen toimi.

Oletko siis tehnyt täysin kuten esim. linkittämässäni ohjeessa neuvottiin - vai oletko "katsellut" ohjeita?
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletko siis tehnyt täysin kuten esim. linkittämässäni ohjeessa neuvottiin - vai oletko "katsellut" ohjeita?
Kiitos vain ohjeistasi. Vaikka mitä on yritetty, mutta ei ole onnistunut. En ymmärrä, että miksi nuo englanninkieliset ohjeet toimisivat paremmin kuin suomenkieliset, joita olen yrittänyt.

Tänään alkoi minulla 18 päivän loma ja tänään en yritä mitään muuta kuin nauttia alkoholista. En koske tänään autoon.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kiitos vain ohjeistasi. Vaikka mitä on yritetty, mutta ei ole onnistunut. En ymmärrä, että miksi nuo englanninkieliset ohjeet toimisivat paremmin kuin suomenkieliset, joita olen yrittänyt.

Tänään alkoi minulla 18 päivän loma ja tänään en yritä mitään muuta kuin nauttia alkoholista. En koske tänään autoon.

OK kuten sanoin - en ko. autoa omista ja muuta apua en osaa tarjota kuin mihin oikestaan varmaan olet törmännyt. Mikäli siinä on samat kuviot eli virta päällä ja käsijarru päällä jne. niin ehkä siellä on sitten jokin sensori ottanut osumaa. Kulutustavaraahan nuo ovat.

Hyvää lomaa ja nautiskele eliksiireistä. Sopivasti ja liikaakin jos siltä tuntuu :)
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Auriksen kanssa on sama juttu kun yksi semmoinen tuossa pihassa pyörii. En oo mitään loogisuutta keksinyt siihen rengasvaloon. Painellut vaan aikani sitä nappulaa kunnes on sattunut sammumaan. Sama ohje siinäkin on, eli painetaan kolme kertaa ja sitten nappi pohjassa odotellaan valon sammumista. Ehkä hyvällä tuurilla kymmenennellä yrityksellä onnistuu tai sitten vaatii vielä toiset kymmenen.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mitä nuo pari muuta paikkaa ovat? Helpottaisi vinkkien antamista jos tietäisi missä sitä ruostetta on?
Joku voisi sanoa että Tojotien vakipaikka. Eli kuskin ovi aikalailla tasan keskeltä.

Toinen pienehkö kiveniskemä on samalla kohilla, samalla puolen, mutta takasivuovessa jossa ehkä pienoinen ruostepiste havaittavissa. Äkkiseltään nyt ei tuu mitään muita ruostekohtia mieleen. Kiveniskemiä löytyy kyllä monesta paikkaa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Auttakaas tyhmää.

Ostin keväällä 2015 auton, jolla oli myynti-ilmoituksen mukaan rullattu 175tkm. Nyt kun kaiken maailman vikoja on alkanut ilmenemään autoon ja kun en aiemmin ole tajunnut vilkaista huoltokirjaa sen enempää (pitäisi ehdottomasti tarkistaa aiemmat huollot ostovaiheessa), niin kävi ilmi että huoltokirjaan on merkitty syksyllä 2014 jakohihnan vaihto ja kilometrimäärä 198tkm. Siis enemmän kilometrejä kuin minulla ostovaiheessa, eihän sen pitäisi olla mahdollista.

Aloin siis epäilemään, että Kamuxista ostamastani autosta on rullattu kilometrejä taaksepäin. Aika paljon paskaa kuullut kyseisestä firmasta ja tämä vaan vahvistaa käsitystäni, mikäli näin on oikeasti tapahtunut. Kehenköhän tässä kannattaisi ottaa yhteyttä asian tiimoilta, vai onko jo liian myöhäistä?

Omaa tyhmyyttähän tämä on, kun en asiaa ole aiemmin huomannut.
 

White Wolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC/DC
Auttakaas tyhmää.

Ostin keväällä 2015 auton, jolla oli myynti-ilmoituksen mukaan rullattu 175tkm. Nyt kun kaiken maailman vikoja on alkanut ilmenemään autoon

Voisin sanoa että aika myöhässä ollaan minkään reklamaation/tms suhteen...
Kun olet kuitenkin jo 3v ajanut ko. autolla, niin aika varmasti liike vetäytyy kaikesta irti. Mielenkiintoinen kyllä tuo huoltokirja, jos se nuin näyttää.
Onko myynti-ilmoitus tallessa tuolta ajalta? Paljonko on nyt mittarissa?

Toisaalta, kyllähän autoon 3v ajamisella tulee huoltamista ihan tavallisen kulumisenkin johdosta.
Mitäs siinä on alkanut menemään? Mikä auto?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ostin keväällä 2015 auton, jolla oli myynti-ilmoituksen mukaan rullattu 175tkm. Nyt kun kaiken maailman vikoja on alkanut ilmenemään autoon ja kun en aiemmin ole tajunnut vilkaista huoltokirjaa sen enempää (pitäisi ehdottomasti tarkistaa aiemmat huollot ostovaiheessa), niin kävi ilmi että huoltokirjaan on merkitty syksyllä 2014 jakohihnan vaihto ja kilometrimäärä 198tkm. Siis enemmän kilometrejä kuin minulla ostovaiheessa, eihän sen pitäisi olla mahdollista.
Jopet Show:n autokauppias kääntäisi tuon niin että jos ostit auton 175tkm ja hihna vaihdettiin 198tkm niin autoliikehän on jakohihnan sinulle ilmaiseksi vaihtanut, ei ongelmaa tässä.
Vakavasti puhuen, vähän nihkeä tilanne kyllä kun on noin paljon aikaa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Nyt kun kaiken maailman vikoja on alkanut ilmenemään autoon ja kun en aiemmin ole tajunnut vilkaista huoltokirjaa sen enempää (pitäisi ehdottomasti tarkistaa aiemmat huollot ostovaiheessa), niin kävi ilmi että huoltokirjaan on merkitty syksyllä 2014 jakohihnan vaihto ja kilometrimäärä 198tkm. Siis enemmän kilometrejä kuin minulla ostovaiheessa, eihän sen pitäisi olla mahdollista.
Jos / kun siinä huoltokirjassa on merkintä yrityksestä joka on huollon/korjauksen tehnyt niin eiku pyydät tositteet tapahtuneesta => näin pystyt osoittamaan, että kilsoja oli "säädetty" ennen myyntiä elikkäs sua on huijattu ja KAMUX joutuu sinulle jotain hyvittämään...

Yleisesti autoista (jonkinsorttisella kokemuksella) => auton kuluvat osat menevät vaihtoon yleensä 4-6 vuotiaana ja sitten uudelleen 4-6 vuoden kuluttua, sikäli kun kilometrejä ei tule ihan mahdottomasti tai autolla ei jaeta postia yms.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Auttakaas tyhmää.

Ostin keväällä 2015 auton, jolla oli myynti-ilmoituksen mukaan rullattu 175tkm.
Aloin siis epäilemään, että Kamuxista ostamastani autosta on rullattu kilometrejä taaksepäin.
Olet valitettavasti myöhässä.
Laissa on sellainen teksti, että ostajan on ilmoitettava virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Kolme vuotta ei varmasti ole kohtuullinen aika.
Käytetyn tavaran kaupassa on käytössä ns. kuuden kuukauden virheolettama, jona aikana ostajan on näytettävä virheen olemassaolo. Virheen arvioinnin lähtökohtana on tietysti myyjän ja ostajan välinen kirjallinen sopimus, mutta jos mitään yksityiskohtaista sopimusta ei ole, niin kuuden kuukauden sääntö lienee varsin pätevä tässäkin.

Lisäksi autossasi oli jo ostaessa varsin paljon metrejä taulussa, joten vikojen kustannuksia voi olla hankala periä myyjältä myöskään sillä perusteella, että hajonneet osat olisi autossa pitäneet kestää kauemmin.
Harmillinen keissi, eikä yllätä tuo myyjäliike. Ei auta kuin niellä kiukku ja leuka rintaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nykyään saa olla kyllä tarkkana ja kannattaa aina ostaessa selvittää historia vaikka menemällä koeajolla merkkiliikkeeseen ja sieltä kysyy vin-numerolla tai avaimella huoltohistorian. Samalla saa hyvin myös selville jos on joku takaisinkutsu tms kampanja tekemättä. Toinen hyvä kikka jos auto on tuotu käytettynä maahan, niin selvittää vin-numerolla koska ja millä ajomäärällä auto on Suomeen verotettu. Jos on eri lukemat niin joko maahantuoja oli alempien verojen vuoksi ilmoittanut kilsat yläkanttiin, tai sitten ruuvattu kilsoja pois auton Suomi-historian aikana. Kamux ostaa ja myy niin liukuhihnameiningillä noita autoja, että helposti sieltä eksyy tällaisia ajomääräkorjattuja autoja sekaan. Yhteen törmäsin kun katseltiin tutulle autoa ja ilmoitin siitä myyjälle, että ei kiinnosta, ajomäärä on fiksattu niin asiallisesti sen hoitivat ja poistivat myynnistä jonnekin huutokauppaan, jossa oli sitten ajomääränä tuntematon.

Tietty jossain tonnin ruoskassa kunto ja fiilis kertoo enemmän kuin mittarilukema, mutta aika paljon porukka ostaa juuri tuollaisia 100-200tkm ajettuja autoja 15-30 tuhannella eurolla, joilla on todellisuudessa ajettu tuo määrä 3-5v sitten. Kyllä, vaatii hieman salapoliisityötä mutta se on pelin henki nykyisin...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olet valitettavasti myöhässä.
Laissa on sellainen teksti, että ostajan on ilmoitettava virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Kolme vuotta ei varmasti ole kohtuullinen aika.
Käytetyn tavaran kaupassa on käytössä ns. kuuden kuukauden virheolettama, jona aikana ostajan on näytettävä virheen olemassaolo. Virheen arvioinnin lähtökohtana on tietysti myyjän ja ostajan välinen kirjallinen sopimus, mutta jos mitään yksityiskohtaista sopimusta ei ole, niin kuuden kuukauden sääntö lienee varsin pätevä tässäkin.
Sellainen tuli mieleen, että mittarin rullailu taaksepäin ja myynti todellista pienemmillä kilometreillä luulisi olevan rikos (petos), joten päteekö siihen nuo virheolettamat ja muut takuuajat. Toki jos asiaa haluaa tältä kantilta lähteä riitauttamaan niin on syytä olla varmaan muutakin kättä pidempää kuin pelkkä käsin kirjattu kilometrimäärä huoltokirjassa (alkuperäinen myynti-ilmoitus, korjaamon kuitit, mahdollinen jälki rullailusta auton softassa).
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Sellainen tuli mieleen, että mittarin rullailu taaksepäin ja myynti todellista pienemmillä kilometreillä luulisi olevan rikos (petos), joten päteekö siihen nuo virheolettamat ja muut takuuajat.
Kyllä se voi rikoksen puolelle mennä jos kyse on tahallisesta taloudellisen hyödyn tavoittelusta tai vahingon tuottamisesta. Rikosoikeudellisesti kyseessä voisi olla ehkä lievä petos, koska nuo mainitut km-lukemat huomioon ottaen vaikutus auton hintaan ollut luultavasti vähäinen. Lievästä petoksesta voidaan tuomita vain sakkoihin ja syyteoikeus on vanhentunut kahdessa vuodessa.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Jos todella on mittaria peukaloitu, niin varmasti saa kunnon rähinät vielä järkättyä jos tuon saa vaan todistettua.

Tuntuu aika dorkalta, että jossain perus(?)kiesissä olisi mitään järkeä ruuvata mittaria, ainakaan sitten noin vähän. Pikkurullauksella voisi saada jotain jossain määrin merkittävää taloudellista hyötyä jonkun erikoisauton kohdalla, mutta peruskinnerissä pitäisi sitten kyllä aika lailla puolittaa kilsat kerralla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös