Autoiluketju

  • 3 189 979
  • 18 516

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kiitoksia vastauksista. Kai se on turha enää yrittää pyristellä, kun on paska valahtanut housuihin jo. Aika älytöntä, että tuon jakohihnan vaihtamisen kilometrimäärät ovat menneet täysin ohi, vaikka ihan koeajon aikanakin tsekattiin huoltokirja.. ja tuosta ei tosiaan ollut mitään autohuollon leimaa, vaan siellä lukee pelkästään "jakohihnan vaihto + vesipumppu". Konepellin alta löytyy tarra, jossa on samat tiedot, joten ilmeisesti jollain paikallisella Puuha-Petellä käyttänyt auton.

Mitäs siinä on alkanut menemään? Mikä auto?
Auto on Volvo S40 1.6D vuosimallia -07. Kilsoja alkaa olla lähemmäs 300tkm (ellei ylikin, jos mittaristoa ruuvailtu) ja nyt alkanut tekemään sellaista, että kovassa vauhdissa radio saattaa pätkiä ja auto herjaa ylijännitteestä ja ohjaustehostimen huoltotarpeesta. Eilen kuitenkin ajaessa Lahdenväylää 140 mittarissa, niin lävähti lähes kaikki merkit palamaan kojetaulussa ja tietenkin säikähdin tuota ihan pikkaisen. Samassa rytäkässä kun alkoi haisemaan palaneen käry, mutta se tulikin ilmeisemmin edessäni ajaneesta rekasta eikä autostani. Kuitenkin pysähtyessäni tarkistamaan onko konepellin alla kaikki vielä kondiksessa, niin iski silmään tuon jakohihnan vaihtamisen kilometrit.

Yksi mitä funtsittiin on se, että maadoituksessa olisi jotain häikkää. Täytynee tarkistaa nuo johdotukset kun kerkeää.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Auto on Volvo S40 1.6D vuosimallia -07. Kilsoja alkaa olla lähemmäs 300tkm (ellei ylikin, jos mittaristoa ruuvailtu) ja nyt alkanut tekemään sellaista, että kovassa vauhdissa radio saattaa pätkiä ja auto herjaa ylijännitteestä ja ohjaustehostimen huoltotarpeesta. Eilen kuitenkin ajaessa Lahdenväylää 140 mittarissa, niin lävähti lähes kaikki merkit palamaan kojetaulussa ja tietenkin säikähdin tuota ihan pikkaisen. Samassa rytäkässä kun alkoi haisemaan palaneen käry, mutta se tulikin ilmeisemmin edessäni ajaneesta rekasta eikä autostani. Kuitenkin pysähtyessäni tarkistamaan onko konepellin alla kaikki vielä kondiksessa, niin iski silmään tuon jakohihnan vaihtamisen kilometrit.

Yksi mitä funtsittiin on se, että maadoituksessa olisi jotain häikkää. Täytynee tarkistaa nuo johdotukset kun kerkeää.

Tsekkaa volttimittarilla akun napojen välinen jännitys auton käydessa tyhjäkäyntiä ja siten että painat kaasua. Pitäisi olla siinä 14.4V paikkeilla. Mikäli on tuota korkeampi ja nousee kun kaasuttelet niin laturi / jännitteensäädin kilahtanut suurella todennäköisyydellä. Kovassa vauhdissa = suuremmat kierrokset tukisivat tuota mahdollisuutta.

Suuri akun sisäinen vastuskin saattaa tuollaista aiheuttaa - eli suomeksi rikkinäinen akku.

Tehostajan huoltotarpeesta en osaa muuta sanoa kuin että tarkista nesteet ja mikäli on sähköinen tehostin niin nuo virtapiikit saattaisivat aiheuttaa nuo ongelmat.

Onnea vianmetsästykseen kuitenkin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Nykyään saa olla kyllä tarkkana ja kannattaa aina ostaessa selvittää historia vaikka menemällä koeajolla merkkiliikkeeseen ja sieltä kysyy vin-numerolla tai avaimella huoltohistorian

Ihan mielenkiinnosta, mistä tää VIN-code löytyypi?

Suomessa jos autoa meinaa ostaa niin toinen hyvä on trafilta hommata auton rekisteritiedot + katsastushistoria. Joka katsastuksessahan nykyään merkataan myös paljonko mittari näyttää katsastushetkellä. Ite myös pistänyt 16400 reknron ja vilkuillut auton + omistajan tiedot. Voin sanoa et se ei oikeen itseä ainakaan houkuttele ostamaan autoa jos auto on ihan toisen kaverin nimissä ja samassa on jotain tyyliin "ajoneuvovero erääntynyt / luottotiedot heikentyneet"
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Mitäpä luulette, kuinkahan iso taistelu mahtaa tulla vakuutusyhtiön kanssa? Vaihdoin autoa reilu kuukausi sitten ja pian tämän jälkeen sain houkuttelevan tarjouksen talouden molempien autojen vakuutuksista, joten vaihdoin firmaa. Kaskon mukana tuli myös lasiturva ja niinhän siinä sitten kävi, että viime viikolla vastaantulevasta autosta lensi kivi tuulilasiin. En sen kummemmin asiaan vielä tuolloin kiinnittänyt huomiota, mutta nyt viikkoa myöhemmin tuulilasissa on 20 sentin halkeama. Soittelin vakuutusyhtiöön ja kaiken piti olla ok, kunnes täti huomasi, että vakuutus on ollut olemassa vasta kuukauden päivät. Teki sitten vahinkoilmoituksen asian tiimoilta.

Lähinnä sitä mietin, kun tuo halkeama on tosiaan edennyt juoksuvauhtia, niin pitääkö tässä alkaa kyselemään autoliikkeeltä todistusta, että lasi oli maaliskuun alussa ehjä, eikä kyseessä ole mikään vanha halkeama? Tuohan nyt ei pelkästään sadetunnistimella varustetun tuulilasin vaihtokaan ole monen satalappusen operaatio, mutta ihan periaatteesta, kun noista vakuutuksista pitää maksaa, niin soisi niiden sitten myös korvaavan, kun jotain sattuu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@Grainger Siis onko siitä lasista nyt joku riita päällä? Vanhassa vakuutuksessa ei ilmeisesti ollut lasiturvaa?
Eihän se nyt niin voi olla, että asiakkaan vastuulle jää todistaa, ettei lasi ollut rikki x päivää sitten. Tai että lasivakuutus ei olisi voimassa heti kun sopimus tehdään. Vakuutusyhtiö korvaa vakuutusehtojen mukaisesti ja saavat kustannuksellaan tutkia asiaa jos haluavat.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ihan mielenkiinnosta, mistä tää VIN-code löytyypi?

Köyhän miehen DIY-kikka on ensin tietenkin katsoa rekisterinumero ilmoituksesta, kuvista tai paikanpäällä. Sitten em. Bilteman varaosahaku antaa VIN-numeron, tai esim. vakuutusyhtiöiden vakuutuslaskurit. VIN-koodilla voi sitten etsiä vaikka auton varustetiedot merkkikohtaisilla vin-decoder -sivuilla, verotustiedot jossa km-lukema löytyy verottajan sivuilta jos käytettynä maahantuotu. Näillä saa jo aika hyvin vahvoja arvauksia auton historiasta esim. onko väri vaihtunut, kilsat muuttunut, vaikka sisusta uusittu erilaiseksi kuin tehtaalta jne jne. Usein jos vain googlettaa VIN-numeron niin saattaa tärpätä ulkomaansivustoilta tietoa onko vaikka tulva-auto USA:sta, palapeli Baltiasta ja muuta hämärää.

Trafin kautta saa sitten tarkempia omistus ja katsastustietoja maksulla. Tarkat huoltotiedot sitten merkkihuollosta, jossa ei välttämättä saa kuin ajankohdan ja km-lukeman millä huollettu, mutta ei mitä huollettu, koska se annetaan vain omistajalle tietosuojan tms. vuoksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
@Grainger Siis onko siitä lasista nyt joku riita päällä? Vanhassa vakuutuksessa ei ilmeisesti ollut lasiturvaa?

Ei nyt varsinaisesti. Vahinkoilmoituksen vastaanottanut täti vain vähän vaikutti siltä, että kohta kinastellaan lisää. Toki tuossa toimenkuvassa pitänee olla hieman kinasteluhenkinen.

Vakuutusyhtiön vaihtaminen tapahtui käytännössä samaan aikaan auton vaihdon kanssa. Vanhassa autossa ei ollut viimeiseen vuoteen kaskoa, koska en nähnyt sitä viiden tonnin ritsaan kovin järkevänä.

No, loppuviikosta nyt joka tapauksessa tuulilasi vaihtuu. Eiköhän tuo maksaja selvinne kesän aikana.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No, loppuviikosta nyt joka tapauksessa tuulilasi vaihtuu. Eiköhän tuo maksaja selvinne kesän aikana.

Olen vaihdattanut vakuutusyhtiön piikkiin ilman omavastuuta n. kymmenkunta tuulilasia (ajan 120 km moottoritietä päivässä) ja hommahan toimii niin, että jos viet vähänkään isompaan liikkeeseen (ja miksipä et veisi, kun menee vakuutusyhtiön laskuun), sinun tarvitsee maksaa vain mahdollinen omavastuu ja korjaamo laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä. Olisin hyvin yllättynyt, jos tapauksesta mitään sen jälkeen enää voisi kuulua.

Itsekin vaihdoin tarjouksen perässä hiljattain vakuutusyhtiötä ja nyt on minullakin omavastuu. Myös entinen vakuutusyhtiöni hiljattain poisti omavastuuttomat lasivakuutukset valikoimista. Johtuu varmasti kaltaisistani lasien suurkuluttajista, pahoittelut kaikille.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Olisin hyvin yllättynyt, jos tapauksesta mitään sen jälkeen enää voisi kuulua.

Näin sanoi myös herrasmies, joka tulee lasin vaihtamaan. Toki myyjäliike lupasi tarvittaessa lähettää dokumentit, että autossa oli ehjä tuulilasi reilu kuukausi sitten, joten vakuutusyhtiön mahdolliset argumentit lienevät aika vähissä.

Kertaakaan ei ole tuulilasi halkeamille mennyt, vaikka noin 30 tuhatta henkilöautoon vuodessa tuleekin. Työkamppeisiin noita saa vähintään joka toiseen katsastukseen vaihtaa, mutta se kuuluu huoltosopimuksen, joten aihepiiri ei ole kovinkaan tuttu.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Näin sanoi myös herrasmies, joka tulee lasin vaihtamaan. Toki myyjäliike lupasi tarvittaessa lähettää dokumentit, että autossa oli ehjä tuulilasi reilu kuukausi sitten, joten vakuutusyhtiön mahdolliset argumentit lienevät aika vähissä.

Kertaakaan ei ole tuulilasi halkeamille mennyt, vaikka noin 30 tuhatta henkilöautoon vuodessa tuleekin. Työkamppeisiin noita saa vähintään joka toiseen katsastukseen vaihtaa, mutta se kuuluu huoltosopimuksen, joten aihepiiri ei ole kovinkaan tuttu.

Ei näissä tosiaan pitäisi olla mitään ongelmaa. Mulle tosin kävi joitain vuosia sitten POP-Vakuutuksen kanssa niin, etteivät nikottelematta suostuneet merkkiliikkeen lasinvaihtoon hinnan vuoksi. Silloisessa E91-Bemarissa oli jo sade- ym tunnistimia lasissa, joita hieman epäilin joka lasipajalta löytyvän hyllystä. Sen jälkeen olen aina kysynyt vakuutusta ottaessani, missä liikkeissä heille on ookoo autoa tarvittaessa korjauttaa. Nykyinen Pohjola ainakin käyttää Bemarin korjauksiin merkkiliikkeitä, joten se huoli on tuolta osalta ohi ja edellisen auton eli F11-bimmerin lasinvaihto meni ilmoituksella alkuvuodesta läpi.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Noniin.
Kiikarissa olis siisti BMW E60 530d. Kysy kun teiltä arvon veljet, että onko kokemuksia tuosta kiesistä ? Lähinnä kiinnostaa tuo kone, että paljonkin noilla mahtaa rullata ilman mitään suurempia huolia. Ko. yksilöllä on ajettu 300k kilsaa.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noniin.
Kiikarissa olis siisti BMW E60 530d. Kysy kun teiltä arvon veljet, että onko kokemuksia tuosta kiesistä ? Lähinnä kiinnostaa tuo kone, että paljonkin noilla mahtaa rullata ilman mitään suurempia huolia. Ko. yksilöllä on ajettu 300k kilsaa.
Oikeestaan akalla oli tuommonen ja siinä oli mittarissa ostettaessa 400k ja myydessä 450k, eikä siihen oltu tehty mitään isompaa remppaa huoltokirjojen/kuittien mukaan. Oli vaan erinomaisesti pidetty huolta moottorista. Toimi kuin junan vessa.

Oon muutenkin siinä käsityksessä että tuon mallin bemareiden moottoria et saa ajamalla hajalle, vähän niinkun Mercedeksen diesel moottorit pl. uudet. Eli tuo 300k kilsaa ei juurikaan ole mitään.


Tottakai moottorista pitää huolta pitää jos sen haluu kestävän pitkään. Tuo 300 tuhatta on siinä mielessä hyvä lukema että kaikki tyyppiviat on korjattu ja "kalleimmat" kilometrit ajettu.

Ei tää ny hirveetä analyysia ollu mut aattelin jotain laittaa kun samassa taloudessa ollu tommonen auto.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Oikeestaan akalla oli tuommonen ja siinä oli mittarissa ostettaessa 400k ja myydessä 450k, eikä siihen oltu tehty mitään isompaa remppaa huoltokirjojen/kuittien mukaan. Oli vaan erinomaisesti pidetty huolta moottorista. Toimi kuin junan vessa.

Oon muutenkin siinä käsityksessä että tuon mallin bemareiden moottoria et saa ajamalla hajalle, vähän niinkun Mercedeksen diesel moottorit pl. uudet. Eli tuo 300k kilsaa ei juurikaan ole mitään.


Tottakai moottorista pitää huolta pitää jos sen haluu kestävän pitkään. Tuo 300 tuhatta on siinä mielessä hyvä lukema että kaikki tyyppiviat on korjattu ja "kalleimmat" kilometrit ajettu.

Ei tää ny hirveetä analyysia ollu mut aattelin jotain laittaa kun samassa taloudessa ollu tommonen auto.
Jep. Sillä tuo itseä kiinnostaa, koska työmatkaa tulee motarilla se 120 kilsaa/pvä. Pitänee vähän ulkoiluttaa sitä jossain välissä...
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Noniin.
Kiikarissa olis siisti BMW E60 530d. Kysy kun teiltä arvon veljet, että onko kokemuksia tuosta kiesistä ? Lähinnä kiinnostaa tuo kone, että paljonkin noilla mahtaa rullata ilman mitään suurempia huolia. Ko. yksilöllä on ajettu 300k kilsaa.
Voimansiirto niiaa ennemmin kuin pata, tietenkin huolloista ei pidä tinkiä moottorinkaan osalta. Mulla on juuri jäänyt ylimääräiseksi yksi tuollainen, mittarissa ostaessa 240tkm, nyt 366 vailla murheita meni toi reilu satku. Samoin edeltävällä omistajalta omansa. Juuri katselin nettiauton ilmoituksia ja pitänee tarkistaa omaa pyyntiä hiukan ylöspäin kun noin paljon aika riiskuistakin pyydetään. Jos laatuyksilö kiinnostaa niin laita YV:tä...
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Miltä kuulostaa iso farmari (Hyundai i40), jolla on ajettu 2.5 vuoteen 126 000km ja ollut työsuhdeautona? Huollot tehty ajallaan. Tehdas takuu edelleen voimassa pari vuotta. Vaikuttaako tuollainen kilometrimäärä lyhyessä ajassa mitenkään versus, että ne olisivat kertyneet useamman vuoden ajalla? Jos kyse olisi taksista, niin tilanne olisi eri. Jättäisin väliin.
 
Viimeksi muokattu:

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
todennäköisesti ajettu pidempää matkaa maantiellä eli auto on paremmassa kunnossa kuin jos olisi suhattu lyhyttä matkaa monta vuotta kaupungissa.

Se on varmasti totta. Onhan nää autoasiat vähän sellaisia, että mistä sitä kukaan tietää, että millaisen yksilön saa käsiin, ellei jotenkin selvitä taustoja ja nykytilaa perinpohjin. Ja niistäkin huolimatta ei voi mitään varmaksi sanoa. Itse nyt en juurikaan autojen kanssa pelaa, niin tarkoitus olisi hakea jotain ajatusta siihen suuntaan, etten nyt ihan johonkin miinaan olisi astumassa.
 

frodo

Jäsen
Noniin.
Kiikarissa olis siisti BMW E60 530d. Kysy kun teiltä arvon veljet, että onko kokemuksia tuosta kiesistä ? Lähinnä kiinnostaa tuo kone, että paljonkin noilla mahtaa rullata ilman mitään suurempia huolia. Ko. yksilöllä on ajettu 300k kilsaa.

Niin kuin muut edellä jo ehtivät kertoa, niin moottoriin voi kyllä luottaa. Helposti menee vielä toiset saman verran, kunhan muistaa huoltaa.

Imusarjan läpät pitäisi poistaa kokonaisuudessaan. Todennäköisesti on jo poistettu. Pakosarja kannattaa tarkistaa että on ehjä. Tyyppivikana moottori tuppaa ylikuumentua, pitkällä aikavälillä halkaisee pakosarjan. Lämpötiloja kannattaa seurata salavalikon kautta. Automaattilaatikon öljyt olisi hyvä vaihtaa 50tkm. välein.

Itsellä kokemusta 530da e39, 525d e61 man ja 530xd f07.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mites 20-30t€ käytetyt hot hatchit onko täällä kokemuksia?
Ajoin juuri focus st ja cupra 290hp.
Haluan manuaalivaihteisen.
Nopea analyysi että seat myy tehoilla, hieman äänekkäämpi maantiellä ja bulkkimanuaali verrattuna napakaampaan foordiin.
Näistä kahdesta se olisi ST. Joka oli yllättävän miellyttävä kaupungissakin ei kivireki mutta riittävän tiukka.

Vielä pitäisi ajaa 308 GTI ainakin, se on tuorein ja hinta noin 30t€.
Olen todella skeptinen ranskalaisten suhteen mutta pösön ja rellun kärkisportit on kieltämättä legendoja ja harvoin näistä erikoismalleista pahaa sanottavaa kuulee.

Ehkä myös uusi 5ovinen mini cooper s.
Ehkä myös joku tuoreempi golf gti.

Kertokaa jos pointteja suuntaan tai toiseen.

Arvostan myös keveyttä ja pösö taitaa olla kevein noin +1200kg painollaan.
Myös leveys kasvanut näissä liikaa, turha toivo saada enää alle 1.8m leveitä.

_
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Miltä kuulostaa iso farmari (Hyundai i40), jolla on ajettu 2.5 vuoteen 126 000km ja ollut työsuhdeautona?

Talvella harkitsin vakavasti i40:n ostamista, mutta päädyin kuitenkin pysymään uskollisena tähdelle. Tuo i40 oli ihan järkiauton oloinen. Toki se tuntui saksalaisen rinnalla muoviselta ja pitkät valot olivat surkeat, mutta muuten vaikutti ihan ajettavalta autolta, vaikkei varsinaisesti ajettavuudeltaan mikään kummoinen ollutkaan. Pieksi kuitenkin nämä avensikset ja vastaavat, joita kävin koeponnistamassa myös.

Ei kai nykyautoissa juuri kannata kilometrejä säikkyä, kun joillekin alle satatuhatta tuntuu mahdottomalta suoritteelta ja toisilla ajetaanyli puolta miljoonaa. Enemmän kiinnittäisin huomiota juuri mahdollisiin takuuasioihin ja siihen huoltokirjaan.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on varmaan paras ketju tälle. Tänään kävi niin, että ajaessa alkoi auto pitämään outoa ääntä ja tuntui jotenkin hassulta. Ajelin noin 5km silti vielä ja oli pakko pysähtyä kun alkoi epäilyttämään. Ja nyt tulee se outous. Vasemman takarenkaan kaikki, siis KAIKKI mutterit oli niin löysällä, että sormin pysty kiristämään. ???????????? Itse olen renkaani vaihtanut ja uskallan sanoa, että löysäksi ei yksikään mutteri jäänyt, saatikka sitten KAIKKI!!!!!!!!! Otin renkaan irti ja kaikki päällisin puolin näytti normaalilta. Rengas on nyt takaisin, mutta ihmetyttää kyllä miten noin ja pitääkö tässä varmuuden vuoksi liikennevaloissa aina äkkiä käydä tarkistamassa rengas. No en käy, mutta sielussa on arpi nyt. Ehdotuksia mistä moinen voi johtua tai asioita joita mun ois syytä vielä tarkastaa?

Mulle on jo kaveripiiristä tarjottu selitystä, että ehkä rengas ei ole ollut ihan kunnolla kohdillaan/paikallaan. Joo voin ostaa ton, mutta miten se sitten siinä olisi kuitenkin pysynyt noin 1.5kk oireilematta ja arviolta 1800km.? Mystinen juttu mulle. Kävin kaikki perheen muiden autojen renkaat läpi ja kaikki muut ok. Ihmettelen. Kertakaikkiaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös