Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 279
  • 19 022

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@Hera80
Onko ilkivalta mahdollinen selitys?

Kotiparkkipaikalla sanoisin sen olevan poissuljettu vaihtoehto, muualla parkissa ollessaan toki mahdollista, mutta en silti tolle tutkintalinjalle lähtisi. Auto itsessään on huomaamaton eikä herätä kateutta tai vihaa. Värikin on vihreä, joten anarkistitkin antavat olla rauhassa. Ei, kyllä siinä joku muu syy on.
 

Tuamas

Jäsen
Minulla käynyt kaksi kertaa samalla tavalla, toisella kerralla olin itse vaihtanut ja toisella kerralla rengasliike.

Antoivat selitykseksi, että jos jälkikiristys jätetään tekemättä, voi käydä noin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jep, aluvanteet pitäisi jälkikiristää 150-200 km ajon jälkeen renkaidenvaihdosta. Muutaman kerran on ollut pultteja löysällä, kun on tehnyt jälkikiristyksen ja renkaat vaihdatan rengasliikkeessä...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos ne eivät aina ekan kiristyksen jälkeen pidä, vaan ne pitää tsekata n. 200 km jälkeen, niin miksei enää sen jälkeen tarvitse?
 

julle-jr

Jäsen
Jos ne eivät aina ekan kiristyksen jälkeen pidä, vaan ne pitää tsekata n. 200 km jälkeen, niin miksei enää sen jälkeen tarvitse?
Voisin kuvitella, että jälkikiristyksen tarpeelisuus liittyy siihen, että renkaita asennettaessa voi sinne väliin jäädä hiekanmurunen tms. Kun hiekka murenee, on siellä vapaata tilaa, jonka kiristys sitten poistaa.

Tuollainen joku tietty kilometrimäärä kuten 200 km kuulostaa kylläkin jossain määrin epätieteelliseltä.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos kaikille vastauksista. Jälkikiristys jäänyt tekemättä, myönnän. Niin se on jäänyt tekemättä vuodesta -92 kun ensimmäisen kerran itse vaihdoin renkaat. Nyt sitten noin. Ihmettelen kyllä edelleen miten kaikki mutterit voi löystyä, mutta mennään tällä. Huvitti muuten kun jouduin illalla vielä lähteä autolla liikenteeseen, niin ajoin kyllä niin nätisti ja hiljaa että. Jotenkin kolahti toi aika kovaa. Renkaiden ois kuitenkin hyvä pysyä kiinni.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vitut se mistään jälkikiristyksestä kyllä oo johtunu. Renkaiden vaihdosta jo kulunut niin kauan. Sitäpaitsi pienet kivenmurut murskaantuu ku meikäpoika vääntää ristikkoavaimella menemään. Alkaa sittenkin toi ilkivalta vaihtoehto kiinnostaa. Maanantaina soitto veritakseen ja kamera puuhun. Kiitos vielä kerran kuitenkin.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vitut se mistään jälkikiristyksestä kyllä oo johtunu. Renkaiden vaihdosta jo kulunut niin kauan. Sitäpaitsi pienet kivenmurut murskaantuu ku meikäpoika vääntää ristikkoavaimella menemään. Alkaa sittenkin toi ilkivalta vaihtoehto kiinnostaa. Maanantaina soitto veritakseen ja kamera puuhun. Kiitos vielä kerran kuitenkin.
Mistään en mitään tiedä mut mulle on käyny noin että pultit on löystyny itestään. Syypää oli vähän kieroutunut vanne, jota ei edes oikeen ajossa huomannut.

Voi myös olla jos sulla on hallitsemattomia voimia nii oot liian tiukkaan vääntäny alunperin jolloin kierre on menny vähän vituiks. En tiedä.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paljon on vaihtoehtoja mutta uskoisin että jos kyseessä on köykämiinipallo, elikkäs jonkin sortin kevytmetallivanne, on se että mutterit ei ole ollut sopivalla kireydellä. Ettei ois vanne halki? Jos kahdella kädellä ristikkoavaimella vetää kiinni on äkkiä 200nm kiristystä ja se ei ole hyvä homma tavallisessa autossa. Isommat autot erikseen. Köykämiinivanteet pitäisi aina kiristää momenttiavaimella ja jälkikiristää. Koska, jos siellä välissä todella on esimerkiksi sitä hiekanmurua, ruostetta yms niin kun se hieroutuu pois, on vanteen ja navan välissä väljää. Tämä taas johtuu siitä että kevytmetallivanne ei toimi jousena kuten peltivanne jossa "jousiominaisuus" pitää sen kireänä. kevytmetallit ei anna periksi. Ja olihan mutterit oikein päin? Ja ei tartte kuin yhden olla löysällä niin täysin mahdollista että kaikki löystyy...
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers, Canadiens
Onkohan 290 tkm ajettu vm. 2010 VW Tiguan -nelivetodiesel DSG:llä kovinkin riskaabeli sijoitus?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkos porukalla kokemusta noista Mercedeksen GLK malleista. Pitkän aikaa tommonen kiinnostanu mut en oo oikee keltään saanu omakohtaista kokemusta noista että millä kilsoilla kannattas ostaa ja onko miten vikasia vehkeitä
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onkos porukalla kokemusta noista Mercedeksen GLK malleista. Pitkän aikaa tommonen kiinnostanu mut en oo oikee keltään saanu omakohtaista kokemusta noista että millä kilsoilla kannattas ostaa ja onko miten vikasia vehkeitä

Aivan samoista osista kasattu kuin C- ja E-mallin mersut. Myös pienemmistä lainattu jotakin. Eli luotettavia vehkeitä ovat. Myös mersun ruosteongelmat ovat noissa jo historiaa. Arvatenkin nelosdieselillä(?) varustetun aiot ostaa, ja nehän on niitä mersun lujimpia koneita. Suuttimen pohjaprikkoja joutuu vaihtamaan jossakin kohtaa (about 100-150€ homma pajalla) kuten myös alustan osia, mutta nehän on kulutustavaraa. Ja laatikkoöljyt saisi olla ainakin pariin kertaan vaihdettu, sen kyllä pystyy toteamaan jo koeajolla. Vähänkin nykivä laatikko-> vaadi että liike (mikäli sellaisesta ostat) vaihtaa öljyt huuhtelemalla ja myös turbiinista. Uusilla öljyillä oleva ehjä mersun automaatti on niin pehmeä vaihtamaan, ettei varmaan yksikään muu merkki pysty samaan.
 
Viimeksi muokattu:

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aivan samoista osista kasattu kuin C- ja E-mallin mersut. Myös pienemmistä lainattu jotakin. Eli luotettavia venkeitä ovat. Myös mersun ruosteongelmat ovat noissa jo historiaa. Arvatenkin nelosdieselillä(?) varustetun aiot ostaa, ja nehän on niitä mersun lujimpia koneita. Suuttimen pohjaprikkoja joutuu vaihtamaan jossakin kohtaa (about 100-150€ homma pajalla) kuten myös alustan osia, mutta nehän on kulutustavaraa. Ja laatikkoöljyt saisi olla ainakin pariin kertaan vaihdettu, sen kyllä pystyy toteamaan jo koeajolla. Vähänkin nykivä laatikko-> vaadi että liike (mikäli sellaisesta ostat) vaihtaa öljyt huuhtelemalla ja myös turbiinista. Uusilla öljyillä oleva ehjä mersun automaatti on niin pehmeä vaihtamaan, ettei varmaan yksikään muu merkki pysty samaan.
Jeps kiitos tästä. Näin oon vähän ajattelukkin. Nykyinen E mese on ollu niin luotettava toveri että kauhee ois vaihtaa johonkin vikapesäkkeeseen.

Täytyy vissiin ensi viikolla käydä joku hyvä yksilö hakemassa pois!

Vieläku löytys semmosilla kilsoilla että alustanosien vaihtokierros ois just tehty nii ois täydellistä. Nykyisen mesen ku ostin nii just pahimoilleen jouduin vuoden sisään tekemään iskariremontit, jarrurempat ja alatukivarsien vaihdot jne. Kallista oli mut eipä oo nyt kahteen vuoteen tarvinnu ku öljyjä ja suodattimia vaihtaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Jeps kiitos tästä. Näin oon vähän ajattelukkin. Nykyinen E mese on ollu niin luotettava toveri että kauhee ois vaihtaa johonkin vikapesäkkeeseen.

Täytyy vissiin ensi viikolla käydä joku hyvä yksilö hakemassa pois!

Vieläku löytys semmosilla kilsoilla että alustanosien vaihtokierros ois just tehty nii ois täydellistä. Nykyisen mesen ku ostin nii just pahimoilleen jouduin vuoden sisään tekemään iskariremontit, jarrurempat ja alatukivarsien vaihdot jne. Kallista oli mut eipä oo nyt kahteen vuoteen tarvinnu ku öljyjä ja suodattimia vaihtaa.

E-sarjan Mersuista puheenollen mites tuo w212-sarja mahtaa kestää? Bensakoneella pitäisi olla. Onko jotain Renun koneita kenties mallistossa?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
E-sarjan Mersuista puheenollen mites tuo w212-sarja mahtaa kestää? Bensakoneella pitäisi olla. Onko jotain Renun koneita kenties mallistossa?

Ei oo Rellun koneita. Kaikki mersun omia. Molemmissa V6-koneissa on jakoketjun venyminen jonkinlainen ongelma. Yleensä se pitää vaihtaa siinä 200000km paikkeilla. Enemmän tämä koskee bensakonetta (M272 ja M276 ja näistäkin enemmän ensimmäistä) kuin dieseliä (OM642). Dieselissä muutenkin riittää lähes aina ketjun kiristäjän vaihtaminen, minkä pystyy tekemään itsekin ilman mitään erikoistyökaluja.
Muut ongelmat liittyy yleensä tiettyihin varusteisiin, kuten kuolleenkulmanavustimeen, jotka menee jokaisesta jossakin kohtaa (vaatien tietysti et ne on lisävarusteena aikanaan otettu). Anturit on helpossa paikassa takapuskurin sisällä, menee noin 5min vaihtaa mutta vaatii että auton saa nosturille.
Webastoja mennyt jonkun verran, mutta ei ole sama tilanne kuin ylemmän kanssa, että kaikista menisi.
Adaptiivinen vakionopeussäädin (Distronic+) temppuilee joskus, itse tekniikka on kestävää mutta esim. jos keulassa oleva pitkän etäisyydentutka likaantuu, putoaa koko järjestelmä pois pelistä. Myös kaikki jarruihin liittyvät ongelmat aiheuttaa saman.
Airmatic-ilmajousituksesta liikkuu kauhutarinoita, mutta ne kannattaa ohittaa. Osat ovat jo lähes halvempia kuin rautajousisen, ja laatukin on hyvällä tasolla. Kaiken lisäksi ilma-alusta on jäätävän mukava. Myös auton korkeutta ja alustan jäykkyyttä pystyy säätämään.
Yleisesti ottaen 212 on erittäin laadukas ja kestävä auto. Paljon parempi kuin edeltävä 211. Ruostekaan ei niitä vaivaa. Jos tuollaiseen päädyt, niin muutama lähes pakkovaruste on mitkä kannattaa autosta löytyä: Juurikin tuo mainitsemani adaptiivinen vakkari, ILS (Intelligent Light System), Harman Kardon audio (tämä tuo mukanaan sisäänrakennetun bluetooth audion), Airmatic ja muistipaketti ainakin kuskin penkkiin, siihen kun sisältyy samalla peilien ja ratin säätöjen jääminen muistiin. Avantgarde tai AMG-paketti (miksei molemmat) tuo ulkonäköä helvetisti.
Vaikka noiden hinnat ovat Suomessakin syöksyneet viimeisen vuoden aikana, niin suosittelen silti hakemaan Saksasta. Varsinkin bensakoneisten vaihtoehdot nousee potenssiin 10, ja halvemmalla pääsee kuin Suomesta ostaessa.
 

teppana

Jäsen
Nyt kun Mersuista on täällä puhuttu niin pakko sanoa että tuo GLC Coupe on kyllä omaan silmään aivan helvetin seksikäs auto. Kun tuossa reilun vuoden päästä vaihto tulee ajankohtaiseksi niin jos vain rahkeet riittää (hinta nousisi nykyistä autoa korkeammaksi vaikka aluksi oli ajatus ottaa seuraavaksi edullisempi) niin tekisi mieli koittaa. Vaikka vannottiin ettei meillä enää Bemarista vaihdeta kun on hyväksi todettu.

Mutta loppujen lopuksi, kuinka paljon noilla kolmella suurella Saksalaisella on edes laatueroa keskenään? Tosin GLC Coupen mahdollisia tyyppivikoja en ole vielä selvittänyt yhtään.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
@pikkuvaimo kiitos, ajattelinkin sinulta löytyvän tietoa. Helvetin hieno auto, ja varmaan 5-6 vuotiaana saa myös pirusti autoa hintaansa nähden.

Kyllä saa. Juuri keväällä myin edellisen tuollaisen pois, ja varmasti joskus taas sellaisen ostan. Ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Tai no mitä nyt neliveto olisi saanut olla.

Mutta loppujen lopuksi, kuinka paljon noilla kolmella suurella Saksalaisella on edes laatueroa keskenään? Tosin GLC Coupen mahdollisia tyyppivikoja en ole vielä selvittänyt yhtään.

Kaikissa on ne omat vikansa. Stereotypioiden mukaan mersut ruostuu käsiin, ja bemareissa sekä Audeissa koneet on sököjä. No kyllähän mersut ennen ruostuikin, ja kahdella muulla tietyt koneet ja laatikot ovat saaneet surullisen kuuluisan maineen. Uusien mallien vioista nyt kenelläkään edes voi olla vielä tietoa, kun kaikki autot niin uusia ettei tyyppiviat ole vielä ehtineet ilmaantua.
Oma mielipide on että ihan laatuautoja kaikki. Toki bemarin ja varsinkin mersun nostan hieman Audin yläpuolelle. Jotenkin sellainen mielikuva VAG-tusinatuotteesta tulee Audin kanssa, vaikka konsernin "normaalimerkeistä" se onkin juuri se premium-autoksi brändätty. Itse vain olen mersuihin tykästynyt jostakin syystä, mitä en itsekään osaa selittää. Tätä kautta luonnollisesti niistä löytyy tietoa huomattavasti enemmän kuin muista merkeistä.
 

teppana

Jäsen
Kaikissa on ne omat vikansa. Stereotypioiden mukaan mersut ruostuu käsiin, ja bemareissa sekä Audeissa koneet on sököjä. No kyllähän mersut ennen ruostuikin, ja kahdella muulla tietyt koneet ja laatikot ovat saaneet surullisen kuuluisan maineen. Uusien mallien vioista nyt kenelläkään edes voi olla vielä tietoa, kun kaikki autot niin uusia ettei tyyppiviat ole vielä ehtineet ilmaantua.
Oma mielipide on että ihan laatuautoja kaikki. Toki bemarin ja varsinkin mersun nostan hieman Audin yläpuolelle. Jotenkin sellainen mielikuva VAG-tusinatuotteesta tulee Audin kanssa, vaikka konsernin "normaalimerkeistä" se onkin juuri se premium-autoksi brändätty. Itse vain olen mersuihin tykästynyt jostakin syystä, mitä en itsekään osaa selittää. Tätä kautta luonnollisesti niistä löytyy tietoa huomattavasti enemmän kuin muista merkeistä.

No joo, mielikuvat jää tiukkaan kiinni. Pikkupoikana kavereiden kanssa kun autoista puhuttiin niin kaikki tiesi että mersujen dieselmoottori kestää isältä pojalle. Kaverin isälläkin oli legendaarinen 200 diesel mese (w123) joka tarun mukaan oli jo 1.5 miljoonaa nähnyt kori ja miljoonan kulkenut motti sisällä. :D Itselle on jotenkin jäänyt mersuista mielikuva että niissä olisi sähkövikoja paljon.

Näin aikuisiällä sitä kuitenkin osaa nämä mutut unohtaa ja aina autoa harkitessa tulee lueskeltua foorumeita ja konsultoitua yhtä kaveria joka on hyvin kartalla autojen uusista tekniikoista. Näin pinnallisena täytyy sanoa että aivan ehdottomasti suurin vaikutus autoa valittaessa on ulkonäkö. Toki siis mallin pitää amatöörimäinen tarkistus kestää (usein se on tämän kaverin mielipide tekniikasta) mutta tämän haravan läpäisseet autot valitaan ensisijaisesti ulkonäön perusteella ja sitten aletaan katsoa onko varaa parempaan moottoriin tai muihin ei välttämättömiin varusteisiin.

Itse ajan loppujen lopuksi niin vähän, että en edes huomannut suurta eroa mukavuudessa esim. BMW 3-sarjan GT:n ja MB GLC Coupen kanssa (jotka olivat viimeksikin ne kaksi finalisti joista valittiin). Ulkonäkö oli molemmissa erittäin miellyttävä niin silloin päädyttiin tuohon bemariin kun samalla hinnalla sai kuitenkin litran tilavuutta moottoriin ja kaksi sylinteriä + kantokopallisen lisävarusteita.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Näistä ”pinttyneistä totuuksista” yksi aika mainio on se, että MAZDA RUOSTUU! Olihan niillä sen Ford-yhteistyö viimeisenä helmenä vuonna 2002 esitelty Mazda6 aika kauhea materiaaleiltaan, mutta jos katsoo viimeistä n. 10 vuotta niin ei mitään ongelmaa. Se mikä tuosta kutvosesta teki pitkäkestoisen imago-ongelman oli sen valtava suosio, niitä myytiin ku vappukukkaa...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös