E-sarjan Mersuista puheenollen mites tuo w212-sarja mahtaa kestää? Bensakoneella pitäisi olla. Onko jotain Renun koneita kenties mallistossa?
Ei oo Rellun koneita. Kaikki mersun omia. Molemmissa V6-koneissa on jakoketjun venyminen jonkinlainen ongelma. Yleensä se pitää vaihtaa siinä 200000km paikkeilla. Enemmän tämä koskee bensakonetta (M272 ja M276 ja näistäkin enemmän ensimmäistä) kuin dieseliä (OM642). Dieselissä muutenkin riittää lähes aina ketjun kiristäjän vaihtaminen, minkä pystyy tekemään itsekin ilman mitään erikoistyökaluja.
Muut ongelmat liittyy yleensä tiettyihin varusteisiin, kuten kuolleenkulmanavustimeen, jotka menee jokaisesta jossakin kohtaa (vaatien tietysti et ne on lisävarusteena aikanaan otettu). Anturit on helpossa paikassa takapuskurin sisällä, menee noin 5min vaihtaa mutta vaatii että auton saa nosturille.
Webastoja mennyt jonkun verran, mutta ei ole sama tilanne kuin ylemmän kanssa, että kaikista menisi.
Adaptiivinen vakionopeussäädin (Distronic+) temppuilee joskus, itse tekniikka on kestävää mutta esim. jos keulassa oleva pitkän etäisyydentutka likaantuu, putoaa koko järjestelmä pois pelistä. Myös kaikki jarruihin liittyvät ongelmat aiheuttaa saman.
Airmatic-ilmajousituksesta liikkuu kauhutarinoita, mutta ne kannattaa ohittaa. Osat ovat jo lähes halvempia kuin rautajousisen, ja laatukin on hyvällä tasolla. Kaiken lisäksi ilma-alusta on jäätävän mukava. Myös auton korkeutta ja alustan jäykkyyttä pystyy säätämään.
Yleisesti ottaen 212 on erittäin laadukas ja kestävä auto. Paljon parempi kuin edeltävä 211. Ruostekaan ei niitä vaivaa. Jos tuollaiseen päädyt, niin muutama lähes pakkovaruste on mitkä kannattaa autosta löytyä: Juurikin tuo mainitsemani adaptiivinen vakkari, ILS (Intelligent Light System), Harman Kardon audio (tämä tuo mukanaan sisäänrakennetun bluetooth audion), Airmatic ja muistipaketti ainakin kuskin penkkiin, siihen kun sisältyy samalla peilien ja ratin säätöjen jääminen muistiin. Avantgarde tai AMG-paketti (miksei molemmat) tuo ulkonäköä helvetisti.
Vaikka noiden hinnat ovat Suomessakin syöksyneet viimeisen vuoden aikana, niin suosittelen silti hakemaan Saksasta. Varsinkin bensakoneisten vaihtoehdot nousee potenssiin 10, ja halvemmalla pääsee kuin Suomesta ostaessa.