.Onkos palstalaisilla kokemusta viime vuosikymmenen, muutaman tonnin pikkujapseista? Lähinnä Toyota Yaris/Aygo, Mazda 2 ja Honda Jazz kiikarissa. Ajo on lyhyehköä työmatka-ajoa ja vähävikaisuus sekä pienet ylläpitokulut on hakusessa. Vaimo on ajellut puolitoista vuotta -06 vuoden FSI Golfilla, mutta nyt tuli mitta täyteen. Viime kesänä laitettiin takapään jarrut ja muuta pientä kuntoon isohkolla rahalla. Nyt on taas niin pitkä vikalista odottamassa korjausta, ettei tainnut mekaanikolla yksi mustekynä riittää sen kirjaamiseen. Kyllä tuosta romusta on nyt päästävä eroon ja toisen volkkarin kokemuksella taidan pitää jatkossakin näpit erossa niistä.
Meidän taloudessa oli viime vuonna urakkana etsiä vaimolle vuoden työkomennusta silmälläpitäen muutaman tonnin käyttöautoa ja noita erilaisia tuli koeajettua. Aygo oli vaihtoehtona kunnes kävimme koeajolla, se oli ihan helvetinmoinen mopoautosimulaattori, odotettua suurempi ajomelu ja muutenkin joka tavalla hirveä ilmestys. Aivan eri maailmasta kuin esim. Yaris joka oli itsellä kakkosautona aikoinaan.
Jazzit ja Yarikset oli vahan kalliihkoja niin päädyimme -06 Mitsubishi Coltiin. Sattui löytymään hyvä n. 110 tkm ajettu halvalla. Se on toiminut moitteetta näilläkin pakkasilla. Yksi polttimo on jouduttu vaihtamaan normihuollon lisäksi. Huoltohinnoiltaan jos tekee merkkiohjelman mukaan ja varsinkin merkkihuollossa niin kannattaa kysellä hintoja. 120 tkm huolto oli kalliihko mutta siinä vaihdettiin öljyjen lisäksi jarrunesteet, tulpat ja vaihteistoöljyt. Onko järkeä noin vanhaan ja halpaan tehdä muut kuin perusöljynvaihdot onkin eri asia mutta tehtiin nyt kunnolla.
Aiemmin oli kakkosautona -06 Yaris ja se nyt oli Toyota, sillä vaan ajettiin. Huolto oli halpaa jopa merkkihuollossa. Tuosta on tosin aikaa ja se oli silloin ostettuna uudempi ja kalliimpi. Juttelin hetki sitten Yariksen nykyisen omistajan kanssa ja auto on edelleen ajossa ja menee aina ykkösellä katsastuksesta läpi. Remontteja siihen oli tullut startin vaihdon verran.