Autoiluketju

  • 3 308 371
  • 18 973

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mites muuten, jos mulla on paska uudehko auto, vaikka joku Audi, tai volkkari vm 2016 ja haluaisin romuttaa sen? Voiko se viiksekäs romiksen sälli ottaa siitä itselleen auton, vaikka olisin sitä mieltä, että paaliin tuo paska pitäisi saada haisemasta, ja maisemia pilaamasta?

Trafi:

Ajoneuvon romutus ja lopullinen poisto
Jos et aio käyttää ajoneuvoasi liikenteessä enää koskaan, tee sille lopullinen poisto. Ajoneuvolle ajoneuvoliikennerekisteriin tehtävä lopullinen poisto päättää ajoneuvoverovelvollisuuden ja vakuutusmaksut. Myös rekisteritunnuksen voimassaolo päättyy. Lopullisesti poistettua ajoneuvoa ei voi ottaa enää liikennekäyttöön.

Toki varmasti romiksen sälli ottaisi lähes kaikki osat irti mutta itse autoa ei saa ajoon.
 

bart

Jäsen
Onkos palstalaisilla kokemusta viime vuosikymmenen, muutaman tonnin pikkujapseista? Lähinnä Toyota Yaris/Aygo, Mazda 2 ja Honda Jazz kiikarissa. Ajo on lyhyehköä työmatka-ajoa ja vähävikaisuus sekä pienet ylläpitokulut on hakusessa. Vaimo on ajellut puolitoista vuotta -06 vuoden FSI Golfilla, mutta nyt tuli mitta täyteen. Viime kesänä laitettiin takapään jarrut ja muuta pientä kuntoon isohkolla rahalla. Nyt on taas niin pitkä vikalista odottamassa korjausta, ettei tainnut mekaanikolla yksi mustekynä riittää sen kirjaamiseen. Kyllä tuosta romusta on nyt päästävä eroon ja toisen volkkarin kokemuksella taidan pitää jatkossakin näpit erossa niistä.
 

TW

Jäsen
Onkos palstalaisilla kokemusta viime vuosikymmenen, muutaman tonnin pikkujapseista? Lähinnä Toyota Yaris/Aygo, Mazda 2 ja Honda Jazz kiikarissa. Ajo on lyhyehköä työmatka-ajoa ja vähävikaisuus sekä pienet ylläpitokulut on hakusessa. Vaimo on ajellut puolitoista vuotta -06 vuoden FSI Golfilla, mutta nyt tuli mitta täyteen. Viime kesänä laitettiin takapään jarrut ja muuta pientä kuntoon isohkolla rahalla. Nyt on taas niin pitkä vikalista odottamassa korjausta, ettei tainnut mekaanikolla yksi mustekynä riittää sen kirjaamiseen. Kyllä tuosta romusta on nyt päästävä eroon ja toisen volkkarin kokemuksella taidan pitää jatkossakin näpit erossa niistä.
.
Meidän taloudessa oli viime vuonna urakkana etsiä vaimolle vuoden työkomennusta silmälläpitäen muutaman tonnin käyttöautoa ja noita erilaisia tuli koeajettua. Aygo oli vaihtoehtona kunnes kävimme koeajolla, se oli ihan helvetinmoinen mopoautosimulaattori, odotettua suurempi ajomelu ja muutenkin joka tavalla hirveä ilmestys. Aivan eri maailmasta kuin esim. Yaris joka oli itsellä kakkosautona aikoinaan.

Jazzit ja Yarikset oli vahan kalliihkoja niin päädyimme -06 Mitsubishi Coltiin. Sattui löytymään hyvä n. 110 tkm ajettu halvalla. Se on toiminut moitteetta näilläkin pakkasilla. Yksi polttimo on jouduttu vaihtamaan normihuollon lisäksi. Huoltohinnoiltaan jos tekee merkkiohjelman mukaan ja varsinkin merkkihuollossa niin kannattaa kysellä hintoja. 120 tkm huolto oli kalliihko mutta siinä vaihdettiin öljyjen lisäksi jarrunesteet, tulpat ja vaihteistoöljyt. Onko järkeä noin vanhaan ja halpaan tehdä muut kuin perusöljynvaihdot onkin eri asia mutta tehtiin nyt kunnolla.

Aiemmin oli kakkosautona -06 Yaris ja se nyt oli Toyota, sillä vaan ajettiin. Huolto oli halpaa jopa merkkihuollossa. Tuosta on tosin aikaa ja se oli silloin ostettuna uudempi ja kalliimpi. Juttelin hetki sitten Yariksen nykyisen omistajan kanssa ja auto on edelleen ajossa ja menee aina ykkösellä katsastuksesta läpi. Remontteja siihen oli tullut startin vaihdon verran.
 

Outsider

Jäsen
Nyt on tulossa sakot 1kmh ylinopeudesta. Sääntö-sippilä iskee. Aivan perseestä.

Katso lista: Näin autoilijoita aiotaan sakottaa – 5 km/h ylinopeudesta 100 €, joutokäynnistä 100 €… - Autot - Ilta-Sanomat

Valtion kassa menee liikenneturvallisuuden edelle.

Jatkaa samalla linjalla hallituksen muiden touhujen kanssa: säädetään uusi laki, mutta kerrotaan samalla, ettei poliisin tarvitse valvoa sen noudattamista. Näinhän liikenneministeri Berner kommentoi asiaa heti tuoreeltaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitenköhän paljon noista on budjetoitu valtion kassaan ja miten sitten suu pannaan, kun ihmiset eivät rötöstelekään?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitenköhän paljon noista on budjetoitu valtion kassaan ja miten sitten suu pannaan, kun ihmiset eivät rötöstelekään?
Lisää typeriä lakeja ja sakkoja. Voitaisiin perustaa ideariihi.
-Syljeskely kadulle: 100e kerta.
-Ilman pyöräilykypärää 150e.
-Puhuminen kännykään kävellessä: 75e.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuommosta -09 vuosimallista Audi A3:sta olen 10k budjetilla katellut seuraavaksi autoksi. Onkos kenelläkään kokemuksia? Millainen on ajotuntuma ja onko miten vikaherkkiä tuolla yli 100k kilometreillä?
 

Veijari

Jäsen
Dieselinä vai bensana?
Luotettavina koneina yleisesti pidetään bensaversiosta 1.8 turboa tai uudempia tfsi-koneita sekä dieseleistä ns. common rail-koneita. Manuaalilaatikot ja tiptronic- automaatit myös suht. luotettavia kun taas s-tronic vaihteistot ovat vähemmän luotettavassa maineessa.
Rouvalla oli hieman tuoreempi A3 1.4tfsi koneella lähes uutena ostettuna ja myytiin pois kun oli ajettu n.65tkm. Ennen myyntiä takajarruista tuli sanomista katsastuksessa (jäivät laahaamaan) ja takaiskarit olisivat menneet myös piakkoin vaihtoon.
A3 on melko vaatimaton äänieristyksen osalta joten matka-autoksi en tuollaista hankkisi. Kaupunkipyörityksessä menee kyllä loistavasti.
Penkeistä sen verran että normaalit istuimet on melko sohvamalliset eli ei juuri mitään sivuttaistukea ja reisituki on olematon, etsisin siis autoa jossa on urheiluistuimet niin on huomattavasti mukavampi painella pitkää matkaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllä sen bensakone olla pitää. Tuo 1.8 voisi olla ihan hyvä, mutta mitenhän kulutus?
 

Veijari

Jäsen
1.8t koneella kaupungissa n.10 litraa/100km ja matka-ajossa jossain 7-8 l/100km(?). Rengastuksen koko ja onko vajaaveto vai neliveto, vaikuttaa myös asiaan sekä tietysti millainen kaasujalka.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joo, ei toi pahalta kuulosta. Täytyy antaa ajatuksen nyt tosissaan muhia, enkä nyt ihan heti ole vaihtamassa muutenkaan. Miellyttäisi vaan omaan silmään kovasti tuo peli tällä meikäläisen budjetilla.
 

Outsider

Jäsen
Jos ihan välttämättä haluaa ostaa ton ikäsen 1.8/2.0 tfsi Audin(tai minkä vaan vag-konsernin tuotteen), niin kannattaa ainakin ostaa sellanen mihin on jo vaihdettu kokonaan uusi moottori. Kaikissa autoissa tulee enemmin tai myöhemmin jotain korjattavaa, mutta noi on yksinkertaisesti jätettä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuommosta -09 vuosimallista Audi A3:sta olen 10k budjetilla katellut seuraavaksi autoksi. Onkos kenelläkään kokemuksia? Millainen on ajotuntuma ja onko miten vikaherkkiä tuolla yli 100k kilometreillä?
Isoin ongelma tässä ikäluokassa on juuri tuo tfsi moottorin ongelmat mihin tuossa viitattiin. Oikeastaan kaikki tfsi koneet tuolloin 2009-2012 söivät öljyä ja pahimmillaan vaativat monen tonnin moottoriremontit. Eniten kuuli ongelmia suosituista 1.4 tupla-ahdin koneesta sekä 2.0 ja 1.8 tfsi koneista jotka keskenään aika identtisiä.
Tuttu osti juuri halvempaa audia niin päätyi selvityksien jälkeen viisaasti juuri tuota aikakautta edeltäviin 1.8 turboihin jotka taasen ovat koko VAG konsernin luotettavimpia bensakoneita, eli ne joita saa 150, 163 ja 180 heppaisina ainakin.
Toisen vivahteen hankintaan tuo saman aikakauden DSG ongelmat.

Itse jättäisin 2009-2012 autot ja kyseiset moottorityypit siitä hollilta suosiolla kauppaan. Vaatii tosiaankin perehtymistä yksilöön ja ei saa antaa hinnan hämätä, en ihmettele yhtään jos näitä myydään hiukan halvemmalla.

Ei kannata edes puhua muusta vikaherkkyydestä kun tyyppivika on noin massiivinen mitä se näissä oli, korjauksen tuomat vaikeudet, jälleenmyyntiarvo ja ennen kaikkea se vitutus kun tämän huomaat vasta kaupan teon jälkeen.

_
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kiitoksia kattavasta infosta. Pitää silmäillä noita aiempien vuosien malleja. Kattoo nyt onko se Audi sitten ylipäätään seuraava auto. Pidän vaan ulkonäöllisesti noiden autoista. Mutta luotettavuus on todella tärkeää ja menee kumminkin ulkonäön edelle.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kiitoksia kattavasta infosta. Pitää silmäillä noita aiempien vuosien malleja. Kattoo nyt onko se Audi sitten ylipäätään seuraava auto. Pidän vaan ulkonäöllisesti noiden autoista. Mutta luotettavuus on todella tärkeää ja menee kumminkin ulkonäön edelle.

Jos tuollaisen auton haluaa, niin kannattaa etsiä sellainen korjattu yksilö. Siihen oli joku korjauspaketti, jossa taisi olla uudet kiertokanget, männät jne... Niitä DSG-korjattujakin taitaa olla liikenteessä enemmän, kuin korjaamattomia.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Jos tuollaisen auton haluaa, niin kannattaa etsiä sellainen korjattu yksilö. Siihen oli joku korjauspaketti, jossa taisi olla uudet kiertokanget, männät jne... Niitä DSG-korjattujakin taitaa olla liikenteessä enemmän, kuin korjaamattomia.
Ja mistä sen hankkii. Kaveri osti vantaan automyynnistä kuljettimen, jossa oli myyjän mielestä ns. takavalotakuu. 4 päivää ja poks. Piti kirjoittaa ihan laskullinen vaatimus ennen kuin ymmärsivät. Vittu kun jotkut jobbarit on tyhmiä, sitten ne soitteli perään ja kiukuttelivat tuntiveloituksesta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ja mistä sen hankkii. Kaveri osti vantaan automyynnistä kuljettimen, jossa oli myyjän mielestä ns. takavalotakuu. 4 päivää ja poks. Piti kirjoittaa ihan laskullinen vaatimus ennen kuin ymmärsivät. Vittu kun jotkut jobbarit on tyhmiä, sitten ne soitteli perään ja kiukuttelivat tuntiveloituksesta.

No vaikka Laakkoselta, tai Audi-Centeristä. Onhan näitä liikkeitä joissa on tiedot tehdyistä korjauksista.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Istahdin tänään Octavia RS:n kuskin paikalle ja ehkä paras penkki, jossa olen istunut. Auto menossa vaihtoon ja olen tähän asti vältellyt ajatusta Octaviasta, mutta tuo RS dieselinä alkoi kiinnostamaan. Ajatuksena olisi hankkia joku 2014 tuoreempi diesel pienillä kilometreillä ja hintahaarukka 20000-25000. Käsittääkseni DSG-laatikon kanssa ollut ongelmia, mutta itseäni saattaisi kiinnostaa enemmän manuaali. Mitä noista RS:stä pitäisi tietää vai jätetäänkö suosiolla kauppaan? Noin puolet suomalaista ei ole jättänyt Octaviaa kauppaan, ainakin kun silmämääräisesti tien päällä arvioi.
 

12961

Jäsen
Jos tuollaisen auton haluaa, niin kannattaa etsiä sellainen korjattu yksilö. Siihen oli joku korjauspaketti, jossa taisi olla uudet kiertokanget, männät jne... Niitä DSG-korjattujakin taitaa olla liikenteessä enemmän, kuin korjaamattomia.

Ja itse asiassa tuo vuosimallijako ei ole ihan tarkka. EA888 koneesta on kolme versiota, 1.8/2.0 gen 3 mallissa on täysin uusi alakerta. Kannessa uutta on myös muuttuvat venttiilien ajoitukset ja nostot.

Gen 2 versio ajoittuu suunnilleen vuosille 2009-2013 merkistä ja mallista riippuen ja on enemmän tai vähemmän susi.

Tuo uuden mallinen kone on ajossakin ihan erilainen kuin vanha.
 

12961

Jäsen
Istahdin tänään Octavia RS:n kuskin paikalle ja ehkä paras penkki, jossa olen istunut. Auto menossa vaihtoon ja olen tähän asti vältellyt ajatusta Octaviasta, mutta tuo RS dieselinä alkoi kiinnostamaan. Ajatuksena olisi hankkia joku 2014 tuoreempi diesel pienillä kilometreillä ja hintahaarukka 20000-25000. Käsittääkseni DSG-laatikon kanssa ollut ongelmia, mutta itseäni saattaisi kiinnostaa enemmän manuaali. Mitä noista RS:stä pitäisi tietää vai jätetäänkö suosiolla kauppaan? Noin puolet suomalaista ei ole jättänyt Octaviaa kauppaan, ainakin kun silmämääräisesti tien päällä arvioi.

DSG-nimikkeen alla myydään ainakin kolmea erilaista vaihteistoa, joista tuo DQ250 eli 6-vaihteinen märkäkytkiminen on erittäin luotettava. Tämä vaihteisto on myös tuossa RS dieselissä.

Ongelmallinen vaihteisto on 7-vaihteinen, jota löytyy 1,4 ja pienempien bensakoneiden sekä 1,6 tdi perästä.

Jos budjetti antaa myöden, kokeile myös Superbia. Sportlinen penkki on vähän samanlainen, mutta Octaviaa selvästi suurempi.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ongelmallinen vaihteisto on 7-vaihteinen, jota löytyy 1,4 ja pienempien bensakoneiden sekä 1,6 tdi perästä.

1.8 TSI vajaa vetoisena on myös varustettu tuolla DSG 7-vaihteisella, kun siinä on vääntöä yhtä paljon kuin 1.4:ssa. Väännön määrähän sen hyvin pitkälti määrittelee, mikä DSG moottorin rinnalla on... Uusissa VAG konsernin 2.0 litraisissa dieseleissähän (ei Octaviassa tai Golfissa) on uuden sukupolven märkäkytkimellä varustettu 7-vaihteinen DSG. Minä suosittelen myös Superbiin tutustumista, penkit ovat todella hyvät ja onhan se muutenkin pirun mukava ajettava. Pienessä tilassa hiukan kömpelö, kun pitkä akseliväli ja kääntöympyrä ei ole kaksinen, mutta maantieajossa erittäin vakaa ajettava ei premium autoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös