Kilsoja vuodessa 50-60 tuhatta. Jos nyt on diesel, joka kuluttaa keskimäärin 4.5-4.7 l/100km, löytyykö mitään järkeä vaihtaa hybridiin, jolla ei taida päästä millään ainakaan pienempään kulutukseen? Vaikka toki sitä lupaileekin. Tuo moottoritien 120 km/h on kova syömään polttoainetta. Toki paljon on ajoa myös kaupungissa, mutta ylivoimaisesti eniten 80 ja 100 alueilla. Kesäisin ehkä 20-25% kuitenkin motaria.
Ja nimenomaan edullisempia käyttökustannuksia hamuan. Mutta onko muuta kuin käyttövoimavero?
Äkkiseltään luulisin ettei hybridissä ole järkeä noin isoilla kilsoilla. Vaikka hybridien mainoslukemat kulutuksesta ovat pieniä niin ei ne oikeassa elämässä ole sinne päinkään varsinkin jos maantietä huristelee. Sähköähän ne käyttää vain kaupunkiajossa. Ja jos nyt joku hybridi käyttäisikin sähköä motarinopeuksissa niin äkkiä se imee akun tyhjäksi. Lisäksi hybridin hankintahinta on suurempi kuin diesel-auton.