Autoiluketju

  • 3 207 901
  • 18 538

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos unohdetaan nuo "alkukantaiset tunteet" ja kauneusihanteet niin mites sellainen korotettu nelivetofarkku (Audi Allroad, Volvo Cross Country jne.)? Jos itsellä olisi tarvetta nelivetoiselle ja vähän korkeammalle maavaralle niin lähtisin kyllä ihan ensimmäiseksi kartoittamaan noita näiden katumaastureiden sijasta. On meinaan paljon parempia ajaa ja maasto-ominaisuudet varmasti ihan samaa luokkaa. Ketjukoneisia noissa ei kyllä taida olla millään merkillä että siinä joutuisi joustamaan. Enkä ole varma että miten tuossa hintaluokassa löytyy järkevillä kilometreillä vaihtoehtoja, Volvot tuppaa ainakin olemaan järjestään paljon ajettuja.

X-Trailista ei minulla mitään kokemusta mutta Hondan CR-V oli kyllä aikamoinen kiikku minun mielestäni kun sellaista koeajelin joskus. Ja hirveän meluisakin vielä, joten sitä en kyllä suosittelisi vaikka sinänsä toimiva ja varma auto muuten onkin. Hyundain Santa Fe ehkä tyylikkäämpi, mukavampi ja vähemmän muovisen tuntuinen kuin tuo Honda, mutta ei sekään ajettavuudeltaan ihan kärkiluokkaa ole. Hyundain tekniikasta kyllä kuullut paljon hyvää moneltakin eli toimivia ja varmoja laitteita tuntuvat olevan, mutta kori ja pohja kannattaa tutkailla huolella läpi koska ovat aika herkästi lahoavan maineessa. Ja tämä myös ihan tilastoilla todistettua eli ei pelkkää uskomusta. Samahan pätee kyllä Hondaankin, ja uskaltaisin pari Nissania omistaneena väittää että myös tuohon Nissaniin. Eli ruostepeikkohan se taitaa olla näiden aasialaisten heikkous vähän ohkaisten ajo-ominaisuuksien ohella.
Kyllähän sinulla tuossa ihan pointtia on. Varsinkin Volvo kiinnostaa myös ja voisi hyvinkin olla varteenotettava vaihtoehto. Itse olen vaan perinteisesti ollut enemmän riisikuppien ystävä, sillä itselläni on sellainen kuva Volvosta, Bemareista ja Audeista että eteen tulevat remontit ovat kalliimman puoleisia verrattuna japseihin. Ketju nokalla ei ole sinällään pakollinen, mutta mieluummin se kuin hihna. Säästyypä huolloista pitkä penni sitä myöden.

On vaan sellainen fiilis että haluaisin auton olevan nimenomaan maasturimallia, jossa voisin sitten ajella rinta rottingilla sikaria röyhyytellen, kuin Tony Soprano ikään :) Kaverilla on Hyundai Santa Fe ja on kovasti pitänyt siitä ja kertoi samoja juttuja kuin sinäkin, paitsi että hänellä on bensakone ja manuaalivaihteet. Tyylikäitä tosiaan ovat ja mukavia katsella. Kia Sorentoa ei kellään tutulla ole, mutta voisin kuvitella että siihen pätee samat speksit kuin Hyundaihinkin.

Ruosteet täytyy siis luonnollisesti zekata, mutta on siinä se hyvä puoli että ne saa tarkastettua varsin helposti. Jos siis tekniikka on jokaisessa vaihtoehdossa hyvää niin se on pahuksen hyvä uutinen. Ja Volvon kyllä tosiaan tiedän, ne on kovia pelejä melkein jokainen. Katsotaan nyt mihin tulee päädyttyä :)
 
Kysytäänpä täällä, koska täällähän tulvii autoalan ammattilaisia.

Kilsoja vuodessa 50-60 tuhatta. Jos nyt on diesel, joka kuluttaa keskimäärin 4.5-4.7 l/100km, löytyykö mitään järkeä vaihtaa hybridiin, jolla ei taida päästä millään ainakaan pienempään kulutukseen? Vaikka toki sitä lupaileekin. Tuo moottoritien 120 km/h on kova syömään polttoainetta. Toki paljon on ajoa myös kaupungissa, mutta ylivoimaisesti eniten 80 ja 100 alueilla. Kesäisin ehkä 20-25% kuitenkin motaria.

Ja nimenomaan edullisempia käyttökustannuksia hamuan. Mutta onko muuta kuin käyttövoimavero?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuinkas paljon nuo jakopään huollot yleensä maksaa kun @Naurava Sika ja usein moni muukin tuntuu pitävän sitä "pitkänä penninä"? Mun kokemukset on 250-400€ mikä ei kyllä ole hirveästi jos se jakautuu esimerkiksi 75000-90000km haarukkaan. Jotkut ihan vaihtavat autoa kun tämä "iso remontti" häämöttää. No, autoa vaihteessaan todennäköisesti ottavat kuokkaan enemmän, vaikka eivät sillä vaihdetulla jakohihnalla ajaisi kuin vuoden.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ja kun aika monessa ketjukaarassakin uudemmista puhuttaessa sen ketjun ikä on joku 150tkm. maks.
Eikä se nyt oikeesti ole kummonen homma ite tehdä, jos yhtään työkalut kädessä pysyy. Netistä ohjeet tai kirjastosta korjausopas ja joku tunti duunia tupakka/kahvipausseineen ja uus hihna nokalla.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuinkas paljon nuo jakopään huollot yleensä maksaa kun @Naurava Sika ja usein moni muukin tuntuu pitävän sitä "pitkänä penninä"? Mun kokemukset on 250-400€ mikä ei kyllä ole hirveästi jos se jakautuu esimerkiksi 75000-90000km haarukkaan. Jotkut ihan vaihtavat autoa kun tämä "iso remontti" häämöttää. No, autoa vaihteessaan todennäköisesti ottavat kuokkaan enemmän, vaikka eivät sillä vaihdetulla jakohihnalla ajaisi kuin vuoden.
Kai se vähän riippuu. Käsittääkseni joku 500 on ihan normitaksa, olen kuullut likemmäs tonniakin menevistä hinnoista. Viimeksi olen hihnan vaihdattanut varmaan yli vuosikymmen sitten ja vaikka en tarkkaa hintaa muistakaan, niin heittämällä sanoisin että se oli jotain 350-400 euroa. Siitä lähtien olenkin ajellut ketjuvetoisilla. Ja kyllä se vaan ainakin minun mielestäni on pitkän pennin säästö huolloissa, jos ei tarvitse parin vuoden välein laittaa ylimääräistä viisisatasta hihnanvaihtoon.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Mun kokemukset on 250-400€
2 krt vaihdattanu ja koneina on ollut 2x 1.8T ja nyt pitää vaihdattaa Octavian rs tdi 2.0 ja ekoissa hinta oli jotain 600-700e väliin kun kaikki tilpehöörit vaihdettu. Nyttekin tarjoukset ollut samaa luokkaa tohon skeidaan. Kyllähän toi IMO on ihan suhtkoht isoraha varsinki kun pitäisi nyt vaihtaa etulasi, akku ja öljytkin ni rahaa palaa.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kilsoja vuodessa 50-60 tuhatta. Jos nyt on diesel, joka kuluttaa keskimäärin 4.5-4.7 l/100km, löytyykö mitään järkeä vaihtaa hybridiin, jolla ei taida päästä millään ainakaan pienempään kulutukseen? Vaikka toki sitä lupaileekin. Tuo moottoritien 120 km/h on kova syömään polttoainetta. Toki paljon on ajoa myös kaupungissa, mutta ylivoimaisesti eniten 80 ja 100 alueilla. Kesäisin ehkä 20-25% kuitenkin motaria.

Ja nimenomaan edullisempia käyttökustannuksia hamuan. Mutta onko muuta kuin käyttövoimavero?

Äkkiseltään luulisin ettei hybridissä ole järkeä noin isoilla kilsoilla. Vaikka hybridien mainoslukemat kulutuksesta ovat pieniä niin ei ne oikeassa elämässä ole sinne päinkään varsinkin jos maantietä huristelee. Sähköähän ne käyttää vain kaupunkiajossa. Ja jos nyt joku hybridi käyttäisikin sähköä motarinopeuksissa niin äkkiä se imee akun tyhjäksi. Lisäksi hybridin hankintahinta on suurempi kuin diesel-auton.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kuinkas paljon nuo jakopään huollot yleensä maksaa kun @Naurava Sika ja usein moni muukin tuntuu pitävän sitä "pitkänä penninä"? Mun kokemukset on 250-400€ mikä ei kyllä ole hirveästi jos se jakautuu esimerkiksi 75000-90000km haarukkaan. Jotkut ihan vaihtavat autoa kun tämä "iso remontti" häämöttää. No, autoa vaihteessaan todennäköisesti ottavat kuokkaan enemmän, vaikka eivät sillä vaihdetulla jakohihnalla ajaisi kuin vuoden.
Tästä ihan samaa mieltä. Vähän nousee hymy huulille kun joku suunnittelee autonsa vaihtamista ihan vain jakopäärempan takia. Okei, onhan se 500-700e kerralla paljon rahaa, mutta en lähtisi ihan vain sen takia tekemään auton vaihtamisia. Ja toisaalta hihnojen elinikä on noussut lähestulkoon ketjun kiristysvälin mittaisiksi. Ainakin meidän -08 Passatissa väli on 150tkm, onko joissakin vielä tuoreemmissa jo peräti 200tkm? Ja jakopääremppa maksoi muistaakseni 550e. Ei ollut merkkihuolto, mutta osaava kaveri kyllä ja kuitin kanssa totta kai! Eli 550e sijoituksella mennään taas 150tkm. Aika moneen VAGgilaiseen meidän perheessä on vaihdeltu hihnoja, ja ei varmaan yhteenkään olla yli 600 euroa laitettu kerralla. Osa on tainnut olla jopa 450e, tosin ne ovat tainneet sitten olla 90tkm vaihtovälillä.

Nykyiseen H-mallin Astraani näköjään Opelin merkkiliikkeessä suoritettu jakopääremppa 359e. Ja vaihtoväli 150tkm. Vaikka haluaisikin päästä mahd vähillä kuluilla, niin en jakopääremontteja kovin paljoa alleviivaisi omissa laskuissani.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nykyisellä autolla on ajettu kohtapuoliin 400 tonnia, eikä jakopäälle ole tarvinnut tehdä mitään. Kyllä siinä vaan pitkä penni on säästynyt, ainakin minun mielestäni.

Tosin, kuten jo edellä kirjoitin, ei se ole minulle elämän ja kuoleman kysymys vaikka seuraavan auton nokalla olisikin hihna ketjun sijasta. Kokonaisuus ratkaisee ja jos auto on muuten hyvä ostos niin ei se jakopääremppa joka toinen vuosi tehtynä ole mikään maailman suurin juttu. Joten ihan rauhaa ja vihanneksia vaan kaikille :)
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Mulla oli kymmenisen vuotta sitten hetken aikaa klassikkofarkkubemu e30 318i -89. Vilkaisin kiesin huoltokirjaa niin aiempi omistaja oli vaihdattanut siihen jakohihnaa vuositolkulla 25-30tkm välein. Oli vaihdettu jonain vuonna kahdesti jakohihna. Ajattelin silloin, että ei varmaankaan tullut halvaksi tuon auton ylläpito. Tehtaan suositus vaihtoväliksi oli siinä mallissa 45tkm, eli ei kovin pitkä sekään. Se olikin yksi harvoista BMW:n hihnakoneista.

Kyseinen auto vietiin sananmukaisesti käsistä. Sen kunto oli 10-. Miinus tuli siitä, että edellinen omistaja oli katkaissut oikean etuistuimen selkänojan kallistusta säätävän vivun. Katkennut vivunpää oli tietysti tallessa. Hullua porukkaa nuo bemaristit.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Nykyisellä autolla on ajettu kohtapuoliin 400 tonnia, eikä jakopäälle ole tarvinnut tehdä mitään. Kyllä siinä vaan pitkä penni on säästynyt, ainakin minun mielestäni...

Siis ymmärsinkö nyt oikein, että sulla tulee vuodessa kilometrejä luokkaa 75 tuhatta? Siihen saa jokusen tovin autossa istua, joten luulisi hyvään autoon sijoittamisen olevan prioriteettilistan kärkipäässä (paitsi mukavuus, myös turvallisuus-syistä), samoin kuin sen, että auton kulutus on kohtuullinen. Pelkässä polttoaineen kulutuksen erossa (noilla kilometreillä) tuollainen 500 euron remppa on hyvin pieni kustannuserä, joten sikäli kummastuttaa, että olet valmis hankkimaan kovempikulutuksisen city-maasturin, mutta sitten 500 euron (250 euroa vuodessa) remppa muodostuu minkäänlaiseksi kysymykseksi? En siis arvostele, ihmettelen vaan?

Mulla on elämässä periaate, että satsaan niihin asioihin, joita ”käytän” paljon. Yksi tällainen on (vaimon lisäksi ja ohella..) kunnon sänky, heh. Nykyään ajan vuosittain max. 25 tuhatta kilometriä ja niistäkin vähintään puolet prätkällä, joten autoon ei ole järkeä satsata samoja summia kuin aiemmin. Anyway mulla oli vuosi sitten firman kautta vajaa kymmenen vuotta vanha (vähillä kilometreillä) Honda CR-V käytössä ja se ainakin oli niin huono yksilö, että vaihdoin sen ensimmäisen kolmen kuukauden aikana toiseen autoon ja merkkiin. Muovinen ja piti ääntä vähän joka nurkasta. Sitä aiemmin ajelin Land Cruiserilla useamman vuoden ja laatua ei voi verratakaan, ei tosin hintaakaan…

Oletko tsekannut Subarua? Mulla ei ole niistä kokemusta, mutta autot tunteva kaverini (alan amattilainen) pitää niitä arvossa. Tämä voisi toimia ainakin niille, joka ei ole Aasia-allerginen?
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siis ymmärsinkö nyt oikein, että sulla tulee vuodessa kilometrejä luokkaa 75 tuhatta? Siihen saa jokusen tovin autossa istua, joten luulisi hyvään autoon sijoittamisen olevan prioriteettilistan kärkipäässä (paitsi mukavuus, myös turvallisuus-syistä), samoin kuin sen, että auton kulutus on kohtuullinen. Pelkässä polttoaineen kulutuksen erossa (noilla kilometreillä) tuollainen 500 euron remppa on hyvin pieni kustannuserä, joten sikäli kummastuttaa, että olet valmis hankkimaan kovempikulutuksisen city-maasturin, mutta sitten 500 euron (250 euroa vuodessa) remppa muodostuu minkäänlaiseksi kysymykseksi? En siis arvostele, ihmettelen vaan?

Mulla on elämässä periaate, että satsaan niihin asioihin, joita ”käytän” paljon. Yksi tällainen on (vaimon lisäksi ja ohella..) kunnon sänky, heh. Nykyään ajan vuosittain max. 25 tuhatta kilometriä ja niistäkin vähintään puolet prätkällä, joten autoon ei ole järkeä satsata samoja summia kuin aiemmin. Anyway mulla oli vuosi sitten firman kautta vajaa kymmenen vuotta vanha (vähillä kilometreillä) Honda CR-V käytössä ja se ainakin oli niin huono yksilö, että vaihdoin sen ensimmäisen kolmen kuukauden aikana toiseen autoon ja merkkiin. Muovinen ja piti ääntä vähän joka nurkasta. Sitä aiemmin ajelin Land Cruiserilla useamman vuoden ja laatua ei voi verratakaan, ei tosin hintaakaan…

Oletko tsekannut Subarua? Mulla ei ole niistä kokemusta, mutta autot tunteva kaverini (alan amattilainen) pitää niitä arvossa. Tämä voisi toimia ainakin niille, joka ei ole Aasia-allerginen?
No ei ihan noin paljoa. Normaalina vuotena kilometrejä tulee 50 - 60 tuhatta, mutta on se jäänyt alle 45:n tuhannenkin. Ja kyllähän tuossa saa tosiaan autossa istua, päälle tulee sitten vielä vapaa-ajan ajelut kaksipyöräisellä. Jotka tosin ovat olleet työkiireiden takia vähissä parina viime kesänä. Minulla ei kuitenkaan ole ikinä ollut mitään intoa sijoittaa valtavasti rahaa autoon, tuo 15 tonnia alkaa olemaan kipurajalla. Mieluummin alle tuon, mutta voin vähän enemmänkin laittaa jos on kiinnostava yksilö kyseessä. Mukavuus ja turvallisuus ovatkin yksiä syitä miksi olen isompaa autoa nelivetoineen harkitsemassa. Suurin syy silti yleensä on tämä "mä haluun tollasen"-peruste :)

Tottakai isompi nelivetoinen automaatti kuluttaa enemmän löpöä kuin tämä nykyinen, mutta eikö minulla siis saisi olla toiveena että nokalla olisi ketju? Minua alkaa hieman jopa hämmästyttää tämä, kun samasta asiasta tulee monta viestiä, vaikka olen mielestäni perustellut asian jo melko hyvin :) Ketjukoneessa nyt vaan on yksi huoli vähemmän ja siksi ensisijaisesti katselen sellaisia autoja, mutta kuten jo sanottua, se ei ole mikään poissulkeva kriteeri. Mainitsemistani autoista käsittääkseni X-Trailit ja CR-V:t ovat ketjullisia, kun taas Hyundait ja Volvot ovat hihnalla. Niin kuin ilmeisesti Kiatkin. Eli edelleen, miksi ihmeessä en pudottaisi pois tuota 500:n euron remppaa, kun se on helposti vältettävissä? Toisaalta voin kyllä rempan maksaakin, jos sattuu mukavan tuntuinen Volvo tarttumaan matkaan. Polttoaineeseen menee rahaa tasaisesti koko ajan, enkä usko että edes huomaan vaikka joka tankkauksella menisikin muutama euro enemmän kuin nyt. Jakopääremppa taas on kertaluonteinen monen sadan euron lasku ja sellaisen kyllä huomaan.

Minäkin satsaan elämässäni paljon asioihin jotka ovat tärkeitä. Olen ihan mukavasti toimeen tuleva, mutta ei sitä kyhnyä silti ylenmäärin ole. Mielelläni säästän joka paikassa missä voin, varsinkin jos säästö on helposti toteutettavissa. Paljon voisi varmasti karsia muualtakin, mutta näinhän se tahtoo mennä, että kun tulot kasvaa niin sitten kasvaa menotkin. Tulee hankittua isompaa telkkaria ja parempaa sterkkaa ja muksuille kaikkea kivaa lelua ja vempainta ja tulee vähän reissattuakin välillä ja vaimoakin tulee hemmoteltua. Uusi hyvä sänky on muuten minullakin hankintalistalla :) Ja vähän uudempi prätkäkin pitäisi saada ja vaikka mitä kaikkea muutakin.

Subaru on itselleni täysi mysteeri. En tunne ketään jolla olisi Subaru joskus ollut eikä noita ole usein tullut edes vastaan :)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko kenelläkään täällä uutta Mazda 6 tai Renault Talismania? Työsuhdeauto menee vaihtoon ensi vuonna ja nuo kaksi tarjoisivat aika paljon autoa noin 35t€ hintaluokassa. Mondeo oli yksi vaihtoehto mutta varustettuna hinnat alkavat olemaan tuolla 40t€ paikkeilla = isompi verotusarvo ja Audi A4 alkaa olla jo samoissa, kuten Volvo S60.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Oletko tsekannut Subarua? Mulla ei ole niistä kokemusta, mutta autot tunteva kaverini (alan amattilainen) pitää niitä arvossa. Tämä voisi toimia ainakin niille, joka ei ole Aasia-allerginen?

Subaru saattaa olla maineensa vanki, sillä ainakin aiemmin niiden Boxer-moottoreiden kulutus oli keskimääräistä korkeampi. Lisäksi vaikka saattoivat olla suht kestäviäkin oikein käytettyinä, niin vikojen/rikkoontumisten sattuessa remontit olivat julmetun kalliita. Nykyisistä uusista malleista en tiedä noilta osin mikä on tilanne.

Onko kenelläkään täällä uutta Mazda 6 tai Renault Talismania? Työsuhdeauto menee vaihtoon ensi vuonna ja nuo kaksi tarjoisivat aika paljon autoa noin 35t€ hintaluokassa. Mondeo oli yksi vaihtoehto mutta varustettuna hinnat alkavat olemaan tuolla 40t€ paikkeilla = isompi verotusarvo ja Audi A4 alkaa olla jo samoissa, kuten Volvo S60.

Melko perusteellisten selvitysteni mukaan 6 on hyvä auto. Harkitsin tuota vakavasti vuosi sitten, kun uuden ostaminen oli käsillä. Vanhempia malleja vaivanneet ruosteongelmat lienee selätetty, ainakin niiltä osin mitä v. -13 myyntiin tulleesta uudesta korimallista on kokemusta saatu. Skyactive-teknologia on kovastikin hehkutettu. Pitäisi olla kestävä, taloudellinen ja ominaisuuksiltaan erinomainen(vääntö, teho). Itse päädyin kuitenkin juuri tuohon Mondeoon, jota sitäkin on pakko suositella.

Uusi kutonen on saanut jonkin verran kritiikkiä Mazda-fanaatikoilta epäonnistuneesta hinnoittelustaan, koskien juuri noita varusteltuja(luxury) malleja. Kävin paikallisessa merkkiliikkeessä pyytämässä tarjousta sellaisesta ja kun mainitsin myyjälle tuosta, niin nikoitellen ja nyökytellen vastasi, että tehdas on valitettavsti hinnoitellut nuo "hiukan" yläkanttiin, eikä ole tullut hinnassa vastaan ollenkaan edes kritiikin jälkeen. Toki nuo Business Edition -mallit ovat hinnoiteltu oikein, mutta niiden varustelu on ainakin omaan makuun turhan pelkistetty.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Kilsoja vuodessa 50-60 tuhatta. Jos nyt on diesel, joka kuluttaa keskimäärin 4.5-4.7 l/100km, löytyykö mitään järkeä vaihtaa hybridiin, jolla ei taida päästä millään ainakaan pienempään kulutukseen?
EI. Paitsi jos ajat pääsääntöisesti nopeudella 20-40km/h, kesällä ja kaupungissa. Normiajossa moottori, monesti jopa snadisti alitehoinen, kuluttaa jopa enemmän kuin normi saman kokoinen. Akkujen paino ja koko vievät pajon kuljetuskapasiteetista. Kulutusmittaukset tehdään optimiolosuhteissa ja ajettu/vaadittu matka on muistaakseni 11km, jonka aikana lasketaan keskikulutus ja päästöt. +talvi, akun kesto tippuu pahimmissa tapauksissa jopa 80% jolloin kulutus kasvaa koska laturi joutuu helvetin koville.
Parempia akkuja odotellessa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
No ei ihan noin paljoa. Normaalina vuotena kilometrejä tulee 50 - 60 tuhatta, mutta on se jäänyt alle 45:n tuhannenkin. Ja kyllähän tuossa saa tosiaan autossa istua, päälle tulee sitten vielä vapaa-ajan ajelut kaksipyöräisellä. Jotka tosin ovat olleet työkiireiden takia vähissä parina viime kesänä. Minulla ei kuitenkaan ole ikinä ollut mitään intoa sijoittaa valtavasti rahaa autoon, tuo 15 tonnia alkaa olemaan kipurajalla. Mieluummin alle tuon, mutta voin vähän enemmänkin laittaa jos on kiinnostava yksilö kyseessä. Mukavuus ja turvallisuus ovatkin yksiä syitä miksi olen isompaa autoa nelivetoineen harkitsemassa. Suurin syy silti yleensä on tämä "mä haluun tollasen"-peruste :)

Kyllä noilla kilsoilla jo kannattaa vähän satsata oikeasti siihen ajettavuuteen kuten veli @Prof. Puck tuossa fiksusti mainitsi. Arvaan, että noilla kilsoilla joku makselee sulle jo kilsakorvauksiakin? Jälleenmyyntiarvoakin kannattaa miettiä, vaikka noilla kilsoilla ja harkituilla vaihtoehdoilla alkaa loppuunajaminen olemaan aika todennäköistä jälleenmyyntiarvon jäädessä aika marginaaliseksi. Parisataatonnia ajettu auto noin isoon käyttöön kannattaa tsekata tarkkaan kuluvien osien suhteen. Mutten laitat paljon osaa uusiksi, kun joku on slumpannut isot osienvaihdot eteenpäin. Tämä nyt ehkä vähän itsestäänselvyytenä.

Tottakai isompi nelivetoinen automaatti kuluttaa enemmän löpöä kuin tämä nykyinen, mutta eikö minulla siis saisi olla toiveena että nokalla olisi ketju? Minua alkaa hieman jopa hämmästyttää tämä, kun samasta asiasta tulee monta viestiä, vaikka olen mielestäni perustellut asian jo melko hyvin :) Ketjukoneessa nyt vaan on yksi huoli vähemmän ja siksi ensisijaisesti katselen sellaisia autoja, mutta kuten jo sanottua, se ei ole mikään poissulkeva kriteeri. Mainitsemistani autoista käsittääkseni X-Trailit ja CR-V:t ovat ketjullisia, kun taas Hyundait ja Volvot ovat hihnalla. Niin kuin ilmeisesti Kiatkin. Eli edelleen, miksi ihmeessä en pudottaisi pois tuota 500:n euron remppaa, kun se on helposti vältettävissä? Toisaalta voin kyllä rempan maksaakin, jos sattuu mukavan tuntuinen Volvo tarttumaan matkaan. Polttoaineeseen menee rahaa tasaisesti koko ajan, enkä usko että edes huomaan vaikka joka tankkauksella menisikin muutama euro enemmän kuin nyt. Jakopääremppa taas on kertaluonteinen monen sadan euron lasku ja sellaisen kyllä huomaan.

Ketjukoneet ovat mukavia, jos toimivat. Vesipumppua ja vaihtokustannusta kannattanee tarkistella, sillä sehän on perinteisesti jakohihnan vaihdossa vaihdettava osa enkä nyt ihan varma ole, miten kuuluu ketjukoneisilla huolto-ohjelmiin. Riippunee merkistä.

Samaa rahaa sä silti käytät kaikkiin kuluihin. Ei se mihinkään muutu, vaikka maksaisi kertalaakina vs tipoittain. Tämä tietysti vain, jos kulutuksissa oikeasti tulisi olemaan eroja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen vaan perinteisesti ollut enemmän riisikuppien ystävä, sillä itselläni on sellainen kuva Volvosta, Bemareista ja Audeista että eteen tulevat remontit ovat kalliimman puoleisia verrattuna japseihin.

En minä kyllä tästä tiedä ainakaan Volvon kohdalla. Itsellä ollut useampi Volvo ja melko halvalla noiden kanssa on kyllä aina selvinnyt. Varsinaisia vikoja ylipäänsä vähän, joskin ehkä enemmän pikkuvikaisia kuin aasialaiset, ja ne pakolliset kuluvien osien vaihdot ei ole maltaita kustantaneet. Toki on sitten jotain kalliita osia noihinkin mutta niinpä se on kaikissa muissakin merkeissä valmistusmaasta riippumatta. Ylipäänsä kuitenkaan en sanoisi että olisivat yhtään kalliimpia huoltaa kuin aasialaiset.

Jakopään remontti vitoskoneiseen Volvoon muuten maksoi nelisen sataa ja se sisälsi kaikkien hilujen vaihdon. Tuossa vitosdieselissähän kannattaa vaihtaa aina myös moniurahihna ja sen kiristimet samalla niin välttää isomman konerempan, koska tuo hihna katketessaan saattaa päästä jakohihnan väliin. Mutta vaihtoväli pohjoismaissa taitaa olla 5v/160 tkm ja muualla maailmassa 10v/240 tkm joten ei tuo minusta mikään iso kustannus ole.

Hyvä ketjukone tietysti aina vähän varmempi tapaus mutta noistakin löytyy monenlaista ja joissakin joutuu jakopäätä remontoimaan ihan samaan tahtiin kuin hihnakoneissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kenelläkään täällä uutta Mazda 6 tai Renault Talismania? Työsuhdeauto menee vaihtoon ensi vuonna ja nuo kaksi tarjoisivat aika paljon autoa noin 35t€ hintaluokassa. Mondeo oli yksi vaihtoehto mutta varustettuna hinnat alkavat olemaan tuolla 40t€ paikkeilla = isompi verotusarvo ja Audi A4 alkaa olla jo samoissa, kuten Volvo S60.

Edelleenkin minusta Mazdan ongelmana on hintatasoon ja autoluokkaan nähden kova melutaso, ja ei se ajettavuuskaan minusta ihan kärkipäätä ole. Tuo uusi Kutonen oli minusta jotenkin kovan tuntuinen alustaltaan. Rellun Talisman kyllä päälle päin tyylikkään näköinen tapaus joten sinänsä olisi kyllä mielenkiintoista päästä joskus testaamaan tuota. Ja mielenkiintoista nähdä myös onko Rellu saanut laatua parannettua että pääsisivät niistä iänikuisista sähköongelmista yms. ihmeellisistä vioista eroon. Tuossa Talismanissa olisi kyllä siinä tapauksessa ainesta menestystarinaksi pitkässä juoksussa. Nyt Rellu vielä varmasti kärsii vähän vanhasta maineesta joten vaikka tuo Talisman olisikin parempi niin moni karsastanee sitä surullisen kuuluisan Lagunan takia.

Mites Skodan Superbit osuu tuohon hintaluokkaan? Se oli kyllä laadukkaan ja hyvän tuntuinen auto kun tätä uutta mallia koeajelin. Ajettavuus tuttua VAG:ta, melutaso ei ihan premium-merkkien luokkaa mutta ehdottomasti parempi kuin esim. tuossa Mazdassa ja tilaa on pirusti joka suuntaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vähän nousee hymy huulille kun joku suunnittelee autonsa vaihtamista ihan vain jakopäärempan takia.
Onhan se rahaa, sanoisinkin enemmänkin niin päin että isoilla huolloilla sitoudut autoon taas eteenpäin. Itsellä olisi tullut edelliseen kauppakassiin juuri tonnin sijoutukset, molemmat rengassarjat, huolto,katsastus ja jotain muuta pientä. Se riitti mulle jo siihen että vaihdoin koko auton ja selvitin ettei seuraavassa huollot ja varusteet kohdillaan. Tuo edellä mainittu lista ei muuta mitenkään auton arvoa annettaessa liikkeeseen vaihtoon mutta köyhdyttää mua tonnilla ja sitten en saa sitä takaisin kun vaihdan autoa ehkä vuoden parin sisään kuitenkin. Näin mä näitä lasken, toki jos autolla tarkoitus ajaa se 10 vuotta niin sitten ei mitään tämänsuuntaista funtsintaa vaan autoa huolletaan aina kun tarvis ja heti.

_
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
noistakin löytyy monenlaista ja joissakin joutuu jakopäätä remontoimaan ihan samaan tahtiin kuin hihnakoneissa.

Bemarin N47-moottori on surullisen kuuluisa esimerkki tällaisesta. Ja nimenomaan nuo ennen -09 vuosimallia tehdyt versiot. Itse lankesin reipas kolme vuotta sitten tietämättömyyttäni tuollaiseen 07/2008 malliin ja kalliiksi tuli kahden vuoden ylläpito. Kyse on siis 2 litraisesta diesel-moottorista. Tuohon ketjun uusiminen olisi ollut 4000€ projekti, eikä tiettyjen seikkojen(kampiakseliin heikosti kiinnitetty jakopään ratas) takia edes taannut moottorin säilymistä ehjänä. Googlella (N47 jakopää) löytyy kattavasti lisätietoja tuosta lähes kaikilla maailman kielillä.

Uusimmat kehitysversiot N47-moottorista ovat käytössä jopa uudessa Toyotan Avensiksessa, eli ongelmat lienee selätetty.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Bemarin N47-moottori on surullisen kuuluisa esimerkki tällaisesta. Ja nimenomaan nuo ennen -09 vuosimallia tehdyt versiot. Itse lankesin reipas kolme vuotta sitten tietämättömyyttäni tuollaiseen 07/2008 malliin ja kalliiksi tuli kahden vuoden ylläpito. Kyse on siis 2 litraisesta diesel-moottorista. Tuohon ketjun uusiminen olisi ollut 4000€ projekti, eikä tiettyjen seikkojen(kampiakseliin heikosti kiinnitetty jakopään ratas) takia edes taannut moottorin säilymistä ehjänä. Googlella (N47 jakopää) löytyy kattavasti lisätietoja tuosta lähes kaikilla maailman kielillä.

Uusimmat kehitysversiot N47-moottorista ovat käytössä jopa uudessa Toyotan Avensiksessa, eli ongelmat lienee selätetty.

Ei ole. Vikoja on myös tuota tuoreemmissa koneissa ainakin Bemareiden nokalla. Takseista näitä on vissiin paljon fiksattu ja tyhjäkäynti on mainittu yhdeksi mahdolliseksi aiheuttajaksi. Lisätietoja kotimaisilta bimmerifoorumeilta. Terveisin nimim. 2011 N47:lla ajava ja toistaiseksi puunkoputuksella selvinnyt.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Ei ole. Vikoja on myös tuota tuoreemmissa koneissa ainakin Bemareiden nokalla. Takseista näitä on vissiin paljon fiksattu ja tyhjäkäynti on mainittu yhdeksi mahdolliseksi aiheuttajaksi. Lisätietoja kotimaisilta bimmerifoorumeilta. Terveisin nimim. 2011 N47:lla ajava ja toistaiseksi puunkoputuksella selvinnyt.

Vikoja toki on jonkin verran vielä noissa 2010+ mallien kehitysversioissa, mutta niiden jakopään hajoamisen seurauksena syntyneiden vaurioiden korjaaminen kustantaa enää murto-osan aiemmista, koska tehdas reagoi ongelmiin. Lisäksi vikojen esiintymistiheys romahti 2009 tehtyjen parannusten myötä.

Siihen en kyllä ihan heti usko, että tuohon Toyotan valitsemaan uuteen versioon oltaisiin osat valmistettu niin heikosti/vanhaan tapaan, että vikatiheys olisi enää keskimääräisestä tasosta poikkeava. Muuten voitaneen huoletta todeta Toyotan väen olevan joko idiootteja ja/tai kusettajia. Ovat kyllä taatusti saaneet tuon motin Bemarilta todelliseen asevelihintaan, sillä niin laajasti sen maine ehti levitä ja pilaantua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuohon ketjun uusiminen olisi ollut 4000€ projekti, eikä tiettyjen seikkojen(kampiakseliin heikosti kiinnitetty jakopään ratas) takia edes taannut moottorin säilymistä ehjänä. Googlella (N47 jakopää) löytyy kattavasti lisätietoja tuosta lähes kaikilla maailman kielillä.
On kyllä muikea summa kettingistä, tai tuo varmaan sisältää sitten jo kampiakselin päivitystä ym. Ihan vertailun ja brassailun vuoksi ostin omaan autooni vm2009 olevan tehdasuuden 260hv moottorin pihaan tuotuna hintaan 1900€, ja vaihtotyö siihen tonni päälle.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Vikoja toki on jonkin verran vielä noissa 2010+ mallien kehitysversioissa, mutta niiden jakopään hajoamisen seurauksena syntyneiden vaurioiden korjaaminen kustantaa enää murto-osan aiemmista, koska tehdas reagoi ongelmiin. Lisäksi vikojen esiintymistiheys romahti 2009 tehtyjen parannusten myötä.

Siihen en kyllä ihan heti usko, että tuohon Toyotan valitsemaan uuteen versioon oltaisiin osat valmistettu niin heikosti/vanhaan tapaan, että vikatiheys olisi enää keskimääräisestä tasosta poikkeava. Muuten voitaneen huoletta todeta Toyotan väen olevan joko idiootteja ja/tai kusettajia. Ovat kyllä taatusti saaneet tuon motin Bemarilta todelliseen asevelihintaan, sillä niin laajasti sen maine ehti levitä ja pilaantua.

Eipä tuolla btcf:llä käyttäjien kokemusten perusteella hinta vielä murto-osaa 4000 eurosta ole. Ja kyllä yleisesti ainakin tuon F1X:n 20d-konetta pidetään vältettävänä. Btcf:llä on kuitenkin aitojen käyttäjien kokemuksia usealta vuodelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös